De SP vindt dat er verder onderzoek nodig is naar het misbruik binnen de katholieke kerk.

De SP vindt dat er verder onderzoek nodig is naar het misbruik binnen de katholieke kerk en de rol van de overheid. Uiteindelijk zou dat moeten uitmonden in een parlementaire enquête, waarbij getuigen onder ede kunnen worden gehoord.

SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen zei dat in het tv-programma Buitenhof. De Kamer praat dinsdag over het rapport van de commissie-Deetman naar het seksueel misbruik binnen de kerk. PvdA en GroenLinks waren eerder ook voorstander van een enquête.

Volgens Gesthuizen heeft oud-minister Wim Deetman goed werk geleverd, maar zijn er nog zaken onderbelicht gebleven, zoals mishandeling en de positie van vrouwen. Daarnaast wil ze dat verder gekeken wordt hoe het misbruik jarenlang en wijdverbreid heeft kunnen plaatsvinden en wat de overheid heeft gedaan. ''Er zijn nog te veel vragen onbeantwoord'', aldus PvdA-Kamerlid Khadija Arib.

De Kamer moet wat de SP betreft bovenop deze zaak zitten. Volgens Gesthuizen vragen slachtoffers dat ook van het parlement.

Reaguursels

SP wil nog meer zieltjes winnen.

Oprollen die bende want hoewel juridisch verjaarde zaken, de kerk heeft toch geen van de daders uit de organisatie gezet. Of heb ik dan berichten gemist ?

-weggejorist-

Mooi zo...

Waarom en hoe het misbruik jarenlang en wijdverbreid heeft kunnen plaatsvinden? Omdat IEDEREEN meedeed: www.ijmuidercourant.nl...

Ponypak | 29-01-12 | 15:03 | niet ok!
Dus de SP moet maar gewoon helemaal niets meer doen omdat mensen als jij het dan "zieltjes winnen" vinden?

Nonkel Frituur | 29-01-12 | 15:03 | niet ok!
De SP pro-Islam? Laat me niet lachen.

Populair onderwerp aansnijden om die stemmers te bevriezen (populisme?)

Hoeloeboeloep | 29-01-12 | 15:07 | niet ok!
Zie: Petrus Post | 29-01-12 | 15:05, maar vervang "zieltjes winnen" met "populisme".

ik vind het een beetje onzin, al die onderzoeken. iedereen weet wel dat de katholieke kerk een stel pedofielen zijn. en de slachtoffers zijn nu toch vaak al oud of worden slecht gecompenseerd. dit probleem lost zichzelf wel op met ontkerkelijking

De SP vergeet dat 20% of meer van de hippe, moderne hol-landse mensen sexverslaafd is en allerlei gestoorde, rare sexmafkezerij uithaalt. NU, wel te verstaan, niet 50 jaar geleden. Daar zijn SP'ers natuurlijk niet mee bezig. Nee, liever alles dat met God te maken zou kunnen hebben proberen lastig te vallen, stelletje k**atheisten.
Gelukkig heeft God daar maling aan. Zijn toegewijden trouwens ook. Per saldo gaat dus alles perfect. Ook dat snappen die vieze socialistjes niet. Asociaal volkje.

@Nonkel:
Griep?

Populisten!

SP is een eenvoudige partij voor de eenvoudige burger.

Ach ja nu weten we het wel een keer hoor, krijgen we weer zo een miljoenen verslindend comiteetje die weer met de zelfde conclusies naar buiten zullen komen, en als ze dat ermee bedoelen dat de zogenaamde politiek er boven op moet zitten nee bedankt, de echte waarheid zal nooit en te nimmer boven water komen en welkom in de wereld van de symboolpolitiek, schijndemocratie en totale dictatuur.

Is de kerk al decennialang op de terugtocht, inmiddels wordt nederland lastig gevallen door nieuwe voorgangers die minstens zo schadelijk en irritant zijn: de managers.
.
www.rijnlandmodel.nl...

Beste carramba, de SP mag in jouw ogen dan wel een eenvoudige partij voor de eenvoudige burger zijn, maar die eenvoudige partij voor de eenvoudige burger doet het op dit moment wel verrekte goed, en dat kan ik niet bepaald van de regeringspartijen zeggen.

Tobi, de leden van de SP zijn GEEN populisten, want daarvoor moet je toch écht bij de PVV zijn.

'Er is een groeiende korst van gewichtigdoenerige figuren die onze bedrijven, scholen en andere organisaties nutteloos belast, die parasiteert op winst en rendement, die ons, uitvoerders, het leven steeds zuurder maakt, de nieuwe nomenclatuur, de arrogante regentenkliek van deze tijd' (geert mak over de managementcultuur)
.
never mind de kerk, die zijn zowieso uitgerangeerd, dat de sp zich druk maakt over het leefklimaat in nederland en met name op de werkvloer.

En de mishandeling van vrouwen in de islam kerk? Ik noem besnijdenis, uithuwelijken, benadelen bij erfenissen, benadeln in rechtspraak, verbieden deel te nemen aan activiteiten als sporten, het slaan van vrouwen, verplichten tot het altijd dragen van een hoofdoek, enz.

Wordt daar ook een enquete naar ingesteld?

Volg de massalijn. Helemaal terecht. Ik schat dat het niet doorgaat omdat het onderwerp iets te dichtbij het pedojustitienetwerk o.l.v. Joris Demmink komt.

@Petrus Post | 29-01-12 | 15:06 |
Jazeker wel.

IJStengel 15:24
Wat jij noemt mag van de SP want dat is hun stem vee.

@ eavymetal

De SP is een PVV met een rood sausje, kiezers wippen van de ene naar de ander navernant Wilder of Roemer de meest populistsche uitspraak van de dag heeft gedaan.

IJStengel | 29-01-12 | 15:24 |
Nee, natuurlijk niet, want dan raken ze een groot deel van de overgelopen PvdA-moslims weer kwijt. Het moet natuurlijk wél stemmen opleveren.
Afgezien daarvan horen pedo-religieuzen en iedereen die ze de hand boven het hoofd houdt eindelijk eens massaal aangepakt te worden. Niet nóg meer commissies, die behalve tot een berg papier nergens toe leiden....

IJStengel | 29-01-12 | 15:24 | niet ok!
Als je dan toch bezig bent mag er ook wat aandacht naar besnijdenis van mannen, want dat is nog steeds algemeen geaccepteerd. Ook in de Westerse wereld. Mij een doorn in het oog.

'Ja maar het is hygiënischer!'

Als je in een woestijn woont zonder toegang tot een douche of bad misschien. Anders is het verschil maar marginaal.

'Maar het is maar een stukje huid!'

Ja, en je ooglid ook, dat wil je er ook niet af gesneden.

www.rijnlandmodel.nl...
.
interessant leesvoer, de kiezersopstanden van LPF, PVV, en nu SP verklaard ?

@Canterwood | 29-01-12 | 15:33 | niet ok!
Besnijdenis van minderjarigen (m/v) strafbaar stellen. Lijkt me een leuk voorstel.

alcor | 29-01-12 | 15:36 | niet ok!
Waar kan ik tekenen?

Canterwood | 29-01-12 | 15:33 | niet ok!
Heb er ooit een docu over bekeken, die voorhuid heb je niet voor niets inderdaad.
.
Zowieso onnodig een mes in een baby zetten is een barbaarse daad.

@De Briemusketier | 29-01-12 | 15:35 | niet ok!
Uit de link, tweede alinea: "De term Rijnlandmodel stamt van de streken van Noordoost-Europa die België, Nederland en delen van Duitsland beslaan". Geschreven door een powned redacteur?

alcor | 29-01-12 | 15:39 | niet ok!
Wel veel lange woorden, dus ik denk niet dat grotenhuis het geschreven heeft.

De Briemusketier | 29-01-12 | 15:38 | niet ok!
Eensch. Het vreemde is dat wanneer het bij vrouwen gebeurt, zelfs in een milde vorm, men (terecht) op zijn achterste benen staat en zijn afschuw erover uitspreekt.

Maar bij mannen is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld. #schietmijmaarlek

Einde van de Domheid | 29-01-12 | 15:10
Nee, geen griep. Gewoon de objectieve observatie van een buitenstaander die zijn geschiedenis kent.

Nu ze hoog staan in de peilingen gaan deze communisten meteen popie jopie doen. Lijkt wel een aloude film van Fernandel.

Ieder initiatief om de grootste volksverlakkerij uit de geschiedenis,geloof,in welke vorm dan ook,te ontmaskeren,kan alleen maar toe gejuicht worden.

Nonkel Frituur | 29-01-12 | 15:43 | niet ok!
Ik zou dat 'objectieve' maar achterwege laten.

Dat levert ze inkomen op .
Zo´n parlulmentaire zeefzak.
Flikker die 120 nog in leven zijnde pedoflikkers in het cachot en keer de slachtoffers een zodanig godsvermogen aan wiedergutmachung uit dat de maag van alle kutholieke bisschoppen er van begint te kieren.
Kunnen ze op voettocht naar Rome inplaats van businessclass.

Komt er dan ook een parlementaire enquête naar misbruik van onze democratie door die cryptocommunisten van de SP?
Komt er dan ook een parlementaire enquête naar misbruik van kinderen binnen de islam in navolging van Mohammed?
Komt er dan ook een parlementaire enquête naar het verdampen van onze pensioengelden?
Komt er dan ook een parlementaire enquête naar misbruik van ons belastinggeld ten behoeve van die totalitaire EU?
Komt er dan ook een een parlementaire enquête naar misbruik van universiteiten om de PVV valselijk te linken aan het fascisme?

Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een maatschappij brede discussie over de verdeeldheid die de islam in onze cultuur zaait op zouden starten.

Ik haat onderzoeken.

TiSNiX | 29-01-12 | 16:10 | niet ok!
die discussie wordt onofficieel al overal in nederland gevoerd.
.
doe mij maar een brede maatschappelijke discussie waarom de overgrote meerderheid in nederland constant moet bukken, en hoeveel leuker dit land wordt als je de bukkenroepertjes samen met hun onverdraagzame, criminele, en uitnemende protege's de noordzee in trapt.
.
ik denk heul veul leuker, dus ik heb er zin an.

Kunnen ze de RK kerk niet verbieden? Een beetje zoals men met de hells angels probeert te doen.

eye | 29-01-12 | 15:30 | niet ok!
Dit is pro-Islam? www.sp.nl...

Maar vooral geen kwaad woord over de Islam,die doen toch wel zo fijn mee,,en trouwen niet met kinderen van 12-13 jaar,ook nichtjes en neefjes,want dat zou wel eens 'n paar zeteltjes kunnen gaan kosten.

Ik verlang terug naar de goeie oude tijd toen enquetes nog een bijzonderheid waren.
Tegenwoordig beginnen ze volgens mij al om een enquete te roepen als de koningin een natte wind laat.

YaHozna | 29-01-12 | 15:10 | niet ok!
rustig aan en neem je pilletjes op tijd.
SP lid en katholiek, wat wil je nou zeggen?
Wil je dat er niets gebeurt omdat het om de kerk gaat? De personen in kwestie staan los van het geloof. Nergens in de bijbel of waar dan ook staat dat god of jezus het goedkeurt dat je kinderen sexueel misbruikt.
Daders en medeplichtigen moeten gestraft worden (zover juridisch mogelijk uiteraard). Of die dader dan een priester, werkloos trailertrash, een domine, een bouwvakker, een rabbi, een bakker, een imam, een bankdirecteur of een vliegend spaghetti monster aanbidder is, dat maakt niets uit. En of het nou binnen de kerk, de scouting, de zwemclub, de school of de tennisvereniging plaatsvind maakt ook niet uit.

Waar de PVV oorverdovend zwijgt als het om misbruik gaat in de joods-christelijke beschaving, laat de SP zien dat het ook tegen de heilige huisjes durft te trappen. Ik krijg steeds meer respect voor de SP.
www.doorbraak.eu...

Frenck Mahon | 29-01-12 | 17:35

Ik vind het wel grappig om te zien hoe bij sommigen alles draait om de PVV.

Hyperinactief | 29-01-12 | 17:41 |
Nou nee, ik heb ook gezocht of andere partijen zich stilhielden maar ik kwam tot de conclusie dat alleen de PVV zich bij seksueel misbruik stilhield. Dit kan zijn omdat het een one-issue partij is of het kan te maken hebben met personen in de gelederen die er ervaring mee hebben. Wie zal het zeggen.

Ik eis een onderzoek naar het aantal slachtoffers van het socialisme!

@Frenck Mahon | 29-01-12 | 17:45
Gek genoeg kijk je niet naar GL die zijnde nog de PSP pedofilie wilden legalizeren. Verder zijn er minimaal 2 politici in hun gelederden die pedo zijn:
www.nujij.nl...
hetvrijevolk.com...

www.hetvrijevolk.com...
Vergeet ik die nog, let op hoe vaak het woord pedo en GL in een zin voorkomt...
En dit zijn nog 2 mooie zinnen daaruit:
-PvdA, D66 en VVD waren in 1995 tegen verbod op het bezit van kinderporno
-In 2002 stemden GroenLinks, PvdA en D66 in de Eerste Kamer tegen aanscherping van het verbod op pedofilie (het zogenaamde klachtvereiste).
Ga ons nu maar eens vertellen wie de pedopartijen zijn!

Moonwarrior | 29-01-12 | 18:04
Dat het in het nieuws staat is toch het grootste bewijs dat het niet stil gehouden werd. De PVV daarin tegen......

Sinds wanneer moeten we luisteren naar de SP op moreel gebied? Die mevr. Gesthuizen, bij wie het succes van de peilingen naar 't hoofd is gestegen, ziet de talloze slachtoffers die nu, elke dag(!) geconfronteerd worden met de porno-industrie, even over 't hoofd. Wat een groteske selectiviteit, mevrouw Gesthuizen. Gelukkig zien de kiezers ook wel de hypocriete houding van de SP. Bovendien zou ik als ik u was maar eens beginnen om excuses te maken voor het jarenlang wegkijken van de miljarden doden die gevallen zijn onder uw grote inspiraoren: Mao, Stalin, Pol Pot, en nu nog Castro. De SP is medeverantwoordelijk voor massamoorden op miljarden mensen. Huichelaar!

Reacties op dit artikel zijn gesloten