De actiegroep Wakker Dier heeft een brief gestuurd naar 40 Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken waarin wordt aangedrongen een einde te maken aan het gebruik van 'plofkippen'. Dat heeft de groep bekendgemaakt.
Het initiatief volgt op eerdere acties tegen biggencastratie, legbatterij-eieren en foie gras (ganzenlever). Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt dat ze sneller slachtrijp zijn. Dit veroorzaakt echter veel fysieke problemen bij de dieren.
Volgens Wakker Dier maken onder meer Albert Heijn, C1000, KFC, McDonald’s, Burger King, Starbucks, Dr Oetker, Mora, Iglo en Unilever nog veelvuldig gebruik van ‘plofkippen’.
Gerelateerd
Reaguursels
-weggejorist-
Molly-Bolly | 29-01-12 | 13:01 | niet ok!
Molly-Bolly | 29-01-12 | 13:01 |
Hahaha wat ben jij grappig. not
38-15-09 | 29-01-12 | 13:02 | niet ok!
Zout water in een kip is lekker.
Gab3 | 29-01-12 | 13:04 | niet ok!
Kip koop ik alleen halal.
Wat ´n gore waterige smaakloze zooi die supermarktplofkip.
Ratzing. | 29-01-12 | 13:04 | niet ok!
Starbucks gebruikt plofkippen voor hun koffie?
Merkwaardig.
Bomba Chipolata | 29-01-12 | 13:05 | niet ok!
Ratzing. | 29-01-12 | 13:04
Bij uitstek geschikt voor de BBQ.
cenzeur | 29-01-12 | 13:11 | niet ok!
Wakker dier moet niet zeiken. En als ze wel zeiken, moeten we ze lekker negeren. Het is altijd hetzelfde met die werkloze linkse stinkactivisten: iedere scheet mogen we uitgebreid ruiken in de media.
vetkleppert | 29-01-12 | 13:12 | niet ok!
Ik heb thuis ook een plofkip op de bank zitten...ze is bijna uitgerekend.
Plukkiehaar | 29-01-12 | 13:13 | niet ok!
Helemaal mee eens punt, dieren kwelling is een van de grootste ziektes die de mens in zich heeft, buiten onze dierenvrienden om natuurlijk. Kijk eens hoe dolfijnen in Japan afgeslacht worden, dat is toch verschrikkelijk, ik wil zo bij zo al geen Japanse auto rijden maar ik snap niet dat er nog mensen zijn die zich nu nog zo'n auto aanschaffen. Boycotten die handel.
mer266 | 29-01-12 | 13:13 | niet ok!
En zo begint de terreur. Eerst een brief, lekker framen met het woord plofkip, dan acties, en uit schijterigheid bukt AH. Maar waarvoor? Voor een kleine minderheid.
Maar goed, dadelijk niet klagen als de kip drie keer zo duur is, jongens.
Kirth Gersen | 29-01-12 | 13:14 | niet ok!
Hier mogen ze inderdaad wel wat aan doen, dat die beesten toch nog een beetje een leven hebben voordat ze mijn hongerige maag in gaan.
Vind dit belangerijker dan dat gezeik over wel of niet verdoven.
inktpot | 29-01-12 | 13:15 | niet ok!
Plukkiehaar kun je al niet meer zien zeker ?
mer266 | 29-01-12 | 13:15 | niet ok!
Zolang mensen goedkoop eten consumeren veranderd er weinig. Goedkoop? Ja spotgoedkoop zelfs. Ter vergelijking: 100 jaar geleden besteedde men de helft van het inkomen uit aan voedsel, tegenwoordig is dat nog geen 15 procent. Gemiddeld heeft elke inwoner in Nederland 2 hectare persoonlijke grond ergens in de wereld voor zijn voedselproductie, en daar zijn extreem lage lonen en milieuvervuiling aan de orde van de dag. In NL worden intensieve boeren voor 80 procent gesubsidieerd en ondertussen maakt de voedingsmiddelenindustrie megawinsten. En dan vinden we het gek dat er zoveel virusziektes in omloop zijn...
38-15-09 | 29-01-12 | 13:16 | niet ok!
-weggejorist-
38-15-09 | 29-01-12 | 13:16 | niet ok!
@mer266
Ik scheer dagelijks de poes.
Plukkiehaar | 29-01-12 | 13:19 | niet ok!
Je moet niet kijken naar de boodschapper maar naar de boodschap. Denk dat niemand met de boodschap oneens kan zijn. Blijft wel de vraag hoe we een groeiende wereldbevolking met een nog sterkere consumptie drift kunnen blijven voeden tegen een schappelijke prijs...
Datkanikvéélbeter! | 29-01-12 | 13:21 | niet ok!
Kirth Gersen | 29-01-12 | 13:14 |
Kip van de Turkse slager is drie keer goedkoper maar 9 a 11 keer lekkerderder.
Ratzing. | 29-01-12 | 13:23 | niet ok!
mer266
Blijf jij dan maar fijn in je trabant rijden, en ik in m'n grand vitara. Zijn we allebei tevreden.
ja, en nou? | 29-01-12 | 13:25 | niet ok!
Molly-bolly
Ha ha ben getrouwd met roofkip , maak ik plofkip van!
Kalaforni | 29-01-12 | 13:25 | niet ok!
Starbucks???
eerstneukendanpraten | 29-01-12 | 13:26 | niet ok!
@ Ratzing. | 29-01-12 | 13:23 Wat een onzin. De Turkse slager verkoopt net zo goed plofkippen. Dat ze halal geslacht zijn maakt niets uit voor de smaak.
C. van der Laak | 29-01-12 | 13:27 | niet ok!
Plukkiehaar als je er maar genoeg gebruik van maakt zijn die werkzaamheden niet nodig, op een autobaan groeit ook geen gras.
mer266 | 29-01-12 | 13:30 | niet ok!
Ze moeten niet zeiken.
Phoib | 29-01-12 | 13:33 | niet ok!
C. van der Laak | 29-01-12 | 13:27 |
Als je geen smaak hebt hoef ik´t ook niet oneens met je te zijn.
Ratzing. | 29-01-12 | 13:33 | niet ok!
de kip die ik in de supermarkt pak is de goedkoopste.. en ik denk dat dat voor het merendeel van dit land opgaat
BozeHenk | 29-01-12 | 13:35 | niet ok!
Met hormonen volgespoten plofkippen zakken door hun poten door het overtollige gewicht ,nog voordat ze de status kip bereikt hebben.
Amsterdam Hustler | 29-01-12 | 13:36 | niet ok!
Met hormonen volgespoten plofkippen zakken door hun poten door het overtollige gewicht ,nog voordat ze de status kip bereikt hebben.
Amsterdam Hustler | 29-01-12 | 13:36 | niet ok!
Als je mening hebt, wel graag even zeker van je feiten zijn.
HORMOON GEBRUIK IS IN EUROPA VERBODEN BIJ AGRARISCHE ACTIVITEITEN.
Mensen met een mening die eigenlijk niet weten waar het over gaat.
flyinghollander | 29-01-12 | 13:52 | niet ok!
Voor degenen die denken dat Starbucks alleen koffie doet... www.starbucks.com...
Innt | 29-01-12 | 13:52 | niet ok!
@Ratzing. | 29-01-12 | 13:04 Dat halal wil alleen maar zeggen dat het dier op een bepaalde manier geslacht is. Die kudtkip van jouw heeft ook maar 6 weken daglicht mogen zien.
Wil je een fatsoenlijke kip: www.polderhoen.nl...
Een echte kip van pakweg 2 kilo....6,25 per kilo op de boerderie. In de grote stad ook verkrijgbaar bij de betere slager voor wat meer.
Maar dan wel een echte kip die *kuch* maar liefst 12 weken VRIJ heeft mogen leven. Ziet er heel anders uit en smaakt heel anders kan ik je verzekeren.
Treurig varken | 29-01-12 | 13:54 | niet ok!
@ vetkleppert | 29-01-12 | 13:12
Eikeltje, het is geen links-rechts kwestie.
Jebediah | 29-01-12 | 13:59 | niet ok!
Treurig varken | 29-01-12 | 13:54 |
´Kheb ´t niet eens van muzzelluf hoorrr !
De kinderen die eens in de week bij mij, eten zeggen het tegen hun moeder.
'' Bij pappa Ratz is de kip veel lekkerder.''
Het is ook zo, ziet er beter uit en smaakt voller steviger.
Ook niet in plastiek verpakt en dat soort onzin.
Gewoon het betere slagerswerk zoals ik dat uit mijn jeugd ken voordat Albert H. alle detailwinkeliers de markt had weten uit te prijzen.
Ratzing. | 29-01-12 | 14:07 | niet ok!
@Kirth Gersen | 29-01-12 | 13:14 Niks terreur. De productie van die kippen is terreur. Bio-terreur.
AH zou die zooi niet moeten willen verkopen en jij en ik zouden die troep niet moeten willen eten.
En dan nog zooi op de markt. 4 braadkuikens voor 5 euro. 1,25 per stuk......Braak-kuikens, als ik het zie alleen al. Bah.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:07 | niet ok!
@Ratzing. | 29-01-12 | 14:07 Nou vooruit dan maar. Maar schotel ze dan 1x een polderhoen voor en papa Ratz kan levenslang niet meer stuk.
Je doet je zelf er bovendien ook een lol mee. Deze kip durven ze zelfs in sterrenrestaurants voor te schotelen.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:10 | niet ok!
treurig varken als student ga je voor cheap dan zijn kilo knallers enzo geweldig. en ik eet hier en daar wel eens biologisch voer maar ik kan niet zeggen dat dat anders smaakt.
BozeHenk | 29-01-12 | 14:11 | niet ok!
@flyinghollander | 29-01-12 | 13:52 Geen hormonen maar wel anti-biotica en dat is wel even heel veel erger...voor degenen die die kip eten.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:12 | niet ok!
Treurig varken | 29-01-12 | 13:54 | niet ok!
Dus niet van die geyl-grijze-bleek-roze in geel k.verwekkend foam met luxe krimpplastick verpakte soa vismeel gevoerde opgeblazen plofkip,
Nee,,, mooie volle bouten vlot in het vel waar de vleeskleur gezonde voeding doet vermoedden.
Ratzing. | 29-01-12 | 14:15 | niet ok!
Hier een plofkip:
www.spitsnieuws.nl...
Moonwarrior | 29-01-12 | 14:16 | niet ok!
AH zou die zooi niet moeten willen verkopen en jij en ik zouden die troep niet moeten willen eten.
En dan nog zooi op de markt. 4 braadkuikens voor 5 euro. 1,25 per stuk......Braak-kuikens, als ik het zie alleen al. Bah.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:07
Met alle poen die van je af wordt gepakt om de eUSSR mee te "steunen" ben je wel aangewezen om deze zooi te kopen. Ergens anders heb je geen poen meer voor.
Het is niet altijd een weloverwogen keus meer.
tsarion | 29-01-12 | 14:16 | niet ok!
Treurig varken | 29-01-12 | 14:10 |
Polderhoen.
Zal´k´n keer doen.
Ratzing. | 29-01-12 | 14:19 | niet ok!
tsarion | 29-01-12 | 14:16
Bullshit. Aan 80-120 gram vlees heeft een mens genoeg op een dag. Mensen eten nu een veelvoud. Je mag alle argumenten opvoeren, maar juist niet die van 'het is niet te betalen'. Mensen eten nu teveel vlees omdat het goedkoop is en men is daaraan gewend geraakt.
Plofkip is gewoon een misvormd stukje vlees. Plofkippen zijn zo gefokt dat ze niet op hun benen kunnen staan, bloederige zweren op het lichaam hebben en een heel pijnlijk leven lijden in een ruimte kleiner als een A4'tje dat niet uitgemest wordt. Oh ja, en ze zijn in 6 weken slachtklaar. Eet smakelijk.
Rob van Roos | 29-01-12 | 14:28 | niet ok!
Kip is lekker !!! Kip is nog steeds Veel te duur net zoals alles in nl , dus eerst de prijzen naar beneden zodat jan met de pet voor een reële prijs vlees kan kopen !!
ps ik heb gister een lekker biefstukje gegeten sorry wakkerdier en peta ik vind het gewoon lekker !!
Beyonder | 29-01-12 | 14:30 | niet ok!
plofkippen = tokkievoer
lompe smurf | 29-01-12 | 14:32 | niet ok!
@ lompe smurf
als het in een een bakje ligt zie jij het verschil niet smurfemans
Beyonder | 29-01-12 | 14:33 | niet ok!
@Rob van Roos | 29-01-12 | 14:28 Hear hear.
@tsarion | 29-01-12 | 14:16 Dit wil je niet eten...dan maar vegetarisch.
www.wakkerdier.nl...
@Ratzing. | 29-01-12 | 14:19 Mooi :)
Treurig varken | 29-01-12 | 14:36 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 14:33 Tokkies zien dat ook niet. Maar er is een duidelijk kleurverschil en bovenal een prijsverschil.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:38 | niet ok!
mer266 | 29-01-12 | 13:13 | niet ok!
WTF is 'zo bij zo'??? Bedoelde u toevallig sowieso? Ik heb het woord vaak verkracht zien worden, maar u spant werkelijk de kroon.
O.T.: wij eten thuis weinig kip. Biologisch is onbetaalbaar en plofkip is niet te vreten...
wazakzegguh | 29-01-12 | 14:38 | niet ok!
Hier ook leuk: www.youtube.com... Eet smakelijk straks.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:41 | niet ok!
Starbucks gebruikt plofkippen voor hun koffie?
Merkwaardig.
Bomba Chipolata | 29-01-12 | 13:05
Ja, lekker je hot chicken wings in de frappucino macchiato soppen! ???
Vind het wel fijn dat Wakker Dier dit soort vullisvreten eindelijk aan kan pakken zonder direct verband met linksextreme malloten.
mothersfinest | 29-01-12 | 14:43 | niet ok!
Beyonder | 29-01-12 | 14:33
Leg in de supermarkt eens een hele bio-kip en een hele plofkip naast elkaar.
Een hele plofkip heeft zo een zwak skeletje dat hij gewoon als een ingezakte soufflé op het schaaltje ligt, die kan je gewoon door een brievenbus proppen zo slecht is de staat van het skelet van zo'n beestje.
Een biologische kip zie je overduidelijk de structuur van een vogel terug met een goed en hard skelet.
Rob van Roos | 29-01-12 | 14:45 | niet ok!
Treurig varken | 29-01-12 | 14:12 | niet ok!
AB minimaal, als jij ziek bent pak je ook een pijnstiller/asperine.
Overmaat ben ik ook tegen, maar de helft van de mensen weet niet eens wat er afspeelt op de boerderij.
flyinghollander | 29-01-12 | 14:46 | niet ok!
ik neem altijd de goedkoopste grote bak kip filets. lekker marineren, wokken of waar ik op dat moment maar zin in heb. die kippetjes komen dus lekker van bij de supermarkt. gehakt (halfom) enzo komt wel van bij de slager want als je supermarkt gehakt in de pan kiept dan sta je eerst het vocht weg te koken. en de rest van het vlees dat wisselt een beetje soms slager soms weer zon mooie voordeelbak van de supermarkt.
in mijn ogen moeten wakker dier, peta en weet ik veel welke organisaties er allemaal zijn zich eens niet bemoeien met wat ik eet. ik eet het, als jullie dat niet goed vinden eten jullie het maar lekker zelf niet, maar laat mij met rust.
BozeHenk | 29-01-12 | 14:46 | niet ok!
@flyinghollander | 29-01-12 | 14:46 Als ik ziek ben geef ik niet het hele dorp maar ook meteen AB. Dat gebeurt daar wel en is helemaal niet nodig.
Treurig varken | 29-01-12 | 14:54 | niet ok!
BozeHenk | 29-01-12 | 14:46 |
Dat marineren moet wel om die grijs bleke brei met de stevigheid en structuur van een overjarige dweil nog iets van smaak te geven.
Bon appetit .
Ratzing. | 29-01-12 | 14:55 | niet ok!
Waarom accepteren we de wereld niet eens zoals die is?
HSVOBW | 29-01-12 | 14:56 | niet ok!
ratzing
dat valt mee hoor die van de AH hebben best een mooi roze kleurtje, maar een beetje soja saus, tikkeltje azijn, lepeltje sambal, 2 centimeter gember raspen, kneep honing, 2 uurtjes laten staan dan hop door de wok, groenten erbij + snel mie koken --> ETUH!!!
BozeHenk | 29-01-12 | 14:59 | niet ok!
BozeHenk | 29-01-12 | 14:59 |
Die toegevoegde waarde klinkt wel lekkr.
Inplaats van sambal liever ´n Madame Jeanette
www.google.nl...
Ratzing. | 29-01-12 | 15:06 | niet ok!
Als mensen plofkippen niet lekker vinden of te duur, dan laten ze die vanzelf wel liggen bij de Appie. Blijkbaar is dat allemaal niet zo, tot grote woede van de mindfuckers van Wakker Dier, die graag voorschrijven welke soorten gras consumenten mogen grazen. Na het dankgebed tot de god van de linkse kerk, die ook niet van wind alleen kan leven.
Jan Passant mk2 | 29-01-12 | 15:07 | niet ok!
ratzing
een beetje heet oke maar ik verkracht mijn tong liever niet met bijna pure capsaicine :)
BozeHenk | 29-01-12 | 15:08 | niet ok!
Die van de c1000 zijn ook primma ! heerlijk met een beetje rijst en een potje chicken tonight
voor een culinaire hap ga ik wel naar de liberije
Beyonder | 29-01-12 | 15:10 | niet ok!
Prima. Ethisch een beetje ziek om een diersoort te fokken die zich gewoon letterlijk kapot groeit. De matrix is er niks bij.
Dikr | 29-01-12 | 15:11 | niet ok!
Treurig varken | 29-01-12 | 14:54 | niet ok!
Nee maar de grootste misbruiker van AB is nog altijd de mens.
Net als Jan Passant schrijft, als de mens het niet wil en dus niet koopt word het ook niet geproduceerd, maar dat mag niet van de UBER natuurmens.
flyinghollander | 29-01-12 | 15:29 | niet ok!
@Jan Passant mk2 | 29-01-12 | 15:07 Je ziet het niet helemaal goed. Jij mag eten wat je wil, zal ze een worst wezen.
Wat die lui van wakkerdier willen is dat er op een andere manier met die dieren word omgegaan.
www.youtube.com...
www.youtube.com...
Daar mag best wat aandacht aan worden besteed.
Treurig varken | 29-01-12 | 15:36 | niet ok!
Man man man, wat is er met ons mensheid gebeurd dat we ons zorgen maken om dierenwelzijn? Ik stel voor dat we alle roofdieren doodschieten, want de wijze waarop die hun prooi slachten kan echt niet door de beugel!!!
poepkop | 29-01-12 | 15:44 | niet ok!
En poepkip, jij bent zeker het type dat elke dag de deuren langs gaat om geld in te zamelen voor arme kindertjes in Afrika.
lompe smurf | 29-01-12 | 15:52 | niet ok!
tja zo gebeurt het in nl, ik vind het prima NIET ZO ZEUREN wakker dier !!
www.youtube.com...
Beyonder | 29-01-12 | 15:56 | niet ok!
Het is slechts een kwestie van fatsoen, een normale prijs te betalen, voor normaal eten. Niks meer en niks minder.
Tokkies die daar te gierig voor zijn, mogen wat mij betreft hun uitkering inleveren.
lompe smurf | 29-01-12 | 15:56 | niet ok!
@lompe smurf: Nee, goedkope kip vraag ik aan de deuren. Als straks de kip duurder wordt kunnen die afrikanen daar naar fluiten natuurlijk.
poepkop | 29-01-12 | 16:02 | niet ok!
Klopt smurfmans normaal eten voor een normale prijs ! en dan is ong 4 euries voor een kippetje meer dan genoeg !!
Beyonder | 29-01-12 | 16:03 | niet ok!
lompe smurf, ik kan geen uitkering inleveren, die heb ik niet. en als je hoort dat tokkies van hun uitkering luxe spullen kopen dan is het ook niet goed, doen ze eens zuinig is het ook niet goed....
BozeHenk | 29-01-12 | 16:03 | niet ok!
Beyonder, als dat het beste is wat jullie plofkippenlobby aan filmpjes kunnen leveren, dan is het triest gesteld, met de werkelijkheid.
Bozehenk, zuinigheid is prima, maar we hebben het over gierigheid en daar heb ik weinig mee van doen.
lompe smurf | 29-01-12 | 16:11 | niet ok!
Ik ben het met de stelling eens, maar wakker dier is een heel eng clubje met hele enge Groen Links/ Dierenpartij symphatisanten... Jammer want anders zou ik er wel achter kunnen staan, nu zeg ik 3x hoera voor de plofkip.
DaveDH | 29-01-12 | 16:18 | niet ok!
smurfin jij lijkt mij een eng "uiteindelijk komt de kogel altijd van links " type wat voor mij wil bepalen wat ik moet eten.
zoals ik heb laten zien is er met de Nederlandse kippetjes niks mis en ik eet ze graag. ook voor 4 euro.
schijnbaar willen mensen met een links gedachten goed zoals clubjes als wakker dier groenlinks graag bepalen wan een ander moet eten .
tja uit eindelijk krijg je dan uitwassen zoals in 40/45 toen was er ook een of andere linkse rakker die van alles wilde bepalen voor alles en iedereen.
Smurfin doe eens de groeten aan kim jong il !
Beyonder | 29-01-12 | 16:27 | niet ok!
Vraag: Mag ik ook veel verdienen, rechts stemmen EN TOCH tegen bio industrie zijn? Sinds wanneer is dierenbescherming, klimaat en natuurbehoud een 'links hobby' geworden??? Lijkt wel alsof de helft hier niet door hebben dat rechts niet het zelfde is als anti-moslim, anti-europa en anti-milieu. Echt hersenloos.
JDulop | 29-01-12 | 16:40 | niet ok!
Beyonder, beetje triest om meteen de Tweede Wereldoorlog erbij te halen als je het op argumenten niet kan winnen.
Ik wil helemaal niet bepalen wat jij moet eten, ik geef alleen mijn mening over mensen die een paar centjes belangrijker vinden, dan een fatsoenlijk leven van een kip.
Grappig dat je denkt dat ik links ben, dierenwelzijn heeft volgens mij niets met links of rechts te maken, en wat is er dan precies zo links aan Wakker Dier eigenlijk?
lompe smurf | 29-01-12 | 16:49 | niet ok!
hmm smurfinnetje, jij wil mensen hun uitkering afpakken om dat ze geen bio troep kopen ? bijzonder ! .over het algemeen zijn overdreven milieu en en dieren welzijn clubjes inderdaad linkse hobby's !! die schijnbaar willen bepalen hoe den mensch moet leven, alles wat hen niet bevalt IST VERBOTEN !! Haben Sie das verstanden Her Muller ?
ik heb in het filmpje duidelijk laten zien dat de plof kipjes er prima uitzien in nl. ze rennen ze vliegen ze eten ze zakken niet door hun poten ze zijn niet kaal , en ze smaken heerlijk !! en zijn nog lekker goedkoop ook , bon appetit !
o en mijn uitkering kun je niet afpakken , ik werk namelijk pfff
Beyonder | 29-01-12 | 17:10 | niet ok!
@beyonder
Misschien eens biologische kip eten. Je kan zeggen wat je wil maar iedere vleesliefhebber zal biologische kip lekkerder vinden. Die water opgespoten kipjes bij de supermarkt zijn bagger.
Boredzor | 29-01-12 | 17:19 | niet ok!
Amsterdam Hustler | 29-01-12 | 13:36
Ik zie het al voor me, een kippenmester die zijn plofkippen dagelijks 1 voor 1 een spuit gaat geven.
Zal ie wel even zoet mee zijn als ie er zo dagelijks een 100.000 langs moet.
Hyperinactief | 29-01-12 | 17:22 | niet ok!
Rob van Roos | 29-01-12 | 14:45
Dus jij eet de botten van dat beest?
Smaakt dat een beetje?
Ik beperk me wel tot het vlees, zal mij een zorg wezen hoe die botten eruit zien.
Hyperinactief | 29-01-12 | 17:25 | niet ok!
95% van de mensen die roepen dat ze meer willen betalen voor een lapje biologisch vlees pakken als ze in de supermarkt staan gewoon het goedkoopste lapje wat er ligt.
Die roepen dat alleen maar om zich goed te voelen of zich niet te moeten verantwoorden tegenover de zichzelf als moreel verheven voelende onder ons.
Hyperinactief | 29-01-12 | 17:31 | niet ok!
Beyonder, het duurde even, maar het kwartje is ook bij jou gevallen. Ik ben inderdaad niet links.
Echt ontzettend grappig, die naar de Tweede Wereldoorlog verwijzende humor van jou, al eens overwogen om cabaretier te worden?
En ik blijf het een triest filmpje vinden, als dat het meest optimistische beeld is dat je van een plofkippenleven kunt maken.
En als de kippen in jou filmpje niet door hun poten zakken ed, dan gebeurd dat ook zeker nooit?
En je werkt ook nog? Gefeliciteerd hoor.
lompe smurf | 29-01-12 | 17:36 | niet ok!
Plofkippen verbod? Best, als mijn kipfilet in de supermercado maar geen cent duurder wordt. Het verschil mag wakker dier wat mij betreft bijpassen uit de partijkas.
JanVergoor | 29-01-12 | 17:43 | niet ok!
vetkleppert | 29-01-12 | 13:12 | niet ok! En nu eens een inhoudelijke reactie, ipv zo een atavistische reactionaire nietszeggende bagger. Je terugtrekken achter de barricaden en niet meer willen luisteren naar de "opponent" zal ons helpen.
monmax | 29-01-12 | 17:44 | niet ok!
hee smurfinnetje,
tja dat jij dat filmpje triest vind komt waarschijnlijk door die gekleurde linkse bril van je , zoals je in het filmpje kunt zien is en nl niets aan de hand.
ik kan natuurlijk niets zeggen over andere landen maar in nl is het dieren welzijn voldoende gewaarborgd.
toevallig eet ik nu op dit moment plofkip met aardappel prei en een heerlijk sausje.
auf wiedersehen.
Beyonder | 29-01-12 | 17:46 | niet ok!
biologische kip lekkerder, nou de keren dat ik toevallig biologische te pakken had of gevoerd kreeg heb ik niks gemerkt aan de smaak, en al helemaal niet een *oh my god wat is dit toch veel lekkerder dan mijn standaard el cheapo kip*
en inderdaad als wakkerdier gewoon het prijsverschil bijlegt op mijn kippetjes dan wil ik best wel dat biologische voer eten.
BozeHenk | 29-01-12 | 17:48 | niet ok!
@BozeHenk | 29-01-12 | 17:48
Dat vind ik niet gek, jij weet niet hoe kip smaakt of je verwart kipsmaak met marinadesmaak. Volgende keer kan je net zo goed tofu of een witte boterham marineren.
Egerius | 29-01-12 | 17:53 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 15:56 Mooi voorbeeld dat filmpje. B
esef alleen wel dat we dat scharrelkippen noemen.
En besef ook dat als ze uit die loods verdwijnen ze als een dood ding behandeld worden terwijl ze levende dieren zijn, tot ze in cellofaan zitten.
Treurig varken | 29-01-12 | 18:03 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 17:46 "Eet smakelijk" trouwens.
Treurig varken | 29-01-12 | 18:05 | niet ok!
Beyonder, het dierenwelzijn in Nederland is allebehalve voldoende gewaardborgd. Bij jou collega's van de legkippensector worden zelfs de Europese regels van het legbatterijenverbod aan de laars gelapt. Maar als jullie je al aan de regels houden in de plofkippensector is het fatsoen ver te zoeken.
Eet smakelijk verder, en dat heerlijke sausje zal je hard nodig hebben om die smakeloze plofkip door je strot te krijgen.
lompe smurf | 29-01-12 | 18:07 | niet ok!
We staan ook een beetje ver af van de realiteit tegenwoordig. Denk dat als iedereen eerst z'n een "vlees-rijbewijs" (zelf killen, zelf slachten) zou moeten halen voordat hij na z'n 18e nog vlees mocht kopen, er een stuk minder vleeseters in Nederland zouden zijn.
Zo'n koud stukje clean vlees in de super ziet er erg makkelijk uit.
Nog zo eentje: Zodra ik roep dat ik het wel eens zou willen proeven als het om moedermelk gaat, schreeuwt de helft van de mensen "ieeeuw!", terwijl dezelfde mensen op dagelijkse basis yoghurt eten of melk drinken (moedermelk van een KOE, niet bedoeld voor mensen oorspronkelijk... ieeeuw!).
Kwaliteit van bio-vlees is altijd veel beter dan die kiloknaller-meuk. Vraag me af of dezelfde mensen die kiloknaller kip heerlijk vinden ook Euroshopper Cola halen en roepen dat het super smaakt. Da's ongeveer de vergelijking als je over enige actieve smaakpapillen bezit.
Saboteerik | 29-01-12 | 18:13 | niet ok!
@ ziek varken,
het filmpje laat de gangbare veehouderij zien in dit geval van kippen, en ja minder dan dit wordt het niet. dit zijn dus scharrel kippen ! en scharrel kippen lopen in een stal.
Beyonder | 29-01-12 | 18:14 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 18:14 Ik ben niet ziek.
Wordt alleen treurig van dom volk wat alles wel best vindt als ze maar kunnen vreten en schijten. En dan ook nog eens schijt hebben aan wat ze vreten.
Treurig varken | 29-01-12 | 18:26 | niet ok!
om het even duidelijk te maken: DIT is dus waar ze het over hebben:
www.youtube.com...
StevenQ | 29-01-12 | 18:26 | niet ok!
@BozeHenk | 29-01-12 | 17:48
Dat vind ik niet gek, jij weet niet hoe kip smaakt of je verwart kipsmaak met marinadesmaak. Volgende keer kan je net zo goed tofu of een witte boterham marineren.
Egerius | 29-01-12 | 17:53 | niet ok!
Rofl! Egerius +1000
kate l. | 29-01-12 | 18:27 | niet ok!
@StevenQ | 29-01-12 | 18:26 | Walgelijk of niet?!
Toch zijn er ECHT treurige varkens die dat maar niet willen zien, als ze maar kunnen vreten voor weinig.
Treurig varken | 29-01-12 | 18:30 | niet ok!
Stevenq ik heb het filmpje even bekeken , en ja het lijkt allemaal verschrikkelijk wat er gebeurt , maar als je weet hoe het werkelijk zit , dan zie je heel snel dat jou filmpje een hoop stemmingsmakerij is niets meer niet minder, als je zoveel kippen houd dan vind je zo af en toe een dode of zieke kip. als je zoveel kippen houd als uitloop kip dan vind je ook af en toe dode kippen.
dat is de realiteit.
Beyonder | 29-01-12 | 18:50 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 18:50 Waar denk je dat de term stresskip vandaan komt?
mag allemaal de realiteit zijn triest genoeg. Wakkerdier wil daar wat aan doen.
Niet dat ze een cent van me krijgen, hou ik niet over want ik koop stress en antibiotica-vrije kip van 12 weken oud die lekker naar buiten konden gaan als ze daar zin in hadden, maar zo lever ik toch mijn bijdrage...
Treurig varken | 29-01-12 | 19:04 | niet ok!
En nee, ik ben niet links, macrobioot of geitenwollensokdragert.
Treurig varken | 29-01-12 | 19:08 | niet ok!
Natuurlijk ziek varken, jij koopt kip die naar buiten kon , zonder antibiotica.
bij clubs als wakker dier blijft het uitkijken , eerst was men tegen op de legbatterij , waar trouwens wel wat voor te zeggen is , maar Nederland moest toen midden jaren 90 geloof ik, aan het scharrel ei, nu is het scharrel ei en de scharrelkip niks en moet men aan het vrije uitloop ei / kip. kortom dat soort clubs is nooit tevreden en houdt pas op met zeiken dralen en jammeren als de hele wereld op een bosje prei zit te kauwen.
Beyonder | 29-01-12 | 19:13 | niet ok!
@Beyonder | 29-01-12 | 19:13 Nu je het over hebt..... prei. Prei wordt bespoten met van alles. Nergens voor nodig want prei is een keiharde groentesoort. Overleeft alles. Maar goed, jouw pakkie bespoten prei ala creme in het vriesvak van de super waar je eauk je khudtkip haalt is wel makkelijk.
Neem gelijk nog een varkenshaasje mee want dat is in de aanbieding!
( Die varkensflats in Polen hebben last van overproductie intussen. )
Treurig varken | 29-01-12 | 19:40 | niet ok!
Symptoom bestrijding. Wakker Dier is te lui om ons enthousiast te maken voor diervriendelijker maar duurder vlees dus gaan ze het maar aan iedereen opdringen door te vragen om een verbod. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als de consument alleen maar het diervriendelijker vlees wil dan gaan de boeren dat produceren. Maar mensen huilen dat het zielig is de industrie terwijl ze zélf de oplossing zijn. Maar dubbel zoveel betalen voor het vlees willen ze niet.
mooi-ja-weer | 29-01-12 | 19:56 | niet ok!
@DaveDH | 29-01-12 | 16:18
Wat is er precies zo eng aan Wakker Dier? Ze voeren gewoon campagne voor de zaken waar ze achter staan, ze zijn niet politiek gekleurd (het feit dat een club GroenLinks pretendeert voor dierenwelzijn te staan, heeft helemaal niks met Wakker Dier te maken) en hun volledige jaarverslagen staan gewoon online.
Bulloch | 29-01-12 | 20:02 | niet ok!
@ Bulloch | 29-01-12 | 20:02 Mooi betoog. +1.
Helaas heeft dieren-welzijn voor een hoop consuminderwaardigheden geen enkele waarde.
Treurig varken | 29-01-12 | 20:19 | niet ok!
Hehe, de echte taak van milieu- en dierenclubs. Ik moet niets hebben van dit soort clubs, maar dit vind ik dan wel weer een goed initiatief. Ze spelen het niet via de overheid en er kan ook echt een bestaand/meetbaar probleem mee worden opgelost.
Heel wat beter dan zaken roepen over scheepvaartbelasting voor een Afrikaans land (kid you not, dit soort clubs bemoeit zich daar gerust mee).
Allemaal | 29-01-12 | 20:34 | niet ok!
When you come on KFC then it will be war.
Erik Cartman
rosher | 29-01-12 | 20:42 | niet ok!
Verjaag de boeren maar. Als ze hier weg zijn, openen ze in Rusland of China wel megafarmen met 30 of meer stallen! En daar heeft dierenwelzijn helemaal niets te zoeken, geloof me maar!
DerWaarheid4 | 29-01-12 | 21:04 | niet ok!
@ StevenQ | 29-01-12 | 18:26
Als je in zo'n stal kijkt, dan heb je altijd plekken waar helemaal GEEN kip zit. Oftewel, ze zitten graag op elkaar. En een goede boer loopt 2 keer door de stal om de dode dieren te verwijderen! En op 40.000 dieren in 1 stal gaan er echt wel een paar dood ja!
DerWaarheid4 | 29-01-12 | 21:09 | niet ok!
@DerWaarheid4 | 29-01-12 | 21:04
Als er voldoende steun is voor beter dierenwelzijn in Nederland, dan laat ze dat maar lekker in Rusland of China doen. In China of Rusland hoef je ook niet aan te komen als je bv. als homo gelijke rechten wil. Dat wil niet zeggen dat we er hier dan maar niks aan hoeven te doen.
Bulloch | 29-01-12 | 21:21 | niet ok!
er is niks lekkerder om in gekleed in een bontjas een stukje brioche met foie gras te eten ondertussen heel hard lachend om verzuurde milieumutsen met hangtieten en pluizige linksche dombo's die het liefts een dictatuur van armoede over de hele wereld zien. plofkippen zijn zielig omdat ze niet te vreten zijn en als nederlanders een beetje smaak hadden was er helemaal geen markt voor plofkippen. fucking socialisten ga de de massa's eens verheffen en leer hen dat voedselkwaliteit belangrijker is dan krasloten en shag kopen. rechts voedt zichzelf wel op met design voedsel, cosmetische industrie en electrische sport autos.
minimá-armezusvan.. | 30-01-12 | 00:32 | niet ok!
Maar dubbel zoveel betalen voor het vlees willen ze niet.
mooi-ja-weer | 29-01-12 | 19:56 | niet ok!
.
Zo, kan je nagaan hoe lang het geleden is, dat jij naar de prijzen van kipfilet hebt gekeken.
Of dat je uberhaupt de moeite hebt genomen om je in een onderwerp te verdiepen, voordat je de wereld lastig valt met je onbenullige meninkjes.
Diervriendelijke filets kosten maar iets van 5 of 6 cent meer dan die van plofkippen!!!!
Brinno | 30-01-12 | 01:16 | niet ok!
Waar haalt die club (WD) het geld vandaan? Als we dat nou eens aan belangrijke dingen zouden besteden?
Nederlandse consumenten willen hun vlees goedkoop. Persoonlijk eet ik nog liever geen vlees dan de troep die hier in de super ligt, maar da's een ander verhaal.
Oh ja, mijn stelling van vandaag: De welvaart van een volk is omgekeerd evenredig met de zaken waar het zich druk over maakt.
Wat hebben we het dan toch maar goed.
draaiarts | 30-01-12 | 08:40 | niet ok!
Ik vind de term plofkippen stigmatiserend en nodeloos kwetsend. Hiermee wordt een hele groep kippen in de hoek gezet. Dat moeten we niet willen met zijn allen. Ik pleit derhalve voor een verbod op het woord plofkip.
JanVergoor | 30-01-12 | 08:42 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 01:16 | niet ok!
Ehm. Hier in de supermarkt kost een plofkip 3,60 per 450, 500 gram en een biologische kipfilet van nog geen 200 gram kost 5,80... Dat is omgerekend 4 keer zoveel. Wat nou 5 a 6 cent???
wazakzegguh | 30-01-12 | 10:04 | niet ok!
@wazakzegguh | 30-01-12 | 10:04 | niet ok!
Bij de appie:
Kiloprijs plofkip: 7.99 Euro, kiloprijs biokip: 7.98 Euro.
Brinno | 30-01-12 | 10:18 | niet ok!
Geroosterde kip een hele hier op de Regentesselaan ...€ 4,50 en lekkhuurr..
magic mike | 30-01-12 | 11:17 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 10:18 | niet ok!
Dat is goed argument om het bij een verkoper de prijzen te vergelijken omdat het misschien net in de aanbieding is. Maar verdiep je eerst maar eens in hoe bio die biokip is. Levenscyclus verschilt niet zoveel op een paar details na. Wil je de kippen echt langere tijd laten leven (bijv 12 weken ipv 6) dan zul je +- dubbel zoveel moeten betalen omdat de boer zijn ruimte 2 maal zo lang gebruikt voor hetzelfde product.
mooi-ja-weer | 30-01-12 | 11:18 | niet ok!
mensen die het verschil niet proeven zouden maar aan de havermout moeten gaan, kwestie van smaak die niet valt te verbloemen met marinade en gember..brrrrrik eet nog liever havermout dan vlees uit de supermarkt.je bent wat je eet
shit! | 30-01-12 | 11:25 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 10:18
Opmerkelijk dan.
Plofkip is dus duurder, maar desondanks laat het grootste deel van de Nederlanders die op de centjes is het links liggen.
Wellicht dan toch niet zo lekker als beweerd?
Moet ook toegeven, ik geloof niks van de prijzen die jij laat zien.
Zal wel een addertje onder het gras zitten, maar ik kom dan ook al vele jaren uit principiële overwegingen niet meer bij appie waardoor ik niet kan weten wat daar de gangbare prijzen en technieken zijn.
Hyperinactief | 30-01-12 | 11:36 | niet ok!
Dus als bio kip even duur word als plofkip kan je wel raden wat er gaat gebeuren, komen er ook weer meer, dus de extra kosten die de agrarier heeft worden niet vergoed.
Nee links Nl wel de vinger omhoog, maar als de prijs daardoor omhoog gaat, zijn de princiepes in de winkel hard verdwenen.
flyinghollander | 30-01-12 | 11:38 | niet ok!
Goeie actie van Wakker Dier!
We mogen best weten wat we eten en vervolgens zelf een keuze maken
Mahmoud Ahmadinejad | 30-01-12 | 11:43 | niet ok!
@Hyperinactief | 30-01-12 | 11:36 | niet ok!
Weetje, dan geloof JIJ het toch lekker niet. Dan raad ik je vooral ook NIET aan, ZELF even op de site van Apppie te gaan kijken, maar vooral lekker lui door te gaan met je vage vermoedens.
Je ontkracht je eigen opmerking al met "..ik kom dan ook al vele jaren uit principiële overwegingen niet meer bij appie waardoor ik niet kan weten wat daar de gangbare prijzen en technieken zijn."
Niveautje van discussieren zeg...man, man.
Brinno | 30-01-12 | 11:58 | niet ok!
Ik wil een stop op wakker dier
vanoranjenassau | 30-01-12 | 11:59 | niet ok!
Maar verdiep je eerst maar eens in hoe bio die biokip is.
mooi-ja-weer | 30-01-12 | 11:18 | niet ok!
.
Waarom zou ik mij daarin moeten verdiepen? Als jij aan die Biokip twijfelt, dan moet jij maar aantonen dat er iets niet aan klopt. Lijkt me logisch.
Het gaat er bij Wakker Dier om, wat vaker die Biokip te gebruiken ipv de Plofkip. Als dit bij Appie wordt verkocht als Biokip (een keurmerk, waarvan de kenmerken/kwaliteit gewoon zijn vastgelegd), waarom zou ik daaraan twijfelen?
En waarom zou dat het pleidooi van Wakker Dier minder valide maken?
En uiteindelijk gaat het erom, dat WD hier gewoon een goed punt heeft. En als zij dat al hebben tav de kipfilets in de supermarkt, dan hebben ze helemaal een goed punt tav kipfilets in de vleesverwerkende industrie.
Brinno | 30-01-12 | 12:05 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 10:18 | niet ok!
Waar staat jouw appie? Mijn voorbeeld is óók Albert Heijn...
wazakzegguh | 30-01-12 | 12:09 | niet ok!
Die beesten hebben geen dierwaardig bestaan in de bio-indusrie. Er wordt gebruik gemaakt van rassen die zo snel groeien dat botten en hart het niet kunnen bijhouden. Een deel van de kippen is reeds dood nog vóórdat ze naar de slachterij gaan. Een ander deel heeft gebroken poten nog voor de trip naar de slachterij of deze worden bij het ruwe vangwerk wel gebroken. Ook de elektrische schok die ze in de slachterij in de bak met water krijgen is niet toereikend waardoor een deel (ongeveer 40%) levend gevild wordt. Dan nog maar niet te spreken over de grote hoeveelheden antibiotica waar deze beesten mee volgespoten worden. Hierdoor duiken steeds meer bacteriën op die resistent zijn tegen ALLE antibiotica. Hoe beschaafd een beschaving eigenlijk is is af te meten aan hoe we met onze beesten omgaan. Niet al te best dus. Dan haal ik liever kip bij een boer waar ze gewoon lekker buiten over het erf scharrelen, dan maar wat meer betalen.
Mahmoud Ahmadinejad | 30-01-12 | 12:14 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 12:05 | niet ok!
Om maar even een voorbeeld te noemen:
Een biologisch dier mag niet ingeënt worden en mag geen medicijnen krijgen, omdat dat niet natuurlijk is. Dus biologisch is helemaal niet zo diervriendelijk als wordt gesteld.
Dus je hoeft je er niet in te verdiepen, maar hou je mond er dan over.
vanoranjenassau | 30-01-12 | 12:19 | niet ok!
Waar moeten moeders met 2 kinderen en 75 euro in de week voor boodschappen dan van eten... alleen nog maar beleg als vlees en één keer in de week een speklapje?
Panteni | 30-01-12 | 12:22 | niet ok!
@vanoranjenassau | 30-01-12 | 12:19 | niet ok!
Biologische kippen mogen geen PREVENTIEVE antibiotica krijgen. Wanneer ze toch ziek worden mag in uitzonderlijke gevallen antibiotica worden toegediend. Maar meestal gebruikt men middelen op natuurlijke basis die prima werken. Knoflookconcentraat bijvoorbeeld. Dit wordt zelfs met succes door "gewone" boeren gebruikt. Het massaal preventief inspuiten van kippen met antibiotica in de "gewone" bio-industrie is nodig omdat ze door hun slechte leefomstandigheden anders allemaal ziek zouden worden. Net als dat het afkappen van de snavels in de bio-industrie nodig is. Ze zitten immers zo dicht op elkaar dat ze elkaar anders kapot pikken.
Mahmoud Ahmadinejad | 30-01-12 | 12:25 | niet ok!
Mahmoud Ahmadinejad | 30-01-12 | 12:14 | niet ok!
Wat heeft een boer aan dode kippen en gebroken poten? Niets dus het is in zijn belang dit tot een minimum te beperken. Voorts worden ze niet levend gevild. Ze worden verdoofd waarna hun hals wordt doorgesneden en ze doodbloeden. Als je niks van de materie weet, zeg dan ook gewoon niks. De antibiotica wordt wel vlotjes gegeven maar dat komt ook doordat de marges zo klein zijn. Als de dieren wel massaal ziek worden verlies je op die dieren dus als ze ook maar 1 kuchje geven wordt gelijk de hele koppel behandeld om ze niet ziek te laten worden. Het is een complexe situatie, de consument wilde grote hoeveelheden goedkoop vlees en dat hebben ze ook gekregen maar wel met de nadelen dat de kippen weinig weerstand hebben en veel te snel groeien. Nogmaals het is goed dat een consument bewust is wat het koopt maar Wakker Dier maakt de consument niet bewust, nee het wil Wakker Dier zijn keuze opleggen.
mooi-ja-weer | 30-01-12 | 12:51 | niet ok!
@vanoranjenassau | 30-01-12 | 12:19 | niet ok!
Verknipte logica. Tijd voor je pilletjes jongen. En waar ik wel of niet mijn mond over hou, bepaal ik zelf en niet een of andere randpsychoot.
Brinno | 30-01-12 | 12:56 | niet ok!
Waar staat jouw appie? Mijn voorbeeld is óók Albert Heijn...
wazakzegguh | 30-01-12 | 12:09 | niet ok!
.
Mijn appie staat gewoon op internet hoor...
Brinno | 30-01-12 | 12:57 | niet ok!
Volkomen gelijk die lui. Koop al jaren *echte* kip. Scheelt niet eens zoveel in prijs maar wel in smaak. En voor de mensen die nog een geweten hebben hier; je werkt in elk geval niet mee aan 1 van die onzalige fokmethoden. FWIW.
TM | 30-01-12 | 13:02 | niet ok!
@mooi-ja-weer | 30-01-12 | 12:51 | niet ok!
Gebroken poten maakt voor de slacht niets uit. De elektrocutie werkt niet voldoende bij ongeveer de helft van de kippen waardoor de hals levend wordt doorgesneden en ze levend gevild worden. Ik heb voldoende kippenslachterijen van binnen gezien en ben ook regelmatig aanwezig geweest bij het vangen van de kippen in de schuren. Dus uw bewering dat ik van niets weet raakt kant nog wal. Prima dat u de keuze maakt om die kip wel te kopen. Wakker Dier heeft alle recht om de consument het werkelijke verhaal te vertellen en de supermarkten op te roepen daar niet aan mee te doen.
Mahmoud Ahmadinejad | 30-01-12 | 13:05 | niet ok!
Brinno | 30-01-12 | 12:57 | niet ok!
Heb het even opgezocht en de kip waar u op doelt, is geen biologische kip maar de scharrelvariant. Dit zit tussen biologisch en bio-industrie in, maar meer aan de bio-industriekant. Bovendien is het in de bonus. Even een weekje wachten en dan nog eens kijken en het echte biologische kippenvlees is gewoon de prijs die ik u voorschotelde.
wazakzegguh | 30-01-12 | 13:07 | niet ok!