Ruim 1,1 miljoen stakers zijn vandaag de straat op gegaan in Frankrijk om te protesteren tegen de plannen om de pensioen...

Ruim 1,1 miljoen stakers zijn vandaag de straat op gegaan in Frankrijk om te protesteren tegen de plannen van President Nicolas Sarkozy om de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen. Dat heeft de Franse overheid dinsdag bekendgemaakt.

De betogers zijn boos omdat de regering de pensioenleeftijd wil optrekken van 60 naar 62 in 2018.

De vakbonden hadden opgeroepen tot de staking. In Parijs vielen daardoor tal van metro's en forensentreinen uit. Volgens de bonden was het aantal stakers veel hoger dan de schattingen van de overheid, namelijk circa 2,5 miljoen. Het getal is in ieder geval hoger uitgekomen dan op 24 juni, toen meer dan 800.000 betogers de straat op gingen.

Reaguursels

-weggejorist-

Joh weet je wat, blijven jullie maar lekker werken tot je 60e! Dan gaan wij wel door tot dat we 70 zijn of er dood bij neer vallen, als we maar zo veel mogelijk kunnen betalen aan de EU en aan de 'knoflooklanden'.
.
Het is eigenlijk een schande, we behoren tot de landen met de hoogsteinkomstenbelasting en we moeten nog het langst door ook. #emigrerenisgeenoptie

ach, grieken konden al stoppen op hun 53ste volgens het IMF dus die fransen moeten niet zo janken

"Fransen willen niet werken"

Had volstaan als titel en bericht.

LOL @ onze franse vrienden...

Ze staken zo vaak, effectief werken ze maar tot hun 40 ofzo ;-)

@TonyHopHop | 07-09-10 | 23:45

"we moeten nog het langst door ook" ... nee lekker, je MOET werken, werken is een STRAF, het zou niet zo moeten zijn!! 't Moet allemaal gewoon uit de lucht komen vallen of aan een boom groeien!

Lutser! Wees blij dat je MAG werken. Als je heel hard werkt, kan je stoppen wanneer je wilt.


Regel 1 van de Europese grondwet.
Iedereen die rechtsgeldig in Europa verblijft wordt gelijkelijk behandeld.
.

@ tonyhophop

Emigreren is wel dergelijk een optie, ben de opties aan 't verkennen om naar Australië te verkassen :).

kijk zo maak je de regering duidelijk dat je het niet met het beleid eens bent. Daar kunnen wij nederlanders nog iets van leren

vossejongk | 07-09-10 | 23:49 |
Als je nou die oude boemerang weggooit, krijg je van mij een nieuwe.

@Ctrpllr | 07-09-10 | 23:48
Nou nou. Ik ben echt blij dat ik dalijk als halve dooie nog mag doorwerken. Voelt ook echt als een privilege.

Ze willen toch zo graag alles vanuit Brussel bepalen en gelijk maken voor alle staten zodat die zo min mogelijk eigen beslissingsrecht hebben ?

BEST! Pensioengerechtigde leeftijd in alle EU staten vanaf 65 jaar. Klaar. Hoeven wij niet meer te verhogen, dat de rest achterloopt zal me worst wezen.

weinig van gemerkt eigenlijk, dagelijkse kost hierzo...

Fransen kunnen wel langer of korter gaan werken, maar rendabel zijn ze al jaren niet meer. Zonder de centen uit Brussel (grotendeels Duitse en Nederlandse centen) waren ze al lang failliet geweest.
Frankrijk is de uitkeringstrekkerT van Europa.

@eigen-mening | 07-09-10

Ik ben het niet met je eens maar moest lachen om je reactie!

Leven als een God in Frankrijk. En werken ho maar!

Verwend pleurisvolk

Echt optiefen met die Fransen. 60?! In deze tijd? Hoe halen ze het in hun botte harsens...

Luie honden.. Laten we het nog maar niet hebben over de middagpauze van 2 UUR !!

@Ctrpllr | 08-09-10 | 00:10
Laten we eerlijk wezen. Je redenering klopt wel. Het is echter vrij moeilijk voor elkaar te krijgen. Rijk werken is in Nederland echt niet zo makkelijk.

@Crematorium-de-Asbak | 08-09-10 | 00:17
Ik weet niet wat erger is. Het feit dat ze lui en arrogant zijn of het feit dat die wijven Gilette niet willen erkennen.

Frankrijk is een mooi land, maar jammer dat er zo veel wijven wonen.

@eigen-mening | 08-09-10 | 00:19
Die vrouwen daar zijn zoiezo niks, haak neuzen, geen borsten, plat voeten, en met heel veel parfum stinken ze nog een uur in de wind..

@eigen-mening | 08-09-10 | 00:19 | niet ok!
Het ergste van alles is dat wij Noord-Europeanen dit allemaal gewoon pikken. Laat die mediterrane landen het lekker samen zelf uitzoeken. Gaan wij wel verder met Polen, Tsjechie, Oostenrijk, Duitsland, NL, GB en de Scandinavische landen. Allemaal landen die wel weten hoe een rekenmachine werkt.

@Crematorium-de-Asbak | 08-09-10 | 00:27
Dat komt omdat die parfum ter vervanging van de douche is.

Wij in Noord-Europa werken nog wel een paar jaartjes door. En veel harder, niet te vergeten!
Ik begin een beetje moe te worden van al dat werken voor Afrika, de UN, de EU, Frankrijk, Spanje, Griekenland, Vml Joegoslavië, de inwoners van de Baarsjes, immigranten en zielige WAJONG-jongeren en ga zo maar door.
Prima om een deel van mijn inkomen af te staan aan bejaarden, gehandicapten, en anderen die het verdiend hebben. Maar dat wij straks tot 70 of 72 moeten werken omdat de knoflookvreters hun financiële zaken niet voor elkaar hebben en zelf niet langer dan 60 willen werken vind ik te gek voor woorden.

Whooo, we hate the French!

@Symmachus | 08-09-10 | 00:28
Getuige de vele hackers afkomstig uit de eerste twee landen geloof ik meteen dat die jongens weten hoe een rekenmachine werkt.

@eigen-mening | 08-09-10 | 00:31 | niet ok!
Zou ik niet weten. Overheidsfinancien zijn in ieder geval behoorlijk op orde.

@Symmachus | 08-09-10 | 00:34
Dat dan weer wel. ;)

niet zeuren jongens, Bea werkt ook door na haar zeventigste...

@eisenschwein | 08-09-10 Inzichtvol!

Waarom is het westen zo lui geworden?

Van al die welvaart zijn we allemaal gaan zeiken.

Wat zijn we allemaal eigenlijk kut.

*oops*

@ Ctrpllr | 07-09-10 | 23:48 | niet ok!

Tief jij ook maar een eind op met die laatste opmerking.
Niet iedereen, nee zelfs de grootste groep werknemers, zzp-ers of anders, kan stoppen wanneer hij wil, hoe hard hij ook werkt. Een normale fabrieksarbeider kan dat niet, ik als zzp-er kan dat ook niet. Of je moet bedoelen dat die dan maar 80 uur per week moeten gaan werken.
Verrekte kloteyup. Het enige zinnige dat je getypt hebt is dat men blij mag zijn dat men MAG werken. Verder lul je uit je nek. Niet iedereen heeft het IQ of familie of de energie om dat te doen .... lulhoer.

Nederlanders zijn schapen, Fransen zijn gezond eigenwijs.

@Benman | 08-09-10

Je hebt gelijk; niet iedereen kan stopppen wanneer hij/zij wil. Waar heb jij gelezen dat je er recht op hebt dan? Ik streef ernaar dat iedereen genoegen neemt met hetgeen dat hem/haar gegeven is - incombinatie met de moeite die iemand ervoor wil doen natuurlijk. Ik vind de opmerking "ik MAG met pensioen" iets dat voortkomt uit een maatschappij waarin mensen veel te veel gepamperd worden. En dat heeft geen zak met IQ of familie te maken ... alleen maar met attidude. Je bent Z-E-L-F verantwoordelijk voor je eigen levensloop. Binnen grenzen, ja, maar zelf, jij alleen. Door te zeggen dat je met pensioen MAG zeg je eigenlijk dat je niet je eigen verantwoordelijkheid neemt. Kleinburgerlijk gekneuter waar Nederland kapot aan gaat!

Op je taalgebruik ga ik verder maar niet in.

@ geenstijl

U bent niet echt god geïnformeerd over hoe het Franse pensioensysteem werkt.

Het is inderdaad correct dat de Fransen de mogelijkheid hebben om met hun 60e met pensioen mogen. Er worden echter wel wat eisen aan de pensionering gesteld, namelijk: Er moeten een bepaald aantal kwartalen gewerkt zijn(verschilt per jaar van geboorte, ligt nu rond de 41 jaar). Wanneer niet aan deze minimum termijn voldaan is wordt er gekort op het pensioen.

Meer info: www.oecd.org...

Crematorium-de-Asbak | 08-09-10 | 00:27 | niet ok!

inderdaad, net heksen.

@ eigen-mening
Stokoud? op je 67ste? Je hebt daarna nog minstens 20 jaar te gaan. Wil je 20 jaar thuis zitten niksen dan? Veel plezier

Zou het niet gewoon gelijk moeten zijn aan Europese wetgeving oid ? Ieder land gelijk! Wel toppie hoor bea, doorwerken zolang het nog kan +1

Ctrpllr | 07-09-10 | 23:48
jij hoort in ieder geval niet tot die doelgroep om eerder te kunnen stoppen, anders zou je niet zo iets doms roepen..

Franse hebben nog nooit willen werken! What else is new!

wij accepteren gewoon alles zonder goede demonstraties en acties. iedereen weet het altijd goed te zeggen in NL maar hier gaat het land nooit eens goed plat als we er niet mee eens zijn. die zuidelijke europese landen flikkeren alles erbij neer als ze ergens tegen zijn. en wij gaan morgen met z'n alle netjes werken en "slikken" alles. dus het zal toch wel 66 of 67 jaar worden hier.

@ Sodommer | 07-09-10 | 23:51 | niet ok! en
@ epsilone | 08-09-10 | 02:20 | niet ok!


Dus dat zeg maar de regering zijn oren laat hangen naar de schreeuwende minderheid?
Ik denk aan de demonstranten van Nederland Bekend Kleur.
Ik denk aan krakers.
Ik denk aan milieu-activisten.


Zeg maar een democratie waarin niet-werkenden meer invloed krijgen, omdat ze per definitie al meer tijd hebben om te demonstreren.


Dus dat er ook het signaal afgegeven wordt dat sabotage loont.


Wellicht weet u nog niet dat staken en Frankrijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en welke consequenties daaruit zijn voortgevloeid. Complete zieke bedrijfstakken, die met ons EU-belastingeld kunstmatig in leven worden gehouden.

Loeki Knol-05:15.Tuurlijk knul,..als jij de kans kreeg om te kunnen stoppen met werken rond je 60-e,deed je dat ook.Wil je verder werken,ook prima.!.Complete zieke bedrijfstakken,hebben we hier in Nederland ook.En hier klaagt iedereen,maar vergeet een beetje te leven.Het gras is bij de buren groener.Je wordt hier gewoon voor de gek gehouden,..Only in nederland,de rest van Europa niet,die stoppen rond hun 65-jaar met werken.

Logisch vind ik dat ... in Nederland kan het niet daar het geld dagelijks naar niet werkers gaat. Je zult er moeten wonen.

En daarbij,ik wil nog ongeveer 15-jaar gaan werken.Ben nu 42-jaar.En dan terug naar me geboorte-land.lekker genieten van de zon.Daarmee ben ik niet zoveel meer nodig hoor!Op z'n Hollands gezegd:du wijn,du brood,en lekker leven tot de dood.

Was het niet ook al zo dat de Fransen maar 37 uur per week werken ?,Een middagpauze van 2 uur nemen ? Dus per saldo werken ze al veel minder!
Ik heb inmiddels 24 jaar werkervaring en in dit systeem moet ik er nog 25 bijdoen. Maw in griekenland was ik dan 2x gepensioneerd.
Mogen de Nederlanders dan klagen ?

Zucht, al dat staken...Overigens, binnen de EU heeft Frankrijk een van de hoogste levensverwachtingen. Volgens mij is tot je 60e werken dan nog steeds veel te kort. Als ze echt gaan hervormen daar trekken ze er nog een paar jaar bij.

De vraag is eigenlijk, hoeveel geld krijgt de gemiddelde Fransoos als hij met pensioen gaat ? misschien bijna niets ? Ik heb echt geen idee, zijn daar ook statistieken van? Ik kan in Nederland ook wel stoppen met werken op mijn 53e, ik krijg alleen geen cent dan.

1 ding moet je de Fransen nageven (en andere zuidelijke landen): ze gaan wel de straat op. Irritant soms maar ook wel effectief soms want men krijgt wel vaak de zin. In NL demostreert niet ergens meer voor en wordt alles maar geaccepteerd.

Levensverwachting ,pensioenen onbetaalbaar ,vergrijzing ,en verdere bla bla bla bla bla.
De nederlander werkers werden en worden compleet uitgemolken tot de dood erop volgt.
En wie doet er iets aan??
Waar zijn de bonden als je ze nodig hebt?
Staken is niet alles ,maar als je vakbonden hebt waarvan de bestuurders alleen maar zakken vullen en aan het handje lopen van de regeringen is het logisch dat je moet werken tot je dood.
Misschien is massaal de lidmaatschap opzeggen een optie.

@Ctrpllr | 07-09-10 | 23:48 | niet ok!

Ik zie werken niet als een straf, zeker niet. Maar ik denk niet dat ik dezelfde mening over enkele tientallen jaren nog steeds deel. Vooral niet als ik in de landen om mij heen iedereen vroeg met pensioen zie gaan, terwijl ik dik belasting betaal om die landen overeind te houden.
.
@vossejongk | 07-09-10 | 23:49 | niet ok!
Emigreren voelt voor mij als in de steek laten. Ik wil dat Nederland gewoon een mooi, leefbaar land wordt en ik ga niet zomaar weg. Of Halsema/Roemer wordt premier, dan begin ik toch sterk te twijfelen.

@ Zzzzooooffff | 08-09-10 | 07:41 | niet ok!
Kleuters schreeuwen ook moord en brand als ze hun ijsje niet krijgen. Als ze op hun 10e al veel te vet zijn, moet je ze dat dan 'nageven'?


Ik denk dat als wij moeten opdraaien voor de kosten van andere landen (zie Griekenland, zie Spanje), dat we dan ook onderling afspraken moeten maken over pensioensleeftijd. En als wij moeten werken tot ons 67e om het enigszins betaalbaar te houden, waarom zou dat dan in Frankrijk of Griekenland anders zijn?


De betere oplossing is om ze gewoon lekker los te laten. Bespaar miljarden op de EU, en de overige verdragen die we hebben blijven toch wel van kracht.

je kunt lullen wat je wilt, maar daar zijn ze tenminste niet te beroerd om te gaan staken en hevig te protestreren tegen de zoveelste belachelijke maatregel. Hier niet, hier zijn we daar zelfs nog te lui voor, en kankeren we liever een paar sites vol, en dat was het dan.
Willen we niet tot ons 67e werken?
Willen we niet bij de eu?
Willen we geen allochtonen erbij?
Willen we geen kmheffing?
Enz enz enz?
Dan wordt het weer tijd dat we wekelijks, zo niet dagelijks
heel den haag op z'n kop zetten en auto's in de brand steken en
gaan vechten met de politie en politici bekogelen met alles en nog wat zoals dat in de jaren 70 en 80 gebeurde, maar daar zijn we dus te lui voor geworden, en doen we liever ons beklag op
sites als dit, die toch niet door politici gelezen worden,
laat staan door het overgrote deel van vernederland, dus heeft de politiek gewoon vrij spel, want we ondernemen er toch niks meer tegen, dus heeft de regering gewoon vrij spel gekregen om ons van
alles door de strot te duwen wat we niet willen.
Vroeger dachten politici nog van, oei, laten we dat maar niet doen want dan breekt het volk het halve land af!
Maar nu denken ze van, hee, ze protestreren niet eens meer, dus gaat het ons wel heel makkelijk af om dingen door het volk hun strot te duwen, dus laten we opschieten voordat ze zich bedenken.
Nee, we zijn gewoon lui geworden, en dat weet de politiek.
Vandaar dat ze ons ook met gemak van het ene slachtblok naar het andere kunnen sleuren. De politiek dient het volk niet meer, maar dient het volk de politiek, en dat hebben we zelf zover laten komen door ze ongestraft hun gang te laten gaan en ze niet meer
dmv hevige protesten op hun plaats te wijzen, en zodoende is dit
land naar de klote aan het gaan.

Terecht! Mensen kunnen hier wel roepen dat het niet kan, maar werken tot je 60e brengt de werkloosheid enorm omlaag. En dat bespaart weer geld. Doen dus, ook hier.

@von sokkenstopfen | 08-09-10 | 09:03 : Helemaal mee eens! Het is bijzonder vreemd dat Nederland de straat niet massaal op gaat. De EU, de euro, de multikul, privatiseringen, overbevolking, allemaal door onze strot gedrukt. Mensen werken zich kapot met 5 lullige vakantieweken per jaar, wonen in een jaren '70 rijtjeshuisje van > 2 ton in een wijk die hard achteruit gaat, maar niemand gaat de straat op. Onbegrijpelijk.

Grappig toch; een snelweg of kerncentrale is zo gebouwd, maar tegen een maatregel die al voor 0,001% financieel negatief uitvalt wordt fiks geprotesteerd. Hulde voor de Fransen.

Gerard Arninkhof; 61 jaar (NOS journaal)stopt dit jaar ook en gaat met (vroeg)pensioen, dus ook hier in NL

Voor de reaguurders een troost: in 2013 gaat de belasting (wederom) omhoog. Dat in het land dat de hoogste (totale) belastingdruk kent van Europa.

ik las 'lange frans' hihi

Tijd om eens wat landen uit de EU te verwijderen. Of beter, zelf eruit stappen.

-weggejorist-

Hebben ze dat ooit gedaan dan?

Dat werkschuwe tuig in Frankrijk is constant aan het staken

1.1 miljoen mensen wat boeit dat nou? Komaan dat is nog geen 2%, als je het mij vraagt zijn dat gewoon tamme zakken die begin in de 50 zijn en nu wat gaan lopen protesteren omdat ze net niet op hun 60ste op pensioen kunnen gaan. Je gewoon geen reet van aantrekken en de mensen die van hun 16 of jonger werken eerlijk op hun 60 laten stoppen en zo opdrijven tot iedereen die van zijn 20ste werkt tot zijn 64ste laten doorwerken om recht te hebben op een volwaardig pensioen. Kunnen ze wel beginnen dat ze lang werken maar ze leven ook veel langer en trekken op die manier meer pensioen. Dat moeten ze nu toch wel begrijpen? Dat geld moet ergens vandaan komen hoor. En dan beginnen dat de allochtonen veel geld hebben verbrast.. ja en? Wat willen ze? Dat de jongere generatie door dan maar voor opdraait, ze hadden wel niet zien aankomen dat het zo desastreus ging worden maar ZEI hebben het wel nog steeds toegelaten en daar wil ik niet voor opdraaien. Ze hebben verdomme heel de natuur/wereld verneukt die babyboomers, kunnen we ook nog voor gaan dokken.
Moest ik een twintiger zijn en in Frankrijk wonen zou ik ook op straat gaan om te protesteren, dat het maar tot 62 gaat.

nebulous | 08-09-10 | 08:41 | niet ok

Het gaat er mij niet om of ze gelijk hebben. Het gaat er bij mij om dat ze ergens voor demonstreren want de overheid heeft niet altijd gelijk.
Nederlanders laten alles maar over hun heen gaan.

@ Zzzzooooffff | 08-09-10 | 12:41 |
Fransen demonstreren tegen alles wat los en vast zit. Je kunt ook overdrijven. Komt nog eens bij dat 62 jaar nog peanuts is en niet zo slecht voor een pensioenleeftijd

En kappe is met die 4Chan shit!!!! Ik kan daar niet reageren dus doe ik het hier maar. 4Chan ZUIGT!!!!

Tuurlijk: weinig werken, wijn bij de lunch en lekker buiten de deur neuken...dat zou ik ook niet tot mijn 62e volhouden.

-weggejorist-

@von sokkenstopfen | 08-09-10 | 09:03
@lauwebal | 08-09-10 | 09:11
Hoor ik daar een paar lama's schijten?
Wanneer zijn jullie de straat op gegaan om je pensioenleeftijd te beschermen?

Gaat het om autochtone Fransozen of de Fransozen-zonder-importbeperkingen uit de Banlieues?

www.dumpert.nl...

Waar was dat Europa nou ook alweer voor? Oh ja, zodat Nederland en Duitsland het gelach van de rest mogen betalen. Het is toch godgeklaagd dat wij hier tot ons 67ste door moeten terwijl ze daar al beginnen te janken als ze van 60 naar 62 gaan. Bovendien hangen onze pensioenen aan een zijden draadje en daar willen ze 10 jaar eerder met pensioen. Waar ze dat geld ervoor vandaan halen mag Joost weten.

Pro Europa zullen altijd weer bazelen over gelijke rechten. Maar die werken altijd maar 1 kant op. Als een Nederlander een bekeuring in het buitenland krijgt ontvang je altijd de accept giro. Maar er is nog nooit 1 Pool die een bekeuring heeft moeten betalen.

Indirect betalen de werkende Nederlanders zich helemaal de pleuris aan de rest van Europa. En die Fransen moeten gewoon hun muil houden en aan de bak. Net als de Walen die altijd maar lopen te janken en schreeuwen en de Vlamingen zich maar de pleuris werken.

Bah!

Reacties op dit artikel zijn gesloten