Ongeveer één miljoen huishoudens halen meer geld van hun spaarrekening dan ze erop zetten.

Een deel van de Nederlandse huishoudens gebruikt het geld op bankrekeningen om de levensstandaard op peil te kunnen houden. Dat blijkt uit onderzoek van de Friesland Bank waarover De Volkskrant bericht.

Van de zeven miljoen huishoudens hebben er ruim vier miljoen een spaarrekening. Rond de miljoen huishoudens halen momenteel meer geld van hun spaarrekening dan ze erop zetten. In 400.000 gevallen is dit de enige mogelijkheid om nog rond te kunnen komen.

Uitgavenpatroon

Woordvoerder Tessel Horsman van de Friesland Bank noemt het in De Volkskrant opmerkelijk dat verrassend veel rekeningplunderaars hoogopgeleiden zijn met een jaarinkomen van meer dan 40 mille: "Belangrijker is dat die groep nog geen structurele aanpassing in het uitgavenpatroon heeft doorgevoerd. Zij gaan bijvoorbeeld nog gewoon twee keer per jaar op vakantie of blijven twee auto's rijden. Mensen met een lager inkomen hebben hun uitgavenpatroon al eerder veranderd."

De Friesland Bank voorspelt dat het ontsparen verder zal doorzetten in 2012.

Reaguursels

Sparen is ook zo'n beetje het meest stompzinnige wat je nu kan doen. Gierende inflatie (hoger dan rente) en een blijvende dreiging van de 'val van de euro'.
Investeren in duurzame goederen, veilig wegzetten in fysiek goud, of voor de durfals: naar de beurs, al dan niet Griekse staatsobligaties kopen (600% rente).

in nederland spaar je voor de belastingdienst...

Ja, waar moet geld ook anders vandaan komen dan een bankrekening (zwart ja ok maar meestal...). U bedoelt "Nederlanders plunderen spaarrekening"?

Als je nog de luxe hebt om te 'ontsparen'.

Je spaart en wanneer je het spaargeld van je eigen rekening wilt halen dan plunder je...

@hollandsevluchteling | 27-01-12 | 11:03 | niet ok!
Dat doe je dus in de VS en Frankrijk (waar 'loonheffing' onbekend is), voordeel dat je ondertussen dat geld wel zelf kunt investeren.

Nou, ik heb mn uitgave patroon zo aangepast dat ik een 300/400 per maand kan sparen. Maar dan moet ik wel NORMAAL doen. En DAT is moelijk jonguh...normaal doen #waisda?

Ja hoor. Leg de schuld maar bij de mensen zelf. Hier HBO en wij hebben allang de tering naar de nering proberen te zetten. Niets geen twee vakanties en\of twee auto's.

Zoek de schuld eens bij de overheid en nutsbedrijven.

Voorspelbaar en ook nog eens positief.
Lagere inkomens zullen niet of niet veel spaargeld hebben dus die passen sowieso het bestedingspatroon aan. Mensen met hogere inkomens kiezen ervoor om in te teren op hun vermogen en hopen de crisis zo uit te zingen. Wees maar blij, anders zouden de consumentenbestedingen achteruitgaan en dat is weer slecht voor de eekenummie!

Dat wilden de economen toch? Dat het geld rollen ging?

@ Zoek de schuld eens bij de overheid en nutsbedrijven.

BedrijfsTijgerT | 27-01-12 | 11:07 |

Niet bij de nutsbedrijven, wel bij de overheid. De tarieven voor energie zijn sinds de privatisering gedaald maar de overheid heeft de (milieu- en verbruiks)belastingen fors verhoogd. Dus merkt u daar niets of niet veel van op uw afrekening.

@BedrijfsTijgerT | 27-01-12 | 11:07 | niet ok!
"verrassend veel rekeningplunderaars hoogopgeleiden zijn"
Wat snapt een HBO-erT nu niet?

Nummertje Grieks in Holland.

Ontsparen gaat het helemaal worden in 2012.

sparen kost geld!

@kapotte_stofzuiger | 27-01-12 | 11:02 | niet ok!
Die Griekse staatsobligaties raad ik je af (hoge kans op afwaardering), en met goud ben je vrij laat vrees ik. Bij Holland Casino schijn je relatief grote kans te hebben om te verdubbelen.

Als mijn ex een spaarrekening is dan spaar ik inderdaad....

BarneyBoner | 27-01-12 | 11:04 | niet ok!
Precies. Waarmee maar weer eens is aangetoond hoe de financiële wereld tegen u en uw geld aankijkt. Het is gewoon van hen.
De echte plunderaars zitten m.i. bij de overheid (met de financiële wereld in hun verlengde). Zij roven ruim tachtig procent van al dat u produceert cq te gelde maakt. En dat vaak ook nog voordat u het überhaupt hebt geproduceerd.

@ Nummertje Grieks in Holland.

Ratzing. | 27-01-12 | 11:11 |

Nee, niet. Griekenland gaf (en geeft) geld uit dat ze niet heeft. Spaarders hebben dat wel. Of u moet het nummertje Grieks van de overheid bedoelen, waarbij we stevig van achter worden genaaid.

@ sparen kost geld!

tjikkensjit | 27-01-12 | 11:12 |

Precies. Sparen wordt met de dag duurder.

GVD! zeggen ze eerst dat het geld moet rollen, blijven kopen en dan is het weer niet goed.

hahaha, ontsparen is ook precies de omschrijving die ik altijd geef als ik mijn spaargeld weer eens opeet.

lekker vuil, zeggen dat het meestal de behoorlijk verdienende burgers zijn, die hun uitgavenpatroon niet aanpasse,.. gaat de regering weer mooi vrij uit.
Het ligt aan die domme mensen.. sure!
vergeet gemakshalve maar even de mensen die al tijden bezuinigen in de hoop dat ze hun beetje spaargeld voor noodzaken kunnen ontzien, maar nu, door al die belastingverhogingen genoodzaakt zijn hun spaargeld aan te spreken!

@kapotte_stofzuiger | 27-01-12 | 11:10
Artikel begrijpend lezen. Dan begrijp je dat ik mij op mijn tenen getrapt voel.

Natuurlijk, geld vloeit hier momenteel ook als water.
Wat moet ik dan doen? Sparen? Nog even en ik betaal meer belasting dan ik bij elkaar gespaard krijg.
Hup uitgeven die zooi, een autoband kun je nog altijd ruilen voor een brood mocht het nodig zijn.

Geld moet rollen mensen!

@kapotte stofzuiger:
Griekse obligaties zullen volgens EU-lui eerst niet afgewaardeerd worden, een beetje later 25%, nog een beetje later 50% en nu al 60-70%. Je kunt toch zelf al raden hoeveel je uiteindelijk nog gaat krijgen. Goud is ook te laat vrees ik. Overigens is het een fabel dat we in tijden van een supercrash terug zouden vallen op een goudeconomie.
Wat je volgens mij het beste kunt doen in tijden van crisis en milde inflatie (3.1% ofzo verleden jaar ipv de normale 2%) is gewoon een tikkeltje meer consumeren en iets minder sparen. De economie kan er maar wel bij varen.

GoedenMorgenDezeMorg | 27-01-12 | 11:17 | niet ok!
Hm? Jij gebruikt je spaargeld om eten van te kopen? Vreemd.
Dan ben je wel erg slecht met geld of je hebt het nu wel heel krap.

Je stopt het gewoon in een andere valuta van buiten de EU . AUD , NZD of zelfs USD .

Het enige wat je kan doen tegen de - dat is zeker - aankomende hyperinflatie is nu geld uitgeven.
Aandelen, vastgoed, grond, voedsel in blik, goud of zilver, een verre reis maken, nieuwe auto, en alles wat met survival te maken heeft. En e.a. liefst op naam van je vrouw ( wanneer je een goed huwelijk hebt..)

Dat komt omdat de mensen die door de jaren heen wel netjes met hun geld om zijn gegaan nu alle last beginnen te ondervinden van de mensen (en overheid) die dat niet deden.


Voorbeeld: Als me niet massaal boven zijn standaard ging leven door leningen af te sluiten voor bijvoorbeeld zijn telefoon (zoals 85% van de reaguurders hier ook doen) dan zouden die telefoons in prijs zakken. Door dit gedrag blijven de telefoons te hoog in prijs en moeten de mensen die wel goed met geld om gaan dus ook die hoge prijs ervoor neer leggen.


Een deel van die mensen die alles op afbetaling kopen enz die raken in de schulden en betalen die schulden niet geheel terug wat de prijs nog eens verhoogd. Dan de overheid die voor haar eigen slechte gedrag steeds meer geld van de burger moet pikken en de inflatie laat oplopen waardoor het geld op de bank uiteindelijk steeds minder waard wordt. Positief voor mensen met schulden (die wordt ook minder waard) maar negatief voor de mensen met geld.


Ook worden de 'rijkere' mensen natuurlijk van alle kanten gepakt omdat de sterkste schouders nou eenmaal alle lasten moeten dragen. In princiepen zitten al deze mensen nu dus de telefoons enz van de 'armere' mensen te betalen. (en de schulden van de staat)


Leuk zo'n socialistisch land. Iedereen even 'rijk' is wel zo eerlijk, dat dat dan betekend dat iedereen arm is boeit ze niet want dan hoeven ze tenminste niet jaloers te zijn op 'rijkere' buurmannen enz. En ik mag niet klagen want we hebben het nog altijd veel beter als de arme kindertjes in Afrika.

@absurdo | 27-01-12 | 11:22
Je zegt het zelf al treffend in één zin: je spaart voor noodzaken en je bent nu genoodzaakt om je spaargeld aan te spreken.
Een economische crisis lijkt me een prima voorbeeld van een noodzaak waarvoor je spaart.
Ik heb het geluk dat ik maandelijks nog zo'n 200-300 euro naar mijn spaarrekening kan sluizen zonder mijn levenspatroon te veranderen, maar als het zou moeten zou ik er geen probleem mee hebben om mijn spaargeld aan te spreken in afwachting op betere tijden, die er vast weer gaan komen.

-weggejorist-

@DerUnterMensch | 27-01-12 | 11:32
Je laatste zin is niet onbelangrijk.
In Nederland zijn geen arme mensen en is al iedereen rijk. Sommigen alleen nog rijker dan anderen.
Daar komt bij: je kan die telefoon ook gewoon niet kopen als je het te duur vindt.

Ach, geld en economie. Dat is alleen leuk voor verjaardagen, in het echt zijn er belangrijker dingen.

Bericht aan alle banken: Geld dat op onze spaarrekeningen staat is van ONS. Daar mogen we zelf mee bepalen wat we daar mee doen.

goedverstaander | 27-01-12 | 11:13 |
Nummertje Grieks in Holland.
Daarmee bedoel ik dat wat in Griekenland gebeurd nu ook hier begint.
Mensen consumeren hun reserve en belanden uiteindelijk op straat.

@Harris Pilton | 27-01-12 | 11:28 | niet ok!
valt wel mee hoor... soms is het gewoon op en moet er wat spaargeld bij. Kan ook rood staan, maar dan kost alleen maar geld.

Ik spaar in de kroeg daar krijg ik meer procenten .ha ha ha

Tsja, minder inkomen betekent minder belasting voor de overheid dus moeten de belastingen omhoog. Zo gaat het al een tijdje door. Is een hele poos goed gegaan, want mensen gingen steeds meer verdienen, maar nu de rek er wel uit is, begint iedereen in de problemen te raken. Dit had iedereen kunnen voorspellen, maar het moest eerlijker. Ondertussen is het zo eerlijk, dat ook werkende mensen aan de bedelstaf kunnen geraken.

Dat is zo'n beetje wat onze samenleving karakteriseert "We leven over onze taks." De regering en het gewone mensch (Ja, dat ben jij ja!)

Maar... Zouden onze kinderen daar blij mee zijn?

Zoals de braboneger al eens zei: "Gewoon Betalen!"

"Rekeningplunderaars"? Alsof het een slecht fenomeen is dat mensen over hun eigen centjes willen beschikken? Tessel Horsman, ga es snel fietsen.

Ik zie het probleem niet. Ik ben niet religieus, maar ik ken wel het verhaal van de zeven vette koeien en de zeven magere koeien.

Mensen die gespaard hebben in betere tijden, en nu daar de vruchten van plukken worden nu aangemerkt als plunderaars (let wel: dat is de term die Powned gebruikt, de woordvoerder van de bank heeft dat niet gezegd), terwijl de lui die de economische op- en neergangen versterken worden gezien als erg slim.

m.a.w. Er is altijd wel iets om over te zeiken.

Nederland: zolang er gezeken wordt, is er weinig aan de hand.

Ik ben inmiddels wat zuiniger gaan leven, zodat ik toch nog genoeg geld over hou om leuke dingen van te doen.

@pandalicious | 27-01-12 | 11:25 | niet ok!
U gelooft de "officiële" inflatiecijfers nog?
---
Het is bekend dat sinds men in de jaren negentig de wijze van inflatie berekenen drastisch heeft gewijzigd, de werkelijke inflatie 4%-7% hoger ligt dan de officiële inflatiecijfers ons willen doen geloven. Uiteraard is dit slecht voor mensen met spaargeld of die leven van een pensioen en goed voor degenen met de meeste schulden; de overheid zelf. Helemaal niet sparen is op dit moment het allerbeste. Beter investeer je je geld in zaken die schaars zijn en in de nabije toekomst alleen maar schaarser zullen worden; water (zuivering), (winning van) delfstoffen, voedingsmiddelen, medische technologie (ivm vergrijzing).

Hoe kan het dat het nu opeens nodig is om de maandelijkse lasten aan te vullen met spaargeld? Dervanuitgaand dat deze gezinnen een jaar terug elke maand nog konden sparen. Is het echt zoveel duurder geworden? Of is iedereen massaal z'n hypotheek aant afbetalen?

kapotte_stofzuiger | 27-01-12 | 11:02 | niet ok!
..
LOL, 600% rente. Ze zijn binnen een halfjaar failliet...

Sinds steeds meer Nederlanders begrijpen dat het hele financiële systeem een illusie is. Dat banken uit het niets geld kunnen toveren, op dat moment besef je dat het FIAT ponzi tovergeld uiteindelijk gewaardeerd zal worden als oud papier.

Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 11:48 | niet ok!

Ja, vroeger kocht je een bloemkool voor HFL 1,50. Nu kosten die kringen € 2,00...

-weggejorist-

Waar is de tijd gebleven dat je trots met je spaarpot naar de Nutsspaarbank ging om te legen(als je broer dat al niet gedaan had met een mes) en dat het bedrag met een pen op je boekje werd bijgeschreven? Dat was pas sparen! 10% rente met de zilvervloot.
Nu heb dat hele sparen geen nut meer en wie houd er nog genoeg geld over met een gezin om 2 a 300 euro p/maand weg te zetten?

@eerstneukendanpraten | 27-01-12 | 11:52 | niet ok!

Dan is die bloemkool het enige dat goedkoper is geworden.

www.sdnl.nl...

Helemaal niet raar dat dit gebeurt.. ziektenkosten,gas, water, electra, noem maar op..alles word duurder.. je krijgt er niets bij (loon)

Wat zei die bakellende 5 jaar geleden ook al weer, na het zuur komt het zoet.. jaja. acuuzuur..

Dit land gaat naar de knoppen.. Den Haag welterusten..

@kapotte_stofzuiger | 27-01-12 | 11:02 | niet ok!
Als ik een tegenvaller heb kan ik niet mijn duurzame wasmachine eten, ik kan wel geld ontsparen en aan de bakker geven.

Het woordt is liquiditeit, dat is noodzakelijk en dat is het makkelijkste te waarborgen door het cash te hebben of gespaard te hebben.

jowwww ;Ik zeg, den Haag val dood.

Langzaam treed er steeds meer verborgen armoe op en de levenstandaard zal flink terug moeten worden gedraaid, veel mensen zitten klaarblijkelijk flink in de ontkenningsfase.

@eerstneukendanpraten | 27-01-12 | 11:52 | niet ok!
In guldens.. Mijn opa weet het ook nog goed, kocht zoethout voor een cent. Moet je eens kijken wat dat nu in euro's is. Als je die €2,00 dan ga je naar de boer die dat spul van de grond trekt en koop je 5 bloemkolen voor €2,00, als je er al niet meer krijgt.

@Kaas de Vies | 27-01-12 | 12:14 | niet ok!
"Sparen" doe je met een doel, mits je het geld er voor hebt: een nieuwe auto, een nieuwe plasme, een aanbetaling op je nieuwe huis.
Als je moet ontsparen, had je beter nooit kunnen beginnen met sparen.

@harry1802@

Jij krijg je rekeningen ook wel..wat doe je eraan? niets!!

Wat je kunt doen is ZWART WERKEN en laat ze de tering krijge daar!!! in D-H!

Wordt tijd voor opstand! Geld in eigen beheer houden, dag IMF!

Vanaf vandaag propageer ik 1 oplossing voor de crisis: de overheid betaalt al haar facturen binnen 14 dagen na ontvangst. Dat is de impuls die het MKB nodig heeft. Bij te laat betalen, 100 euri er bovenop voor elke werkweek na 14 dagen.

Aan het einde van het jaar, overzicht van te laat betaalde rekeningen per afdeling en ministerie, korten op begroting met 5% voor elke te laat betaalde rekening. Geld dat gekort wordt wegzetten in noodfonds voor het onderwijs.

die bloemkool,.... breek me de bek niet open!
wij hadden een groentebedrijf, omschakeling gulden/euro?
eerste week, inderdaad, keurig berekend,..
2e week, zat er al een kwart bij de inkoopsom op, vergeleken bij de vorige maand,
een maand verder, en de helft was er al bij, en voor je het wist, betaalden we netjes in euros, wat een half jaar terug in guldens werd betaald!
en nee, die winst kwam niet naar ons, en ook niet bij de boer, want die kreeg netjes nog het eerste omgerekende bedrag,..

snelle prijsstijging,lag aan de vorst, de regen en weet ik veel wat... uhhu?! en ik ben de paus!

@jowwww | 27-01-12 | 13:05 | niet ok!
Het meest belachelijke is nog dat er plannen liggen om alle cash betalingen boven de € 5000,- te bestempelen als illegaal en dus strafbaar

De prijs van gas en electriciteit is met 50% gezakt sinds juli verleden jaar.
Maar mijn rekening wordt alsmaar hoger?
Door wie worden we genaaid?

Je eigen zuur verdiende centjes en dat noemt men plunderen.

@Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 13:09
Wen er maar vast aan want de plannen zijn dat al het cash geld gaat verdwijnen op den duur, zodat ze ten alle tijden over je centjes de controle houden, we gaan naar een soort van digitaal krediet stelsel.

denk dat we over niet al te lange tijd, ons loon gestort zien op de rekening van de regering, en wij krijgen dan alleen nog zak- en als we geluk hebben kleedgeld

@pandalicious | 27-01-12 | 11:25

Goud zal niet zozeer als geld gebruikt gaan worden maar het beschermt je tegen inflatie, daar waar papier geld steeds minder waard word zal goud meer waard worden.
Het is dus eerder een waarde overdrachts middel, niet een betaal middel.

@scheten-wapper | 27-01-12 | 11:34
We hebben het inderdaad beter, alleen moet je natuurlijk geen vergelijking trekken met ergens waar het slechter gaat. Liever met ergens waar het beter gaat en als je de beste bent blijf je ook kijken hoe het toch nog beter kan. Altijd maar het excuus 'het kan nog slechter' zorgt er alleen maar voor dat je het toe laat dat het steeds slechter gaat... zolang het maar beter gaat als de kindertjes in Afrika.


“Daar komt bij: je kan die telefoon ook gewoon niet kopen als je het te duur vindt.” Die telefoon was uiteraard maar een voorbeeld, het gaat zich erom dat mensen die hem niet kunnen betalen en wel willen hem dus toch kopen. Als ze door dat soort aankopen in de problemen komen mogen andere daar voor opdragen. Of dat gebeurd door zelf een telefoon te kopen die daardoor duurder is om via een andere weg maar zoiets als schulden kwijt schelden bestaat niet. Dat klinkt mooi maar betekend gewoon schulden verleggen. Je legt de schuld bij een ander neer die het dan dus mag betalen.

"Nederlanders plunderen bankrekening"

Misschien dat veel slimme spaarders hun geld elders in de wereld onderbrengen of investeren in goud e.d. voordat onze banken straks onder de huidige EU-hulp-druk imploderen!

Ontsparen?
Geld in goud omzetten misschien?

Een bankrekening in euro's aanhouden zou ik momenteel ook niemand willen aanraden

boeien, ik ben aan het sparen voor de muppet handpoppen...

Met de huidige inflatie is geld bezitten ook geen goede investering.

@kapotte_stofzuiger | 27-01-12 | 11:10 | niet ok!
Sommige mensen werken om te willen leven.
En daar heb je geen hbo voor nodig om dat te snappen.

waar maken ze zich druk om die banken, of over het feit dat ze niet meer geld kunnen parkeren bij de ECB, en inplaats van de economie weer vlot te trekken klagen ze moord en brand dat alles vastloopt dat ze zelf de regeltjes voor lenen aantrekken vergeten ze ff.

Kan iemand mij eens uitleggen hoe je met een maandsalaris van 15/1600 euro, een gemiddelde huurwoning, en 3 opgroeiende kinderen 3 a 400 euro in de maand over kan houden om te sparen ?
Laat staan om op vakantie te gaan ?
Lijkt me dat je al blij mag zijn dat je alles kunt betalen ?

Zelf (nog) geen problemen, wel alles bij de banken weggehaald en in andere valuta geinvesteerd. Euro is binnen nu en 3 jaar toch geen reet meer waard.

Hoe kan je nou je spaarrekening plunderen, als het goed is is het al van jou, maarja digitale wereld he. Beter stop je het in je matras of oude sok zoals mijn opa deed.

gewoon profiteren van internet Nederland heeft een structurele inflatie van ruim 8% al sind 1983 wat de cbs er van maakt moeten zij weten het is heel simpel de VVD met WIEGEL heeft de werkeloosheid opgelost door kunstmatig banen te creeeren
die mensen bezig houden in de dertiger jaren deden ze dat door mensen een kuil te laten graven en anderen die dicht laten gooien
wel dat noemen we nu AMBTENAREN BANKIERS VERZEKERINGEMAATSCHAPPIJEN ZIEKTEKOSTEN EN ENERGIEBEDRIJVEN
die doen ongeveer hetzelfde levert niks op kost wel wat
ons nationaal opbrengsten potje bestaat uit Industieele en Boeren produkten dat is 27% van de omzet die Nederland genereert
Een gezond bedrijf op een omzet van 100000 heeft 35% Bruto winst nodig om alle kosten te dekken en nog te kunnen leven ook
ons werkelijk gemiddeld inkomen in nederland is 11000 eurie
haal daar huur energie water vanaf en kijk wat er overblijft
...................HUH onze nationale schuld is gemiddeld 24000 euro per persoon dat is per huishouden van 3 personen 60000 euro
waarvan 10 % is ontstaan door het redden van ABN AMRO
dus 6000 per gezin!!!
voor dat geld hadden we beter Zonnepanelen van de Staat kunnen krijgen de nieuwste zonnencelfolie kost 35 eurocent per Watt
die investering is er in 2 jaar uit! en dat krikt het inkomen
per huishouden zon 1800 euro per jaar op
Dat van Abn en en het Europafonds kun je naar fluiten


Reacties op dit artikel zijn gesloten