Zwerver doodgevroren


#Winter

In Wageningen is een zwerver doodgevroren.

Een 43-jarige zwerver is doodgevroren in Wageningen. Vanochtend werd hij gevonden achter een woning, in de berging. De politie meldt dat de man door onderkoeling om het leven is gekomen.

's Nachts daalt de temperatuur richting tien graden onder nul. De weersverwachtingen vertellen dat het ook komende week erg koud blijft. Daarom zijn door heel het land veel daklozen opgehokt.

Reaguursels

Triest.

Opgehokt? Geldt er een ophokplicht voor daklozen?

-weggejorist-

Medelijden met hun nu. In de zomer niet maar nu wel..

Tragisch.

Goh. *kachel hoger zetten doet*

"citaat Powned; "Daarom zijn door heel het land veel daklozen opgehokt".
Houdt je fatsoen een beetje. Daklozen zijn niet te benijden mensen en geen dieren of beesten die je 'ophokt'. Minkukels.

Erg hoor
Asielzoekers worden beter behandeld
Vind het te gek voor woorden
Dat dakloze mensen niet geholpen kunnen worden
Woning begeleiding
Terug in de maatschappij
Zijn ook gewone mensen

"de man is door onderkoeling om het leven gekomen"

No shit Sherlock.

Ophokken? Zwervers zijn toch ook mensen?

Heel triest. Ik hoop voor hem dat ie zwavelstokjes bij zich had. Of verschrikkelijk uit z'n anus van het een of ander dat ie het niet heeft gemerkt. Drugs are bad 'Mkay

Erg triest. Ik zou willen zeggen "dat dit in een beschaafd en ontwikkeld land als Nederland kan gebeuren." Maar het is volgens mij algemeen bekend dat er met vorst extra opvangplekken zijn. En als je die niet kan vinden, dan pleeg je maar een misdrijf. Dan heb je ook onderdak...

Er zijn genoeg manieren om toch warm te blijven als zwerver zijnde:
1)warme kleding plastic, karton, kranten help ook goed
2)vuurtje stoken
3)dicht bij dieren blijven (koeien/paarden/hond)
4)piepschuim
Dus als je in een grote doos kruipt, uit de wind, en op een bedje van piepschuim en een dikke jas aan, heb je het echt niet koud.

Marikuu | 02-02-12 | 23:04 | niet ok!

Voordat ik het vergeet...

Ongezien de....

Laat ook eigenlijk maar..

Kneus

@mevrouwstemband | 02-02-12 | 23:07 |
Dakloze mensen kunnen wel geholpen worden.
De meeste willen echter niet...

King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:10 | niet ok!

Ik wil het jou wel eens zien doen...

Vraag me af hoe het je bevalt...

@deboerenlul klopt en daar is het warm en eten
Maar eigenlijk toch te gek in dit land
Op tv ja tuurlijk kunnen ze naar opvang
Maar als dat vol is worden ze weggestuurd hoor
Was keer op tv
Vol is vol zei het leger des heils

King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:10 | niet ok!
'
Lees je punten nog eens door en vraag jezelf eens af of een zwerver dat allemaal tot zijn beschikking heeft. Vuurtje stoken? ja vast. Dat komt de politie dan uitmaken. En een kartonnen doos tegen de huidige vrieskou? weet niet onder welke steen jij leeft maar misschien moet je eens buiten een frisse neus halen.

King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:10 | niet ok!
Een doos houdt je echt niet warm met -10 hoor. En een dikke jas, tja, hoe wil je daar aan komen? Stelen?

Ik zou voor zoiets gaan als ik een zwerver was, stinkt niet en het is nog warm ook..
Wel je wekker zetten voor 8 uur.
www.google.nl...

mevrouwstemband | 02-02-12 | 23:13 | niet ok!

Was een kerr op tv..??

Maar goed..

Het houdt een keer op.. Zoveel zwervers - zoveel slaapplaatsen..

Maar geholpen worden ze wel..

En vergeet niet dat het Leger niet de enige instantie is die mensen helpt..

-weggejorist-

*nog een blokje hout in de open haard gooit*

Sommigen sporen niet
Hebben ikke ikke mentaliteit yakkes
Zou zeggen probeer het uit met deze temperatuur ga lekker in een doos zitten
Hoop dat de honden er dan tegen aan piesen

Dagobert D. | 02-02-12 | 23:15 | niet ok!

Dus is er niks aan de hand..??

En als het nu uw eigen neefje D D is...??

Gaat het u dan ook zo makkelijk af...??

Dagobert D. | 02-02-12 | 23:15 | niet ok!
Dat heeft ook echt fantastisch veel met dít onderwerp te maken. Lutser.

alpha centauri | 02-02-12 | 23:10
Gelul. Dat is de (nu nog) relatief kleine groep diep psychotische mensen die eigenlijk in de psychiatrie thuishoren. Rigide, foute Bezuinigingen zijn dodelijk, zo blijkt maar weer.

Sneu taalgebruik dat 'ophokken'. Waar is jullie fatsoen zeg?? Lekker makkelijk, om deze groep belachelijk te maken, vanachter je PC met de verwarming op 20 en een bakkie koffie erbij..

alpha centauri | 02-02-12 | 23:10 | niet ok!
Het bekende broodje aap-verhaal over zwervers die er zelf voor kiezen om op straat te blijven...verdiep u eens in het hoe-en-waarom rond een zwervend bestaan, het zal u nog verbazen hoe klein het percentage mensen is die het allemaal wel prima vinden zo. Then again, het zal u waarschijnlijk aan de reet roesten, als u er maar warmpjes bij zit.

Oost-europese toestanden in Nederland.

Hanxie | 02-02-12 | 23:18 | niet ok!
Klopt. Die mensen zijn vaak volledig mensenschuw, en hebben veel hulp nodig om te functioneren in de maatschappij. Hierop bezuinigen is letterlijk dodelijk. Maar wat boeit het. Als het aan rechts Nederland ligt hebben ze het compleet aan zichzelf te danken.

Dagobert D. | 02-02-12 | 23:15
Nou
* gauw een zak chips opentrekt*

Er zijn genoeg manieren om toch warm te blijven als zwerver zijnde:
1)warme kleding plastic, karton, kranten help ook goed
2)vuurtje stoken
3)dicht bij dieren blijven (koeien/paarden/hond)
4)piepschuim
Dus als je in een grote doos kruipt, uit de wind, en op een bedje van piepschuim en een dikke jas aan, heb je het echt niet koud.
King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:10 | niet ok!
.
U spreekt als ervaringsdeskundige??

Er is een bepaalde verplichting jegens je medemens..

Als het koud is en gevaarlijk biedt je een medemens een slaapplek aan..

Gelukkig zijn er instanties die daar iets aan doen..

Brinno | 02-02-12 | 23:21 | niet ok!
Ach. Het zijn toch maar zwervers./sarcasme
-
Een béétje fatsoen mag toch wel, dames/heren van PowNed?

Gewoon die asielzoekerscentrums leeggooien en daar de daklozen in doen. Dat is veel nuttiger dan het stuk crimineel dat Nederland in wil.

Veel zwervers WILLEN niet in de opvang omdat ze daar niet mogen drinken, roken en gebruiken.
Dan maar liever onder een brug.

@PieterdeZaadschieter | 02-02-12 | 23:13
@Brinno | 02-02-12 | 23:22 :
Ik heb in het leger gezeten. Winter van 81/82 ijskoud -15.
Gewoon in een tentje geslapen, een waxinelichtje is al voldoende om de tent warm te houden. De kou die uit de grond optrekt is erger. Je moet je ook ingraven.
Later had ik ook wel eens door omstandigheden moeten overnachten in de middle of nowwhere in de kou.
Gewoon net als Swiebertje een boerderij opgezocht en lekker in het stro bij de dieren geslapen, werkt prima, als noodoplossing.

en dankzij dit kabinet gaan er helaas nog veel meer bijkomen, ja er zijn opvangplekken, echter dit zal niet genoeg zijn straks als we allemaal geen baan meer hebben.

Marikuu | 02-02-12 | 23:04
Het goede nieuws is dat jij de tering kan krijgen.

small_town_dude | 02-02-12 | 23:27 | niet ok!

En jij doet je naam zó véél eer aan...!!


De voorzieningen bereiken iedereen. Maar als je je uitkering liever omzet in drugs of drank in plaats van huur dan houdt het snel op ja.

Daklozen kunnen overal terecht, maar er lopen er een aantal rond,die niet sporen, die eigenlijk moeten worden opgenomen in een inrichting.
Maar dat mag niet verplicht,als je niet gevaarlijk bent.
Dus vries je zielig,alleen en verlaten,dood.

zeg maar jansen | 02-02-12 | 23:31 | niet ok!

Maar hoe kom je nou op zo'n bekrompen filosofie...??

Scheer jij werkelijk alles over één kam dan..??

Oh als ik terug lees ze moeten zich ingraven pffffff
Mijn god
Sommigen kiezen er niet voor om dakloos te zijn
Als je in de problemen raakt word je zo je huis uit gegooid
En heb je geen familie die je kan of wil opvangen
Word het helaas onder een brug of bankje
Niet iedere dakloze rookt of drinkt of spuit

-weggejorist-

Petrus Post | 02-02-12 | 23:22
Met alle respect maar in Utrecht heeft vooral het CDA in de jaren tachtig geholpen om de daklozen te helpen. Utrecht is een GL/PvdA bestuurlijk getto en die gaan alleen voor zichzelf.
Overigens stem ik PVV.

ik denk zelf dat het keerpunt bereikt wordt als de eerste buitenlander hier over schaatsen gaat zeiken.
.
En dat gaat een keer gebeuren.

dutch-jack | 02-02-12 | 23:42 | niet ok!

Stap eens met je houten schaatjes op het ijs..??

We horen het wel..

Even terzijde, in de jaren 60 had je de anti-psychiatrie die vond dat je psychiatrische patiënten niet moest opsluiten maar vrij moest laten. Een nobele gedachte, maar helaas kunnen een hoop van deze mensen niet voor zichzelf zorgen en belanden ze vaak op straat.

zeg maar jansen | 02-02-12 | 23:31
Idioot te nitwit. In heel Nederland geldt op dit moment de Winter noodopvang en die is overal gratis. Pas als het weer boven 0 graden komt vervalt dit menselijk regime.

Hanxie | 02-02-12 | 23:42 | niet ok!
Met rechts Nederland bedoel ik vooral de VVD'ers. En dan gaat het mij vooral om de mentaliteit die ik zojuist benoemd heb (ze hebben het aan zichzelf te danken, dus verdienen ze geen cent van ons).
Wat jij zegt over Utrecht, ja het zal wel. Ik zou het niet weten.

Otzi....

Trouwens,..
Waarom hebben die zwervers geen migratie beleid?
Je kan zo de grenzen over tegenwoordig.
Je begint met je migrasie in Augustus en je loopt naar het zuiden van Frankrijk: g.co...
Doe je in 10 dagen zegt google, maar als je het wat rustiger aan wilt doen doe je er 20 dagen over.. Is ook goed..
En daar bevries je niet hoor! En in Maart kom je weer terug!
Zelfs dieren hadden dit door duizenden jaren geleden.. Misschien hebben zwervers ook een laag IQ?

dutch-jack | 02-02-12 | 23:48 | niet ok!
Omdat dat nogal wat afstanden zijn om te voet af te leggen. Zeker op een lege maag (waar ik wel vanuit ga).

Hoi Petrus,
Doen ze het in 30 dagen. ook goed..
En je kan in elke stad die je tegenkomt uit de vullus bakken eten.
Net als in NL in elke stad..
Dus ik zie het probleem niet.
Beetje zelfbehoud zou ik zeggen.
Maar het is makkelijker om anderen verantwoordelijk te houden voor je situatie.. Leve de zieligheids industrie!

Heel triest wat er is gebeurd, maar maakt het nou niet erger dan het is.
Als we te veel voorzieningen voor zwervers creëren, dan is er geen enkele prikkel om te veranderen. Dat is dus niet wenselijk. Dood laten vriezen is natuurlijk onacceptabel. Daarom is er ook extra opvang die open staat voor iedere dakloze. De zwerver uit dit nieuwsbericht is daar niet naar toe gegaan.

@Dagobert D. | 02-02-12 | 23:15 | niet ok!
Lekker belangrijk 1 zwerver. In afrika sterven er heul wat meer uit honger en dat is een heel minder aangename dood.
---------------------------------------
weer over Afrika..
Als we zelf het geld hadden verdeeld, wat NL daar heeft heen gepompt de afgelopen 35 jaar, wat ook zeker bij 'goede doelen' is blijven hangen, waren met z'n allen multimiljonair soort NL ala Dubai 3.0.

Voorbeeld:
mijn-kijk-op.infonu.nl...

Pas als het weer boven 0 graden komt vervalt dit menselijk regime.

Hanxie | 02-02-12 | 23:46 | niet ok!

Gelukkig maar. Anders ontbreekt elke prikkel om aan jezelf te werken.
Wel vind ik dat de sociale zekerheid beter moet in die zin dat er nu te veel gaten in zitten, waardoor je als dakloze amper mogelijkheden hebt om de boel weer op de rails te krijgen. Ook moeten er gewoon sociale huurwoningen zijn voor urgenten, en niet alleen voor asielzoekers of urgenten met kinderen. Dát is wat nodig is. Niet dat zgn. "menselijk regime" waarbij alles blijft zoals het is.

Wageningen, of all places. Stikt er van de geitenwollensokken, is er dan geen een geweest die eens de daad bij het 'sociale' woord voegde en die arme sloeber geholpen heeft?

dutch-jack | 02-02-12 | 23:48
Leuk. Goed idee. Wellicht kan de PVDA er in de tweede kamer een fraaie motie van maken. Een gloedvol betoog van Job Cohen moet wel het minst zijn dat wij krijgen te bewonderen. Per slot gaat het maar om een ding. Een dag niet lachen is een dag niet geleefd.

Lekker belangrijk 1 zwerver. In afrika sterven er heul wat meer uit honger en dat is een heel minder aangename dood.

@Dagobert D. | 02-02-12 | 23:15 : Afrika is het gevolg van achterlijkheid. Als de bevolking daar niet zo snel was gegroeid, zou daar nu weinig aan de hand zijn. De handen uit de mouwen wil ook wel eens helpen. Als Nederlanders de mentaliteit zouden hebben van Afrikanen, dan staat het hier nu elk jaar onder water en wordt het leven bepaald door ziekte en armoede. Afrikaanse landen hadden ook welvarend kunnen zijn. Bij zwervers ligt dit verhaal genuanceerder.

Ik geef het op
Inderdaad meer gekken buiten dan binnen
Pfffff
Menselijkheid ver te zoeken
Dat is onze nieuwe maatschappij
Fijne avond

@King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:28 | niet ok!
Maar jij was in die tijd een gezonde, weldoorvoede jongen in de bloei van zijn leven, die maar eens een keertje in een tentje sliep. En niet een afgeragde dakloze van 43. Deze mensen slapen vaak al jaren buiten. En dat sloopt een menselijk lichaam enorm, en vooral bij dit soort temperaturen. Die gasten hebben maar een duwtje nodig hebt en ze zijn er geweest.
En hij zal best uitgemergeld zijn door dopegebruik of door de alcohol, shure, maar dat betekend nog maar niet dat het oke is, om iemand met dit weer buiten te laten slapen.

Gauss | 02-02-12 | 23:57
Ware woorden. Veel dorpen kennen hun eigen (tijdelijke) vieze zwerver. Arme verwarde donders die mensenschuw zijn. Die sterven onder de ogen van al die gutmenschen in hun rijke dorpen zoals ook Driebergen een paar jaar geleden.

@King of the Oneliner | 02-02-12 | 23:28 | niet ok!
En BTW ik zat in de cavalerie, lichting 95-2, in Duitsland richting Schwarzwald, temperaturen -10..ongeveer zoals nu. En wij lagen alleen in slaapzakken (!), naast de tank met je uzi in je slaapzak (geyl). Niet om nu effe stoer te doen, maar zo ging dat wel toen.

Brinno | 03-02-12 | 00:11 |
Oberlausitz, drie dagen lang in het veld met mijn gescheurde bifi bag met -15. Kou krampen en bevriezingsverschijnselen, ik kon nadat ik een paar uur tegen de dieselkachel aan heb gelegen gelijk terug naar huis.
één keer nooit meer.

Ophokken vond ik wel een mooi woord. Duurder dan de zwervers zelf gebruiken waarschijnlijk. Opwarmen dacht onze nieuwe en tegelijk voormaliger BN-er niet aan, dan was hij nog niet voormalig geweest.

Alle zwervers naar Ter Apel en die protesterende Somaliers direct op het vliegtuig zetten naar hun lekkere, warme en droge land.

Brinno | 03-02-12 | 00:11
95-2. Zat je er dus vrijwillig!
79-1. Ik moest verplicht!

Brinno | 03-02-12 | 00:11
Nee,sorry,je zat nog bij de laatste lichting, ongeveer.
De laatste lichting mannen, met borsthaar en ongeschoren ballen.
En droegen zeker geen uggs.

@koekje erbij? | 03-02-12 | 01:19 | niet ok!
Yep de allerlaatste bij de Cavalerie. In Soest 101 TBat.
En omdat wij de allerlaatsten waren, werden er ook allemaal 'leuke' dingen georganiseerd: drie oefeningen, waaronder 1 in Wales, knallen met oorlogsmunitie, 1 grote NAVO oefening in Duitsland met MILES systeemen nog een 'gewone' in Duitsland. Ik heb mijn oefeningen wel gehad in 9 maanden, maar goed 't was wel lachen ook.

het is gewoon triest dat dit gebeurt. Dakloos, het gros van de reaguurders hier is er maar slechts 6 maanden van verwijderd.(quote) maar realiseert zich dat nog niet.

Weer een kostenpost minder. Moeten we toch blij om zijn.

Ik neem aan dat al die hier reagerende helden vannacht minstens 2 zwervers in huis genomen hebben.

Zo niet dan zijn het vieze hypocrieten die beter hun muiltjes kunnen dichthouden.

Wat een taalgebruik ook alweer, Powned .. Ophokken ?
Ik denk dat de gemiddelde zwerver nog liever de eer aan zichzelf houdt dan dat hij op de redactie zou gaan werken.

Voor zwervers is er dan ook geen woonruimte, alleen voor criminele Roma's.

Triest. Maar misschien was het een radicale milieu-activist (Wageningen, jeweettog?) en dan valt het leed weer ietsje mee.

Mensen veranderen niet zolang je de hand boven het hoofd blijft houden, SNAP DAT NU EENS.

-weggejorist-
Marikuu | 02-02-12 | 23:04 | niet ok!

doet ze naam waar..´´flikker´´

mevrouwstemband | 02-02-12 | 23:07
Veel willen er niet geholpen worden... die vinden het wel best, er zijn er zelf een groot aantal die nu niet de winter opvang in gaan omdat ze niet met andere zwervers op één zaal willen liggen...

guttegut,wat zijn we ineens politiekcorrect hier..
"ophokken" zeggen voor zwervers is not done, maar als iemand berispt wordt voor het roepen van "...alle moslimmannen zijn beesten..." dan springen voor hem in de bres.

Niks zieligs aan, een aantal jaren geleden wilde de zwervers niet eens binnen slapen.. En iedereen kan in NL met de juiste inzet gewoon weer een funtie binnen de samenleving krijgen. Geen medelijden mee dus.. punt.

Zwevers steken zelf ook de draak met de 'ophokplicht' en hier is het ineens oooooh wat erg/ poeh poeh wat slecht....Daarbij is het helaas wel een beetje zijn eigen schuld. Ze moeten door de kou naar binnen, daar zijn extra facaliteiten voor geregeld. Mensen die koste wat het kost toch buiten blijven worden al extra in de gaten gehouden door politie en de mensen van het leger des heils. Wil je dat toch koning vrijheid zijn (en zit je misschien zonder dat iemand het weet in een berging en niemand kan je checken) dan is er inderdaad de kans dan je héél diep in slaap valt. Spijtig maar helaas...

Beroepsrisico.

@dutch-jack | 02-02-12 | 23:48:
Jongen, heb jij ooit wel eens meer dan tien kilometer gelopen? Als je getraind bent, goede schoenen hebt, goed uitgerust bent en gegeten hebt kan je vijftig kilometer op een dag lopen. Dat betekend dat je er dan al 25 dagen over doet om daar te komen. Maar een zwerver loopt echt niet zomer vijftig op een dag aangezien hij waarschijnlijk geen goede schoenen heeft en ook tijd verliest met het zoeken van een slaapplek en eten doe je er sowieso al twee keer zo lang over, en dan loop je niet rustig.
.
Die tien dagen zijn trouwens on af gebroken lopen. Het is sowieso al extreem moeilijk om tien dagen niet te slapen in rust (10 dagen niet slapen kan ook al dodelijk zijn) maar lopend wordt denk ik toch wel heel erg moeilijk.

Erg triest.Nooit geen medelijden mee gehad, maar dit wil je niet...

leger des heils zei, dat ze met dit weer niemand afwijzen, wat doet die man dan in die schuur....

@mevrouwstemband | 02-02-12 | 23:17 |
Met uw empathisch vermogen zit het wel snor maar aan realiteitszin ontbreekt het u helaas ten enenmale.

Niemand hoeft in dit land buiten te slapen. Mensen die dat wel doen, kiezen daar zelf voor. Een deel van de zwervers wilt nu eenmaal koste wat kost op straat slapen. In grote steden is altijd een handjevol zwervers die zonder gebruik van geweld niet mee te krijgen zijn naar een opvanglocatie, simpelweg omdat ze zich er hevig tegen verzetten.

Maar voor iedere dakloze die 's avonds behoefte heeft aan een warme maaltijd en een bed, staat een warme maaltijd en een bed klaar. Met onze beschaving heeft dit dus niets te maken. Desalniettemin blijft het natuurlijk een treurige zaak.

Bovendien heeft deze zwerver waarschijnlijk zodanig veel gedronken dat hij door de verdovende werking van de alcohol niet gemerkt heeft dat hij onderkoeld raakte en in comateuze toestand is overleden.

en de darwin award gaat naar....

Tegenspraak | 03-02-12 | 13:34 | niet ok!
Je wordt nog altijd gewoon weggestuurd als het vol is, hoor! Ook als het vriest.

Je kunt ook beter binnen blijven met dit weer.

@mevrouwstemband | 02-02-12

Lekker mentaliteit, jij ZAL en MOET geholpen worden of je het wil of niet.

neonreclame | 02-02-12 | 23:17 | niet ok!
Als het mijn neefje was had ik hem in huis genomen...

Opgeruimd staat netjes

-weggejorist-

Gaat de intelligentie hier net zo hard omlaag als het kwik of zo?

Mijn broer heeft vorig jaar onderdak aan een zwerver geboden toen het -17 was. De volgende dag was de zwerver weg en al het bier ook, voor de rest was niets gestolen trouwens. Mijn broer vond het niet erg, zoals het hoort. Maar zo'n vaak stinkende man die vaak weinig zinnigs kan vertellen vanwege traumatische ervaringen/drugs in je huis voor een nacht is toch iets wat ik niet zelf zou doen denk ik. Ik vindt bovendien dat dit niemands schuld hoeft te zijn, zelfs de overheid kan niet voor iedereen zorgen.

Mijn broer heeft vorig jaar onderdak aan een zwerver geboden toen het -17 was. De volgende dag was de zwerver weg en al het bier ook, voor de rest was niets gestolen trouwens. Mijn broer vond het niet erg, zoals het hoort. Maar zo'n vaak stinkende man die vaak weinig zinnigs kan vertellen vanwege traumatische ervaringen/drugs in je huis voor een nacht is toch iets wat ik niet zelf zou doen denk ik. Ik vindt bovendien dat dit niemands schuld hoeft te zijn, zelfs de overheid kan niet voor iedereen zorgen.

MMunchie | 03-02-12 | 21:49 | niet ok!

Ik vindT....aiii aiii aiii...doet mijn aan me ogen. Verder leuk verhaaltje

@Moslim87 | 03-02-12 | 22:14 | niet ok!

Zielige slapjanus!

En dan zelf ook nog compleet incorrect spreken, tjonge jonge...

Misfit | 03-02-12 | 22:37 | niet ok!
hehehe slaap lekker hihihih effe zwaaien

@Moslim87 | 03-02-12 | 22:55 | niet ok!

Je doet je naam eer aan, proleet.

Misfit | 04-02-12 | 07:44 | niet ok!
Lekker geslapen?? hihihi

Reacties op dit artikel zijn gesloten