Een Apache-gevechtshelikopter van Defensie heeft op 5 augustus onbedoeld een projectiel van 30 millimeter afgevuurd.

Een Apache-gevechtshelikopter van Defensie heeft op 5 augustus onbedoeld een projectiel van 30 millimeter afgevuurd. Dit gebeurde in een hangar. Het projectiel eindigde in een muur op Kamp Holland. Er vielen geen gewonden.

Een woordvoerder van het ministerie van Defensie bevestigt berichtgeving van BNR Nieuwsradio over dit 'ernstige incident'. Het radiostation zendt morgenochtend een reportage over het incident uit.

De militairen die rond de helikopter stonden schrokken erg van het incident. Defensie heeft het gemeld aan het Openbaar Ministerie, dat een onderzoek heeft ingesteld. Defensie onderzoekt zelf ook in hoeverre aan de procedures voor onderhoud is voldaan.

Reaguursels

Heeft de helikopter zelf geschoten,
of is er sprake van een menselijke fout.
Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen.

Hoe dan ook: Foutje, bedankt!

30 mm raket?

Wat een zeik weer, er is niemand gewond maar het wordt wel aan de "vervolg-geile" rukkers van het OM gemeld. Het resultaat is dat er straks weer iemand vanwege een dom maar ongelukkig foutje jaren wordt achtervolgd door een strafblad.

Klein raketje.. Was het koud ofzo?

Kost een paar centen, maar dan heb je ook niets!

Toen ik de kop las moest ik lachen...Hoe de fuck is dat nou weer mogelijk???

ok, ...en wat is dit voor knopje ?? ..Nee, afbl.. !! [WOESHHHH]

Broodje Aap verhaal. Nederlandse missie duurde tot 1 augustus, dus een raket afvuren op 5 augustus in Afganistan kan niet.

Het gaat waarschijnlijk over een patroon uit het snelvuurkanon...

Een 'raket' is géén 30 mm. kogel - en andersom. Tsjonge, jonge zeg, wat een bombarie...alsof er nooit iets fout gaat op een legerbasis...natuurlijk gaat er zo heel nu en dan wel eens wat onvoorzien áf. Waar mensen, daar fouten. Basisoorzaak achterhalen, procedures herzien, klaar.

tis een KOGEL, geen raket

@ oerlikon | 06-09-10 | 23:46 | niet ok!

Natuurlijk. Uit dit bericht wordt niet duidelijk of het een menselijke fout is geweest of niet. De zin " Defensie onderzoekt zelf ook in hoeverre aan de procedures voor onderhoud is voldaan" insinueert dat het niet zo is. Nu is er misschien geen gewonde gevallen maar als er de volgende keer iemand gewond zou raken is het hek van de dam, want waarom is er niet ingegrepen nadat er eerder als een fout bleek te zijn?

Ik ken iemand die erbij was... De apache stond op de basis, waar ze de wapensystemen opnieuw gingen calibreren. Voordat ze dit doen wordt alle munitie eruit gehaald. Er is alleen dus 1 30MM high explosive patroon in het boordkanon blijven zitten. Toen ze dit kanon aan het testen waren, schoten ze per ongeluk tegen een betonnen muur 10 meter verderop, waar een brandweerman op de grond zat. De patroon is 1,5 meter van die man ingeslagen. Hij heeft dit wonder boven wonder overleefd, omdat zo'n patroon tot op enkele meters dodelijk is...

@Yeah73 | 06-09-10 | 23:49
30mm is geen kogel maar een granaat.
Overigens blijven de Apache's en F16's daar langer.

@Phoib | 06-09-10 | 23:59 | niet ok!

Onzin, 30mm is wel degelijk een kogel uit de mk44 bushmaster die onder de apache hangt. Normaal is het de bedoeling dat 1 kogel de bemanning van een tank uit schakeld, dus meneer die er naast zat heeft waarschijnlijk nogal geluk gehad.

kan de beste overkomen

Ballistisch gezien is 30 mm. gelijk aan een impact van een .45 x 260.
Geeft echt rotzooi wanneer er iemand tegenaan loopt.

@pistol-pete | 07-09-10 | 00:08
Je hebt het verkeerde kanon, de Apache gebruikt de Hughes M230.
En bij mijn weten gebruikt Nederland alleen de HE variant, die ontploft, en dus een granaat is.

BUT!..will it blend??

@ Martinovic! | 06-09-10 | 23:58

'Toen ze dit kanon aan het testen waren, schoten ze per ongeluk tegen een betonnen muur 10 meter verderop, waar een brandweerman op de grond zat.'

Dat is ook de reden dat je nooit voor wapens moet gaan lopen of gaan zitten. Het is ook de reden waarom wapens, vliegtuigen etc altijd in een veilige richting worden geplaatst alvorens er met de wapens wordt gewerkt.
Die brandweerman zat dus ergens waar hij niet mocht zitten. Procedures zijn wel goed, maar moeten wel worden nageleefd.

Het is heel goed mogelijk dat het projectiel uit zichzelf is afgegaan. sommige explosieven kunnen namelijk bij een relatief lage temperatuur al ontploffen. vaak worden deze explosieven in een huls zo gemaakt dat ze alleen door een slag ijzer of iets dergelijks af kunnen gaan. in dit proces kan natuurlijk wat fout gaan. dus het is niet geheel ondenkbaar dat een kogel spontaan af kan gaan. de kans is alleen echt heel klein dat dit gebeurd. groter is de kans dat de monteur gefaald heeft.

Scaldis | 06-09-10 | 23:47
Staat nergens dat hij is afgevuurd in Afhanistan. Alleen dat hij daar is ingeslagen. Dus.

Martinovic! | 06-09-10 | 23:58
Lijken me dan dus 2 fouten. Eerste dat het patroon er niet uit is gehaald, lijkt me een gevalletje 'kan gebeuren' dat iemand hem over het hoofd ziet. Tweede dat die brandweerman bij het testen van wapens in het schootsveld gaat zitten. Moet je gewoon nooit doen.

@Scaldic
-
Natuurlijk zijn er geen Nederlandse troepen die zich als achterblijvers GELEIDELIJK terugtrekken. In godsnaam, denk eens na. Er zijn nog steeds militairen in Uruzgan om lopende zaken af te wikkelen.

Heb helaas persoonlijk moeten meemaken dat zo'n projectiel kan aanrichten: Tijdens een oefening in 1993 in Duitsland schoot een YPR drie 25mm projectielen af op een vrachtauto. Hoewel het boordkanon op 'veilig' zou moeten staan, ging er tijdens de evaluatie een solvo af. Een dode en twee (zwaar) gewonden als gevolg. De Sergeant-Majoor in de vrachtauto miste eigelijk alles tussen zijn borstkas en heupen, er was voor mij en mijn hospikken eigelijk niets meer wat we voor die man konden doen, de soldaat die een metaal splinter in z'n oog kreeg, is nu blind aan z'n oog Die derde had alles uit de SMJ zie komen en was zwaar getraumatiseerd. Blijkbaar was de veiligheid officier te gemakszuchtig geweest na de schietsessie en heeft onvoldoende toezichtgehouden.

Soms zijn het ook gewoon dome situaties waar zelfs de slimste gasten in verzeilt raken, kan me nog goed die TU-er uit eindhoven herinneren. Net afgestudeerd, ging de IR naar Bosnie als VN-er en tijdens het wachtlopen liet hij zijn UZI vallen. Z'n wapen spontaan af en dode hem terplekke!

Laten we als feit constateren dat "ons leger" niet bestaat uit louter professionals, maar uit "net-geen-kind meer" soldaten.
Jongeren reageren nu eenmaal sneller en zijn gemakkelijker te vormen (indoctrineren?). En verder speelt jeugdig overmoed meestal een rol. Even vooruitlopend op de oorzaak uiteraard.

tja foutjes worden gemaakt. dit nieuws hadden ze beter binnensdeurs kunnen houden.

Scaldis | 06-09-10 | 23:47 |
-
Gelukkig zijn er ook nog domme mensen zoals jij in het land!

"Het radiostation zendt morgenochtend een reportage over het incident uit."

Hoe kansloos. :')

"de soldaat die een metaal splinter in z'n oog kreeg, is nu blind aan z'n oog"
Karel Doorman_228 | 07-09-10 | 07:34
 
Oh, ik dacht te hebben gehoord dat hij blind was aan zijn grote teen..

Op een Americaans vliegdekschip is ook wel eens een sidewinder van een phantom spontaan afgevuurd, heel het dek in vuur en vlam .
Shit happens.

"En nu verbind ik het bruine draadje met het groene draadje en dan..." KABOEM!
"Ehhh, foutje moet kunnen baas"

- "Drommels, drommels en nog eens drommels!"

Tot zover dit nostalgische nieuwsbericht.

@ Martinovic! : 1.5 meter en hij heeft niets? Klinkt wel erg sterk. Deze projectielen hebben een flinke scherfwerking.

en.wikipedia.org...

Waarom moet het O.M zich hier mee bemoeien, en waarom moet die marge zender hier een reportage over uitzenden? Nederland en defensie, het zal altijd een kneuterig gebeuren blijven.

kersenflap | 07-09-10 | 09:40
-
Marge zender.. PROEST! Nou, en nu weer lekker Enrique luisteren op SKY he, hop hop!

-weggejorist-

Reacties op dit artikel zijn gesloten