*

"Wij zijn het zat", zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

Reizigers die als haringen in een ton in de trein moeten staan, moeten voor dat ongemak gecompenseerd worden. Dat vindt de stichting ConsumentenClaim, die nu 8.500 claims bij de spoorvervoerder neerlegt.

De stichting wil dat gedupeerde reizigers met terugwerkende kracht vanaf september 2015 minimaal de helft van de reiskosten vergoed krijgen. Het compenseren van reizigers moet doorgaan totdat de NS het tekort aan zitplaatsen oplost, weet BNR. "Wij zijn het samen met de mensen die zich bij ons hebben aangesloten helemaal zat", aldus Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

"Als je niet behoorlijk vervoerd wordt en je betaalt toch de volle mep, dan moet je gewoon een deel van het geld terug krijgen", vervolgt Smit. Het gebeurt te vaak dat treinvervoer op veevervoer lijkt, of dat mensen berhaupt geen trein in kunnen en op het perron worden achtergelaten.

NS weet het zelf ook

Volgens ConsumentenClaim is de NS zich zelf ook bewust van de problemen. In 2014 meldden de Spoorwegen al dat er in de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. Volgens Smit is er te weinig gedaan om het materieeltekort op te vangen. De Fyra-faal heeft de problemen volgens Smit alleen meer verergerd, omdat 170 reguliere treinen voor de komst van de hogesnelheidstrein van de rails moesten worden gejorist.

Mocht u zich ook gedupeerd voelen door de NS, dan kunt u zich aansluiten bij de claim. Haalt ConsumentenClaim bakzeil, dan betaalt u ook niets.

Reaguursels

Geweldig, eerst gesubsidieerd reizen en dan nog geld toe krijgen ook.
Wanneer gaat ConsumentenClaim iets doen aan het tekort aan snelweg?

Consumentenclaim spoort reizigers aan claims in te dienen bij consumentenclaim om zo relevant te blijven.

kapotte_stofzuiger | 25-02-16 | 09:05
Gesubsidieerd reizen? Waar haal je die onzin vandaan? Als je met twee man reist, is de auto al goedkoper. Je zou juist denken dat massaal vervoer de potentie zou hebben om goedkoper te zijn dan kleinschalig vervoer. De reizigers alleen kunnen de kosten al ruimschoots dekken. Doet het dat niet, dan moeten ze sowieso maar eens gaan kijken naar hoe het opgezet is, want dan klopt er geen hol meer van.

Is dit van diezelfde knakker als van de staatsloterijclaim?

Prima actie, trein is veel te duur, bij langer dan 30 minuten reistid, zou je een fauteuil en een blowjob moeten krijgen voor die prijs.

geen poot om op te staan, de voorwaarden van de NS zitten HEEL goed in elkaar...er staat geen tijd op je kaartje...of een zitplaats...alleen een klasse.....dus wettelijk gezien doet de NS zijn werk als je vervoerd wordt....thats it....maakt dus niet uit hoe! of hoe laat...of hoelang men erover doet! en das best raar eigenlijk....als elk commercieel bedrijf zo zou mogen werken...zou de wereld er heel anders uit zien!

Prijsstijging van treinkaartjes in 3... 2... 1...

kapotte_stofzuiger | 25-02-16 | 09:05
Om maar even met een simpele berekening te komen. Als ik met de auto vanaf mijn huis naar Schiphol rijd, rijd ik 169 kilometer. Bij een verbruik van 1 op 10 zou ik dan 24,72 (op basis van de huidige landelijke adviesprijs van 1,464 voor Euro 95) kwijt zijn en dan ben ik 1 uur en 45 minuten onderweg. Nu ga ik in plaats daarvan met de trein. In mijn eentje zou ik dan 23,- kwijt zijn, tegen 1 uur en 54 minuten reizen. Nou reis ik niet vaak alleen, dus met twee personen, retour, zou ik dus als ik 8 dagen met het vliegtuig op vakantie ging met mijn vrouw 24,72 * 2 + 37,50 parkeergeld = 86,94 kwijt zijn. Met de trein zouden we 4 x 23,- (twee personen retour) = 92,- kwijt zijn. Openbaar vervoer is al jaren niet meer concurrerend met de eigen auto.

Het is een vervoersbewijs. Dus geen recht op zitplek.

@Morfanaion | 25-02-16 | 09:23 ,
nu nog even belasting, verzekering, grote beurt, winterbandjes etc. er bij optellen,
vergeet je gemakshalve even.

@ bArAbAts | 25-02-16 | 09:21 | niet ok!
Beter nog. De NS verkoopt vervoersbewijzen, geen plaatsbewijzen.
Als je controle krijgt of een boete is dit vanwege het ontbreken van een geldig vervoersbewijs.
Men wordt, zij het lichtelijk oncomfortabel, gewoon vervoerd.
Ik zie niet in waarom de NS zich druk zou moeten maken.
En ja ook deze reaguurder reist (nog wel) per trein.

De reden waarom reizen met de trein 'zo duur' is omdat de trein ook in de daluren met 3 passagiers naar schubbekuttersveen moet rijden. Prijsdifferentiatie mag niet. Die hele claim slaat helemaal nergens op en gaat ook helemaal niets opleveren.

@Nerdino | 25-02-16 | 09:45
Waarom mag dat niet? Als ik tussen 11:00 en 16:00 op een werkdag bij de wasstraat hier op de hoek kom, krijg ik korting vanwege "daluren"

Waarom mag ik wl bij NS een 'dalurenkaart' kopen waarmee ik biten de spits korting krijg, maar geeft NS die korting niet gewoon standaard? Dan zou het probleem in de spits ook kleiner worden, want dan kiezen mensen ervoor om op andere tijden te reizen. Nu moeten ze daar eerst voor betlen.

Dat NS daar zelf nooit aan gedacht heeft, toont aan wat voor incompetent zooitje ook daar aan 'de top' staat. Net zoals in 90% van het bedrijfsleven overigens. Nitwits met een IQ van 88 die alles precies zo doen als hun opa, die het bedrijf oprichtte.

Kortom: je lult uit je nek met je "mag niet", het mag wl maar NS wl het niet. Zelfs voor het geven van korting op de stille uren willen ze nog betaald krijgen.

Deze claim slaat natuurlijk kant noch wal. Je weet waar je aan begint als je voor het openbaar vervoer kiest. Het kan druk zijn. Net als dat je bakken wegenbelasting en accijnzen betaalt als automobilist, en toch regelmatig in de file staat. Toch zie je geen megaclaim van automobilisten bij de overheid omdat ze van het geld dat ze uit de automobilist melken niet meer asfalt aanleggen, of wel? Net als op de weg kan het in het OV onverwachts druk zijn. Het is niet zo dat de NS dan direct extra treinen kan gaan laten rijden, net als dat Rijkswaterstaat niet per abuis extra asfalt kan aanleggen tijdens een file. Apart volk, die OV reizigers.

vander F | 25-02-16 | 09:28
Nee hoor, vergeet ik niet, maar ik rij nog wel iets meer dan eens per jaar naar schiphol. Ik heb met mijn gezin simpelweg een auto nodig, dus, die verzekering en die belastingen, die betaal ik sowieso wel, of ik de auto nu wel of niet meeneem naar het vliegveld. Winterbandjes doe ik niet aan, maar zou voor de rit ook niet uitmaken, het enige waar je enig punt hebt is het onderhoud, de rit zou het onderhoud misschien iets duurder maken. Maar, dat gaat echt niet een tientje schelen en voor ritten waarbij je niet dergelijke bedragen aan parkeergeld betaalt, ben je in ieder geval met de auto met z'n tween goedkoper uit en dat is vrij belachelijk voor grootschalig vervoer.

Old_Spice | 25-02-16 | 10:02
De claim gaat niet om de onvoorziene momenten. Om maar iets te noemen, toen ik in Groningen werkte en dagelijks in de trein zat kon je er in september, wanneer het academisch jaar begon, de klok er op gelijk zetten. Zodra de spits dan begon, zat de trein zo vol dat er een aanzienlijk deel van de reizigers al vanaf station Groningen CS staan, ik die een station later instapte kon een zitplaats dus al helemaal vergeten en er zijn toen genoeg momenten geweest dat ik aardig moest persen om er nog bij te kunnen. Als ik dat kan voorzien, kan NS dat ook. Daar gaat dit om.

Nederlanders zijn notoire zeikerds! En voor dat jullie weer beginnen met "zeiken" ik ben er zelf ook een. Een half uurtje staan dat is vreselijk om daarna de rest van de dag onderuitgezakt op je stoel te zitten, man o man wat een kloothommels. Was getekend een zeer tevreden treinreiziger.

@Morfanaion | 25-02-16 | 09:23 | niet ok!
Kunt u nagaan, zelfs met subsidie is de trein duurder (gemakshalve onderhoud, afschrijving, belastingen etc. etc. van auto's achterwege gelaten).

ProRail krijgt jaarlijkse 1,2 miljard euro subsidie voor aanleg, onderhoud, beheer en beveiliging van het spoorwegnet.

Morfanaion | 25-02-16 | 09:23 | niet ok!
Iedereen die iets vaker met de trein reist, heeft een kortingskaart. Dat scheelt 40%, tenzij je per se in de spits moet reizen. Voor incidentele reizigers is de NS wel ontmoedigend duur, ja.

Kameroudste | 25-02-16 | 09:57 | niet ok!
De NS heeft wel degelijk gedacht aan prijsdifferentiatie, zoals in het buitenland heel gewoon is (Duitsland, Engeland, Frankrijk). Maar de OV-klantenorganisaties (Rover, consumentenbond) en het parlement willen er niet aan.

Forenzen is een keuze... Vluchten kan zo ook niet..

We zijn een beetje te verwend.
We willen gecompenseerd worden voor een te volle trein, maar wat gaat een schadevergoeding daar aan veranderen?
De kaartjes zullen wat duurder worden ja, en de aanschaf van meer materieel zal worden uitgesteld.
Wordt de reiziger daar beter van?
Natuurlijk niet.


Er moet eens flink de bezem over al die gesubsidieerde kul-clubjes.
Natuurlijk kunnen we overal wel "schadevergoeding" voor vragen; te lange rij bij de bakker, gevallen slablaadje bij de groenteboer, niet lief genoeg kijkende secretaresse, etc. Maar uiteindelijk betalen we zelf voor die claims.
En ondertussen vergeten we dat dit land ook nog met een heleboel echte problemen kampt.

"Haalt ConsumentenClaim bakzeil, dan betaalt u ook niets." Dus als ze zeggen we doen het toch maar niet. En als ze geen gelijk krijgen?

Een overvolle trein met mensen die de volle mep betalen is extra winst voor de NS. De prijs wordt berekend op een zitplaats.
Misschien moet je staan en zitplaatsen anders berekenen.
Ja wanneer zon ritje maximaal een half uurtje duurt is het vervelend maar nog niet erg. Anders wordt het wanneer dat veel langer duurt.
Mede door dat opgepakt staan veroorzaak je meer besmettingen door ziektes, zoals griep.
Ja en het Fyra debacle heeft dus behalve de weggegooide miljoenen ook nog eens nadelige gevolgen voor de reiziger. Door deze claim wordt de door domme lieden genomen beslissingen nog erger.
Zijn die nog in dienst?

18konijn | 25-02-16 | 10:39
Dat hangt er van af. Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week buiten onze woonplaats, gaat met de trein, maar voor haar scheelt de korting niet genoeg om die kortingskaart te halen. Die betaalt dus gewoon de volle mep. Voornaamste reden dat ze met openbaar vervoer gaat is het feit dat haar werkgever een limiet heeft gesteld op de kilometervergoeding woon-werkverkeer, maar openbaar vervoer wel volledig vergoedt. Afstand en frequentie spelen samen een rol en het kan dus niet altijd uit.