Koningin Beatrix heeft Herman Tjeenk Willink opnieuw benoemd als informateur....

Koningin Beatrix heeft Herman Tjeenk Willink opnieuw benoemd als informateur.

Tjeenk Willink is vicepresident van de Raad van State en één van de vaste adviseurs van de vorstin.

De Koningin heeft Willink de opdracht meegegeven haar als zo snel mogelijk te informeren over de situatie in de kabinetsformatie en welke stappen er genomen moeten worden.

Op 26 juni werd Tjeenk Willink ook al tot informateur benoemd. Toen nodigde hij Rutte (VVD), Cohen (PvdA), Verhagen (CDA), Pechtold (D66) en Halsema (GroenLinks) uit om te praten over de formatie van een Paars-Plus kabinet. Die onderhandelingen mislukten uiteindelijk.

Rutte

VVD-leider Mark Rutte noemde de tussenronde die informateur Herman Tjeenk Willink gaat leiden in de kabinetsformatie "noodzakelijk''. Dat zei hij bij het verlaten van het paleis Noordeinde waar hij langdurig overleg had met koningin Beatrix.

Volgens Rutte gaat Tjeenk Willink er voor zorgen dat de kabinetsformatie weer ordelijk gaat verlopen. Eerder vandaag ontstond verwarring nadat PVV-leider Geert Wilders de blokkade voor onderhandelingen met VVD en CDA over een rechts minderheidskabinet ophief. Dat gebeurde terwijl koningin Beatrix juist alle fractievoorzitters aan het consulteren was over het vastlopen van die gesprekken vorige week.

Rutte acht het "onwaarschijnlijk'' dat de informateur bij een andere optie uitkomt dan het minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.

Reaguursels

And the circle is complete. Kansloos systeem.

WTF ?????? Afschaffen dat koningshuis, onmiddellijk.

Here we go again..

VVD, CDA en PVV alle andere mogelijke formaties stonewallen.

FUCK die koningin; teringwijf; Haar eigen wil doordrukken; Ik hoop dat Rutte, Verhagen en Wilders morgen gewoon aan de slag gaan en een grote middelvinger naar die zelfverheven kut laten zien. zo dat moest er even uit...

Slechte verliezer, onze Bea!

sabotage !
op naar het paleis met pek en veren...

Dat gaat de koningin een hoop kritiek opleveren.

@The Russian | 07-09-10 | 23:21
Helemaal mee eens !! Hadden we geen koningshuis gehad , was er al láng een regering gevormd !

(eikel)

-weggejorist-

Rutte heeft zijn kansen gehad en 't ongelooflijk verpest. Hulde voor de Koningin, wijs besluit.

Naar mannetje op P en W

@Britney: right. Een meerderheid wil rechts, dus dat komt er gewoon. Wake up.

Wie heeft er eigenlijk ooit voor die Duitse trollen familie gestemd?

Nou dan. Opbokken met dat middeleeuws gedrocht.

Rutte en co moeten gewoon doorzetten en haar mooi op haar nummer zetten. Ik hoop dat ze die derde september in een lege zaal zit.

Eindelijk, Rutte heeft zijn kansen stuk voor stuk verpest, en toch legt hij de bal bij Geert Wilders, terwijl Cohen die 2 zetels minder heeft dan de VVD niet eens een kans krijgt.

fjordman | 07-09-10 | 23:22 |
-
Mee eens.

Ik zei het toch. Bea heeft Lubbers opdracht gegeven de PVV te bombarderen. Ze zal nimmer toestaan dat er wederom een poging wordt gedaan om de PVV erbij te krijgen.
-
Ik heb en had het wel gehad met het koningshuis. Het stinkt daar teveel.

@fjordman: waarschijnlijk wel, want prinsjesdag is 21 september.

nl.wikipedia.org...
Herman Diederik Tjeenk Willink (Amsterdam, 23 januari 1942) is een Nederlands PvdA-politicus.
In alle media zal worden gespind dat Tjeenk-Willink volkomen onafhankelijk is. Echt waar hoor !

We moeten eens in opstand komen tegen dat hele theater; het past totaal niet meer bij de dynamiek van deze tijd, kost ons bakken met geld en we hebben er niet voor gekozen.

Nou ja. Ze kan het toch nog even proberen. We moeten toch zien wie de baas is...

Grote boerenslimheid van onze Bea. Ze werd in een onmogelijke positie gemanoevreerd door Rutte en Wilders vandaag. Gisteren gaven ze een formeel advies, vandaag komen ze daarop keihard terug. Er is dus geen meerderheidsstandpunt vanuit de Kamer gekomen waarop ze zich kan verlaten. Het inzetten van TW met een heldere opdracht: help! maak het duidelijk en geef (on-)mogelijkheden zo snel mogelijk aan, houdt haar buiten schot van een hoe dan ook als politiek uitgelegd oordeel. Dagje tijd winnen en de 'definitieve' stellingen zullen duidelijk worden; dan kan ze met gerust hart een opdracht geven, afhankelijk van de standvastigheid van de partijen.

Rutte wilde toch zo graag over rechts? Right in your face Mark!

mohell | 07-09-10 | 23:29 |
Elke hond kan zijn baas bijten; ik hoop dat Rutte of Wilders iets doet.

De Trut, waar bemoeit ze zich mee?

Mwahahaha. Bea wordt steeds arroganter, vooral doorgaan Majesteit! Worden misschien die oranjegezinden eens wat uitgedund hier te lande.
Leve de republiek!

Heeft de majesteit geen twitter etc? Waarom deze nutteloze stap, gewoon door onderhandelen en dat kabinet maken, er moet geregeerd worden!!

Rattlehead | 07-09-10 | 23:27 |
Op vakantie geweest de laatste maanden... Anders lees je bovenstaand artikel even volledig..

OT: Echt belachelijk dit! Inhoudelijk was/ is men feitelijk eens, wellicht moet Bea evben wachten op de inhoud... Wat een bewuste beslissing van haar, gat-ver-damme!

En op 1 december 2013 schafte kabinet Rutte 1 het koningshuis af.

Having fun? | 07-09-10 | 23:34 |

Mee eens, is Femke ook eens tevreden!

Bea; lees WIKI eens op het lot van de Romanovs na...

Leve de Republiek!
En weg met de EU!

JAJAJA! 't Zal allemaal wel!
Wat ik leuker zou vinden is als die salafist bij Pauw & Witteman ineens een bomgordel onder zijn (overigens zeer professioneel gestrikte stropdas) zou trekken en BOEM zou doen? Zijn we ineens van een boel problemen af, en hebben we toch gelijk over bepaalde ideologieën.

Having fun? | 07-09-10 | 23:34 |
Snik. *traantje wegpinkt*

@fjordman,
Ik moet zeggen dat elke keer als ik een domme reactie op dit nieuwsbericht las, ik er de helft van de tijd jouw naam onder zag staan.
Je scheldt op de koningin terwijl dat totaal nergens op slaat, ik weet niet of de uitleg van Rutte al in het nieuwsbericht stond, maar die lijkt me nogal duidelijk. Je begint meteen te roepen terwijl je er de ballen verstand van hebt. Het advies van Beatrix is gebaseerd op de gesprekken met de fractieleiders, dus van het moment dat de onderhandelingen vastgelopen waren. Bovendien is dit maar een tussenstapje om alles even op orde te brengen. Vanaf morgen of overmorgen is er weer een nieuwe informateur die met het de onderhandelingen van het rechtse kabinet verder gaat. Ik denk Opstelten of Rutte ofzo.

Verder heb je wel 4 reacties waarin je afgeeft op het koningshuis, echt helemaal nergens voor nodig, ga iemand anders met je spamberichten lastigvallen.

En je post waarin je zegt dat de 3e september prinsjesdag is spreekt ook niet echt in je voordeel. Dus ga maar gauw weer in je hoek zitten.

Kom we bellen onze Duitse vrienden, pakken onze mauser geweren en jagen die oranjes weer naar Engeland maar deze keer definitief!

Prutsert3368 | 07-09-10 | 23:36 |
-
Niet dat het precies zo moet gaan, maar dat zij en haar familie uit het paleis geschopt horen te worden is wel een feit, meerderheid van het land lapt ze aan haar laars, wie denkt die belasting ontduikende wijf wel niet dat ze is. So much voor democratie in NL.

Het koninghuis is overbodig in deze discussie, een bevooroordeeld linksmens als Beatrix zou geen invloed mogen uitoefenen over een democratisch tot stand gekomen situatie waarbij de overwinnaar voorkeur heeft voor een rechts kabinet.
Tijd om deze nutteloze monarchie af te schaffen.

wiebe1990 | 07-09-10 | 23:40 | niet ok!
Neem het maar op voor die Bilderberg trut; ik heb niet voor haar gekozen om mij te vertegenwoordigen; Volgens mij heeft niemand dat in dit land gedaan. Het zal snel afgelopen zijn met de van Amsbergs die bovendien door verraad en bedrog aan de macht gebleven zijn. Ken uw geschiedenis!
En waar ik 3e september zei bedoelde ik 3e dinsdag.

Bea kon toch totaal niks anders doen. Iedereen die daar over roept slaat war taal uit. Wel moet ik toegeven dat het hele proces van vorming van een coalitie een grote poppenkast is en dat dit mede veroorzaakt is door de politieke partijen die bij voorbaat al partijen aan het uisluiten waren. Ook Geert wilders is een grote draai kont niet normaal meer. Er zitten namelijk altijd nog disidenten bij het CDA dus waarom kan er nu ineens wel weer sprake zijn van vertrouwen? Dat snap ik niet van Wilders.

Verder heb ik het helemaal gehad met politiek Den Haag, ik weet niet meer waar ik nog op moet stemmen. Al die kut gasten zitten er alleen maar om hun eigen portemonnee, luisteren naar de burger doen ze toch al niet meer. Het is een grote poppenkast dat hele Den Haag.

vuile takketeef!

waar haalt ze het lef vandaan?

De pvv-cda-vvd willen toch geen andere coalitie dan de rechtse.

Dus wat wil ze nou?

wiebe1990 | 07-09-10 | 23:40 |

"Het advies van Beatrix is gebaseerd op de gesprekken met de fractieleiders, dus van het moment dat de onderhandelingen vastgelopen waren. Bovendien is dit maar een tussenstapje om alles even op orde te brengen. Vanaf morgen of overmorgen is er weer een nieuwe informateur die met het de onderhandelingen van het rechtse kabinet verder gaat. Ik denk Opstelten of Rutte ofzo."

Hoe verzin je t? Een formateur opstellen die Paars Plus heeft behandeld...

@ wiebe1990 | 07-09-10 | 23:40 | niet ok!
Eej. Simpele. Dat jij nou de autoriteit van iemand accepteert die niet gekozen is, buiten de samenleving staat (afgeschermd door protocollen en beveiliging), zichzelf in meervoud aanspreekt, denkt dat ze door ene "god"figuur in het wiegje beland is omdat ze speciaal is én daar dan weer autoriteit aan denkt te moeten ontlenen, is jouw probleem.
Ik vind je een beetje sneu, maar vooral dommer dan fjordman (en die kan er ook wat van). Mag ik dat ook vinden?

Dreamingman | 07-09-10 | 23:43 | niet ok!
De koningin zit er alleen voor haar portemonnee en hoeft er niks voor te doen. Hopelijk gaat PowNews ook eens uitzoeken of die villa in Mozambique al is verkocht.

Bea moet oppleuren.
Dat ze zo links is als de pest is nu wel duidelijk.
Weg met dat fossiel.

@fjordman | 07-09-10 | 23:43 | niet ok!
Die fout van de 3e september had ik wel begrepen dat je gewoon een typfout gemaakt het, was ook niet helemaal serieus bedoeld. ;)

Ik verdedig Beatrix in deze situatie omdat je in mijn ogen de dingen verkeerd ziet. Maar dat is mijn mening. In mijn ogen heeft de koningin haar plicht gewoon gedaan en niet de intentie om een rechts kabinet af te wenden.
Ik val je ook niet in je standpunt aan over het algemene beeld van het koningshuis. Het gaat er mij om dat je het hier intussen al in 6 verschillende berichten hebt vermeld en dat is echt onnodig.

Wat inderdaad triest is is dat onze voorouders ze inderdaad met pek en veren het land uit hadden gejaagd. Maar wij lapswanzen van de 21e eeuw nemen dit nieuws op en gaan op de bank lekker verder kijken naar P&W want morgen moet er weer gewerkt worden om Beabilderberg financieel te ondersteunen. Bea weet dat.

Kan iemand van de op de majesteit scheldende reageerders hierboven mij uitleggen waarom de benoeming van Tjeenk Willink de vorming van een rechts kabinet in de weg zou staan?

HaHaHa... Bea zit zo hoog in de Ivoren toren, dat ze geen flauw benul heeft, van wat er zich beneden afspeeld.

@SvennusMax | 07-09-10 | 23:45 | niet ok!
Dat mag je best vinden hoor, iedereen heeft recht op zijn mening.
Daarom mag ik me ook verdedigen. Ik heb nergens gezegd dat ik de autoriteit van de koningin accepteer. Ik ben ook van mening dat ze geen invloed meer mag hebben in de politiek en het opgeheven moet worden of alleen een ceremoniele functie moet krijgen. Zoals ik in mijn vorige post ook uitleg, heb ik alleen maar proberen uit te leggen waarom Beatrix dit heeft gedaan volgens mij. Alleen om die tussenstap naar onderhandelingen van een rechts kabinet weer mogelijk te maken. Het maakt helemaal niks uit wie ze daarvoor zou hebben ingeschakeld, de onderhandelingen moeten gewoon weer gestart worden.

Ik snap dat ik veel berichten post, maar dan komen er misschien eens wat meer reaguurders hier ook wat achterlaten. ;)
Wat mij dwarszit is dat de drie partijen een besluit hebben genomen en de koningin daar weer tussen komt zitten; een totaal onnodige hobbel in het formatieproces. We moeten af van deze ouderwetse methoden. Deze hele formatieperiode hebben we alleen fossielen en oudgedienden gezien die proberen nog een keer alles naar hun wens te laten verlopen. Zoals ik al zei is dat totaal achterhaald in de dynamiek van deze tijd. Wie de koningin wil behouden leeft in de middeleeuwen.

18konijn | 07-09-10 | 23:49

Hehe, zo maar een wijze opmerking met relativeringsvermogen. Zie ook mijn eigen plempsel

18konijn | 07-09-10 | 23:49
Het is slimmer gewoon Opstelten door te laten gaan die zit in het dossier, verder heb ik persoonlijk al een probleem met het fenomeen Majesteit an sich.

Wees nou maar blij dat Bea er is, anders was Balkenende verantwoordelijk geweest voor de formatie. Da's helemaal een nachtmerrie... zo slecht is 't systeem nog niet.

Ctrpllr | 07-09-10 | 23:50 |

Leg uit...

18konijn | 07-09-10 | 23:49 |
-
Als je niet logisch kan nadenken dan kan niemand je meer helpen.
Tjeenk Willink = PVDA, heb je nog verdere uitleg nodig ???

@JPODUDE | 07-09-10

Iemand moet, als er geen regering is, de verantwoordelijkheid dragen voor de formatie van een nieuw kabinet. Daarvoor zijn eigenlijk drie opties; 1. De kerk, 2. Het "oude" kabinet, 3. Het koningshuis.

Ik denk dat het Koningshuis nog niet eens zo'n slechte optie is. 't Is stabieler dan het "oude" kabinet (kan vanalles zijn nl) en de kerk moet sowieso z'n bek houden. Daarbij heeft Bea geen enkele bevoegheid anders dan mensen bijelkaar zetten om 't voor elkaar te krijgen - ze kan geen beslissingen NEMEN (wel beinvloeden natuurlijk en dat is een nadeel).

@ wiebe1990 | 07-09-10 | 23:50 |
Mweh. Half argument. Haar keuze's proberen te begrijpen is hetzelfde als het accepteren van haar autoriteit. Is nergens voor nodig als ik je plempsels zo lees. Gewoon tegen dat instituut aanschoppen tot het zeer doet; voorlopig blijft het toch wel zo omdat we/Nederland nog steeds uit 85% SBS-tokkies bestaat.

fjordman | 07-09-10 | 23:50

Je moet je duidelijk eens inlezen in ons staatsrecht. Het hoeft toch ook niet zo? Het is juist een meerderheid in de kamer die het op deze manier wil.

Als men, nog voordat de koningin aan zet is, een Kamermeerderheid achter een regeerakkoord kan krijgen, dan is dat volkomen legitiem.

dames en heren, Vergeet niet Bea gepasseerd is door het spel van de rechtse partijen. Niet echt hoffelijk! Hiermee wil ze laten zien dat er met haar niet te spotten valt. Kanloze excercitie overigens, maar dit terzijde.

Dat wijf op Noord Einde maakt voor ons, Soevereine Nederlanders, uit wie ons mag regeren? Fuck off you royal white trash!

@Ctrpllr | 07-09-10 | 23:54 | niet ok!

Uh, nee.
Er ooit van gehoord dat dan de nieuwe grootste partij verantwoordelijk is? Gordon Brown was in Engeland toch ook niet verantwoordelijk? Dat was David Cameron.

The Russian | 07-09-10 | 23:52
Jij denkt kennelijk dat TW nu gaat proberen de PvdA het formatieproces in te smokkelen. Welnu, dat is expliciet niet zijn opdracht. Hij moet inventariseren na de chaotische gebeurtenissen van de laatste dagen, een stap die ook door beoogd premier Rutte noodzakelijk wordt geacht.

@ Ctrpllr | 07-09-10 | 23:54 |
4. Het leger 5. Een comissie aangesteld door de kamer/het kabinet 6. de grootste partij na de laatste verkiezingen 7. Paul de Leeuw

Ik neem gemakshalve even aan dat je géén politicologie, geschiedenis, staatskunde of enig ander relevante studie hebt gevolgd noch dat je jezelf daar op amateuristisch niveau in hebt verdiept. Jij vertrouwt liever op iemand die genetisch voor 55% uit incestueuze voorouders/breeding bestaat. Lache man!

Dit is precies de reden waarom een rechts kabinet straks gelijk de rol van de koningin in de formatie moet opheffen. Te belachelijk voor woorden dat ze - terwijl rechts de enige optie is - komt met een extreem-linkse informateur die nog eens even wat extra tijd komt rekken. Het land moet nou eindelijk eens geregeerd worden en dat het kabinet Beatrix dan niet aanstaat is haar probleem.

fjordman | 07-09-10 | 23:50 | niet ok!
Nee, het is juist belangrijk om deze 'onnodige hobbel' te nemen. Na verkiezingen is er een machtsvacuum, maar er moet wel iemand de regie over het formatieproces in handen hebben. Anders zou het pas echt achterkamertjeswerk worden. Nu vind jij het geen goed idee dat Beatrix die persoon is, maar het is juist zo dat ze al de gehele tijd de Wijze Mannen, die wél op hun merites en staatsmanschap gekozen zijn, aan de touwtjes laat trekken. Nu is er een rapport gekomen waarin staat dat er geen VVD-CDA~PVV coalitie kan komen. En dan toch weer direct daarmee door? Daar snapt de geschiedenis niks van. Dit is een goede zet, het wordt pas echt vreemd als er iets anders uitkomt dan 'door met rechts'.

Ctrpllr | 07-09-10 | 23:54 |

Daar kunt u een punt hebben, maar het "oude" kabinet is momenteel niet Balkende, maar (praktisch) Verhagen. Maar dat is niet mijn punt.
M.i. zou het het koningshuis zich uberhaupt niet moeten bemoeien met politiek, ik ga er vanuit dat de politiek de uitslag van een verkiezing respecteert en daarbij correct omgaat met de vorming van een nieuw kabinet.

Beatrix moet terug in haar hok.
Ik was altijd voor het koningshuis, maar dit soort kunsten van Bea beginnen me de keel uit te komen.

kan die koningin niet naar mozambique? Staat nog een door ons betaald huissie.

@wiebe1990 | 07-09-10

Nee, Cameron was net zo verantwoordelijk als Rutte nu is. De eindverantwoordelijkheid ligt (lag) bij het zittend kabinet.

Ik ben geen specialist maar heb bovenstaande niet lang geleden gelezen, ik dacht in de Elsevier. Kan het dus mis hebben, eerlijk is eerlijk.

Ctrpllr | 07-09-10 | 23:54 |
-
Oh ja joh ? Kijk dan effe naar de USA.

Flikker toch op naar Afrika.

@JPODUDE | 08-09-10

Eigenlijk ben ik het wel met je eens. Maar "in a way" bemoeit Bea zich dus ook niet met politiek; ze begeleidt het proces om tot een nieuwe politieke samenstelling te komen. Ik denk wel dat ze wat minder haar eigen mening door mag laten schemeren - ze moet zich echt 100% faciliterend opstellen, en ook niet in persoon, maar met een bak adviseurs, die weert voortkomen uit "oudere" politieke samenstellingen (zoals nu ook het geval is).

Bea heeft wellicht zin an een plakje cake.

.. afspeeld.
@Hoogerheide | 07-09-10 | 23:49 | niet ok!
Verdient dat nou nog een beetje, shampooflessen inpakken?

@Ctrpllr | 08-09-10 | 00:02 | niet ok!
Nog nooit van gehoord, maar ik kan het zo snel niet checken dus dan geloof ik je maar. ;) Weer wat geleerd.

Maar dat is wel een rare gang van zaken dan, ik zou zeggen dat de nieuwe grootste partij moet starten met de formatie. Maar dat is met een partijensysteem waar veel partijen in de kamer zitten ook niet echt ideaal omdat de grootste partij niet altijd in de regering komt.

@The Russian | 08-09-10

Leg uit? In de USA bestaat een twee-partijnenstelsel dus er is geen sprake van een formatieproces. Ik snap je vergelijking dan ook niet helemaal.

Tenzij je vindt dat we in Nederland ook een twee-partijnenstelsel moeten hebben, is dat wat je bedoelt?

@Bob Sponge | 07-09-10 | 23:59 | niet ok!
Tjeenk Willink extreem links? Nou nou...

@Fjordman

Het Koningshuis ies de hoogste koeltoer in 0031. Zou u toch moeten waarderen als rechtgeaarde koeltoerverdediger.

Het is gewoon absurd en schandalig: het is 2010 en de monarchie heeft nog flinke invloed op de formatie, waarbij doodleuk de voorkeur van de meerderheid in de Kamer genegeerd wordt. Dat is keihard de democratie onderuit halen. Er is maar een partij uitgesproken tegen deze politieke invloed van het koningshuis, en dat is de PVV. Vooral van de VVD is het ronduit zwak dat ze dit ook niet als speerpunt in hun programma meenemen als liberalen. We leven nog gewoon in pak hem beet 1785 en niet in een zuivere democratie, maak je geen illusies.

de nakketikker | 08-09-10 | 00:10 |
Mijn Koeltoer is allang verloochend door deze buitenlandse machthebber die we met Hare Majesteit moeten aanspreken. Ik waardeer mijn eigen vrijheid en die van mijn mede landgenoten meer; dat zou zij ook eens moeten doen.

Ctrpllr | 08-09-10 | 00:05 |


Ik denk dat "in a way" Bea meer in de melk te brokkelen heeft dan jij schetst. Daarbij komt dat het kiezen van wederom Tjeenk Willink als informateur nou niet echt de indruk geeft dat ze geen voorkeur heeft. Maar man, we'll shall see. Ik hoop van harte dat, ongeacht een ieder wel/niet voor een rechts kabinet is, het vrijwel geschreven akkoord i.e.g. gepresenteerd KAN WORDEN aan alle (formatie)fracties en men daarop kan schieten... Totaal opnieuw beginnen met bv. PvdA schiet niet i.e.g. niet op.

Koninklijke politieke obstructie. Het kan zomaar en het kost honderden miljoen.

Beatrix heeft gewoon schijt aan de democratie. Daar komt het eigenlijk op neer nu.

Ctrpllr | 08-09-10 | 00:07 |
-
Nope, hier moet een gekozen president komen, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

@Affengeiler Schwanz | 08-09-10 | 00:10 | niet ok!
Een absolute democratie zit ook echt niemand op te wachten. Van een meerderheid van de bevolking vind ik het al erg dat ze mogen stemmen.

Las net een bericht van Frits Wester waar ik nog niet aan gedacht had. Tjeenk Willink is vice-voorzitter van de Raad van State en de belangrijkste adviseur van Beatrix. Dat zou de reden zijn dat ze hem heeft gekozen.
Het klinkt nog niet zo gek dat ze haar belangrijkste adviseur aanstelt als informateur om even de noodzakelijke handelingen te verrichten om de onderhandelingen weer op gang te helpen.

Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan, zal Trix gedacht hebben.

Vrij logisch voor een staatshoofd van een land wat enigszins de behoefte heeft aan een (rechts) kabinet.

Maar ik neem aan dat de onderhandelingen op de achtergrond gewoon doorgaan. Zeker voordat Verhagen weer met de trukendoos aan komt zetten.

@SvennusMax | 07-09-10 | 23:58

Nee, ik vertrouw op de wetten en regels die zorgen dat het koningshuis practisch niets ECHT kan.

Maar jij weet het zo goed blijkbaar ... wie moet het dan doen? Jouw opties:

4. Het leger. Moehaha. Sowieso afschaffen, maar los daarvan, geen verantwoordelijk geven anders dan het smeren van hun eigen loop.

5. Een comissie aangesteld door de kamer/het kabinet -> welk kabinet? Welke kamer? De oude? Er is geen nieuwe... DUS gekleurd.

6. De grootste partij na de laatste verkiezingen -> die kunnen de verwantwoordelijkheid moeilijk dragen want ze regeren niet. Is ook unfair; daarmee zou zo'n (winnende) partij de dupe kunnen worden van een niet lukkende formatie. Daarbij kunnen partijen even groot zijn.

7. Sja. Goeie optie denk ik.

Ik zeg niet dat Bea het goed doet, ik zeg alleen dat ik zo snel niet weet wie het beter kan.

Over je punt over mijn kennis; je hebt helemaal gelijk; ik ben - net als jij - geen politicoloog. En ik geef dat ruiterlijk toe. What's your point?

Het is toch niet normaal dat Rutte als aankomend premier drie uur bij de koningin moet verschijnen. Het is toch niet zo moeilijk. VVD,CDA,PVV =76 zetels is meerderheid dus hakken tegen elkaar en rechts kabinet formeren. Niks adviseurs raadplegen. Gewoon doen. Kan met een emailtje af.

fuck up met de rechtse nsb

@mezelf:
Zie je wel de situatie brengt ook mij van m'n apropos.
Edit: Moeilijk en gemakkelijk even omdraaien :O

@ Ctrpllr | 08-09-10 | 00:18 |
Punt is; 2,3 of 5 partijenstelsel. Wat jij?

Affengeiler Schwanz | 08-09-10 | 00:10 | niet ok!
In 1785 bestond de monarchie nog niet. Voordat deze debiele familie werd geïnstalleerd door de Fransen waren we een veel langere tijd een republiek.

@SvennusMax | 08-09-10 | 00:19 | niet ok!
Ik ben wel voor een 0-partijenstelsel: Ieder jaar is er een worstelwedstrijd, en wie het laatst overeind blijft mag het aankomende jaar regeren.

@SvennusMax | 08-09-10

Een twee-partijenstelsel is eigenlijk ideaal -> nooit meer paars! Ik ben rechts-liberaal maar als ik moet kiezen heb ik liever een links kabinet dan een middenkabinet ... dan is er tenminste een beetje lijn in het beleid.

De tussenvorm (komt neer op een 2-ps) is niet kiezen per partij, maar stemmen op de mogelijke coalitie. Dat is m.i. best een optie, alhoewel ik denk dat het uiteindelijk uitdraait op een 2-ps.

@Max Stirner | 08-09-10 | 00:21 | niet ok!
Door de Britten bedoel je.

@fjordman | 08-09-10 | 00:12

Neem een oxazepammetje en ga lekker slapen maf.

Ik vind die koninklijke begrafenissen wel zo prettig omdat Den Haag dan binnen 3 dagen alles heeft opgeruimd en al die opbrekingen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

wiebe1990 | 08-09-10 | 00:17 |

Op papier helemaal waar. Maar in de praktijk weer iedereen dat er een kleur hangt aan deze meneer. Ik hoop dat je Pauw&Witteman hebt gezien vanavond, zo niet, kijk even naar de reactie van Femke op dit nieuwtje...

Ik vind die koninklijke begrafenissen wel zo prettig omdat Den Haag dan binnen 3 dagen alles heeft opgeruimd en al die opbrekingen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

Nou die server nog eens opruimen

@Affengeiler Schwanz | 08-09-10 // @Max Stirner | 08-09-10

Hey leuk SvennusMax .. powned worden op powned.tv.. Nice! ;-)

@ Ctrpllr | 08-09-10 | 00:24
Wat huh? Ik mis iets?

Correctie mbt laatste post: SvennusMax -> Affengeiler Schwanz. Excuus.

@JPODUDE | 08-09-10 | 00:23 | niet ok!
Ik heb het gezien ja ;)
Maar dat er een kleurtje aan hangt is wel waar, maar ik betwijfel of Beatrix de intentie heeft gehad om daarmee de kans op een rechts kabinet kleiner te maken. Het is hooguit een beetje ongelukkig gekozen. Maar zoals ik al zei maakt het op dit moment niks uit wie informateur is. Orde op zaken stellen en onderhandelingen van rechts weer opstarten is in mijn ogen zijn taak. Is in 1 of 2 dagen wel gepiept waarschijnlijk. Weten we volgende week of we een rechts kabinet krijgen. ;)

Welk belang dient Beatrix nog ? Nergens staat dat zij dit moet doen. Rutte zou dus gewoon door mogen gaan. Eigenlijk: moeten. Hij is gekozen en Beatrix niet. Ook de Tweede Kamer wil door. Tjeenk Willink wilde al eerder de TK buiten spel zetten. We gaan het zien... weer 3 dagen onnodig uitstel.

@EH3761 | 08-09-10

Is dat zo? Ik dacht (= nam aan) dat haar rol in de grondwet vastgelegd was. Als dat niet zo is ... let the mayhem begin :-)

Ik begin de Franse Revolutie steeds meer te begrijpen.

wiebe1990 | 08-09-10 | 00:31 |

Ik denk dat van ongelukkig kiezen op dit niveau geen sprake kan zijn. Maar ik hoop echt dat alle moeite die is gedaan de afgelopen weken door VVD/PVV/CDA, niet voor niets is geweest en dat daar eer aan wordt gedaan.
Daarmee bedoel ik dus niet het vormen van een rechts kabinet, maar het presenteren van een volledig proefakkoord aan de hun fracties. Geen enkele andere kabinetsformatering (NL?)dan deze is zo ver gekomen de afgelopen maanden en is NIET op inhoudelijke redenen gestrand, in tegenstelling tot andere formatiepogingen, waar de heer Willink n.b. bij zat.
Anyhoe, t wordt een interessant weekje :-). Ga nu pitten, morgen weer vroeg op (in tegenstelling tot die kut-fransozen ;-) ). Trusten aan een ieder hier!!

@yab | 08-09-10 | 00:18
Jij fuckt verbaal wat af.
Kom je iets te kort?

Lang Leve de Republiek!!!!!!

@fjordman | 08-09-10
Je mag toch hopen dat Trix dit niet te lezen krijgt. Anders vrees ik toch het ergste voor je. Staat namelijk 5 jaar op.

laat hem oprotten

Mijn twee centen: ongelooflijk dat een mevrouw die zeer waarschijnlijk ook nog illegaal het staatshoofd uithangt (grootmoeder Wilhelmina is zeer waarschijnlijk geen kind van Willem III maar van De Ranitz - weet je meteen waarom deze familie niet aan DNA-testen meewerkt) alsnog probeert via haar PvdA-vazal het proces te torpederen.

Tjeenk Willink, die anti-democraat suggereerde toch om het parlement buitenspel te zetten na zijn eerste informatiepoging?

Ik ben enorm geroerd om de bezorgdheid van Halsema, Rouvoet, Cohen, Pechtold enz. voor "Bea de Boe Oma". Een beter voorbeeld van links opportunisme heb ik nog niet gezien deze week. Verder blijft het frappant (ik weet het reeds eerder geplempt door mij) de linkse media en politiek blijft vallen over het woord Mastodonten en het woord Zeurpiet dat gebruikt is door G.W. maar niet de ballen heeft om de vergelijking met Karadzic te noemen en te veroordelen. Zelfs in "Nova het vervolg" werden de stellingen tegen G.W. weer ingenomen, nou het ga jullie goed "linksche vrinden"

*keihard "Bea de Boe oma" uitlachen doet*

Rutte zegt dat het hoogs onwaarschijnlijk is dat hij naar een andere coalitie zal streven dan VVD, CDA, PVV. Rutte denk toch na man, BEA heeft juist hem opgesteld om jullie 3en uit je tent te lokken en ruzie met elkaar krijgen. Luister AUB naar geen woord van die PVDA rat als je weet wat goed voor je is.

ik maar denken dat bea cda stemt.. zou het dan toch pvda zijn?


nu twijfel ik eigenlijk wat het ergste van die twee is..

kom op gasten, wij zijn toch van oorsprong ,en dan heb ik het niet over de VOC-gedachte,een sociaal liberaal volk. wij zijn geen extreem rechts en ook geen extreem linkse maatschappij, wij zijn PAARS en de realisten onder ons zijn er trots op!! gvd!!

Maar natuurlijk, gooi er maar weer een PvdA'erT tegenaan Bea!

*Blij is dat Bea haar politieke voorkeuren niet laat meewegen bij haar besluiten.....*

.. en pats, het masker van onpartijdigheid zakt nog verder af bij huize oranje. nadat beatrix haar vazallen de vorming van een rechts kabinet zoveel mogelijk in de wielen liet rijden is het de beurt aan opperstalmeester tjeenk willink (pvda) om de democratie nog eens flink te nemen. na deze ingreep zal mevrouw wel binnen een jaar aftreden om willem alexander zijn toneelstuk te laten opvoeren, alsof er iets anders of beters te verwachten is voor de bipod coniferen langs de route van den koets.
.. dit riekt kwalijk naar een paleisrevolutie en het is kleine lettertjesdag in huize passant op deze zwarte morgen.

Bea heeft weer een links vriendje van haar benoemd. Niet wetende dat dit een totaal averechts (hahahaha) effect heeft.

Bea heeft Rutte gisteravond in een drie uur durend gesprek haarfijn uitgelegd dat ze zijn politieke carriere en verdere leven vakkundig gaat slopen als hij een gedoog kabinet met de PVV perse wil doorzetten. We zullen de komende dagen weinig van Rutte horen, denk ik. Die zal zich koest houden en in zijn hokje gaan liggen.

Wat een imbeciele reacties hier allemaal. Tjeenk heeft echt niet de opdracht meegekregen om de PvdA in de regering te loodsen hoor. Als senior advisor van de koning moet hij slechts de staatskundige warboel die Rutte en co er van gemaakt hebben gladstrijken. Als Rutte een beetje leiderschap had getoond was dit helemaal niet nodig geweest. Normaal gesproken ben ik tegen die poppenkast van een koningshuis maar ben blij dat er nog iemand hier ballen heeft hiero.

Mike Oxlong | 08-09-10 | 07:47
.. nee natuurlijk heeft mevrouw geen voorkeur voor job en jazeker wat een ballen om samen met de gehele gevestigde macht op te trekken tegen een zwaar onder vuur liggend groepje politici die spartelend tegen de stroom inzwemmen.
en natuurlijk is het imbeciel en ook dom om niet te applaudisseren voor den oude polletiek. stel je voor dat ze meelezen, die ballenjongens.

www.kabinetsformatie2010.nl...

eindverslag 5-7-2010

@Jan Passant mk2

Ik weet de voorkeur van mevrouw niet en die doet ook niet ter zake. Wat ik wel weet is dat een zooitje wispelturige nitwits er een puinhoop van hebben gemaakt en dat er tenminste iemand is die nog enig decorum in acht neemt. Ik snap best dat er hier voldoende imbecielen rond lopen die het schuim op de bek krijgen zodra er een PvdA-er in beeld verschijnt maar dat is helaas geheel te danken aan Rutte die nog voor dat ie maar premier is de regie al volslagen kwijt is.

Mike Oxlong | 08-09-10 | 08:12
.. de pvda IS een deel van de gevestigde macht in dit land en gelukkig krijgen daar steeds meer mensen het schuim van op de mond. het valt niet mee om beweging te krijgen in zo'n vastgeroest systeem, daar zorgen de lieden die jij bewonderd wel voor, met al hun macht.
Vind je het niet ook wel erg vroeg om Rutte nu al af te schieten voor hij een kans heeft gekregen? Dat afschieten (maar dan letterlijk) heeft overigens al eerder een poging tot verandering voorkomen. En dat er iets moet gaan gebeuren wordt iedere dag een beetje meer duidelijk.

Prachtig die actie van Geert. Niets aantrekken van de regenten mentaliteit!

Wat een faal van Bea. Ze kost ons land al meer dan genoeg, en dan gaat ze ook nog even dwarsliggen bij het vormen van een regering... elke dag die met het huidige kabinet verstrijkt, in plaats van de te vormen regering, kost weer tientallen miljoenen. Wanneer wordt dat dwaze koningshuis eens afgeschaft?

Bij Balkenende thuis: "neee!!! pokkewijf!!"

Wat een uberfaal van Beatrix van Amsberg

Het was goed van Rutte en Verhagen om de onderhandelingen voort te zetten, Ab "36 miljoen vaccins" Klink is opgerot en het regeer (gedoog)akkoord was dichterbij dan ooit. Dus een logische stap van Rutte.

En voor de reaguurders die op "onze Majesteit" afgeven......... ik geef ze groot gelijk! Door Tjeenk Willink weer naar voren te schiuven heeft Bea haar masker definitief laten vallen.
Ik heb nog niemand gehoord over die ene bijlage van Willink, waarin hij onder de paragraaf staatsrechtelijke hervorming de koningin "adviseert" de tweede kamer te passeren bij invoering van wetten in naam van het "landsbelang".
De definitie van wanneer wetsvoorstellen vallen onder landsbelang is niet duidelijk. In theorie is elke bedenkelijke maatregel zoals kilometerheffing, internetcensuur en kinddossier te lullen onder "landsbelang" en de 2e kamer staat buitenspel, ook al is 95% tegen. Daarmee pleegt Mevr. von Amsberg, zoals de critici het noemen, een CONSTITIONELE STAATSGREEP. Leuk als zoekterm op google, probeer eens.

Beatrix heeft duidelijk gemaakt dat zij de regie heeft. Prima dat Wilders zich bedenkt, maar laat ie dan even naar het koningshuis bellen dat zijn advies van de vorige dag in de prullenbak kan.
Hadden de 3 rechtse partijen dat gisteren allemaal gedaan, dan hadden ze nu al zitten onderhandelen.

Deze stap is vanuit het standpunt van Beatrix goed te begrijpen. Als ze dit niet gedaan had, dan had iedereen kunnen zien dat haar rol in de hele formatie niets voorstelt. Nu laat ze nog ff zien dat zij zogenaamd bepaalt wat er gebeurt, maar gaat het overleg tussen VVD-CDA en PVV er natuurlijk toch gewoon komen.

Eigenlijk belachelijk dat iemand, omdat hij in een bepaalde familie is geboren, iets te zeggen heeft over de toekomst van ons land.

Weg met dat koningshuis, het meest ondemocratische instituut dat onze miljarden verslind.


Wij willen gewoon nieuwe verkiezingen!

Het staatshoofd heeft de regie niet. Die heeft Wilders.

Bea stuurt haar poedel weer.

En ik vind het gewoon grappig dat jullie door te zeggen dat jullie rechts zijn (en af en toe iets rechts te roepen) zoveel achterlijke volgers krijgen die zelf (misschien als gevolg) ook denken dat ze misschien wel eens rechts konden zijn.
Ik ben links en i love PowNed! Misschien wel beter dan Draadstaal!

we vergeten even dat bea heel erg vvder is met haar bilderberg groep.

-weggejorist-

Rutte noemde de tussenronde "noodzakelijk". Waarmee hij bedoelt 'volstrekt overbodig.'

Social.com | 08-09-10 | 13:04 | niet ok!

Je bent in de war. Bilderberg heeft niets met de vvd te maken, in die zin dat het boven de partijen staat. Dat is nu juist het hele punt; je kan er niet omheen.

mocht je willen !
Kotsende Hond | 08-09-10 | 13:39 |

Het gaat niet om wat ik wil, het gaat om wie de loop van gebeurtenissen bepaalt. Wilders heeft gisteren laten zien dat hij de regie heeft.

@Social.com | 08-09-10 | 13:04

VVD en Bilderberg hebben NIETS met elkaar te maken. Beatrix en Bilderberg daarintegen WEL.
Alles over Bilderberg kijk hier:

Trailert: www.youtube.com...

De hele film hierrr: www.youtube.com...

Tjeenk Willink: "obstructie mode" aan.

De keuningin heeft een informateur van PvdA huize benoemd, haar persoonlijke vriendje nog wel. Dit terwijl de drie partijen zelf zeggen bijna klaar te zijn. Geen constructieve actie van deze ongekozene, maar het is dan ook bekend dat zij een gruwelijke afkeer heeft van GW. Maar waar bemoeit deze tante zich eigenlijk mee? Tijd om die linkse corrupte boevenzooi te ontslaan. Net als alle andere socialisten willen ze gratis geld dat anderen dan moeten opbrengen, maar het koningshuis is wel erg duur. Het is gewoon een zooitje witte boordencriminelen die in paleizen wonen.

De geschiedenis herhaalt zich. We kunnen hem bijna "Heintje Davids" gaan noemen...

Dit toont maar weer aan dat de discussie over een meer ceremoniële rol voor de koning of koningin nu eens tot echte veranderingen moet leiden. Als het staatshoofd niet meer zo'n stempel kan drukken op bestuur en politiek wordt de samenleving en de politiek daar niet slechter van en Koninginnedag mag wel blijven.

Reacties op dit artikel zijn gesloten