Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur & Milieu laat opnieuw onderzoek doen naar het draagvlak onder Nederlanders voor een totaalverbod op vuurwerk voor consumenten. Dat zegt Atsma in reactie op Kamervragen van de Partij voor de Dieren.
Uit een vergelijkbare studie in 2008 bleek dat burgers niet zitten te wachten op een dergelijk verbod. Maar Atsma houdt rekening met veranderde standpunten: "Gelet op de oplaaiende discussie ben ik voornemens om dit onderzoek te actualiseren."
De PvdD wil een vuurwerkverbod omdat vuurpijlen, rotjes en dergelijke slecht zijn voor mens, dier en milieu. Alleen professionals zouden nog vuurwerk mogen afsteken als het aan de PvdD ligt.
Reaguursels
Nederland het land waar alles moet en straks niks meer mag!
Mark6105 | 23-01-12 | 15:14 | niet ok!
Worden dit soort mensen nou niet moe van zichzelf?
Kanalenveger2.0 | 23-01-12 | 15:15 | niet ok!
Ik begin steeds meer te geloven dat men 'van hogerhand' gewoon een verbod wil en langzaam maar zeker wordt iedereen daar op voorbereid. De laatste jaren worden de berichten steeds iets luider. Het zou dood zonde zijn.
Gasbuis34 | 23-01-12 | 15:17 | niet ok!
Nederland het land van geboden en vooral verboden.
Zelfs als uit zo'n onderzoek blijkt dat 51% voor een totaalverbod is, moet je dan het plezier van 49% vergallen? Neen.
Dit is weer de nederlandse kleinzieligheid ten top.
cabbit | 23-01-12 | 15:17 | niet ok!
Nederland het land waar alles moet en straks niks meer mag!
Mark6105 | 23-01-12 | 15:14 |
Als de SP aan de macht komt, dan wel ja
petermeter | 23-01-12 | 15:17 | niet ok!
ja ik ben voor, achterlijk tokkie gebruik.
Dagobert D. | 23-01-12 | 15:17 | niet ok!
@cabbit | 23-01-12 | 15:17
ja, dat noemen ze democratie.
Dagobert D. | 23-01-12 | 15:19 | niet ok!
Demp de Amsterdamse grachten, elk jaar verdrinken gemiddeld 10 mensen in die ongristelijke sloten.
MvanBuuren | 23-01-12 | 15:25 | niet ok!
Gewoon dat kansloze knal vuurwerk verbieden, zeker die kleine zogenaamde baby pijltjes. Maar mooi siervuuwerk en pijlen van kwaliteit gewoon vrij houden. En misschien een 'opruim tax' Want de staat hoeft van mij niet te betalen voor het gewin van een paar vuurwerkhandelaren.
paddostoel | 23-01-12 | 15:26 | niet ok!
De mens is ook slecht voor het milieu. Ik zeg totaalverbod op voortplanting!
Herr Knäckebröd | 23-01-12 | 15:26 | niet ok!
Afgelopen jaarwisseling iemand voor 150 euro aan vuurwerk de lucht in zien steken. Ik heb me kapot gelachen, wat een natte winden wordt er tegenwoordig verkocht zeg.
Hitman | 23-01-12 | 15:27 | niet ok!
Deze regering is slecht voor mijn gezondheid, kan daar ook een totaal verbod op komen?
Tukkerr | 23-01-12 | 15:33 | niet ok!
Het zou doodzonde zijn als deze nederlandse traditie verboden zou worden in de toekomst. Kan de jeugd andermans spullen niet meer vernielen of opblazen. Vreselijk dat verbod!
Wasik | 23-01-12 | 15:33 | niet ok!
ja Voor! eindelijk een goed plan van de gristendemocraten.
He pik | 23-01-12 | 15:35 | niet ok!
onderzoek: resultaat bevalt niet, dus doen we een nieuw onderzoek.
De dictatuur wordt zo doorzichtig, zeg maar gelijk wat je nu weer wil verbieden.
HoerenSloep | 23-01-12 | 15:35 | niet ok!
Dagobert D. | 23-01-12 | 15:19
Nee zo werkt democratie niet. We kiezen voor 4 jaar mensen die ons vertegenwoordigen met hun eigen beleid. Ze gaan niet voor elk onderwerp een bevolkinsonderzoekje doen wat men ervan vindt...
Sjaak1293 | 23-01-12 | 15:38 | niet ok!
Mijn katten hebben totaal geen probleem met vuurwerk. Simpele truuk: baas niet hysterisch, dier niet hysterisch. Mensen die zich gaan zorgen maken hoe hun dier op vuurwerk gaat reageren, worden zenuwachtig en dat merkt het dier.
-
Het alternatief, gemeentelijke centrale vuurwerkshows (oh god, niet weer een gemeentelijke dienst erbij), werkt averechts omdat er dan ten eerste meer illegaal vuurwerk is en ten tweede alle tokkies zich dronken en doorgesnoven bij die shows verzamelen. We hebben in Hoek van Holland gezien wat er dan kan gebeuren.
Alph Bolkenstein | 23-01-12 | 15:39 | niet ok!
Lijkt me helemaal prima zo'n verbod op consumenten vuurwerk! En volgens mij kan je met het geld wat het vandalisme normaal kost een prrrrrima vuurwerkshow betalen! Het is toch veel fijner om een leuk feest te hebben met de mensen om je heen zonder dat je constant moet opletten of er niet 1 of andere idioot een bompijl als voetzoeker aansteekt!
Als tegemoetkoming moeten we misschien een kooi (hufterproof natuurlijk) bouwen waarin tokkies met vuurwerk naar elkaar kunnen gooien!
boyd | 23-01-12 | 15:40 | niet ok!
15 doden per jaar door de Amsterdamse grachten. Demp die dan ook meteen.
Kirth Gersen | 23-01-12 | 15:42 | niet ok!
Als iemand die aan Astma lijdt, en erg last heeft van zijn luchtwegen tijdens oudjaarsavond zeg ik; ik wil NIET hebben dat ze nu weer iets gaan verbieden! Tyfusstraal een eind heen, met je totalitaire en dictaturistische trekjes.
Pisvlucht-Airlines | 23-01-12 | 15:48 | niet ok!
Voor!! Scheelt een hoop ziekteonkosten die dan verrekend kunnen worden met gemistte belastinginkomsten.
DrSnuggles | 23-01-12 | 15:49 | niet ok!
boyd | 23-01-12 | 15:40 | niet ok!
Ja, leuk als je toevallig dicht bij zo een show in de buurt woont of
geen kleine kinderen hebt die je rond middernacht gewoon even uit
bed wil halen om het vuurwerk te laten zien door het raam van hun slaapkamers.
Laat lekker alles door de regering regelen. Er gaan ook in het verkeer
veel mensen dood of ernstig gewond. Laat dat ook door de regering regelen dan.
TsjaWatDan | 23-01-12 | 15:50 | niet ok!
Dus door professionals afgestoken vuurwerk is niet slecht voor dier en milieu?
*zich achter de oren krabben doet*
TisNieZoMoeilijk | 23-01-12 | 15:58 | niet ok!
Prima. Gaat de gemeente vuurwerkshows organiseren. Na 2 jaar moet er plots bezuinigd worden. GEEN vuurwerkshow meer.
Daar kun je op wachten.
JanVergoor | 23-01-12 | 16:03 | niet ok!
Ik heb niets met vuurwerk maar nog minder met zo'n verbod.
Piet Politiek | 23-01-12 | 16:07 | niet ok!
Dan maar 1000 liter wasbenzine inkopen met oud en nieuw.
maar_waarom_dan | 23-01-12 | 16:08 | niet ok!
Nederland het land waar alles moet en straks niks meer mag!
Mark6105 | 23-01-12 | 15:14 | niet ok!
Makkelijk weer om dat te zeggen, als er een vuurwerk verbod was waren er ook 21 mensen minder die een oog kwijt waren dit jaar.
AmericanDad | 23-01-12 | 16:08 | niet ok!
Ja, 21 ogen op 100 biljoen stukken vuurwerk die tijdens de jaarwisseling worden afgestoken. Dat bewijst één ding: vuurwerk is rete veilig.
modderfokker23 | 23-01-12 | 16:11 | niet ok!
Als je een kikker in een pot kokend water gooit springt hij eruit. Als je het in een pot koud water zet en langzaam aan de kook brengt blijft hij zitten.
Zo kan het soms ook zijn met mensen. Als je alles maar langzaam verandert vinden de meeste mensen het prima. Altijd als het woord 'verbod' ergens aankomt te hangen zou men goed moeten nadenken of dit wel werkelijk nodig is. Of dat het een van de regels is om 'veiligheid' van enkelingen te maximaliseren terwijl we daar vrijheden voor iedereen daarvoor moeten opgeven.
En als het met vuurwerk zo gaat, waarom dan niet met drank, voetbal, games, gokken, drugs, internetverslaving. Denk dat je met dit soort dingen duidelijk moet zijn; Ja soms gebeuren er dingen, het is niet goed voor het milieu, dus we doen het maar 1 dag. Maar, je kan niet alles wat mogelijk, ooit en ergens ook nog maar een beetje leed kan veroorzaken uit calculeren.
(Ik claim niet 'dat' dit gaat gebeuren, maar dat de achterliggende logica hier theoretisch gezien toe zou kunnen leiden)
.
Sterker nog, ik denk dat psychologische toestand van mensen die constant bezig zijn met al het leed uit calculeren meer aandacht behoeft dan de 'verboden' waar ze mee bezig zijn. Leven brengt risico met zich mee, deal with it.
>
ps: The whole principle is wrong; it's like demanding that grown men live on skim milk because the baby can't eat steak. (Mark Twain)
Hij had het over cencorship, maar theoretisch gezien op meerdere dingen van toepassing.
1337haxxor | 23-01-12 | 16:15 | niet ok!
wereldvreemde mensen zijn het toch in Den Haag. Als er iets een keertje misgaat direct verbieden....
hopeloos. Ik kan me wat dat betreft enkel afvragen waar het dan stopt....
Stijlloos&eigenwijs | 23-01-12 | 16:17 | niet ok!
oud en nieuw is een feest waar vuurwerk bij hoort. knallen doen we toch wel.
mag t niet meer? dan vervelen we ons... dan gaan we liever spullen slopen van de gemeente ofzo..... laat ons nou lekker vuurwerk afsteken die ene dag van t jaar.
beterlaatdannooit | 23-01-12 | 16:18 | niet ok!
Ja met de vergrijzing hebben die ouwe lullen daar geen zin meer in. Er is geen mooier werk dan vuurwerk. Die ouwe lullen en kudten willen dan vroeg slapen en wachten op hun deaud.
monaco | 23-01-12 | 16:19 | niet ok!
we mogen ons helemaal kapot blowen en spuiten maar een rotje afsteken, nee dat is gevaarlijk, en dat het hele jaar door ipv een paar uurtjes..
idioten zijn het!
Stijlloos&eigenwijs | 23-01-12 | 16:20 | niet ok!
Zo ken ik er nog eentje. Laten we alle bomen langs de wegen kappen, scheelt 90% verkeersdoden. MENSEN. DOOD. Kom op Groenlinks en PvdD. Dat moeten we niet willen! Weg met alle bomen langs de wegen!
HSVOBW | 23-01-12 | 16:26 | niet ok!
14 van de 8760 uur in een jaar, en we moeten er zo'n groot probleem van maken? Laat de politiek is iets nuttigs gaan doen
DoubleEight | 23-01-12 | 16:37 | niet ok!
Politici dreinen en zaniken net zo lang tot je, om van het gezeur af te zijn, moegestreden toegeeft. En als het resultaat tegenvalt zeggen ze dat jij het zelf zo gewild hebt.
Flapdas | 23-01-12 | 16:52 | niet ok!
Ach: een aantal afgerukte handen, en 20 mensen met nog maar 1 oog: de schade van vuurwerk valt toch enorm mee?
Vooral het feit dat de helft van die mensen met nog maar 1 oog gewoon omstanders waren bewijst dat vuurwerk afsteken door leken gewoon heel veilig is.
Dat het in andere landen verboden is, en dat de nederlandse jaarwisseling tot de gewelddadigste ter wereld behoort heeft dan ook niets met de nederlandse vuurwerk-koeltoer te maken.
klukkie | 23-01-12 | 17:07 | niet ok!
Dat het in andere landen verboden is, en dat de nederlandse jaarwisseling tot de gewelddadigste ter wereld behoort heeft dan ook niets met de nederlandse vuurwerk-koeltoer te maken.
klukkie | 23-01-12 | 17:07 | niet ok!
Heb je cijfers? Ik wil ze graag zien.
HSVOBW | 23-01-12 | 17:19 | niet ok!
@TsjaWatDan | 23-01-12 | 15:50 | niet ok!
Het verkeer word al geregeld door de overheid, waarschijnlijk is het verkeer juist hetgeen wat het meest gereguleerd word in Nederland. Effectief is het ook, voordat de overheid fietspaden liet aanleggen in Nederland hadden we jaarlijks meer dan 300 kinderdoden in het verkeer.
boyd | 23-01-12 | 17:36 | niet ok!
Val kapot met je verbod..tis of een pro paardneukende linkse hoer, of een die nooit geen vuurwerk mocht van pappie die steeds loopt te zeiken over een stukje normaal nederlandse cultuur.. blijf binnen, net als anders als je t niks vind en anders een veiligheidsbril op en gewoon leuk mee doen
nietokwelok | 23-01-12 | 18:17 | niet ok!
Zal een duur geintje worden. Geschatte omzet vuurwerkverkopen komt op 65milj, daarvan is 19% btw da's hoop euri die de statiekas mis gaat lopen. Natuurlijk mag de statie wel de georganiseerde shows betalen voor minimaal 10.duizend euri per show? 400 gemeentes x 10.duizen = 4.mlj extra kosten. totale schadepost voor de overheid zal bijna 70 milj zijn....Ehm wat koste de dierenpolitie van de partij voor de dieren ook al weer?? Het leven is een kwestie van geven en nemen...
frankyk | 26-01-12 | 14:25 | niet ok!