Het kabinet voelt er niets voor om een verbod op ontkenning van volkerenmoord, zoals de Holocaust, in te voeren. Rutte I vindt dat de vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt, zo meldt De Telegraaf vandaag.
De ChristenUnie diende onlangs een initiatiefwet in om het ontkennen, rechtvaardigen of bagatelliseren van volkerenmoord strafbaar te stellen. Volgens Kamerlid Joël Voordewind moet de politiek 'een krachtig signaal' afgeven nu het kwetsen van Joden toeneemt.
Reaguursels
Pfew...
VIBE | 26-01-12 | 08:46 | niet ok!
Vrijheid van MENINGsuiting? Hoe kan het ontkennen van een FEIT daar in vredesnaam onder vallen?
grizzler | 26-01-12 | 08:47 | niet ok!
En ik maar denken dat dit in Nederland allang verboden was:
nl.wikipedia.org...
Maar iemand die 7 jaar geschiedenis gestudeerd heeft zal het wel beter weten. Toch Mark?
witwas | 26-01-12 | 09:04 | niet ok!
Prima toch. Als een of andere josti de holocaust of andere genocide wilt ontkennen laat hem toch. Het is een vrij land, laat zo iemand maar lekker onzin uitkramen ipv het gelijk te verbieden.
MrJ | 26-01-12 | 09:05 | niet ok!
Ik wou dat je de islam kon ontkennen, maar dat lukt voor geen meter.
XaaD666 | 26-01-12 | 09:05 | niet ok!
Gelukkig het mag weer;
"De holocaust heeft nooit plaatsgevonden"
Zeikstengels.
Sjees Cees | 26-01-12 | 09:05 | niet ok!
ipv dat ze het kwetsen van Joden strafbaar maken ...
Gary Gunstone | 26-01-12 | 09:05 | niet ok!
De vrijheid om feiten te ontkennen...
Wat worden we toch weer vreselijk verwend..
Pops | 26-01-12 | 09:09 | niet ok!
"nu het kwetsen van Joden toeneemt" is dat zo? Ik heb eerder de indruk dat niet religieuzen tegenwoordig tot de gekwetste groep behoren.
topownedornottopowne | 26-01-12 | 09:11 | niet ok!
Huh? Ik dacht dat dit allang verboden was?
MrTitanski | 26-01-12 | 09:11 | niet ok!
Het Holodeck is een confabulatie!
Pitigrilli | 26-01-12 | 09:12 | niet ok!
Ontkennen van de holocaust toont alleen het niveau van de spreker aan. Als je te dom bent om te poepen ben je ook niet strafbaar toch?
__dictatuur | 26-01-12 | 09:12 | niet ok!
Als feiten ontkennen strafbaar wordt, kan meteen de Tweede Kamer de cel in.
Geenstijlfiguur | 26-01-12 | 09:15 | niet ok!
Mooi! Ontkennen van feiten is uiteindelijk ook weer een mening. En welke gebeurtenis uiteindelijk het predicaat "feit" krijgt staat ook niet vast.
Mensen die in NL de holocaust ontkennen zetten zichzelf voorlopig toch gigantisch voor lul.
Overigens leuk dat het voorstel tot het verbieden van het ontkennen van een feit komt van een club mensen die o.a. ontkennen dat de aarde ouder is dan 6000 jaar.
ZegMaar | 26-01-12 | 09:16 | niet ok!
Als ontkennen dat we 8 miljard teveel betaald hebben voor ABN of dat we geld verliezen op Griekenland dan ook maar strafbaar wordt.
witwas | 26-01-12 | 09:17 | niet ok!
Ontkennen van de holocaust is nog steeds verboden.Ontkennen van genocide Armenie bijvoorbeeld niet.
dancel69 | 26-01-12 | 09:18 | niet ok!
Dan wil ik ook geen gezeik meer over die Turken horen.
Conan de Rabarber | 26-01-12 | 09:20 | niet ok!
" 'een krachtig signaal' afgeven nu het kwetsen van Joden toeneemt "
Zoals het stenigen van vrouwen bijvoorbeeld?
Harrydegraaf | 26-01-12 | 09:20 | niet ok!
Ontkennen van de holocaust is nog steeds verboden.Ontkennen van genocide Armenie bijvoorbeeld niet.
dancel69 | 26-01-12 | 09:18 | niet ok!
Het lijkt er een beetje op dat u het artikel niet helemaal begrijpt.
Probeer het nog eens te lezen, misschien lukt het dan wel.
topownedornottopowne | 26-01-12 | 09:21 | niet ok!
@grizzler,
Geen idee, maar het valt wel onder vrijheid van religie. Net zoals het ontkennen van evolutie, dat de aarde enkele miljarden jaren oud is, dat Mohammed een wrede krijgsheer was etc.
Gekke_Gert | 26-01-12 | 09:25 | niet ok!
Jammer dat mensen niet ouder worden dan een jaartje of 100, anders was er nu misschien nog iemand in ons midden die kon vertellen over de tijd dat je levend verbrand werd als je ontkende dat de zon om de aarde draait. Als je het ontkennen van feiten verbiedt, verbiedt je daarmee ook het twijfelen aan propaganda. Ook het ontkennen van de holocaust zou overal legaal moeten zijn. Het maakt niet uit hoe "zeker" een feit is, want 100% zekerheid is een illusie - twijfel, ook publiekelijk, zou daarom nooit verboden mogen zijn.
Zwartbroek | 26-01-12 | 09:26 | niet ok!
Voor mij en 99,9% van de bevolking is het natuurlijk kraakhelder dat de Holocaust een feit is, maar toch lijkt het me goed dat de overheid niet een soort monopolie op de waarheid krijgt. Nu is het misschien nog met een onderwerp waar vrijwel iedereen het mee eens is, straks worden het zaken die wel degelijk een zekere mate van controverse om zich heen dragen.
SH- | 26-01-12 | 09:27 | niet ok!
Over de islam en moslims mag je wel alles zeggen, dus in deze ben ik het met Rutte I eens.
Schweinsteig Xpress | 26-01-12 | 09:27 | niet ok!
@grizzler | 26-01-12 | 08:47 | niet ok!
Het verplicht stellen van een feit als "waar" te herkennen, beïnvloedt je mening en is een serieuze aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Het ontkennen van de Holocaust is echter nog steeds strafbaar in Nederland, het afschaffen van de regel was dacht ik een voorstel van de VVD bij de verkiezingen van het huidige kabinet.
B0rat | 26-01-12 | 09:27 | niet ok!
Vrijheid van meningsuiting in Nederland? Dat lijkt me een goed idee.
Henk de Magere | 26-01-12 | 09:27 | niet ok!
-weggejorist-
Qos Putm-or | 26-01-12 | 09:34 | niet ok!
Holocaust ontkenners maken, in Nederland althans, alleen maar zichzelf volstrekt belachelijk en zorgen er zelf voor dat ze een sociale paria worden. Dus in die zin is zo'n verbod inderdaad niet nodig. Gelukkig is Nederland nog altijd zo en daar mogen we blij om zijn. Dus laat die uniform- en leerfetishisten maar roepen wara ze zin in hebben.
Bigi Bana Boy | 26-01-12 | 09:34 | niet ok!
Gelukkig woon ik nu in een land waar niet in de wet staat wat je wel en niet als eigen mening mag hebben.
fair=fair | 26-01-12 | 09:37 | niet ok!
En terecht.
zuurkool | 26-01-12 | 09:37 | niet ok!
.. het verbieden van het ontkennen van holocausten zou ook veel te veel lijken op het verbieden van het praten over een holocaust. Een verbod dat heerst in onbeschaafde landen, die helaas ook mee willen eten uit de ruif van de EUSSR.
Foute boel, in de grond van alles.
Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 09:41 | niet ok!
Bij de vrijheid van meningsuiting hoort terecht ook de vrijheid om niets te zeggen of iets doms te zeggen.
-
Over 20 jaar, nadat vele hits bij Google gezorgd hebben dat "de holocaust heeft nooit bestaan"....bovenaan de zoeklijsten staat, gaan we de jeugd van dan nog eens vragen over de Holocaust, Auschwitz, Hitler etc......
KomodoVaraan | 26-01-12 | 09:41 | niet ok!
Maar hoeveel holocaustontkenners zijn er nou eigenlijk? Ik ken wel veel feitentwijfelaars. Niet alles wat over de holocaust ons met de paplepel is ingegoten is per definitie waar. Uiteindelijk hebben de russen en de amerikanen een hoop propaganda de lucht in gestuurd over de duitsers tijdens en na woII. En voordat je me gaat afbranden, ik ben GEEN ontkenner, een realist meer.
deministerpresident | 26-01-12 | 09:44 | niet ok!
CU; zoals Juul zei geloof je in god krijg je een kerk geloof je in kabouters wordt je in een gesticht gegooid.
tjikkensjit | 26-01-12 | 09:44 | niet ok!
Ik kan me voorstellen dat de ontkenning van iets waarbij jij je halve familie hebt verloren als zeer pijnlijk en kwetsend wordt ervaren. Dat is ook het doel van de ontkenners: anderen kwetsen. Wat mij betreft terecht dat de rechter daar op grond van discriminatie paal en perk aan heeft gesteld. Apart een wettelijk verbod is dus helemaal niet nodig.
witwas | 26-01-12 | 09:45 | niet ok!
Ik word niet goed van al die verboden op de vrijheid van meningsuiting. Het lijkt minority report wel. Straks wordt er ook nog verboden wat je mag denken.
De ontkenning van de Armeense genocide is ook van hetzelfde laken een pak (een verbod dat hier trouwens werd toegejuichd, omdat men hier nu eenmaal erg hypocriet is als het gaat om de vrijheid van meningsuiting). Waardeloze onzin allemaal.
bavarois | 26-01-12 | 09:48 | niet ok!
Is er een Holocaust geweest dan???
qweras74 | 26-01-12 | 09:50 | niet ok!
Je mag van mij ook prima ontkennen dat de zwaartekracht bestaat, of beweren dat de aarde plat is. Dat is vrije meningsuiting. Ik neem je dan echter niet serieus...
Brimstich | 26-01-12 | 09:51 | niet ok!
Straks wordt er ook nog verboden wat je mag denken.
bavarois | 26-01-12 | 09:48 |
Precies, daar gaat het om!
_Libertariër_ | 26-01-12 | 09:54 | niet ok!
Welke Holocaust?
Arie Stoteles | 26-01-12 | 09:58 | niet ok!
@bavarois 09:48,....de gedachtenpolitie .
en.wikipedia.org...
Aardig is het stukje "other uses" en het verband naar "pre-emptive policing" en de hedendaagse geo-politiek.
KomodoVaraan | 26-01-12 | 10:03 | niet ok!
Vrijheid van MENINGsuiting? Hoe kan het ontkennen van een FEIT daar in vredesnaam onder vallen?
grizzler | 26-01-12 | 08:47
Het ontkennen en verdraaien van feiten is iets wat politici voortdurend doen. Dan kunnen ze natuurlijk niet een wet gaan ontwerpen die dat verbiedt.
Bulloch | 26-01-12 | 10:07 | niet ok!
Als we dat wel doen dan kunnen we 95% van alle vmbo'ers aanklagen aangezien die niet eens weten wie Hitler was of wat holocaust betekent.
Hellsmurfje | 26-01-12 | 10:09 | niet ok!
Ik dacht dat, dat verbod er al lang was.
The Unjorisable | 26-01-12 | 10:11 | niet ok!
En terecht. Een overheid die gaat bepalen wat waar is?
Holocaust ontkennen: Strafbaar!
Aardopwarming ontkennen: Strafbaar!
Ontkennen dat links beter is: Strafbaar!
Europa is kudt: Strafbaar!
Enzovoort.
Zeddegeizot | 26-01-12 | 10:12 | niet ok!
Interessante collectie rechtspraak over Holocaustoverlevenden: tinyurl.com...
Zowel Rutte als de CU laten zich weer kennen, holocaustontkenning is strafbaar als discriminatie (dus plan CU niet nodig, tenzij je apart de aandacht wilt vestigen op een groep die zichzelf graag special behandeld ziet worden) en valt dus niet per sé onder vrijheid van meningsuiting. Uitspraken van het EHRM bevestigen dit iedere keer.
Eigenlijk wel triest, het ontkennen van duidelijk vastgestelde historische feiten komt redelijk dom over, maar om dit nu strafbaar te stellen? Bovendien is het feitelijk ontkennen van de holocaust iets anders dan zeggen dat de holocaust - back in the days! - juridisch niet te kwalificeren was als genocide. Door deze rechtspraak maak je eigenlijk elke academische discussie onmogelijk...
Tweemy | 26-01-12 | 10:13 | niet ok!
to self: "Holocaustoverlevenden",,, what???... moet zijn "holocaustontkenning", sorry het is nog vroeg ;)
Tweemy | 26-01-12 | 10:15 | niet ok!
Heel goed, mensen moeten de holocaust kunnen ontkennen als zij dat willen.... het is je goed recht om jezelf voor lul te zetten
DaveDH | 26-01-12 | 10:17 | niet ok!
Euhm NEGATIONISTISCHE KANSLOZE MONGOLEN* (met dank aan Nick de Pik van de Plus Markt), het ontkennen van de holocaust is WEL strafbaar in Nederland. Dat valt alhier onder -groepsbelediging-.
Het kabinet voelt er niets voor een -specifieke wet- omdat het al door het genoemde -groepsbelediging- is afgedekt. Tipje: druk zelf even snel op de "| niet ok!".
Fred Janssen | 26-01-12 | 10:20 | niet ok!
Tweemy | 26-01-12 | 10:13 |
" het ontkennen van duidelijk vastgestelde historische feiten komt redelijk dom over,.."
Door het woord feiten te gebruiken denk je je argumentatie kracht bij te zetten. Als het om feiten gaat waarom is mijn Kampf dan een verboden boek.
Geschiedenis is niet meer dan een beschrijving die overeengekomen is door de winnaar. Volgens de geschiedenis is Nederland bevrijdt in mei 1945, maar als een land bevrijdt is wat doen de Amerikaanse legerbasissen dan nog steeds in Nederland?
Frenck Mahon | 26-01-12 | 10:27 | niet ok!
Zolang er mensen in onze regering zitten die mogen verkondigen dat er in de lucht een baardmans rondhangt die de hele wereld 3000 jaar geleden in 6 dagen (luie flikker, nam nog een dag vrij ook)in elkaar heeft geknutseld mogen andere mensen de geschiedenis ontkennen.
Er is genoeg bewijs om de discussie aan te gaan. Ik vind dit een gevaarlijk president. Wat mogen we straks nog meer niet meer ontkennen of zeggen.
.
Voor de goede orde, je bent niet goed wijs als je de holocaused ontkend er is zat bewijs. Al zitten sommigen dingen in het verleden iets anders in elkaar dan de boekjes beweren, je kunt niet om de bewijzen van georganiseerde massamoord heen.
.
Soms wordt vergeten dat het niet alleen over de joden gaat trouwens maar ook gehandicapten, zigeuners, vrijdenkers, homo´s etc.
r2p2 | 26-01-12 | 10:31 | niet ok!
Shoa-ontkenners zijn bij mij JUIST van harte welkom!
Mogen ze haarfijn uitleggen én aantonen waar al die opgepakte en weggevoerde mensen zich dan wél bevinden...
Ahasveros | 26-01-12 | 10:34 | niet ok!
Tweemy | 26-01-12 | 10:13 |
Die quote is niet van mij, als je kort de moeite had genomen om de link te volgen had je gezien dat dit rechtstreeks uit een vonnis komt van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. (Heruitgave van...) Mein Kampf is niet verboden op grond van de feiten die erin staan, maar op grond van het aanzetten tot haat. De systematische uitroeiing van joden in WO2 is niet slechts een victors' justice visie op de oorlog, iedereen die de Wannsee verslagen heeft gelezen en een bezoek heeft gebracht aan Auschwitz/Birkenau kan dit beamen.
Je laatste zin klopt van geen kant (nog afgezien van je -dt fuckups) en verdient geen serieuze reactie. Zoek eens naar de definitie van bezetting, dan kom je zelf een heel eind.
Tweemy | 26-01-12 | 10:39 | niet ok!
jezus, ik bedoel "Frenck Mahon | 26-01-12 | 10:27" .... *hoofd diep buigt... koffie halen gaat*
Tweemy | 26-01-12 | 10:40 | niet ok!
@grizzler | 26-01-12 | 08:47
Gristenen ontkennen constant feiten maar worden daar toch ook niet voor bestraft? Hooguit belachelijk voor gemaakt.
draadomroep | 26-01-12 | 10:42 | niet ok!
En terecht!
Ik vind dat zo'n gezever, je mag alles zeggen wat je wilt, BEHALVE als het over de holocaust gaat.
.
Ik ontken het bestaan ook niet, maar stel dat een universitaire professor, op basis van redelijke bewijzen zou kunnen stellen dat de holocaust niet bestaan heeft, dan vind ik het bizar als men hem de mond wil snoeren...
kaalkoppie | 26-01-12 | 10:42 | niet ok!
Voor je het weet is vanallesennogwat een holocaust en wordt het strafbaar daaraan te twijfelen. Voorbeelden? De 9/11 holocaust. De Wikileaks holocaust. Het uitmoorden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Goldberg | 26-01-12 | 10:44 | niet ok!
@Frenck Mahon | 26-01-12 | 10:27 | niet ok!
Dus jij denkt dat hele geschiedenis niet meer is dan een verzameling subjectieve verhaaltjes? En daarmee ontken je het bestaan van historische feiten? Want die laatste zijn er legio natuurlijk. Maar ook die mag jij gewoon ontkennen! Heerlijk he, die vrijheid om domme dingen te mogen roepen.
Brinno | 26-01-12 | 10:51 | niet ok!
Ik raad iedereen aan de 6-delige videoreeks van David Cole in Auschwitz te bekijken:
www.youtube.com...
Zeer interessant: een jood die de holocaust in twijfel trekt.
enelkoklort | 26-01-12 | 11:07 | niet ok!
Ach elk nadeel heeft zijn voordeel, zonder Hitler en de Holocaust hadden de joden het nooit voor elkaar gekregen om Israël op te richten. Maar helaas er kan nooit eens een bedankje vanaf.
Vero Legata | 26-01-12 | 11:12 | niet ok!
Als iemand tegen mij de Holocaust ontkent weet ik precies welk type ik voor me heben en wat ik daar vervolgens mee doe. Wel duidelijk in elk geval
Therapietje | 26-01-12 | 11:12 | niet ok!
De vraag is waarom de bijbel niet verboden is. Het boek staat vol met teksten die groepen beledigen en aanzetten tot haat en geweld.
Als aanzetten tot geweld in schrift verboden moet zijn (is bijna iedereen het mee eens), dan moet de bijbel logischerwijze ook verboden zijn (is bijna iedereen het niet mee eens). Erg consequent is de wet niet.
Henk de Magere | 26-01-12 | 11:15 | niet ok!
Gelukkig maar...
da wizard | 26-01-12 | 11:19 | niet ok!
Meningsuiting? Over betwistbare dingen als geloof kun je een mening hebben. Maar kun je ook een mening hebben of een vaststaand feit waar is? Kun je van mening zijn dat iets dat blauw is eigenlijk groen is?
Patatter | 26-01-12 | 11:19 | niet ok!
grizzler | 26-01-12 | 08:47
Het is dus geen feit. Kenmerk van een feit is dat het controleerbaar moet zijn. Er zijn nog zoveel mensen die ontkennen dat er in Srebrenica 8000 mannen vermoord zijn, terwijl dit zo makkelijk te controleren is. Waarom wordt dat niet strafbaar gemaakt? Het gaat toch bij beide gevallen om genocide? Ik vind dat geen van beide strafbaar gesteld moet worden, omdat het nogmaals geschiedenis is dat je nu niet kan controleren behalve dan een bezoekje naar Auswitz te maken.
shiptar | 26-01-12 | 11:21 | niet ok!
Zou ook niet verboden moeten worden. Veel beter zou zijn op iemand die iets dergelijks uitkraamt te laten kiezen uit bijlessen geschiedenis danwel maandje psychiatrische inrichting
cabrão | 26-01-12 | 11:24 | niet ok!
Patatter | 26-01-12 | 11:19 |
Als je kleurenblind bent wel
shiptar | 26-01-12 | 11:27 | niet ok!
Rustig jongens .... ik ben historicus van oorsprong en weet als geen ander dat geschiedenis geheel afhankelijk is van degene die hem geschreven heeft. Want jouw nationale held is mijn oorlogsmisdadiger om maar eens bekend voorbeeld te geven. Geschiedschrijving is derhalve nooit helemaal zuiver, maar ook om andere redenen nooit volledig te vertrouwen. En dat geldt dus ook zeker voor ALLES wat er in WOII gebeurd is. Want er zijn nog vele controverses (Katyn, de dood van de Poolse Generaal Sikorsky, de kwestie Hess, de lijken van Hitler en Braun, hoe de Russen de opstand in Warschau in 1944 lieten neerslaan zonder iets te doen enz enz) die niet opgelost zijn. Die hele oorlog stonk aan alle kanten, ook van geallieerde kant. En ook rond de Holocaust zijn uiteraard vele onzekerheden en onduidelijkheden. Blijft staan dat de Holocaust een min of meer keihard feit is en dat het in Nederland zo is dat je jezelf tot sociale paria maakt als je die gaat ontkennen. Gelukkig is Nederland nog ze dat dit soort uitwassen gewoon gecorrigeerd worden door de bevolking. Dus cool down zou ik zeggen.
Bigi Bana Boy | 26-01-12 | 11:49 | niet ok!
@grizzler | 26-01-12 | 08:47 |
Je moet kunnen bestrijden dat het een feit is als je daaraan twijfelt.
Verder Iedereen die voetstoots aanneemt dat het feiten betreft, zie: enelkoklort | 26-01-12 | 11:07 |
Waarbij aangetekend dat enige tijd na het maken van die reportage en na verschijnen op TV over dit onderwerp David Cole plotseling van de aardbodem verdween om nooit meer boven water te komen.
AndroidLouWebber | 26-01-12 | 12:10 | niet ok!
Bigi Bana Boy | 26-01-12 | 11:49 | Gemeld!
sorry, dat het juist ook onder dit kopje moet gebeuren, was niet mijn intentie (NSB-knopje geraakt)
.
Ik ben het met je eens dat er veel onduidelijkheden zijn, maar dat er veel doden zijn gevallen en dat er vernietigingskampen waren is duidelijk en te bewijzen met feiten. Dat je dit ontkent zegt i.d.d. iets over wie en wat je bent, maar 'cool down' dat wil ik niet zeggen ik vind dat we keihard moeten timmeren op iedere idioot die kampen als birkenau ontkent. Zoals gezegd is dit al wettelijk verboden omdat het onder discriminatie valt en er dus geen speciale wet voor hoeft te komen. Ik ben dan eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe de Duitsers dit hadden verklaard als ze wel hdden gewonnen. (met het oogpunt dat het nazi-regime zelfdestructief was)
Monotheists_r_idiots | 26-01-12 | 12:13 | niet ok!
Da's leuk. WO II heeft met name ook nooit plaatsgevonden. Krijgen de Duitsers nu weer Oostpommeren, West- en Oostpruisen en Silesie weer terug?
Anders S. | 26-01-12 | 12:21 | niet ok!
In een land waar achterlijk gedachtegoed zoals religies op scholen voor waarheid verkocht mag worden moet het ontkennen van de holocaust geen probleem zijn.
prikkebeenK | 26-01-12 | 12:28 | niet ok!
Ik vind dat de niet gristelijke partijen een wetsvoorstel moeten indienen die het ontkennen van wetenschappelijke feiten strafbaar stelt. En dan ook maar gelijk strafbaar stellen dat er macht en invloed wordt uitgeoefend op basis van sprookjesboeken.
XaleX | 26-01-12 | 12:46 | niet ok!
Er zijn heel veel mensen gestorven in de oorlog. Het steeds maar benoemen van 1 specifieke groep is discriminatie en egotripperij.
dhr v Puffelen | 26-01-12 | 12:59 | niet ok!
Mee eens dat het niet verboden hoeft te worden.
Erg gevoelig voor propaganda zo een wet. Kan vrij makkelijk gebruikt worden om een ander volk in zwart daglicht te zetten, en niemand van je bevolking die het MAG ontkennen ook al is het nooit gebeurd, of niet op de manier gebeurd hoe het wel in de geschiedenis boeken geschreven staat.
Edwin___ | 26-01-12 | 13:43 | niet ok!
Het ontkennen van de Holocaust IS in Nederland al verboten!
Het wetsvoorstel van de CU ging over volkerenmoord/genocide in zijn algemeenheid.
Een aantal bovenstaande reaguurders kan dus een bezoekje van het CIDI/MDI verwachten...
JanVergoor | 26-01-12 | 14:41 | niet ok!
JanVergoor | 26-01-12 | 14:41
lees nu eens eerst de comments, holocaustontkenning is niet als specifieke daad verboden maar valt onder het bredere discriminatieverbod. En juist daarom is het voorstel van de CU onzinnig, ook andere vormen van genocideontkenning kunnen op basis van dit artikel worden aangepakt.
Tweemy | 26-01-12 | 14:47 | niet ok!
Veel mensen snappen niet dat er tussen het uitroepen van een verbod en het daadwerkelijk handhaven daarvan een groot verschil zit.
Sjaak1293 | 26-01-12 | 14:56 | niet ok!
Als je het uiten van flauwekul gaat verbieden wordt het doodstil in de straat en in de media en uitermate druk in de gevangenis.
Willem VanDer Decken | 26-01-12 | 15:10 | niet ok!
Alleen de meest dwaze figuren ontkennen de holocaust in zijn geheel. Daarnaast zijn er ook mensen die vraagtekens stellen bij alle volgens hun misschien wel verdraaide feiten. Anderen zijn kritisch over hoe bepaalde Joodse mensen misschien wel de holocaust gebruiken voor hun eigen agenda. En er zijn mensen zoals ik die zich zeer vermaken met holocaust ontkenning. Nog even lekker intressant doen: "Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren." Aristoteles
eljohnny | 26-01-12 | 15:26 | niet ok!
Als de vrijheid van meningsuiting als uitgangspunt wordt gehanteerd, waarom mag ik dan niet beslissen of ik mein kampf wil lezen of niet?
Prof. Drs. Klavan | 26-01-12 | 15:54 | niet ok!
Hoe kan het uiten van een mening nou verboden zijn? Of de mening gebaseerd is op feiten of een onderbuikgevoel doet niet ter zake. Een mening is een mening en die dient te allen tijde geuit te kunnen worden. Of willen we toch liever een dictatuur?
Mahmoud Ahmadinejad | 26-01-12 | 15:55 | niet ok!
Harrydegraaf | 26-01-12 | 09:20 |
hear, hear!
Prof. Drs. Klavan | 26-01-12 | 15:58 | niet ok!
ManfredVonBuuren danst de polonaise!
neworder | 26-01-12 | 16:01 | niet ok!
Geweldig, zo kunnen moslims en Turken gewoon doorgaan met het belachelijk maken van de Duitse en de Turkse holocaust.
Zo wordt er zo min mogelijk aandacht gegeven aan het feit dat Duitsers zes miljoen Joden en Turken een miljoen Armeniers om zeep geholpen hebben.
IJStengel | 26-01-12 | 16:51 | niet ok!
Totaal mee eens. Er zijn heel veel dingen die mensen ontkennen maar daar hoef je nog niet de bak voor in te vliegen.
andywatt | 26-01-12 | 17:37 | niet ok!
Holocaust dat was toch 100jaar terug die van Stalin 20miljoen doden.
Wwo2 6 miljoen lachertje
Nooit vergeten deze onzin,
Because we jews rule the World
stijloze registratie | 26-01-12 | 17:45 | niet ok!
Holocaust dat was toch 100jaar terug die van Stalin 20miljoen doden.
Wwo2 6 miljoen lachertje
Nooit vergeten deze onzin,
Because we jews rule the World
stijloze registratie | 26-01-12 | 17:45 | niet ok!
Mark Rutte heeft een satanistische lach.
nohate | 26-01-12 | 17:53 | niet ok!
Een verbod op ontkennen is netzoiets als extra koud bier.
What's next verbod op liegende autoverkopers.?
lidlbier | 26-01-12 | 17:53 | niet ok!
Holocaust een warm hart toedragen (en dus niet ontkennen) lijkt me veel erger...
epidermale hegemonie | 26-01-12 | 18:11 | niet ok!
Holocast ? Dan hebben de slaven erger geleden en de baboes in Ned Indië de als huisslaaf werkten voor 1cent per week en vrouwen die verkracht werden vandaar Indische ned
stijloze registratie | 26-01-12 | 18:43 | niet ok!
Maar Acta is helemaal ok hoor!
flatermater | 26-01-12 | 19:47 | niet ok!
Bigi Bana Boy | 26-01-12 | 11:49 | niet ok!
Er zijn natuurlijk veel joden vermoord tijdens WOII, zoals er ook vele Russen en Chinezen en vele andere groepen mensen zijn vermoord. Toch wordt enkel de Holocaust tot op de dag van vandaag politiek en moreel erg (slim) uitgebuit. Zou het mogelijk zijn dat dit zo is omdat New York/de US door joden geleid wordt?
YaHozna | 26-01-12 | 20:52 | niet ok!
Ze kramen zelf ook allemaal zeer kwetsende onzin uit over andere slachtoffers van de holocaust.
Ik vind holocaust ontkenners zielige sukkels, maar dat mogen ze van mij best laten zien.
We zijn heus niet achterlijk, hoor stelletje reli-huilers, we kunnen echt zelf wel de volslagen idioten van de rest van de mensen onderscheiden. Daar hebben we jullie censuur niet voor nodig.
HumanJoystick | 26-01-12 | 21:16 | niet ok!
Rut op!
Hoe kan je een bewezen feit ontkennen?
Het moet niet gekker worden...!
MauriceM | 26-01-12 | 21:26 | niet ok!
Ok, maar de uitlatingen van Wilders waren dus kennelijk erger dan het ontkennen van de holocaust.
Vindefin | 26-01-12 | 21:28 | niet ok!
Alles mag je ontkennen toch, heb ik geen speciale wet voor nodig. Alles waar je geen ooggetuige van bent geweest mag je ontkennen, hoeft niet maar mag wel!
Ik ontken dat ik dit geschreven heb, ik ontken de hele wereld.... wat nu, ben ik strafbaar?? ach flikker toch op man, oh ja flikkers ontken ik ook.
Ananazz | 26-01-12 | 22:01 | niet ok!
Kabinet Rutte +1
popstar | 26-01-12 | 22:40 | niet ok!
Rutte 1 en iets liberaals?
Knijp me in mijn ballen; volgens mij droom ik..
dlseth_ | 26-01-12 | 23:18 | niet ok!
YaHozna | 26-01-12 | 20:52
Je vergeet de perverse, industriële aard van de holocaust. Dat was wat het anders maakte dan de rest. Een dode is een dode, maar de volstrekt ontaarde manier van denken en de schaal waarop ghet georganiseerd is maakt de holocaust uniek als dieptepunt van de menselijke "beschaving". Dat bepaalde kringen het misschien uit spelen doet daar niets aan af.
Bigi Bana Boy | 26-01-12 | 23:32 | niet ok!
Weet je wat ik zo grappig vind (eigenlijk is het diep triest) maar Wilders met zijn Joods - Christelijke cultuur praat... vergeet dat destijds door Rechtse hobbies verhoudings gewijs meer joden vanuit Nederland zijn afgevoerd dan welk ander land dan ook.
The American Holocaust hoor je niemand over "150.000.000".
En die mensen leven nu nog steeds als 3de rangs burgers want een zelfs een hond staat nog boven de Indiaan (zoals wij ze nu noemen) in Amerika.
De Joden in Amerika zouden zich volkomen verbonden moeten voelen met de Indianen en samen op de bres staan maar dat zie je niet gebeuren. Beide zijn namelijk slachtoffer van Rechtse Blanke Mannen.
Godisvoordedomme | 27-01-12 | 03:20 | niet ok!
Gezien Ruttes' uitspraken in 2009 een uitgelezen kans om de BESTAANDE wet tegen revisionisme eens onder de loep te nemen. Kom op Mark, laat zien dat je het stempel "liberaal" verdient!
heilstaat | 27-01-12 | 08:09 | niet ok!