*

Er wordt gezocht naar oplossingen.

Zeker vierhonderd mbo-scholieren zijn de dupe van het faillissement van de verschillende winkelketens. Om hun stages goed af te ronden moeten ze halsoverkop op zoek naar een nieuwe stageplek.

Bij de verschillende winkelketens zoals Perry Sport en V&D liepen vele honderden scholieren stage op het moment dat de ketens failliet gingen, weet het AD. Een groot gedeelte van de scholieren moesten een jaar lang stage lopen, daar is nu halverwege een halt toe geroepen. Daardoor komt mogelijk hun diploma in juni in gevaar.

Volgens bedrijfstakgroep Handel en Mode, een gezamenlijk platform van de mbo-opleidingen, is het aantal verkoopstagiairs en filiaalmanagers in spť ongeveer 400. Het aantal horecastagiairs, die bijvoorbeeld bij La Place stage liepen, komt daar nog bovenop.

Op zoek naar oplossingen

De bedrijfstakgroep heeft inmiddels een brandbrief gestuurd naar minister Jet Bussemaker van onderwijs. Daarin vraagt ze om coulance voor de mbo'ers die stage-uren moeten missen door de faillissementen. "Het is wel zo eerlijk als daar rekening mee wordt gehouden, ook als ze hun praktijkexamen op school moeten afleggen in plaats van buiten de deur", aldus Frans Verbraak van de bedrijfstakgroep.

Volgens de mbo-raad moeten scholen hand in hand gaan met bedrijven om nieuwe plekken te vinden voor de stagiairs. "Vraag of winkels extra stagiaires kunnen aannemen en onderzoek of er nieuw, erkende leerbedrijven kunnen komen. Want, hoe goed bedoeld ook, een ondernemer kan niet zomaar een mbo'er opnemen", zegt Marije Hulsbosch van de mbo-raad.

Reaguursels

Als er geen stageplekken zijn voor die jongeren, is er straks dan wel werk in die studiekeuzes?

@Feynman | 08-03-16 | 10:08 | niet ok!
Werk? Iedereen een basisinkomen!

Zeikerds incoming. MBO is de toekomst

Genoeg stageplaatsen over de grens bij onze oosterburen. Is dat geen optie?

@HeinzKetchup | 08-03-16 | 10:13 | niet ok!
De toekomst van langdurige werkloosheid, bijstand en criminaliteit.

En we weten wat een tekort aan stageplekken betekent!!! Radicalisatie en dus weer een Bataclan.(volgens linkse warhoofden)

@ginosino
Een slecht toekomstperspectief kan leiden tot radicalisatie. Ergens hebben die linkse warhoofden dan wel een punt.

Ik lees dat het dus feitelijk nog veel slechter gesteld was met de betreffende toko's.
Zoveel gratis FTE en dan nog kopje onder gaan....

tja moet je maar geen MBO'rs in het management en bestuur van die winkelketens zetten.

KomodoVaraan | 08-03-16 | 10:23 | niet

het duurt niet lang meer voor HBO net zo veel waard is. Of net zo weinig beter gezegd.

Hebben verkopers een opleiding nodig?

Scapo | 08-03-16 | 10:17 | niet ok!

maar waarom zie je dan bij niet-moslims met een even slecht toekomstperspectief amper radicalisatie ?

Een jaar stage,het is altijd lachen in de middenstand.

-weggejorist-

De middenklasse is bijna weggevaagd, het wachten is op een Pol Pot die onze bovenkaste de rijstvelden instuurt.

volgens mij is de klant de dupe die niet 24 uur wil wachten maar het nu wil hebben en daarom de winkel binnenstapt.

Geweldige ervaring zou ik zeggen!

Ach en alle HBO studenten in alle zorggerelateerde beroepen zijn weer de dupe van de bezuinigingen in de zorg. Zo heeft iedereen wat he. Iedereen lijdt onder het huidige ecomische, polieke en sociale klimaat.

Jammer voor de 85.000 vluchtelingen...
stageplekken worden steeds moeilijker te krijgen.

Hoeveel man werkten er eigenlijk voor echt geld in die toko's? Honderden stagiares... das ook niet al te vreemd om niet failliet te gaan.

Ik voel een stijging van het aantal tasjesroven opkomen nu het gebrek aan stageplekken ernstige vormen begint aan te nemen. Wellicht dat enkele gratis kickboxclinics nog wat soelaas kunnen bieden.

Eindelijk weer goedkoop wonen in de buitenstad..

De middenklasse is bijna weggevaagd, het wachten is op een Pol Pot die onze bovenkaste de rijstvelden instuurt.
@compitaal | 08-03-16 | 10:56 |
In de VS schijnt wel een soort 'creatieve klasse' te ontstaan die mee kan komen in onder andere de 'high tech' industrie en mensen die door diezelfde ontwikkelingen weggesaneerd worden (veel van die technieken - ook die er nog aankomen - zijn toch de moderne variant op de tractor die de landbouw in vrij korte tijd arbeidsextensief maakte.. en dan nog denk ik dat heel veel van die dingen die appeltje-eitje zijn technisch, niet worden toegepast om allerlei redenen dus in die zin gaat het hooguit wat minder snel dan de tractor maar is het op termijn net zo onafwendbaar ook). Het feit dat je een nogal gedateerde vorm van landbouw noemt, is hopelijk niet ironisch (al ken ik die geschiedenis ook wel).

Ik ben zelf ook MBO afgestudeerd en heb al jaren een succesvolle baan in de ICT, dus het gezeik dat Mbo'ers belanden in de bijstand en totaal geen uitzicht hebben op een goede toekomst slaat nergens op.

Goed nieuws voor deze site, het zal een stuk drukker worden in de comments. Slecht nieuws voor de scribenten, het aanbod voor goedkopere stukjestikkers zal in jullie nadeel gaan werken bij de volgende loonsverhoging onderhandelingen.

@Eldereye | 08-03-16 | 11:38 | niet ok!
"Ik ben zelf ook MBO afgestudeerd", dat zegt al voldoende. Veel plezier met uw lease-Skoda en Dell-laptop van de zaak.

Een jaar lang stage lopen bij V&D... wat moet je daar dan nog leren na de eerste 2-23 maanden? Klinkt als opvulling, of gaat het gewoon om het opbrengen van de discipline hier?

Advies aan ALLE studenten en scholieren: stop met leren en YOLO. Toekomst is er niet meer.

@Eldereye | 08-03-16 | 11:38 | niet ok!
"Ik ben zelf ook MBO afgestudeerd", dat zegt al voldoende. Veel plezier met uw lease-Skoda en Dell-laptop van de zaak.

kapotte_stofzuiger | 08-03-16 | 11:40 | niet ok!
Dat komt wel goed. Maar aangezien ik 3x modaal verdien is voor mij leasen niet nodig. Oh, en u trouwens nog veel succes met reaguren vanaf je luie stink bank. Vergeet overigens niet om langs het UWV te gaan, anders heeft u binnenkort geen uitkering meer.

@Feynman | 08-03-16 | 10:08 | niet ok!

vaak zijn het BBL opleidingen, dus "werkend leren". Vaak betaalt de baas dan (een deel van ) de opleiding. Als je dan klaar bent met de opleiding, loopt meestal ook je contract af.

Uiteraard ben je met een diploma gelijk te duur, want er zijn genoeg nieuwe BBL'ers.


Advies aan ALLE studenten en scholieren: stop met leren en YOLO. Toekomst is er niet meer.
@Eigenaar_IJsland | 08-03-16 | 11:44
Nou, het is met name ook aan de onderwijssector om daar een mouw aan te passen (maar het feit is wel dat dit door de tijd heen wel een van de meest conservatieve sectoren is gebleken die je kan bedenken.. die zitten feitelijk nog op bureaucratie en productielijnfabrikage, die ooit voor het eerst onderwijs op grote schaal mogelijk maakte). Ook dat kan waarschijnlijk allang effectiever en efficiŽnter ook (en dat hoeft lang niet altijd te resulteren in minder aandacht voor 'de mens' - misschien is in de huidige opzet juist het systeem wel heel dominant in al zijn weinig flexibele beperkingen).

Een jaar lang stage lopen.

Dat komt op mij over, zeker op dat niveau, een jaar lang gratis arbeid.
En nog gaan al die bedrijven failliet ondanks de gratis arbeid.

@Eigenaar_IJsland | 08-03-16 | 11:44 |
Om eerlijk te zijn denk ik, vooral gelet op de opgebouwde studieschuld, dat gij er niet ver naast zit.

@Eldereye | 08-03-16 | 11:53 | niet ok!
Bij het UWV vraag je geen bijstand aan en 'stinkbank' is een woord. U blijft wel MBO-er, zelfs met 30x modaal.

@nickolaas | 08-03-16 | 11:56
Wat ik bedoel te zeggen is dat je voor je studie toch een redelijk grote lening moet afsluiten die zeker in de eerste (vele) jaren je als een molensteen om je nek hangt en geheel afhankelijk maakt van de staat.
Ga je daarentegen niet leren/studeren dab belandt je in een arbeidsloze toestand. Gelukkig is diezelfde overheid dan wel zo galant om je gratis geld te geven. Netto hou je misschien zelfs hetzelfde over maar je hoeft er niets voor te doen.
En zeg nou zelf, de jeugd is toch de leukste tijd in je leven.

kapotte_stofzuiger | 08-03-16 | 11:57
En jij een loser met attitude probleem.

@Eigenaar_IJsland | 08-03-16 | 12:01 |
Volgens mij bent gij nog niet op de hoogte van de nieuwe participatiewet (opvolger van Wet, werk en bijstand) waarin beschreven staat dat bijstandsgerechtigden voor nop te werk kunnen worden gesteld.

In Rotterdam voeren ze daarin een waar schrikbewind dat de tijd van de Japanse bezetting in Zuid-Oost AziŽ niet zal misstaan.

@kapotte_stofzuiger | 08-03-16 | 10:14 |
@kapodtmakert | 08-03-16 | 10:14 |
@HeinzKetchup | 08-03-16 | 10:13 |
Dan moet men vooral nieuwe gratis arbeidskrachten het land binnenhalen (terwijl de huidige niet eens kan worden gevoed met een fatsoenlijke baan die fatsoenlijk betaalt) om vervolgens die nieuwe gratis arbeidskrachten te laten kweken die vervolgens niet aan de bak komen met als klap op de vuurpijl dat zij de nieuwe jihadisten worden of ander 'kattenkwaad' uithalen.

@ProAsfalt | 08-03-16 | 12:07
Dei wet ken ik wel, evenals de zeer vele gaten die er in zitten. Daarnaast ook nog genoeg uitzonderingen zodat in de praktijk haast niemand er last van heeft.
Voor de goede orde: ik werk wel (en draag m.i. meer dan genoeg bij aan de maatschappij).

Om eerlijk te zijn denk ik, vooral gelet op de opgebouwde studieschuld, dat gij er niet ver naast zit.
@ProAsfalt | 08-03-16 | 11:57
Komt ook nog bij dat veel van die kennis bij een webwinkel al in software voorhanden is (die bijvoorbeeld klantenkennis met allerlei analyse tools goed voorhanden maakt en ook een aardig inzicht geeft in de belangstelling voor een product). Daarnaast zie je in toenemende mate dat dit ook heel toegankelijke techniek is geworden via beveiligingscamera's (zogenaamde 'heatmaps') images.search.yahoo.com... images.search.yahoo.com... en in die zin gaat dat misschien ook een beetje de kant op van de magazijnen (vroeger was er iemand die bijna onvervangbaar was, want die wist waar alles stond naast misschien een papieren administratie - wat ook nog een vak apart was, toen kwamen de administratiesystemen, toen de systemen die alles aanstuurden en vervolgens vergaande optimalisaties die alles zo kunnen aansturen dat een mens het allang niet meer zou kunnen (en bijvoorbeeld die heatmaps en snelle klantfeedback van die webwinkels is ook nodig om heel snel veranderende consumentenvoorkeuren mogelijk te maken.. voor mode is Instagram schijnbaar heel bepalend geworden en is een collectie ontwerpen voor het volgende seizoen al bijna een achterhaald concept aan het worden).

het duurt niet lang meer voor HBO net zo veel waard is. Of net zo weinig beter gezegd.
Loodje | 08-03-16 | 10:42 | niet ok!
Onzin, het massaal university noemen van een HBO maakt het niet universitair, net zoals een goede MBO'r in de praktijk voor een bedrijf velen malen meer waard is dan een MAVO3'rtje met type en strikdiploma.

-weggejorist-

stageplek, stageplek.. onderdeel van deze stage is toch dat er nauwelijks werk te vinden is in de fysieke detailbranche maar wel een overvloed aan arbeiders..als mbo er zou ik snel een andere studie kiezen en daar een stageplek bij gaan zoeken. ICT bevoorbeeld of online retail

@Eigenaar_IJsland | 08-03-16 | 12:01 |
Ik vind het wel schunnig dat in de kassen aan Nederlanders gerust om MBO-T wordt gevraagd en men daar bij Polen niet om lijkt te malen.. dan begin je dus ook met een studieschuld. Bovendien zijn dat soort van banen juist als je de productiviteit zo opjaagt echte doorgaansbanen die mensen maar een jaar of twee kunnen doen zonder ziek te worden (en die Polen hebben dan perspectief op iets beters en waarschijnlijk een zakcentje opgebouwd). Vraag zo'n tuinder maar eens wat zijn verloop is.. In China gaat het precies hetzelfde, mensen komen naar de stad, gaan aan de slag in zo'n fabriek voor een paar jaar en stromen dan in wat anders en als het goed is vaak de middenklasse (bijna in de hele wereld neemt die middenklasse ook toe - moderne Westerse economieŽn lijken zelfs een beetje de uitzondering). In die zin zou leren tijdens werk (en iets lager instromen) veel beter bij dat soort technieken passen. Ik zou proberen toch grote distributiecentra hierheen te halen, chipfabrieken (en we hebben al NXP dat al jarengoed draait en een van de bedrijven die dat soort techniek mogelijk maakt zit hier ook in de vorm van ASML - beide trouwens Philips-'spin offs' en ook de Tesla-fabriek in Tilburg is een voorbeeld dat je die bedrijven ook echt wel kan werven). Ook bij NedCar zag je dat in het ombouwen van die fabrieken op zichzelf veel werkgelegenheid kan zitten (eens in de 10 jaar een investering die soms in of door de miljard heen kan gaan). Kunst zou zijn een voorsprong in dat soort technieken op te bouwen (dat begint met planning en ontwerp met simulatiesoftware, validatie van die plannen om een grote investering te rechtvaardigen en vervolgens zit er in de ombouw ook nog veel werk.. ben je daar goed in dan kan zo'n team de hele wereld over om op andere 'sites' zo'n ombouw verder uit te rollen. En je ziet ook hier dat dergelijke 'overhauls' soms al een kleine regionale economische boom veroorzaken (cruiseschip, booreiland of raffinaderij die zoiets ondergaat zorgt er lokaal voor dat alle restaurants en hotels goed bezet zijn en heel veel andere bedrijven aan de slag). Daar kan je best ook een goed stuk economie op drijven denk ik (naast ook weer lokaal produceren met dat soort technieken).

@Eldereye | 08-03-16 | 11:53 | niet ok!
Bij het UWV vraag je geen bijstand aan en 'stinkbank' is een woord.
U weet precies hoe het zit met het UWV/uitkeringen, was natuurlijk ook te verwachten. Oh, en liever een Mbo'er met een goed inkomen dan een straatarme, kansloze op spelling lettende Hbo'er. Voor de rest veel succes met het letten op typefoutjes en overige zeik activiteiten.

"echte doorgaansbanen die mensen maar een jaar of twee kunnen doen zonder ziek te worden"
@mezelf 12:33
Overigens was dat al zo in de tijd van Henry Ford.. al toont bijvoorbeeld de BMW-fabriek in ik meen Leipzig ook aan dat er een meerwaarde zit in het door elkaar heen hebben werken van jongere en oudere werknemers ook in zo'n omgeving.

Feynman | 08-03-16 | 10:08 | niet ok!
Een stagiair moet je begeleiden. Dat kost tijd, en je hebt iemand nodig die dat kan. Lang niet elk bedrijf kan dat aan, terwijl ze iemand die al het vak kent, wel een baan kunnen bieden.

loze stijl | 08-03-16 | 10:22 | niet ok!
Een stagiair begeleiden kost je net zoveel tijd als het je oplevert. In elk geval voor HBO, van MBO weet ik het niet zeker.

In Rotterdam voeren ze daarin een waar schrikbewind dat de tijd van de Japanse bezetting in Zuid-Oost AziŽ niet zal misstaan.
ProAsfalt | 08-03-16 | 12:07 | niet ok!

Als je dat tegen mijn grootvader zegt, schopt hij je met zijn 97 jaar nog steeds linea recta onder ťťn van de spoorbielzen in Birma. Als hij er tenminste nog ťťn kan vinden waar geen kameraad van hem onder ligt.

Stage lopen bij V&D....bijna iedereen bij mij in de klas deed dat vroeger.....de meisjes dan, he?. En dan praat ik over de jaren 80.

Moeten ze maar een stageplek zoeken bij de webwinkels, die voor sluiting van de werkelijke winkels verantwoordelijk zijn.

@Boer Willem | 08-03-16 | 13:01
En dan nog is de overheid in de jaren '80 al actief 'weidewinkels' tegengegaan (in Venlo had je Trefcenter en de Makro was alleen voor bedrijven). Had je toen een instroom van Metro/ Wall Mart-achtige winkels gehad met de opkomst van de auto, dan was V & D al heel lang eerder nekkie-af geweest (toen had V & D denk ik ook nog de macht om invloed op die dingen uit te oefenen - overigens was Hoog Caterijne ook een van de eerste 'Shopping Malls' wereldwijd, met grote parkeergarages - waar zij dan wel weer heel prominent in, misschien hebben ze wel in twee richtingen indirecte invloed gehad op die dingen).

@mezelf| 08-03-16 | 13:09 |
En ik denk trouwens dat IKEA net zo'n grote nagel in de Vendex-doodskist heeft gehad (net als een andere buitenlandse keten, Media Markt) als die webwinkels. En daarvoor kwamen ketens als IKEA dus ook niet heel makkelijk binnen.

Denhaag heeft hier ook weer een steek laten vallen. In de toekomst zal er minder winkelpersoneel nodig zijn, maar het aantal studieplekken neemt niet af. Waar blijft de visie van dit "beste" kabinet sinds de oorlog ?

Inkoppertje: waar blijven de plannen als meer winkels de centra van de steden sluiten ? Welke invloed heeft dat op de leefomgeving ? Hoe gaan de gemeenten het gebrek aan parkeerinkomsten opvangen ?

maar waarom zie je dan bij niet-moslims met een even slecht toekomstperspectief amper radicalisatie ?
FW Ta-183 Huckebein | 08-03-16 | 10:52 | niet ok!
-
Die vallen in het vangnet genaamd Islam geloof ik! Er gaat daar een "sprookjes" wereld voor hen open!