Formatie in zwaar weer


#formatie

De formatie van een rechts kabinet verkeert in zwaar weer. De coalitiebesprekingen tussen VVD, PVV en CDA dreigen op de....

De formatie van een rechts kabinet verkeert in zwaar weer. De coalitiebesprekingen tussen VVD, PVV en CDA dreigen op de klippen te lopen. Dat melden bronnen aan De Telegraaf.

Met name tussen het CDA en de PVV verlopen de onderhandelingen erg moeizaam. Bij de christendemocraten is het als weken erg onrustig. Vanochtend maakte oud-kamerlid Schinkelshoek bekend zijn lidmaatschap op te zeggen omdat hij zich niet kan vinden in een kabinet met gedoogsteun van de PVV.

Om half vijf vanmiddag is een extra fractievergadering belegd voor de christendemocraten. Eerder vandaag sprak het CDA-fractiebestuur ook al urenlang achter gesloten deuren, waarbij ook partijvoorzitter Bleker aanwezig was.

De formatiebesprekingen zijn tot morgen opgeschort.

Reaguursels

-weggejorist-

Opnieuw stemmen dus? Geert zal voor zijn...

Het CDA laat zich gijzelen door een aantal fossielen...

Nou, nieuwe verkiezingen dan maar. Dan kan Geertje straks alleen regeren.

@Harvester | 31-08-10 | 16:32

Ik denk eerder opnieuw zoeken naar een werkbare formatie.

Het is win-win.
Of een rechts kabinet, of een links rampenbakken kabinet waarbij Wilders garen gaat spinnen.

altijd al sterk gevoel gehad dat het vooraf door het CDA was bepaald om deze formatie op de klippen te laten lopen. Nu kunnen ze op voorhand onmogelijk de zwarte piet van de PVV stemmers krijgen.

Opnieuw stemmen lijkt me voor het CDA ook geen aantrekkelijke optie. Overigens, regeren over links zonder VVD en PVV is voor het CDA ook al zelfmoord. En de VVD gaat heus niet meer regeren met CDA maar zonder PVV.


CDA moet wel verder, of ze het nu leuk vinden of niet.

Spitnieuws weg en PowNed met twitterfeed. Ziet er gelikt uit. Gefeliciteerd!

En de PVV zou onbetrouwbaar en labiel zijn?

SpitS natuurlijk

... en uiteindelijk krijgen we toch Paars+. Jeej.

Weer zo'n CDA-stuk-antiek dat zich vanachter het gordijn der vergetelheid meent te moeten roeren. Ga toch een strandwandeling maken beste man... CDA: Christen Democratisch Apocalypse...

Niets aan de hand, allemaal schijnvertoning! Het grosso modo van de CDA staat achter die Verhagen, een paar grijze fossielen sputteren nog wat na. Trekt de CDA nu de stekker er uit dan staan ze gegarandeerd op 1 zetel bij de volgende verkiezingen. Altijd praten...

Dat hele CDA stort zo langzamerhand in elkaar. Leuk; weg met de reli's. Nu de PvdA nog naar de knoppen en het wordt weer goed leven in +31.

Schinkelshoek heeft al 2 maal eerder gezegd dat hij geen 2de kamerlid zou worden.

Juni 2010 >Jan Schinkelshoek keert niet terug in de Tweede Kamerwww.cda.nl...

juli 2011 >ik vertrekwww.hpdetijd.nl...

Dus wanneer rot ie nu eens echt op.

Grotenhuis:
als weken->al weken

Prima als de boel klapt, zolang Rutte dan maar voet bij stuk houdt en dan niet alsnog over links of midden gaat. Dus Mark op naar de stembussen dan maar weer.

Dirk Tang | 31-08-10 | 16:38 |
Tja, dan verwacht ik wel problemen binnen het VVD. Herverkiezingen dan maar? Ik weet iig al op wie ik dan ga stemmen... Geert, kom d'r maar in!

Paars plus, kom er maar in.

okay verkiezingen... PVV een monsterzege.. Weten zich vervolgens geen raad en alle klapt in elkaar. Daarna weer verkiezingen en paars maar eens proberen. Over 10 jaar weet niemand weer we GW was! wedden? Wordt op een hoop geveegd met boer koekoek...

Sorry, maar met de PVV kon men absoluut niet samen regeren, omdat deze partij onstabiel zou zijn??? Haha, nou het CDA lijkt me een stuk instabieler!

Kritiek caster | 31-08-10 | 16:41
Hopen dat als de garistenen weggaan niet de moslims in beeld komen.

Overigens krijg je ook "niet ok!" mee als je kopieert en plakt. Joris doe er wat aan!

www.cda.nl...

www.hpdetijd.nl...

De linken vielen weg

Dat de formatie in zwaar weer zit heb ik geen bron voor nodig.
Kijk gewoon naar het kapsel van Maxime.

vannikname | 31-08-10 | 16:43
Kon wel eens tegenvallen. Geert is niet dom.

Ah. Mark zal wellicht weer moeten kijken naar Paar+. Plus veul voor CDA-ers met principes.

citywok | 31-08-10 | 16:34 | niet ok!
Nou, nieuwe verkiezingen dan maar. Dan kan Geertje straks alleen regeren.
-
Inderdaad, alleen regeren want ken jij ook maar één persoon uit de marionettenclub van Blonde Greet die competent genoeg is om méér te kunnen dan braaf ja knikken en verder de bek houden als Geert aan het woord is?

En nix nieuwe verkiezingen... Er moet eerst maar eens een kabinet gevormd worden op basis van de laatste verkiezingsuitslag. Er zijn heus nog wel meer varianten mogelijk dan Bruin1.

Het CDA de partij van de wij tegen zij! 1.5 miljoen kiezers zijn de zij in deze en daar willen ze absoluut niet naar luisteren.

@cugel | 31-08-10 | 16:44 | niet ok!: nee maar wel volslagen van de pot gerukt en verre van reëel..

Bea heeft gesproken. Het mag niet doorgaan. Toevallig is haar wil wet, anders breekt ze de carriere's van degenen die tegen haar in gaan.

Zou wel iets aparts zijn zeg... Dat we weer mogen gaan stemmen. Ik had het eerlijk gezegd al een beetje verwacht, maar goed. Vind het jammer dat die CDA knakkerts nu weer zo moeten zaniken.

Het is nu wel duidelijk dat die gasten gewoon elke keer proberen om de PVV zwart te maken. Ik kan me daar best pissig om maken soms, als je hoort hoe ze er over praten. Vooral de fossielen idd...

zo zie je maar weer hoe groot de invloed van de media is

Pakistan zit ook in zwaar weer.. nou en.. Het CDA mag blij zijn dat ze meedoen, als er nieuwe verkiezingen moeten komen, dan worden alle jen-clubjes toch geweerd. Daar zullen ze als de dood voor zijn, dus ik zie het positief in, dat het doorgaat. Er valt heel wat miljard te halen bij al die onduildelijke subsidievreteres die jarenlang hun hand hebben opgehouden.

Sjef in de bijstand | 31-08-10 | 16:44
De CDA STEMMERS zijn echter vóór een kabinet met de PVV. Althans 60%. En ze vinden al die ouwe CDA principienreiter maar niks.

@cugel (Jack Vance fan?) "Hopen dat als de garistenen weggaan niet de moslims in beeld komen"
_
Mee eens. Dat zou nog veel erger zijn.
_
Ennuh... Ikke nie kopieren en plakken, hoebedoelu?

Goh, wat een verrassing... Ondertussen staat het land lekker stil. Dit wordt de langste formatie sinds den uyl-van agt. Wat waren de woorden van Rutte ook alweer: binnen een maand moet er een nieuw kabinet staan of zoiets? Weet er iemand wat er voor nodig is om nieuwe verkiezingen uit te schrijven?

vannikname | 31-08-10 | 16:46
niet ok!: nee?

Zijn er dan echt Nederlanders geweest die geloofden in de oprechte bedoelingen van CDA?
Die Gristelijke backstabbers hebben nooit de intentie gehad om met de PVV in zee te gaan hoor.

@cugel | 31-08-10 | 16:50 | wat nee?

Snel nieuwe verkiezingen. als dat zou kunnen.
PVV: 40 zetels, VVD 36, CDA, 8 e.t.c.

Dat wordt weer stemmen dan,en geert wordt de grootste.

Nergens voor nodig dat opnieuw stemmen. Gewoon de PVV uitsluiten, is na de vorige verkiezingen ook gedaan met de SP (was net zo groot als PVV nu).... ik zie het verschil niet.

Kritiek caster | 31-08-10 | 16:48
Inderdaad, Jack Vance fan!

Dat over kopiëren en plakken was aan Joris gericht: vroeger kon je een naam en datum en tijd kopiëren en plakken, nu krijg je daar gelijk de tekst " niet ok!" mee mee, hetgeen vaak een komisch effect geeft.

Van mij dit hele CDA gewoon in elkaar storten, en gewoon opnieuw naar de stembus. Misschien dat ze maar met 15 zetels erachter komen dat rechts gaat regeren. Ben dat gezeur nou wel zat van die Christen democraten

ik denk dat verhagen, voor z'n fractie gaat staan en vraagt:

zo, nog meer mensen aanwezig die bezwaren hebben?
jullie kunnen nu nog weg, en vervangen worden.

we zullen er vanzelf achter komen hoe de vlag hangt

Zeker wel nodig,nu dat dit weer op springen staat door het cda.
Uitsluiten... tja het is en blijf zwak.

@Carrus | 31-08-10 | 16:54: Ja maar de SP mag je uitsluiten de PVV niet. Heb je wel eens een pvv stemmer gezien... God wat een geldverslindend k*tvolk is dat toch. Ik ben niet gelukkig want ik heb maar 2 flatscreens en mijn buurman 3 dus ik ben niet gelukkig... van die gasten die 1 keer per week patat eten met de kinderen of een happymeal gaan halen, Char kijken (en het ook nog geloven) en bij Geer en Goor van de bank (op afbetaling bij de Wehkamp) rollen van het lachen...Maar als hun eigen zoon homo is zich kapotschamen .Gruwelijke mensen....BAH!

Twee winnaars van de formatie die morgen gaat mislukken: PvdA en VVD.

Het is nu eens niet de schuld van links (rechts komt er immers niet uit). En de VVD kan naar het CDA wijzen. Kortom niets staat in de weg voor de veilige optie PvdA, VVD en CDA.
Ondertussen zal Verhagen vervangen worden en kwam alles toch nog goed.

@Prins_Bernhard | 31-08-10 | 16:35 |
Hoogheid, u slaat weer eens de spijker op z'n kop!

@mooilid | 31-08-10 | 16:35
Ik heb het ook nooit helemaal vertrouwd, maar als het CDA nu afhaakt dan levert dat m.i.de PVV nog meer stemmen op van CDAers die voor gedoogsteun van de PVV zijn en zich kapot hebben geërgerd aan die onder-een-steen-vandaan-gehaalde CDA prominenten die dagelijks op de treurbuis te zien zijn.

Requiescat in pace | 31-08-10 | 16:36
Zo zie ik het ook!

Hoezo opnieuw stemmen? Er zijn nog zat coalitie mogelijkheden. Paars+ is niet goed genoeg onderzocht omdat Rutte, Verhagen en Wilders stiekem een onderonsje hadden geregeld. Verder is er ook nog een coalitie mogelijk met CDA, PvDa en de kleinere linkse partijen of een middenkabinet CDA, VVD, PVDA.

vannikname | 31-08-10 | 16:50
Kijk naar je reactie vannikname | 31-08-10 | 16:46
Daar staat "niet ok!: nee?"

Als je een naam datum en tijd kopieert moet je even dat "niet ok!" weghalen. Anders krijg je van die rare reacties.

Jaaa Maxiem en Job daar zullen de CDA kiezers heel blij mee zijn in maart bij de Provinciale Staten verkiezingen.

fapke is al weer vochtig

@Carrus
Ik stel voor om zowel de pvda, d66 als groenslinx uit te sluiten.

Mijn glazen bol zegt een stevige opstand,waar defensie bij moet worden ingezet.

Eerst maar eens afwachten wat hier van klopt. Televaaggeruchten koopt niemand iets voor.


Als de onderhandelingen afketsen gaat de formatie gewoon verder. We gaan niet zomaar opnieuw naar de stembus mensen.

En Cohen kan zich warm gaan lopen.... En let maar op, het CDA schuift in het kabinet Cohen gewoon weer aan.

@Theetokkie16.59
we wachten het maar af

@Sjef in de bijstand
En u gelooft het,het vorige kabinet is gevallen door conflicten tussen cda en pvda,denk je nu echt dat hun met elkaar om tafel gaan zitten? echt niet dus.
Paars+ komt er zo ie zo niet meer gelukkig,daar is rutte klaar mee,Dus dat wordt weer stemmen.
Maar ik denk dat dit verhaal glas ,plas ,was is ,vooral de televaag.

beenthere | 31-08-10 | 16:59
Ja u heeft er verstand van! Een kabinet van PvdA, CDA en VVD, hoe kom je erop!

Sjef in de bijstand | 31-08-10 |
Een coalitie van Paars + niet goed onderzocht? Nou die hebben toch ook met elkaar om de tafel gezeten. Dat gaat dus echt niet meer gebeuren en zo'n middenkabinet ook niet. De VVD en het CDA gaan echt niet met de PvdA in één kabinet zitten heur, maar droomt u rustig verder.

@beenthere : Met de PvdA in de regering komt het nooit goed (behalve voor de baantjesjagers van de PvdA zelf en alle uitvreters en onrendabelen dan).

Gatver, krijgen die vuile linkse schreeuwers binnen het CDA toch nog hun zin. Klootzakken. Vooral die Doekle Terpstra, wat een eikel.

Formatie in zwaar weer? Zeker lately niet naar Pakistan gereisd?!

Opnieuw stemmen betekend 40 zetels PVV. Dat zullen ze dus proberen te voorkomen. Slappe hap dit Nederlandse kabinet.

Nieuwe verkiezingen gaan er nu niet komen. Dat zou Wilders te veel stemmen opleveren. Ik vrees voor een gedrocht waaraan tig partijen zullen deelnemen. En, daaruit voortloeiend, een verdere teloorgang van Nederland.

vannikname | 31-08-10 | 16:59
Wat een generalisaties toch weder. Ik herken mijzelf helemaal niet in dat beeld.

Jordert | 31-08-10 | 17:08 |
Even afwachten nog.

La Vie En Rose | 31-08-10 | 17:07 |
Ik heb al vanaf het begin gedacht dat PvdA, CDA en VVD de enige weldenkende uitkomst kan zijn.
.
Het rare van het gehele formatieproces is dat rechts het niet voor elkaar krijgt een kabinet te vormen. En dat nu het eindelijk kan. Vreemd omdat de einge schuldige aan dat feit rechts is en niet links. En dat zeg ik als stemmer op de VVD...

@cugel | 31-08-10 | 17:00 | niet ok!
Wat bedoel je?

De boel op scherp zetten en laten ploffen is natuurlijk heel simpel voor de fossielen: "stop de formatiegesprekken of wij scheiden ons af." Een afsplitsing dreigt en daarom zijn ze bij elkaar.

ojédiaré | 31-08-10 | 17:16 | niet ok!
Ja, toedeloe!

Kritiek caster | 31-08-10 | 17:08
Ach het komt met geen enkele partij goed in het kabinet. Loopt toch prima zo, nu op dit moment? We staan notabene 8e op de lijst van beste landen om in te wonen!
.
Klagen met roeptoeteren draagt zo weinig bij. Of bent u van mening dat met de PVV in de regering alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen?

@brutus68 | 31-08-10 | 17:11
De PvdA is een achterlijke partij voor achterlijke mensen, maar zelfs zij zijn niet zó achterlijk dat ze met VVD én CDA in een coalitie gaan zitten.


Als ze toch zo stom zijn om dat te doen - en de hele linkerflank dus ongedekt te laten - dan zullen SP/GL/D66 vanuit de oppositie die hele partij leegeten. Binnen een half jaar op 10 zetels.


Dat gaat dus niet gebeuren.

Misschien kan dat "niet ok" naar de andere kant. Ik heb er net per ongeluk op geklikt bij ojédiaré | 31-08-10 | 17:16. Omdat ik een naam wilde kopieren. Waarvoor mijn excuses.

Art Vandelay Ultor | 31-08-10 | 17:02
Daar heb je helemaal gelijk an!(zoals zo vaak)Er bestaat ook nog een mogelijkheid van een coalitie van PvdA, GL, D66, SP en CU, maar die hebben m.i. niet de meerderheid. Daar moet nog een partij bij. Maar ik geloof nooit dat het CDA weer met de PvdA wil gaan regeren en de VVD al helemaal niet. Bovendien heeft de PvdA de SP er liever niet bij.
Maar goed, vóór er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven zal eerst die optie onderzocht moeten worden. Overigens moge de CDAgodt verhoeden dat er zo'n kabinet komt, maar dit terzijde.

laagvliegert | 31-08-10 | 17:21
Of weer het knopje uiterst rechts, zoals op GS.

@La Vie En Rose | 31-08-10 | 17:21 |
Er zijn nog genoeg opties die onderzocht kunnen worden. Zelfs dat walgelijke Paars kan gewoon weer opnieuw onderzocht worden.

laagvliegert | 31-08-10 | 17:21 |
Te laat, ik hoor de stalen zolen van de afvoer-jorissen al in de straat galmen.
*Bij voorbaat een milde tiefus uitdelen doet.

En als Joris dan toch bezig is, misschien gelijk even zo maken dat als je een reactie geeft, je niet weer helemaal naar beneden hoeft te scrollen maar dat hij daar al komt te staan net als bij het F5'en. Of is dat dan weer teveel gevraagd?

@cugel niet ok!| 31-08-10 | 17:23 | niet ok!
ok, maar wat bedoel je nu precies?
niet ok!

Het is inderdaad niet ok!

... geen jofel nootje dus

ojédiaré | 31-08-10 | 17:26
Ok! Ik zie dat ik me niet duidelijk uitdruk! ojé, olé. En nog een fijne dag, ik ga nog even boodschappen doen.

Dat is hopelijk wel duidelijk? Of nog steeds niet ok!?

Joris doe er wat aan!!

@moderator: Sorry, klikte bij het kopiepasten van beenthere per ongeluk op 'niet ok'

@beenthere | 31-08-10 | 17:16
U maakt de denkfout om het CDA rechts te noemen. het CDA heeft altijd een rechter en linkervleugel gehad. Veel 'rechtse' CDA kiezers hebben de afgelopen verkiezingen op de VVD en PVV gestemd. De onrust die nu binnen het CDA is ontstaan over meedoen aan een kabinet met gedoogsteun van Wilders, is afkomstig van de linkervleugel die wel met de PvdA in zee zou willen gaan.
De schuld van het eventuele mislukken van deze formatie kun je m.i.niet zomaar op rechts schuiven.

Hoeveel zetels krijgt het cda in de eerste kamer in maart:
a 1 (lubbels)
b 2 (lubbels en dries hamas)
c 3 (doekje, lubbels en dries hamas)

@moderator: Sorry, klikte bij het kopiepasten van beenthere per ongeluk op 'niet ok'

LOL

*Gaat nu echt de deur uit*

Art Vandelay Ultor | 31-08-10 | 17:24
Ja dat kan, maar denk jij dat Rutte nu wel overstag gaat?
Met het CDA erbij kan ook nog, maar dat overleeft het CDA niet.
Wat voor kabinet zal er komen volgens jou?
*erg veel waarde hecht aan jouw visie*

@La Vie En Rose | 31-08-10 | 17:42 |
Ik durf eigenlijk geen voorspellng te doen over welk kabinet er gaat komen. Ik vrees dat ook bij mij de wens te veel de vader van de gedachte is.


Wel weet ik dat PaarsPlus electoraal gezien is erg dom is voor de VVD en dat Wilders ervan zal smullen.

Doei CDA , ik hoop dat het snel met jullie afgelopen is!
*flesje champagne klaar zet*

Wanneer geeft het CDA nu eens toe dat zij van Bea instructies hebben ontvangen om te boel op te blazen. Zij kan met goed fatsoen niet meer naar de andere koningshuizen en butenland regeringen als de PVV iets in de regering heeft te brokkelen.Bea regeert !!

Dan wordt het VVD-PvdA-CDA-D'66 en over een jaar nieuwe verkiezingen.

Art Vandelay Ultor | 31-08-10 | 17:48
Oké.
Ik denk dat de VVD dat ook weet en dus niet in een Paars+ kabinet gaan zitten. Zowel de PVV als de PVV gaan profiteren van de afbraak van het CDA en van een eventuele Paars+ coalitie met het CDA.

De coalitie staat op springen en gelijk gaat de zon schijnen en verdwijnt de regen en storm.

Oké vooruit. Ik vind dat Wilders de volledige kans moet krijgen als grootste Winnaar om te formeren.

Ik vond het zondag ook zwaar weer. En vorige week was het ook echt heel zwaar weer. Veel overlast ook. Ja als echte Nederlanders praat ik altijd graag over het weer.

Dat worden herverkiezingen zo.... PVV naar de 40 zetels, CDA richting de 10. *naar het politiek stabielere België verhuizen doet*

Nederland bananenrepubliek/schijndemocratie

Wat knelt er dan bij het CDA? Hoofddoekjes?

-weggejorist-

-weggejorist-

Reacties op dit artikel zijn gesloten