Volgens Mark Rutte maakte D66 een paars kabinet onmogelijk door het standpunt over de hypotheekrenteaftrek.

Alexander Pechtold heeft de formatie van een Paars Plus kabinet voorkomen, doordat hij de hypotheekrenteaftrek ter discussie wilde stellen. Daardoor viel D66 af als regeringspartner voor de VVD. Dat schrijft De Volkskrant op basis van het boek Over Rechts van RTL-verslaggever Jos Heymans.

Pechtold maakte tijdens het lijsttrekkersdebat op 26 mei een breekpunt van de hypotheekrenteaftrek. Rutte zegt daarover in Over Rechts: "Ik vond: dat is niet handig, want daarmee limiteer je de opties. Dan behoort paars niet meer tot de mogelijkheden."

De onderhandelingen over de formatie van een Paars Plus kabinet liepen uiteindelijk niet stuk op de hypotheekrenteaftrek, maar op het totaal aan bezuinigingen. De PvdA, D66 en GroenLinks wilden niet zoveel korten op de begroting als de VVD, waarop Rutte de stekker uit de gesprekken trok.

Reaguursels

Liberalen en verzuurde kruideniers, dat gaat ook niet samen.

Goed zo. Principieel. Dat zouden meer mensen moeten zijn in de politiek. Of je het er nu mee eens bent of niet. Geert leek het te gaan zijn; kondigde dat ook aan, maar blijkt nu ook al zo standvastig als een chocoladeletter in de openhaard.

Doet ie toch een keer iets goed.

Alsof die hypotheekrente D66 en aanhang zoveel interesseert. Hij was gewoon doodsbang om ook echt iets te moeten doen in plaats van makkelijk te schreeuwen aan de zijlijn.

een écht breekpunt dus, hahahahaha

--|- @ Pechkereltje

Liberaal-democraten en Zelfverklaarde liberalen die samenwerken met neo-nazi types als Lucassen en bereid zijn christenfunamentalisme in het zadel te helpen met de SGP: dat gaat niet samen. Jij mag geen boodschappen doen op zondag van de 'liberalen'. En je vindt het goed!

En oh ja. Die rekening van het kunstmatig in stand houden van de hypotheekrenteaftrek gaan we straks met z'n allen betalen. Mark Rutte my words....

@matt_maxx | 30-11-10

Noem mij eens een formatie uit de laatste 40 jaar waar een partij ALLE standpunten heeft gekregen in de formatie. Nee ? stop dan toch met zeiken.

Pechtold bedankt ! Toch nog iets goeds gedaan ipv alleen maar lopen te draaikonten. Ga zo door.

Anarki | 30-11-10 | 10:25 | niet ok!
Noem mij een politicus in de afgelopen veertig jaar die zo hoog van de toren heeft lopen blazen over pricipes, verandering en breekpunten als Wilders. Nee he? ;-)

Leuk, politici die om politieke doeleinden nu elkaar de zwarte piet toeschuiven.

Wat een onzin. D66 wilde meer bezuinigen dan wat uit het regeerakkoord met CDA en PVV kwam. Ook GL wilde doorgaan met de onderhandelingen. Alleen PvdA en VVD wilden dat niet.

@matt_maxx
SP stemmerdt.. als niemand water bij de wijn doet kom je er nooit uit.
Precies de reden dat ik geen D66 meer stem. (En niet ga doen zolang pechtoldtje der zit)

@OpenDeur | 30-11-10 | 10:35
Als je PVV hebt gestemd moet je niet hoog van de toren blazen dat je noooooit meer d66 stemt.

OpenDeur | 30-11-10 | 10:35 | niet ok!

Nog nooit SP gestemd. Water bij de wijn? Als de SGP haar gedoogpunten afdwingt, dan mag je godverdomme over een jaar je wijn alleen nog maar bij het gristelijk avondmaal drinken.

Abortus: beperkt door de Liberalen
Euthanasie: Meneer, we hebben helaas met de SGP afgesproken dat u de vinkentering tot het uiterste mag genieten.
Winkelen op zondag: afgechaft door de liberalen
JSF: gekocht door de liberalen, gesteund door de PVV
hypotheekrente: lekker afgebleven. Rekening volgt over een paar jaar. Crisis ongekend.

En zo is er nog een lijst met zaken waarmee het huidige verloochkabinet ons land naar de spreekwoordelijke ratsmodee helpt. En de PVV-stemmer knikt, want heeft op het winnende team gestemd. En daar wil je bij blijven horen, zelfs als ze een voor een door de mand vallen.

Titel: Pechtold blies op.
Artikel: Rutte blies op.

Gaat goed hier

Als Pechtold nou ook nog eens zo 'principieel' wordt met de Armeense genocide.....
D'66 en principes, laat me niet lachen...

Dit is een juiste analyse. De VVD kon onmogelijk terugkomen op haar hypotheekrente-standpunt. Pechtold was dom en deed hetzelfde door een kabinet te blokkeren dat niet aan de hypotheekrente zou tornen. Er had zeker een compromis in gezeten als het niet zo op de spits werd gedreven.
Met alle waardering voor Pechtold als scherpe debater, maar de man is gewoon te licht voor politiek op dit niveau.

Armeense genocide
Thee drinken
Elatik

De PVV heeft een waslijst aan stupide recurring issues opgesteld, die als een soort rechtse Godwinnetjes door de slaafse PVV-stemmer worden opgedreund. We hebben ze hier in de lokale politiek ook: PVV aanhangers die bij serieuze issues de term 'thee drinken' gaan gebruiken, te pas, maar vooral te onpas. Hilarisch volkje.

Wat maakt het eigenlijk uit en wat moeten we met die hele politiek.
Kijk naar Belgie die hebben al ongeveer 1 jaar geen regering en alles loopt daar gewoon door.
Dus conclusie, politici denken dat ze belangrijk zijn en dat wij ze nodig hebben maar dat is dus NIET zo.

matt max
Waarom moet God naar de verdommenis?,en de rest wisten we grotendeels al.Dus eerst effe slikken voordat je juist ja.

staat dit ook in wikileaks ?

Aldus de uitgelekte documenten door Wikileaks.

matt_max heeft geen idee wat een Godwin betekent. Doe ff googelen, dan, en vervolgens je eerste reactie lezen.

Sinds die twee nichten is D66 verworden tot een kneuzenpartij.
Uitspraak van Pechtold zelve: "Huizenbezitters zijn bij ons in goede handen, we laten hun waarde niet dalen maar we halen de lucht eruit zodat starters beter kunnen slagen".
Wie na een dergelijke uitspraak nog op die partij stemt toont volgens mij aan niets van politiek te begrijpen.

D66 wilde meer bezuinigen en hervormen dan het huidige kabinet doet. De VVD was alleen bang voor echte hervormingen. Liever bezuinigen op onderwijs, zorgtoeslag etc. dan een beetje minder teruggeven aan de mensen met een huis van meer dan een half miljoen euro.

Pechtold is weer typisch een voorbeeld van een politicus van veel woorden, maar geen oplossingen.

kinky winky | 30-11-10 | 11:01 | niet ok!

Sukkeltje. Ik ben al jaren voor de Vrijheid van Godwinnen. Als ik iemand een nazi vind, so what? Dan mag ik dat dus zeggen. Als ik gelijkenissen zie met het Derde Rijk, dan zeg ik dat. Niks op tegen. Bovendien, en nu schakel ik even een chromosoompje terug speciaal voor jou, heeft Geertje zijn eigen Godwinnetjes. Dus niet hetzelfde, maar hetzelfde principe. Terugvallen op hetzelfde dingetje: dat geef ik aan. En nu weer achter je lopende band. Vort.

Hoewel ik diep onder de indruk ben van( sorry voor het rot woord) "performance" van de premier ben ik van mening dat hij hier de plank flink mis slaat.


Rutte wou alleen maar om Paars plus onderhandelen omdat hij de PVDA naar een eventueel midden kabinet toe wou sleuren en hij wou het CDA dwingen om over rechts te gaan. In de wetenschap dat de PVDA liever niet in een middenkabinet zou zitten. Zo zou rechts de enige mogelijkheid zijn.


Verder gaat het om willen. De VVD wou het niet. Anders had Paars plus er kunnen komen. Want volgens mij zijn er geen breekpunten. Ik denk dat zelfs een kabinet van PVV, PVDA, SP,GL, D66 met gedoogsteun van de Partij voor de dieren mogelijk zou zijn. Als al die politici maar doen waar voor ze zijn aangenomen. In het landsbelang handelen en al die breekpunten op zij schuiven.


@ Ad 337


De HRA houdt de huizenprijzen kunstmatig hoog. Als je die beperkt( geen enkele partij wil de HRA afschaffen. Die leugen zie ik hier ook heel veel voor bij komen) dan dalen de huizenprijzen en is er doorstroom op de huizenmarkt mogelijk.


Geeft maar weer aan hoe bang en inspiratieloos dit kabinet is geworden door de PVV gijzeling. Zelfs het aanpakken van de HRA voor de hoogste inkomens is onbespreekbaar. Natuurlijk belachelijk. Het is raar dat iedereen het voelt maar de rijken nergens last van hebben.

Titel en inleiding klopt niet. Merkwaardige spin dit, dat begon overigens al bij het originele bericht van de Volkskrant. Terwijl er toch duidelijk in staat dat de onderhandelingen NIET stukliepen op de hypotheekrenteaftrek (zie ook dit bericht). En bij de VK staat ook duidelijk dat Rutte als eerste wegliep, en daarna Cohen. Omdat zij het niet eens konden worden over de totale omvang van de bezuinigingen. Probeert de VK D66 zwart te maken? Merkwaardig.

Poe, gelukkig kunnen dankzij Rutte alle mensen met woningen van meer dan €500.000,- de hypotheekrente aftrekken. Tuurlijk hadden de meeste de woning ook handje contantje kunnen betalen, maar hé, zo pikken ze nog wat van ons belastinggeld mee.

Want daar ging het om he mensen, de luxe villa's die meegraaien van het belastinggeld. Niet de normale koopwoningen waar Henk en Ingrid in wonen.

Maar de rijken moeten beschermt worden en belastingvoordeel krijgen. Rutte... bedankt!

Pechtold loopt zo vaak te blazen. Het wordt tijd dat deze man eens afscheid neemt van de politiek.

Heeft die suffe Balkie toch nog wat positiefs bereikt met zijn "breekpunten" trucje...geen d66 in de regering.

Maar krijgen wij nou wel een gekozen burgemeester? Of heeft dit politieke glijmiddel de afgelopen tien jaar nog andere punten op de agenda gezet?

ic3y | 30-11-10 | 11:23
Goede aanpak WW, AOW, onderwijs, enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Wat is je punt?

Helaas hebben we nu een kabinet wat wel bezuinigt maar dat dan zonder visie of talent. Helaas.

Trouwens Rutte had ook zijn breekpunten. Alleen noemde hij die piketpalen. Of dat deed Cohen.

- Geen KM heffing
- Niets aan de HRA doen
- Niets toegeven op het immigratiestandpunt
- Niets toegeven op die 18 miljard.

Ik zet het expres op deze manier neer, omdat dit super duidelijk maakt dat Rutte Paars plus gewoon niet wou. Het siert hem niet dat hij dat op links wil afschuiven.

S. Polak > Dus iemand die een woning van 5 ton koopt kan deze wel contant afrekenen, maar iemand die een woning van 2 ton koopt kan dat niet? Raar verhaal. Overigens is de hra niet voordeliger dan je huis direct af te rekenen, je bent immers nog steeds rente.

Peggold, het meest waardeloze ventje op deze aarde...

* bent = betaalt

@ John Muts | 30-11-10 | 10:21

Volgens mij heeft D66 zijn regeringsverantwoordelijkheid wel genomen de afgelopen jaren.


Nee, dan liever de SP of de PVV, die kunnen het woord verantwoordelijkheid waarschijnlijk niet eens spellen...

Het feit dat de liberale VVD tegen het afschaffen is van deze regeling geeft meteen aan hoe deze linkse regeling is misbruikt door de liberale VVD....dit is het financiële belang van de achterban laten privilegiëren boven het liberale gedachtegoed. De HRA is en blijft een marktverstorende regeling welke moet worden aangepakt om uiteindelijk een gezonde markt te creëren....en dit kan niet van vandaag op morgen...dit gaat wel 30 jaar duren....maar begin er eindelijk eens aan in plaats van dit keer op keer door te schuiven om zieltjes te winnen...

Rutte dan ook zo naiëf denkend dat paarplus ook echt een gezonde mix tussen rechts en links is, not.

matt_maxx | 30-11-10 | 10:46 | niet ok!
Die rechtse Godwins die jij nu noemt zijn gewoon gebeurd. Wilders heeft echter geen 6M joden de dood in gejaagd.

Gelul. Rutte had ALTIJD de stekker uit de onderhandelingen getrokken. pervers regeringsmannetje als hij is...

sjongejonge123 | 30-11-10 | 11:47 | niet ok!
Het Derde Rijk is ook echt gebeurd hoor. En dat begon niet meteen met het uitroeien van mensen. Ik zie niet in, waarom dat in een discussie niet zou mogen worden gezegd. Lucassen past bijvoorbeeld perfect in dat beeld.

Pechtold: verpakking super, maar er zit erg weinig in.
Zonder vechten tegen Wilders, erg erg erg weinig inhoud bij Alexander.
Jammer. Met inhoud was die super geweest.

Doet Peggetol goed, en ik denk dat hij zich er ook wel van bewust was. Als er iets niet liberaal is is het wel de hypotheekrenteaftrek, en de rekening komt over een paar jaar. Ik zou daar ook onderhandelingen op laten stuklopen, het is echt belachelijk dat de VVD hem in stand wil houden puur omdat het gunstig is voor de achterban, terwijl het compleet anti-liberaal is. De VVD is een rijke mensen partij geworden, ipv een liberale.

Sinterklaas slaat niemand over als het op uitdelen aankomt.

@ic3y

Dat is niet helemaal waar, als je geld leent en dat kost je 2.5 % (52 % van 5%) en dat geld zet je weg in een lening tegen 4,5 % (4,5 -/- 1,2 = 3,3) dan heb je een direct voordeel van 0.7 % x 500.000 = € 35.000

Helemaal niet gek dacht ik zo

www.aventure.nl... (hefboomeffect)

Pechtold typische D66 politicus veel geschreeuw weinig wol, D66 heeft nog altijd gefaald, daarbij is het een arrogante blaaskaak.

S. Polak | 30-11-10 | 11:14
En wat is het probleem dat dat mensen die een duur huis hebben ook een voordeeltje genieten, of moeten alle voordeeltjes naar de laagste betaalde en de uitvreters in de bijstand?

Ik dacht het dus niet, ik ben een groot voorstander van de hypotheek aftrek zoals die nu is, ondanks dat ik zelf niet zo'n duur huis bezit.

Ik walg echt van het standpunt de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, laat iedereen maar lekker zijn eigen lasten dragen, of we hebben allemaal een voordeel of we schaffen het in één keer af.

Dan raken de linkse linzevreters in paniek hoor, als ze zelf niet meer hun hypotheek kunnen aftrekken..

Reacties op dit artikel zijn gesloten