*

In de categorie negerzoen, jodenkoek en Zwarte Piet..

Een oosterbuur haalde zich de woede van menig landgenoot op de hals, toen hij een Duitse uitgever zover kreeg het woord 'neger' uit een klassiek kinderboek te bannen.

De Duitse immigrant Mekonnen Mesghena stuitte bij het voorlezen aan zijn dochtertje vol verontwaardiging op een passage waarin twee kinderen zich verkleden als 'negers'. Toegewijd vader die hij er is, klom hij direct in de pen om zijn afkeuren kenbaar te maken bij één van de oudste kinderuitgevers van Duitsland, Thienemann Verlag. Naar eigen zeggen kon hij het voorlezen aan dochtertje Timnit niet voortzetten, omdat hij plots in het hele hoofdstuk racistische taal herkende.

"Opeens stond het vol racistisch taalgebruik, verwijzend naar kleine negertjes en zigeuners en meer van dat soort taal dat mensen in hokjes stopt. Ik was hier niet op voorbereid. Normaal gesproken kun je als je op een ongepast woord stuit het woord veranderen. Hier besloeg het racistisch taalgebruik echter een heel hoofdstuk, waardoor ik genoodzaakt was te stoppen met lezen. Dit tot grote teleurstelling van mijn dochter."

De uitgever stemde met de aanklacht van de man in en besloot de klassieker 'Die Kleine Hexe' te herzien. Hierop volgde direct een laaiende discussie: haatmail vond zijn weg zowel naar het adres van de bezorgde vader als dat van de uitgever. Verschillende landgenoten beschuldigen de man en uitgever van onnodig censuur en bemoeienis van een geliefde klassieker.

Mesghena is een immigrant, oorspronkelijk afkomstig uit Eritrea.

Reaguursels

De enige manier om "neger" een scheldwoord te laten blijven, is het steeds maar weer op te laden met negatieve connotaties.

Tja, linksgekkies heb je overal..
Hier zitten ze allemaal in de regering.

Wanneer stopt die politieke correcte waanzin??

"Hier besloeg het racistisch taalgebruik echter een heel hoofdstuk, waardoor ik genoodzaakt was te stoppen met lezen. Dit tot grote teleurstelling van mijn dochter."

Hoe noem je iemand die zijn politieke ideologie belangrijker vindt dan het geluk van zijn kinderen?

Inderdaad, een vuile schoft.

merlot, en jij slaat de spijker op zn kop!

Je kan het woord neger ook vervangen door "zeurpiet". Misschien is dat wat.

Pff, wat een zielige jankneger.

Wanneer accepteert men nu eens dat een neger een neger, een rooie een rooie en een klootzak een klootzak is?

artie | 29-01-13 | 17:05 |
Wat zou zeurpiet in het Duits zijn?

doet ie toch goed die negert. zie dat ze ook in duitsland van gekkingheid niet meer weten hoe ze beleastinggeld uit moeten geven aan multiculti BS projecten:

"You were recently in Tel Aviv. What were you doing there?
I was there hosting an exhibition on Eritrean modernist architecture"......."

insert faceplant here.

Gaat dit stuk over moffen?

"op een passage waarin twee kinderen zich verkleden als 'negers'."

wat dan? 'zich verkleden als mensen met een andere huidskleur die afkomstig zouden kunnen zijn uit Afrika'?

Als je een neger bent dan ben je toch een neger, gewoon iemand met donkere huid. Dit soort gasten maken precies kapot wat ze willen bereiken.

Daar gaan we weer. In Spanje stoort niemand zich aan negros wanneer het om zwarten gaat.

Er is niets mis met het woord neger. Een neger is een persoon met een zwarte huidskleur en te vergelijken met 'blanke'. Neger is de vertaling van het Engelse 'negroid' of 'negro'. Het scheldwoord is nikker, vertaald uit het Engelse 'nigger' en het lijkt me stug dat dat woord in veel kinderboeken te vinden is.
Negers, verenigt u om het woord neger te behouden!! Het is een duidelijke en niet-kwetsende aanduiding voor iemand met uw (in ieder geval naar mijn mening) mooie kleur.

Hadden negers maar net zo'n goeie lobby als joden.

Hij wil vast ook het woord 'blanke' uit boeken hebben, zwaar discriminerend.

Hier wordt bwana niet blij van.

BTW, in mijn laatste NL woonplaats loopt er een donkerzwarte Antiliaan rond met de naam Blackman. Niemand heeft daar een probleem mee.

Kan die neger wel in een ernstige "ontkennings-stuip" liggen maar hij blijft een neger en die neger had om al het gezeik rond zijn "neger" zijn te vermijden bij die negers thuis in Eritrea moeten blijven dan hoeft hij zich ook niet te ergeren aan die blanke cultuur waarin dingen gewoon bij de naam worden genoemd want een neger blijft toch altijd een neger ook al ontkent hij dit tegen beter weten in, typisch een neger!.

in eigen land gewoon tegen de muur in europees land krijgen ze hulp van geitenharen sokken figuren

Anders dan men graag wil geloven verwijst het woord neger niet per se naar zwarten. Negers zijn geen specifieke bevolkingsgroep. Het woord neger is ontstaan als koepelterm voor mensen die een naam onwaardig waren. Een hond geef je een naam, maar als mensen zelfs daarvoor te min zijn, noem je ze neger.

Wanneer je een zwarte een "neger" noemt, dan zeg je in feite, ik ben superieur, jij bent minder, 2e rangs. Het is en wordt ervaren als denigrerend.

Welnu, wil je graag het woord gebruiken... dat mag, maar dat zegt meer over jou dan over de ander. Het zegt veel over de beschaving van een land wanneer haar volk het uitten van een nutteloos woord dermate belangrijk vindt dat het kwetsen, beledigen en denigreren van mensen moreel geoorloofd is.

Ik vind het woord mensen zeer discriminerend voor dieren, en andersom ook.
We zijn allemaal gelijk!!1!11

@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18 | niet ok!
Mag Negert dan wel?

De grap is dat door het weghalen/censureren van de zgn 'scheldwoorden', de connotatie gewoon overgaat naar de nettere meer politiek correctere term.
Van Nikker, een woord wat bij mijn moeder vroeger in een dichtbundeltje uit de jaren '50 stond,
naar Neger, waar in mijn ogen niets mis mee is en volgens mij weinig negers over vallen.
Tot de nu opeens bespotte verzamelnaam Allochtoon. Waar geen een neger zich door aangesproken voelt, want dat slaat op Marokkaan.
Je kunt het wel proberen te elimineren door censuur, maar van geschiedvervalsing leert men niets.
Ik denk dat iedereen een woord als Nikker verwerpt, en het gebruik ervan kan plaatsen in de tijd waar het gebezigd werd. Maar toch wordt het als geuzenaam gebruikt door negers zelf.
Net zoals ze Boeren schreeuwen bij PSV. of Joden bij Ajax.

Het is ook maar wat je wilt lezen. Als je er op let zie het overal. Dat geld voor lange jassen, rode meisjes, of een auto die je wilt gaan kopen.
Het ligt ook aan de toon van de text.
In een kinderverhaaltje moet je het met een korreltje zout nemen. Zo'n kind heeft geen idee wat racistische termen zijn.
Maar je moet de waarheid niet negeren.
Niet verkeerd uitspreken nu.

Vind ik ook, dat we negers moeten verbannen.

gelukkig is onze 'NEGERhut van oom tom 'nog ongecencureerd

Negers. Bleken die hun anus ook?

@AdirAyubi

dat moet je er dan wel bij uit gaan leggen hoor. Het zal gerust waar zijn, maar dit is nu niet echt algemene kennis te noemen.

@AdirAyubi

dat moet je er dan wel bij uit gaan leggen hoor. Het zal gerust waar zijn, maar dit is nu niet echt algemene kennis te noemen.

Ik weet niet hoe het komt maar mijn posts zien erg dubbel vandaag.

Dat dit soort idioten lekker in Afrika blijven, wij hebben nog wel wat linksvolk dat ze daar wil komen vervelen.

Win-win situatie.

Negers (aanhalingstekens mogen wel weg, hoor) zijn ook niet goed voor kinderen. Dat weten ze zelf, daarom laten ze hun nageslacht altijd aan hun ex-vriendinnen over.

Waar is Django als je 'm nodig hebt?

Graag verneem ik het standpunt van onze PowNed huisnegerTs in dezen.

Je mag een NEGER ook niet zwart noemen, dat doet alleen ter zake als de NEGER zelf over slavernij begint.

@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18 | niet ok!
Gekwetst worden is een gevoel. Als ik het woord neger gebruik, duid ik daar mee aan dat het een donkergekleurd persoon betreft. Kun je er wel allemaal racistische betekenissen aan gaan hangen, maar dat zegt meer over jou dan over mijn intenties. *een doos donkergekleurde-medemens-zoenen opentrekt*

Vroeger was neger een normaal woord, net zoals blanke .
Hoe heten ze nu dan? Zwarte mag niet, neger mag niet, donker gekleurde medemens is te vaag dus zeg het maar, ik weet het niet meer. Het verschil tussen Surinamers en Antillianen weet ik ook niet te zien maar noem een Suri geen Anti of andersom want dan worden ze ook boos.
Bedankt links.

@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18 | negroe komt uit het frans het betekent weinig meer dan zwart. De negatieve associaties liggen niet uit aan het woord. Een probleem ervan maken is dan ook niet nodig, en zelfs contraproductief.

@@@@@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18
Op nl.wikipedia.org... staat ook zoiets, nooit geweten.

"En toen verkleedden de kindertjes zich als Nieuwe Nederlanders"
"En toen verkleedden de kindertjes zich als Jongeren"
"En toen verkleedden de kindertjes zich als licht-getinten"
.
"En toen speelden de kindertjes (licht-)getinten en ramden een omaatje het ziekenhuis in"
"En toen speelden de kindertjes (licht-)getinten en verkrachtten een 13-jarig meisje"
"En toen speelden de kindertjes (licht-)getinten en pleegden een gewapende overval"
.
Kijk, dit is niet discriminerend. Alle woorden zijn juist gekozen.

Piet Broos: drie pikzwarte nikkertjes Piempampoentje, Pompernikkel en Piepeling uit Klapperdorp.
Mooie oudhollandsche literatuur.

eigenlijk had ik in de eerste 20 comments wel zeker 8 comments verwacht van geenstijls huisneger babyrasta ???

Tremens | 29-01-13 | 17:35 | defuck, foutje gemaakt OK niet Frans maar Spaans/portguus

weedo | 29-01-13 | 17:34
Mensen met een uitdaging op huidkleur.

Patatter | 29-01-13 | 17:45 | niet ok!
Of melanine-verzamelaars, 's nachts-verminderd-zichtbaren, dichtharigen, enz...

gelukkig is onze 'NEGERhut van oom tom 'nog ongecencureerd
sparrow | 29-01-13 | 17:22 | niet ok!
.
In Duitsland niet, daar heet het gewoon Onkel Tom's Hütte.
de.wikipedia.org...

gelukkig is onze 'NEGERhut van oom tom 'nog ongecencureerd
sparrow | 29-01-13 | 17:22 | niet ok!
.
In Duitsland niet, daar heet het gewoon Onkel Tom's Hütte.
de.wikipedia.org...

Twee foutjes, kan het nu wel begriijpen

Ik erger mij bijzonder aan het gebruik van het woord "ongelovige" in verscheidene religieuze boeken en vooral de negatieve connotatie die er aan verbonden wordt, alsmede suggesties over hoe 1 of ander denkbeeldig godje er wel mee zal afrekenen.

@Bokito ergo sum | 29-01-13 | 17:45
Het ging mij om de tekst een stukje verderop in het wiki artikel:
-Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip.....-
Nu snap ik wel dat het woord als discriminerend ervaren wordt.

Er worden drie rassen onderscheiden.
- Kaukasisch (AKA Europide of blanke ras genoemd)
- Mongoloïde
- Negroïde

Nou heb ik nog nooit een Chinees of Japanner ontmoet die het erg vond tot het mongoloide ras te behoren, in tegendeel zou ik zo zeggen. Kaukasische bleekscheten klagen ook nooit, alleen de negroiden willen niet Negroide zijn. Over minderwaardigheidscomplex en "zelfracisme" gesproken.

Mensen met een bruine huidskleur die een stuk kleiner zijn dan andere mensen met een bruine huidskleur, kinderen bijvoorbeeld, zijn ook gewoon kleine negertjes. En zigeuners bestaan ook gewoon, vooral vroeger, maar nog steeds. Daar is niks rascistisch aan.
Wel weerzinwekkend en misselijkmakend is de censuur van (kinder)boeken. In duitsland zijn ze sowieso goed met censuur. Het volk moet dom en bang blijven.

Wat ik wel grappig vind. Op de doos 'zoenen' van Buijs staat tegenwoordig: 'Negen zoenen'. Briljant.

skinart | 29-01-13 | 17:44 | niet ok!
Ik eigenlijk ook wel, wie weet istie vandaag aan het werk.
.
Overigens staat de nederlandse taal vol met spreekwoorden over negers, bv:
Zitten er kringen om de zon, dan zit er smorgens een neger in je regenton.
Zitten er kringen om de maan, zal die neger met je regenton aan de haal gaan.

Neger, neger, zigeuner, neger, blanke, neger..
-
zo, zomaar gezegd zonder reden.... nou kan Mekonnen Mesghena hier ook over klagen

Tremens | 29-01-13 | 17:53 | precies dezelfde minuut ik ben rap

Mensen met een bruine huidskleur die een stuk kleiner zijn dan andere mensen met een bruine huidskleur, kinderen bijvoorbeeld, zijn ook gewoon kleine negertjes.
.
Kleine negerts worden ook wel pygmees genoemd, dat zijn een soort zwarte kabouters, die in de bossen leven, vanwege hun dieet blijven ze klein.
De grote negerts gebruiken die kleintjes vaak als slaven, maar daar hoor die Eritrea-negert niet over.
Je zou hele kinderboeken vol kunnen schrijven over afrikanen en de weerzinwekkende gewoonten die ze er zelf op na houden.

@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18 |
Wat een gelul!!!neger is van negeroide en in mijn familie zitten ook negers en die noemen zich ook negers. Geen enkele voelt zich op wat voor manier aangevallen.
Donder op met jezelf verzonnen sprookje.

Zijn er ook negertjes die zich als kaaskopjes verkleden? Zo ja prima, verkleden is leuk voor kinderen!

Mijn hond is gek op negers. Ze blaft en gromt nooit, alleen bij negers.

Bleekscheet.
Honkey.
etc.
Dat mag dan wel.
Wat een gelul.

Donkere mensen heten tegenwoordig toch canadezen i.p.v. negers?

Dit is zo ongelofelijk slim. Een oud verhaaltje waar de uitgever geen auteursrechten meer voor hoeft af te dragen. Er lagen er nog een paar duizend op de plank, maar werd nauwelijks verkocht.
Een brief, een mediazaak en kijk....
Het verhaal wordt opnieuw uitgegeven en mogelijk met vertaling worden er enkele miljoenen aan verdiend. De oude versies gaan nog snel over de toonbank als collectors item en kunnen dus ook even tegen driedubbele winst de markt op.
En half de wereld werkt mee aan viral marketing. Degene bij de uitgever die dit heeft bedacht verdient een bonus.
En geef die neger ook wat....

Mr_Pikibelly | 29-01-13 | 18:10


Mijn hond blaft en gromt doorgaans naar mensen die bang voor haar zijn, meestal Islamieten overigens. Soms negers, maar ook vaak andersoortig volk. Bezopen Polen en dergelijke. Leuk beest verder.

Leren ze van die Amerikanen, nog even en hier is het ook een verboden woord.

Ik heb preventief maar een 'Kuifje in Afrika' in de oorspronkelijke extreem racistische versie.

gekocht ....

En nu een goed boek. tien kleine Piep.piep van Agatha Christie.

Oorspronkelijke versies worden goud waard !

Ik wil ook vrouwen uit boeken weren. Maar dan zijn verhalen een stuk minder interresant.

Ik bedoel, mag dit dan wel ??

www.google.nl...

ik wil niet meer blank genoemd worden, maar gewoon God.
Blank klinkt te racistisch voor me.

ik zie het probleem niet, neger is naar mijn idee gewoon een benaming, net als aziaten en blanken bijvoorbeeld. Het is ook niet een historisch beladen woord met een verwijzing naar de slavernij. Dus terecht dat er mensen opkomen om het betreffende stuk ongemoeid te laten. Niets is erger om voor dergelijke indoctrinaties te gaan censureren

In Eritrea had ie dit probleem niet.. Dus misschien moet ie overwegen terug te gaan naar Eritrea.
Waarbij Eritreërs weer heel andere problemen ondervinden. Daarbij vergeleken stelt dit niets voor.

Toch simpel? Koffer pakken en oprotten.

Het verhaaltje zou een happy ending hebben gehad wanneer deze boze neger zijn boeltje had gepakt en terug naar Afrika was vertrokken.

Ik heb hier nog een negerhut van oom Tom liggen, niet de hut van oom Tom zoals hij nu op de planken ligt maar eerlijk gezegd als je dan meeneemt dat de originele titel gewoon uncle Tom's hut is en niet The niggerhut of uncle Tom begrijp ik in deze het rechtzetten wel.

Toch schiet men hier flink in door, zo mis ik de negerzoen ook en zal hem tot mijn dood een negerzoen blijven noemen, net zoals de negerhut van oom tom.

Ik wil ook niet blank genoemd worden... alle verwijzingen naar blanke mensen aub verwijderen uit alle boeken en films.

Echt powvolk haha. Blanke reacties noem ik dat. Als je geen 'neger' bent, weet je ook niet hoe het woord aankomt. Punt.

@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18
Ik heb geen flauw idee waar jij je etymologisch woordenboek hebt gekocht, maar ik zou er toch eens eentje kopen die geen fantasie verklaringen geeft...

Eritrese nikker doet standje porch-nigger

Neger hier: stel je niet zo aan neger!

Het gaat er niet om of dat jij het woord "neger" al of niet beledigend vindt maar of dat anderen (zwarten) het beledigend vinden. Nu wordt de beledigende ondertoon van het woord "neger" simpelweg ontkend. Eigenlijk zeg je gewoon "kop houden en terug in je hok, neger!". En daarmee wordt bevestigd dat een neger maar moet doen wat wij zeggen, en gewoon ondergeschikt is.
Maar goed dit is moeilijk te begrijpen voor lieden met een gebrek aan empathie.

Het gaat er niet om of dat jij het woord "neger" al of niet beledigend vindt maar of dat anderen (zwarten) het beledigend vinden. Nu wordt de beledigende ondertoon van het woord "neger" simpelweg ontkend. Eigenlijk zeg je gewoon "kop houden en terug in je hok, neger!". En daarmee wordt bevestigd dat een neger maar moet doen wat wij zeggen, en gewoon ondergeschikt is.
Maar goed dit is moeilijk te begrijpen voor lieden met een gebrek aan empathie.

Mouth Of The South

Sommige mensen vinden tutoyeren beledigend anderen godverdomme. Lieden met een gebrek aan empathie zijn juist extra vaak beledigd!

Jodekoeken bij AH in de aanbieding. Ik twijfelde even.

Ps AH staat dus voor Albert Heijn !

ams | 29-01-13 | 19:30 | niet ok!
Het blijft moeilijke stof, ik weet het. En mensen die niet getutoyeerd willen worden voelen zich sowieso verheven boven de ander.

@Mouth Of The South | 29-01-13 | 19:22
Wat een onzin. 'Neger' is net zoiets als 'blanke'. En als je eens naar zwarte rapmuziek luisterde kon je velen de foute termen als 'nigger' horen gebruiken. Daarbij irriteert het me veel meer dat als ik in een bus stap de meeste zwarte medemensen achterin de bus gaan zitten, iets waar Rosa Parks zich kapot om zou schamen en zich nog voor omdraait in het graf.
Mensen moeten ook eens leren dat de slavernij een erg eliteraire bezigheid was waarbij geen enkele blanke arbeider een slaaf had. Toen er een schip met slaven strandde in Zeeland kwam daardoor zoveel weerstand dat het spoedig werd afgeschaft.
Er leeft echter vanwege de slavernij erg veel haat onder het gekleurde deel van de bevolking die eigenlijk alleen gericht hoort te zijn tegen de elite en niet tegen het Nederlandse klootjesvolk.

Al heel veel jaren schrijven ze of zeggen ze meneer tegen mij,op vroegere documenten vind ik nog regelmatig het woord onwettig kind en op nog oudere documenten het woord bastaard,
Who cares, voorschrijdend inzicht nietwaar

@ Mouth Of The South | 29-01-13 | 19:22: schei toch uit man, iemand met rood haar wordt rooie genoemd, iemand met een loens oog schele, met flaporen flapoor of flappie. Gaat al decennia zo.

Vandaag gezoend door een neger, notabene. Daar was ik dus niet van gediend. Dit kan toch echt niet meer anno 2013. Uitgelegd dat we voortaan negen zoenen gaan doen. Zonder tong. Zij begreep er werkelijk niets van. Toch die tong. Wel lekkerder dan een blanke tong (sorry, ik hoop dat ik hier niemand, maar ook dan niemand mee discrimineer)! NOTE: Ben blij dat het geen eskimo-vrouw is geweest.
Ik heb me toch een lange neus.

Mouth Of The South | 29-01-13 | 19:22 | niet ok!
Sorry maar ik houd van directheid. Daarom spreek ik iemand niet aan met "medemens met afrikaanse oorsrpong' maar met 'neger'.
Wordt bijna in iedere taal begrepen, behalve in de gutmenschentaal.

WayneGretzky*99* | 29-01-13 | 19:52 | niet ok!
Tuurlijk. Gaat al decennia zo. Of de schele in kwestie het fijn vindt om telkens "schele" genoemd te worden is niet zo relevant. Kan jou het schele.

@Zwartekater
Voor Gutmenschen kunt u toch de "t" uit uw nickname halen?
Dan hebben ze ook nog wat om te raden,u heeft overgewicht of
u heeft te lang in de kroeg gezeten!

ZwarteKater | 29-01-13 | 20:18 | niet ok!
Soms snap ik de noodzakelijkheid niet om altijd maar direct te moeten zijn, louter om het direct zijn.Waarom zou je iemand met "neger" aanspreken als je ook iemand met zijn naam kan aanspreken?

Neger is toch gewoon een benaming voor zwart of donker?
Moet je dan zeggen een blacke man of een bruine man?

Mouth Of The South | 29-01-13 | 20:43 | niet ok!
Vaak is het zo dat bij het horen van de (verkeerd uitgesproken) naam mensen direct vooroordelen krijgen.
Bovendien moet ik dan al mijn slaven de zelfde naam geven.

BASSET | 29-01-13 | 20:39 | niet ok!
Mijn nick heeft niets met huidskleur of drank te maken. Wel met mijn huisdier.

Ga maar terug naar Afrika..... Kan je eindelijk 'normaal' zijn.

Hmm waarom zo hysterisch reageren (@Miko)? Schelden en angstig worden omdat een debat wordt gevoerd?


Het gaat bij het woord "neger" niet om de definitie uit het woordenboek of oorsprong van het woord. Het gaat om wat het impliceert en wat het oproept bij mensen. Zoals eerder gezegd, het impliceert tweede rangs burgers, domme mensen, minderwaardige mensen en andere racistische stereotypen mbt zwarten.


Het kan zijn dat de persoon die het woord gebruikt het niet racistisch bedoelt en slechts doelt op een huidskleur. Maar omdat het woord bepaalde stereotypen oproept bij sommige mensen, houdt het gebruik ervan die stereotypen in leven (bijv negers zijn dol op kip of komen altijd te laat aan op het werk).


Het gaat hier niet om censuur of het opleggen van verboden om het woord wel of niet te gebruiken. Maar ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens een dergelijk woord wil hanteren wanneer er zoveel alternatieven zijn die geen stereotype beelden oproepen m.b.t. bevolkingsgroepen of mensen met bepaalde somatische kenmerken.

@AdirAyubi
Ik weet het goed gemaakt. Als neger zo mensonterend woord is noem ik de donker gekleurde man 'zwarte, net als die 'blanke'. O ja sorry dat is ook al discriminerend..........

gewoon negeren die negers

@dekogelkwamvanlinks | 29-01-13 | 21:25
ouwe bak en nog gejat ook!

@ZwarteKater | 29-01-13 | 20:53
Ik heb ook een zwarte kater hoewel hij 1 wit snorhaar heeft.

@AdirAyubi | 29-01-13 | 21:13 | niet ok!
Het woord 'blanke' roept bij veel mensen een beeld op van racistische, onmenselijke slavenhandelaren die de gekleurde medemens niet alleen als slaven hielden, maar ze ook mishandelden en vermoordden, of idioten met een witte puntmuts. Daar wil ik ook niet mee geassocieerd worden.
Het woord mongoloide wordt geassocieerd met mensen met een verminderd IQ, toch valt een groot deel van de wereldbevolking onder dat ras.
Dus, wat is je punt?
Zoals ik al eerder zei: je beledigd of gekwetst voelen heb je zelf in de hand.

@ZwarteKater
Dat bedoelde ik ook niet,maar u mag straks niet meer ik heb een zwarte kat zeggen. Voelt het arme beest zich gediscrimineerd,u heeft gewoon een kat!
@Tremens In uw geval heeft u een zwart/witte kat,dus kunt u stellen ik heb een bonte kat!

Ok onblank dan...zo beter?

Mag ik even...? Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger Neger & Neger. Zo dat lucht op!

LOL. Stel je voor: dat de eerste stripboeken van Sjors & Sjimmie worden herzien...

@@AdirAyubi | 29-01-13 | 17:18
Nee hoor. Dat kunnen al die discriminegers met hun grote bek die een bepaald deel van die community maar wat graag blijven voeren wel zeggen, maar neger komt gewoon van het woordje !!ZWART!!
En als je toch moralistisch superieur wilt doen, sodetiefttering dan lekker naar suud afrika, alwaar NEGERS de BLANKE boeren nog steeds aan het uitmoorden zijn.
Of moeten we hier de zweep e.d. ook maar weer van stal gaan halen?

youtu.be...

Man, als onze kinderboeken je niet aanstaan hoef je hier niet te wonen hoor!
Ga dan gewoon weg uit Europa, terug naar Eritrea, naar de andere hooggepigmenteerden, waar je je gezellig met elkaar kunt beklagen over hoe fout en slecht blanken wel niet zijn.

Vermeend racisme, we gaan er aan kapot.

In Duitsland heeft het woord neger inderdaad een andere betekenis dan in Nederland!

Die man moet gewoon een ander kinderboek openslaan. Eentje met dieren ipv mensen ofzo.

Maar dan vind hij waarschijnlijk weer iets stereotypisch over gorilla's die kip eten en watermeloenen leegslobberen.

Beledigd zijn is een keuze.

Tja ik vind neger ook een bullshit woord hoor sorry.We praten toch meestal over bevolkingsgroepen? Duitser, Nederlanders, Amerikanen, of gaan we dat afschaffen en overstappen op kaukasisch. Praten we nou in volkeren of in rassen, want dan kunnen we net zo goed onze gehele vocabulaire aanpassen.

Neger is zo een vuilnishoop, volgens mij heeft een Antilliaan weinig gemeen met een Congolees. Ja het zijn beiden negers, maar ik zie niet in waarom ik bij zwarten moet praten over negers en bij kaukasische mensen het land van herkomst er bij moet zoeken.

Mensen die het woord neger bij tij en ontij gebruiken omdat ze blijkbaar mensen,talen en culturen niet uit elkaar kunnen halen bewijzen alleen maar hun achterlijkheid.

Tuurlijk is die meneer een zeikerd, maar hij heeft wel een punt. What the fuck is verkleden als een neger. Gaan we dan richting stereotype ghetto of zwarte piet?

Sommige Nederlanders hebben ook de neiging om alles uit Azië Chinees te noem, ook zoiets bijster intelligents.

Wat weer een links gelul. Alleen negers, homo's, zigeuners, joden, pigmeeen enz. enz. zorgen er zelf voor dat ze gediscrimineerd blijven worden zodat linkse politici dit weer kunnen misbruiken voor hun idiote partijprogramma. Kortom: het is een groot complot om zichzelf in de slachtofferrol te blijven houden!!

Moriaantje zo zwart als roet. Ging eens wandelen zonder hoed. En de zon scheen op zijn bolletje daarom droeg hij een parasolletje

Medelander uit zonnig warm land met lekker kleurtje. Je raad het goed
Ging eens wandelen zonder hoed en de zon scheen op zijn bolletje daarom droeg hij een parasolletje!!!

Zo kan het dus ook. Zal even op me gootsteen kastje kloppen en aan me afwasneger vragen of het zo goed is. Zal hem meteen een banaantje voeren.

Alleen blanken discrimineren. Negers niet.

Wat mij opvalt is dat op de Nederlandse tv Surinamers nogal boute uitspraken doen over blanke Nederlanders. Raymann is laat bijvoorbeeld.

De BBC schrapt een serie natuurfilms van Sir David Attenborough na klachten over oerwoudgeluiden.

People who annoy you: naggers. Deze immigrant voldoet zeker aan de omschrijving ja.

Jager klinkt positiever.

De Braboneger gebruikt zelf altijd het fijnbesnaarde: Kachelpèèp.

@Devlin038 | 30-01-13 | 11:26
Dat mag, hij heeft in zijn programmanaam al het grootste vooroordeel tegen zijn bevolkingsgroep opgenomen.

"Hier besloeg het racistisch taalgebruik echter een heel hoofdstuk, waardoor ik genoodzaakt was te stoppen met lezen. Dit tot grote teleurstelling van mijn dochter."

Hoe noem je iemand die zijn politieke ideologie belangrijker vindt dan het geluk van zijn kinderen?

Inderdaad, een vuile schoft.

dlseth_ | 29-01-13 | 17:04 | niet ok!

+1

Soms verlang naar vroegen niet om de muziek maar omdat je toen nog gewoon kon zeggen wat je wilde.
Dit is hier een uitstekend voorbeeld.

m.youtube.com...

Nu maar hopen dat onze gekleurde medemens niet op het idee komt om De Zangeres zonder naam op te graven en haar alsnog te met terugwerkende kracht te berechten. Zodat ze 30 jaar de bak in moet.

.. een van de oudste kinderuitgevers van Duitsland. Is dat een neukfabriek dan?

En het is weer een immigrant die hier even komt zieken....
Een neger is een neger, en een spruit is een spruit, en daarmee uit!

Wat een flauwe kul over een negert.

Mesghena is niet al te slim omdat hij niet weet wat racisme is, en Thienemann Verlag is achterlijk omdat ze het verzoek van Mesghena serieus hebben genomen.

zie die man daar ?
wie,die blanke man.
nee die daarnaast ,die neger.
(dit gaat alleen op in een land waar meer blanken wonen).

terwijl als ze je in de buurt,"de witte neger "noemen ,dit toch vaak als compliment gezien wordt, vreemd eigenlijk.

Klaarblijkelijk is zijn dochter een racist, want die vond het een leuk verhaal.

ze moeten die man met sinterklaas uitnodigen in nederland een kijkje te komen nemen.. wellicht dat ie dan weer oprot naar eritrea ;)

overigens.. ik vind persoonlijk dat ik een neger / nigger ook zo noemen mag, zolang die kleurlingen het zelf ook doen.. als ze zo tegen het woord zijn, dan moeten ze het zelf ook niet bezigen.. en ze moeten godverdomme gewoon daar blijven waar ze horen in plaats van ons blanken zo te zieken over niets... ik versta geen eritrees, maar ben er zeker van dat ze benamingen hebben voor ons bleekscheten die een graad erger zijn dan neger...

degenen die vanwege hun opvattingen en/of oorsprong een woord als neger (dat gewoon zwarte betekent) als 'fout' beschouwen, moeten maar eens een paar colleges non-discriminatierecht volgen (rechtenfaculteit Uiniversiteit van Utrecht), of anders zich onder behandeling stellen van een psychotherapeut wegens te negatief zelfbeeld. Voor het overige geldt: een schoft kan mij niet beledigen en een heer of dame doet het niet. Ik had ooit een vriend (neger, negroïde, zwarte, donkergetinte of weet ik veel wat nu wel of niet mag van mensen met een te grote maat schoen) die uit Eritrea kwam. Hij was zo vernederlandst, dat hij dacht veilig een bezoekje aan zijn vaderland te kunnen brengen. Hij was naar verluid binnen een dag na aankomst vermoord, maar niet door blanken. De huidkleur van zijn beulen doet trouwens niet ter zake, want hij zal ongetwijfeld beschouwd zijn als een afvallige mohammedaan en die verdienen volgens de wereldwijde haatbaardenbeweging nu eenmaal de dood. En voor hen dus geen zaal vol maagden in het paradijs.