*

Cameron gaat morgen weer om de tafel met de EU-chefs.

De meeste Britten zijn nog steeds voorstander van lidmaatschap van de Europese Unie, maar de tegenstanders lopen hun achterstand in. Volgens de laatste opiniepeiling van marktonderzoeker ComRes is 49 procent voor lidmaatschap en wil 41 procent van de Britten uit de EU stappen.

Vorige maand was het verschil tussen de voor- en tegenstanders van een Brexit nog een stuk groter. Toen was 54 procent pro-Europa en 36 procent pro-Brexit, weet het ANP.

De Britse premier David Cameron gaat morgen weer om de tafel met de Europese leiders. Cameron had vandaag echter 'geen tijd' om te kletsen met het Europese parlement.

Reaguursels

De vraag is, welk land volgt....

Goed begin, ik hoop dat hun oosterburen binnenkort ook een stembusgang over dit onderwerp mogen doen.

-weggejorist-

Vreemd, vrijwel iedereen die ik ken in het VK is van plan voor een Bexit te stemmen, en dat zijn lui met overwegend hoge opleidingen
nu moet ik bekennen dat ik geen Labour stemmers onder mijn kennissen heb

@Marvin_NL | 15-02-16 | 19:43 | niet ok!
De vraag is welk land volgt, mijn hoop is dat er nog heel veel zullen volgen. Het liefst zo snel mogelijk. Maar ik heb toch het (blije) gevoel dat als er één schaap over is, er meer zullen volgen. Uit de EU, grenzen dicht, gelukzoekers er uit en échte vluchtelingen de nodige hulp geven, overheid ontslaan (zonder wachtgeld), en alle IS en overige extremisten ook het land uit.

Lijkt me een mooi begin :)

*Brexit, that is

De Britten mogen blij zijn dat ze de Pond nog hebben. Maar ze mogen wel betalen voor het zooitje dat met name Griekenland, Italië en Frankrijk er van gemaakt hebben.

Het zou een mooi begin zijn. De EU is het grootste gevaar voor onze soevereiniteit, cultuur en welvaart sinds de 2e wereld oorlog.

Make my day!

Nice, iedereen eruit behalve de knoflooklanden, kunnen die elkaar gaan sponsoren.

De EU valt uit elkaar. Ook als de Britten ternauwernood binnen boord gehouden kunnen worden. Andere lidstaten zullen ook betere voorwaarden willen (ten koste van elkaar).

Een Brexit zou mooi zijn, maar dit is gewoon een Thatcher 2.0 aktie. Het maakt ook niets uit, alleen dan dat de Britten compleet van de Hypocrieten afhankelijk worden, en zo dom zijn ze ook weer niet.

Straks word ik nog gejorist omdat ik mijn posts blijf herhalen.

De EU heeft uitsluitend problemen gecreeerd en niets opgelost. Die handel en samenwerking waren er al (onder de EEG). Nieuw zijn het drama van de ECB, de vluchtelingen, de onhoudbare staatsbegrotingen, de gestegen EU kosten en een volkomen stagnerende nationale politiek.

van heinde en verre | 15-02-16 | 20:04
Mooie volzin. En zo waar.

Ach, zou dan nu eindelijk een volk wat zo dociel is kiezen voor zelfbeschikking?
Of zouden ook de Engelsen kiezen voor slavernij in het oneindige?

en een volkomen stagnerende nationale politiek.

van heinde en verre | 15-02-16 | 20:04 | niet ok!
Nou dat valt wel mee, op het AZC front zijn ze druk in de weer.

Ha! Goed nieuws!

@Marvin_NL | 15-02-16 | 19:43 | niet ok!

De vraag is: Gaan ze dan ook werkelijk uit de EU...

Nog een paar incidentjes in Europa en de stemming slaat volledig om.

Tobi
Vreemd, iedereen (bijna) die ik kennen het VK is tegen een Brexit, ik heb wat relaties in The City en bij hoofdkantoren van internationale bedrijven. Die mensen worden heel erg zenuwachtig bij het idee van een Brexit. Amsterdam, Berlijn en Parijs zijn prima vestigingsplaatsen voor hoofdkantoren van Amerikaanse, Japanse en Chineese bedrijven. Die blijven niet in Londen bij een Brexit. Dat is geen bangmakerij maar de realiteit. EU = 500 miljoen potentiële consumenten. Engeland heeft er maximaal 64 miljoen. Amerikanen en Aziaten snappen helemaal niets van het gezeur over de EU. Provinciaal geneuzel van de verliezende klasse.

Heerlijk dit nieuws. Europa moet gewoon vallen en weer terug bij af zijn. Door het referendum geenpeil en de onrust binnen Europa geeft maar weer aan dat alles een façade is. De leugen zal niet langer meer regeren. Vooral de media als de Telegraaf, Gelderlander en NOP bah alleen dat mogen schrijven dat hun opgedragen word door een multinational die teveel geld heeft en onze democratie verkocht heeft aan de duivel.

@Fisccon | 15-02-16 | 20:26
Wat een quatsch. Wat doen al die Amerikaanse bedrijven dan in Zwitserland? Besides, we kunnen zoals Zwitserland gewoon toegang hebben tot die 500 miljoen consumenten door deel uit te maken van de vrijhandelszone met dichte grenzen voor menselijk verkeer. Dan hoeven we niet bij de EU te horen, en hoeven we ook niet te betalen voor het mislukte project de Euro.

Fisccon
Uit The City hoor je inderdaad ook de meeste oppositie tegen een Brexit, destijds ook tegen een mogelijke Schotse onafhankelijkheid
Daar dreigden, veelal, banken Schotland te verlaten, nu dreigen weer financiële firma's het VK te verlaten
Het zou natuurlijk zuur zijn maar het is een vrij land, niemand verplicht ze in Londen te blijven maar ze lijken het vooral als pressiemiddel te gebruiken, of laten we het maar gewoon blackmail noemen
Ik zit ter rechterzijde maar dat soort gedrag zie je wel vaker bij grote bedrijven, zo ook hier bij bv Schiphol, als er vragen worden gesteld bij als maar meer groei; 'dan staan er 100.000+ banen op de tocht!1!!'
maw geef ons altijd onze zin want anders vertrekken we en masse
Ik durf het te betwijfelen, niet de hele City stroomt leeg, er zijn altijd wel nieuwe bedrijven die in het VK willen settlen want aantrekkelijk belastingklimaat, en Schiphol houdt niet op te bestaan
Zomaar een mening natuurlijk

Ik werk en woon gedeeltelijk in de UK, nu al zo'n 3 jaar (ongeveer 60% van de tijd) en werk samen met een bedrijf van een man of 40.
Daarvan is het gros vóór een Brexit. Ook mijn vrienden hier en tevens de klanten die ik spreek, voornamelijk allemaal vóór.
Overigens nu veel meer dan 3 jaar geleden.
Gelukkig helpt de 'vluchtelingen' crisis de mensen de ogen te openen.
En wat Fisccon zegt is inderdaad lariekoek.

GOODBYE en good riddance.
Dag eilandbewoners. Jullie hebben nooit mee willen doen en om de een of andere hele onduidelijke reden denken jullie dat jullie nog steeds een wereldmacht zijn.

Banken uit de US en Engeland zelf bereiden zich al voor op een move naar Ierland of het vaste land van Europa.

@JanVergoor :
Good riddance? Ze gaan niet weg hoor.
Ze blijven gewoon in Europa en blijven gewoon zaken met iedereen doen.
Ze weten dat ze allang niet meer de grote macht zijn, die ze jaren geleden zijn geweest.
En ja, ze stappen uit de eu en dan begint het échte verval van ditzelfde monster.
Eindelijk!

Geweldig nieuws. Uit de EU - allemaal.

Hahaha. Hij slaat het fopparlement over wegens totaal irrelevant. En om niet onder de tafel geluld te worden door Farage.

Old_Spice
Zwitserland heeft een heel ander fiscaal regime dan de VK. De Euro is helemaal niet mislukt, vandaag ruim $ 1,114, dat is zeer ruim boven de introductiekoers ten opzichte van de $. De € is ijzersterk. Zwitserland is een heel ander verhaal een groot deel van het criminele geld in de wereld (en dat is heel erg veen geld) is opgestapeld in de Zwitserse banken. Met zoveel valuta reserve knalt de ZF door het dak. Vroeg of laat gaat het Zwitserse bankgeheim verdwijnen en als die Zwitsers het met horloges, kaas en chocolade moeten gaan verdienen (en de chemische bende in Basel) dan kon dat wel een tegen gaan vallen.

Eigenlijk zijn zij de wij willen C.O.A. natuurlijk..

Ik zou zo graag zien dat de Britten voor een exit gaan. Ik juich dat ten zeerste toe. Er kunnen wat mij betreft niet voldoende bommen onder dit gefaalde EU project gelegd worden.
Daarna een EU met de landen die wel te vertrouwen zijn... Maar welke dat zijn... Je zult met Duitsland een echte unie hebben gevormd en dan zo'n Mutti Merkel die beide landen in het verderf stort...
Is er uberhaupt een land in de EU waar je echt een nauwe verbintenis zoals de EU zou willen aangaan?
Ik kan alleen Noorwegen, Finland, Denemarken en misschien de Britten bedenken maar de rest is eigenlijk onbetrouwbaar gebleken.

Laat Merkel leuk de Griekse puinhoop en Immigratie puinhoop lekker in haar eentje oplossen.

@Baski | 15-02-16 | 21:08
Dream on. Als de Britten eruit stappen is de City niet langer meer het financiele centrum van Europa. Dat wordt Frankfurt. Dat wordt een klap voor Londen en het VK die nog lang zal nadreunen. Natuurlijk gaat de handel met de rest van de EU verder. En waarschijnlijk met weinig extra barrières. Maar het verlies van de City zal het VK een recessie in sleuren.
Alle bankiers weten dat. Alle internationale ondernemers weten dat. Maar John Bull is een chauvinistische roodharige flapoor met grootheidswaan.

De EU zal niet uiteenvallen omdat de Britten eruit stappen. Een Brexit zal de rest van de EU dichter naar elkaar toe laten bewegen. Een Brexit toont nl aan dat als het niet beter gaat met de EU dat iedereen dan uit kan stappen. En DUS moet de EU beter en zal de EU beter worden.
Een Brexit NU is het beste wat de EU kan overkomen.

@JanVergoor :
Pure bangmakerij.
Sorry vriend, ik ben het niet met je eens.

De eu is een ondemocratisch monster, dat nooit zal werken.
De landen en volken zijn te verschillend en de politici in Brussel zijn niet gekozen en zitten er niet voor het (eigen) volk.
De eu heeft niets goeds gebracht.
Iemand opperde dat de roamingskosten zijn aangepakt, maar als je een beetje slim bent, koop je, als je naar het buitenland gaat gewoon een prepaid simkaart.
Hier in de UK heb je deze al voor 1 Pond.
Dus blijft er werkelijk niets goeds over wat de eu voor elkaar heeft gekregen.

Volgens mij zou een Brexit een goed begin zijn.

Dat dan daar de banken omvallen is niet zo erg, de bestuurders zijn nog steeds schurken.


Je moet nl. als bestuur de stekker eruit durven trekken, als je ziet dat er al binnen europa teveel verschillen zijn en dan heb ik het nog niet eens over godsdienst. Als ze het binnen het project niet doen, zal het volk het moeten doen.

Verder zie je dat het bestuur wat gekozen is door het volk, zijn/haar plannen niet waar kan maken door de eu. Waar stem je dan op ?

Weet zeker als er geen EU was geweest, de vluchtelingencrises door samenwerking veel beter was gegaan. Er is nl. veel meer betrokkenheid.

5 jaar geleden wisten wij al dat dit zou gebeuren, wat maakt dat ze toen niets gedaan hadden.

Zal wel weer politiek zijn..........zucht.

Baski
Wat dacht je van ruim 60 jaar geen oorlog tussen Duitsland en Frankrijk. Een beetje historisch besef kan geen kwaad. De EU is een enorm economisch machtsblok met een gezamenlijk BNP van bijna 14.000 miljard. Het gejank over de verschillen tussen landen en volken is onzin. In de VS zijn er rijke en arme staten, en staten met een volstrekt verschillende bevolkingssamenstelling en toch werkt het. De EU heeft veel meer tijd nodig. En hoezo ondemocratisch. Nederland heeft gewoon stemrecht, sterker we hebben vetorecht. Je bent niet goed snik als je beweerd dat de EU niets heeft gebracht. Onze vrachtauto's rijden over gloednieuwe wegen in Spanje en Portugal, en straks Polen, Hongarije en andere landen, dankij de EU. De Noordzee is nog niet leeggevist dankzij de EU. Zonder 10 valuta op zak door Europa rijden, ik vind het top. De wereld is de laatste jaren razendsnel veranderd en we hebben een stevige economische crisis achter de rug. Het is veel te gemakkelijk om de EU als schuldige aan te wijzen voor alles wat misgaat.

Fisccon | 15-02-16 | 22:34 |
Speciaal voor jou nog 1 keer:
De eu heeft niets goeds gebracht. Zeker niet voor de Nederlanders.
Al jij hier vertelt zou onder een EEG ook allemaal gerealiseerd kunnen zijn.
Ik handel al 20 jaar wereldwijd en overal kan je met je pinpas terecht, dus die lulsmoes van '10 valuta op zak' is je reinste onzin.
Want zo heeft niemand ooit gereisd (tenzij je niet goed snik bent).
En ja ondemocratisch en dat weet je best.
Dit is de laatste keer dat ik je dit zeg, want ik word doodmoe van je gelul over de eu.
De eu is ten dode opschreven en als deze over een paar jaar is gevallen, help ik je er aan herinneren, hier, in de panelen.

Al jij hier vertelt zou onder een EEG ook allemaal gerealiseerd kunnen zijn.
Baski | 15-02-16 | 22:43 | niet ok!
Hoe weet je dat? Zoiets kun je onmogelijk beweren. Je kunt alleen op waarde schatten hoe het nú is, dus in de EU. En dan staat onomstotelijk vast dat er ongelooflijk veel zaken héél veel goedkoper zijn geworden dankzij de EU.

18konijn | 16-02-16 | 00:28 |
Je bewering klopt nu dus ook niet, want je weet evenzo niet hoe goedkoop het onder een voortgang van de EEG zou zijn geweest.
Welterusten.
Hopelijk gaan morgen je ogen open en zie je wat voor tering bende die eu is.

Er is dus een Klein draagvlak
Mooi
Democratie gaat kapot overal
Er komen donkere tijden aan.

De Britten hebben gelijk. Europa moet gewoon een onsje minder. Dat heeft de vluchtelingencrisis wel aangetoond. Maak er maar een kilootje van.
opiniez.com...

Het was ook al een apart land. Als ze gaan Brexitten zitten ze voor altijd naast.

En als wij gaan Nexitten wordt het misschien ook nex.

Ik hoop dat de Brexit zich voltrekt op korte termijn. De UK haar grenzen sluit en tevens als trotse natie haar tradities oppakt en haar mensen gelukkig maakt. Dan wil ik er best wel heen.

Ben benieuwd wat Cameron er uitsleept bij de EU, zelfde wat Thatcher voor elkaar kreeg destijds. En dat was een behoorlijke winst voor GB.

Straks komt er een deal uit die na het referendum valt en die helemaal de maag doet draaien. En dan is het voor ons te laat om er nog uit te stappen.

Er gaat geen brexit komen, de uitslag staat allang vast.

Een Brexit zou de EU en de Euro juist sterker maken, en het bankwezen beter reguleerbaar (Anglo-Saxon vs Rhenish kapitalisme). Een zegen voor Europa dus, de Britten zijn te lang een rem geweest.
Ietsjes minder vast aan de US-VK past ook beter binnen TTIP en biedt de mogelijkheid om wat normaler met het oosten van Europa en straks een Rusland (na Putin) om te gaan.
-
Kortom, en ik bepleit dit al sinds de belachelijke Thatcher deal, "zeil aan de BigBen en met oostenwind doei Britten (links rijden, slecht weer, slecht eten, slecht bier en lelijke vrouwen) we kunnen echt zonder ze, maar zij niet zonder ons.
-
Dan volgt een splitsing met Schotland en Ierland en die zijn wel erg welkom !
-
@JanVergoor en @Fisccon, eens dus.