Iran wijst Westerse kritiek op de steniging van een overspelige vrouw van de hand.

Het Westen moet zich niet bemoeien met het Iraanse voornemen om een overspelige vrouw te stenigen. Dat heeft een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd.

De rechtszaak tegen Sakineh Mohammadi Ashtiani moet geen mensenrechtenkwestie worden, waarschuwt de woordvoerder. De zegsman wijst erop dat het Westen een vrouw verdedigt die behalve van overspel ook van moord wordt verdacht: "Als we alle moordverdachten hier moeten vrijlaten wegens mensenkwesties, dan zouden de Europese landen ook al hun moordenaars op straat moeten zetten."

De 43-jarige Ashtiani wordt verdacht van medeplichtigheid aan de moord op haar echtgenoot. Ze zou zijn geholpen door de man met wie ze zou zijn vreemdgegaan.

Reaguursels

Ik ben benieuwd of mevrouw op 8 jarige of op 9 jarige leeftijd is uitgehuwelijkt...

Geldt dezelfde redenering ook voor interne aangelegenheden zoals de Palestijnse kwestie?

vrij laten? Gewoon niet stenigen en dan zijn wij al blij.

"Als we alle moordverdachten hier moeten vrijlaten wegens mensenkwesties, dan zouden de Europese landen ook al hun moordenaars op straat moeten zetten."

Ehm....ehm....ehm....dat doen we ook, althans Knettergekkenland Nederland....

was er nog een andere manier om van die vent af te komen dan?

Mee eens, gewoon niet bemoeien met de interne rechtspraak van een land. De regering is "democratisch" gekozen. Wij willen tenslotte ook niet dat een land als Iran zich met onze interne rechtspraak bezig gaat houden.

Mensen, Iran wil alleen maar wrede.
Laat ze toch gewoon met rust!

-Als we alle moordverdachten hier moeten vrijlaten-
Er is toch een groot verschil tussen vrij laten en stenigen.

Tering wat een lutsers daar!

Ach laat die achterlijken gewoon in de Middeleeuwen zitten. Wij vinden het toch ook niet leuk als zij hun achterlijkheden introduceren bij ons? Behalve de Linkse Kerk dan. Anja Meulenbelt vindt steniging vast heel kleurrijk en een verrijking voor onze cultuur.

Misschien dat het toch tijd wordt om Iran preventief te nuken...

Boris Poepnagel | 07-09-10 | 14:45 | niet ok!
wrede.! Een typo anders +10

Schuldig !!! Gooien maar !

Het is onbegrijpelijk dat Nederland met een onmenselijk middeleeuws barbarenland als Iran diplomatieke betrekkingen onderhoud.
Die oorlogzuchtige psychopaten behoren wereldwijd geïsoleerd te worden.
Het vrije westen heeft de heilige plicht dit beestachtige Mullah bewind ten val te brengen, desnoods met nukes.
Niet op Israël wachten, strike nu.

-weggejorist-

* gaat collecteren voor stenen *

Het vrije westen heeft de heilige plicht dit beestachtige Mullah bewind ten val te brengen, desnoods met nukes.
Niet op Israël wachten, strike nu.

aquarius | 07-09-10 | 14:56 | niet ok!
de bevolking bewapenen is volgens mij al meer dan genoeg, ik bedoel, val jij Iran binnen? Ik denk niet dat er annimo is om je leven te wagen voor een zaak dat niet de onze is.

Het is al een mensenrechtenkwestie, maar dat dringt niet door als je leven in het teken staat van de Balmhartige Weldoener. Ies vrede enzo. Wel vreemd opkijken als bijltjesdag aanbreekt.

@aquarius: En politieke vriendschapsbanden onderhouden met landen die Iran veranderd hebben in een middeleeuws barbarenland, kan dat wel?

-weggejorist-

Ik vraag me bij dit soort berichten altijd af wat voor soort types er op zo'n steniging afkomen. Er zijn denk ik genoeg randdebielen die uit nieuwsgierigheid komen kijken, maar wat voor onrendabelen gaan daar nou ook echt stenen lopen keilen? Verknipte samenleving.

@ Taggart | 07-09-10 | 15:05 | niet ok!
Vrij simpel hoor, denk de meeste mensen. Enerzijds groepsgedrag iedereen doet het, dus is het normaal/goed/ Anderzijds angst, als je niet mee gaat ben je misschien wel tegen het regime en dat is een goed excuus voor de geheime dienst.

En gewoon lekker met zijn allen olie blijven kopen van dat kutland.

@psycho_3 | 07-09-10 | 14:54 | niet ok!

Geen typ0!


Je hebt 'vrede' en idd 'wrede'.
En ik beweer dat Iran dat laatste wil.

@taggert
Kan je dat recentelijke filmpje nog heugen uit Pakistan waar twee jonge jongens publiekelijk dood werden geslagen? Heel veel mensen dus en het wordt goedgekeurd.

Een moordverdachte is alleen verdachte en nog niet schuldig bevonden. Als je dus een verdachte gaat stenigen zonder dat er een eerlijk proces is geweest is het wel degelijk een mensenrechten kwestie. Achterlijke gladiool.

Ook de vanzelfsprekendheid van de vorm van de straf, stenigen, geweldig macaber gewoon, mensen doen rare dingen.

"Dan moet Europa ook zijn moordenaars vrijlaten".


Het probleem is: Dan doen we gewoonlijk ook.

Volkert van der Graaff om maar een voorbeeld te noemen. Het duurt een paar jaar, maar niet echt lang.

't Is belachelijk om alle overspeligen te willen stenigen. Dan moeten we driekwart van de mensheid uitroeien.

Boris Poepnagel | 07-09-10 | 15:13 | niet ok!
Ok, daarom zei ik al +10.

Lekker laten gaan.
Dont give a fcuk.

Een eerlijk proces is toch een van rechten van de mens?

@Kleine Man | 07-09-10 | 15:23 |
Ja, behalve in landen als Iran. Die doen niet aan mensenrechten, maar aan sharia en zo.

Ach, ga eens een keer naar het Midden Oosten zou ik zo zeggen. Die mensen leven in zo'n andere wereld en tijd. Beetje hypocriet om tegen hun te zeggen wat ze moeten doen. Dit alles terwijl we zelf met ons zogenaamd westerlijk meedogen net meer dan een miljoen Irakezen en weet ik het hoeveel Afghanen de dood in hebben gejaagd. En dat dit eigenlijk vrijwel alleen maar onschuldige burgers zijn geweest die al niets hadden, daar liggen we niet van wakker.
Tweede tip, verdiep je eens in onze geschiedenis, wij zijn tot een jaar of zeventig geleden geen haar beter dan zij. Mensen zijn beesten, dat zal altijd zo blijven, wees maar blij dat we het hier nu zo goed hebben.

Geen stokje steken voor het stenengooien dus

En die linkschmensen maar zeiken over gelijke behandeling. Waarom hoor ik dat spul nu niet?? Waar zijn al die "baas in eigen buik" wijven van vroeger????

"Rechtzaak moet geen mensenrechten kwestie worden, waarschuwt de woordvoerder" Hahahahaha. Nee, want mensen in Iran hebben natuurlijk geen rechten..dat is logisch.

In Zweden wordt ze ook al gezocht wegens verkrachting van twee mannen.

De omgansregels met islamitische heilstaten zijn simpel:
het Westen mag zich nergens mee bemoeien (ies islamofoob en racistisch bovendien)
Omgedraaid komt de islamitische gemeente brullend de straat op als er in het Westen iemand iets vervelends zegt of tekent over den boze profeet, maar resspect is dan ook erg belangrijk.

En vrouwen, die zijn privé bezit. Wat de rechtmatige eigenaar of de staat daarmee doet is niemands zaak. Vinden de islamitische vrouwen zelf overigens ook bijna allemaal. Gevalletje Stockholm.

Ze hebben gelijk! NIET mee bemoeien.

Tis vermakelijk om te zien hoe er gereageerd wordt door een publiek, waarvan volgens de poll een kwart voor Oh,Oh, Cherso kiest......

Iran is zo aan de beurt,de aardbreuk is al in beweging.

Jammer is best wel een lekker ding.

De Nederlandse linkse partijen zijn politiek correct en houden netjes hun mond!
Heerlijk toch ?

Als je hier in Nederland iedereen zou stenigen die buiten de deur wippen, houden we nog precies 7 miljoen inwoners over...

Deal: Wij houden onze mond over Iranese zaken, daar staat tegenover dat er geen enkele Iraniër meer Nederland in komt.

Prima, dan gaarne ook geen bemoeienis met het westen. Laten we stoppen met import van 600 jaar achterlijkheid - in de vorm van dat achterlijk geloof met achterlijke gebruiken en opvattingen.

Je komt hier en schoolt eerst verplicht bij in 600 jaar beschaving, verlichting en fatsoen voordat je wordt losgelaten in deze moderne samenleving, wil je dat niet, ga dan maar terug naar je land waar 600 jaar achterstand de norm is.

Ik heb een steniging gezien op You tube,
vind het eer raar gezicht, alleen de bovenkant
daar gooien ze stenen tegen, terwijl er allah liederen worden geschreewd door een kapotte stereo.

Per direct terugbombarderen naar de middeleeuwen. Daar gaan ze in tijd alleen maar in vooruit.

Achterlijk land met nog achterlijkere inwoners. Vraag me toch soms af hoe zo'n rechter aan het eind van zijn 'werkdag' thuiskomt bij zijn 'gezin'. Vragen die kinderen dan ook hoe het was bij papa op het werk? Gaat papa dan trots vertellen dat ie iemand ter dood heeft veroordeeld? En die stenenwerpers straks? Zijn ze allen zonder zonde? Ziek land...

lilluke halve hoan | 07-09-10 | 15:54
Wat is daar vermakelijk aan? Of hecht u alleen waarde aan de mening zogenaamde semi-intellectuelen. Je kent ze wel: Van die wijsneuzen met een NRC onder hun arm die ze vervolgens niet lezen.
.
Donder toch man met je vooringenomen praatjes.

''De 43-jarige Ashtiani wordt verdacht van medeplichtigheid aan de moord op haar echtgenoot.''

Haha ja ze wordt VERDACHT eerst bewijzen knul het betekent nog niet gelijk dat deze mevrouw ook echt een moord heeft gepleegd. In ieder geval voor overspel hoort niemand gestraft te worden. Als ze daadwerkelijk deze moord heeft gepleegd is een steniging zeker geen gepaste straf. Voor geen enkele misdaad is deze straf gepast als ik eerlijk moet zijn. Een zeer lange gevangenisstraf 30 jaar zou haar goed doen!

Tweede tip, verdiep je eens in onze geschiedenis, wij zijn tot een jaar of zeventig geleden geen haar beter dan zij. Mensen zijn beesten, dat zal altijd zo blijven, wees maar blij dat we het hier nu zo goed hebben.
Gijssie | 07-09-10 | 15:28 | niet ok!
Eerste tip: Wij zijn niet de mensen van vroeger, maar de mensen van nu. En nu vinden we zo'n beetje allemaal, behalve Iran en meerdere vredelievende moslimstaten, dat mensen stenigen inhumaan is. Buiten dat heb je gelijk, mensen zijn beesten.

Bitch should'nt have said "jehova"

www.youtube.com...

Es wird wieder Zeit für ein frischer Frölicher krieg...

@vander F
*gooit steentje naar je*
JE ZEI JEHOVA!

@ haat
Je hebt er helemaal gelijk in dat wij nu niet meer zo leven. We hebben het echter wel duizenden jaren gedaan. En dat wij dit nu onmenselijk vinden (vind ik ook hoor) wil nog niet zeggen dat wij ons overal mee moeten bemoeien.
Probleem is een beetje dat het nog wel een jaartje of vijftig gaat duren voordat die culturen humaan zullen zijn. Alleen denken wij alles zo maar ineens om te kunnen gooien. Gaat niet lukken, in Afrika niet en in het Midden Oosten ook niet. Die mensen moeten het zelf gaan veranderen, dat kunnen wij ze niet opleggen. Wij in het westen hebben we ook voor onze vrijheid moeten vechten, dat zullen zij ook moeten doen, hoe vervelend het ook is.

@ Gijssie
"Probleem is een beetje dat het nog wel een jaartje of vijftig gaat duren voordat die culturen humaan zullen zijn."

Dit gaat veeeel langer duren omdat ze net op de hoogtepunt van hun middel-eeuw zijn aangekomen en kijk hoe lang wij nog nodig hadden tot de Renaissance en Verlichting en de laatste gaat bij dit type niet zo snel gebeuren :)

@Gijssie
Kijk naar landen waar wel voor langere tijd een relatief rustig bewind heeft geregeerd. Ook daar zie je dat ze terug rennen naar de middeleeuwen als gevolg van cultuur en geloof. Het zal nog vele generaties duren voor al eer iets kan veranderen. Opbouw van een collectief geheugen en zoals een Duits bankier laats zei: "Het is genetisch"

Von Savigny leerde ons al dat we neutraal moeten staan tegenover andere rechtsstelsels. Als zo'n overspelige Iraanse vrouw naar Iraans geldend recht gestenigd behoort te worden so be it.
't Wordt wat ingewikkelder als die vrouw ook nog een Nederlands staatsburger zou zijn maar daar zouden we met de Iraanse magistratuur wel uit komen hoor. 't Zijn ook maar mensen.
Hoop op live beelden van de tenuitvoerlegging. Als dat niet lukt dan een registratie met een mobieltje daar deden ze met de executie van Sadam ook niet moeilijk over in die regio.
Misschien hoeven we na invoering van het Islamitische Personen- en familierecht in ons land, was in Canada al bijna gelukt, neit meer lang te wachten op het Islamitische strafrecht hier ten lande. Mag ik hier ook stenen gaan gooien naar een vrouw die tot haar nek ingegraven zit. Lollig!

Reacties op dit artikel zijn gesloten