Gemeenten mogen geen leges rekenen voor het uitgeven van identiteitskaarten. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld. De zaak loopt sinds 2004 en was aangespannen door een burger die de leges weigerde te betalen.
De overheid heeft veel meer belang bij de kaart dan de burger, stelt de raad. Voor veel mensen is de identificatieplicht de enige reden om de ID-kaart te halen. Volgens de Hoge Raad mogen gemeentes alleen leges heffen voor diensten waarbij de burger een zeker belang heeft. De raad plaatst als kanttekening dat de identiteitskaart binnen de Europese Unie ook als reisdocument kan dienen, maar dat bij aanvraag van de kaart niet is vast te stellen of burgers de kaart ook daarvoor gaan gebruiken.
De Vereniging Nederlandse Gemeente wil nog niet reageren op de uitspraak. Wel heeft de VNG aangegeven op korte termijn overleg te willen met minister Donner van Binnenlandse Zaken. Staatssecretaris Bijleveld voorspelde vorig jaar dat een gratis identiteitskaart de rijksoverheid jaarlijks zo'n tachtig miljoen euro zou kosten.
Update 13:10 De uitspraak van de Hoge Raad zal niet leiden tot een massale restitutie aan mensen die wel voor de kaart hebben betaald. Weliswaar is de uitspraak ook van toepassing op de achterliggende jaren, maar "afgesloten zaken worden niet heropend", aldus persraadsheer Marc Fierstra. Wie wel tijdig bezwaar heeft gemaakt tegen de leges, heeft, gesteund door het oordeel van de Hoge Raad, recht op terugbetaling.
Reaguursels
Het zou helpen als we ook daadwerkelijk een link naar de uitspraak krijgen of op zijn minst een LJN-nummer, dan weten we ook om welke uitspraak het gaat.
-edit- www.rechtspraak.nl...
dr.dunno® | 09-09-11 | 11:48 | niet ok!
Dus ik kan er eigenlijk nu één gratis ophalen? Zo werkt ons rechtssysteem toch?
Komdan | 09-09-11 | 11:48 | niet ok!
Wat heb ik hier aan. Ik heb een paspoort. Ik heb nooit een id-kaart bij me.
neqschotje | 09-09-11 | 11:49 | niet ok!
Waarom heb ik het idee dat de overheid nu met spoed een noodwetje gaat maken om dit weer onmogelijk te maken. Het kan namelijk niet zo zijn dat de burger iets gratis krijgt. Hij dient te betalen voor alles en dan ook nog even btw te betalen!
webcrew | 09-09-11 | 11:50 | niet ok!
LJN: BQ4105, Hoge Raad , 10/04967
Ja,Dus? | 09-09-11 | 11:50 | niet ok!
Voor de geïnteresseerden:
www.rechtspraak.nl...
dr.dunno® | 09-09-11 | 11:50 | niet ok!
Dat zal wel gaan betekenen dat de overheid met een gratis ID-kaart komt, die echter alleen in Nederland geldig is en niet als reisdocument kan dienen.
Daarnaast blijven ook de 'Europese' ID-kaart (zoals we die nu kennen) en het paspoort bestaan, waarvoor de legekosten ongetwijfeld iets omhoog gaan.
Hwb | 09-09-11 | 11:50 | niet ok!
@dr.dunno: zoeken.rechtspraak.nl... en www.rechtspraak.nl...
Eloquence | 09-09-11 | 11:51 | niet ok!
Makkelijkste is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen, dan ben je ook van het gezeik af. Maar daar zal 'de overheid' wel niet voor kiezen.
Hwb | 09-09-11 | 11:51 | niet ok!
Jongens, dit maakt allemaal geen reet uit. De overheid pakt die EUR 80M wel op een andere manier...
B0kito | 09-09-11 | 11:52 | niet ok!
Zaak aangespannen in 2004.
Kunnen we dan onze kosten met terugwerkende kracht terugvragen?
LassieAkka | 09-09-11 | 11:52 | niet ok!
De overheid had een aantal weken al bedacht dat de ID kaart niet meer geldig is om binnen Europa te reizen, dus we schieten er niet zoveel mee op ben ik bang.
Ja,Dus? | 09-09-11 | 11:52 | niet ok!
De verplichtende controlerende Gristenoverheid zal er jeuk aan z´n reedt of darmdiarree van krijgen.Goed nieuws.
Ratzing. | 09-09-11 | 11:54 | niet ok!
Hwb | 09-09-11 | 11:50 Nog nooit mijn ID in het buitenland nodig gehad,zelf niet toen ik werd gesnapt met grammetje coke door de guarda civil. Paspoort ok, voor buiten Europa
Bokito ergo sum | 09-09-11 | 11:54 | niet ok!
Maar wie is toch die robert michael byrne, google kent hem niet.
irriducibili79 | 09-09-11 | 11:55 | niet ok!
@dr.dunno: zoeken.rechtspraak.nl... en www.rechtspraak.nl...
Eloquence | 09-09-11 | 11:51 | niet ok!
.
Ik sprak meer uit algemeen belang namens de geïnteresseerde lezers; zoals je kunt zien had ik zelf geen moeite om het te vinden.
dr.dunno® | 09-09-11 | 11:55 | niet ok!
behalve jongeren heeft toch niemand zo'n id-kaart. ik gebruik wel m'n rijbewijs of paspoort.
cumshaft | 09-09-11 | 11:57 | niet ok!
"Volgens de Hoge Raad mogen gemeentes alleen leges heffen voor diensten waarbij de burger een zeker belang heeft" Ik heb geen belang bij een OV chipkaart, die is me opgedrongen. Krijg ik me geld hiervoor ook terug ?
slechtmens | 09-09-11 | 11:57 | niet ok!
Goed nieuws!! ik reis toch nooit, en heb dat kreng enkel voor de instanties. Mijn vrouw heeft er vorige week 1 gekocht en dat geld gaan we zeker terug halen.
Strong | 09-09-11 | 11:57 | niet ok!
slechtmens | 09-09-11 | 11:57
als jij met t OV wilt reizen lijkt t mij toch echt wel je eigen belang. Die OV-kaart is toch veel handiger dan dat gedoe met een strippenkaart
Ja,Dus? | 09-09-11 | 11:59 | niet ok!
@Ja,Dus? | 09-09-11 | 11:59
Hoezo? Is een Bioscooppas, waarmee je bij het naar binnen- en buitengaan even moet scannen en die je op een weer ander punt kunt opladen ook handigen dan dat gedoe met een kaartje van de kassa?
Komdan | 09-09-11 | 12:01 | niet ok!
Ja,Dus? | 09-09-11 | 11:59
Dus dat je de hele tijd zit te denken ik moet zo uit checken en je pasje paraat houden is makkelijker dan 1 keer stempelen en dan zonder zorgen de rit te maken.
irriducibili79 | 09-09-11 | 12:02 | niet ok!
En deze winnende burger zal vanaf nu een hoop ambtelijke rancune over zich heen krijgen. Die hoeft geen vergunning o.i.d. Meer aan te vragen.
Dirty-Harry44 | 09-09-11 | 12:02 | niet ok!
Wat is het verschil tussen een persoonlijke betaling, of betalen via belastingcenten?
Deport | 09-09-11 | 12:03 | niet ok!
Dat zal wel gaan betekenen dat de overheid met een gratis ID-kaart komt, die echter alleen in Nederland geldig is en niet als reisdocument kan dienen.
Hwb | 09-09-11 | 11:50
.
Alleen Nederland maakt me niet zo heel veel uit. Heb inmiddels al 3 keer een ID kaart aan kunnen schaffen voor m'n zoon. 1 keer verloren andere keer gebroken.
Ding moeten ze toch bij zich hebben omdat ze bij ons in het durp nogal veel controleren.
hier openen | 09-09-11 | 12:04 | niet ok!
Je kunt met zo'n kaart door de hele EU reizen, de meeste mensen hebben hier voldoende aan. Iedereen kan hem op basis van deze uitspraak nu dus gratis aanvragen, voor de mensen die hem reeds aangevraagd hebben, maar het bonnetje dat feitelijk stelt dat een bedrag verschuldigd is als leges om de aanvraag in behandeling te nemen (de facto een beslissing in de zin van de Awb) kan als basis dienen voor bezwaar en beroep, mits de geldende termijn nog niet is verstreken. Vooral doen dus.
dr.dunno® | 09-09-11 | 12:04 | niet ok!
LassieAkka | 09-09-11 | 11:52 | niet ok!
Degenen die hem hebben gekocht na de uitspraak van de 1e rechtbank wel.
Napoleon Dynamite | 09-09-11 | 12:04 | niet ok!
Komdan | 09-09-11 | 12:01
Nee, maar ik kom dan ook niet 5 dagen per week in de bioscoop. Als je maar sporadisch met het OV gaat maakt t niet zoveel uit, maar als je,zoals ik, vaak met de metro gaat vind ik die OV kaart veel makkelijker.
Ja,Dus? | 09-09-11 | 12:04 | niet ok!
rriducibili79 | 09-09-11 | 12:02 |
ja dat vind ik makkelijker
Ja,Dus? | 09-09-11 | 12:05 | niet ok!
Hieperdepiep hoera! Tis toch achterlijk dat ten eerste Hitlers plannen alsnog worden uitgevoerd en we daar nog voor moeten betalen ook.
Koud flesje Alfa | 09-09-11 | 12:06 | niet ok!
Linksom of rechtsom wordt dit geld toch wel weer teruggestolen door de roverheid.
reageurs | 09-09-11 | 12:08 | niet ok!
@Napoleon Dynamite | 09-09-11 | 12:04 dat hangt van je gemeente af. Je moet binnen 6 weken bezwaar aantekenen, om van de lasten van veel bezwaarprocedures te voorkomen hebben veel gemeentes aangegeven dat voor id-kaarten na de eerste uitspraak geen bezwaar nodig is, om mits de hoge raad die uitspraak niet zou vernietigen voor terugbetaling in aanmerking te komen. Ik heb zelf twee weken geleden een id-kaart gehaald en moest toen ook mijn rekeningnummer opgeven, zodat wanneer de uitspraak niet vernietigd zou worden de gemeente de leges terug kan storten. Ik denk echter dat dit per gemeente verschilt.
Koud flesje Alfa | 09-09-11 | 12:09 | niet ok!
Koud flesje Alfa | 09-09-11 | 12:06 | niet ok!
De eerste Godwin pas bij comment nr. 30? I am disappoint.
shakermaker | 09-09-11 | 12:09 | niet ok!
De overheid moet veel meer diensten gratis aan gaan bieden. Ambtenaren zijn er om de burgers te dienen, en daar krijgen ze een geweldig lekker salaris voor.
Oerkoendoe | 09-09-11 | 12:12 | niet ok!
Ja,Dus? | 09-09-11 | 12:05
Nou dat is dan heel fijn, ben toch wel blij dat er nog mensen tevreden zijn met die OV-chipkaart.
Ik reis gelukkig bijna nooit met het OV, maar weet van mijn moeder en andere oudere mensen dat ze het verschrikkelijk vinden en dat het ook heel vaak mis gaat.
En dan moeten ze weer 10 minuten met een of ander 0900 nummer bellen om het recht te zetten.
Nee een hele vooruitgang al die pasjes om nog maar niet over de privacy te beginnen.
irriducibili79 | 09-09-11 | 12:14 | niet ok!
irriducibili79 | 09-09-11 | 11:55 |
Een van Benno´s buitenechtelijke producten.
Ratzing. | 09-09-11 | 12:19 | niet ok!
Het is de legitimatieplicht en niet de identificatieplicht. Ik kan mij zelf namelijk niet identificeren, maar wel legitimeren. Deze naamgeving is overigens ook belachelijk. Je zelf legitiem maken..dah!
Mokum Kosher | 09-09-11 | 12:20 | niet ok!
En dingen als kentekenbewijzen e.d.? Daar heeft de overheid meer aan dan ik. Worden die ook gratis?
mrfreeze | 09-09-11 | 12:24 | niet ok!
irriducibili79 | 09-09-11 | 11:55 | niet ok!
aka oversight/joker
frontpage.fok.nl...
sko | 09-09-11 | 12:25 | niet ok!
Ratzing. | 09-09-11 | 12:19
Ja, het is wel een engerd en sinds wanneer mag je met een mutsje op je id-foto? Of is daar een medisch/geloofsovertuiging uitzondering voor gemaakt.
irriducibili79 | 09-09-11 | 12:26 | niet ok!
sko | 09-09-11 | 12:25
Bedankt.
irriducibili79 | 09-09-11 | 12:30 | niet ok!
Helemaal terecht, die uitspraak. Die kaart wordt je door de strot geduwd omdat je anders nergens meer ook maar iets gedaan krijgt van de overheid. Zelfde met paspoort trouwens, waar heb IK dat ding voor nodig?
TM | 09-09-11 | 12:33 | niet ok!
gemeente Rotterdam dommer kan je het niet krijgen.... Gemeenten mogen geen leges heffen voor de identiteitskaart. Dat heeft de Hoge Raad vanochtend bepaald.
ik dus net bellen... de directeur moet hier nog over beslissen.. zeg ik hoge raad heeft besloten.. belt ze een half uur later terug met de mededeling iedereen die tussen 2 augustus en gister geld heeft betaald krijgt die 42 euro terug... iedereen die over een paar dagen komt hoeft niet meer te betalen en iedereen die vandaag of morgen komt moet het voleindigd bedrag gewoon betalen...... HUH ???? ik moet voor 19 september een nieuw identiteitsbewijs hebben ga um dus vandaag of morgen halen en daarom kost het mij dus 42 euro.... kan iemand mij dit even uitleggen??
wen278 | 09-09-11 | 12:38 | niet ok!
Ik kan dus nu één gratis ophalen?
Santac | 09-09-11 | 12:38 | niet ok!
Makkelijkste is natuurlijk de identificatieplicht afschaffen, dan ben je ook van het gezeik af. Maar daar zal 'de overheid' wel niet voor kiezen.
Hwb | 09-09-11 | 11:51 | niet ok!
Mee eens, die plicht is de grootste BS die er is. Ze zouden het in ieder geval moeten afzwakken tot enkel een verplichting op evenementen etc. Zal alleen nooit gebeuren zolang Opstelten in DH rondloopt.
XaleX | 09-09-11 | 12:42 | niet ok!
dat zou mooi zijn
mexiee | 09-09-11 | 12:46 | niet ok!
huhhh maar is het nu serieus gratis????
mexiee | 09-09-11 | 12:47 | niet ok!
Rechtspraak in Nederland verdient z'n naam niet.
sitzkrieg | 09-09-11 | 12:52 | niet ok!
Komt den allachtoon weer bijzonder goed uit..................weer 14 € extra te besteden. Plus alle kinderen nog..............
vodje | 09-09-11 | 12:57 | niet ok!
XaleX | 09-09-11 | 12:42 | niet ok!
Wat is er mis mee dat je sporadisch moet aantonen dat je niet illegaal hier in Nederland bent? Wat is er mis mee als je door de politie wordt aangehouden en dat ze je echte gegevens hebben om een bekeuring uit te schrijven?
watisdit | 09-09-11 | 12:59 | niet ok!
Net contact gehad met de gemeente hierzo. De uitspraak is nog vers, dus ze gaan er volgende week pas wat mee doen.
Ach ja. 'T is vrijdag hè. Bijna vrijmibeau.
Canterwood | 09-09-11 | 13:07 | niet ok!
@wen278 | 09-09-11 | 12:38
2 augustus? 8 oktober 2010 zullen ze bedoelen.
Iedereen na die datum krijgt zijn geld terug. Automatisch. Staat ook op de website van de gemeente Rotterdam:
-
"Heeft u na de uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch (8 oktober 2010) bij de gemeente Rotterdam een Nederlandse identiteitskaart aangevraagd dan hoeft u geen bezwaarschrift in te dienen om in aanmerking te komen voor terugbetaling van de leges. Als de Hoge Raad beslist dat de identiteitskaart inderdaad gratis verstrekt moet worden, dan ontvangt iedere burger die daarvoor in aanmerking komt de betaalde leges terug."
Heinzelmann | 09-09-11 | 13:12 | niet ok!
@ Canterwood | 09-09-11 | 13:07
Ze doen er wèl vandaag al wat mee: jou er over te woord staan bijvoorbeeld.
Had je gedacht dat het vijf minuten na de uitspraak op je rekening zou staan ofzo? Wat voor werk doe je zelf?
Heinzelmann | 09-09-11 | 13:15 | niet ok!
Kunnen we nou echt gratis de kaart aanvragen? Ik moet het nog zien. Ze zullen wel administratie- en verzendkosten gaan berekenen. Die heel toevallig net zo hoog zijn als de huidige prijs.
Patatter | 09-09-11 | 13:15 | niet ok!
Heinzelmann | 09-09-11 | 13:15 | niet ok!
Ik wil er geen met terugwerkende kracht, ik zou er vandaag één gaan aanvragen als de uitspraak vanaf vandaag van kracht werd. Maar ja, blijkbaar moet er een papiermolen aangeslingerd worden.
En doe's niet zo serieus, ambtenaren fucken is geweaun leuck.
Canterwood | 09-09-11 | 13:17 | niet ok!
Ik heb nog nooit iets gehaald op het gemeentehuis waarbij ik zelf belang had.
Zoiets | 09-09-11 | 13:23 | niet ok!
HAHAHAHAHA!
Wat een onzin zeg, als je die uitspraak leest:
"Volgens de Wet op de uitgebreide identificatieplicht is iedereen die in Nederland verblijft sinds 2005 verplicht een geldig identiteitsbewijs te dragen en op verzoek te tonen. Die algemene draag- en toonplicht dient uitsluitend een algemeen belang. Aan deze identificatieplicht kan worden voldaan met een paspoort, een rijbewijs of een identiteitskaart. Een rijbewijs is vereist om een motorrijtuig te mogen besturen; en een paspoort is een mondiaal erkend reisdocument. Voor deze beide identificatiebewijzen geldt daarom dat zij vooral ook een individualiseerbaar belang dienen."
Ik zeg: het dient het algemeen belang als ik een rijbewijs heb. Dus wees blij. En geeft GUL!! Mijn rekeningnummer is 66xx72x. Dank.
FollowThisLeader | 09-09-11 | 13:24 | niet ok!
"Wie wel tijdig bezwaar heeft gemaakt tegen de leges, heeft, gesteund door het oordeel van de Hoge Raad, recht op terugbetaling" En wat nu als de gemeente niet actief heeft geinformeerd ?
www.limburger.nl...
MadeGo | 09-09-11 | 13:41 | niet ok!
Ik vind het ook nogal een wankele redenering. Een rijbewijs dient net zo goed het algemeen belang als een identiteitskaart. En beide dienen in even sterke mate een individualiseerbaar belang.
Een identiteitskaart dient om te kunnen laten zien wie je bent, een rijbewijs dient om te laten zien dat je een motorrijtuig mag besturen. Beide binnen de EU.
Verder heb ik geen enkel individueel belang bij de pasjes (/het stukje papier); en ik ga ook niet beter autorijden mét rijbewijs. Prima dat de rijlessen en het examen geld kosten. En prima dat er een klein bedrag in rekening wordt gebracht voor het aanvragen van een nieuw pasje. Maar er is geen enkele rechtvaardiging om er een melkkoe van te maken; niet voor het identiteitsbewijs, niet voor het rijbewijs, niet voor de paspoort.
Een beetje een halfbakken uitspraak dus.
Een paard | 09-09-11 | 13:54 | niet ok!
Dan mogen pasjes zoals het rijbewijs ook gratis worden. De enige wie er belang bij heeft is de politie/overheid. De mensen kunnen zonder dat pasje net zo goed of slecht rijden als met, het enige doel van het pasje is om aan de politie en overheid te kunnen tonen dat je permissie hebt achter het stuur te zitten.
Heinzelmann | 09-09-11 | 13:15 | niet ok!
Waarschijnlijk doet hij werk waarin een gezonde concurrentie aanwezig is waardoor die bedrijven meer belang hebben bij de klanten tijdig te informeren van dingen en tevreden te houden dan bij de overheid. Het is echt niet zo moeilijk om het 5 minuten later in heel Nederland ingevoerd te hebben hoor, weet je hoelang het duurt voor er een mailtje rond is gestuurd naar elke gemeente? Maar waarom zouden ze, jij krijgt de boete als je je niet kunt identificeren dus het zal die ambtenaren aan de reet roesten of je je idkaart vandaag hebt of pas volgende week.
Boembox | 09-09-11 | 14:02 | niet ok!
Honderd procent wedden dat ze binnen een dag een andere manier hebben gevonden om de burger z'n geld uit de zak te kloppen.
Nietvoordekat | 09-09-11 | 14:03 | niet ok!
Mokum Kosher | 09-09-11 | 12:20 | niet ok!
Nee hoor. Identificeren is laten zien wie je bent (en dat is wat je doet). Legitimeren is tonen dat je bepaalde toestemming hebt (bijvoorbeeld om ergens te zijn of iets te doen).
Het is dus een identificatieplicht. Zo heet de wet ook: Wet op de uitgebreide identificatieplicht.
Hwb | 09-09-11 | 14:16 | niet ok!
De overheid moet veel meer diensten gratis aan gaan bieden. Ambtenaren zijn er om de burgers te dienen, en daar krijgen ze een geweldig lekker salaris voor.
Oerkoendoe | 09-09-11 | 12:12 | niet ok!
.
Als de overheid meer diensten gratis aan gaat bieden, moeten ze toch ergens anders inkomsten vandaan halen om de kosten daarvan (die diensten zijn voor de overheid namelijk niet gratis) te compenseren. U pleit voor belastingverhoging?
Hwb | 09-09-11 | 14:17 | niet ok!
Deze uitspraak van de Hoge Raad zou voor het Caribische gemeentes van Nederland ook een addertje onder gras kunnen hebben. Voor het verplichte ID bewijs (de Sédula) aldaar moet ook worden betaald. Aangezien de BES eilanden ook bij Nederland horen kunnen m.i. de inwoners van deze openbare lichamen nu ook gegrond bezwaar maken om voor hun sédula)leges te moeten betalen.
Vuurspuger | 09-09-11 | 14:55 | niet ok!
@Hwb | 09-09-11 | 14:17
Wat een domme uitspraak. Belastingverhoging? De overheid moet gewoon de salarissen korten en nieuwe contracten matigen. Tevens een herstructurering van waar al ONS geld aan besteed wordt, BEHALVE de dienstverlening DIE AL DOOR ONS BETAALD WORDT!!! Duidelijk genoeg dat de "dienstverlening" die de overheid biedt al never nooit niet gratis voor ons is? Ze brengen alleen maar EXTRA dingen in rekening. Vaak niet gestoeld op enige bewijsvoering richting de client. Net als die 6 euro van dat tuig van het CJIB/OM: ze moeten voor administratiekosten aan kunnen tonen dat het daadwerkelijk 6 euro (of meer) kost om jou die bon te sturen. En aangezien het een volledig geautomatiseerd systeem is zijn het die kosten niet. Eventuele kosten aan servers en infrastructuur zijn allang en breed terugverdient.
FollowThisLeader | 09-09-11 | 15:12 | niet ok!
FollowThisLeader | 09-09-11 | 15:12 | niet ok!
Domme uitspraak?
1. Overheid moet bezuinigen.
2. Oerkoende pleit voor gratis aanbieden overheidsdiensten.
3. Ik stel dat de overheid dan elders geld vandaan moet halen om dat te (kunnen) bekostigen. Het "U pleit voor belastingverhoging?" is natuurlijk een grapje, maar wel bedoeld om Oerkoende te confronteren met de (meest realistische) consequentie van zijn/haar voorstel.
De overheid zal alle kosten die ze maakt ergens mee moeten compenseren (of de staatsschuld op laten lopen). Betaalde diensten gratis aanbieden, leidt tot minder inkomsten en dus moet de overheid extra inkomsten elders genereren (of de staatsschuld loopt op). Zoals je zelf al zegt: dienstverlening van de overheid is nooit gratis. Als je niet direct voor de dienstverlening betaalt, betaal je er op een andere manier (belasting) voor. Dat was precies het punt dat ik maakte.
Goed kijken of alle uitgaven wel nodig zijn en onnodige uitgaven schrappen ben ik natuurlijk voor. Maar ook dan blijft dat er tegenover de kosten van de overheid inkomsten moeten staan. En of ik die dan betaal als 6 euro administratiekosten, aan leges of door hogere belasting, maakt dan de facto niet zo veel uit.
Hwb | 09-09-11 | 16:02 | niet ok!
@Hwb | 09-09-11 | 16:02
Mensen die praten zoals jij zijn de reden dat de overheid ons een steeds groter oor aannaait, realiseer je je dat?
FollowThisLeader | 09-09-11 | 18:40 | niet ok!
Ontroerend om te zien hoeveel mensen geloven dat er zoiets bestaat als gratis waar het de roverheid betreft. Of je het nu aan het loket of via je belastingen betaalt, betalen doe je het toch
ZonderNaam | 09-09-11 | 23:55 | niet ok!
Met andere woorden; als je er geen rechtzaak voor over hebt word je genaaid.
Randoo | 10-09-11 | 00:05 | niet ok!