Turkije heeft alle contacten met Frankrijk verbroken nadat bekend werd dat de Fransen een wettelijk verbod hebben ingevoerd op het ontkennen van volkerenmoord. Dat heeft premier Recep Tayyip Erdogan vandaag meegedeeld
De Turken waren fel tegen het verbod. Het ontkennen van de genocide op de Armeniërs in het Ottomaanse Rijk is met de invoering van de wet namelijk strafbaar gesteld.
Volgen Erdogan is "onherstelbare schade" toegebracht aan de relaties tussen beide NAVO-landen. Turkije heeft de economische contacten met Frankrijk en de militaire samenwerking opgeschort.
Gerelateerd
Turkse ambassadeur terug naar Parijs
#Genocide
Reaguursels
Mooi, komen die Europa ook niet meer binnen.
Hoofdletsel | 22-12-11 | 16:59 | niet ok!
Stel voor dat de Europese Unie alle relaties met Turkije opschort. Dan zullen wij hun meer schade opleveren dan andersom.
königsberg | 22-12-11 | 16:59 | niet ok!
Ik snap al helemaal niet waarom die Turken zich druk maken over wat je in een ander land (wat zo'n 3500km verderop ligt) mag zeggen..
de_Joego | 22-12-11 | 17:01 | niet ok!
-weggejorist-
geenstijlsteengeil | 22-12-11 | 17:01 | niet ok!
Hmmmmmm, ik zie perspectieven...
Frederik Vijf | 22-12-11 | 17:02 | niet ok!
Mooi, ware het niet dat het voor Frankrijk meer winstgevend zou zijn als Marokko en Algerije alle contacten verbreken.
kapotte_stofzuiger | 22-12-11 | 17:03 | niet ok!
En waar blijft het gedeelte met nieuwswaarde? ... Turkije heeft genocide gepleegd toch? hoe moet je het dan noemen? Nare dingen doen met minder fijne gevolgen voor een compleet volk?
Wedden dat turkije volgende week alweer bijgedraaid is?
hartogjen | 22-12-11 | 17:04 | niet ok!
königsberg | 22-12-11 | 16:59
Dat dacht ik dus niet. Dat kunnen we ons al niet meer permitteren.
Turkije heeft zich de laatste jaren economisch zeer sterk ontwikkeld en richt zich qua handel veel meer op het Midden-Oosten.
Deze actie is dan ook goed te verklaren. In Turkije vraagt men zich al hardop af: wat moeten wij nog met de EU?
De schade zou voor de EU minstens zo groot zijn als voor Turkije.
niet voor de hond | 22-12-11 | 17:04 | niet ok!
Belachelijke actie van Frankrijk, vooral omdat het toekomstig wetenschappelijk onderzoek in de weg staat.
bighuug | 22-12-11 | 17:04 | niet ok!
Of Frankrijk daar rouwig om moet zijn ...
Gruppendrieter | 22-12-11 | 17:05 | niet ok!
Geert lacht!
aherzenberger | 22-12-11 | 17:05 | niet ok!
-weggebonjourd en au revoir-
geenstijlsteengeil | 22-12-11 | 17:01 | niet ok!
Een wegjoris voor de feestdagen, of is Joris met vakantie en neemt een ander hem waar.
ToFuck Dibi | 22-12-11 | 17:06 | niet ok!
-weggejorist-
haages | 22-12-11 | 17:07 | niet ok!
Ik vind dat wij die wet ook in moeten voeren.
Eigenlijk gewoon in heel europa als we dan al het EU gedrocht hebben.
Koninging Beatricks | 22-12-11 | 17:07 | niet ok!
de_Joego | 22-12-11 | 17:01 | niet ok!
moslims hebben de langste tenen op aarde
club662_new | 22-12-11 | 17:07 | niet ok!
Wat een ongelooflijk kansloze wet. Ik ben benieuwd wat de voorstanders hier vinden van een wet dat een verbod op het ontkennen van klimaatverandering inhoudt. Zowel de Armeense genocide als de klimaatverandering wordt door 99% van de wetenschappers bevestigd. De 1% wordt dan weer kansloos aangegrepen door een onevenredig grote groep in de samenleving die niet kunnen leven met de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek. Laat die 1% kneuzen zichzelf voor gek zetten, net zoals Holocaustontkenners. Te idioot voor woorden om het uitspreken van een mening te verbieden. Als Wilders geen hypocriete idioot zou zijn zou hij hier op moeten komen voor de vrijheid van meningsuiting van Turken in Frankrijk.
Asmodean | 22-12-11 | 17:07 | niet ok!
Misschien dat nederland kan bemiddelen.
Want dit kan toch niet,hoe moeten we Turkije nou in de eu krijgen.
harry1802 | 22-12-11 | 17:08 | niet ok!
Hoe zeg je "Wir haben es nicht gewusst" in het Turks?
Kotsende lama | 22-12-11 | 17:08 | niet ok!
Laat heel europa de contacten met turkije verbreken.
Ook geen money transfers meer naar turkije
eu grenzen dicht voor turkse gelukszoekers
shoutIdoit | 22-12-11 | 17:08 | niet ok!
Blijft toch bijzonder dat Frankrijk dit zomaar doet, kennelijk moet er wat "verrekend" worden.
vandezijlijn | 22-12-11 | 17:09 | niet ok!
Kotsende lama | 22-12-11 | 17:08 | niet ok!
Problem yuk! (geen probleem)
eerstneukendanpraten | 22-12-11 | 17:10 | niet ok!
Vive la France!
www.youtube.com...
ecologiste | 22-12-11 | 17:11 | niet ok!
Heel mooi. Dan houdt tenminste dat gezeur op dat ze bij de EU zouden moeten. Gewoon zien waarvoor ze staan: nog steeds achter de volkerenmoord.
Patatter | 22-12-11 | 17:11 | niet ok!
Omdat de jonge Turken de genocide hebben gepleegt en Ata Turk een sympathisant was,en Ata Turk is hun held daarom?
cenzeur | 22-12-11 | 17:11 | niet ok!
Alle criminele Turken met dubbele paspoort NU subit het land uit. Oprotten!
ecologiste | 22-12-11 | 17:11 | niet ok!
Het onkennen van genocide is de meest erge vorm van geschiedvervalsing die ik me kan voorstellen.
Dat Turkije door gaat met het ontkennen van de moord op een miljoen christelijke Armeniers door Turkse moslims is een grof schandaal en zou voldoende reden moeten zijn om de betrekkingen tussen de EU en Turkije op te schorten.
Maar nee, wij gaan een feest vieren met Turkije om de goede verstandhouding te vieren.
Zouden we met Duitsland ook een feest vieren als ze nog steeds de WOII genocide zouden ontkennen? Natuurlijk niet. Waarom dan wel met Turkije?
IJStengel | 22-12-11 | 17:12 | niet ok!
de_Joego | 22-12-11 | 17:01 |
Was voor u bedoelt.
cenzeur | 22-12-11 | 17:12 | niet ok!
de_Joego | 22-12-11 | 17:01
Moslims kunnen zich vrijheid van denken niet voorstellen, dat bestaat niet in hun systeem. Het gaat er daar om dat je vooral geen schuld aan wat dan ook moet hebben. Of anders aan anderen de schuld moet kunnen geven. Eenrichtingsverkeer, dat is het.
Patatter | 22-12-11 | 17:14 | niet ok!
Ik begin die Fransen steeds meer te mogen... We komen er wel. Oorlog met het Oosten; ik zie het wel zitten.
blendedperfection | 22-12-11 | 17:14 | niet ok!
Dahaag Turkije! Doe je wel de deur dicht??
1nfidel | 22-12-11 | 17:15 | niet ok!
Schaak mat..
Gefeliciteerd frankrijk!
..nu wij nog
verbelgt | 22-12-11 | 17:15 | niet ok!
Die Erdogan toch..... We zullen je missen als kiespijn!
Va te faire foutre !
Missen-als-kiespijn | 22-12-11 | 17:15 | niet ok!
niet voor de hond
.
Turkse toeristenindustrie klap compleet in elkaar als Europeanen er niet meer naar toe gaan. Klapt de Europese industrie in elkaar als de Turken niet meer komen? 60% van de export van Turkije gaat naar Europa. Als dat inzak wie zitten er dan met de problemen. Immers de turken hebben een staatsschuld die zich baseert op groei als de groei weg is is het afgelopen met Turkije. Een armoede val van 60% zal veel onrust veroorzaken in Turkije.
.
Turkije is een kleine factor voor de totale Europese markt dit is natuurlijk jammer echter maakt het voor ons minder uit dan voor Turkije.
königsberg | 22-12-11 | 17:15 | niet ok!
En nu zal de gehele EU de zijde van Frankrijk kiezen en alle contacten met Turkije verbreken.
Dus viert Nederland straks ook geen feestje met Turkije!
Prins Pils | 22-12-11 | 17:16 | niet ok!
Erdogan weet heel goed dat die genocide heeft plaatsgevonden. Zijn felle reactie heeft daar dan ook niets mee te maken. Ieder negatief geluid over Turkije vanuit het buitenland is voor hem zeer bruikbaar om tegen aan te trappen. Daarmee neemt hij de militairen en ultra-nationalisten, die een zeer grote aanhang hebben in Turkije, de wind uit de zeilen. Dat is namelijk al jarenlang de missie van Erdogan; de politieke macht van het Turkse leger breken.
Herr Vorragend | 22-12-11 | 17:18 | niet ok!
Prins Pils | 22-12-11 | 17:16 |
Wel een feestje in ieder geval.
cenzeur | 22-12-11 | 17:18 | niet ok!
Turkije heeft veel meer met Duitsland. Dus Duitsland moet solidair zijn met Frankrijk en alle criminele Turken het land uitzeten. Vergeet niet dat de Turken niet alleen de Armeniërs hebben vermoord. De Grieken moesten in de jaren 50 Turkije verlaten Vergeet dat nooit. De Klein-Aziatische catastrophe.
ecologiste | 22-12-11 | 17:18 | niet ok!
Trekken alle Turken zich nu terug uit Europa ?
Zal stil worden op de markt.
Boomschade | 22-12-11 | 17:19 | niet ok!
hahahaha, achterlijk land.
Dagobert D. | 22-12-11 | 17:21 | niet ok!
Raakt steeds meer geisoleerd door die Erdogan.
Slechte zaak...
Marcel19799 | 22-12-11 | 17:21 | niet ok!
Natuurlijk probeerden ze de Fransen weer te chanteren. Nooit in de Eu dat Turkse volk.
bosbaan | 22-12-11 | 17:21 | niet ok!
@ blendedperfection | 22-12-11 | 17:14 | niet ok!
en met de in het verleden gedemonstreerde Europese efficientie en koelbloedigheid hebben we maar een enkele soldaat nodig tegenover hordes onwetende schuimbekkende moezelmannen die ons vanuit het oosten willen komen bekeren. L'histoire se répčte.
1nfidel | 22-12-11 | 17:22 | niet ok!
een 'verbod op het ontkennen van volkerenmoord' lijkt me toch wat lastig...
"Meneer Sarkozy, heeft u de bevolking van *noem eens een land* uitgemoord?"
-"euh..."
"Ontkent u dat u de bevolking van *noem eens een land* heeft uitgemoord?"
-"nee, maar..."
"Ahá!"
Of zie ik dit verkeerd?
Geile Markeerstift | 22-12-11 | 17:22 | niet ok!
Ouf, c'est du poupe ŕ la kniqučre!
Boris Poepnagel | 22-12-11 | 17:23 | niet ok!
.....Hup en gelijk doorpakken.
De islamitische aap is nu uit de mouw en de weg ligt open om al die rare pro-Turkse verdragen en regelingen door de plee te spoelen.
Turkije barst van de maffia uit haar voegen en de zogenaamde "gematigde" en fatsoenlijke Turken liften daar toch lekker op mee. Zelden of nooit horen we namelijk een woord van kritiek of publieke afkeuring op de overal in Europa ingevreten 2e grijze economie van de Turkse maffia. Een gesloten economie voor de niet-Turk (en waar de overheid sinds kort wat meer zicht op krijgt), die complete winkelstraten of ander onroerend goed overneemt in alle grote steden van Europa van het geld wat zij zogenaamd met tomatenplukken verdiend hebben !
lolliepop | 22-12-11 | 17:23 | niet ok!
-weggejorist-
billyterror | 22-12-11 | 17:24 | niet ok!
Wat een superhypocriete reacties toch weer van de reaguurders. Geert Wilders moet alles kunnen zeggen wat hij wil, want vrijheid van meningsuiting is erg belangrijk, maar dat geldt duidelijk niet voor moslims. Echt heel erg absurd. Ik sta pal voor de vrijheid van meningsuiting, als zo ongeveer de enige hier jammer genoeg, en vind deze wet te absurd voor woorden.
Asmodean | 22-12-11 | 17:27 | niet ok!
Kan Greet hier ook niet even snel een genocide-ontkenwetje er doorduwen ? De linksche gutmensch moet zich daar toch in kunnen vinden.
Nestorix | 22-12-11 | 17:28 | niet ok!
Sentimentieel land dat Turkije. Blijkbaar is de beeldvorming van 100 jaar geleden belangrijker dan economische betrekkingen. Wat dat betreft respect voor Nederland die (hoewel belachelijk laat) op z'n minst zijn verantwoordelijkheid neemt voor de slachtingen in Indonesie.
Lafayette | 22-12-11 | 17:28 | niet ok!
Laten wij onmiddelijk ook zo'n wet invoeren in Nederland en als Europa één blok vormen. Ik wacht op de reactie van Ashton en Rompuy!
sitzkrieg | 22-12-11 | 17:29 | niet ok!
Go go Turkije! F*ck la France! Een belachelijk puur politieke wet.
Vovochka | 22-12-11 | 17:29 | niet ok!
Dit is gewoon een politiek vies spelletje. Iedereen weet wat als goed is wat Frankrijk vroeger allemaal uitgevreten had... Fransen zijn onbetrouwbaar...
Frank1991 | 22-12-11 | 17:30 | niet ok!
sitzkrieg | 22-12-11 | 17:29 |
Nestorix | 22-12-11 | 17:28 |
Gedachtenpolitie! Goed idee jongens!
Asmodean | 22-12-11 | 17:30 | niet ok!
Prima, als Turkije dan echt zoveel waarde hieraan hecht, dan ook hun NAVO-lismaatschap opzeggen !
Ronald1900 | 22-12-11 | 17:31 | niet ok!
lidmaatschap, bedoelde ik dus....
Ronald1900 | 22-12-11 | 17:31 | niet ok!
-weggejorist-
Condominee | 22-12-11 | 17:32 | niet ok!
Turkije houdt zo niet veel vrienden over. Dreigende oorlog met Israel, Iran en Syrie, Potentiele verbreking banden met EU, Koerden die binnenshuis de tent afbreken. Welke weg wilt Erdogan bewandelen? Ik zie geen andere dan extreem islamisme, maar dan zullen er denk ik vele moderne Turken ook genoeg van deze psychopaat Erdogan krijgen. Het enige wat dan rest is oorlog voeren met bijvoorbeeld Israel om de binnenlandse onlusten te kanaliseren. Het zal dan wel even lekker rustig worden op de Nederlandse straten, aangezien Turkije dan haar reservisten in het westen zal oproepen voor de Ottomaanse strijd.
Abugreip | 22-12-11 | 17:32 | niet ok!
Helemaal goed. Vive la France. Hoewel het wel kut-nationalisten zijn en Napoleon ook een massamoordenaar was. Toch wel stoer van die knoflookjes.
Hans Hillen | 22-12-11 | 17:33 | niet ok!
@Asmodean | 22-12-11 | 17:07
-
Doe eens lezen,alstublieft? nl.wikipedia.org...
azoturie | 22-12-11 | 17:33 | niet ok!
@ Vovochka | 22-12-11 | 17:29 | niet ok!
Wetten zijn heel vaak politiek ... open deur award!
1nfidel | 22-12-11 | 17:33 | niet ok!
Wat een achterlijk land dat Turkije. Feitelijk is het gewoon overduidelijk dat er een vreselijke massamoord heeft plaatsgevonden op de Armeniërs. Daar is geen discussie meer over mogelijk. Ik wens dat land veel succes in die woestijnomgeving. Gelukkig kunnen ze het EU lidmaatschap nu voorgoed schudden.
Jordert | 22-12-11 | 17:34 | niet ok!
@Frank1991 | 22-12-11 | 17:30 | niet ok!
Tuurlijk weten we dat. De Fransen zijn ook kut. Maar: de revolutie én de Verlichting kwam ook uit Frankrijk. Dus wie weet. En wat de Turken betreft: die kunnen wat mij betreft niet vaak genoeg geschoffeerd worden. Kijken welk nationalisme het sterkste is.
Hans Hillen | 22-12-11 | 17:35 | niet ok!
Nu wij ons niet meer suf lenen om spullen te kopen in al die apenlanden, is het daar binnenkort ook afgelopen met de pret en met de grote muilen.
SOD | 22-12-11 | 17:35 | niet ok!
Frank1991 | 22-12-11 | 17:30 |
Hey! Goed punt man.
OT: Wat hoofdletsel zegt +1
Fiasco | 22-12-11 | 17:36 | niet ok!
azoturie | 22-12-11 | 17:33 |
Rot toch op man. Ik ben geen ontkenner van de Armeense genocide, noch heb ik behoefte aan je wikipedialinkje. Ik ben fel tegenstander van het inperken van de vrijheid van meningsuiting. Iets waar de hypocriete pvv'ertjes hier duidelijk dol op zijn zodra de vrijheid van moslims ingeperkt wordt.
Zoals ik net ook al zei: dit is net zo kansloos als een Groenlinkskabinet dat het ontkennen van global warming wil verbieden. Walgelijk.
Asmodean | 22-12-11 | 17:37 | niet ok!
@Asmodean genocides ontkennen heeft niks te maken met vrijheid van meningsuiting. Van mij hoeft Geert Wilders ook niet alles kunnen te zeggen, maar heb hem tot nu toe op slechts weinig onwaarheden kunnen betrappen. Erdogan is bijvoorbeeld zeker een gek zoals Wilders reeds gezegd heeft.
Jordert | 22-12-11 | 17:37 | niet ok!
Ik vind de wet ook raar in relatie tot de vrijheid van meningsuiting. Aan de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen. De invloed van de mohammedanen in de EU en in Frankrijk in het bijzonder kan zo groot worden dat bepaalde gedachtegoeden de overhand nemen. Gedachtegoeden waar wij in Europa niet voor staan. De visie op Israel en Joden is met de komst van migratiestromen naar Nederland ook steeds meer aan het veranderen. Frankrijk staat gewoon voor haar principes en dat verdient respect. Principes boven economie is iets wat ik vooral in Nederland vaak mis.
Hussar1683 | 22-12-11 | 17:38 | niet ok!
Asmodean | En 1 man van dat ene procentje stuurt nu een volk op economische wijze de afgrond in.
cenzeur | 22-12-11 | 17:38 | niet ok!
Ik vind de wet ook raar in relatie tot de vrijheid van meningsuiting. Aan de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen. De invloed van de mohammedanen in de EU en in Frankrijk in het bijzonder kan zo groot worden dat bepaalde gedachtegoeden de overhand nemen. Gedachtegoeden waar wij in Europa niet voor staan. De visie op Israel en Joden is met de komst van migratiestromen naar Nederland ook steeds meer aan het veranderen. Frankrijk staat gewoon voor haar principes en dat verdient respect. Principes boven economie is iets wat ik vooral in Nederland vaak mis.
Hussar1683 | 22-12-11 | 17:39 | niet ok!
Zo en nu eens kijken of de verontwaardiging echt is, als morgen alle Turken en msse vertrekken uit Frankrijk is het blijkbaar serieus. zo niet dan is het een wassen neus.
MarcS | 22-12-11 | 17:39 | niet ok!
@Asmodean als je zoveel op heb met de vrijheid van meningsuiting kun je je beter druk maken om Turkije en al die andere islamitische landen. Je kunt er niet fatsoenlijk een kerk bouwen, laat staan behouden. Nou nou wat is het toch slecht gesteld met de vrijheid van meningsuiting van moslims in dit land. In haast elke stad staat zo`n haatpaleis. Ik vind jou eerder hypocriet dan al die PVV stemmers.
Jordert | 22-12-11 | 17:40 | niet ok!
1nfidel | 22-12-11 | 17:33 | niet ok!
Ja en gelukkig dienen ze derhalve ook nog altijd te voldoen aan rechtsstatelijke beginselen waaraan deze wet klaarblijkelijk niet voldoet.
Vovochka | 22-12-11 | 17:40 | niet ok!
@Asmodean | 22-12-11 | 17:27 Vrijheid van meningsuiting kent ook zo zijn grenzen. Het ontkennen van de holocaust is in Nederland ook bij wet verboden als vorm van discriminatie
witwas | 22-12-11 | 17:40 | niet ok!
Turkije heeft een veel stabielere economie. De dagen dat de EU wel even kon bepalen wat er moest gebeuren zijn voorbij. Tegenwoordig is Turkije een macht waar de EU rekening mee moet houden. Europa is failliet, terwijl Turkije de toekomst heeft. Frankrijk is eerder afhankelijk van Turkije dan andersom.
bavarois | 22-12-11 | 17:41 | niet ok!
Asmodean | 22-12-11 | 17:27
De wet mag volstrekt belachelijk zijn..... ben ik met je eens. De reactie van Erdogan is mogelijk nog veel idioter en daar reageren de meeste reaguurders op en daar ben ik het ook heel er mee eens!
Fatwabuster | 22-12-11 | 17:41 | niet ok!
witwas | 22-12-11 | 17:40 |
En dat slaat nergens op. Zoals ik net al zei: what's next, een groenlinkskabinet dat het ontkennen van global warming verbiedt? Het kan toch niet zo zijn dat we gedachten of meningen gaan verbieden?
Asmodean | 22-12-11 | 17:42 | niet ok!
bavarois | 22-12-11 | 17:41
O dat is waar de vele miljarden van GOLFOORLOG 1 EN 2.
cenzeur | 22-12-11 | 17:42 | niet ok!
Het waren twee Hollanders die aan de wieg van zowel de Armeense genocide als de Holocaust hebben gestaan. Als Hortense de Beauharnais eind september 1807 niet geslachtelijk met Carel Ver Huell had verkeerd - naar Tsaar Alexander niet zonder reden beweert want Lodewijk Napoleon was impotent - dan was de wereld Keizer Napoleon III bespaard gebleven. Diens notoire ijdeltuiterij en blunte eis in 1853 aan de Sultan om de Sleutels van de Heilige Plaatsen - het bestuur over Palestina - was de directe aanleiding tot de Krimoorlog en weer wat jaartjes later viel Nap III na vluchtige lezing van het Emser depeche in 1870 de Boches aan. Die Frans-Duitse oorlog vormde weer de opmaat voor de Eerste Wereldoorlog en het verdere vervolg is bekend. Lord Balfour gaf de zionisten een sigaar uit de humidor van de Sultan en de Saudies beklommen de Zwarte Doos in Mekka. Het enige positieve dat over Napoleon III is te melden is dat we aan hem Florence Nightingale en Charles Aznavour danken. En niet te vergeten Israel.
hhmariavanempel | 22-12-11 | 17:45 | niet ok!
Jordert | 22-12-11 | 17:40 |
Volgens mij snap je het niet helemaal. Ik maak me eerder druk om de reaguurders die het fantastisch vinden dat de vrijheid van meningsuiting wordt ingeperkt zodra het moslims betreft. Het is vrij moeilijk om me hier op Powned druk te maken over de vrijheid van meningsuiting in moslimlanden, gezien ik hier nooit zie dat reaguurders hier verdedigen dat je daar geen kerk mag bouwen. Als dat wel zo is zal ik me daar ook druk om maken, beloofd. Overigens mag je mij hypocriet vinden. Gelukkig is dat niet verboden.
Asmodean | 22-12-11 | 17:45 | niet ok!
Jordert | 22-12-11 | 17:37 |
Hoezo heeft dat er niets mee te maken? Hebben de huidige Turken gezien hoe de genocide plaatsvond? Hoe merken zij dat er daadwerkelijk genocide heeft plaatsgevonden? De Turken hebben op school geleerd dat het allemaal wel meeviel. Hoezo dus niet te ontkennen? Zij zullen zeggen dat het bewijs vervalst is. Net zoals nu alle klimaatveranderingsontkenners om het hardst aan het roepen zijn dat alle gegevens die klimaatverandering erkennen vervalst zijn. Wetenschappers vinden dat feiten, de mensen die ervoor kiezen het te ontkennen niet.
Asmodean | 22-12-11 | 17:48 | niet ok!
Asmodean | 22-12-11 | 17:42
Ontkennen van gedocumenteerd materiaal is geen mening of gedachten gang maar een feit wat is voltrokken niet erkennen.
Als burger zwets je maar een eind aan ,ik vind t niet juist maar doe het.
Als iemand zijn landsbelangen er tegen over zet ben je niet goed wijs,nu treft het anderen.
Als gedocumenteerd materiaal zo weinig betekend is Turkije een gevaar ,elke afspraak zal zomaar te niet gedaan worden door een gedachtekronkel.
cenzeur | 22-12-11 | 17:49 | niet ok!
Mwah, het omgekeerde van die wet zou wel eens als islamofobie kunnen tellen. De VN heeft zich best een poosje druk gemaakt om dat als een misdaad in de boeken te krijgen.
We leven in een rare tijd met een extreme ideologie die sterk in opkomst is. Vooral in Frankrijk.
Jan Passant mk2 | 22-12-11 | 17:52 | niet ok!
bavarois | 22-12-11 | 17:41 | niet ok! check onderstaande link even.
www.turkije-instituut.nl...
Tekort op de lopende rekening loopt op, toeristische sector is enorm belangrijk, devaluatie lire tov dollar stijgt met 25% in 1 jaar. Het is niet alleen feest in de Turkse economie.
Abugreip | 22-12-11 | 17:53 | niet ok!
Europa is al onbestuurbaar, maar met die nationalistische kutturken er ooit bij kan je het helemaal shaken .. snel zo'n zelfde wetje graag !
(c)ZWITSUL | 22-12-11 | 17:53 | niet ok!
Zo'n wassende (valse!) Turkse maan kun je maar beter niet eten. Beter een echte Franse croissant. En denk erbij dat dat Turkse symbool waarop onze beschaving deels op berust (ja ik geef het toe, the fertile crescent)toch wel een lange tijd terug is van vóór Mohammed de pedo. Daarna is het nooit meer goed gekomen in de arabische wereld.
backstuebchen.webs.com...
ecologiste | 22-12-11 | 17:53 | niet ok!
Jan Passant mk2 | 22-12-11 | 17:52
Laat de genocide op moslims dan eerst waarheid worden ,dan telt het mischien wat je zegt.
cenzeur | 22-12-11 | 17:54 | niet ok!
Gelukkig heeft Frankrijk een volledig vlekkeloos verleden, dus kan het niet van hypocrisie beschuldigd worden
MvanBuuren | 22-12-11 | 17:55 | niet ok!
Ik zie ook het punt niet zo om maar door te blijven zeiken over die kwestie. Ik bedoel, richt je op het heden. Erdogan heeft wel degelijk een punt als hij stelt dat Frankrijk eerst maar eens in het reine moet komen met het eigen verleden in Algerije en Vietnam e.d., wat immers recentere kwesties zijn dan dit WOI drama Ik bedoel, waar hou je een keer op ? Moet Spanje in het stof voor de 80 jarige oorlog ? Hier speelt iets anders, namelijk Turkije buitende EU houden én de 400.000 Armeniërs in Frankrijk paien. Wel zo handig zo vlak voor de presidentsverkiezingen toch, Sarko ?
Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 17:55 | niet ok!
Sarko, 1000 maal dank!!!!!
GamesBond | 22-12-11 | 17:56 | niet ok!
@abugriep: maar is Turkije failliet? Nee. Is Europa failliet? Ja. Ik snap niet dat men hier in de EU nog steeds het arrogante vingertje durft te heffen naar andere landen toe, meedoen met oorlogen en andere nonsens, alsof we nog in 2004 leven. Die tijd is voorbij. Men zal gewoon keihard naar de pijpen moeten dansen van landen die ons binnen tien jaar al lang voorbij zijn: Turkije, China, India, noem maar op.
bavarois | 22-12-11 | 17:58 | niet ok!
königsberg | 22-12-11 | 16:59 |
Turkije draait beter dan welk EU land dan ook vriend. Momenteel bedelt de EU als een arme schooier overal om steun. Bepaald niet de tijd om hooghartig te gaan doen tov welke niet-EU land dan ook. Die tijd is denk ik voorgoed voorbij.
Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 17:59 | niet ok!
@cenzeur | 22-12-11 | 17:54
Sorry. Ik vergat een overzichtelijk tekeningetje te maken waarin duidelijk werd wie ik met die extreme ideologie bedoel.
Jan Passant mk2 | 22-12-11 | 18:00 | niet ok!
Kotsende lama | 22-12-11 | 17:08
Bir habir din wöz ?
Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 18:02 | niet ok!
Het is een beetje een onzinwet maar op zich heeft het wel leuke resultaten tot nu toe.
Zzzzooooffff | 22-12-11 | 18:02 | niet ok!
Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 17:55
Wat zwets je nu,Frankrijk heeft een wet aan genomen dat Tukije niet mag ontkennen?
Het ontkennen van volkerenmoorden bedoel je,als Erdogan zich aan gesproken voelt en Frankrijk tevens zijn volkenmoord herkent ga je mis met je verhaal.
cenzeur | 22-12-11 | 18:03 | niet ok!
Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 17:59
Het zal natuurlijk de eerste keer zijn dat een economie te hard groeit en dan blijkt dat het toch allemaal niet zo rooskleurig was. Oh wacht, behalve in 97 in Azie, in Zuid Amerika enzovoort.
Hussar1683 | 22-12-11 | 18:03 | niet ok!
de turken ontvangen nog steeds MILJARDEN EU steun
( www.europa-nu.nl... )
tijd om dat is wat te gaan minderen want ze krijgen wel een erg grote bek.
(c)ZWITSUL | 22-12-11 | 18:05 | niet ok!
@Bigi Bana Boy | 22-12-11 | 17:59
Je ziet wel meer landen met achterstand onsch inhalen op economisch vlak. Dat is het voordeel van het aan de laarzen lappen van milieuregels, arbeidsomstandigheden en sociale Wetten. Om er maar een paar te noemen.
Turkije heeft daarnaast nog eens het voordeel zijn armste onrendabelen bij onze zorgstaat te kunnen aanbieden voor verzorging.
Jan Passant mk2 | 22-12-11 | 18:05 | niet ok!
Meteen bij de EU!
Toch, Pegtolt?
Slipsnifter | 22-12-11 | 18:07 | niet ok!
Wat een mafkezen , eu steun volledig stoppen en nooit toelaten bij de Europes Unie!
klein_broertje | 22-12-11 | 18:08 | niet ok!
Het wil nog niet doordringen tot een hoop mensen dat het bestraffende vingertje opheffen naar landen die vroeger derde wereld landen waren, voorgoed voorbij moet zijn. Dat kan de EU zich allang niet meer permitteren. De EU is failliet. In welke waanwereld leeft men wel niet? Het is zoals het prinsesje dat vroeger mooi was, maar nu rotte tanden heeft gekregen van de ouderdom. Die kan ook niet met haar ouderdom overweg en gaat in de ontkennings-modus. Men jubelt hier alsof we in 2004 leven. Over een paar jaar zal de EU aan de bedelstaf bij Turkije moeten.
bavarois | 22-12-11 | 18:10 | niet ok!
"Mooi!"
En dat ze maar nooit bij Eu komen.
vetkleppert | 22-12-11 | 18:11 | niet ok!
@vetkleppert | 22-12-11 | 18:11
Precies. De EU is al erg genoeg zonder een Turkse baas die met zijn harige vuisten de maat slaat op de vergadertafel.
Jan Passant mk2 | 22-12-11 | 18:13 | niet ok!
Geen cent meer naar de Turken, Turkse Europeanen één paspoort laten kiezen anders te grote kans op belangenverstrengeling. Opzouten met dat lieve we-kunnen-allemaal-met-elkaar-opschieten-gelul.
Hussar1683 | 22-12-11 | 18:13 | niet ok!
Hoe durven die Fransen zomaar iets tegen genocide te hebben!
.
En Turken mogen dan wel heel nationalistisch zijn en een niet-Europese taal spreken, in genetisch opzicht stammen de Turken voor het grootste deel af van de volkeren waarmee ze zo vaak in de clinch liggen: Grieken, Koerden en Armenen. Turken komen oorspronkelijk van de steppe in de buurt van Mongolië, maar dat Aziatische zie je er nu niet meer aan af.
Boer Harm uut Twente | 22-12-11 | 18:18 | niet ok!
Het hebben van morele standaarden mag vanzelfsprekend reden zijn voor de aanname van een wet. Kortom uitstekende wet.
Dat er mensen zijn die de morele lat gewoon wat minder hoog hebben liggen en het ontkennen van die genocide gewoon niet zo'n punt vinden (want is toch best al weer effe geleden he... en andere lichtzinnige argumenten) zegt helemaal niets over het belang van de wet maar daarmee wel over het referentiekader van diegenen.
Schout-bij-nacht | 22-12-11 | 18:19 | niet ok!
bavarois | 22-12-11 | 17:58 | niet ok! ik kijk net rtlz beurs turkije 20% onderuit dit jaar, China 33%, Brazilie 20%, terwijl Nederland daar "slechts" 15% onderuit gaat. USA groeit zelfs 5%. Komt bij dat Turkije een flinke vastgoedbubbel voor haar kiezen gaat krijgen, zeker als het Westerse toerisme door aanhoudende spanningen in het Midden Oosten (zie Egypte) Turkije bereikt. Ik denk dat het isolationistische beleid van het land ook nog wel eens afbraak van de Europese banden als gevolg kan hebben en dat de miljarden die de EU jaarlijks overmaakt aan ontwikkelingshulp aan Turkije dan worden opgeschort. Blijft wel dat het land veel potentie voor groei blijft houden, maar dan is de ingezette koers van isolationisme tov Westerse mogendheden een bedreiging en derhalve dient het land weer terug te gaan naar de principes van grondlegger Attaturk.
Over die genocide ontkenning: elke natie heeft wel een zwarte bladzijde want het wordt geleid door mensen die fouten maken. Het erkennen van fouten kan pijnlijk zijn, maar het geeft ook een les voor de toekomst. Gewoon erkennen die bladzijde en laat het verleden rusten en richt je op de toekomst.
Abugreip | 22-12-11 | 18:20 | niet ok!
bavarois | 22-12-11 | 18:10 |
Ik snap dat je als geďndoctrineerde Turk met een misplaatst superieuriteitsgevoel of als ras-cultuurrelativist er alles aan wil doen om ons land en ons continent in een kwaad daglicht te stellen maar dat kunnen we met onze zelfkritische blik genoeg. Frankrijk moet kunnen doen wat ze wil en Turkije moet zich niet met interne wetten van Frankrijk bemoeien. Verder, alle economien van elk land zijn vervlochten met elkaar. Als de EU, zoals jij zegt, failliet zou zijn dan wel gaan dan voelt iedereen dat. Ruzie maken met landen waarvan je halve economie op draait zal op den duur tegen je gaan keren. Wij hebben de Turken niet nodig hoor.
Hussar1683 | 22-12-11 | 18:23 | niet ok!
Als die pica bewijs moet zijn van...dan geloof ik het niet. Wat een slecht staaltje "photoshop" uit de jaren '20.
Treurig varken | 22-12-11 | 18:25 | niet ok!
Toch is het wel begrijpelijk dat de Turken de genocide ontkennen, in een schaamtecultuur leer je niet sorry te zeggen of berouw te tonen.
GamesBond | 22-12-11 | 18:27 | niet ok!
Abugreip | 22-12-11 | 18:20
+1
ecologiste | 22-12-11 | 18:28 | niet ok!
Het ware gezicht van het Turkse staatsfascisme....
Uylenspieghel | 22-12-11 | 18:31 | niet ok!
Er zijn geen bewijzen van genocide, ..en het lijkt nog het meest op wat er nu aan de gang is in oost Turkije en Noord Irak. Turken vs. Koerden, is dat dan ook genocide of gewoon een oorlog waarbij veel Koerden omkomen.
btw: waar gehakt wordt vallen spaanders.
RugOp81 | 22-12-11 | 18:32 | niet ok!
@bavarois | 22-12-11 | 18:10 Die rotte tanden, dat komt door die zoet houding tegenover al dat importvolk.
Had inderdaad nooit zo mogen verlopen zoals het verlopen is. Maar de EU aan de bedelstaf bij Turkije...:)
Je laat me lachen. Het zou mooi zijn als het goed gaat met Turkije, begrijp me niet verkeerd. Dan kunnen de Turken weer terug naar Turkije om daar hun kansen te pakken die ze afgelopen 40 jaar daar niet hadden.
Treurig varken | 22-12-11 | 18:33 | niet ok!
Als wij nou toegeven dat we slaven hebben gehandelt tijdens de gouden eeuw, zou Turkije dit dan erkennen??! Eerlijk oversteken. Lol!
Nonbeliever | 22-12-11 | 18:34 | niet ok!
Kunnen we die wet hier ook niet snel invoeren? Ik zou zeggen, laat elk west europees land die wet aannemen zodat turkije noooooooooit bij de eu komt, want dat moeten we niet willen met z'n allen.
von sokkenstopfen | 22-12-11 | 18:35 | niet ok!
Ook al ben ik tegen het wettelijk verbieden van gebeurtenissen uit de geschiedenis ontkennen, vind ik dat Turkije zich hier niet mee moet bemoeien.
B0rat | 22-12-11 | 18:40 | niet ok!
Op zich een kansloze wet, maar het toont wederom de ware aard van de Turken.
Pisvlucht-Airlines | 22-12-11 | 18:41 | niet ok!
Volgens Algerijnse documenten vielen er naar schatting 1,5 miljoen doden gedurende de onafhankelijkheidsstrijd van Algerije. De Algerijnen en hun president Abdelaziz Bouteflika argumenteerden dat het bloedbad erkend moest worden als genocide en dat Frankrijk zich aan hen zou moeten verontschuldigen. De Arabische staten en veel moslimlanden, Turkije inbegrepen, steunden de Algerijnse beweringen. Frankrijk deelde echter deze visie niet en schatte het aantal doden op 350 000.
Theo Roozenvelt | 22-12-11 | 18:41 | niet ok!
Hypocrisie in zijn meest zuivere vorm...
Theo Roozenvelt | 22-12-11 | 18:43 | niet ok!
Ik zeg: Turkije in de EU en wij eruit!
Deal?
Deal!
Slipsnifter | 22-12-11 | 18:43 | niet ok!
Als die Turken zo geweldig zijn, waarom zitten er dan procentueel gezien zoveel aan de uitkering? Hoe krijgen ze met een uitkeringsmentaliteit Turkije economisch zo sterk?
Als Turkije het economisch zo goed doet, waarom gaan dan alle werkeloze Turken weer terug? Familie hebben ze allemaal daar...
Het enige dat ze kunnen is dingen met geweld van anderen afpakken - kijk maar naar al die Turken die zich bijvoorbeeld in Duitsland goed bedienen van de lokale bevolking.
Maar goed, het duurt niet lang en dan gaan ze toch allemaal wel terug. Met miljoenen tegelijk... De Fransen hebben het volgende stapje daarnaar toe gezet.
WilliamLeBlond | 22-12-11 | 18:46 | niet ok!
@niet voor de hond | 22-12-11 | 17:04
Onzin. De schade is misschien hetzelfde, maar de impact van de schade op de grote Eurozone is veel kleiner, we hebben immers te maken met een grote economische zone. Turkije heeft een economie die amper zo groot is als de Nederlandse, diezelfde schade heeft daar een grotere impact. Turkije fungeert als doorvoerland tussen het Midden-Oosten/Azië en Europa. Is die doorvoer niet meer mogelijk, dan verliest Turkije een enorme hoeveelheid handel.
Sowieso is het voor de huidige EU landen absoluut niet voordelig om Turkije bij de EU te halen; ze zijn in één klap het machtigste land in de EU en aan opbouwprojecten zijn we honderden miljarden kwijt. Kijk voor de gein is even hoeveel Oost-Duitsland en Polen tot nu toe hebben gecashed aan Europese subsidies en opbouwgelden. Het huidige Oost-Europa en Zuid-Europa is eigenlijk al een brug te ver, laat staan Turkije. Zonder dat Turkije lid is, kost Turkije ons al 400 miljoen euro per jaar omdat ze kandidaat lid zijn, en dat geld moeten gebruiken om aan de criteria van het lidmaatschap te voldoen. Wat nooit zal gebeuren. Oftewel, we smijten nu al geld weg aan Turkije, not to mention de vermindering van de koopkracht van Europese-Turken omdat ze hun dienstplicht moeten afkopen. Not to mention het geld dat naar huis wordt gestuurd, en dus niet wordt uitgegeven in Europa. Turkije en Turken kosten ons bakken met geld.
Cum_Fraude | 22-12-11 | 18:50 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:54 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:55 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:56 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:56 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:56 | niet ok!
-weggejorist-
ecologiste | 22-12-11 | 18:56 | niet ok!
Alle Turken gaan nu van Frankrijk naar LuilekkerNederland.
meneer Q | 22-12-11 | 19:01 | niet ok!
De Klein-Aziatische catastrophe: 1,5 miljoen Grieken verdreven ui Turkije en 0,5 miljoen moslims uit Griekenland. Jongens, Moslims bijten en die moeten snel werelds worden of anders terug naar hun gesluierde landen. Jammer maar helaas.
De Arabische wereld heeft iets poëtisch, zoals waterpijpen en buikdansen en begesterende muziek, sterk thee etc. maar democratie kenne ze niet en de Islam heeft veel stuk gemaakt (in NL het gristendom ook maar anders). Als die religies nu eens gerelativeerd werden en de democratie werkelijk dorgevoerd (zowel in de EUSSR als in de arabische wereld) ja dan... maar nee hoor dus?
Slipsnifter | 22-12-11 | 19:09 | niet ok!
Sorry mensen er is iets grondigs mis met de toegang van mij pc naar internet. Ik vrees spyware.
Slipsnifter | 22-12-11 | 19:10 | niet ok!
Sorry, het moest even :-)
Eensch met je post(s) by the way.
Slipsnifter | 22-12-11 | 19:11 | niet ok!
Ambassadeurs terug en nu het volk nog.
Frankrijk zegt de waarheid en de rest van de wereld zwijgt als altijd.Maar het opent inderdaad veel perspectief.
biberon | 22-12-11 | 19:20 | niet ok!
Moeten we ook niets eens wat zeggen van het feit dat Turkije sinds 1974 illegaal Europees grondgebied bezet: noord-cyprus, dat gebied etnisch gezuiverd heeft van europeanen, en er 150,000 kolonisten naar toe heeft gebracht. Die frauderende linkse fopjournalisten van de publieke omroep interesseert het ruk dat moslims illegaal europees grondgebied bezetten.
RICK LIST9451 | 22-12-11 | 19:29 | niet ok!
Wat gezegd moet worden moet gezegd worden.
Beter laat dan nooit.
Goed voorbeeld doet volgen Nederland.
tolate | 22-12-11 | 19:36 | niet ok!
Wordt Europa nou solidair of staat Frankrijk alleen?
Roer | 22-12-11 | 19:36 | niet ok!
Alijd al een achterlijk land geweest
ontkennen en afdwingen
Fruitboertje | 22-12-11 | 19:36 | niet ok!
Prima dat verbreken van de verbindingen.
Hopelijk doet Turkije het voor heel Europa en halen ze meteen alle landgenoten terug!
TiSNiX | 22-12-11 | 19:37 | niet ok!
aherzenberger | 22-12-11 | 17:05 | niet ok!
Hoezo lacht Geert? Hij wil toch juist de krachtpatser zijn die Turkije laat krijsen?
Vind trouwens de wet in Frankrijk wel raar. Geen vrijheid van meningsuiting..
Roer | 22-12-11 | 19:38 | niet ok!
Roer | 22-12-11 | 19:38 | niet ok!
Je moet niet alles geloven wat die (S)linkse pers rondbazuint.
Het gaat er niet om dat er geen vrijheid van meningsuiting meer is.
Maar dat je FEITEN niet mag ontkennen.
TiSNiX | 22-12-11 | 19:41 | niet ok!
Zo leren we de Turken kennen. Fijn land. Goede reden voor alle Turkse Achmed's en Ali's die in Nederland nog steeds niet hebben kunnen aarden, hun koffers bovenop hun auto's te laden en in de armen van Erdogan terug te keren. Het land waar het goed toeven is. Iedereen blij.
ljcoster | 22-12-11 | 19:42 | niet ok!
-weggejorist-
Treflex | 22-12-11 | 19:44 | niet ok!
TiSNiX | 22-12-11 | 19:41 | niet ok!
Wie bepaalt wat feiten zijn? Wanneer is iets een feit? Dat de aarde plat was, was ook ooit een feit.
-
Ook feiten moeten aan de kaak kunnen worden gesteld met eh andere feiten of beter: bewijzen/waarnemingen/deductie. Als iemand kan bewijzen dat het geen genocide was: prima toch? Grap is namelijk als iets een feit is: dan is het toch immers niet te weerleggen?
Roer | 22-12-11 | 19:46 | niet ok!
Even hoe het hier in NL is: Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht. Uitpraak Hoge Raad 1995. En dat is ook zo in Canada, Frankrijk, Hongarije, Israël, Litouwen, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Zuid-Afrika en Zwitserland. Maar ja, de ene holocaust zal wel erger zijn dan de andere?
Gomer Pyle | 22-12-11 | 19:53 | niet ok!
Sarko's volgende statement: als het jullie niet bevalt ga je maar naar nederland.
lidlbier | 22-12-11 | 19:55 | niet ok!
Vermoed dat Turkije gewoon een aanleiding zoekt om zich enigszins te distantiëren van de Westerse grootmachten, Turkije ziet ook dat de geopolitieke verhoudingen aan het verschuiven zijn, de tijd van Amerikaanse overheersing lijkt voorbij. China, Rusland, Pakistan & Iran lijken grote vrienden te worden, Turkije is mogelijk opzoek naar een nieuw verbond.
Bertus Brulbroek | 22-12-11 | 20:08 | niet ok!
Treflex | 22-12-11 | 19:44 |Copy past?
cenzeur | 22-12-11 | 20:16 | niet ok!
www.youtube.com...
Gomer Pyle | 22-12-11 | 20:19 | niet ok!
Ik zeg : Ali 8 bar! ... Nuke them
Speer7015 | 22-12-11 | 20:41 | niet ok!
Dergelijke verboden zijn bs. Vind wel dat Turkije bijzonder overspannen reageert.
De Vijfde Colonne | 22-12-11 | 20:51 | niet ok!
-weggejorist-
raafje84 | 22-12-11 | 21:13 | niet ok!
Bertus Brulbroek | 22-12-11 | 20:08
Dat ook. En ze zijn een soort Wilders: totaal op zichzelf gefixeerd.
Roer | 22-12-11 | 21:37 | niet ok!
Ik hoop dat nederland, frankrijk, duitsland, engeland, spanje, en america eens terecht staan voor hun genocides/massamoorden.
Jammer dat over "Onze westerse wereld" niet gepraat word.
Ararchie Is Redding | 22-12-11 | 21:47 | niet ok!
Bertus Brulbroek | 22-12-11 | 20:08
En waarom denk jij dat ze sancties tegen syrie plaatsen (zo begon het ook bij libya) maar niet bij bv sudan?
De reeks oorlogen die onze machtshebbers voeren om de benodigde macht en olie te krijgen die ze willen is nog niet over.
Syrie of Iran, welke het eerst maakt eigenlijk niet uit, de ander zal hem bijstaan en ook rusland en china zijn al paraat.
Maarja schaapjes stem maar lekker verder op PVV VVD CDA PVDA en heel die poppenkast en blijf maar lekker verder werken om dit alles te kunnen betalen.
Snaveltjes toe en slaap zacht...
Ararchie Is Redding | 22-12-11 | 21:54 | niet ok!
De Turken zijn schaamteloos.
Moet je je voorstellen dat de nationaal-socialisten nog aan de macht zijn en verbieden de jodenvergassing onder de aandacht te brengen...
kempenaer | 23-12-11 | 00:18 | niet ok!
Gomer Pyle | 22-12-11 | 20:19
Idd, Genocide!
www.geschiedenis24.nl...
Generaal Nguyen Giap | 23-12-11 | 00:31 | niet ok!
De Armeense genocide was de eerste genocide in de twintigste eeuw en bracht Adolf Hitler op het idee om de Joden uit te roeien.
Docu: www.liveleak.com...
Generaal Nguyen Giap | 23-12-11 | 00:43 | niet ok!
@club662_new | 22-12-11 | 17:07
Inderdaad. Fanatieke moslims hebben de langste tenen op aarde. Met fanatieke joden op een goeie tweede plaats er vlŕk achter.
@königsberg | 22-12-11 | 16:59
Europa is failliet; Turkije is het China van Europa.
Evengoed een moddervette +1 voor Frankrijk!
mygfisbrazilian | 23-12-11 | 00:44 | niet ok!
Er zijn veel Franse Armeniërs met hoge posities "rondom de Eiffeltoren."
Asjemenâh | 23-12-11 | 00:49 | niet ok!
Maar ja, de ene holocaust zal wel erger zijn dan de andere?
Gomer Pyle | 22-12-11 | 19:53 | niet ok!
De uitroeing van de inheemse bevolking in Zuid- Midden- en Noord Amerika door Europese 'ontdekkingsreizigers' was toch ook genocide
MvanBuuren | 23-12-11 | 01:31 | niet ok!
@mygfisbrazilian | 23-12-11 | 00:44 | niet ok!
ik heb fanatieke joden nooit horen dreigen om belediging 3500km verderop. Maar goed, lange tenen hebben ze zeker. Hoewel stukken minder schadelijk op mondiaal niveau staan ze bij mij in het zelfde rijtje mongoliden.
@MvanBuuren | 23-12-11 | 01:31 | niet ok!
hoewel ik er voor ben dat turkije haar daden eindelijk eens erkent, ben ik van mening dat het ontkennen van genocide bij de vrijheid van meningsuiting hoort. Maar goed, het westen is niet op elk onderwerp het baken van de verlichting. Net zoals ahmadinejad zich belachelijk maakt met zijn mening over de holocaust, vind ik niet dat je iemand mag verbieden om zijn mening te verkondigen, hoe onbewezen of kwetsend het ook mag zijn.
club662_new | 23-12-11 | 03:08 | niet ok!
-weggejorist-
since1907 | 23-12-11 | 04:02 | niet ok!
since1907 | 23-12-11 | 04:02
Zo zo ...
"Hoewel de hond gebed werd aanvaard van de hemel neuken bot yağardı kaasvreterleri verloskundige"
Koninging Beatricks | 23-12-11 | 07:54 | niet ok!
Turken zijn goed met spreekwoorden ;)
Koninging Beatricks | 23-12-11 | 07:54 | niet ok!
@ Koninging Beatricks | 23-12-11 | 07:54: Maar nog vele malen beter met fraude.
Dirty-Harry44 | 23-12-11 | 08:23 | niet ok!
-weggejorist-
Dirty-Harry44 | 23-12-11 | 08:25 | niet ok!
Ararchie Is Redding | 22-12-11 | 21:47 | niet ok!
De excuses zijn allang aan Indonesië aangeboden, lutser. Gedrochten zoals jij richten onze Westerse welvaart en suprematie ten gronde. Wil je ook eindigen als een arme sloeber in de Hooglanden van Koerdistan? Je beseft niet hoe goed wij het hebben in Nederland, ondankbaar stuk vreten!
Bergamo | 23-12-11 | 09:12 | niet ok!
Huh, dat zouden ze ook in Nederland moeten doen.... dan hoera, alle Turken hier eruit...
Thoth | 23-12-11 | 10:02 | niet ok!
Volgens e EU mag dit soort regelgeving in een afzonderlijk land zolang de strafmaat onder de 3 jaar blijft. Nu kan een nederlandse Armenie ontkenner aangehouden worden in Frankrijk,.......
-
Begrijp dat grootschalige moordpartijen zich onderscheiden van genocide door het begrip "systematisch".
De Turken/Ottomanen hebben officieel de Armeniers gedeporteerd naar Syrie. Zonder voorzieningen en ze onderweg blootgesteld aan moord en verkrachting door milities. Dit waren koerdische milities, geen turkse/ottomaanse. Ook waren er opvangkampen waar Armeniers "geconcentreerd" konden worden.
Volgens onderzoeksjournalist Fisk, hebben veel Duitsers in die tijd bijgedragen aan de opzet en organisatie van eea.
-
Volgens Fisk zou dit dan ook de eerste Holocaust zijn. Maar als bekend waren de Israelieten de eerste genocide plegers in de geschiedenis, en hun nazaten de eerste en enige holocaust slachtoffers. Wil (en mag ze officieel) die eer niet ontnemen.
-
Kennelijk mag men in Turkije niet zeggen hoe het is, en is men vanaf nu verplicht in Frankrijk te zeggen hoe het is.
Mooie score voor de vrijheid van meningsuiting in beide landen.
-
Voltaire (fransman rond 1735) "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen".
Toen moest de Bastille nog bestormd worden overigens.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 10:12 | niet ok!
Maar wat als ik nu een volkerenmoord ontken die niet gebeurt is? Ben ik dan ook strafbaar?
Dibs | 23-12-11 | 10:42 | niet ok!
...Maar als bekend waren de Israelieten de eerste genocide plegers in de geschiedenis...
KomodoVaraan | 23-12-11 | 10:12
Vertel eens?
PietjePuk | 23-12-11 | 11:14 | niet ok!
Sarkozyan echt een Politiek mannetje, Vergeet je je eigen verleden niet? Algerije, Rwanda, etc.
In 1492 toendertijd is Opa, Sarkozy verdreven uit Spanje en gevlucht naar de Ottomaanse Rijk. In 1904 geëmigreerd naar Frankrijk.
En nu kom je politiek doen vanwege het feit dat de presidentsverkiezingen nabij zijn? Vergeet je de spreekwoord van je Hero Napoleon Bonaparte? Een TURK kan je doden, maar van een TURK kan je nooit overwinnen..
shutup1453 | 23-12-11 | 11:28 | niet ok!
..maar van een TURK kan je nooit overwinnen..
shutup1453 | 23-12-11 | 11:28
'WINNEN!', het is 'WINNEN!', achterlijke analfabeet!
Zitten slapen op de inburgeringcursus?
PietjePuk | 23-12-11 | 11:36 | niet ok!
@PietjePuk, 11:14, de intocht vd Israelieten in het land van Kanaan waarbij God opriep de goddeloze Hettieten en Kanaanieten uit te roeien. Een tijdje later idemdito vwb de Amalekieten.
Letterlijk in de (hebrew) bijbel een "volk dat niet mag bestaan".
Dus ere wie ere toekomt volgens de geschiedschrijvers.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 11:46 | niet ok!
en gevlucht naar de Ottomaanse Rijk.
Vergeet je de spreekwoord van je Hero Napoleon Bonaparte?
shutup1453 | 23-12-11 | 11:28
Het is HET Ottamaanse Rijk!
Het is HET spreekwoord!
Tijd om de banden met Turkije te verbreken inderdaad. Verneuken de Nederlandse taal!
Geert You Know Who | 23-12-11 | 11:50 | niet ok!
-weggejorist-
Geert You Know Who | 23-12-11 | 11:52 | niet ok!
@shutup1453 11:28, volgens mij is een dooie turk een overwonnen turk tenzij natuurlijk turken ook in de wederopstanding zijn gaan geloven.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 11:59 | niet ok!
In
2012
mogen
wij
geen
feest
vieren
met
dit
Turkije!
Nederland zou zich eigenlijk moeten schamen dat het als verrader van de Europese cultuur zo’n 400 jaar gelden haar handelsbelangen met Turkije belangrijker vond dan de toenmalige veiligheid van Europa vanwege de opmars van de islam. Gelukkig hadden andere Europese landen de strijd tegen de islam en de Turken wel hoog in het vaandel hadden staan. Want in tijd waarbij de Turken de gehele Balkan bloeddorstig veroverden om de islam te verbreiden en reeds aan de poorten van Wenen stonden om ook het christelijke Europa onder de voet te lopen vond Nederland haar handelsroutes blijkbaar veel belangrijker. Want het toenmalige Turkije was een barbaars land voor wie geen schip op de Middellandse Zee veilig was. Onze handelsbetrekkingen met de Ottomaanse Sultan waren dan ook de enige reden voor dit verraad van onze voorouders. In deze tijd dat onze laffe voorouders braaf op hun knietjes voor sultan zaten, werden vele Zuid-Europese kustplaatsen door dezelfde Turken geplunderd, de bewoners vermoord of als blanke slaven weggevoerd naar één van de grootste slavenmarkten ter wereld in Constantinopel (Istanbul). Dit bloederige verleden van Turkije en het Nederlandse verraad aan Europa toentertijd is dus genoeg reden om ons te schamen en eerder een aanleiding om na 400 jaar onze excuses aan te bieden aan de Armeniërs, de Koerden en alle andere volkeren die zwaar geleden onder onze Turkse bondgenoten. Beter dat dan een feestje te vieren met het totalitaire Turkije dat al eeuwenlang terreur uitoefende als vijand van onze Westerse/Christelijke beschaving en anno 2011 zelfs haar genocide op de Armeniërs op agressieve wijze richting Frankrijk ontkent!
Prins Pils | 23-12-11 | 12:32 | niet ok!
door onafhankelijke historici is de genocide op de armenen vastgesteld en een eeuw later weigeren de turken dit nog steeds te erkennen.
het is duidelijk waar turkije staat op het vlak van de mensenrechten. dit is een van de redenen waarom turkije niet in de eu hoort.
rooj | 23-12-11 | 12:49 | niet ok!
Holocaust wat is dat?
ToinDinky | 23-12-11 | 13:17 | niet ok!
Turken zijn schijt voor de waarheid
VOLgespotensokken | 23-12-11 | 13:28 | niet ok!
Als die turken dan zo'n volk van eer zijn moeten ze als ze niks meer met frankrijk te maken willen hebben dit ook een hele tijd volhouden, maar dat zal er wel niet in zitten want centjes zijn uiteindelijk toch belangrijker, en die aanvraag voor lidmaatschap voor de EU is ook niet ingetrokken, we willen niks meer met frankrijk te maken hebben is, is gewoon weer een hele grote bek show, niks meer en niks minder, leuk voor thuis, maar wat heb je eraan helemaal niks.
Umberto die trotzoni | 23-12-11 | 13:37 | niet ok!
@Prins Pils | 23-12-11 | 12:32 | niet ok!
Gozer want een dwaas ben jij toch. Enig idee wie de grootste misdaden tegen de koerden heeft gepleegd? Saddam hussein met westerse gifgas wapens.
En wat jij daar opsomt over Turkije hebben wij ook gedaan in onze VOC/WIC tijd.
Boredzor | 23-12-11 | 13:49 | niet ok!
Nederland zou zich eigenlijk moeten schamen dat het als verrader van de Europese cultuur ...
Prins Pils | 23-12-11 | 12:32 | niet ok!
Zijn onze voorouders die streden tegen het Spaanse rijk voor een eigen staat nu verraders omdat ze ottomaanse steun ontvingen?
Paaps Europa was intoleranter tegenover Nederlanders(protestanten) dan de turken,daarom schreeuwden de watergeuzen:''liever Turks dan paaps''.
Is Prins Maurits van Oranje nu ook een landverrader? Hij stak zijn dankbaarheid aan de Ottomanen niet onder stoelen of banken.
De stichters van de staat waar ons hedendaagse Nederland uit voortgekomen is verraders van Europa noemen is schandalig.
Schaam je diep.
driz | 23-12-11 | 13:54 | niet ok!
@prinspils, 12:32, u bent een rasechte eenzijdige anti moslim dramaturg, wat een tranentrekker weer.
Wist u dat protestants europa (en dus de nederlanden) zich enorm gemotiveerd voelden door de religieuze tolerantie in het Ottomaanse rijk in vergelijking tot de onderdrukking door de katholieken en hun inquisities in europa in die tijd ?
Ze waren ook een voorbeeld voor velen in hun strijd tegen de corrupte vorstendommen in europa en het nepotisme van die vorstenfamilies ?
-
Het was ook een van de laatste staten die zich tegen het ongebreidelde kolionalisme van de Britten en de Fransen hebben kunnen verzetten.
-
Tav de slavenhandel, nederland speelde daar ook een wereldrol in, zoals u weet, het waren echter arabieren en berbers en hollanders die het werk deden voor de ottomanen/turken. Met name ook de zeer actieve en barbaarse rol van de Koptische kerk en hun priesters uit die tijd tav de Nubiers was uiterst bizar. Zij verzorgden de eunuchs.....sorry zij produceerden deze door jongetjes van 8 jaar en jonger te castreren en vervolgens te verkopen.
-
Ofwel het is ook een beetje dader - opdrachtgever en het zou u sieren een wat meer veelzijdigere blik op de historie te hebben en te ventileren dan deze anti-moslim verengde brillekokers.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 14:05 | niet ok!
@driz | 23-12-11 | 13:54
Leefde nog niet tijdens de 80jarige oorlog. Waar bestond die Ottomaanse steun dan uit?
Heiner | 23-12-11 | 14:08 | niet ok!
Heiner | 23-12-11 | 14:08
Uit voedsel tijdens de Franse burgeroorlog.
cenzeur | 23-12-11 | 14:14 | niet ok!
Prins Pils, u bent een held! Fijne kerstdagen en dat we mogen hopen dat de Mohammedaan de deur wordt gewezen.
Bergamo | 23-12-11 | 14:31 | niet ok!
Prins Pils | 23-12-11 | 12:32 |
U gaat er gemakshalve maar vanuit dat er in die tijd zoiets als "Europa" of zelfs een Europese gedachte bestond.
Dat is natuurlijk niet zo. Nederland was met zowat half Europa voortdurend in oorlog. Tijdens de derde Engelse oorlog werd NL op 3 fronten aangevallen, om maar even aan te geven dat NL in die tijd geen moer gaf om een eventuele verenigde Europese gedachte. Noch gaven andere landen erom.
plaszak | 23-12-11 | 14:34 | niet ok!
In elkaar slaan,hoeveel ben je dan na afloop gekrompen?
cenzeur | 23-12-11 | 14:46 | niet ok!
wrong topic
cenzeur | 23-12-11 | 14:46 | niet ok!
KomodoVaraan | 23-12-11 | 14:05 |
Ondanks het feit dat Nederland zich voornamelijk met het vervoer van slaven bezig hield, moeten ook wij ons natuurlijk ook schamen voor deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.
Doch ondanks de slavernij zo oud is als de mensheid zijn moslims eeuwenlang de grootste slavenhandelaren geweest met de grootste slavenmarkten ter wereld in Salé, Tunis, Zanzibar en het Turkse Constantinopel. Doch blijkbaar zien policoren zoals u deze onwelgevallige waarheid blijkbaar als moslimbashen en doen deze waarheid dan goedkoop af met dooddoeners zoals verengde brillekokers terwijl ze de policore balk in hun eigen oog niet zien. Verder zal niemand hier ontkennen dat ons Europa zeker te lijden heeft gehad onder een toenmalige eveneens bloederige godsdienststrijd, doch dat niet af aan de terreur die Turkije op West- en Oost-Europa uitoefende en dat zij al bij de poorten van Wenen stonden om ook Europa onder de knoet van de islam te krijgen.
Dit alles heeft dus niets met anti-islam sentimenten te maken maar alles met historisch besef!
Prins Pils | 23-12-11 | 14:53 | niet ok!
@mezelf
doch dat niet af = doch dat doet niet af
Prins Pils | 23-12-11 | 14:57 | niet ok!
Ondanks dat er een politiek spel achter steekt vind ik de houding van beide landen uiterst irritant. Frankrijk omdat ze iets doen wat niet kan (i.v.m. eigen meningen verbieden) en Turkije omdat ze hun verantwoordelijkheden niet willen nemen. Overigens heeft Turkije dit spelletje al eerder gespeeld (volgens wiki) met Amerika die er destijds wel voor gezwicht is. Ik zou zeggen dat het erkennen van de genocide als eis voor de toetreding mag worden opgenomen!
Monotheists_r_idiots | 23-12-11 | 14:59 | niet ok!
Boredzor | 23-12-11 | 13:49 |
Geen Turkse misdaden tegen de Koerden?
Laat mij niet lachen!
Daar in het Turkije van na de 1e Wereldoorlog iemand "Koerd" noemen, oftewel alles wat ermee te maken had, verboden was, werden Koerden sinds de jaren '30 officieel "Bergturken" genoemd. Dit leidde tot hevige opstanden zoals de Opstand van Sheik Said of de Opstand van Dersim. Deze opstanden werden door de Turkse regering allemaal bruut neergeslagen. Door het hele land werden Koerden vervolgd en geëxecuteerd, onder wie ook Sheik Said Piran;[7] de aanvoerder van de Opstand van Dersim, Seyid Riza, werd met andere Koerdische leiders en strijders opgehangen.
nl.wikipedia.org...
Prins Pils | 23-12-11 | 15:08 | niet ok!
plaszak | 23-12-11 | 14:34 |
Nee, maar terwijl andere Europeanen zich bijna dood vochten tegen de Turken om een bloederige verbreiding van de islam in West-Europa te voorkomen, moesten Nederland zo nodig handelsbetrekkingen aangaan met de grootste vijand van het toenmalige Europa!
En dat willen wij volgend jaar nog gaan vieren ook?
Prins Pils | 23-12-11 | 15:12 | niet ok!
@mezelf
moesten = moest
Prins Pils | 23-12-11 | 15:14 | niet ok!
Geldt dit ook voor de genocide op de Algerijnen door de Fransen?
Wel harde acties van Turkije, ze zetten hoog in.
Ik ben toch erg benieuwd hoe dit gaat lopen ivm navo en Iran.
Schepvogel | 23-12-11 | 15:18 | niet ok!
@Prins Pils | 23-12-11 | 15:12 | niet ok!
Zo kan je het zien.
Maar zo simpel lag het natuurlijk niet. Europa was in dezelfde tijd ook continue in oorlog met elkaar. De Ottomanen waren regelmatig onderdeel van dat spel.
Neemt niet weg dat we aan de Polen te danken hebben dat het Ottomaanse Rijk niet aan Beieren grensde.
Lafayette | 23-12-11 | 15:21 | niet ok!
@prinspils 14:53, het gaat mij niet om persoonlijke schaamte over iets dat honderden jaren geleden gebeurd is in een heel ander tijdsbestek, zeitgeist en stelsel van normen en waarden. Ik schaam mij niet over de nederlandse rol daarin, (sterker nog kan er met zwarte taxichauffeurs in bijv NY gewoon een gesprek over voeren als ik vraag om me op Wallstreet (de wallen) af te zetten). Maar om die reden ga ik dus ook geen beschuldigende vinger wijzen naar mensen nu over de rol van een ander in die tijd, hetgeen u wel doet.
Al zeker niet ga ik het gedrag van vandaag de dag be-of veroordelen omdat iets in het verleden zo was.
-
Begrijp me goed, ik vind historie om het heden te duiden zeer relevant en boeiend, maar duiden is geen oordeel, duiden is begrijpen en begrijpen is niet instemmen of afkeuren.We zien namelijk teveel geschiedsvervalsing om daar dus een zuiver oordeel over te kunnen vormen. Maar een beeld kunnen we ons wel vormen en dat heeft altijd meerdere zijde's . Onze protestants zeeuwse slavenhandelaren, de roomse inquisities, de koptische eunuchen, de ottomaanse expansie,....etc.
-
De ottomaanse dynastieen waren moslim (in een van de vele vormen) maar ik denk dat hun drijfveer voor de expansie eerder macht & geld was dan mohammed, niet veel anders als de roomse motieven.
De ottomanen waren uiterst kundige strijders (reden van de nazi fascinatie met ze) gedisciplineerd en willig te sterven voor het martelaarschap (religie ten dienste van de strijd en niet als doel). Dat was wel wat anders dan de slappe en corrupte staatshoofden en kerkleiders in die tijd.
-
Ik denk echt dat het dus meer militaire suprematie was (techniek en aantallen) die het gewoon mogelijk maakte door te stoten, dan wat u stelt, "bewuste islamiserings drang". Winnen en overrompelen, tja gewoon omdat het kon. Zoals de Hunnen door konden racen omdat ze niet gestopt werden.
Aardig weetje, het was een Pool die ze tegen hield bij Wenen.
-
Ik hoor schreeuwerige populistische imams maar ook n Erdogan hedentendage wel verkondigen waar u op doelt, maar zie dat niet als feitelijke historische drijfveer toen. Durf het wel om te draaien, de islam was met imams nooit zo groot geworden zonder de kundige militairen en staatslieden en koopmannen van oa Ottomaanse dynastieen.
-
Het is de militair en de koopman die van de priester horen, verovert u het land en houdt u ze arm, dan hou ik ze dom.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 15:23 | niet ok!
@prinspils 15:12, nu doet u het weer , ....europeanen zich bijna dood vochten ....om een bloederige verbrijding van de islam te voorkomen, dat klopt gewoon feitelijk niet.
U doet exact wat u moderne moslims verwijt, u romantiseert een tijdperk en versimpelt het tot een godsdienstenstrijd.
-
In vrijwel alle veroverde gebieden door de Ottomanen is men nergens verplicht moslim moeten worden of heeft men zich als lijfeigene aan de vorst moeten overleveren.
Exact dat wat de Habsburgers en hun Heilige Roomse Rijk wel eisten. Wist u dat er hordes duitse en oostenrijkse boeren om die reden naar door ottomanen geregeerde gebieden trokken ? Voor hun economische en religieuze vrijheid ?
KomodoVaraan | 23-12-11 | 15:42 | niet ok!
Ik wordt zooo moe van die altijd verontwaardigde Turken. Staan ze daar met banners voor 'de vrijehid van menigsuiting' terwijl je in Turkije voor 'belediging van de Turkse identiteit' jaren de bak in gaat. Naar volkje.
chosenignorance | 23-12-11 | 15:44 | niet ok!
Enkele van mijn Ierse vrienden willen nu in aktie komen om van het Engelse Parlement erkenning te krijgen van de z.g. Irish Genocides. De Eerste was die onder Cromwell en de Tweede a.k.a. The Great Famine duurde van 1845 tot 1852. Ierland is een grote vriend van Turkije want er zijn weinig Ieren die niet weten dat de enige humanitaire hulp die zij kregen van de Ottomanen kwam.
“When we suffered from famine and disease, your Ottoman ancestors shipped loads of food and monetary donations. We have never forgotten the friendly hand extended to us in our difficult times. Your nation deserves to be supported on every occasion.”
www.fountainmagazine.com...
hhmariavanempel | 23-12-11 | 16:04 | niet ok!
Turkije eiste netjes de aftreding van Khadaffi om doden te voorkomen. De Fransen zaten al meteen te onderhandelen met de nieuwe overgangsraad om olie. Daarvoor hadden Fransen ook veel handen geschud met Khadaffi...Onbetrouwbare mensen die Fransen.
*
Turkije en Frankrijk zaten paar maanden geleden nog samen in NAVO rug aan rug te vechten in Libie. Lekker zijn die Fransen om je NAVO partner te verraden. Deze zet van de Fransen zal ook slecht zijn voor de economische markt. Goed bezig jongens!
Frank1991 | 23-12-11 | 16:16 | niet ok!
Turkistan, haatbaardland 2.0, resultaat van decenia inteelt en pedoverheerlijking. Die haatprofeet erdo kan het nu wel schudden in Europa. En dat is positief.
neworder | 23-12-11 | 16:18 | niet ok!
"Aardig weetje, het was een Pool die ze tegen hield bij Wenen.
KomodoVaraan | 23-12-11 | 15:23"
Jan Sobieski toch? Dat was een baas!
TM | 23-12-11 | 16:19 | niet ok!
Turkistan, haatbaardland 2.0, resultaat van decenia inteelt en pedoverheerlijking. Die haatprofeet erdo kan het nu wel schudden in Europa. En dat is positief.
neworder | 23-12-11 | 16:19 | niet ok!
@neworder | 23-12-11 | 16:19 | niet ok!
Turkse servert?
neworder | 23-12-11 | 16:19 | niet ok!
@cenzeur | 23-12-11 | 14:14
Ik dacht dat @driz het hier over "De Lage Landen" had.
Maar misschien ontgaat me iets..
Heiner | 23-12-11 | 16:22 | niet ok!
De goede Nederlandse burgers hier op deze site hallo allemaal.
ik heb u allen gelezen maar kwam niet uit, want
uw meesten spugent vel tegen Turkije, waarom hebben jullie als dank een plaats in Nederland benoemd tot naar TURKEYE ?
wat denk u hier van : "Onze Vader des Vaderlands was in de laatste twee jaar van zijn leven praktiserend moslim. Dat beweert althans de Leidse historicus Tjalling Wenselaar. De promovendus besteedde de afgelopen vier jaar aan intensief archief onderzoek en zegt dat er geen andere conclusie mogelijk is.Yusuf ibrahim van Oranje Nassau, zo zou hij eigenlijk in de geschiedenisboeken terecht moeten komen".
“Het is een verzwegen episode uit de vaderlandse geschiedenis. Na zijn dood hebben de Oranjes met alle middelen geprobeerd om de sporen van het religieuze verleden van de Vader des Vaderlands uit te wissen” aldus de onderzoeker".
Napeleon Bonaparte "Er zijn twee deugden de mensen te subliemen ,de mannen dapper, vrouwen eerlijk zijn.
Naast deze twee deugden . Op grond van zowel de man als de vrouw naast deze twee is er een deugd sublieme, worden vaderlandslievend genoeg om zijn leven te offeren zonder aarzeling indien nodig geacht. Hier de verdiensten van de Turken en de helden hebben deugden.
Daarom de turken kan gedood worden. Maar nooit worden verslagen"
Update 17 april 2010. Spiritual Change doneerde deze pagina aan Wikipedia.
Liever Turks dan Paaps (eigenlijk: Liver turckx dan paus) was een leuze ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog (1568 - 1648). Hij werd in de Nederlanden voor het eerst gebruikt tijdens hagenpreken te Antwerpen in 1566, het jaar van de Beeldenstorm. De leuze wordt tevens gevonden op zilveren geuzenpenningen in de vorm van een Turkse halve maan, die door de Geuzen aan hun kleren werd gedragen.
Betekenis
De leuze verwoordde het verlangen van de vervolgde protestantse christenen naar religieuze tolerantie. Terwijl de Paus protestantse groepen in Europa vervolgde, gaf de Turkse sultan hen godsdienstvrijheid in het Ottomaanse Rijk. Door dit contrast naar voren te brengen gaven de protestanten blijk aan hun wens om hun geloof in vrijheid te belijden.[1][2][3] Jan Fruytiers vermeldt in 1577 dat de geuzen de volgende verklaring aan hun motto gaven:
En daarom droegen sommige geuzen destijds zilveren halve manen met daarop de tekst "Liever Turks dan Paus". Want zij achtten de tirannie van de Paus groter dan die van de Turk, die het geweten van de mensen tenminste ongemoeid laat als zij belasting betalen, en bovendien zijn beloften even goed of zelfs beter nakomt dan de Paus.[4]
Dezelfde verklaring wordt gevonden in de “Historiën” van Pieter Cornelisz. Hooft uit 1642 en in de voordracht "Over het Mohammedanisme" door de theoloog Voetius uit 1648.
Historische achtergronden
De leuze had achtergronden in discussies over tolerantie en godsdienstvrijheid elders in Europa. Reeds in de twaalfde eeuw zei de orthodoxe patriarch Michael III van Anchialos:
Laat liever de Moslim over mij regeren in uiterlijke zaken dan dat de Roomsen over mij heersen in geestelijke zaken. Want als ik onderdaan ben van de Moslim, zal hij mij tenminste niet dwingen om zijn geloof aan te nemen. Maar als ik moet leven onder de Franken en wordt verenigd met de Katholieke Kerk, zal ik wellicht afscheid moeten nemen van mijn God.[5]
Een vergelijkbare uitspraak wordt verondersteld te zijn gedaan door de Orthodoxen vlak voor de verovering van Constantinopel door de Turken in 1452. Zij zouden in de stad ‘’Liever de tulband van de Turk dan de tiara van de Paus’’ hebben gezien. De uitspraak wordt, mogelijk abuis, toegeschreven aan de hoge secretaris Lucas Notaras. [6]
Het contrast tussen de intolerantie van de Paus en de godsdienstvrijheid in het Ottomaanse Rijk werd opnieuw gebruikt in discussies over tolerantie in Frankrijk en de Nederlanden in de periode 1565-1579. Daarin is de machtige sultan vooral het bewijs dat het tolereren van diverse stromingen geen chaos hoeft teweeg te brengen, zoals de tegenstanders van tolerantie beweerden. De argumenten van Franse pleidooien voor tolerantie werden genoemd in brieven van de directe relaties van Willem van Oranje, zoals Viglius, d’Esquerdes en De Morney.[7][8] Lodewijk van Nassau, de broer van Willem van Oranje, provoceerde in 1565 koning Filips II met een verzoek om tolerantie, waarin hij uitlegt waarom het Ottomaanse model beter is dan dat van de Spaanse koning, en stelt hij ‘’dat het geen wonder is dat velen door de religieuze vervolgingen in Frankrijk onderdaan wilden worden van de Turk’’.[9] In 1574 zei Willem van Oranje in een antwoord op een vraag over tolerantie, dat ‘‘de Turk alle soorten van religie tolereert’’.[10]
De Geuzen legden een verband tussen Willem van Oranje en de Turkse tolerantie in verschillende geuzenliederen:
Den Prince van Oraengien triumphant
Godt sal hem gheven wijsheyt en verstant,
Op dat Gods Woort tot desen stonden,
Mach gepreect worden aen elcken cant,
Liever Turcks dan paus bevonden.
Al is den Turk gheen Christen genaemt,
Hy en heeft niemant om tgeloove gebrant,
Als die papisten doen alle dage [11]
In context van het Turks-Nederlands bondgenootschap
Hoewel de leuze afkomstig is uit discussies over godsdienstvrijheid, heeft hij in de Nederlanden ook verband gekregen met een werkelijke samenwerking tussen de Protestanten en het Ottomaanse Rijk. Het contact werd gelegd via een joodse vriend van Oranje, Joseph Nasi, die voor de Spaanse Inquisitie was gevlucht naar Istanboel. Tussen 1566 en 1574 betuigden verschillende sultans hun steun aan de Nederlandse opstand. In 1574 kon via geheim agenten een samenwerking tot stand komen, waarbij de Turken en de Nederlanders gelijktijdig aanvielen. [12] Hierbij voeren de Nederlandse Watergeuzen onder Turkse vlag. De Watergeuzen speldden daarbij ook de leuze Liever Turks dan Paaps weer op hun kleren.[13]
Samenvattend
De leuze Liever Turks dan Paaps staat in een lange traditie van discussies over tolerantie, waarin de Turk gecontrasteerd werd met de Paus op het gebied van godsdienstvrijheid. Daarbij stond de leuze in de Nederlanden ook in verband met een Turks-Nederlands bondgenootschap. Het idee, dat de spreuk de geuzen louter zou dienen ‘’om er mee aan te geven hoe anti-katholiek ze waren’’[14] is op zijn minst onvolledig te noemen. De negatieve gezindheid jegens de Paus wordt in de leuze en in de traditie ervan specifiek betrokken op het onderwerp tolerantie, waarbij in de polemische literatuur de Ottomaanse godsdienstpolitiek als een wenselijk alternatief op de Pauselijke intolerantie wordt gepresenteerd. Deze traditie zou zich voortzetten tot aan de Verlichting, wanneer ook Voltaire nog verwijst naar het Ottomaanse Rijk als voorbeeld van tolerantie.[15]
Overig bronmateriaal
Aanvullende citaten, opmerkingen en bronmateriaal in het Nederlands kunt u vinden in de archieven van Spiritual Change.
Op de dag waarop wij in 2008 met dit item begonnen, publiceerde de satirische website speld.nl toevalligerwijze een item over Willem van Oranje, alsof hij moslim zou zijn geworden. Spiritual Change schreef deze reactie.
waarom, waarom .
Kijk naar uw reacties daar boven en die informatie die ik gaf, zegt dat iets?
ilker | 23-12-11 | 16:29 | niet ok!
De economie van Turkije is net zo groot als die van Nederland. Moet je je eens voorstellen wat voor een grote bek ze krijgen als ze net zo groot als Mexico zouden worden. En tenen van nog 2 meter langer.
Max Stirner | 23-12-11 | 16:31 | niet ok!
Heiner | 23-12-11 | 16:22 |
Mij ontgaat dat ook ,dit is mij bekend en niet wat @driz zegt.
cenzeur | 23-12-11 | 16:37 | niet ok!
@ilker | 23-12-11 | 16:29,
Zeg dat iets..
Religies of ideologieën brengen veel kommer en kwe(i)l?
basweetutwel | 23-12-11 | 16:40 | niet ok!
Godsdienstvrijheid werd in Nederland ook niet altijd zo belangrijk gevonden. Al helemaal niet door de Geuzen.
Heiner | 23-12-11 | 16:41 | niet ok!
@ilker
Nu je over Yusuf Ibrahim van Oranje Nassau hebt. Doet me denken aan prinses Diana van Wales, die hadden ze ook maar even snel vermoord omdat ze een islamitische vriend had.
Frank1991 | 23-12-11 | 16:42 | niet ok!
Vive la republique! Vive la France!
poepaanmijngaatsie | 23-12-11 | 16:43 | niet ok!
Er zijn altijd mensen die niet de juiste bron aanhalen hahahaha.
vorige.nrc.nl...
www.campus.tv...
cenzeur | 23-12-11 | 16:46 | niet ok!
@TM 16:19, moest even 2 hazen die onverdoofd gedood zijn (hahahalal lol) schoonmaken zodat ze nu de marinade in kunnen.
Klopt Sobiesky, idd een held las ooit ns ergens dat de ottomanen met zon 130.000 man voor Wenen stonden en de habsburgers iets van 11.000 man ofzo hadden samen met deze Pool (eigenlijk een Let) brachten ze 80.000 man geallieerden samen (oh dat zal prins pils mooi vinden ....de first allied forces to withstand the threatening muslim tiranny knocking at the gates of Vienna....
(tekst verzin ik net, met dank aan een glaasje southern comfort tijdens het schoonmaken vd hazen).
KomodoVaraan | 23-12-11 | 16:49 | niet ok!
@cenzeur 16:46,....satire en islam altijd goed haha idd.
yussuf van oranje, ik kende m, mooi stukje C&P werk.....maar goed de "liever turks dan paap "gaf wel aan dat de geuzen uit die tijd het geen zak uitmaakten of ze door de hond of de kat gebeten werden.Of moet ik dit uit politieke correctheid wellicht omdraaien ? hahaha.
Kan u deze link aanbevelen, en de visie van onze humanist Erasmus, op de oorlog, de turk,of de jood....geen satire.
www.erasmus.org...
KomodoVaraan | 23-12-11 | 17:01 | niet ok!
ilker | 23-12-11 | 16:29
Onderdrukking doet natuurlijk veel,de vijand van jouw vijand is je vriend.
cenzeur | 23-12-11 | 17:06 | niet ok!
KomodoVaraan | 23-12-11 | 17:01
Het Ossmaanse leger was zwak aanwezig zodat het Spanje aan kon maar nooit kon doorstoten,een Ollander is niet gek!
cenzeur | 23-12-11 | 17:08 | niet ok!