VVD en CDA zien geen probleem in de dubbele nationaliteit van staatssecretaris Marlies Veldhuijzen.

Voor de VVD en het CDA is het geen probleem dat een bewindspersoon een dubbele nationaliteit heeft. "Daarover zijn wij altijd helder geweest", zei Tweede Kamerlid Mirjam Sterk van het CDA vandaag.

"Je kunt niet zeggen dat iemand met een dubbel paspoort noodzakelijkerwijs een loyaliteitsprobleem heeft", stelde ze in reactie op de oproep van PVV-leider Geert Wilders aan CDA-staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner om haar Zweedse nationaliteit op te geven.

Ook de waarnemend partijvoorzitter van de VVD, Mark Verheijen, vindt het geen kwestie. "Voor ons in elk geval niet", zei hij in het radioprogramma TROS Kamerbreed. "Ik vind het geen enkel probleem. Ik twijfel niet aan haar loyaliteit aan Nederland."

Reaguursels

goh, alsof het niet afgesproken is.

Als je in een regering komt en je hebt ook een paspoort van een ander land, dan vind ik dat je daar afstand van moet doen.

@reade romke
iemand met 2 paspoorten kan loyaler zijn dan iemand met 1. Het gaat om loyaliteit. Je snapt toch hopelijk wel dat die twee dingen niks met elkaar te maken hebben?

@wienerkrijs, wat is er nu mis om geen dubbel paspoort meer te hebben? In de VS werkt het ook zo! Zo heb je de schijn ook niet tegen dat je belangen van een ander land verdedigt.

wienerkrijs | 16-10-10 | 18:29 | niet ok!
Als zij iets aan een Zweeds of Duits bedrijf uit kan besteden, komt ze al in een moeilijk pakket. Krijgen de Zweden het, heb je daar commentaar over, gaat de opdracht naar Duitsland, heb je ook gezeur. Gewoon afstand doen van dat paspoort, kan je vrij handelen en heb je nooit de schijn tegen.

Dit gaat een hele merkwaardige regeringsperiode worden.

Als zij afstand zou doen van haar paspoort, dan is de norm er om van islamisten met dubbele loyaliteit hetzelfde te eisen.

wat heeft nou 2 paspoorten met loyaliteit te maken??? dit is onzin en erg dom en flauwekul vind ik, als nou een bewindspersoon 2 paspoorten heeft dan is ie niet loyaal!!!!!!!!!!! wat een onzin dit en belachelijk.

@reade romke | 16-10-10 | 18:32 |

In de VS is het geen probleem om meerdere paspoorten te hebben. Zo heeft een vriend zowel de Nederlandse nationaliteit en de Amerikaanse omdat hij daar is geboren.

Dom en onzin? ach ja. Straks kan iemand uit Noord-Korea ook nog wel in onze regering. Wat maakt het uit.

@Stiller, zit hij in de regering? Daar gaat het om!

Begrijpelijk, want als ze nu op dit moment met een dubbelpaspoort belangen van Zweden voortrekt zal dit opslag weg zijn wanneer ze haar paspoort inlevert! Wat?

Wilders heeft (ook hier) gelijk om belangenverstrengeling tegen te gaan. Als politicus kun je maar een land dienen, te weten het land waar je een paspoort van hebt.

Verder heeft Wilders gelijk vwb het ontkoppelen van de monarchie van de politiek. Daar hoor je gek genoeg weinig over in ons 'moderne' landje.

Zweden ziet geen probleem, CDA/VVD hebben geen bezwaar; inleveren bij de uitgang dus

Mark Rutte is slim, het heeft een mooi programma als regering, maar pirncipieel een kneus van formaat. Je kan geen dubbele nationaliteit in je regering hebben, dat is gewoon een soort opstap naar landverraad want je kunt geen twee landen dienen terwijl je wel 2 nationaliteiten hebt. Als punt je bij paaltje komt heb je dus een probleem en dat moet je niet willen KUNNEN laten ontstaan. Basta!

Ik heb geen enkel probleem met mensen met een dubbel paspoort die Nederlands ingezetene zijn. Geert heeft wel een punt dat het wellicht wenselijk is vast te leggen dat politici geen dubbel paspoort mogen hebben, ivm het landsbelang. Maar als daar niets over in het regeerakkoord staat moet Greetje zijn muil houden.

Doe dat paspoort gewoon weg, bespaar je een hoop gezeik mee, plus is het een teken van je loyaliteit aan Nederland.

Ik had laatst na een avondje flink stappen een dubbel rijbewijs.
En dat mocht ook niet.

Zelfs de heer Wilders zal er wel van overtuigd zijn, dat deze dame volkomen loyaal en te goeder trouw is. Maar hij moet hier wel een punt maken, omdat het gaat om een principiele zaak en hij in de debatten mbt Albayrak en Aboutaleb daar ook terecht een groot punt van maakte. Als hij nu niets daarover zou zeggen, dan komen alle Wildershaters weer roepen, dat hij met twee maten meet.
Niet dat het voor Wildershaters verder iets uitmaakt, want alles wat van de heer Wilders afkomstig is wordt door hen met haat en sarcasme bejegend en halen zij er alle mogelijke dingen bij, die totaal niet van belang zijn zoals de nationaliteit van zijn vrouw bijvoorbeeld en nog veel meer om hun haat te spuien.

@reade romke | 16-10-10 | 18:38
Ja laten we de VS in onze debatten als referentie gaan gebruiken, want daar is alles perfect. Not!


OT: het los laten van de Zweedse nationaliteit zal geen invloed hebben op de loyaliteit van deze persoon. Als je al niet loyaal was dan blijft dat zo. Immers wonen er nog steeds vrienden en familie van haar in Zweden. Het argument van belangenverstrengeling houd dan stand. Maar goed laten we niet zo moeilijk doen met z'n allen. Iedereen kan een dubbele agenda hebben met een diversiteit aan verschillende redenen.

ROFLOL ! !
Tis pas de eerste keer dat Geert FF kietelt
en alles in het Rutte-pluche begint te kakelen ! !

Europa heeft vrij verkeer van goederen, diensten en mensen. Dus een dubbel Europees paspoort is geen probleem. Een Chinees of een Afrikaans wel.

@ Vigil

Ach man jank toch niet zo. In Nederland wordt sinds 14 Oktober alles bepaald door de Heer Wilders en de aanhang van de PVV. Zo is het en niet anders. Dit is natuurlijk een principieel kut puntje, maar Wilders gebruikt dit om de tegenstanders binnen de VVD en het CDA tegen elkaar uit te spelen.

Wilders kan in de gedoogsituatie alles. De linker en rechter vleugels van de VVD en het CDA tegen elkaar uitspelen. Hij mag de bewindslieden bepalen. Hij kan een regel tegenhouden en in ruil daarvoor "wisselgeld" vragen. Hij kan een compleet eigen uitleg geven aan het regeerakkoord. Hij kan de meest kwetsende dingen zeggen die hij maar wil, maar hij zal nooit terug gefloten worden door de VVD en het CDA. Hoe machtsgeil ze ook zijn.

Links zit nu in de oppositie. Is het toeval dat Wilders in sectoren snijdt waar veel links wordt gestemd? De ontwikkelingshulp, ambtenarij, een deel van de publieke omroep, kunstsector. Allemaal symbolische kut bezuinigen. Dat is de boodschap die je krijgt als je toevallig PVDA stemt en in zo sector werkt. Waag het niet om links te stemmen, want je zult het voelen. Helemaal vrije oppositie heb je eigenlijk ook niet in dit land. Natuurlijk doet links ook wel eens maatregelen die rechtste sectoren raakt. Maar zo extreem? Nee dat lijkt me niet.

Je zult met het argument komen dat alles vroeger links was, maar dat is onzin. Heel veel sectoren( bankwezen/ ondernemers/ VNO NCW/Boeren) zijn allemaal rechtse sectoren. Wilders doet het er echt om.

Een ambassadeur van Indonesie( die gewoon vrijheid van meningsuiting heeft) wordt terug gefloten door Verhagen. Een chef van de Drentse politie( die gewoon vrijheid van meningsuiting heeft), daarvan werd door de PVV haar ontslag geeist omdat ze de PVV fascistisch noemde.

Als je toevallig als moslim( dat is het enige wat ons nog onderscheidt van landen zoals Turkije en Iran) een vreselijk geloof( islam) belijdt dan mag( het gaat in dit geval puur om het recht) je belasting betalen op de manier hoe je je kleedt. Gebedsruimtes worden stopgezet. Het boek de Koran wordt verboden.

Ik kan me goed voorstellen dat de PVV aanhang blij is met zo'n verkapte dictatuur( dat heb ik vind ik zelf erg goed onderbouwd), dus wees vooral blij en loop niet zo te miauwen. Als er 1 partij is die helemaal niets te klagen heeft hoe het met haar gaat dan is het de PVV en haar aanhang wel.

Insure | 16-10-10 | 19:42
Hoe komt het toch, dat Wildershaters altijd vinden, dat als de heer Wilders of een sympathisant iets zegt, dat die altijd "janken" of "schreeuwen"?
Ik begrijp verder, dat u een fel aanhanger bent van het sociaalfascisme en het islamfascisme. Waarvan akte.
Verder zitten er veel ingredienten waaronder gal en azijn in uw verhaal, zodat het een soort stoof- of hutspot is met veel peren en appels.


reade romke | 16-10-10 | 18:38 |
Feitelijk óók niet juist. Het zal jou dan ook verbazen hoeveel mensen in de Amerikaanse regering bijv. óók een Joods paspoort bezitten.

@ Vigil

Ik had al zo'n reactie verwacht.

Punt 1: Ik haat Wilders niet. Ik haat het populisme van Wilders.
Punt 2: U jankt. Want de PVV heeft alles te zeggen in Nederland en u loopt alleen maar de calimero uit te hangen. Tragisch. Alsof je een rammelende honger neger ben.

Punt 3: Ik ben geen eens socialist. Dus nog een dikke fail van jou.
Punt 4: Ik heb totaal niets met de islam. 15 seconden lezen en je had in mijn reactie kunnen lezen dat ik de islam een vreselijk geloof vind.

Punt 5: U gaat totaal niet op de inhoud in. U weerlegt niets en komt alleen maar met steken onder water.

Punt 6: U laatste grap is totaal niet leuk.

Punt 7: Ben ik meteen een azijnzeiker, als ik alleen maar mijn mening geef? Ik heb eerder vandaag ook links afgekat.


MacReady | 16-10-10 | 19:59
Joodse paspoorten bestaan niet! Israelische wel.

wilders laat zich naaien in deze situatie: als hij hier een principieel punt van maakt, en daarna over iets anders nog eens, dan is hij een derde keer niet meer geloofwaardig. Dat is het moment waarop VVD/CDA hun punten naar voren schuiven en (terecht) Wilders dan zullen vragen om ook eens een keer mee te werken (=muil te houden).
Wilders moet hier dus geen groot punt van maken. (Al was het maar om Gargamel te pesten, die vanochtend ontwijfeld handenwrijvend het 'nieuws' las )

Vigil | 16-10-10 | 20:01 |
Ik zat er al op te wachten.

Haduco | 16-10-10 | 18:35

En als je uit Groningen komt en de keuze hebt om een Gronings bedrijf een opdracht te gunnen?

Insure | 16-10-10 | 20:00
Beste Insure, leer eerst eens om geen sarcasme te gebruiken om uiting te geven aan uw frustraties. Leer vervolgens om de juiste dingen met elkaar te vergelijken ipv een soep te brouwen. En nee, ik kan en wil niet ingaan op deze brei van ambassadeur tot en met bezuinigingen op kunst, omdat u uitgaat van axioma's die niet met elkaar te vergelijken zijn en ik ga echt niet punt voor punt uw schrijfsel behandelen. Dus u heeft gelijk ik weerleg niets en als ik dat wel zou doen, dan bent u het er ws toch niet mee eens, dus een nogal nutteloze exercitie lijkt mij.
En of u nou wel of geen socialist bent interesseert mij niet zo veel, dus of dat nou een fail is? Maar ja, u houdt er kennelijk van om voor het praten eerst even een rondje te boksen en dat komt tamelijk agressief over, zodat ik ook maar meteen uithaal op grond van uw intrinsieke frustratie, zeg maar. C'est ca.

@ Vigil

Ik ben totaal niet agressief. En ben helemaal niet gefrustreerd. Ik heb leuke opleiding, leuke vriendin. Woon in een leuke stad. Ik vind alleen de PVV een klote partij en ik leg dat op een duidelijke manier uit.

Aan het verhaal van u kan ik geen touw vast knopen.

Insure | 16-10-10 | 20:30 |
Jammer, maar even goeie vrienden, hoor.

Insure | 16-10-10 | 20:00
Een spellingscontrole zal u helpen.

Belangenverstrengeling ,loyaal of niet.
Het is toch belachelijk dat iemand met dubbel paspoort in welke regering van welk land dan ook komt.
En als het de heren of dames het goed uitkomt is men ineens weer naar het ander land.

Insure waar begint populisme en waar houdt de realiteit op?

De wereld is van iedereen, en wij Nederlanders maken er heus niet meer aanspraak op, omdat we toevallig hier wonen!

Insure (en anderen die Wilders verwijten hier zo'n punt van te maken).

Hier maar even een stukje uit een artikel van de Volkskrant van vandaag betreffende dit onderwerp:

"Groot punt
Bij het vorige kabinet maakte de PVV een groot punt van de dubbele nationaliteit van de PvdA-staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak. In het debat in 2007 over de regeringsverklaring eiste Wilders hun aftreden, maar dat had volgens hem niets te maken met hun islamitische achtergrond. 'Als de heer Aboutaleb een blonde kuif had gehad en een Zweeds paspoort, had ik nu precies hetzelfde gezegd', zei hij destijds letterlijk.

Wetgeving
Toenmalig VVD-fractievoorzitter Rutte, die nu premier is, pleitte in dat debat voor concrete wetgeving om in de toekomst dubbele nationaliteit te voorkomen. Ook zei hij dat het Albayrak had gesierd als ze haar Turkse nationaliteit zou hebben opgegeven.

In het regeerakkoord van VVD en CDA staat dat buitenlanders straks pas definitief Nederlander kunnen worden 'als afstand is gedaan van een of meer andere nationaliteiten waarvan afstand gedaan kan worden'."

Wat je ook van Wilders vindt, hier is hij dus uiterst consequent. Dat kan van Rutte in dit geval niet gezegd worden, zeker niet gelet op de laatste alinea van het artikel (al geldt dat uiteraard net zo goed voor de CDA).
Merkwaardiger is dat het CDA en VVD deze commotie uberhaupt niet hebben voorkomen (gelet op het artikel, dat zullen ze toch niet vergeten zijn).

Deze dame moet straks plaatsnemen in het Landsbestuur en dient derhalve volledig achter de geldende Wet- en Regelgeving te staan. Die Wet- en Regelgeving staat het een autochtone Nederlander niet toe (vrijwillig) een 2e nationaliteit aan te nemen, althans dan wordt de Nederlandse Nationaliteit ingetrokken. Waarom jezelf toestaan wat je een ander niet toestaat als je een dergelijke functie bekleed. Je zou zelfs kunnen stellen dat dat een beetje wringt met Art. 1 Grondwet.

Gelet op bovenstaande is jouw reactie (Insure | 16-10-10 | 19:42) dus eigenlijk gelul en vooral ingegeven omdat je vrezelijk gekant bent tegen Wilders. Dat mag uiteraard, maar je zou het ook gewoon zo kunnen melden: "ik vind het gelul omdat Wilders het zegt". Dan ben je niet alleen sneller klaar met tikken, je bent dan duidelijker, eerlijker én je hoeft er niet van alles bij te slepen dat niet met het onderwerp te maken heeft.
(ik vind dat ik mijn stelling zo wel goed heb onderbouwd, maar laten anderen daar maar een oordeel over vellen)

Spellingscontrole is voor mij ook geen overbodige luxe bij zo'n lap tekst zie ik (schamen doet).

Grapje:
www.pixelman.nl...

@ Henk Houthakker

Een stemwijzer zal u erg helpen. Maar waarschijnlijk bent u niet meer te redden.

PS: Ik heb inderdaad niet erg op mijn spelling gelet. Ik zit hier toch niet op school?

Een dubbel paspoort hebben is in Nederland verboden, behalve voor mensen uit landen waar je je nationaliteit niet op kan geven. In Zweden kan dit wel, dus het is zelfs verplicht voor haar om haar Zweedse nationaliteit op te geven

Reacties op dit artikel zijn gesloten