De SP vindt dat links aan de beurt is om een kabinet te gaan formeren.

Mark Rutte moet voorlopig even langs de zijlijn van het formatieproces gaan staan. Dat heeft SP-fractievoorzitter Emile Roemer vanochtend voorgesteld in zijn gesprek met koningin Beatrix. Roemer: "Als je drie pogingen hebt gehad om een kabinet te vormen, dan ben je, zoals dat in honkbaltermen heet, uit."

Roemer heeft de vorstin geadviseerd om een centrum-linkse coalitie te laten onderzoeken. Dit kabinet zou gevormd moeten worden door de PvdA, het CDA, de SP en GroenLinks. Roemer stelde twee informateurs voor: CDA'er Herman Wijffels en voormalig SP-leider Jan Marijnissen. Roemer noemt het "onbegrijpelijk" dat PvdA-leider Job Cohen een centrum-linkse coalitie geen optie vindt.

Pechtold wil opheldering

Fractieleider Alexander Pechtold van D66 eist vooral duidelijkheid van Rutte. Volgens Pechtold zei Rutte vrijdag nog dat hij de pen in handen heeft en zelf een conceptregeerakkoord wil schrijven. Maandag zei Rutte volgens Pechtold juist weer dat PVV-leider Geert Wilders de sleutel in handen heeft voor de totstandkoming van een rechts kabinet. D66 ziet nog altijd het liefst een kabinet van paars-plus ontstaan, van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks.

De koningin

De fractievoorzitters van de kleinere partijen gaan allemaal vandaag bij koningin Beatrix langs om hun mening te geven. Om twee uur vanmiddag volgt een Kamerdebat met informateur Ivo Opstelten.

Reaguursels

hoeveel zetels hebben ze dan bijelkaar??
CDA gaat echt niet met pvda in zee. Zie ik niet gebeuren (bid hardop; het gaat niet gebeuren het gaat niet gebeuren)

Dat vind ik wel mooi aan Roemer, je ziet hem zo op een poster staan met een hamer en sikkel in zijn handen. Daar is geen onsje subtiliteit bij.
Lekker met zijn allen in de rij met onze voedselbonnen.

Wat een dom voorstel zeg...

no f... way

Tja...onze meester van de lagere school denkt hier even een eclatante overwinning van rechts om te buigen naar een links kabinet!

Piekt ie weer niet te vroeg. Helemaal niet, eigenlijk.

Links moet gewoon stil afwachten tot rechts de troep heeft opgeruimd.

Vanuit zijn point of view kan ik me het wel voorstellen.

uhuhm hoeveel zetels heeft de SP ook alweer?

Tja als rechts te belabbert is om er uit tekomen kun je het links niet kwalijk nemen ook eens een schot op doel te lossen.

Wat zei Mark ook alweer? Het is noodzakelijk om snel tot een kabinet te komen. Vooral voor 1 juli.

Welk jaar heeft hij niet genoemt.

Roemer, persoonlijk vind ik je echt een toffe peer hoor, maar bemoei je alsjeblieft niet met politiek. Dank je!

@ buurvanurk | 07-09-10 | 10:33
Ah, ik ben dus niet de enige die denkt dat bij een kabinet met de SP, de hamer en sikkel op onze vlag gezet gaan worden.
Boeren worden staatsbedrijven, agenten komen de klas in en wijzen kinderen aan, die zonder tegenspraak een opleiding moeten volgen, en nog veel meer van die geintjes.

De SP moet nog even haar muil houden.
CDA met de PvdA is bijkans onmogelijk. Dat moet Mao Roemer ook inzien. En die linkse coalitie maakt net zoveel kans als Balkenende V/Grijs 2.

Je verwacht het niet zoiets van Roemer.. de lul!!! Blijf met je grijpgrage klauwen van mijn zuurverdiende geld af!

Zou Bea hier net zo smakelijk om hebben kunnen lachen als ik? Centrum-Links, haha. En dan? Alles hervormen zodat iedereen even arm wordt?

gelukkig gaat de SP daar over?

waar maakt die man zich toch zo druk om, helemaal niemand wil met hem samenwerken, dat is nog minder als met de PVV

Job Cohen rent richting Rutte elke keer als Roemer hem aanspreekt
(wat zouden die DroefToeterts van een pvda-stemmerts daar van vinden trouwens?)

Ach ja, Roemer...

Tja, dat Rutte het nu moeilijk heeft, is wel waar. En waarom zou er geen links kabinet kunnen komen met het CDA? Dan heeft Verhagen binnen de partij bewezen toch alles open te hebben gehouden waarmee ie z'n smet gezuiverd heeft, èn het CDA kan lekker op het pluche blijven zitten. Een mate van gedoogsteun, maar dan met kabinetsdeelname. Want de rit uitzitten doet zo'n combinatie niet, daarvoor heeft het te veel partijen die zich wensen te profileren.

Mag Roemer al meespelen dan?

Dnoooh!!! Dan ga ik emigreren! Dacht dat CDA en PvdA niet samen willen? Hoop dat dit zo blijft!
Waarom snapt links niet dat er zo'n verschuiving naar rechts heeft plaatsgevonden omdat de hardwerkende Nederlander (je weet wel, die mensen die NL een beetje draaiend houden) het spuugzat zijn om op te draaien voor de kosten van de thuiszitter! Ik vind het zowiezo belachelijk dat een stem van iemand die in principe kan werken maar gewoon thuiszit en geld vangt zonder hiervoor te werken evenzwaar meetelt als de stem van iemand die wel geld oplevert voor de overheid!

Roemer wil liever 19 dissidenten in de CDA-fractie? *linkschmenschen nooit snappen doet*

Uhm... ja.... dus 3 verliezers (Waarvan 2 vrij grote) en 1 marge winnaar. Het lozers-kabinet, met de scheiding van links en centrum dwars door het CDA. Dat wordt een toppertje!

Tsja je moet eerlijk zijn: dit is nog niet onderzocht en verdient daarom óók een kans. Al kunnen ze w.m.b. beter VVD, CDA, PvdA met eventueel nog D66 en/of GroenLinks onderzoeken...

Roemer is knettergek!

Mocht het CDA ooit zo gek zijn om met de SP te onderhandelen, dan ben ik benieuwd hoeveel brieven en klachten er dan zullen komen....

Ah daar heb je die SP clown weer!

PvdA/CDA/SP/GL is samen ook 76 zetels in 2e kamer en 50 (van de 75) in eerste. Lijkt me een goed plan. Dan is het na 4 jaar 100% zeker VVD/PVV aan de macht. Helaas zijn er wel gigantisch veel problemen op te lossen dan...

*Aandelen Pickwick toch nog maar niet verkopen doet*

HAHAHAHA Boertje van buten!

Krijg je in elk geval een leuke oppositie. En snel nieuwe verkiezingen waarbij rechts weer veel zal winnen. Ik ben voor!

Nieuwe verkiezingen zullen het tegendeel beweren Roemer, durf je het aan?
Want de SP zal nog meer kelderen in zetels, zeker met dit soort uitspraken.
Steeds meer mensen zijn het zat dat jullie al het geld van werkenden willen afpakken.

Doe es niet !

Laten we maar weer stemmen, dit gaat echt niets worden...

Who the fuck is Roemer?

Hoeft D66 daar niet aan mee te doen?

Hihihi calimero Roemer, altijd grappig...

De SP is feitelijk een combi tussen PVV en VVD, maar dan met een communistische finish.

Soort links populisme dit, als maar genoeg mensen dit gaan herhalen beginnen mensen nog echt te geloven dat het nu tijd wordt voor een links kabinet. Maar gelukkig betreft het hier een minderheid

Om in honkbaltermen te blijven: het is 2 slag 1 wijd.

Roemer de nieuwe Mao. Wat wil díé nou?

Roemer lult uit zijn nek!
Het waren twee pogingen: Klink heeft zélf de stekker eruit getrokken door de brief te schrijven, én door op te stappen.
Dat kan je Rutte niet aanrekenen als zijnde een 'mislukte poging'...

Typisch weer die linkse nep maoïsten. Het fenomeen democratie wordt snel overheen gestapt.
Beste Roemer, waar koos het Nederlandse volk nou overwegend voor? Links of rechts?

Aan beatrix zal het niet liggen, die giert Roemer links voorbij.

Die SP toch met z'n honkbaltermen.

Ach, Roemer burpt ook weer even, gaat nergens over ... ik zal hem een geheimpje verklappen:


Dat minderheidskabinet met gedoogsteun komt er tòch, maar dan via een omweg:


Rutte gaat het (regeerakkoord) gewoon uitschrijven:
Zowel Wilders als Verhagen hebben hem al hun steun toegezegd aan die aktie:
Vervolgens gaat Rutte in de 2e kamer een meerderheid zoeken voor zijn 'proeve van' regeerakkoord (waarin zal staan exact het resultaat van de afgelopen VVD-CDA-PVV - weken):
Die meerderheid zal hij vinden in, hoe verrassend, een minderheidskabinet VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV ... en dat ziet iedereen mijlenver vantevoren aankomen ... ;-)

@ Frappant | 07-09-10 | 10:45
Als ik even heel objectief ga denken, is dat de allerlaatste optie.
Gaan we weer stemmen, zal de PVV de grootste worden. Die zal uiteraard de VVD erbij willen, en zal wederom het CDA erbij willen hebben. Dan eindig je op hetzelfde punt als nu.

Roemer denkt natuurlijk aan zijn kansen, en de kansen van een links kabinet.
Ik denk zelf dat Rutte nog één kans krijgt: schrijf dat regeerakkoord, en laat partijen intekenen daarop. Als dat het niet gaat worden, zal de PvdA de onderhandelingen gaan leiden.

Volgens mij vergeet er iemand de uitslag

@Behaard smaalkopje | 07-09-10 | 10:54
Vanwaar al die moeite dan? Dan hadden ze nu toch beter gelijk door kunnen gaan met praten? De fractie van het CDA weet namelijk ook wat er is besproken in de eerdere besprekingen.

Storend rumoer van Roemer.

Roemer vergeet dat zelfs zijn collega linkse partijen niet samen met de SP willen regeren

Nog maar een keer verkiezingen! :) Alles behalve linksch aub

ouwe communist

Sympathieke vent die Roemer. Vindt hem altijd een beetje op zo'n cliniclown lijken. Enig realisme ontbreekt hem.

Ik moet er werkelijk niet aan denken dat er een uitgesproken links kabinet komt, maar het spijt me, Roemer heeft wél een sterk punt.

Vriendelijk manneke, die Roemert. Maar van politiek heeft hij geen bal verstand, dat dan weer niet.

Vanuit Havanna a/d Waal laat Roemer m.a.w. aan Wilders fort Venlo weten, of jij zet die 55+ madame van het CDA achter het raam, of wij zetten d,r achter het raam, wat zal het wezen nu effe beslissen! Meanwhile loopt Maxime met de nieuwe meiden een Ferrari uit te zoeken, het loopt werkelijk storm bij z,n 55+ madam en dat zo vlak voor d,r pensioen!

Drie pogingen? Heb ik iets gemist?

Kim Emille-Jong de nieuwe leider heeft gesproken. Nederland zit niet op je te wachten neo-Sovjet apostel.

Eerst ontving Bix de vaste advizeurders.
Direct daarna naar het concours hippique in Breda.
Daarop een dag diepe stilte, meditatie en gebed.
Dan de fractieleiders van de grote partijen.
Vervolgens de fractieleiders van de splinters.
En nog een kamerdebat met de informateur.
Er is in dit land geen leiderschap en geen urgentie. En de staatsschuld stijgt met 800 mln per dag.

Maar dit is Nederland en net zoals bijvoorbeeld bij het nationaal songfestival kan iemand zo vaak falen als hij wil.

Rechts komt, met de 21 zetels van het CDA, op een krappe meerderheid. Links komt derhalve, met het CDA, op een ruime meerderheid. We zijn hier allemaal voor het gemak onze walging over de CDA normen-en-waarden-politiek even vergeten.
Daarnaast moet er een breedgedragen alternatief komen voor het (rechts)kapitalistische groei-systeem, dat tegen zijn grenzen is gelopen. Een links minderheidskabinet met gedoogsteun van Wilders en zijn onderdanen gaat ons land van de ondergang redden. U kunt die nieuwe auto alsook de wintersportvakantie de komende jaren wel op uw buik schrijven.

@zeepstra, wel realistisch blijven!!! 100 mln per dag.

Vanmiddag om 14.00 gaan we lachen met Klungel Pechtold.

dandaan | 07-09-10 | 10:59 |
Dus een cliniclown heeft geen realisme?

Aardige man die Roemer, maar je moet hem niet op de winkel laten passen. Tenzij het de Weggeefwinkel is.

Over links is niet verstandig, maar Roemer legt de vinger wel op de zere plek: Rutte heeft gefaald. Enorm gefaald. Er was 1 juli geen kabinet: hij heeft dit of vooraf geweten en dus gelogen, of hij heeft het niet geweten en dus verkeerd ingeschat, of heeft zichzelf overschat. De aandacht is lekker naar het CDA en de PVV gegaan, maar een kritische mediaconsument kijkt daar doorheen.


Rutte heeft zijn problemen uit het nieuws weten te houden, maar hij heeft wel een probleem.

LJBrinkhorst | 07-09-10 | 11:17 | niet ok!
Haha +1
Best een sympathieke man inderdaad, maar laatste tijd begin ik hem een beetje drammerig te vinden :(
Hij mag wel oppassen; de stap van SP naar PVV is kleiner dan menigeen denkt!

@Einde van de Domheid

Een cliniclown heeft een Rode neus

Nu valt het de top-economen bij de SP nogal zwaar om te tellen (Paars plus overleg = 1 / rechts = 2 ) Wat was drie Emieleke?
PS: al je eerste economie-les gehad emieleke? Je werd hier namelijk nogal genadeloos afgeserveerd als een volslagen idioot: www.vpro.nl...

Ja eh, stelletje anti-linkse roeptoeters hier: wat heeft Rutte dan wél voor elkaar gekregen? Het is wel amusant om elkaar om de oren te slaan met de gebruikelijke nonsens dat de SP het hier wel even zal veranderen in een mini-USSR, maar waren we vergeten dat PVV en SP praktisch hetzelfde sociale programma hanteren en dat VVD en CDA er gewoon NIET uitkomen? Cohen niet aan de macht is prima, maar het zou fijn zijn als de rechtse kolonie hier nou eens de stukken zou gaan LEZEN alvorens hun volstrekt voorspelbare borrelpraat zelfbevestigend over elkaar uit te kotsen. Zoals men hier links verwijt dat het te beperkt naar de wereld kijkt, doet men het zelf ook. Maar dan gewoon vanaf een ander plekje. Pot, ketel, zwart.

@Boer in 020

duhhhhhhhhhhhhhhh...... wasmasjien

Precies OPRUTTE !!!

Ja, of gewoon nieuwe verkiezingen.

En natuurlijk heeft ie objectief gezien gelijk. Maar gans het land wil o zo gaarne een rechtse regering gewoon omdat het dit jaar nu eenmaal de mode is en zo lekker kleurt bij bruine hemden met zwart lederen riemen.

Roemer en de tomaten sekte brrr ik moet er niet aan denken.
En nu een formatie vlucht JSF in full afterburner over Roemers huis graag!!!!

is er al niet een aanzwellende stroom asielzoekers gerapporteerd? anticiperende op een linx kabinet?

Rutte is niet in staat om samenwerking te realiseren. Hij moet leren om keuzes te maken en zich flexibel op te stellen. Hij mag van mij ook 'oprutten'.

Die hele Partij en Roemer voorop geven alleen maar om het doordrukken van hun eigen politiek, democratie betekent niets voor hen. Daarom hoort deze groeperig ook niet in ons politieke bestel.

Pechtold is zoals gewoonlijk wat in de war.Rutte heeft de pen en Wilders heeft de sleutel in de hand.

@BeunDeHaas | 07-09-10 | 10:55 | niet ok!
*
Rutte geeft aan nog steeds achter een "rechtse" samenwerking te staan, of geeft in ieder geval aan dat de formatie straks weer verder kan gaan waar ze vrijdag zijn gestrand. Hoe reëel is dat?
Ik zie Wilder niet in ene roepen, maar natuurlijk Rutte, ik doe weer mee hoor!
*
Centrum links, daar willen we niet eens aan denken!
Roemer moet gewoon zijn mond houden, en afwachten.
*
Helaas "moet" Rutte wel, wat wil hij anders, praten met Roemer voor centrum-links? Whehehehehe Ook een dikke minderheid links, gaat ze dus nooit lukken.
*
Lees net: @GS: Wilders weer terug aan onderhandelingstafel

@Hogergeschoold

Geestig hoe je de incompatibiliteit van VVD en PvdA (duh), een revolte binnen het CDA en een sluwe schijnbeweging van Wilders kan uitleggen als onvermogen van Rutte. Ik denk dat je iets te lang hebt doorgeleerd.

Update: Roemer roemeloos ten onder.

Emiel wie ??? Is dat niet die communist en de baas van dat kleine communistische partij'tje die niks te vertellen hebben ?

Emile Roemer, nooit van gehoord

Als Rutte het na 3x niet voor elkaar gekregen heeft,
dan is het m.i. idd niet zo raar als het stokje doorgegeven wordt.
Wat dat betreft heeft Emile Rimmer wel een punt.

@Koops | 07-09-10 | 10:56 Tsja, toch is het gegaan zoals het ging, en mij is men ook al weer vooruitgesneld ... :-E

"Als je drie pogingen hebt gehad om een kabinet te vormen, dan ben je, zoals dat in honkbaltermen heet, uit."
Wat een onzin, lekker tof gesproken ook, de sukkel. Mochten ze willen dat ie 'uit' gaat. Ze maken het Rutte op elk vlak onmogelijk om een kabinet te vormen waarschijnlijk hopend op een herverkiezing. Toen kwam er zo'n vies insidertje als Ab Kots, maar helaas heeft dat niet geholpen en nu beginnen ze te bibberen en te klagen . . . wat ben ik blij als het huidige plan zijn doorgang vind.

Helemaal eens met Roemer. Rutte heeft genoeg kansen gehad, nu zijn anderen aan de beurt. Er is geen rechtse meerderheid.

@halligalli, Rutte maakt het zichzelf moeilijk, hij mag dan wel de grootste partij zijn en de verkiezingen overtuigend gewonnen hebben met 1 zetel maar dat wil niet zeggen dat ie dan maar door moet blijven modderen met de formatie. En als Klink niet wil regeren met gedoogsteun van de PVV dan is dat zijn goed recht. De eerste die zijn enige breekpunt inleverde was Wilders omdat ie zo graag wil regeren wat ie trouwens de andere partijen verwijt. Dus nu de optie een andere formatie te maken geleid door wie dan ook maar niet door Rutte

Roemer : Le vache qui rit?

erg goed punt van roemer en als het lukt dan zullen de huren, ziektekosten etc voor de hardwerkende nederlander betaalbaar blijven.
kan trouwens niet wachten op de reacties van de rechtse stemmers als ze worden geconfroteerd met gigantische lasten verzwaring door rechts, zodat de villa subsidie in stand kan blijven.

Wat een clown ook die Roemer; je blijft erom lachen!

Roemer... Dat was toch een plaat van Fleetwood Mac?

Overigens er mag wel 1000x geprobeerd worden om zonder links te regeren.
3x is geen reden waar staat dat?
Linkse onzin.

Kennelijk alweer vergeten dat je daarvoor eerst de verkiezingen moet winnen?

Iemand die zo vaak wordt genegeerd als Roemer zelf lijkt me ook "uit".

Waarom zijn de meeste geenstijl reaguurders dan zo pro pvv ?
Economisch gezien hebben ze een vergelijkbaar programma als de sp.
Alleen over de moslims heeft de blonde limbo een ietwat afwijkende mening. Rutte krijgt de formatie blijkbaar niet voor elkaar, dus Roemer heeft een punt. Begrijp alleen niet, dat de achterban van de partij van de armoede het geslijm van Cohen met de vvd accepteert

Nee, Roemer is een optie.

kabouter plop.

hahaha...die roemer is zo koddig ...

De SP blijft nu eenmaal een partij die graag op komt voor mensen die de AK-47 vasthouden.
Zoals de Hamas en de FARC.
AK-47 is cool de M16 is stout.

Dat mensen er communisme in zien is niet zo raar.

Reacties op dit artikel zijn gesloten