Fyra grote mislukking


#Fyra

Het paradepaardje van de NS, de Fyra, blijkt een totale mislukking. De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam w...

Het paradepaardje van de NS, de Fyra, blijkt een totale mislukking. De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam wordt nauwelijks gebruikt door reizigers. De treinen zijn gemiddeld voor zo'n 15 procent gevuld, wat neerkomt op ongeveer 75 reizigers.

De aanleg heeft de NS zo'n 7 miljard dollar gekost. Dat moet terugverdiend worden, en dus zijn de kaartjes duurder dan een normaal kaartje. Een enkele reis Rotterdam-Amsterdam is maar liefst 7,40 duurder dan hetzelfde ritje over de normale spoorlijn.

NS Hispeed directeur Michiel Rozendaal dacht vorig jaar nog dat reizigers wel zo'n 60 procent meer zouden willen betalen voor een kortere reistijd tussen de twee steden. Men hoopt nu dat er meer reizigers komen als de trein vaker gaat rijden. De NS houdt rekening met een miljoenenverlies.

Reaguursels

-weggejorist-

Miljoenenverlies? Miljardenverlies!

Onrendabelen hebben helemaal geen geld om 60% meer te dokken voor een treinkaartje.

400 euro meer betalen voor 3 minuten tijdswinst. Wereldvreemd zijn die lui.

NS Hispeed directeur Michiel Rozendaal dacht vorig jaar nog dat reizigers wel zo'n 60 procent meer zouden willen betalen voor een kortere reistijd tussen de twee steden.

*kuch*koopkracht*kuch*

Als je een kortere reistijd wil pak je de auto. Simpel zat. Trein is overal te traag als het om deur-deur gaat. Is al aangetoond. Ov in NL = Dood.

'De aanleg heeft de NS zo'n 7 miljard dollar gekost'
Hoeveel is dat in echt geld?

ja de media vindt het leuk om dit soort koppen te plaatsen "grote mislukking", en de hele NS heeft natuurlijk ook de ene na de andere mislukking te verwerken, maar tis natuurlijk ook een deel ondernemersrisico ..!

Zorg nou eerst eens dat de treinen op tijd rijden ... daarna pas grootheidswaanzin.

Sinds wanneer betaald de NS in Dollars??

Ik vind het idee eigenlijk helemaal niet zo verkeerd, maar hoeveel sneller / hoe snel is dit ding eigenlijk?

@Kipz0r | 03-09-10 | 15:03:

Ongeveer CHF 7.1 miljard. Over de Euro als "geld" wil ik het niet eens hebben.

Dom volk ook. Dit soort dingen bebeuren a.d. lopende band. Zucht

Het probleem is dat die miljarden helemaal niet door de NS zijn betaald maar door het Rijk. Nederland heeft daarvoor 7 miljard euro moeten lenen en betaalt daar jaarlijks zo'n 250 miljoen euro aan rente over. De NS (100% overheid) betaalt 148 miljoen euro per jaar aan vergoeding om er gebruik van te maken en verliest daar 106 miljoen per jaar op. Conclusie: de HSL kost de Nederlandse belastingbetaler 7 miljard euro die zinloos zijn weggesmeten en bovendien zo'n 200 miljoen euro per jaar aan rente.

www.kiesvrijheid.com...

niet heel gek. Laatste keer had ik een kaartje, maar is het zo onduidelijk wanneer de trein gaat (de borden met belangrijkste bestemmingen gave eerste trein aan op een bepaalde tijd, maar niet of het een Fyra was) dus kaaartje halen, bleek dat ik langer op die Fyra moest wachten dan op een normale trein. Dus dat was gelijk de laatste keer. Zorg voor een goede informatie voorziening, en voor een manier dat je niet voor jan joker een toeslag betaald (bv toeslag pas in trein betalen, stempelkaart of wat dan ook)

Even rekenen.

Je betaalt €7,40 voor 20 minuutjes tijdwinst. Dat is dus gelijk aan €22,20 per uur. Dus, wanneer je productiviteit hoger ligt dan €22,20 per uur wordt het in theorie interessant om met de Fyra te reizen ipv de normale trein.

Ware het niet dat het maffe ding maar 1x per uur rijdt. Mis je die trein net, ga je natuurlijk niet 59 minuten wachten. Sterker nog: het is sneller een normale IC te nemen wanneer de Fyra niet binnen 20 minuten vertrekt.

Zou je een kwartier moeten wachten op de Fyra, terwijl de gewone trein op dat moment vertrekt, is je tijdwinst maar 5 minuten. En dat voor €7,40 is alleen reëel voor een productiviteit van €88,80 per uur. Vind je het gek dat die trein niet vol zit.

De trein brengt je van waar je niet bent
naar waar je niet naar toe wil

Om daar ook nog 60 procent meer voor te betalen...

Briljant plan die hele Fyra

Ieder kind ouder dan 5 kan je vertellen dat mensen graag 7.50 verdienen door 20 minuten langer te wachten.

Ik zag deze week nog zo'n paradepaardje rijden. Gewone loc met gewone wagons zoals die altijd rijden tussen AMS en Brussel. Uiteraard wel met Fyra op de zijkanten gespoten, het oog wil ook wat.
En vervolgens denken dat daar 60% meer voor betaald wordt, omdat je een paar minuutjes eerder in Rotterdam bent?
Zij zij NS'ers nou zo dom of zijn wij consumenten nou zo slim?

Van die 7 miljard had de A4 beter verbreed kunnen worden, was er nog een zakcentje overgebleven zodat de boetes volgend jaar niet verhoogd hoeven te worden. Maar ja, de bonussen zullen al wel weer zijn gereserveerd voor 2010 ben ik bang...

Mick Jacker

In een paar zinnen uitgelegd waar het om draait. Directeur NS Hispeed worden?

NS, nooit snel, altijd te laat...
rot op voor die tarieven die de NS al vraagt, dan hier nog eens 7.40 bovenop? haha. Wat een wanbedrijf. Mensen zullen nooit met de trein gaan zolang die wanhoop van een NS niet goedkoper gaat worden. Doen ze wel eens een marktonderzoek van wat "wij" nu echt willen. Op tijd, goedkoop, vaak, de rest is bijzaak.

RL | 03-09-10 | 15:06 |

Plus 30 miljoen euro die jaarlijks moet worden uitgegeven aan onderhoud voor de spoorlijn. Het jaarlijkse verlies is dus 230 miljoen euro.

Nou, nou, niet zo negatief.
Er moeten ergens mensen zijn die hier wel veel geld aan verdienen of verdiend hebben...

Weer zo'n project, bedacht door wereldvreemde bestuurders, waarvan de gewone burger al geruime tijd wist dat het nooit iets zou worden.
Leuk zo'n lijn welke alleen bedoeld is voor reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam............
Hoeveel idioten gaan er wonen in Amsterdam en werken in Rotterdam plus omgekeerd ?
Bovendien werkt men niet nabij Amsterdam Centraal, maar op de Zuid-as en daar scheurt die trein lekker aan voorbij.
.
Dit soort bestuurders moeten gewoon worden gedwongen de kosten zelf op te hoesten oftewel inhouden van het salaris. Dit klinkt belachelijk ?
In de VS is ooit een piloot van de luchtmacht veroordeeld tot het terugbetalen van een F-15 nadat hij het ding had gecrasht en de commissie van onderzoek besloot dat het door zijn nalatigheid was geschied.
.
Zodra bestuurders hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld, en dit ook wordt toegepast, zullen ze wel 10 keer nadenken alvorens ze dit soort idiote plannen op tafel leggen.
.
HSL in Nederland wordt aan de Concorde.........nooit rendabel.

het probleem zit m hierin dat veel van de reizigers op dat traject reizen voor woon-werk verkeer, en die hebben allemaal een abonnement van hun werkgever of reiskostenvergoeding, en dat geldt niet voor de fyra, immers het zal je werkgever een zorg zijn of je een half uur later naar huis kan en een half uur eerder thuis bent. het voordeel is niet voor hem, dus komt het op betalingsbereidheid aan van de reiziger. en zoals Mick Jacker al zegt, die betalen geen 7.40 voor 20 minuutjes.

Welke Rotterdammer wil er uberhaupt naar Amsterdam?

@Balsaq | 03-09-10 | 15:06

Ik ging eigenlijk voor de euro/2.20371 :)
Maargoed, huidig geld telt ook wel mee ja.

Fyra, is dat niet die mislukte shinkansen?

De tijdwinst die je nu boekt, is dus 20 minuten. Maar, momenteel rijdt er nog een oude trein, en niet de hogesnelheidstrein die voor dit traject bedoeld is. Is de 20 minuten snelheidswinst met de huidige trein, of met de trein die uiteindelijk op dit traject moet gaan rijden? Wie o wie weet het antwoord?

Mensen zouden willen betalen voor een kortere reistijd. Dus gaan we VAKER rijden.

Jaah, want daar wordt je reistijd korter van!

Waar is Joost Ravo gebleven ?????? Joost had het volgens mij perfect onder woorden kunnen brengen! - zapper 15:12 heeft een punt, ook ik zou nog niet dood gevonden willen worden in 020

Had men nu maar gewoon een snelweg aangelegd tussen de twee grootste steden van het land.
Dat zal wel te geavanceerd zijn ofzo...

Ah, net zo mislukt als dit powned gedoe dus.

Grote projecten in Nederland kosten veel te veel, door procedures, ambtenarij, en verkeerde aanbestedingen. Om over alle milieumaatregelen nog maar te zwijgen.

Mick Jacker | 03-09-10 | 15:07 |
+1

Jij snapt het.
Jammer dat de NS / overheid dit niet wil/kan/durft te snappen.

Ik heb een aantal keren de Fyra kunnen pakken... echter nooit gedaan.
Geen zin om over te stappen en extra te betalen.

2-baans snelweg kost ongeveer 3 miljoen per kilometer. We willen 8 banen hebben, dus 12 miljoen per kilometer. A-dam - Rotterdam is 76 km. 76 * 12 miljoen = 912 miljoen. Voor het gemak 1 miljard.

Een 8 baans snelweg A'dam - R'dam is 6 miljard _goedkoper_ dan die treinbaan. Echt ongelovelijk weer.

Een werkgever vergoed gewoon niet de extra's van de reiskosten vergoeding.
Zal hun een zorg zijn hoelang je onderweg bent, in je eigen tijd.

Als de toeslag verdwijnt dan wordt het vanzelf wel een populaire route... Misschien trekt het dan nog wel wat extra mensen naar de trein, want 40 minuten over Rotterdam-Amsterdam is (zeker in de spits) prima tegen normale prijzen.

Als het nou no écht sneller zou zijn, oké. Maar voor die 20 minuten betaald geen hond de dubbele prijs.

Even een nuance, deze lijn is onderdeel van de HSL naar Parijs. Voor Amsterdam- Rotterdam is het natuurlijk niks. Maar Voor Amsterdam - Parijs begint het toch echt ergens op te lijken....

@Gurbe Douwsma | 03-09-10 | 15:25 |
De fyra gaat alleen maar tot Brussel, de Thalys gaat naar Parijs

iets met een vergelijking met de noord zuid lijn whahahahahahah

Nu Fyra omdopen tot iets met Faal erin

Fyra???? Ze zetten verdorie gewone treinstellen en locomotieven in, terwijl ze maar blijven doortesten met dat volledig ongeschikte Italiaanse prutsmateriaal. Was kennelijk veel te gemakkelijk om gewoon naar Alstom te stappen en een paar standaard TGV's die het wél doen te bestellen. En waarom zou je gemakkelijk doen, als het ook héél, héél moeijlijk kan.

7 miljard...
En voor een fatsoenlijke verbinding tussen Groningen en Amsterdam is geen geld?
Ik blijf maar hopen op een snelle verbinding tussen Berlijn en Groningen, kan ik tenminste een keer echt op stap in het weekend.

het is toch lekker dat het zo rustig is in die trein. daarom reis ik er juist zo graag mee.

Het mag ouderwets en out of touch klinken, maar kan iemand mij de definitie van 'zwitsal' even geven?

Denk dat er flink wat lijntjes in de directiekamer waren doorgejast, alvorens de beslissing tot aanleg HL werd genomen.

NS = Niet Slim

Pong | 03-09-10 | 15:31
Zal je zien dat die spuuglelijke Italiaanse blikken het na een maandje begeven.

Bizar. Wie had dat nou verwacht. Alle seinen stonden toch op groen? Er was geluisterd naar externe adviseurs, de directeur van de NS was zo onbevooroordeeld dat hij zelf nooit met de trein ging en aan die vervelende reizigers was geen aandacht besteed. Het concept was gewoon steengoed, maar de markt was er nog niet klaar voor.


Gelukkig kan de rekening worden doorgeschoven.

TM | 03-09-10 | 15:35 | niet ok!
Een "Zwitsal" is een newbie. (Zie babyface bij enkele reaguurders)

Kijk hier, de Fyra op topsnelheid!:
www.treinreiziger.nl...

@RL | 03-09-10 | 15:06
staat heeft niet geleend, maar betaald zo'n 250 miljoen euro per jaar voor de hsl infrastructuur. staat krijgt geld binnen via concessies, maar aangezien de ns ook in handen van de staat is, mag je aannemen dat het verlies voor de overheid per jaar net iets minder dan die 250 miljoen euro is.

Noord zuid lijn en Fyra hebben samen meer gekost dan een wel rendabele Magneetzweeftrein van Amsterdam via Groningen naar berlijn...

LOL @ James St John Smythe | 03-09-10 | 15:42
Naast het feit dat dat ding in het echt helemaal niet hard gaat ziet ie er ook nog uit als de mongool onder de treinen. Waarom koopt NS geen TGV's? Dan hoeft het wiel niet telkens opnieuw te worden uitgevonden door weer een nieuwe net-afgestudeerde "manager" met een gouwen pik!

7,40 duurder dan een normaal kaartje?
en die gozer dacht dat we dat wel zouden neerleggen ervoor?
paas de crack even Rozendaal!
dan gaan de normale OV prijzen straks zeker ook omhoog voor mensen die nieteens met dat kutding reizen?
dat zou weer typisch zijn iig...

Ik citeer:

De treinstellen worden gemaakt bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Deze keus kwam voort uit een aanbesteding. De keus voor AnsaldoBreda leverde NS veel kritiek. Toenmalig Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat noemde de fabrikant zelfs ongeschikt. In een interview met NRC Handelsblad in december 2005 weerlegde de fabrikant de kritiek. Voor 2010 zouden de treinstellen zeker geleverd zijn. "Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek. Dan kunnen we wel sluiten."

Ik eis de sleutel van de fabriek!!

@James St John Smythe | 03-09-10 | 15:41

Als ze het nooit goed gaan doen, kan je ook niet echt spreken van "begeven", toch !?

Zeven miljard!?! Voor dat geld had er een 2x10 baans autosnelweg aangelegd kunnen worden.

hadden ze net zo goed aan pakistan kunnen geven

Haha, wat een toeval!! Mijn Amerikaanse vriend die gister in Amsterdam was werd weggestuurd uit een Fyra. Ok hij had het verkeerde kaartje maar niet dat hij ooit weer in de Fyra gaat..

Binnenkort is het goedkoper om per dag een nieuwe auto te kopen,

Ik zeg afpakken die NS, weer nationaliseren en al die hoge pipo's met hele goede ideeen van hun "eigen" centjes een nieuw spoorwegnet laten aanleggen op de rottumerplaat.

Pffffff, hoge snelheidstreinen in NL. Hoe komen ze erop? Voor die korte kutafstanden. En dat voor een prijsverhoging van maar zo'n 30%. Bij de NS zijn ze helemaal geschift aan het worden.
Straks mag de staat weer (financiëel) bijspringen om de boel weer in het gareel te krijgen.
Tsjongejonge wat een braaiers ......

oO lees ik nu dat de NS 100% overheid is?

cumshaft | 03-09-10
Je hebt gelijk. Ze hebben een PPS-constructie die loopt tot 2031 blijkbaar. In 2031 is de infrastructuur nog steeds van Infraspeed BV als ik het zo zie. Dus als de overheid het tegen die tijd toch nog wil kopen kan dat nog een dure grap worden.

@Peekster | 03-09-10 | 15:03
Gemiddeld zeker. Of u woont in de provincie.
Ik zou met alle liefde in de auto stappen maar dat is op de meeste trajecten hardstikke onrendabel in de randstad.

hahahahahaha
Leer mij de Nederlanders kennen!
60% meer betalen voor 10 minuten tijdwinst, hahahahahahaha

Als het nu zo zou zijn dat je bij elke vertraging de prijs van het ticket terug zou krijgen zou het best vol zitten, maar zo veel meer betalen om met iets minder vertraging aan te komen is toch zonde van je geld (kun je beter voor een auto sparen).

Ik ga dagelijks van Amsterdam naar Rotterdam en het is een ritje dat tegen de file in gaat. Ritje duurt ongeveer een uur, half uurtje langer indien er veel file is die ik niet via sluiproutes kan ontwijken. Zuinige auto plus een passagier erbij, dus met zijn tweeen zijn we voor het ritje ongeveer 8 liter benzine kwijt. Voor anderhalve euro de liter zijn onze kosten dus 12 euro per rit, delen door twee. Kosten dus nog minder dan het prijsverschil in het kaartje, plus we zijn ook nog eens sneller in Rotterdam!
Kortom, het OV kan de pot op!

@Equus africanus asin | 03-09-10 | 15:12 | niet ok!

De NS heeft al eens in een rechtszaak bakzeil moeten halen . Je mag nl. wel met je gewone jaarkaart ( niet de studenten ov ) in de Fyra . Fe kleine lettertjes op de achterzijde vermelden nl. iedere trein behalve de Thalys . Ze hebben lang geprobeerd de boel stil te houden en hebben zelf geprobeerd ROVER om te kopen. Nu hebben ze zgn. een aanbieding waarbij je met je ov-jaarkaart ter kennismaking gratis met de Fyra mag. . Overigens ben je zwaar debiel als je op het traject A'dam - Schiphol met de Fyra gaat. De snelheid is even hoog als van de gwone intercity die 2 minuten later en om het kwartier vertrekt maar je moet wel extra betalen...

@Lisa Westveld | 03-09-10 | 16:46 |
..we zijn ook nog eens sneller in Rotterdam!


Leg eens uit ? De Fyra doet er zo'n 40 minuten over.

James St John Smythe | 03-09-10 | 15:53 | niet ok!
Klopt. Ik snap trouwens niet waarom we mislukte Italiaanse treinen moeten hebben. Volgens mij is er nog nooit wat zinvols uit Italië gekomen afgezien een paar auto's.
Had liever 1. de Nederlandse industrie gesteund of 2. Die treinen van de ICE in Duitsland gekocht.
Dit geld overigens voor meerdere projecten van de overheid. Laten we het bijvoorbeeld maar niet over OV-kaarten hebben.

@ J. Trajkovic | 03-09-10 | 16:48

Misschien voor m'n beurt, maar alleen de conducteur heeft op een bepaalde reis een station als eindbestemming.

Ik geef een tip: Rechtstreekse lijnen van de grote steden naar schiphol. Enigste die voor een duurder kaartje willen betalen zijn zakenlui, en die rijden tegenwoordig niet meer met de fyra.

Ik hoor er nu pas voor het eerst van. Tot nu toe is elk OV/Spoor traject mislukt. Meer asvalt is de enige manier in NL.

@Lisa Westveld | 03-09-10 | 16:46 | niet ok!
Auto gratis?

Het Fyra project is gestart door wereldvreemden.

@J. Trajkovic | 03-09-10 | 16:48 |
Dat kan ze heel simpel verklaren , zij stap voor de deur van het vertrekpunt in haar auto en stapt ook voor de deur van het aankomstpunt uit de auto ze mist dus het +- 15 minuten wachten op het aanvullend vervoer plus de daarin benodigde reistijd plus de 2 aanvullende wandelingen om bij het aanvullend vervoer te komen :-)

@Heinzz | 03-09-10 | 17:30
Heb je zelf een auto ? dan snap je dat door alle belastingen ( wegenbelasting , BPM ) en de extreem hoge afschrijving van een auto in NL vooral het bezit van een auto wordt belast , dus conclusie als je een auto hebt dan moet jer er eigenlijk ook gewoon altijd in rijden dat is namelijk het voordeligst

Ik heb na het winterfalen van de NS een auto gekocht, het kost mij ongeveer 5 euro per maand meer...
Maar heb slechts eens in de 3 maanden "vertraging" (file) en dan ben ik nog een half uur eerder thuis dan met de vriendjes van NS!

Fyra = Faalra

@Amigo1973 | 03-09-10 | 20:44 | niet ok!
Al geleerd wat dit teken '?' betekent?

Pong | 03-09-10 | 15:31 Ik kan je vertellen, ik werk wel eens met ambtenaren, nou, die zijn geboren om moeilijk te doen. Hebben overal veel te veel tijd voor.

7,40 duurder dan de normale trein op zo'n relatief kleine afstand.
Dan ben ik eens benieuwd hoeveel het duurder gaat worden van bijvoorbeeld Amsterdam naar Maastricht..
Natuurlijk word dit een miljoenen/miljarden verlies.
Ik heb altijd geleerd dat als je graag wil dat mensen iets bij jou kopen dat je juist goedkoper moet zijn om populair te worden en veel te verkopen.. Dan kan het prijsje daarna nog altijd iets omhoog en heb je veel sneller je centjes terug verdiend.. maar goed!

Michiel Rozendaal is een dikke faalhaas. Nederlanders houden niet van betalen, je weet toch ? Maar goed, Rozendaal heeft zijn speeltje en daar ging het om.

Wanneer is het een overheidsorgaan ooit gelukt om service verhogend en prijstechnisch voordeliger geprivatiseerd te krijgen?

[OT]
Al kreeg ik € 750,- toe zou ik nog niet van Amsterdam naar Rotterdam willen reizen.
Niet met de auto en niet met de trein.

neem lekker een water taxi......via "de tunnel" in Den Haag naar dat andere "putje"in A'dam.....'t mag wat kosten, maar dan kom je ook ergens..

Ik vind het ontwerp van de fyra een aanfluiting: spuuglelijke rip-off van de oude hondekop. Straalt geen snelheid uit maar kneuterigheid. Met die grote platte voorruit lijkt het wel een Renault Kangoo, ook al lelijk!

@Calihero | 03-09-10 | 15:49
Klopt, alleen al het feit dat de helft van de kosten al op tafel was gelegd door het bedrijfsleven, dat verschillende commissies adviseerden het project te starten en dat er al 20 jaar beloofd was dat de lijn er hoe dan ook zou komen..
Maar goed, bestuurders wonen nu eenmaal niet in Groningen, dus het zal ze een grote rotzorg zijn wat er hier gebeurt.
Het Noorden kon zichzelf prima redden tot er hier gas in de grond werd gevonden. Vanaf dat moment is de geldkraan dichtgedraaid.
Dankuwel, CDA en PvdA....

@Calihero | 03-09-10 | 15:49
Overigens klik je wel erg makkelijk op niet ok tegenwoordig..

tja, maar wat dacht je van het bestelde materieel wat al lang had moeten rijden? NS hispeed besteld lelijke japan looka like sardine blikjes bij ansaldobreda (en.wikipedia.org... terwijl we ook materieel zoals de Thalys en ICE3 ook ter beschikking hebben. Deze zijn al helemaal getest en rijden prima op hogere snelheid. neeeej ze laten weer gewoon een clubje pasta amateurs een nieuwe trein ontwikkelen en tja nu na al die jaren rijd ie wel maar.... hij mag nog niet full speed want de kabeltjes binnen hangen nog los er zijn maar 2 rijtuigen waar je even in mag snuffelen. en persoonlijk ik vind ze er niet uit zien. Als dat ding bij ons op het station staat nou dan ga ik er niet naast staan. wat moet een toerist dan al wel niet denken als ze dat ding zien staan. prrffff hahahaha die nederlanders imiteren ook weer eens wat? positief ding is dan wel dat ze 16 treinen besteld hebben om voor de Fyra te rijden. waarschijnlijk is het dan dus dat er 2 per uur gaan rijden.

@Tinus Trekveer | 04-09-10 | 04:15
Als ICT'er kom ik ze ook wel eens tegen. Manmanman, alsof ze belang hebben bij het mislukken van dit soort projecten. Maarre, de Fyra is aanbesteed en besteld door de NS, en juist het ministerie had zo z'n bedenkingen ("volkomen ongeschikt"). Rail wegslopen en asfalteren, dat traject!

Tussen Rotterdam en Schiphol gaat de reis wel goed, maar dan komt het ongelooflijk trage stuk naar Amsterdam. Dit laatste stuk duurt gewoon net zo lang dan wel langer dan het eerste stuk, omdat er een "file" van treinen voor Amsterdam CS staat.
De prijs bovenop je normale treinkaartje is te schandalig , ik vraag me af of dit (deels) vergoed wordt door de belasting?

verbaast me niks. Ik wist niet eens dat die reed en zou niet weten waar je er kaartjes voor moest kopen.

Wat een lelijke trein trouwens. Gewoon een ouwe hondekop waar ze voorop een grote neus gepimpt hebben.

Ik rij auto en ga slechts bij uitzondering met de trein. Al die paar keren dat ik afgelopen jaar met de trein ben gegaan was er vertraging en soms flinke, waarbij je het hele land door werd omgeleid. Zou dat met die Fyra beter zijn??

Ik betwijfel het, want wordt ook gereden door de NS

leg dit maar even bij de verspilde 9 miljard die de Betuwelijn heeft gekost en we hadden nog maar 1 miljard hoeven te bezuinigen de komende jaren.

Denk dat ook nog aan de miljarden die de immigratie ons netto kost en we hadden kunnen feesten de komende jaren

Straks verdwijnt de 'gewone' intercity naar brussel en worden alle andere parallel lopende intercity verbindingen 'geknipt', zo dwing je je klanten wel de fyra door de strot...

Als ze nou dat spoor gewoon eens opruimen, dan kan daar asfalt liggen.

Vaginakel | 03-09-10 | 15:16 | niet ok!
De Amsterdammer die in zijn stad naar dode, of erger nog, levende Rotterdammers gaat zoeken, bestaat niet. Dus maak je niet zo druk en ga lekker dood in je eigen stad.

Reacties op dit artikel zijn gesloten