PVV'er Van den Besselaar ziet liever dat de pensioenfondsen teruggrijpen naar de oude rekenmethode.

De PVV noemt het korten op de uitkeringen van pensioengerechtigden in de metaalsector 'onnodig'. De partij ziet fouten in het rekenmethode die de pensioenfondsen PME, PMT en ABP gebruiken.

PVV-Tweede Kamerlid Ino van den Besselaar heeft liever dat de pensioenfondsen beoordeeld worden op basis van een vaste rekenrente, in plaats van de huidige dekkingsgraad. Deze vaste rekenrente werd in 2006 afgeschaft.

"Omdat er sprake is van een uitzonderlijke situatie, eurocrisis met kunstmatige lage rente en besluiteloosheid in Europa, geeft een tijdelijke terugkeer naar de vaste rekenrente rust in pensioenland en hoeven geen draconische maatregelen te worden genomen, die slecht zijn voor de deelnemers, de gepensioneerden en de economie van dit land", aldus Van den Besselaar vandaag.

Dat er niets aan de hand is blijkt uit de dekkingsgraden van de PME en de PMT wanneer deze berekend zouden zijn met de oude, vaste rekenrente. Die zouden in het oude geval boven de kritische grens van 105 uitkomen, zo stelt het kamerlid.

In het huidige systeem halen beide fondsen de 90 procent niet eens.

Reaguursels

Het overwegen waard?

De fondsen zelf pleitten al voor een andere vorm van berekening. (Dus niet de dagrente op 31-12 maar over langere termijn genomen..)

Lekker de jongeren laten opdraaien hiervoor..

creatief boekhouden laat de crisis zo verdwijnen, Meh!

Het maakt me niet uit hoe hoog die dekkingsgraad is, als er nog maar wat in het pensioenpotje zit als ik eenmaal met pensioen ga. Heel je leven werken voor het pensioen van een ander en als je zelf aan de beurt ben niks krijgen. Dan beleg ik mijn geld liever zelf.

Bertus Brulbroek | 19-01-12 | 13:19 | niet ok!


Wel grappig. Volgens mij heeft creatief boekhouden diezelfde crisis ook veroorzaakt.

een van die fondsen had toch ook 450 miljoen dollar aan goldman sachs voor vermogensbeheer betaald? een pensioen is een doelvermogen dat je opbouwt over tijd en waarvoor een inleg vereist is. die inleg keer je weer uit, waarbij de macht van de grote getallen je helpt om de zaken stabiel te houden. dat hele geneuzel over rekenrente ontstaat wanneer je de spaarpotgedachte verlaat en een pensioenfonds als een verzekeringsmaatschappij gaat zien. als je niet meer uitkeert dan dat er ingestopt is, heb je nooit een probleem. waar het probleem eerder zit is casino-kapitalisme, vermogensbeheerders en banklullo's die continu aan die spaarpotjes zitten te melken ten eigen gerieve. gewoon een pensioenspaarrekening bij een rijkspostspaarbank weer invoeren, en je bent van een boel gezeik af. mits uiteraard de beroepsbevolking niet verder krimpt door nog meer kansarmenimport en verder debilisering van de samenleving.

Eh no way, laten we niet terug de tijd in gaan en ons nog verder in een gat graven.

Die hebben ook echt overal verstand van.
Mijn partij is ´t niet.

Lekker de jongeren laten opdraaien hiervoor..

Harmenius | 19-01-12 | 13:18 |
Hoe3 wil je het onderbouwen wat jij zegt?
Vallen mensen tot 50 jaar ook onder jongeren?
Kijk eens verder als je neus lang is.

Hulde voor de PVV, gelijk reageren op de onvrede uit de samenleving
www.powned.tv...

PVV lult weer eens uit zijn nek. De vaste rekenrente van 4% was een vorm van voorzichtigheid in tijden dat de marktrente veel hoger stond. Als er in de jaren '70 en '80 met de toenmalige marktrente was gerekend had er nu een nog veel groter tekort geweest. De toen gehanteerde voorzichtigheid blijkt nu echter nog niet voorzichtig genoeg geweest te zijn dus kan er minder uitgekeerd worden.

@einde van de domheid

Ja dat doen ze idd maar rekenen met lange termijn is nog harder gokken omdat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. Daarom als nu de dagrente laag is daar nu direct rekening mee houden en als dat betekent dat pensioenen van huidige en toekomstige gebruikers omlaag gaat dan is dat maar zo. maar als later de resultaten meevielen dan moeten de pensioenen gewoon weer mee omhoog. op deze wijze worden de lasten gewoon verdeeld over huidige en toekomstige gebruikers. Met het voorstel van de PVV worden alleen huidige gebruikers beschermd en de toekosmtige gebruikers zijn dan bij tegenvallende resulaten op de langere termijn 9wat dus kan gebeuren) helemaal het bokje. rekenen met dagrente is gewoon delen van de smart op korte en op lange termijn. Uiteraard ook met de winst....

Ah, de raketgeleerden van de PVV weer. Misschien dit advies toch maar negeren.

Ik stel voor een nieuwe innovatief financieel product te ontwikkelen; soort van credit default swap voor het geval dat de dekking van een pensioenfonds onder de 100% komt, dan betaalt deze verzekering gewoon uit, PROBLEM Wallstreet?

Fret Kroked | 19-01-12 | 13:27 |
Dus als de PvdA or G:L er mee was gekomen dan had u er wel serieus naar gekeken?

och gut, de pvv roept weer 's iets... gaarne een apart pvv katern maken, heel klein, doe maar onderaan de pagina...

Ik stel voor om die pensioen fondsen helemaal op te doeken en de mensen het zelf te laten regelen... het hoef namelijk helemaal niet collectief te gebeuren... mensen zijn slim genoeg om hun eigen pensioen te regelen.

@Ffiver | 19-01-12 | 13:25 Inderdaad! In de media lijkt het of alleen de pensioengerechtigden moeten dokken, maar de premies voor de werkenden gaan ook ieder jaar omhoog, van 10% van het inkomen in de jaren '70, '80 en '90 naar minstens 17% nu!

Schuif de rekening maar lekker door naar de volgende generatie.. iedereen onder de 50 is de lul.

we hebben het hier over het korten op het inkomen van mensen die geen mogelijkheden meer hebben om hun omstandigheden aan te passen. Kortom we hebben het hier over IMMOREEL en ASOCIAAL gedrag van pensioenbestuurders en politici.

De oplossing voor de korte termijn is idd terug naar de oude rekenmethode. De lange termijn behoeft totale hervorming.
Het feit dat er met je pensioencentjes gegoocheld wordt (beleggen) en dat je tot aan je dood geen zekerheid hebt over hetgeen je komende maand overgemaakt krijgt moet veranderen.
Je hebt als pensioengerechtigde gewoon recht op een inkomen wat op z'n minst met de inflatie mee omhoog gaat.

Het verbaast me zo enorm dat dit gewoon gaat gebeuren en dat het lijkt dat wij (nederlanders) dit gewoon accepteren.

Zelf regelen lijkt vooralsnog idd het beste!
Liever sparen tegen lage rente dan tegen -6 tot -8 bij het pensioenfonds..

Stijlloos&eigenwijs | 19-01-12 | 13:31
Voorlopig is het nog zo dat bij 41euro cent pensioen afdracht er een euro kan worden uitbetaals,dus korten is niet zo erg als jij het voor laat komen er is ook nog AOW.

DaveDH | 19-01-12 | 13:28 | niet ok!

Nee, dan ook niet. Ik weet te weinig van de materie. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik aan de geloofwaardigheid van de PVV twijfel.

Mensen werden en worden gedwongen geld te storten in zo'n fonds, het is daarom niet meer dan billijk fondsen nu te dwingen de beloftes en gewekte verwachtingen na te komen.

Een kunstmatige hogere rekenrente dan de markt geeft is gewoon fraude, rente zal door demografische leeftijdopbouw eerder laag blijven. Zie Japan. De pensioenfondsen stellen ingepen al à 5 jaar uit, do the math. Zie twitter.com... (en ook de link in bio naar oude blogpost voor meer inzicht )
En waar komt die extra uitkering dan vandaan? Idd uit de pensioenreserve van jongeren. (aka

Wie niet steelt of erft, moet werken tot ie sterft...

Stijlloos&eigenwijs | 19-01-12 | 13:31 | niet ok!
Helaas is dat welvaartsniveau in Nederland voorbij (en het wordt alleen maar minder). De welvaart gaat naar de BRIC-landen.

Beetje flauw om dit voorstel nu meteen af te schieten omdat het van een PVV-er afkomstig is. Laat het allemaal eens doorrekenen door het CBS en misschien, heel misschien, hebben we hier het allereerste voorstel van de PVV wat wel hout snijdt.

Fret Kroked | 19-01-12 | 13:34
Ok dan heb ik niets gezegd Fret.

Ik lach mezelf helemaal scheel hier om al die schaapachtige reacties hahahahaha!, ja maar dit en ja maar dat praten als een stel hersenloze zombies dus blijf msar lekker braaf je centjes storten hoor in dat zogenaamde pensioenfonds, je betaalt je jaren blauw aan deze massale oplichting, en beter leg je zelf iedere dag wat geld apart dan weet je zeker dat je wat geld hebt als je eindelijk van je plicht als loonslaaf word ontheven door de grote boze roverheid, zorg wel dat je het omzet in goud of zilver want binnen nu en vijf jaar willen ze al het cash geld eruit halen zodat ze nog meer over je centjes kunnen regeren en plukken.

Flapdas | 19-01-12 | 13:36 | niet ok
Ja, hoe dan? Gewoon nu 100% betalen, en dan zien we over 10 jaar wel hoe we het dan oplossen? En als er dan een tekort is, drukken we extra geld? Wat kortzichtig man.

Fret Kroked | 19-01-12 | 13:34 | niet ok!
Probleem met wel meerdere mensen. Geen verstand ervan hebben, alleen horen dat het van de PVV komt en dan zal het wel slecht zijn. Gek dat de politiek tegenwoordig zo'n rommel is ja...

Wat een domme rukkers bij de PVV... Afstappen van de huidige lage rekenrente is een slecht idee. De verwachting dat de rekenrente in de toekomst weer gaat stijgen is zeer onzeker. Sterker nog de verwachting is eerder nog dat de rente een tijd lang laag wordt gehouden á la Japan. Een verhoging van de rekenrente creeert alleen maar meer bubbels en dat moeten we niet willen.

De beleggingen zijn het probleem niet. Deze pensioenfondsen hebben rendementen behaald van meer dan 8% en doen dat nog steeds.
Het is zuiver de idioot lage rente waardoor het nu een probleem is. En die is een gevolg van de huidige, uitzonderlijke crisis.
Ik kan me dus wel vinden in dit standpunt van de PVV.
Dat ik dat nog eens zou meemaken :D

@Stijlloos&eigenwijs | 19-01-12 | 13:31 | niet ok!

Als jij vindt dat een persoon recht heeft op een inflatie corrigerend pensioen, waarbij niet wordt belegd dan hoop ik niet dat jij een beleidsbepaler wordt, dat idee is namelijk onbetaalbaar. Sterker nog de eis dat jou bedrag stijgt met inflatie zonder risico is al te zot voor woorden, je vergeet de handelskosten en bewaarkosten die nodig zijn om te zorgen dat jou geld met inflatie stijgt. Je zou eerder kunnen stellen dat een maximale rente van 1% onder inflatie(dus 1% in de EU ongeveer) mogelijk is met minimieme risico(is nooit nul).

De PVV zit als ze echt minder immigratie wil ook fout qua AOW& pensioen @65. Sneller met pensioen (notabene op de pof) is grotere arbeidstekorten in Nederland wat immigratie veroorzaakt.

MvanBuuren | 19-01-12 | 13:39
Als je nou eens iets interessants te melden had, hoefde je niet iedere post te eindigen met een witregel om de aandacht op je te vestigen.

scheten-wapper | 19-01-12 | 13:43 | niet ok
Kunt u een Nederlands pensioenfonds noemen wat 8% rendement heeft behaald in 2009/2010/2012? Pensioenfondsen mogen alleen "veilig" beleggingen doen , en 8% is zeer risicovol (ook voor de crisis).

De boodschap voor mensen van een jaartje of 30-40 of jonger: zorg dat je zelf nog een potje gaat opsparen, want over 30 jaar is er niks meer. Geheel democratisch besloten door de roverheid.

@ scheten-wapper | 19-01-12 | 13:43 | niet ok!
Dat dachten ze in Japan misschien ook wel maar kijk:
www.tradingeconomics.com...
sinds 1996 onder de 1% rente. Zou dat bij ons ook gebeuren(en een aantal sluiten dit niet uit) dan heeft de jeugd wederom een fix probleem en is alles gewoon lekker doorgeschoven, zo als we al decennia lang doen.

seven | 19-01-12 | 13:47
Zolang we honderdduizenden werklozen op de bank hebben liggen, die de PVV aan het werk wilt zetten, hebben we ook geen immigranten nodig. Je moet dus wel naar het totaalplaatje kijken.

SJOEE!!!11 | 19-01-12 | 13:48
precies daarom zouden we van die collectieve pensioenen af moeten, wij betalen nu voor de babyboomers maar straks is er niets meer voor ons, omdat het gewoonweg niet houdbaar meer is.

stijllozenaam | 19-01-12 | 13:47 | niet ok!
rendement zegt niet zoveel. Als de AEX in een jaar 30% stijgt en een pensioenfonds 20% stijgt is het risico laag maar ze hebben toch een hoog rendement. In 2009 steeg de beurs redelijk hard en is een rendement van 14,6 gehaald.

@stijllozenaam | 19-01-12 | 13:47
Volgens het radio 1 journaal hebben zowel PME als PMT rendementen van meer dan 8% behaald, meer dan oorspronkelijk voorzien.
De hoeveelheid geld in kas is het probleem niet.

@Tegenspraak | 19-01-12 | 13:49
Probleem is dat de PVV denkt dat werklozen op de bank liggen. Alsof er werk genoeg is maar die mensen het gewoon weigeren.

scheten-wapper | 19-01-12 | 13:54 |
Er is ook werk genoeg, zoalng er elke dag bus-ladingen voor oostblokkers naar NL komen om te werken is er dus genoeg werk om deze werkeloze aan een baan te helpen.

@mezelf
voor = vol

DaveDH | 19-01-12 | 13:56 | niet ok!

Je bent nog niet uitgecorrigeerd hoor. Misschien zit er in een van al die bussen wel een leraar Nederlands bij voor je..

Wat een generatie die Boomers

1945 geboren, tot 1975 niet naar school, lekker rondrotzooien met elkaar en toch afstuderen. Dit terwijl je ouders zich drie slagen in de rondte werken (ook op zaterdag) om het land op te bouwen. Dan maar eens een baantje nemen, terwijl deeltijdwerk populair wordt. Maar wel meteen gaan protesteren en eisen stellen. Verder naar alles en iedereen een moraliserend vingertje opsteken en nooit echt naar jezelf hoeven kijken. Wanneer je net begonnen bent met werken kan je tussen 2001 en 2006 stoppen omdat je 56-61,5 bent. Je kinderen mogen vervolgens je pensioen ophoesten.

Ik zeg, zij zijn aan de beurt om te betalen, werken en een echt serieuze bijdrage te leveren aan deze maatschappij.


scheten-wapper | 19-01-12 | 13:54
Het is een feit dat we vacatures genoeg hebben, en dat we werklozen op de bank hebben liggen die werk weigeren.

Het probleem zit hem in de linkse mentaliteit in dit land. Toen minister Kamp bij Pauw&Witteman suggereerde dat hij de werkloze werkweigeraars wilde korten op hun uitkering als ze een aangeboden baan weigerden, werd er door de linkse tafel vol verbijstering gereageerd. Waar haalde de man het lef vandaan om iemand werk te laten doen wat hij misschien wel helemaal niet leuk vindt?

Er is geld zat, alleen gaat 't steeds naar ofwel het multikul samenlevings-project, witte boorden criminelen bij de banken, ofwel naar het buitenland voor ontwikkelingshulp, dan wel steun aan failliete landen. Kwestie van keuzes maken hè?....
(Lees: systematisch kiezen tegen je eigen bevolking)

Als we gewoon iedereen 40 jaar laten werken kan er nooit een pensioen tekort optreden... Dus beginnen op je 17e is stoppen op je 57e. Hierdoor worden de zware beroepen en de wao ontzien. Uitgestudeerd op je 30e is doorwerken tot 70 jaar, waardoor de maatschappij maximaal van de opgedane kennis kan profiteren...

seven | 19-01-12 | 13:39 |
Die huidige methode met die rekenrente met een peildatum op 1 dag in het jaar geeft toch een vertekend beeld i44.tinypic.com... als je naar de vermogens van de pensioenfondsen kijkt
www.rtl.nl...

Tegenspraak | 19-01-12 | 13:49
Die ook ja, maar om werkende mensen al af te schrijven @ 65 ipv 67(,68,69,70) zorgt voor kunstmatige tekorten wat de immigratie zal doen toenemen. Als de pvv dat echt wil voorkomen, moeten we gewoon massaal langer werken.

PVV: kinderen zijn linkse hobby. Dus pensioenen dokken en onderwijs slopen.

Tegenspraak | 19-01-12 | 14:02 | niet ok

1) hou links er eens buiten;
2) bewijs je stelling eens dan.

Kijk eindelijk iets verstandigs van de pvv, laat ze de managers, directie en de commisarissen maar korten, wegens wanbeleid, er doen te veel mensen mee, allemaal graaiers uit het bankwezen.

minimá-armezusvan.. | 19-01-12 | 13:22 | niet ok!
Pleur op naar de zustersite van Geenstijl.
Daar waarderen ze opmerkingen van gefrustreerde babyboomers !

CoffeePatch | 19-01-12 | 14:04
Kortom, de fondsen doen alsof ze nog veel rente gaan vangen op hun geld en gaan door met hoge uitkeringen, maar de markt geeft die rente in werkelijkheid niet, dan teren ze dus in op het vermogen wat bedoeld is voor latere uitkeringen, dat is een doodlopende weg.
Het idee dat de NL rente door eurocrisis echt te laag is is ook onjuist voorstelling, de rente van non eurolanden Zweden of Noorwegen of Japan is nog veel lager. Het hoort bij de opslag van groeiende jonge bevolking met hoge geboortecijfers naar stabiele niet meer groeiende bevolkingsomvang.

@Avant | 19-01-12 | 14:02
De huidige pensioenfondsen hebben ca. 850 miljard euro in kas.
Dan gaat u lopen zeuren dat het tekort significant wordt weggewerkt door 4 miljard te bezuinigen op ontwikkelingswerk?

De ECB moet de rente verhogen.
Op dit moment is de rente zo laag, dat veilige fondsen verlies lijden op hun deposito's.
Banken en verzeraars lenen nu miljarden tegen 0.5% en zetten dat gelijk weer tegen 1,5% op deposito.
De pensioenfondsen kunnen dit niet lenen, maar moeten het wel tegen deze lage rentes wegzetten.
Kassa voor banken, ten koste van pensioenen.
Kortgezegd worden nu veilige fondsen gekannibalisseerd om goed te maken voor besmette beleggingen en wordt de rekening -alweer- bij de gewone boerenlul gelegd.

@Stijlloos&eigenwijs | 19-01-12 | 13:31
Nee, dat recht heb je niet. Lees maar eens de voorwaarden van je pensioenverzekering. Daar staat altijd in dat de geschatte uit te keren pensioenen onderhevig kunnen zijn aan fluctuaties van beleggingen, en dus lager dan verwacht kunnen uitvallen. Dat is ook logisch.
Je kan ook kiezen voor een spaarpensioen, waarbij niet wordt belegd.

Lekker weer die PVV verder zitten die pensioenfondsen fout ze moeten die gokverslaafden eruit gooien en die salarissen teruvorderen.

Geld vergokken van de werkende klasse aangemoedigd door VVD en het CDA. Net als het hierheen halen van de gastarbeiders en oostblokkers ten kosten van ons, ook hier weer bedankt Rechts voor het verkloten van ons land.

@Ratzing | 19-01-12 | 13:23
Heeft dit te maken met pensioenen of met Uw kijk op de PVV?
Nu komt de PVV ermee. Als een andere partij er mee kwam, was het dan beter geweest?

Fret Kroked | 19-01-12 | 14:06
Welke stelling moet ik precies bewijzen? Dat we genoeg vacatures hebben, dat er vanuit heel Europa mensen naar ons land komen om die vacatures te vervullen, of dat we genoeg werklozen hebben die zulke vacatures prima kunnen vervullen?

Lees eens een krant, dan zou je niet vragen om bewijs voor feiten van algemene bekendheid.

Als die Molukse Wilders nu een púhvúhvúh meeuw op zijn voorhoofd laat tatoeëren hoeft ie z´n mond helemaal niet meer open te doen.
Kan iedereen zien dat ie voor lul loopt zonder het te zeggen.

Ik las korten op penissen onnodig

seven | 19-01-12 | 14:14 |
Als je die twee grafieken bekijkt dan zie je dat vermogen van de pensioenfondsen harder is gegroeid dan de rekenrente in die periode.
Pensioenfondsen hebben nl. niet alleen vastrentende waarden.
Bovendien geeft die rekenrente binnen een jaar variaties van 22 % punt in de dekkingsgraad. Bijv. bij het ABP dekkingsgraad eind 2010: 105, Q1 2011: 112, Q2 2011: 112, Q3 2011: 90, Q4 2011: 94. Dus erg betrouwbaar is die rekenrente niet voor het vaststellen of de kassen voldoende goed gevuld zijn.

CoffeePatch | 19-01-12 | 14:04
De rente daalt, en blijft dalen. Deze trend ontkennen is potverteren. Zie grafiek rente nwe NL staatsleningen.
www.statistics.dnb.nl...

vagehond | 19-01-12 | 14:15 |
Een centrale bank die een rentepercentage hanteert die lager is dan de inflatie is inderdaad niet goed bezig.

Een mooie column over het financiële beleid van de PVV in het FD: fd.nl...

seven | 19-01-12 | 14:28 |
Als je alleen op die grafiek afgaat, hoe verklaar je dit dan:
www.rtl.nl...

Is van den Besselaar tegenwoordig ineens econoom, actuaris of econometrist? Dit soort vraagstukken moet je aan professionals in het vak overlaten. Rekenrentes zijn jarenlang voorzichtig gehouden, ondanks veel hogere rendementen in het verleden. Momenteel is niet te voorzien hoe lang de absurd lage rentestand gaat aanhouden, dus zul je helaas op een andere manier naar de lange termijn moeten kijken, anders zijn de uitkeringsgevolgen over 20 jaar echt desastreus.

700 miljard euros vertegenwoordigen de nederlandse pensioenfondsen. Hoe durven ze het in hun hoofd te halen om op de pensioenen te korten, ik las tot wel 6%. 10 jaar minder premie inkomsten is toch niks, want de ingelegde premie's over die tijd niet mee tellend is er nog minstens 500-600 miljard euros over. Zat geld om de pensioenen ook nu nog waarde vast te maken/houden.

volgens de econoom van de PVV buikspreekpop Besselaar

@Ratzing | 19-01-12 | 14:24
Oh, dus het heeft toch met de PVV als zodanig te maken.
Dus als een andere partij iets zegt, deugt het, maar als de PVV precies het zelfde zegt, deugt het niet.. Omdat het de PVV is..
Is dat Uw redenering?
Hier gaan ze weer mee scoren..

Tegenspraak | 19-01-12 | 14:21

Ik zou graag van u weten HOEVEEL werklozen er op de bank liggen en werk weigeren. Het is een mooie Wildersiaans gebruik om maar wat te bleren omdat het goed klinkt en dat de echte bewijzen voor de (significante) omvang er niet zijn of achterwege blijven.

Heiner | 19-01-12 | 14:32 |
Geen tijd,boodschappen in huis, kinderen eten bij mij vandaag.
Groetjes.
Redeneren ? Wat is dat trouwens.
Vandaag rente omhoog en morgen naar beneden ?

Ratzing. | 19-01-12 | 14:24
maar heb je ook nog iets wat aan de discussie bijdraagt behalve je onderbuik?

Ratzing. | 19-01-12 | 14:24
Ja zo komen we verder in een i houdelijke discussie. Manmanman...

CoffeePatch | 19-01-12 | 14:26
Het vermogen groeit vooral door de inleggers, maar daarmee groeien de verplichtingen ook. In 2010 ging er ruim 20mrd naar pensioenuitkeringen en zat er bijna 700mrd in kas, in 2020 is dat (door de relatief hoge pensioenen vd babyboomers ivm huidige ouderen) 100 miljard aan uitkering per jaar en zit er naar verwachting 950mrd in kas. Das niet echt genoeg voor 20-24jaar www.cbs.nl... aan uitkeringen.

Fret Kroked | 19-01-12 | 13:59
Ach ik heb het met mijn dyslexie nog ver geschopt, hoe zit het met jou Fret, wat doe jij zo wat zo fantastisch is...

Met collectieve pensioenvoorziening is helemaal niks mis, maar dan moet er wel eerlijk gedaan worden. Nu is het zo dat de ouderen een te grote vinger in de pap hebben, en dat ondermijnt het systeem. Sterker nog, zorgt er voor dat het leeg zal lopen. De PVV ondersteunt die ontwikkeling van harte. Want tegen de toekomst. Net als vakbonden, overigens.

@Ratzing | 19-01-12 | 14:38
Goed punt heeft U.. Maar wat is nou eigenlijk Uw probleem?
Met de PVV, bedoel ik..

DaveDH | 19-01-12 | 14:41 | niet ok!
Je staat ongefundeerd a la Geert halve waarheden rond te bazuinen. Als jij vindt dat je dat het dan ver geschopt hebt vind ik dat prima en gun ik je dat van harte.

Fret Kroked | 19-01-12 | 14:50
Welke halve waarheden dan Fretje?

seven | 19-01-12 | 14:41 |
Pensioenfondsen beleggen ook, je mag dus niet alle relateren aan staatsobligaties met een lage rente.
Volgens Sluimers hebben we over 10 jaar een gezamenlijk pensioenbezit van 1,4 biljoen euro
www.rtl.nl...

Kijk eens aan, gelukkig heeft Geert-AOW op 65-Wilders een nieuw onderwerp om de aandacht af te leiden van de voor hun rampzalige afgelopen weken. Het zal je niet helpen Geert, de ballon loopt langzaam leeg.

Ik vind de PVV 'onnodig'..

@cenzeur: volgens mij denk je niet echt vanuit de kant van de pensioengerechtigden....

@schetenwapper: die keuze heb je niet bij alle pensioenfondsen, ik heb er diverse malen om gevraagd en resultaat was kan niet, mag niet en al die varianten.

@stijllozenaam: tragisch genoeg heb je gelijk op dat punt. we hebben hier een te grote groep van mensen die dat belangrijke vindt

@klaas6523: onbetaalbaar is relatief. kwestie van keuzes maken. ik zou liever zien dat de miljarden die we aan griekenland, ontwikkelingssamenwerking en brussel betalen hieraan uit geven.

feit blijft dat ik het makkelijk schieten vind en daarmee asociaal, laag bij de gronds etc. moet je eens zien wat er gebeurt als er een voorstel gedaan wordt voor een salariskorting van 6%. let wel he als je 80 bent heb je te maken met de zelfde stijgende vaste lasten, zelfde woningmarkt etc, etc, echter als het even wat minder gaat kan je niet op zoek gaan naar een betere of 2e baan of allebei gaan werken of wat voor maatregelen dan ook. ik ben geen fan van sociale zekerheid in de zin zoals onze linkse partijen dat graag zouden zien echter deze groep die hun eigen lot nog maar heel beperkt in de hand hebben moet je ontzien.

leuk dat rekenen, maar komt er oor daadwerklijk meer geld mee?

@witwas 13:24, correct. Het ABP heeft zelfs 11 Mllrd € aan het vermogen kunnen toevoegen.

Het verhaal van die rekenrente gaat niet op. Zou er daarmee in het verleden zijn gerekend, was de pot nu leeg geweest. Een goedkope manier van de PVV arbeiders binnen hun gelederen te houden c.q. te krijgen. Geert en kornuiten zijn niet fris. En ik over drie kwartier ook niet meer (Ik ga een rondje hardlopen).

@DaveDH | 19-01-12 | 14:51 : Bijvoorbeeld waar je zonder je te schamen zit te plempen dat wij de pensioenen betalen voor de vorige generatie. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat jij zelfstandig ondernemer bent als je niet eens weet dat het pensioen stelsel GEEN omslagstelsel is(zoals de AOW dat WEL is).

Jij spaart geen RUK aan pensioen voor je ouders, jij spaart voor jezelf, voor later.

Whatever. Never mind verder hoor.

PVV heeft een mening en PVV weet het beter, want PVV...

Zetels verlies in de peilingen , even weer wat popi dingen roepen.
Zo kennen we de PVV ondertussen wel.

De PVV en rekenen? Juist ja...... De PVV die quasi-intellectueel prbeert over te komen:


"Omdat er sprake is van een uitzonderlijke situatie, eurocrisis met kunstmatige lage rente en besluiteloosheid in Europa, geeft een tijdelijke terugkeer naar de vaste rekenrente rust in pensioenland en hoeven geen draconische maatregelen te worden genomen, die slecht zijn voor de deelnemers, de gepensioneerden en de economie van dit land", aldus Van den Besselaar vandaag.


Dat is een volzin van meer dan 140 tekens. Dat begrijpt je achterban niet beste Van den Besselaar.

Prima van de PVV! Mijn stem hebben ze.

-weggejorist-

Laten we eerst eens wat andere zaken regelen:
Eerst de overhead van de fondsen maar eens drastisch verlagen, door het wegschoppen van een groot deel van de overbetaalde opvreters die daar rondlopen. Nee, geen lucratieve wachtgeldregeling of gouden handdruk, maar gewoon ww, net als mensen die wel werken.
Kleine sobere kantoren, i.p.v. de paleizen waar ze nu zitten te luieren.
Alle Mercedessen, BMW's, Audi's etc. inruilen voor kleine zuinige auto's of een fiets.
En dan nog eens even al het uit de fondsen gestolen geld terug halen bij de roverheid.

Er moet inderdaad gesneden worden, maar niet weer/meer bij de arbeiders, tijd dat de witte boorden snoeihard aangepakt gaan worden, in alle sectoren.

Wil Greetje het tekort aanvullen met 3 miljard per kwartaal dan,ik hoop dat u diepe zakken hebt dan?

De PVV staat slechter in de peilingen, dus beloven ze maar even de pensioenen te gaan redden. Hopelijk hebben mensen nu wel door dat dit soort beloftes van de PVV geen stuiver waard zijn.

PVV gaat er van uit dat de rente gaat stijgen. Hoewel die kans er zeker is, is dat een gok. En met pensioenen moet je niet gokken. De rente kan stijgen, maar ook nog verder dalen. Of hele lange tijd gelijk blijven. En dan doe je aan potverteren. Dat ding waar ze links altijd van beschuldigen, zeg maar.

Derhalve een slecht plan. Ik zou graag zelf ook een beetje pensioen hebben. En mijn kinderen ook...

Welk pensioen? Zelfstandige, netjes zoals door de overheid werd aanbevolen een lijfrentepolis genomen voor pensioen. Resultaat? Opgevreten door bonusgraaiers. De vergoeding die ze nu willen geven is een lachertje, 200 euro, Ze vergeten 2 a 3 nullen.

Niks is er geregeld voor zelfstandigen.

Het zijn allemaal weer mooie verhaaltjes.

Vertel mij maar eens waarom zo veel mensen een brief in de bus
krijgen van een of ander pensioenfonds waarin staat dat ze
het geld nu "cash" kunnen krijgen.
En ik weet zeker dat er ook ettelijke reaguurders zijn die eenzelfde
briefje hebben gekregen.

Uhm....de SP vindt dat de rekenrente moet worden aangepast. Leuk hoor, maar die rekenrente is gebaseerd op de pensioenwet die door de Tweede Kamer destijds is ingevoerd...
Oftewel: goh, we hebben destijds een wet ingevoerd met regels die ons nu niet uitkomen omdat ze het stemvee treffen. Zullen we onze keutel nu intrekken en vol verontwaardiging doen alsof het huidige kabinet vreselijk onrechtvaardig is door de uitvoering van een wet die we zelf hebben ingevoerd als Tweede Kamer???

Oh, btw: het artikel spreekt over de PVV, maar de SP doet net zo hard mee. Lees er de verslagen van de Tweede Kamer maar op na. Dit even ter verduidelijking.

Patatter | 19-01-12 | 23:43 | niet ok!
nou is het wel een beetje vreemd om zelfstandig te willen zijn maar ondertussen wel naar de overheid kijken voor de centjes.
Komt op mij een beetje over als op zichzelf wonende pubertjes die iedere dag bij mama gaan eten en in het weekend de vuile was brengen en de door mama gehaalde boodschappen mee terug nemen.

Nu heeft de DNB de rekenrente voor dit jaar al aangepast. Dus niet 31-12-11 maar het gemiddeld van de laatste 3 maand.
-
Daarnaast is de aanpassing van een gemiddelde rekenrente naar een eindejaarsstand in 2007 en 2008 , de reden geweest dat de dekkingsgraad van de pensioenfondsen juist enorm toenam.
nl.wikipedia.org...
-
Dus mijn bescheiden vraag, maar het interesseert me verder persoonlijk geen ruk omdat ik daar mn pensioen niet heb.
-
Zie grafiek, er is dus 55% dekkingsgraad verloren gegaan.......waar is dat ?

Zouden ratzing, bulloch en andere pro d66/sp trollen door d66 en sp per negatieve inhoudsloze anti PVV bijdrage betaald worden?

TM | 19-01-12 | 17:27
Naïeve idioot dat je er bent, denk jij nu werkelijk dat er over 30/35 jaar nog pensioen over is? dan ben je echt een nog grotere mafkees dan dat ik al dacht dat je was.

Ik heb het voor mezelf wel geregeld, ik heb straks een prima ouwe dag, maar mensen die nu loonslaaf zijn en er niets bij hebben geregeld vreten droog brood tegen die tijd dat zij met pensioen gaan. Geloof jij maar lekker naïef dat als jij straks met pensioen mag dat er dan nog wat van over is... want zoals het nu gaat is het binnen 10/15 jaar afgelopen met die pensioenfondsen.

Denk daar maar eens over na, ITertje?

Als we een rente van 100% aanhouden, kunnen we zelfs al geld gaan uitdelen. Handig joh!

Reacties op dit artikel zijn gesloten