Iran stopt mogelijk volgende week al met het leveren van olie aan lidstaten van de Europese Unie. Het Iraanse parlement stemt komende zondag over twee noodwetten die de boycot mogelijk moeten maken.
Een Iraanse parlementariër zei in een toelichting tegen het Iraanse staatspersbureau FARS: "Als de olie-export naar Europa - die bijna 18 procent uitmaakt van de totale olie-export - wordt stilgelegd, zullen de Europeanen zeker worden verrast. Ze zullen de macht van Iran onderkennen en zich realiseren dat de Islamitische staat niet zal buigen voor Europees beleid."
De Iraanse olieboycot is een reactie op de sancties die de EU eerder deze week instelde vanwege het Iraanse kernprogramma. Mogelijk wordt de komende tijd meer bekend over dat programma, want een team van het Internationaal Atoomenergie Agentschap gaat vanaf morgen inspecties uitvoeren in Iran.
Reaguursels
Dat wordt ruzie.
Old_Scruffy | 27-01-12 | 13:31 | niet ok!
Leuk, andere mensen ( iets met met macht en grote ego's) maken er een potje van. En wij zijn de dupe.
Twink | 27-01-12 | 13:32 | niet ok!
Ik dacht toch dat de EU Iran boycotte? Ach, de enige die er wat van zullen merken zijn wij, als we straks 2,50 aan de pomp mogen betalen...
TBA | 27-01-12 | 13:33 | niet ok!
ja, hoe dom ben je dan ook: instemmen met een boycot en dan zeggen dat ie pas in de zomer ingaat...denk je dat Iran daar op gaat wachten?
Locutar | 27-01-12 | 13:33 | niet ok!
Dan komen we het gewoon halen toch?
sappiepokkiepuntjeku | 27-01-12 | 13:34 | niet ok!
Mijn fiets heeft toch geen benzine nodig.
Tring tring
geenstijlsteengeil | 27-01-12 | 13:34 | niet ok!
Locutar | 27-01-12 | 13:33 | niet ok!
idd, Het kenmerkt 't trieste niveau van veel europese politici.
YaHozna | 27-01-12 | 13:35 | niet ok!
En wij zijn natuurlijk weer de piel aan de pomp!
The Snickel | 27-01-12 | 13:35 | niet ok!
Ben ik blij dat ik geen rijbewijs heb...
DaveDH | 27-01-12 | 13:35 | niet ok!
silly americans, there is no oil on the internet
erics | 27-01-12 | 13:36 | niet ok!
Misschien een goede ontwikkeling. Zo wordt de ontwikkeling van elektrische auto's misschien een tandje hoger gezet. En vergeet bio-ethanol en waterstof niet. Er zijn zelfs al prototypes van auto's die op zeewater rijden.
De mogelijkheden zijn zeer divers.
Titan T. Fox | 27-01-12 | 13:36 | niet ok!
Leuk joh, zo'n boycot. Behalve dat je er als diplomaat natuurlijk een enorm harde plasser van krijgt, room je ook nog eens 19% BTW van de hogere benzineprijs af.
Jan Modaal moet toch wel naar z'n werk.
Geenstijlfiguur | 27-01-12 | 13:39 | niet ok!
Iets met koe en uitmelken.. oh wacht de koe is leeg
demilord | 27-01-12 | 13:39 | niet ok!
Dus wij boycotten Iran, maar gaan lopen piepen als ze ons ook gaan boycotten?
Laat ze hun olie maar houden dan, betalen we hier wel iets meer aan de pomp.
scheten-wapper | 27-01-12 | 13:40 | niet ok!
dus binnenkort is het achmediniDoei
egelser | 27-01-12 | 13:40 | niet ok!
Eigen schuld. Dit zal iedereen raken in de portemonnee.
Robsssss | 27-01-12 | 13:41 | niet ok!
IRAN & EU doen handjeklap om volk nog meer uit te knijpen, lekker he?
Prutsert3368 | 27-01-12 | 13:41 | niet ok!
Ik zeg DOEN.
Zonder die olie inkomsten is het ook zo afgelopen met de Ayatollahs en hun steun aan terroristen.
En t.z.t. wellicht ook aan hun regime.
Hyperinactief | 27-01-12 | 13:45 | niet ok!
Kan amerika niet even de olie komen ophalen voor ons?
Fapvoer | 27-01-12 | 13:46 | niet ok!
@ TBA | 27-01-12 | 13:33 |
Zeer goede zaak!
Hoe duurder de benzine wordt hoe sneller er wordt overgeschakeld van olie naar wind/zonnen/getijden/blauwe/ en geothermische thermische energie in combinatie met (Thorium) kernenergie.
Dan zijn wij eindelijk verlost van die extremistische haatbaarden uit het Midden-Oosten!!!
Steve Browning | 27-01-12 | 13:46 | niet ok!
@ geenstijlsteengeil | 27-01-12 | 13:34 |
De vrachtwagens die de winkels distribueren wel.
Net zoals de energiecentrales. Maar ook worden heel veel producten gefabriceerd met olie als grondstof.
Dus indirect ga je echt wel de gevolgen merken in je portemonnee.
Artwido | 27-01-12 | 13:47 | niet ok!
Met die boycot heeft Iran zich alleen maar zelf te pakken, maar ja, dat hebben ze in Teheran nu nog niet door!
eavymetal | 27-01-12 | 13:49 | niet ok!
WW3 komt er aan folks..
benzat | 27-01-12 | 13:49 | niet ok!
WW3? muhahahaha
jowwww | 27-01-12 | 13:53 | niet ok!
@ Steve Browning
"Hoe duurder de benzine wordt hoe sneller er wordt overgeschakeld van olie naar wind/zonnen/getijden/blauwe/ en geothermische thermische energie in combinatie met (Thorium) kernenergie."
Was het maar waar Steve, maar zolang grote coöperaties, oliesjeiks en baronnen welvaren bij een hoge olieprijs ben ik bang dat zij alles zullen doen om de volgende stap te voorkomen. Hetzij door politieke druk (lobby), manipuleren d.m.v. wetgeving, opkopen innoverende producten en bedrijven....net zolang tot de laatste druppel eruit is geknepen en pas dan zorgen zij dat alternatieven beschikbaar komen. (uiteraard weer onder hun controle) Zodra redelijke betaalbare alternatieven voor de bevolking vrij beschikbaar komen zullen ze er alles aan doen dit te voorkomen. (om een voorbeeld te noemen, kijk maar eens naar de muziekindustrie en ACTA)
Locutar | 27-01-12 | 13:53 | niet ok!
Hyperinactief | 27-01-12 | 13:45
Er staat nergens dat Iran de verkoop aan andere landen dan Europa gaat staken.
China en India zullen hun olie blijven afnemen.
Kets22 | 27-01-12 | 13:54 | niet ok!
Iran vergeet even dat ze zelf benzine moeten inkopen.
cenzeur | 27-01-12 | 13:54 | niet ok!
Kan Shell niet heeeel schuin boren en vanuit de UAE toch die velden onder Iran helemaal leeg zuigen?
Lijkt mij een leuke oplossing, ik zeg doen!
NO MORE TEA FOR ME! | 27-01-12 | 13:55 | niet ok!
Kets22 | 27-01-12 | 13:54 |
China heeft zijn afname in Iran met 40% verminderd.
cenzeur | 27-01-12 | 13:55 | niet ok!
cenzeur | 27-01-12 | 13:55
Bron ? Ik ben geintresseerd.
Kets22 | 27-01-12 | 13:56 | niet ok!
Want ik lees net dit..
in.reuters.com...
Kets22 | 27-01-12 | 13:58 | niet ok!
Gewoon die olie gaan halen in Iran...
hollandsevluchteling | 27-01-12 | 13:58 | niet ok!
Jippie. In het verlengde van stijgende benzineprijze: stijgende voedselprijzen (landbouwvoertuigen, transport). Laat de pret maar beginnen.
Vage_eddie | 27-01-12 | 13:59 | niet ok!
Gaan wij nu de Straat van Hormuz afsluiten?
BP Richfield | 27-01-12 | 14:00 | niet ok!
Kets22 | 27-01-12 | 13:56
Er zijn vel bronnen.
Ik pak zo maar wat.
www.deredactie.be...
cenzeur | 27-01-12 | 14:00 | niet ok!
Als ze echt de prijzen op willen drijven draaien ze kraan compleet dicht. De EU importeert nl niet veel olie uit Iran.
Zouden ze de kraan compleet dicht draaien dan moet bijvoorbeeld China elders gaan shoppen. Wat de prijs meer zal opdrijven.
neworder | 27-01-12 | 14:01 | niet ok!
Dicht draaien en nooit weer los AUB
tiswat | 27-01-12 | 14:01 | niet ok!
Zal ik me maar even afzijdig houden in dit topic...
Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 14:02 | niet ok!
neworder | 27-01-12 | 14:01
Lees eens.
cenzeur | 27-01-12 | 14:03 | niet ok!
Misschien gaan nu ook de rechtse politici inzien, dat duurzame energie meer is dan een linkse hobby.
Johannes D. | 27-01-12 | 14:05 | niet ok!
Er is mmer als genoeg olie aanbod op de wereld we kunnen zonder Iran.
cenzeur | 27-01-12 | 14:06 | niet ok!
meer
cenzeur | 27-01-12 | 14:07 | niet ok!
Zegt ook wel wat van de politieke macht die Europa nog heeft, het gaat snel bergafwaarts met de EU. " we worden er sterker van ", lol. Als we gewoon nog het Europa van weleer hadden gehad dan waren we nog met gemak het machtigste continent van de wereld.
alex4all | 27-01-12 | 14:07 | niet ok!
@Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 14:02
He Mahmoud heb je de Mahdi al gezien en gesproken zoja doe hem maar de groetjes uit Holland.
benzat | 27-01-12 | 14:07 | niet ok!
Die olie uit Iran is sowieso ouwe rotzooi.
Dat durf ik niet in mijn kostbare auto te gooien.
Laat Shell maar weer snel naar Nigeria gaan om te boren.
NO MORE TEA FOR ME! | 27-01-12 | 14:08 | niet ok!
Moet Irannetje vooral doen, ze zitten al krap bij kas en eerder oliekraantje dichtdraaien maakt het vooral erger voor hun. Het westen haalt gewoon meer olie uit andere OPEC landen. Ja, dat zal best wat duurder zijn, maar de olieprijs stijgt al als een Kameel een scheet laat, dus waarom maken we ons hier druk over?
Roerdompje | 27-01-12 | 14:10 | niet ok!
Wat 'neworder | 27-01-12 | 14:01' zegt.
Iran draait de kraan niet dicht, ze weigeren alleen nog aan Europa te leveren. Dat leidt misschien tot een kleine verschuiving in wie zijn olie waarvandaan haalt, maar zal de prijs voor ons niet significant opdrijven.
Als Iran de olieprijs wil opdrijven moet ze aan niemand meer leveren. Maar dan heeft ze zelf ook geen inkomsten meer.
ZonderNaam | 27-01-12 | 14:11 | niet ok!
@ Locutar | 27-01-12 | 13:53 |
Ware en wijze woorden Locutar!
Maar er is wat veranderd! China wil ook niet meer olie-afhankelijk zijn van haatbaarden en China is een wereldmacht aan het worden.
Als je vervolgens zoals China, patenten steelt van alternatieve energie, zoals zonnecellen dan kun je erg goedkoop produceren; nu al heeft China bijna de gehele zonnecel-markt in handen en kosten de zonnecellen steeds minder; als je vervolgens dagelijks niet meer dan 60 kilometer per dag moet rijden is volledig elektrisch rijden al mogelijk; zie b.v. de link Opel Ampera:
www.autozine.nl...
China is ook bezig met beschikbaar maken/ontwikkeling van Thorium kernenergie, zie link:
www.kennislink.nl...
Steve Browning | 27-01-12 | 14:12 | niet ok!
Roerdompje | 27-01-12 | 14:10
Saudi houd zijn prijs laag, de inhalige egoisten op de beurs en USA drijven de prijs nu kunstmatig op.
Wat weer voordeel geeft om de balans van de crissis te herstellen, het risico wat Iran nam om ieder onder te spitten is mislukt en ze gaan nu zelf ten onder.
cenzeur | 27-01-12 | 14:12 | niet ok!
Reken maar dus dat dit een kwestie van tijd is voordat het uit de klauwen loopt, Amerika en Iran dagen elkaar al een langere tijd uit en nu mengt Europa zich er ook nog bij. (Wat denken we wel om een land als Iran te gaan boycotten trouwens, wie denk je nou dat dat langer volhoudt)
Ik ben alleen bang dat als Amerika zich vergrijpt aan een land als Iran dat ze daar snel spijt van gaan krijgen en zichzelf in een hoop problemen gaat mengen waar ze zichzelf niet zo makkelijk uit zal gaan krijgen.
FGAINA | 27-01-12 | 14:15 | niet ok!
@ NO MORE TEA FOR ME! | 27-01-12 |
Ben het vaak met u eens maar tanken bij Shell!!!
U hebt wel commentaar op milieucriminelen in Nederland maar tankt wel bij het peperdure en de allergrootste milieucriminelen ter wereld als Shell!?
Gewoon tanken bij Tango!: minimaal 10 cent goedkoper! en de eigenaar is Koeweit Petroleum.
Steve Browning | 27-01-12 | 14:17 | niet ok!
-weggejorist-
Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 14:19 | niet ok!
@ FGAINA | 27-01-12 | 14:15 |
China en Rusland zijn fel tegen ingrijpen in Iran, (Amerika heeft nog altijd toestemming nodig voor ingrijpen!), daarbij heeft Amerika een enorme staatsschuld.
Steve Browning | 27-01-12 | 14:20 | niet ok!
Het is wachten op een volledige blokkade van het zeetransport van Iraanse Olie.
De NATO en EU bondgenoot Turkije doet trouwens ook niet mee aan de VS/EU boycot van Iran.
Zo kennen we de ware islamiet weer: profiteren en bedriegen!
TriestGeval | 27-01-12 | 14:20 | niet ok!
Tering eey, ik word niet goed van dat Iran gedoe. Waar slaat het op om Iran te gaan boycotten? Het land heeft nog nooit een vinger kwaad gedaan in Europa. De burger zal weer flink moeten boeten aan de pomp, omdat die achterlijke zionist van een Rosenthal het Israëlisch beleid wil uitvoeren, dat volledig indruist tegen onze belangen.
Wanneer wordt deze waanzin gestopt? We zitten godverdomme in een economische crisis, en dan wilt men zichzelf nog harder in de poten schieten dmv achterlijke boycots die tot stand gekomen zijn door lobbygroepen als het CIDI?
bavarois | 27-01-12 | 14:20 | niet ok!
Steve Browning
Dat is onder andere wat ik bedoel. Mocht Amerika zich vergrijpen aan Iran, reken maar dat China en Rusland daar sancties tegen gaan leggen, met alle gevolgen van dien.
Maar ondanks dit zal ik me niet verbazen wanneer Amerika begint met de eerste stappen richting Iran. (een kat in het nauw..)
FGAINA | 27-01-12 | 14:22 | niet ok!
TriestGeval | 27-01-12 | 14:20
Als je 50% daar koopt en niet bij de EU zit is het niet zo vreemd dat Turkije niet mee doet.
cenzeur | 27-01-12 | 14:22 | niet ok!
bavarois | 27-01-12 | 14:20
Heb je nu niet door dat Iran de crissis wel even wilde uitbuiten door de olie skyhigh te laten gaan,onderste uit de kan dan krijg je een deksel op je neus.
cenzeur | 27-01-12 | 14:24 | niet ok!
Ik denk dat de oorlog met iran dit jaar nog gaat beginnen.
Luckyboy | 27-01-12 | 14:26 | niet ok!
bavarois | 27-01-12 | 14:20
En wees maar dankbaar met Rosenthal Israel bezit 3x zoveel olie als Iran.
cenzeur | 27-01-12 | 14:26 | niet ok!
Mooi land om de Joint Strike fighter op te testen.
Bergamo | 27-01-12 | 14:29 | niet ok!
Goede zet van Iran. EU-burgers zouden dit voorbeeld moeten volgen en ook tegen de EU zeggen dat ze de pleuris kunnen krijgen.
fair=fair | 27-01-12 | 14:30 | niet ok!
@Johannes D. | 27-01-12 | 14:05 | niet ok!
Je doelt zeker niet op kernenergie maar wel op vage onrendabele bronnen zoals wind- en zonne energie?
neworder | 27-01-12 | 14:31 | niet ok!
-weggejorist-
TriestGeval | 27-01-12 | 14:33 | niet ok!
Kan iemand zich Saddam Hoessein nog herinneren? Die had ook zo veel praatjes...
Dikke Mik | 27-01-12 | 14:34 | niet ok!
cenzeur | 27-01-12 | 14:26
Israel heeft drie keer zoveel olie als Iran? Hahaha!! yeah, right...
Israel heeft overigens wel een deal met de VS dat die hun olie blijven leveren voor een vaste lage prijs als er wat gebeurd, mischien bedoel je dat?
fair=fair | 27-01-12 | 14:35 | niet ok!
-weggejorist-
fair=fair | 27-01-12 | 14:35 | niet ok!
Ach, naar mijn mening gewoon Nederland, Duitsland, Frankrijk en de VS erop afsturen, met een legioen aan tanks, vliegtuigen etc. Eens kijken hoe hard Iran nog durft te piepen zodra ze voor de deur staan.
bartjeb1989 | 27-01-12 | 14:35 | niet ok!
Server error...
fair=fair | 27-01-12 | 14:35 | niet ok!
Vooral doen Iran. Het zal alleen maar nog meer een aanmoediging zijn om nog sneller alternatieven voor olie te vinden. Met dus op de langere termijn geen vraag meer naar olie uit Iran. Laten we het hopen.
Lafayette | 27-01-12 | 14:36 | niet ok!
-weggejorist-
benzat | 27-01-12 | 14:38 | niet ok!
Prima, houdt ook in dat Iran minder pingels binnen krijgt... Kijken hoe lang ze dat kunnen vol houden...
kw_nl | 27-01-12 | 14:39 | niet ok!
Dikke Mik | 27-01-12 | 14:34
Maar zijn er ooit massavernietigingswapens gevonden?? Nee. Net zoals er nu nul-komma-nul bewijs is dat Iran aan een atoomwapen zou werken.
tripledutch | 27-01-12 | 14:40 | niet ok!
fair=fair | 27-01-12 | 14:35
Israel is ingeschat voor 340miljard vaten olie,met de huidige techniek kost oliewinnig veel water,hun nieuwe olie win systeem gaat water opleveren en olie,lach maar.
Binnen 10 jaar vergaat het lachen je.
cenzeur | 27-01-12 | 14:44 | niet ok!
Ach, details... Who needs a reason to party?
Dikke Mik | 27-01-12 | 14:45 | niet ok!
Dikke Mik | 27-01-12 | 14:45
Leg eens uit wat je daarmee bedoelt
tripledutch | 27-01-12 | 14:47 | niet ok!
Er zijn zoveel redenen om Iran binnen te vallen... Denk bijvoorbeeld aan openbaar dreigement Israel te vernietigen, is in feite een oorlogsverklaring. Wachten is alleen nog op een mooie aanleiding en een goed moment.
Dikke Mik | 27-01-12 | 14:52 | niet ok!
Iran vergeet even dat ze zelf benzine moeten inkopen.
cenzeur | 27-01-12 | 13:54 | niet ok!
Onvoorstelbaar dat één mens zoveel onzin over een topic weet te plempen. Iran heeft, terwijl u lag te fappen, zoveel raffinage capaciteit bijgebouwd, dat het inmiddels op grote schaal brandstoffen exporteert, onder meer naar:
Iran Signs Oil Deal with Afghanistan
The UN Security Council may have imposed economic sanctions on Iran but Tehran has managed to sign a new oil deal anyway, with Afghanistan.
12/27/2011, 4:16 AM
www.israelnationalnews.com...
After completion of 7 new refineries and improvement to the existing refineries at a cost of $26 billion; along with the implementation of the subsidy reform plan to cut demand, it is possible that Iran will cease being a gasoline importer by 2010-2011 and will become a net exporter by 2013-2015
en.wikipedia.org...
Iran loopt dus een jaartje voor op de prognose, en is al in 2012 een brandstoffen exporteur geworden.
Daarna schrijft u:
Saudi houd zijn prijs laag
cenzeur | 27-01-12 | 14:12 | niet ok!
Wederom een stupide leugen, het tegendeel is namelijk waar:
Saudi Arabia - whatever the oily spin in Western corporate media - does not have the spare capacity; and on top of it, the absolute priority for the House of Saud is high oil prices, so it can bribe - apart from repressing - its own population into forgetting about noxious Arab Spring ideas.
www.atimes.com...
Stop alstublieft met uzelf voor l*l te zetten, de hoeveelheid onzin die u plempt is echt beschamend.
MvanBuuren | 27-01-12 | 14:55 | niet ok!
Tijd voor een wereldoorlog. Kom maar op met die dienstplicht; ik heb al zitten oefenen met vingerpistolen. Bang! Bang!
Trekbeest | 27-01-12 | 14:56 | niet ok!
Iran kan zich geen stijgende olieprijs veroorloven. Ze zijn netto importeur van olie produkten.
Een dichtgaan van de Iranese oliekraan zal betekenen dat de Arabische oliekranen verder open gaan. Zij kunnen zich geen inkakkende wereldeconomie met bijbehorende inkakkende olievraag veroorloven.
JanVergoor | 27-01-12 | 14:56 | niet ok!
@ Steve Browning | 27-01-12 | 14:12 ...Ik help het u hopen! Maar dan zul je weer zien dat EU/US op zulke producten zware (import)belastingen gaan heffen of de energie die hier uit voorkomt zwaarder gaat taxeren...
Locutar | 27-01-12 | 14:59 | niet ok!
In december was er een minitop tussen Obama en zijn Russische en Chinese collega's. Daar kwam niet veel zinnigs uit.
Een paar weken later kondigt China aan in Januari de import van olie aan Iran bijna te halveren en dat in februari nog eens te halveren.
Het officiële excuus is een dispuut omtrent de kortingen.
Kort daarop vertrekt een hoge Chinese delegatie naar Saudi-Arabië, met in het kielzog delegaties uit Japan en Korea.
Kort daarop dreigt Iran de golfstaten vooral niet de productie te verhogen. (pik niet onze klanten in).
Er komen dreigementen de Golf af te sluiten. Olie uit de SA komt niet uit de Golf.
Een paar dagen terug stelt een Chinese official dat China niet van plan is zich te blijven liëren met een land dat zichzelf steeds verder isoleert. China zal vooral haar eigen belangen nastreven.
Daar komt de EU boycot bovenop.
Degenen die beweren dan China zich nergens wat van aantrekt zien het grotere plaatje niet. Ze boycotten Iran al...
plaszak | 27-01-12 | 14:59 | niet ok!
Binnenkort ook in Nederland :
Supermarkets rush to raise fuel prices as pumps run dry amid fears of panic buying
26th January 2012
Read more: www.dailymail.co.uk...
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:01 | niet ok!
Ze zijn netto importeur van olie produkten.
Een dichtgaan van de Iranese oliekraan zal betekenen dat de Arabische oliekranen verder open gaan.
JanVergoor | 27-01-12 | 14:56 | niet ok!
Linkjes graag voor deze twee belachelijke beweringen.
PS Kijk eerst even naar mijn post, met links, van 14:55
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:03 | niet ok!
MvanBuuren | 27-01-12 | 14:55
O de joden hater is weer in het spel.
Geloof ji jouw verhaaltje ik het mijne,de rafinaderijen zijn nog niet klaar.
cenzeur | 27-01-12 | 15:03 | niet ok!
Ook al wordt iran weggevaagd van de wereldkaart, de islam heeft gewonnen; e.e.a. volgens de ideeën van khomeiny (heerlijk weer zo'n zin zonder hoofdletters......)
Elder of Z. | 27-01-12 | 15:03 | niet ok!
,de rafinaderijen zijn nog niet klaar.
cenzeur | 27-01-12 | 15:03 | niet ok!
Kom nu eens met bewijzen, in plaats van stompzinnige one-liners, suf kereltje.
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:07 | niet ok!
Tijs voor het Westen om ook Iran te bezetten, de ayatollah´s terug de woestijn in te sturen, het atoom programma te annihileren en de olie en gas voorraden aan het Westen te geven als financiele compensatie voor de bevrijding van Iran.
Gary Gunstone | 27-01-12 | 15:08 | niet ok!
-weggejorist-
cenzeur | 27-01-12 | 15:13 | niet ok!
@cenzeur | 27-01-12 | 15:03 | niet ok!
Wees liev voor m; heeft een kater na het feestvieren ivm niet strafbaar worden van holocaust ontkenning;)
neworder | 27-01-12 | 15:14 | niet ok!
China zich nergens wat van aantrekt zien het grotere plaatje niet. Ze boycotten Iran al...
plaszak | 27-01-12 | 14:59 | niet ok!
Sinds zeer recentelijk dan want:
BEIJING—China's crude-oil imports from Iran last year were up 30% from 2010, to 27.76 million metric tons, China's General Administration of Customs reported Saturday. That works out to about 557,000 barrels a day.
online.wsj.com...
En dan dit:
China Hires at Least Two Supertankers for Iranian Oil, Data Show
January 24, 2012,
The two supertankers were booked to carry about 2 million barrels of crude from Kharg Island to China, according to Clarkson Research Services Ltd., a unit of the world’s largest shipbroker. Two other ships that called at an Iranian oil terminal are heading for China, according to AISLive Ltd. ship- tracking data compiled by Bloomberg.
www.businessweek.com...
Dit is bovenop de lopende kontrakten tussen China en Iran.
India moet ook al helemaal niets weten van een Westers embargo, en heeft al overduidelijk laten weten dat de olie import uit Iran niet vermindert zal worden.
NEW DELHI, Jan. 26 (UPI) -- India will continue to explore payment options for oil imports from Tehran and will only abide by U.N. sanctions and not those imposed by any bloc of countries, a government official said.
"As of now, supplies are on and Iran has been very positive and we are still optimistic," Indian Oil Minister S Jaipal Reddy said Wednesday.
Read more: www.upi.com...
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:15 | niet ok!
Dan wordt het tijd voor een totale boycot. Kunnen ze alleen nog leveren aan Cuba en Nooord Korea. Och , laten beide nu net bekend staan als dubieuze debiteuren.
Stijn Geel | 27-01-12 | 15:15 | niet ok!
Dan wordt het tijd voor een totale boycot. Kunnen ze alleen nog leveren aan Cuba en Nooord Korea. Och , laten beide nu net bekend staan als dubieuze debiteuren.
Stijn Geel | 27-01-12 | 15:15 | niet ok!
-weggejorist-
neworder | 27-01-12 | 15:15 | niet ok!
Iran vergeet even dat ze bijna zonder geld zitten, dus kom maar op
maraboe | 27-01-12 | 15:16 | niet ok!
@ Locutar | 27-01-12 | 14:59 |
Bij de in China geproduceerde zonnecellen gebeurt dit (nog) niet/nauwelijks.
En ja, ik ben met u eens dat als er voldoende energie zou worden opgewekt de prijs toch niet zou dalen.
Als voorbeeld: De prijs die je krijgt voor de opgewekte zonne-energie die je aan het elektriciteitsnet teruglevert is uiteraard lager dan wat je voor de elektriciteit betaald.
Steve Browning | 27-01-12 | 15:17 | niet ok!
Net als voor de overige mohammedanenlanden is herkolonisatie om er een beschaving te vestigen, voor iran het beste....
Elder of Z. | 27-01-12 | 15:17 | niet ok!
Dit jaar zal de boeken in gaan als de start van een oorlog.
jaleuk | 27-01-12 | 15:19 | niet ok!
cenzeur | 27-01-12 | 15:13 | niet ok!
Alsof Saoedi Arabië iets anders zou zeggen, het zijn per slot van rekening de beste vrinden van de Amerikanen. Saoedi Arabië vind ruim $ 100 per vat prachtig, en zal er niets aan doen om die prijs te verlagen, zoals in uw link te lezen valt:
"In his interview, Naimi may have indicated the kingdom would prefer slightly lower prices, but he was careful not to pledge to turn on the taps to achieve them."
Of Saoedi Arabië inderdaad de produktie met ruim een miljoen vaten per dag kan verhogen "door aan een paar kranen te draaien" valt nog te bezien. Vele analisten betwijfelen dit ten zeerste, en noemen deze beweringen van Saoedi Arabië pure propaganda.
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:22 | niet ok!
Een reden te meer om naar kernenergie over te stappen. We zijn afhankelijk van achterlijke haatbaarden.
neworder | 27-01-12 | 15:22 | niet ok!
@Mahmoud Ahmadinejad | 27-01-12 | 14:19 en benzat | 27-01-12 | 14:38
gewoon lekker Nederlands mee lullen snapt de rest tenminste ook wat je bedoelt.
Towolie | 27-01-12 | 15:25 | niet ok!
Rusland en China verzetten zich alleen maar voor de sier. Iran boeit ze geen hol; van Rusland en China mogen de haatbaarden spontaan doodvallen. Liefst zo snel mogelijk zonder externe invloeden voor een leuk eigen regime..
dlseth_ | 27-01-12 | 15:25 | niet ok!
Iran vergeet even dat ze bijna zonder geld zitten, dus kom maar op
maraboe | 27-01-12 | 15:16 | niet ok!
Gelukkig heeft Europa geld genoeg, draait de Europese economie als een tierelier, zijn er vrijwel geen werklozen, en zijn alle staatsschulden bijna afgelost.
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:26 | niet ok!
@MvanBuuren | 27-01-12 | 15:15 |
De verminderde import geldt voor jan, en feb. van dit jaar. Ik heb geen idee hoe het verder gaat.
Iran zal met de prijs moeten zakken of een forse discount moeten geven. En dat is nou precies wat "men" wil. Lagere prijzen, verminderde inkomsten voor het regime.
Mijn betoog is dat daar een plan achter zit (een plot zo je wil) waar China en Rusland ook bij betrokken zijn.
Ik kan dat uiteraard niet hard maken.
Uiteindelijk zijn wij en natuurlijk de gewone man in Iran toch weer de klos.
plaszak | 27-01-12 | 15:27 | niet ok!
@JanVergoor | 27-01-12 | 14:56
Denk je echt? De hefboomwerking van olie en de schaarste ervan doet de prijs opdrijven, en jij denkt dat de arabieren ons wel even ter wille zijn door meer te gaan pompen. Ze houden de prijs kunstmatig hoog met als gevolg 2 voordelen: 1. De prijs van een vat gaat omhoog en 2. Zo houden ze zelf meer olie in hun velden.
Snel Thorium reactors bouwen en onafhankelijk worden van olie.
Implant | 27-01-12 | 15:29 | niet ok!
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:26
Zoals de geschiedenis is als er crissis is in het westen gaat het M.O etteren om het nog erger te maken.
cenzeur | 27-01-12 | 15:32 | niet ok!
-weggejorist-
ohjahyoh? | 27-01-12 | 15:40 | niet ok!
@Mvanburen
Je hebt helemaal gelijk !!
ik heb zelf 5 jaar in SaoediArabië bij de luchtmacht gezeten en daar moesten we al bezuinigen omdat die arabieren zo nodig alle olie zo snel mogelijk moesten vekopen,terwijl eigen bevolking niks had.en saoediArabie heeft het capaciteit niet voor zo veel aanvraag wat iran wel heeft.
dat maakt het lastig.
milano0 | 27-01-12 | 15:42 | niet ok!
Ik heb nu wel genoeg geoefend in Battlefield 3.
Ben nu klaargestoomd voor het echte werk.
Kroepoeksclan | 27-01-12 | 15:42 | niet ok!
Een piswedstrijd op absurd hoog niveau. En wij maar dokken.
Canterwood | 27-01-12 | 15:45 | niet ok!
Iran zal met de prijs moeten zakken of een forse discount moeten geven. En dat is nou precies wat "men" wil. Lagere prijzen, verminderde inkomsten voor het regime.
plaszak | 27-01-12 | 15:27 | niet ok!
Uiteraard zijn de Chinezen slim genoeg om misbruik te maken van de situatie. Zoals ook de overige olie-producerende, die, hoe vreemd het ook moge klinken, in het algemeen geen erg hoge dunk (meer) hebben van 'het Westen'.
Daarnaast zal een EU embargo gevolgen hebben voor de prijs van olie. Misschien rijdt u geen auto, en heeft u niet gemerkt dat de prijs naan de pomp al bijna tot record hoogte is gestegen, alleen omdat er over een weer wat gedreigd wordt, en ondanks de zeer milde winter. Moet u eens kijken wat er gebeurt als er geen druppel Iraanse olie meer naar de EU komt. Dan kan Iran met plezier de Chinezen 10% korting geven, want als de prijs per vat stijgt naar $130, en Iran verkoopt aan China voor $117 is dat nog steeds meer dan de circa $100 die er nu betaald wordt.
"Men" (u mag het beestje ook gewoon bij zijn naam noemen: Israel en in mindere mate de VS) wil echter "wurgende sancties". Een beetje prijsverlaging is niet voldoende. In de Israelische pers wordt zeer laatdunkend geschreven over het EU embargo, omdat dat pas over 6 maanden effectief is, en Israel NU aktie wil zien, daarnaast vreest men in Israel dat binnen deze 6 maanden de EU zal inzien dat het zich helemaal geen embargo kan veroorloven.
Dit alles terwijl de handel tussen Israel en Iran gewoon doorgaat:
Israel-Iran trade ties thriving
Under American radar, dozens of Israeli companies secretly engage in relations with Islamic Republic through third parties
www.ynetnews.com...
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:52 | niet ok!
Dan voer je dadelijk gewoon via Zuid-Afria of Brazilie naar Europa in. Dat land is niet in staat om dit te controleren. Iran kan gewoon totaal stoppen met de export van olie. En met de hogere olieprijzen maken ze hun 'goede' vrienden aan de overkant van Golf eerder blij dan boos.
Lafayette | 27-01-12 | 15:59 | niet ok!
omdat dat pas over 6 maanden effectief is, en Israel NU aktie wil zien, daarnaast vreest men in Israel dat binnen deze 6 maanden de EU zal inzien dat het zich helemaal geen embargo kan veroorloven.
Dit alles terwijl de handel tussen Israel en Iran gewoon doorgaat:
MvanBuuren | 27-01-12 | 15:52 |
Ja is ook absurd. Doe het nu en doe het goed, of doe het anders helemaal niet.
En tsja die handel tussen Iran en Israël. Als het om geld gaat worden mensen doorgaans heel creatief. (daarom zal ik ook nooit rijk worden vrees ik)
plaszak | 27-01-12 | 16:09 | niet ok!
Draai aub dicht kunnen we eindelijk naar tesla's gratis stroom...
Zie: The Venus Project google.
tzaljekindmaarzijn | 27-01-12 | 16:15 | niet ok!
Men zou eens moeten kijken welke landen Iran omringen.
Vervolgens zou men zich af kunnen vragen hoe Iran van zijn
olie af moet komen als b.v. Amerika de straat ook nog af zou sluiten.
Daarnaast kunnen we wel stellen dat het voor de EU een zware economische klap zou kunnen zijn, in een tijd dat het zo moeilijk
gaat, maar ik verwacht dat het niets anders dan bluf is.
Totdat ..........??
MarcvE | 27-01-12 | 16:16 | niet ok!
Laten we gewoon doen wat we altijd doen als we olie van een land nodig hebben: zeggen dat ze gevaarlijke wapens hebben en aanvallen. En dan er een "vrijheidsmacht" neerzetten zodat we alle olie krijgen.
Patatter | 27-01-12 | 16:16 | niet ok!
-weggejorist-
UnitedShitApes | 27-01-12 | 16:43 | niet ok!
Cool Story Ahmadinejad, u mad bro?
nietzofotograferen | 27-01-12 | 16:51 | niet ok!
dat ze de tering krijgen daar...
Vinnyy | 27-01-12 | 17:06 | niet ok!
Als ze echt de prijzen op willen drijven draaien ze kraan compleet dicht. De EU importeert nl niet veel olie uit Iran.
neworder | 27-01-12 | 14:01 | niet ok!
Griekenland is de grootste importeur van Iraanse olie.
Kunnen ze er echt niet bij hebben nu.
Vetinari | 27-01-12 | 17:40 | niet ok!
Is het een hele gekke gedachten dat Iran onder een hoedje zou kunnen spelen met een land waar we nog wel olie vandaan importeren?Iran zijn olie naar dat land exporteerd en wij het daar vervolgens weer vandaan halen.Uiteraard wel naar het kunstmatig opdrijven van de prijzen...
Of is dat een onrealistisch scenario?
gewooneerlijk | 27-01-12 | 17:42 | niet ok!
En bedankt! Zionistische oorlogshitsers overal aan de macht en het gewone volk kan weer betalen. Nu met de portemonnee, straks met levens.
Dit zijn stappen richting WOIII, onder het motto 'The West against the Rest'. Het einde van de dollar is in zicht en wij mogen mee de afgrond in. Lang leve Amerika!
Henk de Magere | 27-01-12 | 17:44 | niet ok!
Geweldig nieuws voor Amerikanen, Istraëliërs, Aziaten, Russen, Afrikanen en de PVV.
Ven1V1d1V1c1 | 27-01-12 | 18:25 | niet ok!
Een verstandige beslissing. Als ze nog helemaal verstandige politiek willen voeren dan halen ze de banden aan met China, omdat dat land bijna 100% van haar olie importeert. Ik wens ze oprecht veel succes.
shiptar | 27-01-12 | 18:29 | niet ok!
Dit kan nare gevolgen hebben.
Iran loopt heul erg veel inkomsten mis door deze actie, waardoor hun scrale economie volledig in elkaar tyft en veel Iraniers aan de geeuwhonger zitten en zich tegen hun leider keren. Amerika profiteerd hier van en begint een aanval. Ahmedinedjad pikt niet uiteraard niet en vuurt als vergelding een kernkop richting Israel en ontketend hiermee een oorlog die zijn weerga niet kent en miljarden levens gaat kosten.
Of het kan allemaal meevallen......
Amazing_Mark | 27-01-12 | 18:30 | niet ok!
Amazing_Mark | 27-01-12 | 18:30 | niet ok!
India en China kopen graag nog wat extra olie op. Waarschijnlijk met een korting. Zelfs Rusland zou goedkope olie van Iran opkopen.
Kortom, wij zijn de sjaak bij de pomp. De andere landen kunnen pompen wat zij willen, maar wij gaan het zeker voelen in de knap. Tijd voor een ns jaarkaart.
Schepvogel | 27-01-12 | 18:38 | niet ok!
Schepvogel | 27-01-12 | 18:38 |
Klopt, wij zijn de sjaak en dat hebben wij te danken aan Amerikaanse en Isrealische paranoia-politiek. Zonder dat er ook maar enig overtuigend bewijs is hebben zij met Iran hetzelfde voor als met Irak. En inderdaad, wij , de hardwerkende burger, zullen de harde consequenties moeten incasseren, terwijl de politici die het veroorzaken lekker rondvliegen met hun privéjet
en de brandstof declareren.
shiptar | 27-01-12 | 18:50 | niet ok!
shiptar | 27-01-12 | 18:50 | niet ok!
Genoeg bewijs, atoomagentschap geeft zelf toe dat Iran bovenmatig hoog verreikt voor civiele doeleinden, komt nog bij dat er geen reden is voor een civiel kernprogramma gezien de hoeveelheid gas en olie in Iran..
Bahamut1337 | 27-01-12 | 19:03 | niet ok!
Bahamut1337 | 27-01-12 | 19:03
Pardon, geen reden? Natuurlijk wel. Kernenergie is schoner.
shiptar | 27-01-12 | 19:06 | niet ok!
Bahamut1337 | 27-01-12 | 19:03 |
Het gaat mij om de schijn die je moet vermijden. Geen sancties of oorlog totdat het bewezen is. Zo werkt het als je een verdachte wil berechten. Je bent onschuldig, ook als land, totdat het tegendeel bewezen is. Zijn de mensen de aanleiding tot de irak-oorlog vergeten?
shiptar | 27-01-12 | 19:08 | niet ok!
@ shiptar | 27-01-12 | 18:50 | niet ok!
Trouwens niet alleen VS en Israel zitten hier achter. Ook SA en de andere soennitische olie landen zien graag een verzwakt en kapot Iran.
@ Bahamut1337 | 27-01-12 | 19:03 | niet ok!
Ik ben van mening dat er niet tot geen dreiging is voor Israel. Iran heeft al eeuwen niemand aangevallen. Ook weten zij , dat zij bij de minste verdenking van een oorlogsdaad, terug worden geholpen naar de middeleeuwen.
Schepvogel | 27-01-12 | 19:20 | niet ok!
Schepvogel | 27-01-12 | 19:20 |
Ja, maar dat op andere gronden, o.a. na de dood van mohammed was de vraag wie en van welke huize hem kon opvolgen. Dat conflict dateert dus van de 7e eeuw dacht ik.
shiptar | 27-01-12 | 19:23 | niet ok!
Massaal overstappen op alternatieve energie en het Middellandse Zeegebied volgooien met mijnen met een paar doorgangen voor het vrachtverkeer.
klowiepowie | 27-01-12 | 19:33 | niet ok!
platgooien die hap
basberger | 27-01-12 | 19:41 | niet ok!
geen reden is voor een civiel kernprogramma gezien de hoeveelheid gas en olie in Iran..
Bahamut1337 | 27-01-12 | 19:03 | niet ok!
Het Iraanse "kernprogramma" is begonnen in 1975, toen Iran, met volledige instemming en goedkeuring van de VS een kontrakt met Duitsland afsloot voor de levering van een kerncentrale. In 1975 had Iran nog veel meer gas en olie dan nu...
China heeft recentelijk contracten afgesloten met Saoedie Arabië voor de levering van... u raadt het al:
China, Saudi Arabia Ink Atomic Collaboration Deal – 17 Jan 2012
China and Saudi Arabia on Sunday inked an accord that lays the groundwork for the two nations to jointly establish atomic energy facilities and combine efforts in spheres such as the generation of nuclear fuel
Riyadh aspires to construct 16 atomic reactors no later than 2030 at a cost exceeding $100 billion, former Saudi envoy to the United States Turki al-Faisal said in 2011.
a-pln.org...
En dit terwijl Saoedie Arabië toch ook een aardig voorraadje olie heeft....
MvanBuuren | 27-01-12 | 19:44 | niet ok!
pff, als het op raakt gaan we het wel zelf in Iran halen.
Sarkassie | 27-01-12 | 19:56 | niet ok!
@ shiptar | 27-01-12 | 19:08
Weet je wie ook heel lang zijn gang kon gaan voordat er internationaal ingegrepen werd?
ZonderNaam | 27-01-12 | 19:56 | niet ok!
@ ZonderNaam | 27-01-12 | 19:56 | niet ok!
VS?
Schepvogel | 27-01-12 | 20:36 | niet ok!
Schepvogel | 27-01-12 | 19:20
Terug worden geholpen naar de middeleeuwen? Werden ze maar naar de middeleeuwen geholpen, want is voor hun doen al een vooruitgang van ruim 1200 jaar.
von sokkenstopfen | 27-01-12 | 20:43 | niet ok!
von sokkenstopfen | 27-01-12 | 20:43 | niet ok!
Haha, ja als je het zo bekijkt heeft u gelijk. +1
Schepvogel | 27-01-12 | 20:45 | niet ok!
Ik zou zeggen doen, en heel stevig ook. Ik zou ze als eu groot gelijk geven, hoeven ze de straat hormoes ook niet dicht te gooien win win, iedereen blij
Umberto die trotzoni | 27-01-12 | 20:53 | niet ok!
Schepvogel | 27-01-12 | 18:38
Zou het dan niet zo zijn dat het westen dan een importstop gaat invoeren van goederen uit china en indië? We kopen immers genoeg rotzooi van ze, dus mogen we ook op een beetje solidairiteit rekenen van die spleetogen, of zie ik dat nu verkeerd?
von sokkenstopfen | 27-01-12 | 20:54 | niet ok!
von sokkenstopfen | 27-01-12 | 20:54 | niet ok!
India bedoelt u? En ja, ik denk dat u er iets te makkelijk over denkt. Het politiek spel wat nu wordt gespeeld kunnen wij ons geen voorstelling van maken.
Schepvogel | 27-01-12 | 21:12 | niet ok!
filmpje over WW3
heel interesant!
www.youtube.com...
Mos3825 | 27-01-12 | 21:26 | niet ok!
Ha, vergeet niet,dat de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is!
Je kan de autobezitter wel uitlachen,fietsfapper,maar je kan je cv-tje wel omlaag gaan draaien,jammer joh.
koekje erbij? | 27-01-12 | 21:31 | niet ok!
Allemaal blofpoker van schurkenstaat iran
martijn6421 | 27-01-12 | 21:48 | niet ok!
dat wordt de fietsketting invetten... lekker, 10 uur fietsen per dag. ;)
sufkut | 27-01-12 | 21:54 | niet ok!
Hoe komen ze erbij dat zulke maatregelen geen direct effect hebben op de Iraanse bevolking? Die zien hun economie achteruit gaan, verliezen hun baan... En wiens schuld is dat?
Juist ja, het Westen.
reinaarden | 27-01-12 | 22:27 | niet ok!
@ koekje erbij? | 27-01-12 | 21:31 |
We kunnen de gasprijs ook koppelen aan de goudprijs... Die koppeling is een "uitvinding" om de burgers uit te knijpen via de gasrekening.
Steve Browning | 27-01-12 | 22:31 | niet ok!
Zullen we met z'n allen verhaal gaan halen daar dan, ff met 300 miljoen mensen er naar toe in 1 grote stoet.
Wel met hooivorken, fakkels en knuppels natuurlijk.
AmericanDad | 28-01-12 | 00:37 | niet ok!
Goeie grap.
geloofjetzelf | 28-01-12 | 00:55 | niet ok!
"hoi iran
ik heb gehoord dat jullie niet meer olie willen leveren.
Maar dat spul is vet belangrijk voor de EU, we hebben het
hard nodig. Misschien kannen we wel iets regelen. Als jullie
nou niet de olie handel stop zetten dan geven we jullie wel
iets van gemiese wapens ofzo. Nou zullen we het zo doen dan?
nou iemand ken dit wel even vertalen he
nou groetjes van uri doei."
Bam. Op je strepen staan. Zo doe je dat. I move to you, you move to me. And if you don't move, we will move closer to you. Want zo rolt het Westen. Keihard interfenen en conferencen over internationale problemen met Iran. Kutiran. Gewoon geven die Olie.
Pisvlucht-Airlines | 28-01-12 | 01:07 | niet ok!
Weet je wie ook heel lang zijn gang kon gaan voordat er internationaal ingegrepen werd?
ZonderNaam | 27-01-12 | 19:56 | niet ok!
Israel?
MvanBuuren | 28-01-12 | 03:57 | niet ok!
Alles in wordt in stelling gebracht voor The Endgame. Zoek die maar eens op! Alles is voorspeld!
waxmask | 28-01-12 | 09:58 | niet ok!
@ reinaarden | 27-01-12 | 22:27 | niet ok!
Dat is juist de bedoeling van het westen. Wanorde en chaos creëren. Inflatie is nu al hoog dus het lukt ze aardig.
Schepvogel | 28-01-12 | 09:59 | niet ok!
Weer aanpappen met Israël dan maar.
B0rat | 28-01-12 | 10:43 | niet ok!