Giet it oan, of toch niet? Vanavond gaat de kogel wellicht door de kerk. Hier het livetopic.

De 22 rayonhoofden en het bestuur van de Elfstedenvereniging buigen zich vanaf 19.00 uur over de ene vraag die heel Nederland al dagen bezighoudt: Giet it oan, of niet?

We willen niet onnodig pessimistisch zijn, maar de kans op de Tocht der Tochten lijkt klein. De rayonhoofden van Woudsend en Bolsward hebben vanmiddag al gezegd dat ze geen hoop meer hebben, in hun districten is het ijs bij lange na niet dik genoeg.

In dit livetopic houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Blijf F5'en tot diep in de nacht, want de vergadering kan uren gaan duren. Als het goed is, geeft de Elfstedenvereniging na afloop een persconferentie.

Update 19:47

Om 8 uur zal de persconferentie plaatsvinden. Wiebe Wieling gaat waarschijnlijk melden dat er geen exacte datum is, maar dat de Elfstedentocht ook nog niet definitief is uitgesloten.

Update 20:02

Balen. Het gaat voorlopig niet door. Erben Wennemars is er doodziek van, zo is nu live te zien in De Wereld Draait Door. Voor verdere informatie verwijzen we u naar hier.

Reaguursels

Ik zeg ja!

Livetopic: +1

Helaas nog te voorbarig.

Het gaat wel door, maar ik zou niet met NS reizen. Gisteren nam ik de trein van Leeuwarden naar Rotterdam. 5 uur vertraging in totaal.

Volgens dit kaartje is het vrijwel nergens 15cm www.nu.nl...

Het zal me werkelijk een Unoxworst wezen.

Je wordt zo dood gegooid met die tocht dat tegen de tijd dat het te doen is,je geen tocht meer kan zien.

Hopelijk niet. Zwakzinnig pauperfeest.

Het wordt woensdag *kratje bier inzet*

Nah ik ga lekker Den Haag - AZ kijken, ik hoor het wel.

Enige waar belang bij is zijn weer de reclame opbrengsten.
En de media is het volop aan het op hypen.
kan me haast niet voorstellen dat dit ook zo was in 1997 en die jaren daarvoor.


Kan het aub 3 dagen warm water gaan regenen? Ik krijg een tocht der tochten fobie.

Vreemd dat andere rayonhoofden nog niks zeggen en deze 2 opeens wel. In Bolsward ligt 12 cm... @Wilde Slechtdoener, lutser!

Volgens dit kaartje is het vrijwel nergens 15cm www.nu.nl...

Cintiq | 08-02-12 | 18:58 | niet ok!

Dokkum: 15-20cm
Burdaard: 15cm
Dus verkondig geen onzin!

Kunnen ze die tocht in Denemarken houden ? Niemand die het verschil merkt.

Anders maar een vierstedentocht en de rest klunen.

Het gaat er om spannen; worden de Vuvuzela's verkocht of niet?!

@reade romke Misschien kan het ook wel met 12 cm op bepaalde plaatsen, wanneer de politie of leger het toerisme op die plaatsen wegstuurt. De gedachte daarachter is dat er massa's mensen op het ijs staan.

Het gaat zondag al dooien, dus vergeet die tocht maar.

Op de foto zie ik 40 man bij elkaar staan ..........

De tocht der tochten gaat niet door!

Laat die eikels eerst NL leren spreken. Tot die tijd wil van Friesland, Fries, Friese kudtfeestjes niks weten.

@der maupmeister Fries is de oudste Europese levende taal. Friesland heb je tot in Denemarken.

@der maupmeister NL is een Duits dialect.

der maupmeister | 08-02-12 | 19:10 | niet ok!
En jouw nick is ook 100% Nederlandsch...juist jah.Lutser!

klowiepowie | 08-02-12 | 19:15 | niet ok!
Kan wel zijn maar als 100000 mensen het spreken heb je er volmaakt niets aan. En zolang wij binnen NL allemaal hetzelfde duitse dialect spreken is dat fantastisch geregeld.

@abrakadavert | 08-02-12 | 19:20 | niet ok!

O en omdat jij het geleerde woord "lutser" gebruikt kom je serieus over!

De reden dat Friesland geen land meer is, komt door een Poolse keizer die besloot de Saksen er maar even tussen te proppen. Een verplinterd land houdt geen stand.

abrakadavert | 08-02-12 | 19:20 | niet ok!
Mijn naam moet NL zijn want.........? knuppel

klowiepowie | 08-02-12 | 19:24 | niet ok!
En wij zijn ook maar een opstandige provincie van Spanje als je het zo bekijkt.

Polen zijn landverneukers. De NS zorgt voor vertragingen, maar Polen horen ze te verbieden te rijden, mocht de elfstedentocht doorgaan. Die hebben 3 banen nodig, incl. vluchtstrook.

Wilde Slechtdoener | 08-02-12 | 19:00 | niet ok!
Ga een ander vervelen

Nee, it giet net oan.

En zolang wij binnen NL allemaal hetzelfde duitse dialect spreken is dat fantastisch geregeld.
der maupmeister | 08-02-12 | 19:23 |

Scussi, maar Duits is een Nederlands dialect.

der maupmeister | 08-02-12 | 19:25 | niet ok!
Kneppel!!

Hanxie | 08-02-12 | 19:31 | niet ok!
Net beweerde iemand iets anders maar ik neem het zo van je aan.

Wat hebben mensen in godsnaam tegen de Elfstedentocht? Zo'n traditie is toch iets waar iedereen trots op kan zijn? Waarom zijn er nou weer van die gefrustreerde pubers die er tegenaan moeten schoppen met negativiteit?

@der maupmeister Nee, want wij zijn Spanje niet komen opzoeken. Misschien zou zoiets opgaan voor Portugal. Wanneer wij massaal naar Spanje zouden emigreren en daarna een eigen staat zouden uitroepen. Zoiets komt dichter in buurt.

abrakadavert | 08-02-12 | 19:31 | niet ok!
Fries

abrakadavert | 08-02-12 | 19:31 | niet ok!
Fries

der maupmeister | 08-02-12 | 19:34 | niet ok!
En ik bin der grutsk op!
Een trotse nog ook;-)

@Gebruikersnaam
Graag, zodra dit land weer aan belangrijke(re) dingen kan denken.

klowiepowie | 08-02-12 | 19:34 | niet ok!
Anno 2012 hebben we niets aan een bijna dood taaltje dat een stel stugge boeren tegen wil en dank in leven proberen te houden.
abrakadavert | 08-02-12 | 19:37 | niet ok!
Waar ben je dan precies trots op dan?

Ik noem voedsel nou niet bepaald een verkeerde investering. Ten tweede is het een van de meest waardevolle exportproducten die Nederland heeft, naast gas, wat dan ook weer uit Friese bodem komt. Wat heeft de rest eigenlijk, wat India en China niet goedkoper zou kunnen maken of aan diensten zou kunnen verlenen?

klowiepowie | 08-02-12 | 19:48 | niet ok!
Hier word ik stil van, die paar m2 landbouwgrond tellen globaal echt hard mee. Daar verbleekt de haven van Rotterdam, Akzo Nobel, Schiphol, Philips etc. etc. helemaal bij.

@der maupmeister Als je kijkt naar export, kijk dan ook even naar export binnen of buiten EU. Zelfs als het gaat om meso niveau is Friesland een aanwinst, omdat Friesland buiten de EU exporteerd en daarom in zekere mate bijdraagt aan een sterke euro. Kijken we naar financiële dienstverlening, dan vertrekt dat allemaal naar Duitsland of Frankrijk. Dan houden we Rotterdam over waarvan 70% export doorvoer is.

Eerlijk gezegd snap ik ook niets van die trots van die friezen...
Ze pretenderen meer te zijn dan de rest van Nederland terwijl het eerder stugge achterlijke boeren lijken te zijn.
Wat is er nou in die omgeving om trots op te zijn ?

@der maupmeister Volgens mij wordt er 75% belasting afgedragen aan Brussel. Dat is 5% teveel.

Jammer:(

Psychotische p@uper | 08-02-12 | 19:57
Soms gaat het er niet om wat je hebt, maar wat je niet hebt.
En wat dat laatste betreft doen de Friezen het uitstekend.

Huh, hoe is dat antwoord nou mogelijk?!!

IT GIET NET OAN!!!!!

Excuus op vorige comment. Dat is importbelasting, dat is 75% teveel.

klowiepowie | 08-02-12 | 19:56 | niet ok!
Buiten een gasbel heeft Friesland helemaal niets extras. En om dat gas omhoog te krijgen hebben we echt geen Friezen laat staan Fries nodig. Friesland exporteert niets zonder de rest van Nederland. Friesland blijft een slecht geoutilleerde uithoek van NL waar een vreemd in zichzelf gekeerd volkje zich vanuit een misplaatste trots op de borst slaat.

Wat zal ik blij zijn als ik die tenenkrommende friese kutuitspraak niet meer hoef te horen. Dooien zeg ik.

het kan Vriezen; Het kan Dooien

Mooi. En nu weer deze excuusprovincie negeren aub.

@der maupmeister. Dankzij het Noorden is Nederland een olie staat. Niet dankzij de rest.

Nonkel Frituur | 08-02-12 | 20:02 | niet ok!
Trots op niets???
Dank voor de verheldering.
Nu snap ik waarom die friezen zich zo kut voordoen.
*emphatisch meevoelen en in huilen uitbarsten doet*

ach schei toch uit met deze onzin.. Wat een toestand om een schaatstocht, geen gezeur en laat die mensen met rust, als het kan hoor je het wel en hoor je niks laat het dan met rust. Wat een gezeik iedere minuut van de dag op de radio, TV en internets..

even een simpel rekensommetje?:
Als ze Zaterdag 2000 vrijwilligers hadden ingezet om die 200k te vegen?;
Mischien 2 dagen werk? (per man/vrouw 100mtr vegen per dag is volgens mij niet echt onrealiseerbaar?!)
Dan had (afgelopen)maandag al een heel ander PersCo geweest...; en
Dan hadden ze vandaag (Woensdag) mischien kunnen melden dat die vrijdag had doorgegaan

it giet oan! nachste woche dan

correctie: 50mtr/dag

klowiepowie | 08-02-12 | 20:08 | niet ok!
Ondanks het noorden is Nederland een welvarend land zou ik willen zeggen. Die 15 mlrd aan gas ten spijt. Qua werkgelegenheid etc. kan het zich met geen mogelijkheid meten met overige NL industrien.

Tja Friezen begrijpen valt niet mee,Frysk leren is wel te doen.
Spitich dat it net troch giet.
En der maupmeister; die trots is een gevoel dat kan ik je waarschijnlijk niet uitleggen;-)
Misschien kun je je eens verdiepen in de friese geschiedenis..ach lit ek mar sitte.

Gewoon door laten gaan...
Als er dan 100 man in een wak rijden, kunnen ze daar weer een film over maken. Extra geld

Jammer dan.

abrakadavert | 08-02-12 | 20:14 | niet ok!
Jij moet je niet vergelijken met die friezen uit de geschiedenis want daar zijn de huidige friezen maar een zeeeer slap aftreksel van. Niet proberen te zijn wat ooit was maar niet meer is...

abrakadavert | 08-02-12 | 20:14 | niet ok!
Friezen zijn toch een beetje de native americans van NL. trots op lang vervlogen tijden en daar lekker in blijven hangen terwijl de rest van de wereld wel vooruit gaat.
Zo een beetje?

abrakadavert | 08-02-12 | 20:14 | niet ok!
Friezen zijn toch een beetje de native americans van NL. trots op lang vervlogen tijden en daar lekker in blijven hangen terwijl de rest van de wereld wel vooruit gaat.
Zo een beetje?

En waar zijn jullie dan zo trots op beste maupmeister en psychotische p@uper?
Akzo Nobel?oorsprong Denemarken.
Waren jullie maar eens wat trotser op taal en cultuur,dan zouden jullie ook niet zo eamelen over de friese taal en cultuur.

Dankzij het Noorden blijft Nederland een welvarend land. Ik zou zeggen neem de proef op de som en splits het Noorden af. In plaats van gas exporteren, hoort het overige dan rekening te houden met gas importeren. Dan is Zuid Nederland al snel het Wallonië van België. Ik stel dan ook voor dat Friesland uit de EU stapt. Zich net zoals Zwitserland gaat gedragen in het bankwezen.
Beter een rijke buur, dan Brussel en een verre failliete zooi.

klowiepowie | 08-02-12 | 20:30 | niet ok!
Gast je hallucineerd Friesland is het Wallonië van NL.

Journalist 1: "Jullie komen niet meer bij elkaar voor de dooi aanval in het weekend, hebben jullie nog hoop dat 'ie er nog komt?"
Voorzitter: "We hebben alle kaarten bekeken en er zijn kaarten waarop de vorst nog terug komt, dus de hoop is er, maar wij speculeren niet op dit soort van zaken, dus, als het er is zullen we er klaar voor zijn, maar we weten het niet."
Journalist 2: "Dat klinkt een beetje alsof u Nederland nu iets van valse hoop probeert op te dringen"

En nr.2 dan even later nog even vilein toevoegen: "Klinkt ook zoiets van trots in door, dat jullie 'nee' durven te zeggen tegen de buitenwacht?" Wat een onzin. Maar goed, wat mij betreft mogen ze trots zijn, om niet te bezwijken onder de druk van die sensatiezoekers. Hulde! En nu maar weer terug naar het westen met je schotelverbindingen en duurbetaalde verslaggevertjes.

@der maupmeister Daarom, afsplitsen.

abrakadavert | 08-02-12 | 20:27 | niet ok!
Complete NL geschiedenis door de jaren heen. Alleen de laatste paarhonderd jaar komt Friesland daar niet meer in voor omdat het sindsdien niets meer bijdraagt.

klowiepowie | 08-02-12 | 20:35 | niet ok!
Graag! Ben alleen bang dat we naast de overzeese (ex)-kolonieen dan weer een bodemloze put incl. morele verplichtingen erbij hebben. Hebben we dadelijk naast excuusnegers jammerfriezen :)

der maupmeister | 08-02-12 | 20:40 | niet ok!
De enige die jammert ben jij tot dusver;-)
Het is natuurlijk ook een doodzonde van me om trots te zijn op mijn afkomst...
Een eenheidsworst is natuurlijk veel fijner en veiliger.
Maakt ons landje zoveel leuker..

abrakadavert | 08-02-12 | 20:48 | niet ok!
Een doodzonde niet, onterecht wel.
Het feit dat Friezen NL zien als Friesland en de rest van NL irriteert me omdat Friesland alleen niks is niks kan nooit iets zal kunnen. Verder gedraag je je nu al als een jammerfries.

@der maupmeister Wees niet bang.

@der maupmeister Ik denk alleen dat Shell dan een Fries-Britse multinational gaat worden.

We spreken niet dezelfde taal ben ik bang.
Maar waarom irriteer jij je daar dan zo aan?
En is dat wel een feit of is dat een gevoel/gedachte?
Fragen,vragen en fragen.

klowiepowie | 08-02-12 | 20:59 | niet ok!
Waarvoor?

abrakadavert | 08-02-12 | 21:04 | niet ok!
@ der maupmeister uiteraard

Omdat het Zuiden geen olie of gas heeft en Friesland al die jaren het sociale stelsel van de rest heeft verzorgd. Gas importeren mag ook met pensioenfondsen.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:04 | niet ok!
Lijkt me stug.
abrakadavert | 08-02-12 | 21:04 | niet ok!
Ik irriteer me er aan dat het allemaal zo krampachtig in stand wordt gehouden en dat een hoop Friezen weigeren NL te spreken als je bijv. de weg vraagt. Heb ik een aantal keer mee mogen maken.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:05 | niet ok!
Snap ik, dank u.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:08 | niet ok!
Brabant is de 2e economie van NL dus waar haal je het vandaan dat die Fries geld nodig zouden hebben. Als we nu provincies gaan vergelijken.

@der maupmeister Dan moet je niet naar Friesland komen. Daarnaast pakken de meeste mensen hun 'google maps' erbij. Over achtergesteldheid gesproken.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:14 | niet ok!
Ik rijd al een aantal jaar auto :) tegenwoordig heb ik daar idd navi. voor. Daar komt geen Fries mee aan te pas. Daarnaast kom ik er niet zo vaak omdat er nu eenmaal niet zoveel is.

links=lofts
rechts =rjochts
Maar de meesten zeggen ook gewoon links ipv lofts.
weg=wei
straat=strjitte
rechtdoor=rjochttroch
bocht=bocht.

Niet erg moeilijk lijkt me,of TomTom of dergelijk product aanschaffen.

Is toch niet zo'n groot punt van 'irritaasje' hoop ik?
Ik denk dat de gemiddelde Groninger moeilijker te verstaan is.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:14 | niet ok!
Dus je moet navigatie gaan gebruiken omdat die friezen je niet zullen helpen...
zie je wel...kutvolk.

Brabant poeh.. heeft maar één ding, dat zijn biercafés met leuke biermenu's.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:18 | niet ok!
Groningers zij echt een heel stuk hoffelijker. Als ze onderling spreken versta je er geen zak van maar ze maken zich perfect verstaanbaar als de situatie er om vraagt. Net als Limburgers.

@psychotische P@uper Neuh, gewoon omdat het makkelijk is. Zoiets doe je van te voor.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:23 | niet ok!
Dan maken die biercafé`s een knappe omzet als ze daarmee de 2e economie van NL zijn. Philips is een kroeg is Eindhoven ja.

Op je mobiel.

Vanwaar kom je zelf eigenlijk der maupmeister?

klowiepowie | 08-02-12 | 21:25 | niet ok!
navi op je mobiel?
Een onrendabele Fries ook nog.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:28 | niet ok!
Brabant dus heh.
Best gezellig. Maar ben blij met de rest van NL :)

@der maupmeister Zelfs allochtonen spreken hier Fries. Eens kijken hoe snel ze integreren. Het Zuiden is geen Nederland meer te noemen.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:31 | niet ok!
Die allochtonen zijn dus echt reddeloos verloren. En veel mensen vinden het zuiden anders. Maar dan meer in de zin van gastvrij en bourgondisch. Kom daar in Friesland maar eens om.

der maupmeister | 08-02-12 | 21:30 | niet ok!
Ik ben ook blij met Brabant!
ALAAF!Alvestedetocht.

Ik heb nog nooit een gastvrije fries ontmoet, en ben er toch een aantal maal (gedwongen)geweest. Dat is hier wel anders.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:33 | niet ok!
klowiepowie | 08-02-12 | 21:31 | niet ok!
Komen jullie gezellig carnaval vieren?

Leuk hoor, die nutteloze show op RTL. Maarrrr de vraag is: Wie zou Helga van Leur doen?

abrakadavert | 08-02-12 | 21:33 | niet ok!
klowiepowie | 08-02-12 | 21:31 | niet ok!
der maupmeister | 08-02-12 | 21:36 | niet ok!
jaaaa leuk....ik betaal.

Inderdaad Friesland is meer.. wat de Boer net(niet) kent, vret die net (niet), bourgondisch is de voornaamste reden dat Europa financieel in de problemen zit. Meer de katholieke instelling, terwijl de Friezen meer zuinig zijn; calvinistisch.

Ga maar raden waar de SP de grootste partij is en de VVD de grootste partij.

Als ze berenburg schenken kom ik ook,nee wacht ik heb nog een fles koud staan.
It giet oan,dasn mar buten us Fryske lan!

klowiepowie | 08-02-12 | 21:38 | niet ok!
Hoe komt het dan dat de bourgondische vlamingen de walen op sleeptouw moeten nemen? En waarom is Friesland dan per hoofd van de bevolking niet de meest welvarende provincie van NL.

@der maupmeister Ik heb één keer carnaval gevierd. Ik vind er geen reet aan. Ik haat clowns ook. Ik heb ook niets met circus en overige Roemeense toestanden.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:42 | niet ok!
Dus je komt carnavallen? begrijp ik het nu? leer ik Fries?

abrakadavert | 08-02-12 | 21:42 | niet ok!
Dus je komt carnavallen? begrijp ik het nu? leer ik Fries?

klowiepowie | 08-02-12 | 21:47 | niet ok!
Clowns? ben je in schubbenkutterveen bij het gehandicaptecarnaval geweest samen met Piet Paulusma ofzo. Hier door de jaren heen heel veel tegengekomen maar clowns niet.

der maupmeister | 08-02-12 | 21:47 | niet ok!
+11
We vieren het hier ook in bijvoorbeeld Drabbelterp(Sneek,Snits)
Maar stelt niet erg veel voor geloof ik;-)
11= het gekkengetal fansels

klowiepowie | 08-02-12 | 21:47 | niet ok!
Sneek kun je wel mooi zeilen.
Ik kan je aanraden hier is 4 dagen te komen carnavallen. Is een half avondje wennen maar dat is voor iedereen zo. En daarna zit je er lekker in en is het 1 groot feest en iedereen is welkom.

@der maupmeister Ik begrijp niet dat mensen zoiets leuk vinden. Walgelijk. Ik ga daar niet heen, klaar.

abrakadavert | 08-02-12 | 21:51 | niet ok!
Dat 11 hebben ze hier ook. De 11e van de 11e word de raad van, jawel, 11 gekozen bijv.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:55 | niet ok!
Wat vind jij dan wel leuk. Wat voor evenement of bezigheid buiten de 11stedentocht.

klowiepowie | 08-02-12 | 21:55 | niet ok!
en met zulke vooroordelen vindt jij het gek dat friezen een stug en achterlijk worden genoemd

@ mezelf
- een

@der maupmeister Wel eens miss Sneek ontmoet. Zeilen in Friesland is altijd leuk.

klowiepowie | 08-02-12 | 22:01 | niet ok!
Nee miss sneek nooit ontmoet, is die te doen? Zeilen in Friesland is idd mooi. En tijdens het zeilen hoef je de weg niet te vragen dat scheelt ;)

Het is toch zeker geen wedstrijd@ klowiepowie en Pscychotische P@uper.
Mischien elkaar leren waarderen?En beetje plagen nu en dan..
Bovendien zeil ik bijvoorbeeld nooit en lijkt carnaval me wel weer leuk.
Elf-alaaf-alve-11 is de verbindende factor;-)
Nu nog paar nachtjes min 11 en iedereen is blij.

Buiten de 11 stedentocht. Boymans museum, gisteren nog geweest. Niet echt een evenement. Cabaret. Hans Teeuwen. Rotterdam Bavaria city racing.

klowiepowie | 08-02-12 | 22:09 | niet ok!
We hebben meer gemeen dan ik dacht. Probeer hier toch carnaval maar eens, al is het maar op aanraden van ons aller Hans Teeuwen.

alle sneeuw maar weer terug de baan op scheppen dan?

abrakadavert | 08-02-12 | 20:27
Juist!

Reacties op dit artikel zijn gesloten