Het wordt mogelijk om langs de snelwegen (snel)laadpalen voor de elektrische auto te exploiteren.

Het wordt mogelijk om langs de snelwegen (snel)laadpalen voor de elektrische auto te exploiteren, meldt Rijkswaterstaat. Vanaf 10 januari kunnen ondernemers daarvoor een vergunning aanvragen en naar verwachting kunnen automobilisten er medio volgend jaar terecht.

Met een volle accu kan een elektrisch voertuig ongeveer 140 kilometer rijden en straks na het ‘bijtanken’ aan de snelweg weer diezelfde afstand afleggen. Met snelladen wordt 80 procent van de accu geladen in 20 minuten.

De vergunningaanvraag staat open voor iedereen en tot en met 2015 hoeft geen huur te worden betaald. Het hangt van de ontwikkelingen af of daarna wel betaald moet worden.

Reaguursels

-weggejorist-

Ik stel mijn stopcontact in de schuur wel beschikbaar.
4 jaar geen huur betalen yay...

Dus één "tank"stop staat gelijk aan 30 minuten oponthoud? Als dàt geen doorslaand succes wordt weet ik het ook niet meer.

*zich de tranen uit de broek lachen doet*

Vooral goed voor de koffieomzet van de shop.

Het huidige elektrische rijden zal in 2030 toch wel bekend staan als één van de vele fails van de jaren 10.

Ik neem wel batterijen mee

als het OV onrendabelenvervoer is wat is EV dan wel niet? Beetje langs de kant van de snelweg doodvriezen met je kneuzenmobiel...

Goeien herder...

misschien gelijk die stekker in je kont doet

140 kilometer op één accu en daarna opladen.
Maar wel 20 minuten wachten. Bhoehaaaaa.
Echt een auto voor ambtenaren en GroenLinks politici.

Prof. v.d. Neuq | 20-12-11 | 13:21
Ja, en na 140 km (zeg anderhalf uur), mag je weer een half uur.

Wel bijzonder dat volgens het artikel je met 80%-volle batterij net zo ver kan rijden als met 100% vol.

zozo. Maar liefst 140 kilometer rijden. Op vakantie in eigen streek. En dan maar hopen dat er geen file staat. Want een jerrycan stroom halen is nogal lastig.

Ik zie volop mogelijkheden in een Fuck&Charge plekje

Teleurstellend.
elektrisch rijden biedt slechts nadelen. Beperkte actieradius; lange laadtijden; accu's die max 3 jaar mee gaan en niet recycle baar zijn en verder ook erg duur.

Ik snap niet (of ja eigenlijk wel) dat de roverheid dit wil promoten.

De toekomst is waterstof.

Kut daar gaat m'n slogan twee uur rijden een kwartier rust :(

Dat valt Reuze mee. Als ik een vlaai ga halen in zuid limburg hoef ik maar drie keer te "tanken" á een half uurtje...Plus 2,5 uur rijden, maakt 4 uur...Interessant.

En als je een muziekje, de airco of de verwarming aanzet kom je de stad niet eens uit. Hou toch op met die onzin.

overigens, als iemand een half uur aan die stekker staat, dan mag het oplaadstation wel allejezus veel stekkers hebben om ooit rendabel te worden.

Overheid gaat accijnzen missen en zal dus kilometerbeprijzing doorvoeren. Aangezien electrische kilometers tientallen keren goedkoper zijn, zal de overheid het voordeel met u delen.

Dan kunnen er per stopcontact toch mooi 24 auto's tanken per werkdag. Dat schiet op.

Wanneer komt er nou eens een handige knurft die een systeem ontwikkelt waarbij je in het asfalt een systeem aanlegt dat rijdende autos d.m.v. magnetisme van energie kan voorzien ?

Wat een zure comments weer. Betalen jullie liever bakken met accijns op benzine of rij je 140km voor een euro? Als het woon-werk verkeer is kan ik me voorstellen dat het een zeer goedkope oplossing kan zijn. Niet iedereen rijdt elke dag honderden kilometers

Waarom is dat hier zo'n gepruts in de marge, In China bouwden ze tijdens de Olympische Spelen al Ford MPV's om, snellaadden die in 10 minuten op met een actieradius van 700 km.
Zie ook www.byd.com...

Dan kunnen er per stopcontact toch mooi 24 auto's tanken per werkdag. Dat schiet op. Tegen een tariefje van 25 cts per KWh. Geschatte opbrengst 6 euro per dag. De pomphouder wordt slapend rijk.

En straks staan er allemaal elektrische auto's in de file die niet meer verder kunnen rijden.

Het nieuwe rijden he

Actie veilig verkeer Nederland?

140 km rijden 30 minuten rust
Dus 1.5 uur rijden doe je 2 uur over
Den Haag Maastricht heen en weer haal je niet in een dag.
Let op de files he? anders haal je het niet

prikkel123 | 20-12-11 | 13:40 | niet ok!
Ga je school es afmaken.

Lokitor | 20-12-11 | 13:39 | niet ok!

Dat zou een perpetuum mobilia zijn en dat bestaat niet, heeft iets te maken met de wet van behoud van energie of zo.

@Geenstijlfiguur | 20-12-11 | 13:25 | niet ok!

je hebt helemaal gelijk, hahaha Even rekenen b.v. amsterdam - enschede = 163km met benzine is dat 1 tank en 1 uur en 49 minuten, met electro stoppen bij Deventer dat is 1 uur 20 minuten rijden + 20 minuten laden + weer 49 minuten = 2 uur 49 Dus duur de hele rit gewoon een uur langer. ach als je geen haast hebt en veel om de natuur geeft en zakelijk gezien niets te verliezen hebt...mja..

Heb het even opgezocht: www.lowtechmagazine.be...

Snelladen... voor als je de levensduur van je batterijen nog verder wilt verkorten.

Het is niet leuk dat wachten maar het zal toch de toekomst worden (of waterstof natuurlijk, in de toekomst kan niemand kijken). Als de techniek straks verder ontwikkeld zul je verder rijden en nog sneller laden. Hoewel er nog een hoop olie is, is het een keer op. Beter nu al investeren in andere manieren om daarmee minder afhankelijk te worden van het Midden-Oosten dan maar oneindig benzine blijven tanken en janken dat het allemaal zo duur is.

@Uppie2010 | 20-12-11 | 13:41 | niet ok!
Ik wacht op jouw berekening? De mijne was inderdaad uit de losse pols.
www.lowtechmagazine.be...

Achter op die auto's zitten twee handvatten om te duwen.

@ topownedornottopowne
Neeej joh aan dat systeem met magnetische lussen in het wegdek moet toch energie worden toegevoegd. Autos die erover rijden gebruiken zelf al opgeslagen energie maar er word tegelijk ook bijgevuld vanuit het wegdek. Ontlaat de accu langzamer of laad zelfs op. Net zoiets als die apparaten waar je je mobieltje op legt en dattie via magnetisme de accu oplaad enzo. Je zou het misschien voor opladen of direkt gebruik of zelf voorstuwing kunnen gebruiken. In de vorm van power of charging lanes....

Koekfabriek | 20-12-11 | 13:46

De toekomst is: werken daar waar je woont. Waterstof biedt geen oplossing omdat waterstof geen energiebron is maar een vorm van energie-opslag. Die waterstof zal toch eerst met convertionele energiebronnen gemaakt moeten worden en dat kost véél energie waardoor het rendement laag is. Het milieu schiet er dus ook al geen zak mee op.

En over een jaartje of 10 als het probleem met de beperkte capaciteit van de accu's is opgelost, kunnen ze de zaak weer sluiten. X-D

prikkel123 | 20-12-11 | 13:47 | niet ok!

Voor benzine en diesel auto's hebben we in de loop der jaren ook een infrastructuur van pompstations en raffinaderijen boortorens etc. opgetuigd, dus dat zou het probleem eigenlijk niet moeten zijn.
Blijft over het lage rendement, mede door transport en omvormingsverliezen, en daar zitten voorlopig nog een paar natuurkundige wetten dwars, om dat probleem op te lossen zal er nog wel de nodige benzine in de tanks stromen. Elektrische energie is handig als je het onbeperkt en duurzaam kunt produceren zodat je er geen last van hebt dat het inefficiënt is.

Lokitor | 20-12-11 | 13:51 | niet ok!

maar die systemen zijn (voorlopig)energietechnisch gigantisch inefficiënt.

@nickstert | 20-12-11 | 13:43 |

Jij rijdt in een Hummer?

163 km met één tank!??

Leedvermaak!! Electrisch tanken langs de snelweg, een half uur lang. Dat wordt toetertjes! toetertjes!

Hier zou Sap de stekker uit moeten trekken. Kansloos bij voorbaat

@Prof. v.d. Neuq
Zelfs als je werkt waar je woont zal je je nog altijd moeten verplaatsen naar vrienden, familie en weet ik veel wat nog meer. Er is en blijft een behoefte aan transport, en de daarmee samenhangende vraag naar olie. Ik ben zeker geen hippie maar ik denk dat het elektrisch rijden een deel van de oplossing is (of kan worden), als is het maar als tweede auto/boodschappenwagen/enz.. Beter nu al beginnen met het overschakelen naar alternatieve methode dan in de toekomst stil te staan zonder olie. Bijkomend is dat wanneer de vraag naar olie sterk afneemt de ''macht'' van het Midden-Oosten ook gebroken is. Dan kunnen we die zandbank eindelijk weer negeren zoals we voor de grote vraag naar olie deden.

Zouden er echt mensen zijn die werkelijk denken dat Elektrische auto's milieuvriendelijker zijn van gewone auto's?

Leg dan een miljoen nieuwe accu's naast de weg neer die je alleen kan pakken als je een lege inlevert. En de lege laadt dan automatisch op. Veel makkelijker.

@ overVecht | 20-12-11 | 13:57
Uh nee maar 163 km doe je wel met 1 tank, je kan zelfs terug rijden zonder te stoppen om te tanken. is een referentie kader...;-)

Zoals hierboven al gezegd: dat duurt allemaal te lang! Batterijen verwisselen, dat is de toekomst. Enige dat nodig is: fabrikanten die (moeten) samenwerken.
Voorbeeld: www.betterplace.com...

@Moi | 20-12-11 | 14:14
Het gaat niet alleen om milieuvriendelijkheid. De olie raakt een keer op, en dan is het handig als je voor transport een energiedrager gebruikt die uit allerlei bronnen kan komen. Waterstof is ook een optie. We zullen wel zien welke techniek gaat winnen.

Kan mijn trekker ook op rode stroom rijden?

manmanman | 20-12-11 | 14:27
De Olie gaat op? daar spraken ze 50 jaar geleden ook al over,alleen maar een lulverhaal om de prijs erop te houden.Ga jij maar lekker met je strijkbout stroom laaien bij zo'n paal,rij ik wel even door om 600 km verderop even te tanken,en 5 minuten later weer met een volle tank door kan rijden.

En nóg ben je dan sneller dan de trein.

Ik had ergens een artikel gelezen over een systeem waarbij men elektrische auto's al rijdend kan opladen, door middel van spoelen in de weg. Hoewel het verrekte duur is om alle wegen aan te gaan passen, is dat wellicht voor over tig jaar nog geeneens zo'n gek idee: tweakers.net...

dat is waarschijnlijk ook heel goed voor de accus van je electrische auto. creeren we vanzelf weer een groter milieu probleem dan we hadden...

ach en wat is nou 20 minuten wachten.... en dat elke 140 km weer.

en dan lekker met z'n allen op vakantie, caravannetje erachter (als de trekhaak uberhaupt al goedgekeurd wordt) en dan ontdekken dat enkel in NL men zo gek is geweest 20 minuten oplaadstops te faciliteren langs de snelweg. (en de actieradius zal wel geen 140 km zijn met de sleurhut). Ach het is iig een excuus om voor de vakantie er een extra dikke bak met een fatsoenlijke 6 of 8 cilinder voor de deur te hebben staan).

Stel je voor dat je elke dag voor je werk met je aanhangertje op pad moet en/of elke dag meer dan 140km rijdt....

Nee vooral zo doorgaan met idiote ideeen

Ik heb een verbrandingsmotor, en dan achterin een tank. Daar gooi je in 3 minuten 60 liter brandstof in en dan kan je een paar dagen vooruit. Het rookt een beetje, maar ik denk dat dit systeem de toekomst heeft.

Heb het al eerder gezegd, de huidige elektrische auto's zijn een wassen neus, een tussenfase om de olieboeren nog even tevreden te houden want de techniek voor 100% rendabele elektrische auto's is allang beschikbaar.
Denk simpel, een extra dynamo puur voor het accupakket, een extra vliegwiel om het pakket op te laden, enz.
Het is zo makkelijk maar iedereen trapt er nu in, lekker zo'n 'milieuvriendelijke' auto kopen met belastingvoordeel terwijl je die binnen enkele jaren weer kan wegsmijten omdat de echte elektrische wagens er dan zijn.

Pfff , Tegen de tijd dat ik electrisch ga rijden,
neem ik wel zo'n vierkante bus-sleutel mee om lantaarnpalen te openen langs de weg... Ga echt niet afhankelijk zijn van oplaadstations.

Dus per stopcontact kunnen er elk uur twee auto's bediend worden? Dat schiet lekker op als je bijvoorbeeld op de A10 zit...

@hekkesluiter al was het in een auto die 1 op 5 loopt dan nog ben je 300km weg ipv die lullige 140km + 20 minuten wachttijd.

ja goedkoop dat lijkt het tot de eerste keer batterijen vervangen of Jan Kees die ontdekt dat je ook een belasting kan bedenken voor het gebruik van electriciteit voor je auto en dat MRB toch echt wel redelijk is. (laten we als tarief LPGG3 aan houden, dat is ook al schoner dan benzine dus lijkt me redelijk)

Lantaarnpaal tanken gaat het helemaal worden in 2020
members.chello.nl...

@ fleurtje | 20-12-11 | 14:43 | niet ok!
2 uur rijden, een kwartier rust of rij jij 300 km/u gemiddeld ?

@vandezijlijn: jij was zeker vroeger ook al de slimste vd klas.... not...

gaan we nog pakweg 10 kolencentrales erbij bouwen dan? electrisch verkeer is maatschappelijk onmogelijk te realiseren, simpelweg omdat de capaciteit voor electrisch vervoer niet aanwezig is, en nooit aanwezig zal komen.

Luister, het wordt pas intressant als je een batterij kunt vervangen voor een volle, liefst sneller dan het duurt om je tank benzine vol te gooien. Maar ik ben zeker de slimmere van alle elektische auto-uitvinders?

Dieselaggregaat in de koffer en rijden maar!

Ik zeg Opel Ampera, met range extender, die kant gaat het toch op.

Prof. v.d. Neuq | 20-12-11 | 13:21 |
Nu nog 20 minuten, over een paar jaar 10 minuten. Verder ben je nu ook 20 minuten kwijt om te tanken, want je moet er nu zelf bij blijven staan totdat je tank vol is, en pak je nog een vers broodje en drinken dat je op je gemak nuttigt, en dan zijn die 20 minuten ook zo om.

Wie rijd er overigens meer dan 80 km per dag gemiddeld per dag?

@Minima-armezusvan..

Er is echter een groot verschil tussen elektrisch rijden en rijden op fossiele brandstoffen, bij de eerste heb je een keuze in de wijze van opwekking bij de tweede niet, en blijf je afhankelijk van dat stelletje theedoeken.

Desnoods pleuren we er een paar kerncentrales bij.

@Hekkesluiter,

Totdat die zwarte meuk dermate schaars wordt dat het echt onbetaalbaar wordt, ik heb vanochtend weer moeten tanken voor 110 euri, gaat lekker hoor met 1,60 per liter, en ik zie de prijs nog niet dalen.

@TheStef | 20-12-11 | 15:52
Onzin , dat is pure accijns, niet de olieprijs.
Vorige week in Mexico geweest,
omgerekend € 0,23 per liter betaald ...

@Piet_Snot

Dalen de prijzen in Mexico? Het wordt steeds moeilijker die meuk uit de grond te halen, bovendien is het geen prettige gedachte dat een aantal theedoeken onze volledige energievoorziening totaal plat kunnen leggen door simpelweg te stoppen met pompen.

Alternatieven doe je niet voor het milieu, dat boeit me werkelijk geen ene reedt, maar doe je om onafhankelijk te blijven van het buitenland Poeting, Chaves, Haatbaarden enz.

@TheStef | 20-12-11 | 16:00
Prijs zal daar ook wel stijgende zijn, een cent per jaar of zo..
Maar de 700% accijns die wij betalen is gewoon te gek voor
woorden..

@Piet_Snot daar heb je een punt, wat is het tegenwoordig iets van 70 cent per liter.

Reden temeer om toch elektrisch te overwegen als je geen grote dagafstanden hoeft te rijden en een dikke tendermaster hoeft te trekken

dat is 1 uur 20 minuten rijden + 20 minuten laden + weer 49 minuten = 2 uur 49 Dus duur de hele rit gewoon een uur langer.
nickstert | 20-12-11 | 13:43 |
Op dezelfde school als Rutten gezeten?..

Waarom geen bovenleiding langs de snelwegen?
Iedereen z'n eigen Trolleybus.

En die 140 km is volgens mij ook nog zonder gebruik te maken van verlichting, radio en airco. Er blijft dan ongeveer een acceradius over van ca.80 km.

Ja dit is dan ook voor de mensen die niet veel rijden, duh. Als je elke dag even naar je werk gaat dat zo'n 20 km verderop is, is elektrische auto best te doen.

Lekker met zijn alle op elektriciteit rijden. Handig, de stroom komt vanzelf uit het stopcontact en het elektriciteitsnet hoeft vast ook niet aangepast te worden...Duh.

Woon/werk slaven verplicht op batterijen laten rijden.

Het proletarisch tanken zal wel een stuk verminderen hiermee ..je kop staat 20 minuten lang op elke beveiligingscam van de pomp.

Ik rij elke dag Electrisch.
Het heet een trein.
Gaat prima.
Krijg nog geld terug als ze het weer eens verprutsen. laptopje erbij, Dongeltje en bakkie koffie of een colaatje als k naar huis ga.
Weet je wat nog beter is:
Gewoon, vanuit huis werken. Op kantoor zitten is 1980
En in het weekend jakker ik lekker rond met mijn 1:10 benzine slurper.
2 liter & een klapdakje.
Vergeet ik gelijk dat ik door-de-weeks met de trein ga.


Weeraanmelden | 20-12-11 | 22:30 | niet ok!
Je bent je er wel van bewust dat er mensen zijn die niet in een kantoor werken?
Thuiswerken betekend voor mij dat mensen auto's mijn huis inrijden voor reparatie, zie ik niet echt zitten, gaan m'n stookkosten ook weer de hoogte in.

Dus met de electrische auto word je wel min of meer gedwongen de rijtijdenwet na te leven. Dat is dan op zich wel weer positief.

Diegene die het hier hebben over dat de toekomst ligt in accu's verwisselen ipv opladen hebben nog nooit een accupack van een electrische auto gezien. Je hebt het over een accupack van 300 kg.

www.blogcdn.com...

TheStef | 20-12-11 | 15:50 | niet ok!
Je hebt ook keuze mbt opwekking van benzine/diesel. Biodiesel bijvoorbeeld?

Al die sukkels hier die denken dat je je doel niet haalt als je in de file staat.... Manmanman. En maar mee willen lullen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Als je stilstaat gebruik je geen energie in een elektrische auto. Dit in tegenstelling tot de meeste fossiele brandstof mobielen. Lutsers.

@Koning Afwas | 20-12-11 | 14:56

En wat drijft de dynamo aan ? Een perpetuum mobile ?

@von H | 21-12-11 | 11:08

Zet jij in de file altijd de airco/verwarming/verlichting uit ?

@ ongelovigehond | 21-12-11 | 11:14

Koning afwas heeft zijn octrooi al aangevraagd: een auto met heel grote achterwielen en heel kleine voorwielen. Die rijdt constant naar beneden zonder motor. Gegarandeerd succes!

@von H | 21-12-11 | 11:17

Klinkt goed. En die accu is dan om af en toe een stukje achteruit te rijden.

@ ongelovigehond | 21-12-11

Klimaatbehandeling is (nog) een probleem geef ik toe. Verlichting kan met de huidige led technologie de hele dag blijven branden zonder een km minder te rijden. Rest is gewoon een kwestie van verder ontwikkelen. Binnenkort komt er een nieuw soort accu op de markt die veel kleiner is dan de huidige en een ongelofelijk veelvoud van de energie kan opslaan. Enige wat het nog tegenhoudt is de olie-lobby. Ik geloof die zeikerds hier gewoon niet. Natuurlijk is deze situatie verre van ideaal, maar als onze generatie nou nog niet door heeft dat de technologische ontwikkelingen veel harder gaan dan ons voorstellingsvermogen, waar moet het dan heen met de wereld? In 1989 kon ik de accu van de mobiel van mijn stagegever nauwelijks tillen. Moet je zien met wat voor geavanceerde technologie we nu op zak lopen. En we schrijven een smartphone in 2 jaar af. Zo gaat het ook met zonne-energie en accutechnologie. De mensen die nu in zo'n elektrisch koekblik rijden effen de paden voor onze vervoerstoekomst. Amen.

Lol@ ongelovigehond | 21-12-11 | 11:24

@ mezelf

effen=effenen

@von H | 21-12-11 | 11:27

Mee eens. Het schiet alleen niet erg op. Er moet nog heel veel gebeuren voordat elektrisch rijden een volwaardig alternatief is. Nieuwe auto's, oplaadpunten, betere accu's, meer centrales, en een flink upgrade van het net. Voordat dat allemaal klaar is, is de olie al schaars.

Spuit 11, kan al een tijdje langs de A2 (onder andere BP De Lucht bij Den Bosch)

Tja, met mijn 1400 km/weel wordt dit elke week 5 uur tanken (exclusief wachttijd). Dan te bedenken dat ik nu wekelijks 20 minuutjes (totaal!) kwijt ben aan tanken. Hoef ook nooit te wachten, ga altijd op rustige tijdstippen.

Reacties op dit artikel zijn gesloten