Amsterdam verplicht migranten die al jaren in Nederland wonen niet langer om een inburgeringscursus te volgen. Dat meldt het Parool vandaag.
De afgelopen jaren is geregeld geklaagd over de inburgerplicht voor hoogopgeleide mensen in de hoofdstad. Sommigen raakten in een lange administratieve strijd verzeild. Sinds 1 september is dit niet meer nodig, blijkt uit een brief van GL-wethouder Andrée van Es aan de gemeenteraad. Mensen die de inburgeringstoets ''gezien hun maatschappelijke positie'' als een belediging zien, kunnen van hun inburgeringsplicht worden ontheven.
Reaguursels
Dus nu moet je gewoon in het land van herkomst even het zinnetje "Ik zie de inburgeringstoets als belediging" leren en je krijgt een verblijfsvergunning?
Potvervier | 10-09-10 | 14:42 | niet ok!
lol die tekst op het bord, heel belangrijk om te leren.
Ik zal het doorgeven aan al mijn vrienden toch wel handige info!
bandit | 10-09-10 | 14:45 | niet ok!
GL-wethouder Andrée van Es..... Ah vandaar
JaMaar_ehhh | 10-09-10 | 14:45 | niet ok!
@potvervier
Zoiets ja.......:S
frbrob | 10-09-10 | 14:46 | niet ok!
Dus, als iemand zegt "Iek werkloos, iek uitkering krijg, ik vind, inbourgerink beledegink", dan heeft die persoon gelijk, want hij woont al jaren in Nederland, en heeft een maatschappelijke positie (=welkloos)?
Wordt er nog wel iets van een taaltoets gedaan, om te constateren dat deze persoon al dan niet ECHT al ingeburgerd is?
(bv "Wat vindt u van de koraanverbranding door ene meneer 'Jones' in Amerika?)
Krizzie | 10-09-10 | 14:46 | niet ok!
@Potvervier: nee, je krijgt geen inburgeringscursus. Mooi, minder belastinggeld naar dat soort onzin.
Yitsan | 10-09-10 | 14:47 | niet ok!
Het gaat hier uitdrukkelijk om hoog opgeleide mensen. Het is logisch dat zij deze verplichting niet hebben, omdat zij over het algemeen snel de taal leren omdat zij al werken binnen een universiteit of bedrijf. Daarnaast zijn er veel bedrijven in Nederland die in het Engels opereren alsmede universiteiten. Het is dus volstrekt logisch dat hier wat aan gedaan wordt. Dit kan overigens ook positief werken voor arbeidsmigratie voor hoogopgeleide. Dit moet je dus als iets positiefs zien.
blendedperfection | 10-09-10 | 14:48 | niet ok!
Only in Amsterdam
TerroX | 10-09-10 | 14:48 | niet ok!
Diepe zucht.
OscarWilde | 10-09-10 | 14:49 | niet ok!
Dat lijkt me niet verkeerd. Het zijn tenslotte niet de hoogopgeleide mensen die het zo slecht doen op de arbeidsmarkt en het land klauwen met geld kosten. Inburgeren is om laagopgeleide immigranten te dwingen om hun best te doen mee te draaien in de samenleving. Daar is bij hoogopgeleiden met een goede baan niets voor nodig, dan is zo'n cursus toch maar een verspilling van tijd en een barriere voor intelligente mensen uit het buitenland. Nederland moet tenslotte wel een kennisland blijven.
Requiescat in pace | 10-09-10 | 14:51 | niet ok!
Hoogopgeleid zijn en niet willen inburgeren, gewoon omdat je daar te arrogant voor bent, daar kan andre van es zich wel in herkennen blijkbaar.
Menig lid van de linkse kerk is dusdanig van het padje af dat een inburgeringscursus in het moderne nederland geen kwaad zou kunnen.
Er is ook zoveel veranderd de laatste jaren, zo kan je bijvoorbeeld niemand meer zondermeer demoniseren, zonder zomaar tegengas te krijgen van brutale rechtse lieden die schaamteloos een weerwoord klaar hebben.
Kaatje v.d. Naus | 10-09-10 | 14:51 | niet ok!
Het lijkt wel alsof hier alles waar maar het woord migrant in zit, hier volledig wordt gebashed. Hoog opgeleide migranten zijn hier meer dan welkom (nodig), laag opgeleide migranten mogen weg blijven.
blendedperfection | 10-09-10 | 14:54 | niet ok!
Heerlijk: "Mensen die de inburgeringstoets ''gezien hun maatschappelijke positie'' als een belediging zien, kunnen van hun inburgeringsplicht worden ontheven."
En wie bepaalt welke maatschappelijke positie relevant is? Wat is beledigend? Zolang ik in Het Parool lees over een museumdirecteur die enerzijds zegt dat hij zich er te goed voor voelt, en anderzijds dat Nederlands zo ongemanierd, hoeven we de diknekken echt uit te zonderen. Directheid is geen onbeschoftheid, maar onze directeur weet dat nog niet. Inburgeren dus, zo'n museummeneer. Gelijke monniken, gelijke kappen, en geen vage uitzonderingen.
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 14:55 | niet ok!
En terecht. Heb een Russische collega die uitstekend Nederlands spreekt. Hij moest ook zo'n cursus volgen, dus hij geeft zich braaf op.
Het duurde ongeveer 6 maanden voor hij een reactie kreeg: er is nu geen plek, u staat op de wachtlijst. 2 weken later kreeg hij een herinnering: hallo, u moet een inburgeringscursus volgen. Waarom geeft u zich niet op?
Enniewee, toen hij eenmaal mee kon doen sprak hij bijna beter Nederlands dan de cursusleidster.
Eén grote bureaucratische rompslomp. Zorg eerst dat je de boel goed hebt uitgedacht en georganiseerd voordat je iets verplicht stelt.
niet voor de hond | 10-09-10 | 14:56 | niet ok!
Kennis van mij heeft een Zwitserse vrouw (van buiten de EU dus), je lacht je slap wat die nog moest regelen voordat ze hier "ingeburgerd" was. Maar goed je mag niet discrimineren als overheid en er komen jaarlijks duizenden Zwitsers hier naar toe als economische vluchteling natuurlijk. (not)
vandezijlijn | 10-09-10 | 14:56 | niet ok!
Een vriend van me heeft een inburgeringscursus moeten doen, een amerikaan met 2 universitaire opleidingen en een eigen bedrijf in NL, helaas moet je als inburgeraar vooral leren waar je je uitkering kan aanvragen en andere zaken waar hij niets mee te maken heeft en wil hebben...
In plaats van afschaffen zouden ze beter de inburgeringscursus aanpassen zodat er plaats is voor NL geschiedenis en gebruiken, dan zou het voor iedere inburgeraar nuttig kunnen zijn
Francky | 10-09-10 | 14:57 | niet ok!
Mensen die de inburgeringstoets ''gezien hun maatschappelijke positie'' als een belediging zien, kunnen van hun inburgeringsplicht worden ontheven.
Als dat nou veranderd in, "Mensen die de belastingdienst ''gezien hun maatschappelijke positie'' als een belediging zien, kunnen van hun betaalplicht worden ontheven", dan wordt ik meteen moslim.
von sokkenstopfen | 10-09-10 | 14:57 | niet ok!
Wanneer wordt de naam Islamsterdam permanent?
Tobi | 10-09-10 | 14:59 | niet ok!
M'n moest ook op cursus.
Ben je 60 jaar, hoogleraar met een PhD,
spreek je gewoon Nederlands en
leef je al 30 jaar in NL. =/
Ze hebben hem nog net niet met een trein de deporteerd....
sjaak.spoiler | 10-09-10 | 15:02 | niet ok!
Tobi | 10-09-10 | 14:59 | niet ok!
Zodra u uw naam hebt gewijzigd in Islamotobi
niet voor de hond | 10-09-10 | 15:02 | niet ok!
wat is hoogopgeleid?
gelijkheid afschaffen op opleiding?
pvda zeker?
vidamax | 10-09-10 | 15:02 | niet ok!
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 14:55 |
En wie bepaalt welke maatschappelijke positie relevant is? Mevr Van Es bepaald dat,een echte communist van origine en van oudsher bepaald wat relevant is.In de Gemeente Amsterdam lopen allemaal van die relevante personen rond.A v Es is de grootste en V/d Laan hoort daar ook bij.Alles wat maar riekt naar inburgeren van Allochtonen is daar om gedraaid. zie ook het omgaan met hangjongeren(die mogen zo blijven,alleen de autochtone Nederlander moet zich aan passen aan die jongeren m/v)
jezuz | 10-09-10 | 15:02 | niet ok!
pffff je wordt ook zo moe van die reacties;
er staat toch;
De afgelopen jaren is geregeld geklaagd over de inburgerplicht voor hoogopgeleide mensen in de hoofdstad.
Dat zijn over het algemeen mensen die inmiddels al beter nederlands kunnen schrijven dan de gemiddelde reaguurder....
Waarom zijn de self called rechtse mensen toch altijd zo cynisch?
PCZuurglazuur | 10-09-10 | 15:03 | niet ok!
@von sokkenstopfen | 10-09-10 | 14:57 | niet ok!
Mensen die 't kofschip niet kennen mogen van mij ook verplicht op inburgeringscursus.
Voor de rest is het natuurlijk van de zotte dat mensen die bv bij Shell werken en tonnen per jaar in de belastingpot storten, op kosten van de andere belastingbetalers moeten leren waar je een uitkering aanvraagt oid. Mensen die hier lopen te zaniken over "gelijke monniken, gelijke kappen" mogen m.i. hun bek houden en verdergaan met shampooflessen inpakken.
Symmachus | 10-09-10 | 15:09 | niet ok!
hilarisch hoe het laagopgeleide gedeelte van de reaguurders hier weer een mening over heeft.
echt jongens, dat arrogante van de mensen die wél slim zijn: het is terecht. sorry.
Ballenman | 10-09-10 | 15:10 | niet ok!
Is dit dan ook geen raciesme? Wolla.
Ik bedoel; gelijke imams/monniken, gelijke hoofddoeken/kappen toch?
Aatje | 10-09-10 | 15:12 | niet ok!
Aatje | 10-09-10 | 15:12 | niet ok!
meteen maar preventief besnijden dan maar ?
Kaatje v.d. Naus | 10-09-10 | 15:14 | niet ok!
@PCZuurglazuur: Jaaa, we zijn een stelletje ammoniakpissers hier. Maar geef toe, dat reinigt beter dan azijn.
Yitsan | 10-09-10 | 15:17 | niet ok!
Amsterdam, rood nest bij uitstek, logisch dat ze buigen voor mensen die zich "beledigd" voelen dat ze moeten inburgeren... Onze normen en waarden hebben mijns inziens niets te maken met slim zijn of dom zijn, je moet ze kennen!
gozahtje | 10-09-10 | 15:18 | niet ok!
Wat zijn de nederlandse normen en waarden? Leg me dat toch eens een keer uit? Zonder dat je cynisch probeert te zijn.....
PCZuurglazuur | 10-09-10 | 15:23 | niet ok!
@PCZuurglazuur: "Waarom zijn de self called rechtse mensen toch altijd zo cynisch?"
Ben ik cynisch of rechts als ik aanteken dat deze maatregel willekeur in de hand werkt? Als ik opmerk dat een hoge opleiding geen garantie is voor begrip van de Nederlandse cultuur? Zolang een museumdirecteur, hoog opgeleid enz, niet begrijpt dat Hollandse directheid niet hetzelfde is als onbeschoftheid, moet zo'n man op cursus. Een hoge opleiding en goede taalbeheersing wil niet zeggen dat iemand Nederland begrijpt.
Aantekening: ik heb enige tijd een Iraanse vluchtelinge begeleid. Die sprak verdomd snel Nederlands, ging naar de universiteit en was handig genoeg om haar studie te laten financieren door die universiteit. Volledig geintegreerd, zou je denken. Maar toen ze haar bul mocht afhalen, verscheen ze niet. Ja, suikerfeest. De universiteitsbestuurders die haar hadden geholpen deden het omdat het vooral in de PR zo leuk stond, en er is geen reden ze dankbaar te zijn; maar ze had moeten weten dat ze haar bul moest ophalen en enige dankbaarheid moest veinzen.
Het is een schat van een meid en een verrijking voor ons land; dat vindt ook haar huidige werkgever. Maar al haar hoge opleiding ten spijt begrijpt ze het land nog niet. Ook hoogopgeleiden gaan inburgeren.
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 15:24 | niet ok!
Moet je eens even opletten hoe de handel in hoge opleidingdiploma´s uit het land van herkomst binnenkort gaat floreren. Aandelen anyone?
IWAB | 10-09-10 | 15:24 | niet ok!
@PCZuurglazuur: "Wat zijn de nederlandse normen en waarden? Leg me dat toch eens een keer uit?"
Ik kan er twee noemen: een christelijke traditie en de overlegcultuur. Kortom, de zaken die we momenteel aan het mollen zijn. Om het eerste zal ik, religieus, geen traan laten, al is het cultureel jammer. Voor het tweede: ik vond dit wel een goed stuk. www.livius.org... Het is langer dan op het internet gebruikelijk, maar rustig lezen loont.
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 15:28 | niet ok!
@gozahtje | 10-09-10 | 15:18 | niet ok!
"Onze normen en waarden kennen", wat wordt daarmee bedoeld? Dat je alle afleveringen van New Kids, Oh Oh Cherso en de conferences van Hans Teeuwen hebt gezien? Of dat je weet hoe je voor elke kutscheet subsidie kunt vangen en waar je daarvoor precies moet wezen?
Als ik als expat dit soort dingen in de VS voor mn kiezen zou krijgen was ik er zo weer weg. Gaan ze ergens anders mijn belastingcenten maar opvreten.
Symmachus | 10-09-10 | 15:31 | niet ok!
@Arrabinekoeterine
Wat heeft jou hele verhaal te maken met haar etniciteit? Het is toch gewoon een individu, met haar eigen persoonlijke kenmerken en omgangsvormen?
Dat zegt toch niks over een hele groep? Ik ken zelf genoeg mensen die wel gewoon volledig meegaan in de nederlandse cultuur, maar gelukkig behouden ze ook hun eigen tradities en normen en waarden.
En ja ik ben van mening dat mensen die hier over het algemeen reageren wel heel erg cynisch zijn aangelegd.
PCZuurglazuur | 10-09-10 | 15:33 | niet ok!
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 15:24 | niet ok!
Wie zegt dat ze na die inburgeringscursus wel snapte dat ze aan een dergelijke poppenkast mee moet doen? Denkt u dat ze dat leren?
Nee, ze leren wat een beurtbalkje is in de supermarkt, en wat Nederlanders doen op Koninginnedag.
Ongeschreven regels leer je niet op een cursus, maar in het echte leven. Van Nederlanders die je uitleggen wanneer je (onbedoeld) een fatsoensregel hebt geschonden.
NB: Mijn Iraanse vriend verbaasde zich juist over de ondankbaarheid en ontevredenheid van Nederlanders ten aanzien van hun eigen welvaart en vrijheid.
niet voor de hond | 10-09-10 | 15:34 | niet ok!
Hier zit echt wel wat in. Even xenofobe gedrag opzij. Je moet maar is proberen dit examen te doen. Je komt in een administratieve rompslomp terecht dat wil je niet weten. Het is echt letterlijk van de kast naar de muur niemand weet waar voor wat wanneer en wie je moet zijn. Het gaat zelfs zo ver dat de websites die je dan doorkrijgt waar het allemaal zou moeten staan gewoon 404 errors geven etc.
Kan mij heel erg goed voorstellen dat als gewoon goed opgeleid persoon je echt zoiets hebt van dit is heel erg zonde van mijn tijd.
ro8in | 10-09-10 | 15:37 | niet ok!
@PCZuurglazuur: "Wat heeft jou hele verhaal te maken met haar etniciteit?"
Touche; je hebt gelijk.
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 15:43 | niet ok!
Symmachus | 10-09-10 | 15:31 |
U vergelijkt even een expat (Een expat is iemand die tijdelijk in een land verblijft met een andere cultuur dan die waarmee hij is opgegroeid) met iemand die hier definief blijft. Daarbij vindt u kennelijk dat een expet zich niet hoeft aan te passen.
De vergelijking tussen bergtrollen die naar nederland komen en een nederlander die expat in amerika wordt is natuurlijk helemaal niet te maken. Het verschil tussen NL en de US is vele malen kleiner dan tussen de bergen van Marokko en NL.
gozahtje | 10-09-10 | 15:44 | niet ok!
Ik ken nog wel een bepaalde groep mensen die alles als belediging ziet.
Zoiets | 10-09-10 | 15:46 | niet ok!
@niet voor de hond
Nederlanders zijn altijd ontevreden geweest over wat ze hebben. Dat heeft ons in zekere zin zover gebracht omdat we nooit genoegen namen met wat we hadden... Handel, innovatie meer willen verdienen... Tja...
blendedperfection | 10-09-10 | 15:47 | niet ok!
Ik zie elke toets als een belediging, mag ik nu een universitair diploma en een rijbewijs?
De Veroorzaker | 10-09-10 | 15:50 | niet ok!
Heel simpel op te lossen dit; Wil je de inburgeringscursus niet omdat je al ingeburgerd genoeg bent, gewoon 1 examentje doen en je bent er vanaf. Had voor mijn vrouw een hoop gescheeld iig, die had al Nederlands als 2e taal op het hoogste niveau gehaald in het 1e jaar dat ze hier was, toen ze nog geen plaats hadden op de inburgeringscursus.
MacGyver | 10-09-10 | 15:56 | niet ok!
@gozahtje | 10-09-10 | 15:44 | niet ok!
Die groep mensen gaat het mij (en Van Es) dus wel degelijk over. een expat kan ook iemand zijn die hier tientallen jaren woont, vaak tot aan zijn/haar pensioen. Zelf werk ik bij een internationale organisatie dus ik zie het bij veel collega's bij mij (die overigens niet op inburgering hoeven, maar dat even daargelaten).
Punt is dat een beetje hoogopgeleide over het algemeen voldoende betaald krijgt en over voldoende wereldwijsheid beschikt om zichzelf hier ten lande prima te redden. En dat is nou precies waar die inburgeringscursus voor bedoeld is: dat je daarna redelijkerwijs in staat mag worden geacht om je zaakjes te kunnen regelen. Daar wil ik, aangezien de immigranten die we hebben er nu eenmaal zijn en ik ook niet tegen opname van politieke vluchtelingen ben, ook best aan meebetalen. Maar zo'n Shell-gast gaat wat mij betreft maar gewoon van zn eigen geld op Nederlandse taalcursus.
Symmachus | 10-09-10 | 15:57 | niet ok!
@gozahtje | 10-09-10 | 15:44 | niet ok!
Verder heb je uiteraard gelijk. Drop jou of mij in een willekeurig gat in het Midwesten en wij weten alles blindelings te vinden (dit weet ik uit ervaring). Omgekeerd idem dito.
Rifbewoners die een complexere samenleving dan een tribale niet kennen hebben hier wat mij betreft meestal helemaal niets te zoeken, maar als er een gevalletje politiek vluchteling is (meestal zijn dit trouwens ook hoger opgeleiden uit de steden!), kan ik me het nut van zo'n cursus wel indenken: dan is nietsdoen uiteindelijk alleen maar duurder.
Symmachus | 10-09-10 | 16:01 | niet ok!
Stond toevallig nog gisteren te praten met een Engelse vrouw die al 15 jaar Nederlands is. Zij is beëdigd tolk voor Engels-Nederlands en heeft jaren inzage gehad in geheime Nederlandse rapporten over voormalig Joegoslavië. Ze heeft de aanmeldingsbrief voor het inburgeren retour gestuurd en meteen ook even 3 taalfouten en een verkeerd geplaatste komma verbeterd.
robterdam | 10-09-10 | 16:04 | niet ok!
@vandezijlijn | 10-09-10 | 14:56 | niet ok!
Ik kan het je andersom vertellen: als arische NL-er in der Schweiz inburgeren.......... not.
Ben er geweest met eigen bedrijf, ch vrouw, 2 locals in dienst, veel omzet(denk 6 nullen) en er werd geen woord Germaans gesproken. Een aanvulling, maar daar zijn ze zo fobisch dat een Yougo eerder een status krijgt dan jij en ik.
Goh het lijkt Nederland wel.
ratseflats | 10-09-10 | 16:06 | niet ok!
Als je net op het punt staat om jezelf op te blazen in de Bijenkorf op zaterdagmiddag 14.00 uur, hoeft het ook niet.
IranGidsland | 10-09-10 | 16:06 | niet ok!
Heb zelf een NL diploma dus hoefde dat zooi niet te doen, mijn moeder wel, mijn god als zij dat inburgering's cursus noemen dan horen Ambtenaren die zulke zooi bedacht hebben per direct ontslagen te worden, wel het grappige, mijn moeder was de enige blanke in de klas en zij was ook de enige die geslaagd was, de rest kon nog geen 1 NL'se zin uitspreken. Dat die types niet teruggestuurd worden is gewoon niet normaal.
The Russian | 10-09-10 | 16:36 | niet ok!
Dit is één van de zeer weinige terechte besluiten van het bestuur van 020. Het was natuurlijk ook volstret ridicuul dat een reeds ingeburgerde, werkende of studerende, hoogopgeleide, participerende allochtone burger zo'n inburgeringstest moet afleggen.
Daar staat echter wel tegenover dat bij extremistische denkbeelden de Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning direct ingevorderd dient te worden. En dat laatste zie ik 020 nog niet zo snel gaan doen...
Chiant | 10-09-10 | 16:44 | niet ok!
Symmachus | 10-09-10 | 16:01 |
Ja, vanuit dat oogpunt heeft u gelijk, een shell pipo kan het zelf betalen en de rifbewonert niet. Ik ben ook niet tegen politieke vluchtelingen, maar het meerendeel is om economische reden naar NL gekomen. Ik heb van de week een EO programma (ja, ik snap het zelf ook niet waarom ik de EO niet direct weggezapt heb) gezien dat ging over polen/roemenen/bulgaren die naar NL komen om te werken en die voor een scheet en 3 knikkers paprika's komen sorteren... Die mensen worden er niet beter van gezien de omstandigheden waarin ze terecht komen en nederlanders komen hierdoor zonder werk te zitten.
gozahtje | 10-09-10 | 16:46 | niet ok!
De inhoud van die cursus slaat ook als een lul op een drumstel.
creatyfuslijer | 10-09-10 | 16:58 | niet ok!
Ik ken een persoon die al vijftien jaar in Nederland woont werkt en perfect de Nederlandse taal beheerst......Die moet naar zo,n onnodige inburgeringscursus. Hij is een Amerikaan. En ik ken iemand die geen Nederlands spreekt en niet hoeft in te burgen..... Die komt uit Spanje.
pappiricki | 10-09-10 | 17:17 | niet ok!
dat zooi
inburgering's cursus
@The Russian | 10-09-10 | 16:36 | niet ok!
Nederlands diploma van InHolland zeker? :D
Overigens heeft u natuurlijk gelijk.
Symmachus | 10-09-10 | 17:23 | niet ok!
@gozahtje | 10-09-10 | 16:46 | niet ok!
Ja inderdaad, en dat probleem is ook heel makkelijk op te lossesn: stel gewoon het minimumloon verplicht, en leg strenge boetes op aan bedrijven die illegalen in dienst nemen. Moet je zien hoe snel het ophoudt.
Symmachus | 10-09-10 | 17:24 | niet ok!
@Ballenman | 10-09-10 | 15:10 | niet ok!
Comment van de dag deze, trouwens.
Symmachus | 10-09-10 | 17:34 | niet ok!
Arrabinekoeterine | 10-09-10 | 15:28 | niet ok!
Mooi stukkie, inderdaad wat lang. Maar toch goed te doen. Goed geschreven ook.
De NL overlegcultuur moet natuurlijk blijven, maar de uitwassen die het veroorzaakt mogen wel eens aangepakt worden. 40 jaar voor een stukkie snelweg= imho wel iets te lang.
Maar kort en goed de inburgeringscursus moet iets toevoegen... En niet een ondernemer de richting naar het uitkeringsloket voor kanslozen wijzenm maar de weg naar succesvol ondernemen, De inburgeringscursussen zijn bedacht voor onredabelen door onrendabele ambtenaren. En daar wat méér effectiviteit op los laten kan geen kwaad.
heethoofd | 10-09-10 | 17:57 | niet ok!
Werkende allochtonen moeten het examen zelf betalen als ze boven een inkomensgrens komen, en mogen ook zelf uitzoeken hoe de neuk je dat allemaal regelt. Onze nieuwe vriendjes en vriendinnetjes die de hele dag op hun zuignap zitten te vegeteren en hun lamme klauw ophouden worden begeleid, en gesubsidieerd naar en van het Roc gebracht. 'dinnetje mijnerzijds tolkt regelmatig, gratis, voor de overheid maar moet haar inburgeringstoets gewoon doen en betalen. "we kunnen géén uitzonderingen maken mevrouwtje" *geluid van dichtslaande deur*
Jannes van der Wal | 10-09-10 | 18:13 | niet ok!
maxima had in het begin ook wat reserveringen...
maar na een paar corrigerende tikken was ook zij overtuigd!
conclusie: het helpt.....
koningin beatrix | 10-09-10 | 19:57 | niet ok!
Lekker duidelijke criteria weer. Overigens ben ik het er mee eens dat sommige mensen hier best van ontheven kunnen worden. Als hier één of andere god opgeleide arabier komt WERKEN en de Engelse taal goed beheerst, ons geen geld kost (of zelfs oplevert, maar in ieder geval quitte speelt) en zich ook nog een beetje gedraagt dan zie ik niet in waarom hij ook nog eens Nederlands moet leren en moet leren hoe een uitkering aan te vragen en hoeveel koekjes wij bij de koffie eten. Als hier echter één of andere Arabische hersenloze bergboer naar toe komt om de één of andere vage reden dan is de noodzaak om te integreren veel groter anders kost het ons op lange termijn tonnen.
rickstick | 10-09-10 | 23:02 | niet ok!
He kijk is het is eindelijk uitgekomen dat die klassen volproppen met onnodige mensen die hier al 10 jaar wonen wel de budgetten prima spendeerd maar dat dat dus niet de bedoeling was. Het kost wat, maar dan heb je ook niks.
Tinus Trekveer | 11-09-10 | 02:39 | niet ok!
@sjaak.spoiler | 10-09-10 | 15:02
Je wie?
Goede zaak overigens, al denk ik dat je best wel met een inburgering examen mag beginnen in zo'n geval. Slaag je er meteen voor: geen cursus. Als je zelfs daar al te beroerd voor bent dan wil je simpel weg geen Nederlander worden en mag je wat mij betreft gedeporteerd worden. Het kan zo simpel wezen. Alleen zo lullig voor de personen zoals jij beschrijft, die aan alzheimer lijden.
__dictatuur | 11-09-10 | 08:54 | niet ok!
"Falend inburgeren" afgeschaft. Als je de inburgeringscursus niet langer verplicht stelt voor mensen die nooit kunnen slagen dan komt het slagingspercentage steeds meer richting 100%. Net als dat het generaal pardon destijds het aantal asielzoekers flink dalen deed.
Boeletproef | 11-09-10 | 10:29 | niet ok!
@ boeletproef
Heb je voor mij de exacte cijfers omtrent het slagingspercentage van hoger opgeleide allochtonen?
Of is het de zoveelste gebakken lucht reactie?
PCZuurglazuur | 11-09-10 | 12:51 | niet ok!