Obama: Het moet eerlijker


#SOTU

Het moet volgens de Amerikaanse president Obama eerlijker, zo zei hij in de State of the Union.

De Amerikaanse president Obama heeft vannacht in de jaarlijkse State of the Union alvast een voorschot genomen op zijn verkiezingscampagne later dit jaar. Obama beloofde in de Amerikaanse troonrede dat hij vooral de economie eerlijker wil maken.

Obama zei: "We kunnen ofwel settelen voor een land waar een steeds kleiner aantal mensen het goed heeft, terwijl steeds meer Amerikanen amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Of we kunnen de economie zo repareren dat iedereen een eerlijke kans heeft, iedereen zijn aandeel doet en iedereen het spelletje volgens dezelfde regels speelt."

Belasting

Eén van de manieren waarop Obama de economie eerlijker wil maken, is het inkomensbelastingtarief voor de rijkste Amerikanen verhogen naar minstens 30 procent, ongekend hoog voor Amerikaanse begrippen. Amerikanen die minder dan een kwart miljoen dollar verdienen krijgen juist geen belastingverhoging voor de kiezen.

Of Obama zijn beloftes kan waarmaken is de vraag, want de Republikeinen domineren nog altijd het Huis van Afgevaardigden, terwijl de Democraten in de Senaat slechts een nipte meerderheid hebben.

Reaguursels

die politici zijn net duiven, bij de verkiezingen eten ze uit je hand om je daarna op je kop te schijten, allemaal.

Daarom worden niet alleen moslims onterecht vastgezet in Gitmo maar straks kan iedereen zonder rechtzaak eeuwig worden weggestopt in Gitmo. NDAA FTW! www.alternet.org...

Ik begin een aardig misselijk gevoel te krijgen, telkens als een politicus, al helemaal een socialist, het woord 'eerlijker' gebruikt.

-weggejorist-

Klinkt als : We gaan van Amerika een socialistische heilstaat maken.

Zie wel, Obama is van de PvdA.

Als politici beginnen over 'eerlijker', dan is dat meestal slecht nieuws voor een minderheid..

Rondje verkiezingen: Obaba trekt zijn "Yes, we can change" riedel weer uit de kast.

Misschien moet hij Job Cohen eens als spreker uitnodigen?

En de rijken werden rijker en de armen armer.

Zolang de olifant in de kamer (het ongedekte geldsysteem) niet benoemd wordt, is dit allemaal onzintalk.

Gruppendrieter | 25-01-12 | 09:23 | niet ok!
Grr. Je bent me voor.

Fukkov | 25-01-12 | 09:20 | niet ok!
*Schraapt keel* "eerlijker".

Ach dit soort socialistische doemscenario's schreeuwde hij 5 jaar geleden ook. Uiteindelijk heeft hij daar ook niet veel van waargemaakt dus zal wel mee vallen.


Niet dat ik het goed vind dat de hogere inkomens juist procentueel achteruit gaan. Maar het omgedraaide zoals we dat hier ook kennen is misschien nog wel erger.


Gewoon een zo laag mogelijke vlaktaks. Zowel hier als in de VS.
Ron Paul for president.
0% voor iedereen is tenslotte ook vlaktaks. Als hou ik zelf 18.75 aan als mooi getal.


Overigens heeft de belastingverdeling niet voor de economische problemen gezorgd. Dat heeft meer te maken met te veel te duren oorlogen. Wat ook doet bewijzen dat je ook een rijk land kunt zijn zonder je burgers en zeker de rijke burgers helemaal uit te persen. Zoals in NL.


De VS was tenslotte rijk, een tijdje terug.

"Het moet eerlijker" Gooi dan direct het hele monetaire systeem op de schop, schuld creeren uit niks en vervolgens raar opkijken als er een schuldencrisis opdoet.

Verder wat @Balsaq | 25-01-12 | 09:29 zegt: Geld moet een waarde vertegenwoordigen, fysieke waarde, niet fictief.

@DerUnterMensch | 25-01-12 | 09:39 |
Ach dit soort socialistische doemscenario's schreeuwde hij 5 jaar geleden ook. Uiteindelijk heeft hij daar ook niet veel van waargemaakt dus zal wel mee vallen.
-
Dat gaat ook zo lekker als iedereen tegenstemt.

@gaapslaap | 25-01-12 | 09:44
In eerste instantie hadden de democraten een meerderheid. Ze begonnen later hun meerderheid pas te verliezen. Maar ik zie het ook niet als iets negatiefs hoor. Juist niet. Toen hij werd verkozen maakte ik me zorgen dat de VS de zelfde kant op zou glijden als die socialistische zooi hier.


Die kant dan, ik zeg niet dat het direct echt zo socialistisch als hier zou zijn maar alleen die richting op gun je natuurlijk al niemand. Obama zelf heeft het tenslotte ook niet op socialisten. Toen hij bij de vorige verkiezingen socialist werd genoemd heeft hij (terecht) zich daar ook tegen verdedigd. McCain heeft daarna ook gezegd dat dat wel wat overdreven was.


Maar er zitten toch wat socialistische doemscenario's tussen. Net zoals deze uitspraak. Dat hij die vervolgens niet ging uitvoeren deed mijn mening over hem dan ook positief bijstellen.

Ach maar die 'conservatives' komen bijna alleen maar met autoverkopers, dan is Obama zo'n slechte keuze nog niet. Naar mijn mening heeft hij zijn termijn ook goed vervult.

@9-buts; vliegende ratten, zul je bedoelen.

De uitspraak "Het moet eerlijker" heeft in de VS natuurlijk wel een heel andere context dan wanneer Job Cohen die uitspraak in Nederland bezigt. Nederland kent al riante voorzieningen voor kansarmen en betaalt de rijke bovenlaag zich al helemaal blauw om die voorzieningen in stand te houden, terwijl je in de VS aan je lot wordt overgelaten als je kansarm bent en de rijken gewoon heel weinig belasting betalen.

Cohen Obama, al is het daar wel wat belangrijker omdat ze daar geen middenstand hebben om van te plukken...

Obama is eindelijk uit de kast gekomen als PVDA-lid.

Eerlijker? Betekent dat hij de NWO FED een schop geeft en de standaard zilver-dollar gaat invoeren? Volgens mij hebben de VS ooit maar één president gehad www.wanttoknow.nl...

De reaguurders noemen hier Obama gelijk een PvdA-lid, maar onder de VVD betalen ze al met een vele malen lager inkomen meer belasting dan die 30% voor mensen die 250k of meer verdienen.

Heel goed Obama het moet ook eerlijker. Die graaiers zijn we over ter wereld meer dan spuug zat. Je kent ze wel zonnebank gebruinde maatpakken die enkel en alleen over de vorm lullen maar nooit over de inhoud en de gevolgen van hun acties.

Teveel handjes ophouders en liegebeesten in de top van de financiele wereld en de politiek. Rijk worden over de ruggen van anderen en dan zeggen dat ze het met hardwerken hebben verdiend.

Daar trapt niemand meer in. Dus juiste keuze.

Obama altijd maar door die Wingnuts gesaboteerd die liever het land ten gronde richten dan deze "Nigger (binneskamers zeker hun woorden) in the whitehouse" zien slagen het land de beteren.

Obama die het homo zijn in het leger bespreekbaar durften te maken.
Obama die een ander taboe besprak het wapenbezit.
Obama die eindelijk durft te zeggen wat 99% van de wereld bevolking zegt aanpakken die groot graaiers.

M.a.w. een held en een zwarte man waar ander zwarte mannen en vrouwen uit de getto van zouden kunnen leren en i.p.v. gangstertje te spelen een studie zouden gaan volgen. WANT het kan dus wel je kan iets bereiken ook als je een kleurtje heb in dat Rascistische Amerika. Ook dat hun stem heeft geteld en niet zoals bij Bush gewoon weggemoffeld door fraude.

Er is wel degelijk change aan de gang daar maar je moet het durven zien. Het gaat stapje voor stapje zoals ook de sovjet unie door Gorbatjov is gevallen (Reagan heeft daar veilig vanuit amerika totaal niks aan gedaan).

Ook wordt amerika met dat dag minder blank en steeds meer multicultie latin amerikaans wat in feite weer een soort van Natives zijn. Dus het gaat wat dat betreft de goede kant uit. Weg met de Warmongers van the GOP.


Grappig dat blijkbaar niemand is opgevallen dat Obama letterlijk zegt

"Als je meer dan $ 1 miljoen per jaar verdient, is het onjuist dat je niet meer dan 30% belasting betaalt. Ondertussen moeten de belastingen voor iedereen die minder dan $ 250.000 per jaar verdient niet stijgen"

Kom daar maar eens om met ons extra hoge tarief vanaf pakweg € 60.000 én een totale druk op de laagste schijf van 33,5%...

Socialist, brrrr

Obama & Larry Sinclair had a steamy love affair !

Gruppendrieter | 25-01-12 | 09:23 | niet ok!
Wat een onzin: De Democraten zijn zo links als de VVD, nog een klein beetje socialer en inde USA wordt je al als comunist bestempelt. Republiekeinen zijn gewoon ultrarechts

Odrama heeft pvda-sloganpraatjes, en dan weet je wel dat ALLES gelogen zal zijn. Zoiets als Wolfsen die eerlijk gaat bekennen...

ocharme, 30% belastingen voor volk dat $1.000.000+ verdient...
ik heb vorige maand, toen ik mijn oudejaarspremie (13e maand) kreeg, netto een pak minder dan de helft overgehouden van mijn loon in december.

cabrão | 25-01-12 | 10:47
Dat is ook zo'n typisch kulargument dat iedereen in Nederland nablaat die niets van de US afweet. Man, ga zelf eens nadenken. Of zeg gewoon niks. VVD en Democrats zijn niet te vergelijken. Ook omdat beide landen niet te vergelijken zijn. Voor Amerikaanse begrippen zijn de huidige (!) Democraten, dus de Obama administration, socialistisch, ja. En geen klein beetje ook. Clinton was dat veel minder, en de partij bevat ook nog steeds liberalen, zoals Kucinich.

Als de vele reaguurders hierboven geen belasting willen betalen, moeten ze hun salaris over laten maken naar een bankrekening in Zwitserland of op de Cayman-eilanden. Dus niet zielig zitten doen, maar gewoon handelen.

We willen met z'n allen hardrijden op al dat asfalt, we willen graag droge voeten, we graag van alles en nog wat, maar alles graties...

Verder prefereer ik Obama vele malen boven zo'n hypocriet als Romney, die van z'n *kuch* zuurverdiende 42 miljoen dollar, maar 14 procent aan taxes hoeft af te dragen.

@DutchLibertarian | 25-01-12 | 10:59
U heeft gelijk dat ze voor Amerikaanse begrippen socialistisch lijken, alleen geldt die Amerikaanse begrippen slechts voor 1-5% van de Amerikaanse bevolking die werkelijk toegang heeft tot de media.
De rest van de bevolking balkt gewoon na wat ze voorgezegd wordt. Het decennia lange credo van "no more taxes" gold in de praktijk, slechts voor die 1-5%, die uiteindelijk gemiddeld zo'n 15% belasting betaalden. Ben geen fan van Obama, maar hij en Rob Paul (nagenoeg onzichtbaar gemaakt in de mainstream media) zijn de enigen die in de USA dit tere onderwerp publiekelijk bespreekbaar proberen te maken. Deze week kwam ook in de UK naar voren dat bijvoorbeeld een Tony Blair maar 13% belasting afdraagt

Jo de Banjo | 25-01-12 | 11:01 |

Betaal jij ook voor het exorbitante gedrag van de supermarkt of die van de bakker en de slager? Als niet alleen de overheid, maar ook de ondernemers nu eens mogen vragen naar je verdiensten aan daar onder dwang hun prijs op af mogen stemmen, dan houd je zeker ook slaafs je muil of ga je anders in Timboektoe wonen?.....

Megalomaantje | 25-01-12 | 11:13 |
????
De supermarkt, de bakker, de slager...je kunt toch kiezen naar welke winkel je gaat???

WTF wil je duidelijk maken?

Megalomaantje | 25-01-12 | 11:13 |
Timboektoe is in ieder geval lekker warm. En als je om geld verlegen zit, ontvoer je toch gewoon een Nederlandse toerist...

Bah, ik heb de grootst mogelijke achterdocht voor politici die over "eerlijk delen" praten. Hand op de knip en wegstemmen zulke dieven.

Op het moment dat je bij een hoger inkomen procentueel minder betaald dan bij een lager inkomen is er wel een ietsiepietsie mis

Jo de Banjo | 25-01-12 | 11:25

Is het je niet opgevallen dat de overheid/maffia een monopoliepositie heeft en met niemand hoeft te concurreren en ons onder dwang kan afvragen wat ze wil. Waar een ondernemer op de prijzen moet letten en zijn concurrenten in de gaten moet houden, zo kan de overheid vragen en doen wat ze wil. Obama is net als alle andere politici een hele goedkope leugenaar en zeker geen man van het volk.

Beste Barack Obama, een eerlijke economie is een economie waarin de mensen zelf beslissen wat ze met hun geld willen doen, waar de staat niet in andermans zakken gaat graaien om hun eigen moraal op te leggen aan het volk. Dát is pas democratie, geld afpakken van de mensen waarvan jij vind dat het gelegitimeerd is, is gewoon diefstal, ordinaire diefstal, daar is niks eerlijks aan.

Megalomaantje | 25-01-12 | 11:54

Duh, natuurlijk heeft de staat een monopoliepositie. Daarom heet het ook een staat. En weet je wat nou zo gek is...we kunnen kiezen wie die staat leidt. En dus is de staat van ons. Als de leiders je niet aan staan heb je een keuze. Een ander kiezen, een politieke partij oprichten om die staat op jouw manier te leiden.
En als je het daar niet mee eens bent, heb je ook nog weer verschillende keuzes. Je kan emigreren, je kan er een eind aan maken, je kan terrorist worden. Je kan ook achter je PC huilie huilie doen. Ook dat is een keuze.

Als ik jou goed begrijp wil jij dat een staat wordt gerund door ondernemers. Want dan is er concurrentie. Dacht je nou echt dat die ondernemers het voor niks doen? Kun je gratis internetten? Komt er gratis electriciteit bij je binnen? Komt er gratis water uit de kraan? Is de trein gratis? De snelweg is gratis, behalve bij de tolpoorten en de veerponten, want laten dat nou net stukjes snelweg of water zijn, die in beheer zijn van bedrijven. En bij die tolpoortjes en veerponten is geen concurrentie.

Jo de Banjo | 25-01-12 | 12:30

De socialistische indoctrinatie fabriek heeft bij jou goed zijn best gedaan.

Reacties op dit artikel zijn gesloten