Een Kamermeerderheid wil scholen verbieden om werknemers te discrimineren.

Een Kamermeerderheid wil de zogenaamde 'enkele-feitconstructie' schrappen. Door deze bepaling kunnen Christelijke scholen homo's en lesbo's weigeren vanwege hun geaardheid.

D66, VVD, PvdA, SP en GroenLinks willen de Algemene Wet Gelijke Behandeling zo aanpassen dat scholen geen onderscheid meer mogen maken op basis van een enkel feit zoals sekse, geaardheid of nationaliteit. De vijf partijen willen bovendien de bepaling schrappen dat medewerkers de grondslag van een school moeten onderschrijven.

Individu

Dat laatste punt is een te grote inbreuk op de persoonlijke vrijheden van een individu, aldus de partijen: "Van een persoon kan worden verwacht binnen de school respect te tonen voor de grondslag, wat iets anders is dan het volledig onderschrijven ervan."

Homobelangenorganisatie COC is blij met het schrappen van de enkele-feitconstructie: "Dit is een mijlpaal voor gelovige homoseksuelen op religieuze scholen. Niemand kan hen straks nog met de wet in de hand van school sturen."

Reaguursels

Jeuj! Afbreken die confessionele scholen. Stukje voor stukje!

Lijkt me niet meer als normaal.

D66 en VVD: Dat is nog eens progressief!

Let wel: dit gaat uiteraard niet voor scholen gelden die les geven op islamitisch grondslag.
Dit zou men kunnen zien als een aanval op hun geloof.

VVD heeft de SGP straks gewoon nodig in de gedoogvariant. Dit gaat de komende 4 jaar écht niet gebeuren. Doet lange neus trekken doen en tong uitsteken doen.

Mooi als dit gebeurt. scholen moeten geen priveleges hebben op andere bedrijven.

Dus ik kan straks weer volledig in het zicht mijn broodje ham oppeuzelen op de islamitische school?

En voor de simpele zielen hier die denken dat dit uberhaupt iets oplost, heb ik een nieuwtje. Als er maar een zweem van andere geaardheid geconstateerd wordt dan worden deze mensen straks gewoon helemaal niet meer aangenomen om eventuele problemen in de toekomst te vermijden. Mocht er alsnog eentje tussendoor glippen, dan wordt die gewoon ontslagen op basis van een opgebouwd dossier met twee jaar disfunctioneren. Dus wie gaat hier iets aan hebben is dan mijn vraag?

En de PVV dan?

Silleman | 08-09-10 | 16:09 |
Als er iets af moet worden geschaft zijn het wel de islamitische scholen(en 1e klas bij de ns)

Ze geven je drie jaar lang een tijdelijk contract. In die tijd hebben ze echt wel door of je een keuteldeuker bent of niet. En dan kunnen ze je zo eruit zetten.

Geloog me, geloof hoort niet thuis in de politiek en op school

Geloog is geloof

Pieter Bell | 08-09-10 | 16:15 |
Lalalalala?

Hé, psst. Als deze vijf partijen samen een coalitie zouden vormen, hadden we een regering zonder enge christenmensen die het in de eerste plaats zo ver hebben laten komen. Dan zou dat kabinet 96 zetels hebben, christelijk-etische onzin kunnen overslaan en liberaal te werk kunnen gaan. En 96 is nog eens lekker veilig ook, veel draagvlak, schiet lekker op. Maar ja...

keeskwal | 08-09-10 | 16:17 |
Ik heb liever een kabinet MET christenen als een cabinet met de PvdA en/of SP. En bovendien, het CDA mag dan wel 'Gristenlijk' zijn, meer en deel van de ministers vna het cda zijn het gewoon eens met de standpunten van het cda. En zitten niet bij het cda omdat het gristernlijk en rechts is....

*van
*gristelijk
-
*Pakt bril doet*

Dit heeft niks met christelijk, joods, islamitisch of vliegend-spaghettimonsterlijk te maken, het is gewoon de "wetenschap" van gelovigen dat zoiets als heaumeau zijn niet goed is. Dat is eng want als je die mensen je land laat besturen op basis van wat strapatsen uit een of ander geloofsboek, dan kon het nog wel eens gauw afgelopen zijn met spinnewielen, katten met laarzen aan, glazen muiltjes en prinsen op witte paarden. Ies vanaf dan allemaal haram.

Grappig. Het GS/Pow publiek is normaal gesproken als de dood voor elke overheidsbemoeienis en de bijbehorende MAGNIET-politie. De haat tegen gelovigen wint het nu echter.
Laat die scholen gewoon vrij in wie ze erbij willen hebben en wie niet. Wie dat niet zint, solliciteert elders of zoekt een andere sgool voor z'n kind.
En om voorspelbare kritiek voor te zijn: nee, ik ben niet gelovig.


Dus ik kan straks weer volledig in het zicht mijn broodje ham oppeuzelen op de islamitische school?
Silleman | 08-09-10 | 16:09
En m'n hangbuikzwijn meenemen op dierendag.

@keeskwal: volledig mee eens! Mijnheer Rutte, kijk eens wat een boel gezellige medestanders? Dat de C-en-G-partijen even in een hoekje mogen blijven een paar jaar.

Zeepstra | 08-09-10 | 16:27 |
overheidsbemoeienis? Dit heeft vrij weinig me overheidsbemoeienis te maken... De politiek neemt deze beslissingen omdat te veranderen. Er komt geen enkele controle bij of MAGNIET-politie, er gaat eerder controle af. Dat is 1 ding wat nergens op slaat van wat je net typt. Het andere is dat de meeste hier geen HEKEL hebben aan gelovigen, maar ze weten gewoon dat god niet bestaat. Dus die haat tegen gelovigen is redelijk crap.... Maar als ik het niet goed heb; commenttttttt

Ik vind dat alle homo's sowieso terug moeten naar het land waar ze vandaan komen!

Zonde, zonde, doodzonde... :(

Een belangrijk verlies voor de gristenen in NL, en wat mij betreft volkomen onverdiend. Gristelijke scholen scoren nog altijd bovengemiddeld hoog.
Laat de gristenen leven volgens hun regels. DAAROM hebben we destijds speciaal onderwijs gekregen dat meer dan 100 jaar prima heeft gewerkt.

Omdat Islamitische scholen en een kutzooi van maken, moet dus het hele speciaal onderwijs op de schop?
Een zwarte dag voor de democratie...

Je zal maar zo'n sick fuck als mr Garrison voor de klas hebben staan. Brr.

Nelyz | 08-09-10 | 16:48 |
Een zwarte dag voor de democratie? Ben jij wel helemaal lekker

@Pasta-saus | 08-09-10 | 16:31
Je gaat nu toch niet met droge ogen gaan lopen verkondigen dat hier binnen het GS-conglomeraat niet het merendeel een diepgegronde haat tegen christenen heeft he?
Op het gebied van overheidsbemoeienis heb je volkomen gelijk, maar probeer niet te doen alsof je hier niet op je geloof wordt afgerekend.

Pasta-saus | 08-09-10 | 16:31
Welke overheidscontrole gaat er dan af? De overheid verbiedt iets (de enkele feit constructie) en zal dat op een of andere manier gaan handhaven. Het is hoe dan ook een inperking van de bewegingsvrijheid van deze scholen door de overheid en dan ook nog op morele grondslag. Van GroenLinks verwacht ik dat soort Hirsch Ballin praktijken, van de VVD valt het me vies tegen.
Net als dat gezeik over dat juffenfeestje en die meid van Halal. Als die Turk niet mee wil doen, en z'n bewondering voor de onderwijzers anders wil vormgeven, moet dat gewoon kunnen. Dat is vrijheid. Maar ja, een andermans vrijheid is vaak wat moeilijk te behappen.

@ Nelz.

Ben je gek? Religieuze scholen zijn juist slecht. En al helemaal als die liefde en genade predikt, maar toch mensen weert op zo'n school.

Zwarte dag voor democratie? Hell no, een overwinning tegenover het brainwashen van kinderen, en nou huppa die hele religieuze scholen troep afschaffen.

Scholen die aan een geloof gebonden zijn moeten sowieso afgeschaft worden.
Als je van alle scholen openbare scholen maakt wordt kinderen van jongs af aan aangeleerd hoe je met mensen van andere culturen om moet gaan en snappen ze elkaars cultuur later ook beter.
Nu is het zo als je op een christelijke school zit weet je eigenlijk niets van moslims af, omgekeerd net zo een moslim die naar een islamitische school gaat leert op school niet omgaan met nederlandse kinderen.
En zo krijg je dus dat kinderen al vanaf 4 jaar in groepen worden gestopt en elkaar later niet begrijpen, terwijl het in onze multiculturele samenleving juist belangrijk is om te kunnen gaan met mensen van verschillende culturen.

Zeepstra | 08-09-10 | 16:58 |
Het geeft die scholen de vrijheid om bv homo's en lesbo's te wijgeren? En dat vindt jij wel een mooie vrijheid van die school die we erin moeten houden? Die islamieten in dit land zeiken altijd over dat ze gelijk behandeld willen worden, maar dan willen ze wel een eigen school met hun eigen vriendjes en hun eigen taal? Als je gelijk behandeld wil worden moet je geen eisen stellen die daar recht tegenover staan

ragnark | 08-09-10 | 17:00 |
Jij zegt het

Ooit hakten protestanten en katholieken elkaar de kop in, daarna hebben ze elkaar volledig proberen uit te sluiten. En om dat tegen te gaan is vrijheid van geloof in de grondwet opgenomen. Niet zo dat gelovigen maar lekker hun gang konden gaan en alleen maar doen wat ze zelf goed vinden. Uitsluiting is ongrondwettelijk en bovenal immoreel.

Nu nog een verbod op religie.

Accepteren of terugsturen naar de woestijn van herkomst.
Altijd hetzelfde liedje met die pseudo-joodse religies...

Reacties op dit artikel zijn gesloten