Amsterdam en Den Haag hebben vannacht extra opvang geregeld voor daklozen.

Amsterdam en Den Haag hebben vannacht extra opvang geregeld voor daklozen. Het gaat licht vriezen, dus de gezondheid van de zwervers komt in gevaar.

In de hoofdstad meldden zich ruim honderd daklozen bij de winteropvang. Twee gelukszoekers kregen van de GGD geen onderdak. Zij hadden hun hostel opgezegd en wilden naar de daklozenopvang om kosten te besparen.

In Den Haag zijn vanwege de kou 125 extra opvangplekken. Momenteel zijn er zo'n honderd bezet.

Reaguursels

voor alle zwervers onder ons: succes is een keuze.

En ik maar denken dat hun gezondheid in gevaar was door 2 liter whisky per day, en door ondervoeding. Maar ze zijn eigenlijk in gevaar door de vrieskou. Hoe kon ik zo dom zijn ?

Waarom?

Wedden dat ze nu thee drinken in de ex-ambtswoning van Bert van Sesamstraat.

-weggejorist-

Maar het zijn toch zwervers, Dan moet de ggd ze juist toelaten ook al hebben ze onderdak het bespaart de zwervers geld en kunnen ze eten of zoo kopen :P

In feite is iedereen 6 maanden verwijderd van een soortgelijke situatie.

@reppert | 29-01-12 | 22:23: waarom niet?

Heb net gelezen dat ze welkom zijn als bezoeker op he malieplein.

Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:29 | niet ok!
Gelukkig stelt half topmanagend nederland zijn bonus ter beschikking om het leed te verzachten.
En dan ook nog met z'n allen bejaarden blij maken op de teambuildingdag, het kan niet op !

hooliganica hollandi | 29-01-12 | 22:31 | niet ok!
Dakloos in Nederland? Is een keuze hele jaar mensen lastig vallen voor drank/drugs dan nu ook.

Hou eens op man ! Als ik mijn hond uitlaat wil ik al zo snel mogelijk naar binnen . Hoe hun hun leven invullen begrijp ik ook niet!! maar dat betekent niet dat je niet wat medeleven kan tonen als samenleving ! Vind je het gek dat een samenleving verhardt ? Toon eens wat menselijkheid man.. Van de week gaat het -16 vriezen . ik vind het als samenleving goed dat wij onze verantwoordelijkheid nemen . anders gaat dat geld toch naar het buitenland en subsidiegraaiers.

-weggejorist-

Zwerver zijn is een eigen keus. Laat ze dan maar lekker bevriezen. Snap niet dat wij onze nek nog uitsteken.

De Briemusketier | 29-01-12 | 22:34
Helemaal mee eens.

Deze mensen hebben vaak of eigenlijk nooit de keuze gemaakt om zo te leven.

flamingforce | 29-01-12 | 22:36 | niet ok!
'
Omdat er ook zwervers tussen zitten die geestelijk beperkt zijn. Voor hun is het niet zozeer een keus die zij maken, maar een levensstijl die niet te vermijden is.

Gutguttegut.....het is nauwelijks onder nul!
De zwervers willen waarschijnlijk zelf niet eens....ze zijn veel beter tegen kou bestand dan wij! Geef ze maar een fles jenever en ze komen de nacht wel door!

-weggejorist-

@reppert | 29-01-12 | 22:35 : niet zo makkelijk oordelen , een deel zwervers is daadwerkelijk verslaafd , een ander deel is geestelijk in de war en glipt door elke maas van ons 'uitstekende ' zorgstelsel. En een ander deel heeft door een trauma in bv. familie alle hoop opgegeven , of het is een combinatie hiervan. Het naar beneden trappen van zwervers en minderbedeelde is gewoon laag bij de grond.

Titan T. Fox | 29-01-12 | 22:42
Niet zo negatief. Je moet ook onderscheid maken tussen junks en zwervers. 9 van de 10 keer zijn ze labiel of hebben geestelijk iets.

PieterdeZaadschieter | 29-01-12 | 22:41 | niet ok!

BULL die zijn allang bekend bij de instanties maar die doen niets ja vergaderen dat wel.

@reppert | 29-01-12 | 22:44: klopt , we hebben in Nederland 2 keer zoveel hulpverleners dan er mensen op straat zwerven.

In het Shell gebouw te Amsterdam zijn nog wat plekken vrij!

reppert | 29-01-12 | 22:44 | niet ok!
'
Als de instanties falen moeten we dus die betreffende zwakbegaafden maar aan hun lot overlaten? Begrijp me niet verkeerd, voor het grote gedeelte zwervers is het een keus. Maar er is ook een gedeelte voor wie dat niet is. Als je te stom bent om in te zien dat je hulp nodig hebt betekent dat je tegen jezelf beschermt moet worden.

Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:29 | niet ok!
Jij denkt dat het in Juli ook gaat vriezen?

Verder, een beetje medeleven mag wel, niet alle zwervers hebben hiervoor gekozen.

Uppie2010 | 29-01-12 | 22:47
andywibbels.blogs.com...

Vroegah had je zwerfers,die waren ook bikkelhard en waren mannen met baarden.
Die brachten wij in onze jeugd in de winter in de duinen en bunkers van Scheveningen/duindorp waar ze sliepen eten wat we over hadden thuis,een pijpie bier er bij,een paar cabellero,tjes van moeders en luisterden naar hun verhalen,prachtige mensen wat ik nog weet.
Nu zijn het merendeels gelukzoekers uit het oostblok wat er rondloopt,kijk maar wat er bij de Haagsche Kesslerstichting voor de deur staat.

Vroegah had je zwerfers,die waren ook bikkelhard en waren mannen met baarden.
Die brachten wij in onze jeugd in de winter in de duinen en bunkers van Scheveningen/duindorp waar ze sliepen eten wat we over hadden thuis,een pijpie bier er bij,een paar cabellero,tjes van moeders en luisterden naar hun verhalen,prachtige mensen wat ik nog weet.
Nu zijn het merendeels gelukzoekers uit het oostblok wat er rondloopt,kijk maar wat er bij de Haagsche Kesslerstichting voor de deur staat.

Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:39 | niet ok!
ik kan het mij ook niet voorstellen dat je er voor kiest, er is vaak meer aan de hand, zoals geestelijke stoornissen, die ervoor zorgen dat je afglijdt, dit is voor deze mensen het laatste vangnet.

@Titan T. Fox | 29-01-12 | 22:36
Vrij ongevoelige opmerking voor iemand die zojuist toegaf een week vrij te hebben genomen omdat de hond een spuitje moest krijgen, vind je niet?

De Briemusketier | 29-01-12 | 22:49 |
Precies. Ik ken een gozer die in 3 maanden tijd zijn hele huis heeft opgerookt (crack).

5 maanden later was hij dakloos.

@ reaguurder2k, Titan T. Fox, flamingforce
Kap nou eens met die lompe primitieve uitspraken, jullie hebben godverdomme een brein die verder kan denken dan "survival of the fittest". Waarom hebben we wetten? Waarom hebben we politie die ons zouden moeten beschermen? Gewoon survival of the fittest idee toepassen toch? Ieder mens heeft een verhaal en wie zijn jullie in hemelsnaam om zo maar even te oordelen over anderen. Het zal jullie eens overkomen.

Trouwens wie is die zwerver nou hier boven op die foto?
Piet Paulusma of Rob De Nijs?

Timnie | 29-01-12 | 22:54 |
Precies.

Litsehimmel | 29-01-12 | 22:50 | niet ok!

Puntje ;-)

Litsehimmel | 29-01-12 | 22:50 | niet ok!
Puntje ;-)
conqueror | 29-01-12 | 22:54 | niet ok!

idd

eigenlijk moet je daklozen voor de wintermaanden voor de wintermaanden een 3 maandenticket voor de antillen geven, nog steeds dakloos maar dan wel bij een subtropische temperatuur en de coke is ook retegoedkoop daar.

PieterdeZaadschieter | 29-01-12 | 22:46 | niet ok!
Als je te stom bent om in te zien dat je hulp nodig hebt betekent dat je tegen jezelf beschermt moet worden.
.
vroeger deed men dat ook daadwerkelijk,dan kwam het spreekwoordelijke busje voorrijden, nu moet je eerst echt gevaarlijk worden voor je omgeving wil dat nog kunnen.


Litsehimmel | 29-01-12 | 22:50
-
+1 !

@Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:50 | niet ok!
En? Was het een rieten dak?
Dakpannen roken gaat wel erg ver!

Als je daar nog te lui voor bent (want je hebt tijd genoeg als zwerver-) verdien je het om dood te vriezen. Dan kost het de belastingbetaler tenminste geen geld.
Titan T. Fox | 29-01-12 | 22:42 | niet ok!
Alsof zwervers ervoor kiezen om dood te vriezen. Niemand verdiend het om dood gevroren te worden, dieren hebben nog meer medeleven dan jij. En ook altijd dat eeuwige gezeur over dat heilige belastinggeld, geld dat net zo hard stinkt als een gemiddelde zwerver. Dan betaal je toch lekker geen belasting? Of ga lekker weg uit dit land, lekker naar een land waar mensen wel aan hun lot worden overgelaten. En dat is vandaag het laatste wat ik erover zeg :)

Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:44 |: Daarom is er in die opvangplekken ook psychische ondersteuning. Er is bijvoorbeeld het RIAGG. Zodra je een indicatie hebt kun je geld en ondersteuning aanvragen (woonbegeleiding, medicamenten, schuldhulp etc.)

Litsehimmel | 29-01-12 | 22:50 |: Die daklozen zijn hier wel het uitschot die je toko leeg roven als je aan het werk bent. Met mensen die er bewust voor kiezen om op straat te leven heb ik daarom ook geen medelijden.

Het is een ander verhaal voor de daklozen die door een ongelukkig samenkomen van incidenten hun woning zijn kwijt geraakt. Maar nogmaals; er is hulp genoeg. Je moet het wel aanpakken.

Ik bedoel; je weet dat het in de winter koud wordt. Dat is eigenlijk ieder jaar zo (hoewel deze winter er moeite mee heeft-). Buiten is koud, binnen is warm. Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om dit principe te begrijpen.

hooliganica hollandi | 29-01-12 | 22:43 | niet ok!
Het naar beneden trappen van zwervers en minderbedeelde is gewoon laag bij de grond.
.
we hoeven inderdaad geen voorbeeld te nemen aan onze volksvertegenwoordiging, daar wordt nederland toch echt geen gezelliger land van.
helaas is dit wel typerend voor het nederland van 2012, waar menige kwetsbare groep kamerbreed in de hoek wordt gezet.

ik vind dat de meetse mensen erg onmenselijk hier over doen, mijn vader heeft schizofrenie en kan eigenlijk niet voor zich zelf zorgen, alleen ziet niet in dat hij ziek is.... heel erg triets, ik maak me ernstig zorgen, maar ik ben heel blij dat er dit voor zwervers word geregeld, het is zeer onmenselijk en ook erg egocentrisch om er altijd maar van uit te gaan dat er alleen maar verslaafden of dat ze het er zelf naar gemaakt hebben.

@De Briemusketier | 29-01-12 | 23:09: deels waar , maar er ook altijd een deel van de bevolking die graag natrapt of iemand die op de grond ligt ff een paar trappen verkoopt, walgelijk soort/slag mensen...is van alle tijden.

@Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:08
Erg kort door de bocht. Voorbeeld: man heeft schyzofrenie. Moet medicijnen nemen, maar doet dat opeens niet meer omdat "de stemmen tegen zijn". Heeft feitelijk een begeleider nodig die daar op toeziet, maar die is inmiddels wegbezuinigd. Hierdoor raakt hij ook de grip op zijn dagelijkse leven kwijt; betaalt geen rekeningen, loopt met de hypotheek achter, raakt vervolgens zijn huis kwijt ... vat je hem? Oh nee, wacht even, die moet bij het RIAGG aankloppen. Alleen, dat kan hij in die toestand niet meer. En die moet maar doodvriezen? Je hebt zwart, en je hebt wit, en daartussen een HELEBOEL grijstinten die nuancering in dit soort zaken niet geheel overbodig maakt.

Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:08 | niet ok!
Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om dit principe te begrijpen.
.
zeker, we hebben er niet om gevraagd, die tsunami van oostblokkers, en natuurlijk zakken er daar ook de nodige van door het ijs, en zitten deze nu voor een koud gaatje.
moeten we dan weer naar dickensiaanse toestanden met zwavelstokjes, en doodgevroren polen op de stoep op weg naar het werk, en het snedige commentaar van je manager die je voorhoudt dat je daar straks naastligt als zijn bonus dit jaar niet twee keer zo hoog wordt ?

@morkop | 29-01-12 | 23:15
Frappant! Dat ik nu juist dat voorbeeld nam ...

en dan nog wat mijn vader heeft er niet voor gekozen om op straat te leven hij is zijn portemonnee kwijt geraakt, dus geen id kaart, dus kan hij geen geld afhalen en zonder geld kun je ook geen nieuwe ID kaart aanvragen, en hij heeft geen mensen meer over die hem willen en kunnen helpen, dit omdat hij te ver in zijn ziekte is afgegleden.. (schizofrenie)

en dan nog wat mijn vader heeft er niet voor gekozen om op straat te leven hij is zijn portemonnee kwijt geraakt, dus geen id kaart, dus kan hij geen geld afhalen en zonder geld kun je ook geen nieuwe ID kaart aanvragen, en hij heeft geen mensen meer over die hem willen en kunnen helpen, dit omdat hij te ver in zijn ziekte is afgegleden.. (schizofrenie)

en dan nog wat mijn vader heeft er niet voor gekozen om op straat te leven hij is zijn portemonnee kwijt geraakt, dus geen id kaart, dus kan hij geen geld afhalen en zonder geld kun je ook geen nieuwe ID kaart aanvragen, en hij heeft geen mensen meer over die hem willen en kunnen helpen, dit omdat hij te ver in zijn ziekte is afgegleden.. (schizofrenie)

morkop | 29-01-12 | 23:15 |: Is het dan niet aan jou, als goede zoon, om hem voor de betreffende hulp aan te melden ? Misschien eens gaan informeren bij een specialist hoe je hem kunt laten helpen ?

morkop | 29-01-12 | 23:19 |: Jij laat je pa dus liever op straat zwerven dan dat je hem die € 40 voor een ID-kaart betaald ? Jij laat hem dus ook maar verrekken met zijn ziekte ? Lekkere gast ben jij zeg.

Ik zou bergen verzetten als mijn pa in de pineut zou zitten.

ik heb van alles geprobeert maar zolang zo'n persoon geen gevaar voor zich zelf of voor een ander is, al hij niet worden opgenomen, en aangezien hij al 22 jaar zegt dat hij niet ziek is, en hulp heeft gehad, maar zijn psychiater dacht dat hij zijn medicijnen wel zou nemen dus het mee naar huis gaf en hij ze vervolgens niet meer nam. en er geen toezicht meer was, is het helemaal fout gegaan. ze hebben letterlijk tegen mij en mijn familie gezegd er moet eerst iets gebeuren ''bloed aan de muren komen'' voordat hij word opgenomen.
En zeker nu ze ook nog eens de eigen risico omhoog hebben gegooit voor geestelijke hulpverlening en hij heel erg zuinig is en '' niet ziek is '' zal hij dus nooit enig hulp gaan opzoeken en dan, wat kun je als familie nog meer doen?

Loop eens binnen bij het Juridisch Loket (gratis juridische hulp). Als je pa zelf niet in staat is om voor zichzelf te zorgen en medicijnen te nemen, zal hij toch opgenomen moeten worden.

Ik zou als ik jou was uit gaan zoeken of je hem via de rechtbank kunt laten opnemen. Als je rechtsbijstand hebt kun je een advocaat op "no-cure no-pay" basis in de hand nemen. Dan kost het je enkel een x-bedrag als hij de zaak voor je wint.

Kan je wel vertellen dat ik net zo lang zou blijven doorgaan totdat alle bronnen geheel zijn uitgeput.

ik heb sinds vorig jaar geen contact meer met hem, dit omdat ik heeel erg veel met hem heb mee gemaakt en ik ben 22 en dit heeft al 12 jaar mijn leven laten leiden en nu probeert mijn tante voor hem te zorgen, maar daar accepteert hij ook geen hulp van. maar het is wel duidelijk dat jullie het niet begrijpen.
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat er zulke instanties zijn in nederland en zeker voor zorg meiders!! want niemand gunt dit zo'n leven, en hij heeft ook zeker er niet voor gekozen om ziek te worden. deze ziekte is er in geslopen.

Wat een stel misselijk makende figuren schrijven hierboven zeg. Jezus. Dit slaat toch nergens meer op, alles om maar belastinggeld te sparen. Ga lekker in de V.S wonen a.u.b.

@vicecity | 29-01-12 | 22:35
Helemaal mee eens.

En voor de schreeuwerds hierboven die beweren, of zelfs zeggen dat ze het weten, dat zwerven is een keuze is kan ik maar 1 ding zeggen: ga wat leren van de wereld en de mensen er op. Veel zwervers zijn mensen met psychische problemen. Daar hebben ze niet voor gekozen. En soms heb je ook gewoon pech.

www.youtube.com...

morkop | 29-01-12 | 23:27
.
Is een lastig verhaal waar je in zit,idd moet je pa eerst een gevaar voor zich zelf of voor een ander zijn voor die gedwongen wordt opgenomen. Er zijn wel trucken voor maar dit moet jij zelf voorbereiden en zo ver moet jij zelf willen gaan.
Al met al veel sterkte,want dit is 1 van de velen kut ziektes.

@Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:31: je gelijk proberen te halen in Nederland bij al die instanties met hun dichtgemetselde procedures , en waar niemand maar dan ook niemand zijn verantwoordelijkheid wil/durft te nemen...het is een uitputtingsslag waar menig advocaat een zenuwinzinking van heeft gekregen.

hij is vorig jaar opgenomen geweest met een zware long ontsteking, in het ziekenhuis kwamen ze er achter dat hij waanideeen had, is er een psychiater bij geweest, en die heeft hem onderzocht, hij lijd aan paranoide schizofrenie, en hij is inderdaad psychotisch maar geen gevaar voor zichzelf of een ander. nou en toen mocht hij gewoon de straat weer op.. begrijp jij dat?

nu zijn ik en mijn tante bezig met het leger des heils in den haag om hem via hun op te laten nemen.

Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:25 | niet ok!
wat @morkop beschrijft is eind jaren zestig begin jaren zeventig in zwang gekomen in de geestelijke verzorging, (deze kent ook zo zijn trends) en men is minder makkelijk geworden met het onder curatele stellen van patienten.
sinds deze ontwikkeling hebben we weer zwervers, heeft met de welvaart of conjuctuur niets te maken.
het goede nieuws is dat men bijvoorbeeld niet meer zo makkkelijk tot een lobotomie overgaat, ook al zouden sommige reaguurders op deze site daar best van opknappen.

Het is min 22 waar ik woon, en ik heb ook onderdak ter beschikking voor onze zwervers, het enigste verschil is dat ze 4 poten hebben, een staart en de nodige zet met ballen. Heb meer bewondering voor hun als de zwervers van Holland.

Als zo'n dakloze Swiebertje heet vinden we hem allemaal geweldig.

hooliganica hollandi | 29-01-12 | 23:38 |: Dan hadden die advocaten een ander beroep moeten kiezen. Ze willen toch een riant salaris ? Dan moeten ze er maar voor werken.

Er is "no-cure-no-pay" of "pro-deo". Juridische hulp inwinnen kan kostenloos, een rechtsbijstandverzekering is prima betaalbaar.

Je hebt wel gelijk dat het moeilijk kan zijn om je gelijk te krijgen, maar het blijft wel je pa. Diegene die er voor heeft gezorgd dat jij er ook bent. Ik zal in zo'n geval ook niet opgeven.

De Briemusketier | 29-01-12 | 23:38 |: Mja, wellicht dat er aan die procedures moet worden bijgeschaafd. Ik snap wel dat die regels strikter zijn geworden; dat is ook wel nodig. Anders krijg je dat Jan en Alleman hulp gaat vragen die niet nodig is.

nl.wikipedia.org...
.
doorscrollen naar Psychiatrie & Wet.

het is inderdaad me pa, maar moet ik me hele leven laten leiden door hem? dat heb ik al vanaf mijn 10e laten doen, dat kan toch ook niet?
ik en mijn familie hebben allerlei manieren en wegen bewandeld om hem te helpen, maar wij staan met onze rug tegen de muur.
En mocht hij om hulp komen vragen, natuurlijk sta je dan voor hem klaar, tot op een bepaalde hoogte, hij is door zijn ziekte erg agressief en wantrouwig, dus dat is erg moeilijk om mee om te gaan. maar het blijft je pa ja.

PieterdeZaadschieter | 29-01-12 | 22:46 | niet ok!

Gewoon een eerlijk antwoord van jouw aub. Hoe vaak heb je echt met deze mensen temaken?

Ik dagelijks meerdere keren en ik vind het ook erg maar ik weet ook dat ze liegen en bedriegen en zielig doen om tekrijgen wat ze willen, ze kennen de weg bij de gemeente en overheid beter dan wie dan ook, ik ben er klaar mee. Als jij weet hoe en waar je gratis geld kunt halen ben je zo dom niet.

@Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:43 : jij hebt geloof ik nooit een juridisch robbetje moeten vechten met de Nederlandse instanties...1 grote afschuifshow waarin niemand zijn verantwoordelijkheid durft te nemen. Kafka is er niks bij.

het is inderdaad zo dat mensen met schizofrenie erg slim zijn, mijn vader heeft altijd in de gezondheidszorg gezeten en hij weet heel goed hoe je de mensen om de tuin moet leiden om zo snel mogelijk weer buiten de deuren te komen. ondanks dat wij de familie de leiding daar hebben gewaarschuwd, dat hij precies weet hoe hij zich moet gedragen om weer buiten de poorten te kunnen komen, dus hij heeft het ook aan zich zelf te wijten, maarja dat komt weer voort uit zijn ziekte.

Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:43 | niet ok!
Hoewel je zou zeggen dat de vader van @morkop hulp nodig heeft, wordt deze hulp onthouden omwille van ideologische redenen.
Allemaal juridisch dik in orde dus niks aan de handa.
Of het allemaal zo fijn is is een tweede.


hooliganica hollandi | 29-01-12 | 23:50 |: Dat heb ik zeker wel. Dat "kastje-naar-de-muur" geschuif ken ik tot in den treuren. Vandaar dat ik ook zo'n no-cure-no-pay advocaat in de arm neem.

Ik geef deze de betreffende stukken en verder sopt hij het maar lekker op. Je hoort dan vanzelf wel of je de zaak gewonnen hebt of niet.

Oke soms willen ze geen hulp. Maar betekend dat dat je ze dan maar dood moet laten gaan? Totdat je zelf op straat belandt, en dan wel je hand omhoog houden zeker? Wanneer je rockbottom geraakt hebt dan piep je wel anders.

nl.wikipedia.org...
.
hier nog iets wat niet erg behandelbevorderend heeft gewerkt.
.
al met al een leerzaam topic.

nee natuurlijk niet, maar je moet zelf eerst eens in deze situatie zitten, waarom denk je dat mensen met die ziekte niemand meer over houden? omdat je als omstanders het niet kunt aan zien, omdat je uiterst je best doet om het beste te kunnen krijgen voor je vader, maar als hij weigert dan word je inderdaad van het kastje naar de muur gestuurd, en wat moet je dan?

Ik zal eens met mijn moeder het over die no-cure-no-pay advocaat hebben, wie weet kunnen we hem op deze manier helpen.

Vreemd dat er in een welvarend land überhaupt zwervers zijn.

* Zwervers die zwerven omdat ze geen geld hebben -> Gaten in de sociale zekerheid dichten en die mensen aan uitkering+huis+baan helpen.

* Zwervers die zwerven omdat de geestelijk niet in orde zijn -> Gedwongen opname

* Zwervers die hier illegaal zijn -> Uitzetten.

ja het is inderdaad vreemd en zoals jij het hierboven neerzet zou ook het makkelijkst zijn. Maar er zijn helaas een hoop regels en procedures.

@morkop | 30-01-12 | 00:02 : Probleem is politieke onwil. Enerzijds de politieke correctheid van links, anderzijds het wegkijken van rechts.

er moet nog een hoop veranderen in nederland!

Ik denk dat ze er niet goed aan hebben gedaan om de eigen risico voor de geestelijke gezondheid te veranderen, dit doordat er meer zorgemeiders komen en meer problemen op straat komen.
Maar we zullen wel zien wat de toekomst brengt, waarschijnlijk zien ze het probleem niet zo in de tweede kamer. Waarschijnlijk moeten er weer vreselijke dingen gebeuren voordat ze hun ogen gaan openen. bezuinigen is heel leuk voor ze, maar op de gezondheidszorg bezuinigen is geen goede bezuiniging

Wat is hier het praktisch nut van?

lauwebal | 30-01-12 | 00:00 | niet ok!
Dit topic is het zoveelste voorbeeld over de wijze waarop bestuurlijk nederland voor de hand liggende oplossingen traineert,
men is deel van het probleem, niet van de oplossing.

maar nogmaals ik ben erg blij dat ze nu opvang hebben geregeld voor mensen die op straat leven, dat was mijn punt wat ik wou maken en dat er dus een hoop mensen zijn met voor oordelen, maar soms zit het ook echt anders in elkaar dan sommige denken.
Er zijn zat zwervers die het er zelf naar hebben gemaakt, maar ook een hele hoop die door een psychische ziekte op straat zijn beland.

Heb zelf in de "daklozen" zorg gezeten. Zonder knuffellig te worden vind ik dat we wel een verantwoordelijkheid hebben naar onze medemensen. Waarom wel voor andere werelddelen ach en och roepen maar hier in Nederland niets willen doen!
Vooral ook omdat veel mensen psychische stoornissen/problemen hebben. Denk overigens niet dat het jouw nooit kan overkomen.

morkop | 29-01-12 | 23:51 | niet ok!

Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik ben buschauffeur heb geen opleiding in de psychiatrie maar met het komende weer heb ik ze gegarandeerd weer in mijn bus dagkaart en dan lekker warm zitten, probleem is dat ze vaak andere klanten lastig vallen. Ik kan inmiddels met ze omgaan maar da’s officieel niet mijn werk.

@morkop | 30-01-12 | 00:07 : Klopt. Kosten zijn ook prima in de hand te houden door de verzekeraars uit te schakelen en te stoppen met marktwerking. Zorg betalen van de belastingen. Scheelt enorm veel onzinnige marketing, het onnodig rondpompen van geld en bureaucratie.

nee precies dat hoort niet bij je baan, maar als buschauffeur word er wel een hoop verwacht, want zulke mensen kunnen een gevaar voor een ander worden en wie mag dat dan gaan oplossen? De politiek denkt daar niet over na, gewoon maar wachten tot dat het voor de zoveelste keer weer fout gaat!

@bonje | 30-01-12 | 00:14 : Deels mee eens. Ik ben het met je eens dat we verantwoordelijkheid hebben naar onze medemensen in Nederland. De manier waarop dit nu echter gebeurt, staat mij tegen. Hulp moet in alle opzichten gericht zijn op terugkeer naar een normaal bestaan. De eeuwige nachtopvang en daklozenkranten houden dat tegen. Er is maar één manier: Stoppen met zwerven, veranderen. En indien niet vrijwillig, dan gedwongen. Dat mensen jaren achtereen rondzwerven dat moeten we gewoon niet willen en niet accepteren.

@auwebal | 30-01-12 | 00:16: maar hoe houden we dan al die ambtenaren en semi-ambtenaren aan het werk ? (cynische modus).

hooliganica hollandi | 30-01-12 | 00:19 | niet ok!
die staan allemaal met hun handen in de zakken te kijken of de buschauffeur geen fouten maakt.

@hooliganica hollandi | 30-01-12 | 00:19 : Geef ze een schep, om een tunnel te graven die de Ketelbrug vervangt.

lauwebal | 30-01-12 | 00:18 | niet ok!

Hoe ga je dat doen? Da's het probleem ik kan met ze praten en dan is alles goed maar dan politie bellen? dan komen ze in de molen en dan een jaartje weg en dan weer terug met het zelfde gedrag.

lauwebal

Nou ik ben het met je eens, dat moet en hoeft ook zeker niet te gebeuren in een land zoals nederland. maar het is een groot probleem.

lauwebal | 30-01-12 | 00:18
Klopt, maar de hulpverlening is niet zo makkelijk als je denkt, ik heb meer de indruk dat ze zichzelf bezig willen houden (werkbehoud, verdient goed) als oprecht mensen helpen, die zich natuurlijk ook niet altijd even makkelijk laten helpen. Het is allemaal niet zo makkelijk als mensen denken.

@reppert | 30-01-12 | 00:21 : Zeer lastig. In ieder geval alle projecten die zwervers niet aanzetten tot verandering verbieden. De daklozenkrant dus. Totaal zinloos en zorgt alleen maar voor overlast. Daarnaast een landelijk bedelverbod. Opjagen. Tegelijkertijd de mogelijkheid bieden voor daklozen die willen veranderen om in aanmerking te komen voor een woning en direct een uitkering. Als dat klaar is, dan maar eens kijken naar werk. Nu is dat nog omgekeerd (eerst werkzoeken dan pas uitkering), en volgens mij werkt dat bij daklozen simpelweg niet. Dus een mix van keihard en sociaal.
@bonje | 30-01-12 | 00:24 : Waar. Er moet een enorme bezem door de welzijnsmaffia heen gehaald worden.

@bonje | 30-01-12 | 00:24
"Het is allemaal niet zo makkelijk als mensen denken."

Dan moet je vooral niet zeggen, "ik heb meer de indruk dat ze zichzelf bezig willen houden". Ik denk dat je zelf niet eens waar je het over hebt.

@morkop | 29-01-12 | 23:38
Ik weet niet of jullie dit al hebben geprobeerd c.q. gedaan, maar als je vader steken laat vallen wat betreft zijn financiële verplichtingen kan je hem onder curatele laten stellen. Een vervelende en lastige weg (je moet je vader immers als onbekwaam te boek stellen) maar mogelijk wel het beste. Je moet ook goed afspreken wie er het beste bewindvoerder kan worden, zelf ben je denk ik nog te jong. Daarna is de stap naar gedwongen opname als hij weer eens een psychose heeft én daarbij een gevaar voor zichzelf (of anderen) vormt, een stuk makkelijker. Immers, er is al juridisch bewijs dat hij tot op bepaalde hoogte onbekwaam is. Een rechter zal dan makkelijker tot opname overgaan dan zonder die curatele. Het is maar een suggestie ...

Ik lees hier de meest afschuwelijke comments over daklozen.
Stelletje internet ridders, ga je ogen uit je kop schamen voor zulke opmerkingen. De maatschappij begint bij jezelf.

gewoon dood laten gaan, ies darwin.
Er zijn veel te veel mensen op de wereld, en dan is het beter om die kanslozen gewoon eenvoudig dood te laten vriezen.

@Dagobert D. | 30-01-12 | 00:52;
Volgende keer alle comments lezen.
En dan zelf kapot gaan graag.

@Nonkel Frituur

Ik denk dat je gelijk hebt. Met twee liter whiskey in je lijf kun je gewoon physisch niet bevriezen.

Dakloos zijn is een keuze.

alle zwervers mogen van mij wel een enkele reis naar afrika krijgen. daar kun je altijd buiten slapen, in een tent slapen, doen en laten wat je zelf wilt, wat van die zooi roken of kauwen of gebruiken (lees misbruiken), en lang leve de vrijheid. de meeste zwervers zoeken nooit hulp of nemen de hulp niet aan die hun aangeboden werd / wordt. ze zijn meestal verslaafd en dan vooral aan zichzelf. egoisme ten top. en geloof me ik ken ze. iedereen moet gewoon aan het werk gezet worden. geen gezeur. gewoon werken. en werk is er genoeg in nederland. anders zouden de buitenlanders hier ook niet naar toe komen zoals de polen en de roemenen bijvoorbeeld. dus ben je een zwerver: zoek werk en stop met dat zelfmedelijden. en besteed het geld niet aan rotzooi maar aan eten en drinken en je kinderen en je toekomst!!!

en de psychische zieken: ja die moeten gedwongen opgenomen worden en gedwongen worden medicatie te gebruiken. velen zien niet in dat ze ziek of abnormaal zijn. het is een drama en dat weet ik van zeer dichtbij (ik mag geen namen noemen maar u snapt het wel). de wetten in nederland moeten nodig aangepast worden zodat het probleem voor eens en altijd wordt opgelost. en dan ook voordat de vorst invalt. dit is tijdelijke noodopvang maar haalt niets uit op de lange termijn. we moeten iets doen aan al die zwervers en daklozen in nederland. het is een schande dat zoveel mensen, jong en oud, op straat rondhangen en niets doen. niets hoeven doen. niets kunnen doen. niets weten te doen. hulpeloos zijn. hopeloos zijn. maar dat mag zo niet blijven. iedereen heeft verantwoordelijkheden naar zijn naaste toe. of het nou een bekende is zoals je familie of een onbekende. heb uw naaste lief als uzelve. en red hen die ten dode opgeschreven zijn.

Zwerver: Heeft u wat te eten?
Ik: haal broodje uit binnenzak (nog vers 10 min daarvoor gehaald), hier alsjeblieft.
Zwerver: Nee, heb je niet 2 euro ofzo?

Jaja, wie denken die gasten wel niet wie ik ben gekke henkie? Ik weet ook wel dat hij van die 2 euro geen vreten gaat kopen alleen een dikke fix.

Ach ja, in Nederland is op straat leven een keuze.

@kensen5595 | 30-01-12 | 02:48 | niet ok!
U realiseert dat overdag dus de aarde het dichtst bij de evenaar staat en 's nachts het verst, dus 's nachts vriest het daar meestal (net als in Australie overigens).

Titan T. Fox | 29-01-12 | 23:08 | niet ok!

Om woonbegeleiding en allerlei centen te ontvangen heb je wel een woonadres nodig. Jij denkt dat als je dakloos wordt dan je dan meteen vanalles kan aanvragen en dat het leven je toelacht? In Nederland op straat leven is voor een aantal GEEN keuze. Maar iedereen schijnt dit beter te weten.

@De Briemusketier | 29-01-12 | 22:49
Wat bedoel je, buiten in de goot slapen is hun laatste vangnet?

Wat een zieligheids-gehalte onder de reaguurders. Het is voor veel zwervers natuurlijk niet de keuze om op straat te leven. Je moet het zien dat je leven ineens een left turn maakt door nare omstandigheden waar je niet zomaar doorheen komt. Ja dan sta je dan. Maar voor dat soort mensen wens ik alle steun toe die er maar is.

Maar je hebt ook van die paupers die genoeg kansen hebben gehad om niet op straat te komen maar het toch hebben verbrast. (Drugs en alcohol terwijl je het niet kunt betalen, niet actief naar werk zoeken, geen hulp zoeken mocht de gene een zware depressie hebben of schulden etc)
Dan is het gewoon een kwestie van keiharde eigen schuld dikke bult.

Deze mensen hebben vaak of eigenlijk nooit de keuze gemaakt om zo te leven.
Nacho_Vidal | 29-01-12 | 22:39 | niet ok!
koeiepoep. ik werk in de daklozenopvang en op een enkeling na kiezen ze allemaal voor dit leven. ze krijgen gewoon uitkering. ook bieden wij ze een hele hoop mogelijkheden aan om hun leven weer op orde te krijgen maar een enkeling kies daar voor. de meeste op mijn groep zijn al jaren dak loos en ze vinden het wel prima want iedereen geeft ze toch wel geld(vooral rond kerst is het dan leuk bij ons met als die drugkikkers die niet meer weten wat links of rechts is). dus ik wil iedereen even bedanken die altijd met kerst zich zelf een goed gevoel wil geven. dankzij jullie zit ik rond die tijd met de gebakken peren. de enige oplossing die ik zie is ze gewoon geen geld te geven dan moeten ze wel wat aan hun leven gaan doen. deze mensen zijn echt niet zielig . in nederland hoef je niet dakloos te zijn hier is het wel een keus er is altijd opvang voor mensen en ze hebben altij een plan om he weer op de been te helpen alleen mensen die dakloos zijn en opstraat leven kiezen er voor om niet aan dit plan mee te werken.

meest gecriminaliseerde woord in de wereldgeschiedenis ooit : "gelukszoeker"

Ha, gelukkig is er nog wat te doen voor de zieligheidsindustrie. Je moet er toch niet aan denken dat welzijnswerkers met hun salaris van 3000 per maand niets nuttigs meer te doen hadden.

Op Foto: Keith Richards doet dutje tijdens pauze optreden Rolling Stones in "huize Weltevreden".

Hoezo? Met genoeg alcohol in je bloed vries je niet kapot hoor.

wth was dat | 30-01-12 | 10:52 | niet ok!
Zwervers krijgen van mij dan ook geen geld, ik weet echt wel dat dit rechtstreeks de arm of neus ingaat.
Van mij mag er ook gedwongen opgenomen worden, maar dat mag van de linkse kerk niet.
.
Wat blijft er dan over ?
idols voor zwervers ?
.
BarneyBoner | 30-01-12 | 08:36 | niet ok!
ik zat meer aan de opvang tijdens koude dagen te denken.

Als het om nederlandse zwervers/daklozen gaat.Moeten ze worden geholpen. Maar veel zwervers zijn van buitenlandse afkomst.

@De Briemusketier | 30-01-12 | 15:36
Waarom gaan ze niet werken dan?

En welk nut heeft het???>

Zou ePIC Beardman heeft geen hulp nodig hebben?

BarneyBoner | 30-01-12 | 18:40 | niet ok!
Ik denk dat ze geen werk hebben omdat ze zo erg stinken.
ze zullen dus eerst in bad moeten.

Reacties op dit artikel zijn gesloten