*

De Molukse regering in ballingschap is boos over het voornemen van het ministerie van Defensie.

De Molukse regering in ballingschap is boos over het voornemen van het ministerie van Defensie om een insigne te geven aan de militairen die in 1977 een einde hebben gemaakt aan de Molukse treinkaping bij De Punt.

De Molukse regering noemt de decoratie op haar website ''ongepast en schandalig'', omdat er destijds volgens haar buitensporig veel geweld is gebruikt. ''Ook na 35 jaar zijn we van mening dat de inzet van het geweld buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was. Velen, ook niet-Molukkers, zijn van mening dat de bevrijdingsactie een doelgerichte executie was.''

Op Radio 1 zei de vorige Commandant der Strijdkrachten, Dick Berlijn, dat hij het betreurt dat er een insigne komt. Het is nog onbekend wanneer de onderscheiding wordt toegekend.

Een woordvoerder van Defensie liet zaterdag weten dat de onderscheiding ''niet tegen een bevolkingsgroep is, maar voor moedig optreden van militairen die een terroristische actie beŽindigden''. Ook voor de beŽindiging van de gijzeling bij een school in Bovensmilde krijgen militairen een insigne.

Negen Zuid-Molukkers kaapten op 23 mei 1977 een trein bij De Punt in Drenthe. Tegelijkertijd vielen vier anderen een basisschool in Bovensmilde binnen en gijzelden meer dan 100 kinderen en enkele leerkrachten. De gijzelingen hielden Nederland bijna 3 weken in hun greep. De treinkaping werd beŽindigd door een actie met mariniers. Twee gijzelaars en zes kapers verloren daarbij het leven. De gijzelnemers in de school gaven zich uiteindelijk over.

De acties waren erop gericht om Nederland te dwingen een onafhankelijke republiek der Zuid-Molukken te erkennen. Ook eisten de kapers vrijlating van 21 Zuid-Molukse gevangenen die vastzaten wegens een treinkaping in 1975 bij het Drentse dorpje Wijster.

Reaguursels

Ja, want in Nederland zijn de daders de enige echte slachtoffers...

Vind het ook een beetje mosterd na de maaltijd. 35 jaar na dato.

De molukkers in Nederland zijn ondankbaar en arrogant. Dat is wat ik zelf overal gehoord heb op de Molukken zelf.

Wie buitensporig geweld zaait zal buitensporig geweld oogsten...

Molukse regering? Heeft de bevolking van de Zuid Molukken op deze personen gestemd dan?

-weggejorist-

't Is ook een rare 'geste'. De politie die die school tegelijkertijd ontzet heeft, wordt niet gedecoreerd. Mariniers zijn ijdeltuiten.
Ik herinner me dat een paar jaar daarvoor KLM-piloot Pim Sierks wťl werd gedecoreerd voor zijn heldhaftige vlucht met een paar schietgrage japanners, en de buschauffeur die ze van den Haag naar Schiphol bracht, nŪet. Piloten zijn ook ijdeltuiten.

A) Dick Berlijn moet zijn bek eens een keer gaan houden. is al geruime tijd weg bij Defensie en is de loopjongen van lockheed. meer last dan plezier van die salongeneraal.

b) Insigne is VOL-KO-MEN terecht. Moedige actie die daarvoor beloond mag worden met een draaginsigne.

Ik vond het optreden met Starfighters wel mooi toen : www.youtube.com...

Die molukkers moeten gewoon hun b*k houden....het waren wel terroristen die treinkaper.

-weggejorist-

Btw, de actie van de BBE werd destijds uitgevoerd met behulp van de Klu (waaronder ene Kapitein Berlijn als ik het mij goed herinner), KL en de Kmar.

Niet alleen de Mariniers dus. Verder gaan er verhalen dat de Mariniers zeer veel hulp uit Engeland hebben gehad. Zo werd afluisterapparatuur geplaatst onder de trein door leden van de SAS omdat ze het zelf niet konden.

35 jaar geleden. Dat is bijna een levenslengte. Zullen nu maar stoppen met eeuwig blijven zeuren? Ze zijn nog meer boos..... nos.nl...

Hoe zat het ook alweer met Satudarah?

nl.wikipedia.org...
www.crimescene.pro...
www.youtube.com...
www.ad.nl...

WTF????
Kingeef1975 | 09-06-12 | 14:57 | niet ok!
Daar was Dick Berlijn toen veeeeeeeeeeeeeeeeeel te jong voor. Hij vloog in de jaren 80.

Die onderscheiding lijkt me ook een beetje overdreven en onnodig.
Aan de andere kant: " Ook na 35 jaar zijn we van mening dat de inzet van het geweld buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was."
Dan heeft de Molukse regering in ballingschap, waarvan de meeste leden generatiegenoten van de gijzelnemers zijn, het zeker over de gijzelingen en kapingen zelf. Die kapingen en de gijzeling van de schoolkinderen en onderwijzers hebben de Molukse zaak, behalve bekendheid, niets dan negatiefs gebracht. Net alsof het gijzelen van onschuldigen en schoolkinderen een heldendaad is...

Waarom 35 jaar later een insigne geven onder het mom van "terrorisme bestrijden". Als je er zo blij mee was had je het 35 jaar geleden moeten geven.

@Alquin | 09-06-12 | 14:56
Je mag van mij van alles van Hillen vinden, maar de initiatiefnemer is Genmaj der Mariniers bd Van Kappen, lid van de Eerste Kamer voor de VVD. Hij stelde tijdens het kamerdebat over de Veteranenwet de vraag of er niet iets voor de Mariniers van Wijster gedaan kon worden.

Het was een volkomen legitieme actie. Als je ervoor kiest om de wapens op te nemen tegen onschuldige burgers is de staat zelfs verplicht om daar tegen op te treden.
.
En dat streven naar een Molukse staat dan? Hoeveel keuze had de Nederlandse regering destijds? Hadden we IndonesiŽ de oorlog moeten verklaren om een eilandje terug te veroveren? Hoe realistisch is dat. En hoe houdbaar?
Die Molukkers zijn hier allemaal voorzien van huisvesting, gezondheidszorg en levenslange uitkeringen tot in de derde generatie. Dat was het maximale wat realistisch haalbaar was.
.
Dan kun je wel treinen en basisscholen gaan kapen en onschuldige Nederlanders gaan neerknallen, daar bereik je verder niks mee.

Er zijn ook heel veel hard werkende, uitstekend nederlandssprekende Zuid-Molukkers die vaak nettere burgers zijn dan autochtone Nederlanders. Aan wat die 'regering' in ballingschap zegt moet je niet zo veel waarde meer hechten.

Op de insigne is een ouwe koe afgebeeld.

@Alquin

Was niet de enige actie toen van de Moluukkers. Er was eerder nog een kaping bij Wijster waar Molukkers onschuldige mensen in het openbaar geŽxecuteerd hebben. De SLA-schutters moesten machteloos toezien hoe mensen moesten knielen en vervolgens met een nekschot werden vermoord....verboden in te grijpen volgens de regering.

Volkomen terecht dat de regering (Den Uyl uitgezonderd) hierna het voornemen had dit niet nog een keer te laten gebeuren. De Molukse gemeenschap moest voor eens en altijd leren dat dit soort houdingen niet pasten en getolereerd werd in Nederland. Dat daarbij onder de Molukkers doden zijn gevallen is niet echt betreurenswaardig te noemen. Opmerkelijk is te noemen dat ze eigenlijk geen kans hebben gehad. De schutters schoten met pantserdoorborende munitie op de tussencompartementen van de trein waar het merendeel van de terroristen verbleef. Er werden geen waarschuwingen uitgebracht, het vuur werd onmiddellijk geopend. Ze zijn als het ware geŽxecuteerd door de toenmalige regering.

@neworder | 09-06-12 | 14:59

Wel een hele domme opmerking van jouw kant...ga je schamen lutser...

nl.wikipedia.org...

@Kingeef1975 | 09-60-12 | 15:05
"Er werden geen waarschuwingen uitgebracht, het vuur werd onmiddelijk geopend. Ze zijn als het ware geŽxecuteerd door de toenmalige regering."
Hoe hadden ze het anders moeten doen?

@grieper | 09-06-12 | 14:47 | niet ok!
die Molukkers in Nederland horen tot de trouwste militairen die Nederland in Indie had. Historisch onbenul!
-

Jammer, dit. Ten eerste omdat het 'de Molukse regering in ballingschap' is die van zich laat horen, en dat in de media vertaald wordt als 'De Molukkers'. Terwijl het overgrote deel van de Molukse Nederlanders weinig/niks heeft met deze 'regering'. Ten tweede omdat deze 'RMS'-ideologen 'de Molukkers' als geheel opnieuw stigmatiseren als boze treinkapers, terwijl die associatie twee generaties verder net begon te slijten. Ten derde omdat militaire decoraties ook daadwerkelijk inhoud zouden moeten hebben, en er aan deze actie (treinstellen met een .50 doorzeven) weinig heldhaftigheid te pas kwam. De enige moed die getoond moest worden was het kapot schieten van burgers. Niet voor niks dat ťťn van de toenmalige straaljagerpiloten verklaarde dat het verdriet van de Molukkers hier genegeerd wordt. Wat nu precies ťťn van de redenen voor hen was om vanuit onmacht deze acties aan te gaan. Maar ook dat verdriet was inmiddels, drie generaties later, langzaam aan het uitsterven, letterlijk en figuurlijk.

Dan is het 35 jaar later uitreiken van een medaille aan mariniers die gewoon -met grote overmacht- een klus voor van Agt deden als het peuren in amper gesloten wonden. En als ze die mannen dan toch zo nodig willen decoreren, dan mag het toch minstens vergezeld gaan van een sorry richting de nazaten van de eerste generatie, die terugkeer naar een eigen staat was beloofd, maar vervolgens aan hun lot over werden gelaten. Die oudjes kregen nog respect van de gemeenschap en zijn zodoende beter verzorgd dan wij met onze ouders doen, maar het mag geen wonder heten dat ze de regering sindsdien slecht vertrouwden. Dit is deels doorgegeven aan hun (klein)kinderen, en een ego-tafereel als nu door Defensie is voorgenomen, helpt niet te vergeven en vergeten.

Dat de kapers van toen bruut aan hun einde kwamen, dat hebben ze natuurlijk uiteindelijk vooral aan zichzelf te wijten, het is het risico dat ze bereid waren aan te gaan om de eer van hun ouders en vaderland te verdedigen. Dat risico te nemen vergde echter meer moed dan het van grote afstand met groffe munitie aan stukken rijten van de kapers door onze krijgsmacht. Zo'n optreden maakt wel indruk (het was de eerste en laatste keer dat een terroristische actie van deze omvang plaatsvond in dit land), maar een strategisch huzarenstukje of toonbeeld van moed was het allerminst.

grieper | 09-06-12 | 14:47 |
Nogal wiedes. Ga in Afrika eens vragen wat ze van Afrikanen in Nederland vinden, of in Turkije hoe ze over hier wonende Turken denken. Waarschijnlijk hebben ze nog gelijk ook. Al die lui 'verwesteren' immers, en ťťn van onze onhebbelijkheden is dat we menen alles beter te weten.

Voor de duidelijkheid de Z-Molukse regering heeft altijd de gijzelingen veroordeeld en detijjds tijdens de kapingen geprobeerd de kapers op andere gedachten te brengen. Ik kan best begrijpen dat er oud-zeer zit, maar het beeld wordt weer geschetst dat Molukkers nog dagelijks hier mee bezig zijn. Welnu, de jongste generaties zijn amper geÔnteresseerd. Wat ik weer niet snap is dat er weer iemand 30 jaar na dato stukjes metaal wil uitdelen. Alsof die militairen daar echt op zitten te wachten. Kortom het riekt eerder naar aandachttrekkerij van de initiatiefnemers en natuurlijk de kans op aandachttrekkerij van de RMS.

Dat was nou net het soort optreden wat we graag willen zien in geval van terrorisme.

Zoals het Molukse volk is voorgelogen en uitgebuit is werkelijk schandalig. Voor von.Amsberg en vals vaderland.
Het zou mij niet verbazen als die Duitse troel dīr achter zit.
Die heeft iets met;''Und bist du nicht willig, so brauch' ich Gewalt.''
Muziek! youtu.be...

@du Roi Soleil | 09-06-12 | 15:01 | niet ok!
en ook jij moest maar terug naar school.
Verdiep je eens in de reden waarom de Molukkers hierheen kwamen...
Dat zou een hoop verklaren wellicht.
-
Overigens: Ik ben een blanke Nederlander, als schooljochie hadden we ieder jaar last van de Molukkers omdat ze relden bij de Indische ambassade om de hoek van onze school...ik was 11 in 77.
Maar onze leraren waren niet zo verblind dat we niet te horen kregen hoe het eigenlijk zat met die politionele acties, en het verraad door Nederland.
-
Geef nou eerst Ponke Princen maar de erkenning die hij verdient, dan praten we verder over de Molukken.

@2emeREP | 09-06-12 | 15:12 |

Zo is het! En de Molukkers zijn keihard in de maling genomen door de (toenmalige) Nederlandse regering.

"De molukkers in Nederland zijn ondankbaar en arrogant. Dat is wat ik zelf overal gehoord heb op de Molukken zelf."

Anders google je even op de KNIL geschiedenis idioot, ik zou zelf een voorstander zijn om een verzoeningsmedaille uit te dragen aan zowel de kapers als de millitairen, beiden waren slachtoffer van een conflict waar ze bij betrokken waren. Hoewel ik geweld ten sterkste afkeur heb ik diep respect voor de kapers, ze stonden op voor een verloren generatie, en uit frustratie het geweld gekozen, niet goed te keuren, wel te begrijpen.

Een oud Moluks spreekwoord luidt: een dag niet boos is een dag niet geleefd
Is oorspronkelijk overigens een bekend islamitisch spreekwoord

De hoop om op een dag eens niet een boze allochtoon tegen te komen heb ik al lang opgegeven.

De Molukkers zijn gewoon een Generale Repetitie geweest.
Nu is het Nederlandse Volk in zijn geheel aan de beurt.
Een en al falsificatie die Oranjeshit.

Ben zelf opgegroeit met Molukse vrienden en de Molukkers zijn door de toenmalige criminelen ( lees: Politici ) zwaar in de zeik genomen, verraden is eigenlijk een betere betiteling maar die ( toen ) jonge Molukkers zijn met de treinkapingen en de het gijzelen van kinderen een grens overgestapt en zij wisten wat het risico in hield, de rest is ( ook ) geschiedenis.
Molukse verontwaardiging is hier niet op z'n plaats ondanks wat de Molukse gemeenschap is aangedaan.

@Kingeef1975

De BBE was toen net opgericht. Vandaag de dag heet dat Unit Interventie mariniers. Lijkt mij sterk dat zij vandaag de dag nog advies/hulp moeten vragen aan de Engelse SAS, zij hebben inmiddels bijna 40 jaar ervaring.

@Heiner | 09-06-12

Laat ik het anders zeggen. Voordat een overheidsfunctionaris gebruik maakt van het geweldsmonopolie moet hij de - laten we het zo maar noemen - tegenstander de kans geven om zich over te geven. Het schieten op een trein met pantserdoorborende munitie - zonder waarschuwing - valt daar niet onder. Bovendien ken je jezelf afvragen of er sprake is een proportioneel middel, Degene waarop geschoten wordt (en die je niet ziet als schutter) heeft weinig kans dit te overleven.

Of er zo snel een ander middel voorhanden was...geen idee. Al bleek later dat de starfighters - Berlijn was ťťn van de zes vliegers - een vrij beslissende rol hebben gespeeld. Door het lawaai waren veel kapers al uitgeschakeld. verder zorgden de knallen van het trotyl waarmee de deuren uit de trein werden geblazen ook voor desoriŽntatie bij wat er over was van de kapers.

Mazzeltov | 09-06-12 | 14:56 |
Misschien is het Geroofde Land iets voor je ?
Kan je daar de Palestijnen afschieten .

@Kees Kernraket | 09-06-12 | 15:19
"Diep respect" voor mensen die onschuldige treinreizigers gijzelden en executeerden en ook schoolkinderen gijzelden? Ben jij wel lekker? Hoe "terecht" je zaak ook is, gijzelen en executeren van onschuldige derden is altijd zo fout als het maar zijn kan.

@strikdewepstroper01

Wat is je punt? Gerucht gaat dat Sgt Barry Davies aanwezig was...Die deed in die tijden wel maar 'advieswerk' zoals voor de Duitsers met vliegtuigen in een ver afrikaans land.

Bovendien valt de UIM onder de DSI.

b) Insigne is VOL-KO-MEN terecht. Moedige actie die daarvoor beloond mag worden met een draaginsigne.

Kingeef1975 | 09-06-12 | 14:54 | niet ok!

Geef die Molukkers dan 70 jaar na dato ook eens een insigne voor getoonde moed. met een Grieks eiland zijn ze vast tevreden.

@Kees Kernraket | 09-06-12 | 15:19 Wat PietGeniet hierboven zegt. Ga je diep schamen man. Schoolkinderen gijzelen en daar begrip voor opbrengen?

@Kingeef1975 | 09-06-12 | 15:25
Ik begrijp wat U bedoelt, maar ik zie het toch anders. Die kapers hebben namelijk al vanaf het prille begin van de kapingen, ieder moment, de kans gehad om er mee te kappen. Vergeet niet dat die gijzeling op dat moment al geruime tijd aan de gang was. De ramen van die trein waren afgeplakt, teneinde te voorkomen dat mensen van buiten naar binnen konden kijken en om te zorgen dat gegijzelden geen contact konden zoeken met de buitenwereld, bijvoorbeeld door gebaren. bovendien is het moeilijk om dicht bij zo,n trein te komen zonder opgemerkt te worden. En een aangetekende brief lijkt me ook niet op z,n plaats.
Overigens ben ook ik van mening dat de NL regering de Molukse zaak niet erg voortvarend heeft aangepakt, terwijl ze wel met het Indonesische bewind aanpapten.

Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar het lijkt mij toch dat de molukse gemeenschap hier helemaal niet over hoort te zeggen. Ook niet na 35 jaar. Het was terrorisme en nog gericht tegen heel veel kinderen ook.

Live by the sword, die by the sword. Good riddance to those bastards.

Goed, en dan was het allemaal gelukt, er was een onafhankelijke Molukse staat gekomen... Waren ze dan allemaal terug naar MolukkiŽ gegaan? Om lekker op hun blote poten door de bushbush te hobbelen? Om voortaan ook zelf weer voedsel uit de grond te graven, of in een boom te klimmen om daar je vreten uit te halen. Of moest Nederland tot in den treuren ook nog eens geld gaan doneren om iedereen daar in leven te houden? Hoe had men dat bedacht?

@Hond van de slager | 09-06-12 | 15:39
Inderdaad. Ik ken de nodige Molukkers maar als je dit aanhaalt worden ze stil, boos, of veranderen van onderwerp. Die hele RMS is een idee fixe. Voor de eerste generatie Molukkers had dat een betekenis, niet meer voor de tweede en derde generatie. Die zou daar nooit meer kunnen aarden.

Tja die Russen die de school in Beslam bevrijde waren ook de daders.Als je kinderen gijzelt ben je voor mij geen knip voor de neus waard.Wat je politieke doel ook mag zijn.

Kenelijk zijn er nog te weinig geexecuteerd.

Kees Kernraket | 09-06-12 | 15:19 |

Word en +veel!

Nee, maar elk jaar die gedode treinkapers herdenken dat is niet schofferend.

Mijn moeder heeft in die trein gezeten van Assen richting Groningen, en dat was echt geen pretje wat ik allemaal uit de verhalen heb gehoord, het zijn gewoon terroristen en een deel zijn dat nog steeds, de Molukkers die in Boven-Smilde wonen zorgen nog geregeld voor overlast en vechtpartijen rondom Assen. Molukse-wijk in Assen zelf is tegenwoordig wat rustiger, maar dat waren niet echt de buurten waar je door heen ging fietsen in het verleden.

TŪs wel weer duidelijk ddat 80% van de reaguurders TOTAAL niets weet van de Molukken en Nederland, hoe en wat en vooral waarom. Als je op school hebt zitten slapen of geen algemene ontwikkeling hebt doorgemaakt hou dan aub je bek over dit soort onderwerpen. Verder ben ik niet voor de Molukse terroristen maar kan ik me hun frustratie wel voorstellen in die tijd. Ik vind aan de andere kant overigens niet dat we dit weer moeten oprakelen door een stel militairen die een trein doorzeefd hebben 35 jaar na dato nog een lintje te geven. Sluit het af en doe gewoon normaal.

" van Agt, wij willen leven!"


Als je kinderen dwingt dit uit de ramen van hun school te schreeuwen dat ben je echt een klootzak.
En we moeten niet vergeten dat twee jaar voor deze kaping andere molukkers twee mensen koelbloedig hebben geŽxecuteerd.


Er was niet veel goeds te verwachten van de kapers. Grof geweld gebruikt? Zeker. "buitensporig, onnodig en zelfs misdadig"? Ik vind van niet.

Molukkers boos? Nou zakt mij de broek af. Ik heb nog steeds de beelden van die gegijzelde schoolkinderen op mijn netvlies staan. Ik zal dat nooit meer vergeten.

Wat ik beledigend vind, is dat de decoratie na bijna 35 jaar pas uitgereikt wordt.

Die Molukkers blazen weer hoog van de toren: helemaal in de vlekken omdat toen een stel kapers (nu terroristen genoemd) een trein vol onschuldige burgers kaapten en met geweld probeerden af te dwingen dat hun landje zou worden erkend en bovendien dat er een stel criminelen vrij zouden worden gelaten. 35 jaar is idd heel lang geleden om nu nog een medaille toe te kennen maar aan de andere kant: beter laat dan nooit. Maar vergeet dan ook niet de politie, die ook een belangrijke rol heeft gespeeld bij de kaping.

Helaas voor de Molukkers had Van Agt meer medendogen met andere mensen dan met Molukkers.

Ik zeg tegen de Molukkers, we leven in andere tijden, ga in harmonie met uw Indonesische broeders en zusters, Indonesie is uw land waar uw broeders en zusters leven, moslim christen of katholiek mag geen belemering zijn.

Er loopt hier ook een draadje hierover: www.nujij.nl...

Molukkers?
Dat is toch dat volk wat het best te vergelijken is met de Nl NSBers die na de oorlog met de Duitsers aar Duitsland vluchten?

Een beetje (ex-) marinier weigert dat insigne.
-
A: mosterd na de maaltijd
-
B: kom maar met een e c h t e onderscheiding.

Face it. NL heeft gewoon de Molukkers gebruikt, misbruikt, verbruikt en gedumpt. Een beetje mondig worden wordt hierbij niet getolereerd. De verhouding slaaf en meester is zoek geraakt. Dat Molukkers niet op hun blote knieŽn dankbaar zijn dat ze als slaaf veeeeeeel beter leven hebben gekregen. Straks denken ze nog dat ze gelijk zijn met de wittemans.

K.Zwellever | 09-06-12 | 17:04 |


Zoiets ja. Alleen kwamen ze niet met de fiets.

zijn overigens lekker vlot met dat lintje,35 jaar na dato,ik denk niet dat er echt iemand op zit te wachten.maar we zijn alleen vlot als we miljarden naar buitenland moeten brengen.

WTF????
Kingeef1975 | 09-06-12 | 14:57 | niet ok!
Daar was Dick Berlijn toen veeeeeeeeeeeeeeeeeel te jong voor. Hij vloog in de jaren 80.

neworder | 09-06-12 | 14:59 | niet ok!

Dick Berlijn was ťťn van de Starfighterpiloten.

Het is verbazingwekkend te zien dat de trotse naar Nederland 'gerepatrieŽrde' ex-KNIL-soldaten dergelijke nakomelingen kregen. Niet voor niets is er binnen de Molukse gemeenschap een enorme generatiekloof.

De kapers zijn niet het slachtoffer van buitensporig geweld, zij
GEBRUIKTEN buitensporig geweld en moesten daarom uitgeschakeld worden.
Dat is gelukt.
De kapersactie had nooit de manier mogen zijn om hun zin door te drijven.
Punt uit en niet meer janken.
De helden van destijds hadden natuurlijk allang erkenning moet krijgen.

Wat een k volkje zeg, vreselijk om een school te gijzelen, op onze school volgde we het elke minuut.
Als er nou iemand dat probeerd recht te lullen mag hij of zei terug naar de Molukken. Wat een volk.

@robert39 | 09-06-12 | 17:25 | niet ok!
het ontgaat je kennelijk dat een nederlander, betrokken bij de actie, het ding weigert....
-

@XaaD666 | 09-06-12 | 17:27 | niet ok!
dat mochten ze juist niet....

Niet meer dan terecht dat die dolle honden toenertijd zijn afgeschoten. Maar om dan na 3 en half decennium zo'n domme insigne te gaan uitdelen, donder eens op zeg. Die militairen hebben gewoon hun werk gedaan. En die Molukkers die nu hier wonen, bek houden en integreren of opdonderen naar je eigen land.

Waarom zou je in hemelsnaam zo lang na dato dat vuurtje weer gaan opstoken?

@2emeREP | 09-06-12 | 15:12
En die maakten maar een heel klein deel van de totale bevolking uit. Historisch stuk onbenulliger!

Beide kanten waren slachtoffer, het was beter geweest om de militairen die de aktie hebben uitgevoerd te onderscheiden met een meer algemene dapperheids onderscheiding.
Bij oorzaak en gevolg redenering ligt de oorzaak toch echt bij de Nederlandse regering. Ga maar eens lezen over de geschiedenis van Nederlands IndiŽ en in dit geval ook de Bersiap periode en de verplichte repatriatie naar Nederland.

-weggejorist-

@2emeREP | 09-06-12 | 15:12
Ter aanvullingĪ praat eens met de mensen op de Molukken zelf in plaats van dat in-het-verleden-blijven-hangen zootje hier. Er is er daar geen ťťn die brood zag of ziet in een onafhankelijke molukse staat.

[Tweede kamer Rouvoet motie modus]
Nederland zou zijn excuses moeten aanbieden voor de slachting van Molukkers. Vooral omdat ze ook aandringen op excuses van Turken op ArmeniŽrs. Dat zou geen punt moeten zijn voor een volk dat pretendeert een waardegemeenschap te zijn. Gewoon excuus aanbieden en we gaan over tot de orde van de dag. O ja, na excuses natuurlijk ook een schadevergoeding, dan erkenning van hun land.
[/Tweede kamer Rouvoet motie modus]

Hoe hypocriet. Onschuldige burgers afschieten in een trein en dan zeiken dat het leger daar even een eind aan komt maken. Ze hadden al die terroristen af moeten schieten als honden. Daarnaast wordt het tijd dat die zogenaamde regering in ballingschap maar eens onder ogen moet zien dat ze niets regeren en dat er geen vrije Molukken komen ťn dat er op de Molukken ook eigenlijk niemand meer mee bezig is.

@Kaan78 | 09-06-12 | 18:08
U vergelijkt appels met peren. Het doden van een 6 gewelddadige mensen, na 14 dagen van pogingen om ze levend uit die trein te krijgen, lijkt me niet te vergelijken met de verwoede pogingen van een land om de bevolking van een ander land uit te roeien. De vergelijking met de door U aangehaalde inktzwarte bladzijde in de Turkse geschiedenis, zie ik op geen enkele manier.
Erkenning van de RMS.. De RMS is hier, niet op de plek waar ie hoort te zijn, n.l. de Molukken. Dat kan de Molukkers hier niet passen, maar het is realiteit. Realiteit is ook dat men hier (misschien) ongelukkig is in een "verzorgingsstaat".
Op de Molukken is men (misschien) ongelukkig op een eilandengroep, waar buiten armoede, ondervoeding en lepra niet veel anders is.

@Kaan78 | 09-06-12 | 18:18
Wat ik overigens niet begrijp, is dat U juist de Turks-Armeense kwestie aanhaalt. De Turks-Koerdische kwestie lijkt me dan eerder op zijn plaats.
De Koerden en de RMS willen namelijk hetzelfde. Een eigen onafhankelijke staat. Beiden voeren op hun manier en met hun eigen (on)mogelijkheden actie, teneinde dat doel te bereiken. Zowel NL als Turkije gaan daar op hun eigen manier mee om. En vanwege erkenning: Wanneer erkent Turkije een onafhankelijke Koerdische staat?

Oh ja, de Punt en de trein. Dat was een kaping die voortreffelijk werd beŽindigd, ondanks een bedroevende Minister President die buiten het spel gespeeld moest worden om een herhaling van de schandelijke afsluiting van de treinkaping daarvoor te verhinderen. Waarmee er een goed einde kwam aan gewelddadig acties en het te grabbel gooien van de naam van Molukkers.

Lullig van Nederland dat een lintje zo laat moest komen. Zal wel weer polletiek correcte lafheid zijn.

eens een mislukker, altijd een mislukker....

@Kingeef1975 | 09-06-12 | 15:08 | niet ok!
Rustig ouwe terrorknuffelaar.

Nu on topic; terecht dat deze mannen een lintje krijgen voor het uitschakelen van terroristen. Heeft Tofik Dimi al getwitterd? Oh, wacht, nee, Sam Pormes, eerste kamerlid Groen Links was zo'n terrorist!

@2emeREP | 09-06-12 | 15:15 | niet ok!
Ponke was een landverrader.

@neworder
Ja Tofu is weer stil terwijl dit toch weer een uitgelezen kans was om een nationaal debat te starten.

Nou goed dat ze die mensen hebben aangepakt in die tijd.
Maar er nu nog een lintje voor geven, Beetje laat...

Gewoon een goede actie, moet je maar geen treinen en basisscholen kapen. Jammer van de gijzelaars trouwens.

Dit is trouwens de school: www.nieuwsdossier.nl...

Briljant, al die reaguurders die niet van de hoed en de rand weten. Maakt verder niet uit, ben alleen benieuwd hoe zij zelf zouden reageren als hun eigen ouders en voorouders uitgebuit zijn in die zogenaamde "Gouden Eeuw" maar toch eeuwige trouw beloven aan het KNIL, vervolgens als honden van de Nederlanders gezien worden maar daar schijt aan hebben. Na demobilisatie naar Nederland het koningshuis en de Nederlanders nog steeds hoog hebben zitten, zowel hier als op de Molukken. Ik praat de acties uit de jaren 70 niet goed want het was meer een wanhoopsdaad om de regering te attenderen dat Molukkers een belofte gemaakt was. De acties waren extreem maar het was blijkbaar nodig in die tijd. Het zou de regering sieren om eens toe te geven dat ze fout zaten i.p.v. loze beloftes te verkondigen. Ik probeer niks goed te praten maar zeg nou zelf. Als jonge mannen hun leven geven in dienst van Oranje en er word je wijs gemaakt dat je even naar Nederland gaat tot de rust weder gekeerd is in je vaderland en er vervolgens niks gebeurd.. Achteraf kunnen we allemaal gaan reaguren.. Maar kom op Nederland, geef toe dat je destijds een fout hebt gemaakt i.p.v. de waarheid keer op keer te verdraaien.

De "Molukse regering" zou zeker het liefst een lintje aan de treinkapers geven...

Nee Mos3825 want de acties werden destijds ook niet goedgekeurd.

nl.wikipedia.org...

Even off topic beste reaguurders, tijdens het WK in Zuid Afrika kleurde heel Ambon Stad (nl.wikipedia.org... oranje. Ik weet zeker dat het dit EK niet anders zal zijn. M.a.w. de band die de Molukkers ooit met Nederland hebben gehad leeft tot de dag van vandaag..

Molukkers?
Waren dat niet een soort Marokanen in de jaren 70?
Medelanders.
Dom gedrag schijnt overerfelijk te zijn via de letter M.
De Mantilianen en de Murken weten er over mee te praten.

@asbm: Op de Molukken werden de Molukkers die zich hadden aangemeld bij de KNIL (de Aponno's, de Silano's en dergelijke) gezien als uitschot en landverraders.
Buiten dat feit alleen al is er op geen en-ke-le manier goed t praten wat die klootzakken van een treinkapers hebben gedaan. Je kunt het verschrikkelijk oneens zijn met de regering van het land waar je je op dat moment bevindt, maar de Molukkers bij de Punt hebben een Nederlandse machinist gewoon zo door z'n hoofd geschoten; iemand die he-le-maal niets te maken had met de kwestie van de RMS en de Nederlandse regering. Als je als terrorist al mensen executeert, krijgt het leger wat mij betreft carte blanche om je dan volledig weg te vagen. De Molukkers bij de Punt waren terroristische klootzakken en ik vind dat de Nederlandse militairen daar uitstekend werk hebben geleverd en terecht onderscheiden mogen worden voor hun volbrachte missie.

@asbm | 09-06-12 | 23:49 | niet ok!
Je doet anders wel je best om deze terreuractie goed te praten.

Deze reactie van de 'regering' in ballingschap is een klap in het gezicht van de gegijzelden en hun nabestaanden. De actie destijds was de enig juiste. En ook nu is imo de oplossing bij een gijzeling waar gegijzelden worden geexecuteerd het doden van de gijzelaars. Terrorisme praat je niet goed met zieligheid.
Het hele RMS verhaal is ook nogal doorspekt met verwrongen denkbeelden. Wat vooral vergeten wordt is de wereldwijde visie op kolonisatie en de onmogelijke positie die NL daardoor kreeg opgedrongen, alsmede de dictatoriale aard van Soeharto. Het is niet alleen NL die de RMS niet erkende, het was de hele wereld die een ander weg voorstond. Verwachten dat NL in zijn eentje de zaak wel even op zou lossen is een uiting van politieke naiviteit.

Nederland he, waar daders de slachtoffers zijn en degenen die de daders aanpakken de slechterikken. Only in Nederland.

Wat mij betreft geven we die boze Molukkers hun zin en komen er geen insignes. Maar dan wel met de aantekening dat als ze weer zo'n geintje flikken met onschuldige forenzen en schoolkinderen, ze ook dan zonder pardon een kogel in hun flikker krijgen.

De Nederlandse regering heeft de Molukers in Nederland slecht behandeld. Dit gaf de molukkers nog niet het recht om die idiote akties uit te halen

Dat tuig heeft toch zelf mensen afgeschoten? Wat zeiken ze dan?

En waarom worden muren nog aangerand door rms tekens.

Gelukkig is er een podium voor mensen zonder inzicht in politiek en geschiedenis. Er zijn schandalige dingen gebeurd in IndonesiŽ. Molukkers zijn genaaid van twee kanten -door IndonesiŽ en NL. Dat een kaping niet te rechtvaardigen is, betekent niet dat je zo lang na dato lintjes te gaan uitdelen. NL voelt zich niet meer verplicht om zich aan beloften te houden, dat is allemaal verleden, en niet meer relevant. Maar mensen die deden wat hun opgedragen was (kapers= wanhopige burgers, neerschieten), moeten opeens een lintje. Dat is provocatie en dom.

Hond van de slager | 09-06-12 | 15:39 |
Ja hoor. Je doet net alsof ze primitieve oerwoudbewoners zijn...doet toch normaal.

Maco | 10-06-12 | 09:36 | niet ok!
Waar op de Molukken? Molukkers die hier zitten komen uit centraal en het zuiden van de Molukken. En landverraders? Bedoel je de Molukken of IndonesiŽ, want die kunstmatige eenheidsstaat IndonesiŽ bestond nog niet. Ik weet wel dat na de dood van Pattimura, wou geen enkele strijder/soldaat of persoon meer voor Nederland vechten. Toen haalde ze gewoon criminelen en ander soort mensen binnen.

Reacties op dit artikel zijn gesloten