Winkelketens spelen niet op het Suikerfeest in. Daardoor laten zij miljoenen euro's omzet liggen.

Bijna een miljoen moslims in ons land vieren vanaf morgen het einde van de vastenmaand Ramadan. Toch haken winkelketens daar niet op in, bericht Radio 1. Daardoor laten zij miljoenen euro's omzet liggen.

"Winkelketens zijn toch vaak grote, logge organisaties. Een feest als Kerstmis is erin gesleten, maar het Suikerfeest is relatief nog onbekend'', zegt sociaal geograaf Nathan Rozema. Volgens hem speelt ook mee dat winkels bang zijn snel te boek te staan als 'moslimwinkel'. "Ik kan dat niet hard maken, maar dat sentiment speelt zeker mee."

Foto: slager maakt kameel klaar voor Suikerfeest.

Reaguursels

Ik kan het niet hard maken ... maar het speelt zeker mee!
Yeah right .....

Misschien ook mee te maken dat suikerfeesten elk jaar op een andere dag vallen en dat ook vaak schattingen zijn.

-weggejorist-

-weggejorist-

Met een keukenmesje? WTF? Had Allah dat zo bedoeld?

Ik roep in de regel maar wat, en who cares of ik het hard kan maken

Niet iedereen heeft baklava in de winkel liggen...

Dan moet je dus ook niet gaan klagen over de kosten van immigranten, als je weigert om te profiteren van de economische voordelen. Zijn wij nou een handelsvolkje?

Winkelworkshop ritueel slachten bij de Appie, gratis baklava bij de C1000 kiloknaller, 3 blikken harira voor de prijs van 1 bij Jumbo.

Daardoor laten zij miljoenen euro's omzet liggen...
Ik zeg, lekker laten liggen. Dan maar geen geld verdienen.

-weggejorist-

-weggejorist-

Er wonen ook duizenden Duitsers in NL. Ik zie geen wiedergutmachungschnitzels bij mijn slager liggen. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat mijn slager een hekel heeft aan Duitsers.

Gewoon varkens vlees in de aanbieding doen.

Sleurhutje | 09-09-10 | 15:04 | niet ok!
Volgens mij verschilt de datum van Pasen ook per jaar. Kunnen ze wel prima op inspelen.

En @ alle moslim bashers: prima als jullie niet aan moslims willen verdienen; ik zou wel beter weten als ik ondernemer was.

Erop in haken! Ik zou graag zien dat er straks een kameel te koop is met natuurlijk een gratis dromedaris erbij tijdens de hallal-hamster-slacht weken bij Albert Heijn! Nu met een leuk messen setje bij elke 20 euro aan boodschappen!

Wat is een moslimwinkel?

Pon | 09-09-10 | 15:13
Dan word je toch lekker een ondernemer. 's Kijken of je dan ineens wel je schappen vol legt met suikerfeest rommel.

Die lui lopen toch het hele jaar al bij Zeeman,Leen Bakker,Blokker en Marskramer !

Oh wat walg ik toch van dat moslimvolk.
Keihard, ongevoelig, vals, geen inlevingsvermogen en dan maar roepen om RESPECT.
En het smerigst vind ik nog dat ze hun frustraties en ongenoegens afreageren op die dieren. Kots kots!!

Sinds AH Halal verkoopt wil ik er ook minder boodschappen doen. Gelukkig voor AH ben ik hypocriet.

Suikerfeest??

Er ligt genoeg suiker in de schappen...
Vreet dat eerst maar es op..

@ Pon | 09-09-10 | 15:13
Succes met je salamihandel

Ik word een beetje moe van het woord moslim.

Die Nathan Rozema heeft gelijk. Ik boycot knuffelaars namelijk.

gozahtje | 09-09-10 | 15:16
Wat is een suikerfeest ?

Subliminal Truth | 09-09-10 | 15:18
Sinds AH Halal verkoopt wil ik er ook minder boodschappen doen. Gelukkig voor AH ben ik hypocriet.

Lol! wat mij betreft mag je zwitsal weg

Moslim? kunnen we dat niet veranderen in Notslim?

HotPotato | 09-09-10 | 15:22 |
Volgens mij zoiets als Sjakie en de Chocolade fabriek.

Het is ook een westerse land hier eikel, met jullie politieke ideologie willen fatsoenlijke winkels niets te maken mee hebben. En groot gelijk hebben ze. ik flip al als ik ook maar een beetje Arabische tekst zie.

Dat moet afgelopen zijn met dat suikerfeest, ik denk dat de tandartsen het drukker hebben. Het hele jaar door worden we vervolgd om gezond te eten, niet te dik worden. Geen suiker in de frisdranken, zoetstof gebruiken. Zeg daar ook eens iets van Rouvoet.Die mensen hebben bovendien veel vaker diabetes.

Kijk ons eens genieten van het doorsnijden van een keel.
Het betere handwerk, hè.
Zo'n machinaal ingeschoten pen waarbij het dier direct morsdood is, is geen lol aan natuurlijk.
Plus je kunt de angst van het beest niet proeven, want bij het edele handwerk komt veel meer adrenaline in het vlees en niets smaakt zo lekker (volgens een moslim kennelijk) dan angst bij een ander.

-weggejorist-

Maar gelukkig zijn de slagers en hun kamelen wel voorbereid, zo te zien. Gouden tijden dus in ieder geval voor de worstmakers, karbonadesnijders, kotelettenhakkers en kamelenhamburgergiganten.

Suikerfeest, geen problemen mee.
Het feit dat die koekkoebongoos dan vrij hebben en wij niet, ergerlijk.
Het feit dat hun vrij hebben als wij een feestdag hebben die niets met hun geloof te maken heeft, ergerlijk.

Als hun vrij hebben met een culturele shit, moeten ze ook werken als wij onze culturele bullshit hebben...
Dat winkels er niet op in springen vind ik goed.
En dat er één miljoen moslims dat pauper feest vieren, ben ik toch wel geschokkeerd. Wist niet dat het er inmiddels al zoveel waren hier!

1 miljoen al brrr

MB77 | 09-09-10 | 15:30
+1

Ik heb wel begrepen dat de bioscopen in de grote steden zich opmaken voor suikerfeestvierende kapuchonklootzakjes. Er zijn extra agenten opgeroepen om samen met hen thee te komen drinken.

Houden zo. Waarom moet daar dan ook op ingesprongen worden dan? Helemaal niet nodig dacht ik. Ik zou ook niet als moslimwinkel te boek willen staan. Er zijn er hier al genoeg van.

Moslims gaan toch naar de voedselbank?

Moeten wij inhaken op dat soort (barbaarse) slachtfeesten ?
Waarschijnlijk is vandaag SAKINEH ASHTIANI ook op zo'n verschrikkelijke manier door steniging afgeslacht. Is daar in Iran ook feest.

-weggejorist-

Waarom zijn die "niet ok!" knoppen zo groot tegenwoordig? Is het oude vertrouwde uitroepteken niet voldoende? Klikte er net per ongeluk op. Excuus aan kapotte_stofzuiger @ 15:09...

O, Amsterdams Tros en RF4RF4: het aantal muzelmannen in dit land houdt gelijke tred met de inflatiecorrectie. En dat geldt ook in tegengestelde richting voor de ware Nederlanders. Reken maar uit wanneer het break-evenpoint wordt bereikt. Vanaf dat moment is ook het point of no-return bereikt, waardoor er nooit meer discussie zal ontstaan over een rechts kabinet. Geniet er dus nog maar van, voordat de gristelijke verworvenheden worden ingeruild voor de liefde en genade der sharia en de gristelijke feestdagen voor die van het suikerfeestje. Wellicht handig om daar nu alvast op in te spelen: begin alvast een kamelenkwekerij.

Vraag maar aan bioscopen hoe blij ze zijn met die omzet rond het suikerfeest...

Pon | 09-09-10 | 15:13 | niet ok!

Begin een kroeg en richt op je op finnen zou ik zeggen. Succes!

SecretService | 09-09-10 | 15:38 |
Ik drijf ze bij elkaar met een zweep en ga ze dan verkopen als slaven. Is dat ook goed?

Geachte Mevrouw Rozema ik zal het voor u goed hard maken, dan kunt u zometen met suikerfeest van genieten.

Who gives a F*ck! Suikerfeest, Zoutfeest, Peperfeest, lik me snik feest

Er zal niet echt veel aan te verdienen zijn, ze kopen voor 95% in winkels van hun geloofsgenoten.

En aan de andere kant, wat voor winstmarge zit er nou eigenlijk op een kilo van de Suikerunie?

"maar het Suikerfeest is relatief nog onbekend"
Wat is dat nou weer voor bullshit.
Ieder jaar krijg je in elk nieuwsbericht te horen dat de Ramadan is begonnen en hoe moeilijk het wel niet is, welke BN'ers er bij komen kijken etc...
Maar bijvoorbeeld het vasten van de katholieken wordt volkomen genegeerd. Ik heb meer kennis opgedaan over de Ramadan dan de 40 dagen vasten van de katholieken dankzij de media

Alles wat islam, moslim is ben ik zat.

-TJ- | 09-09-10 | 15:44 |
Hulde, u heeft volkomen gelijk!

Het is ook een westerse land hier eikel, met jullie politieke ideologie willen fatsoenlijke winkels niets te maken mee hebben. En groot gelijk hebben ze. ik flip al als ik ook maar een beetje Arabische tekst zie.

The Russian | 09-09-10 | 15:27 | niet ok!
Zo heb jij even een rot leven.


Gewoon doen als je er aan kunt verdienen, winstmaximalisatie go go go!

@The Russian | 09-09-10 | 15:27

Jij hebt serieus hulp nodig. En taalles.

En on topic:
De meeste moslims kopen toch 'lokaal', dus dan kan je als ondernemer wel gaan investeren, maar in wat eigenlijk? Koek, snoep en frisdrank is in overvloed verkrijgbaar. Slingers? Kekke lampjes? Opblaaskamelen?

@Biff Eagleburger | 09-09-10 | 15:50 | niet ok! Bedoel je niet opblaasgeiten? Met, let op de aanbieding, gratis reparatiesetje vanwege het suikerfeest . Plakt van geen meter, maar het is maar voor de handel.

Tja ehm...je hebt toch zat slagerts/groentemannetjes met snor? Die zie ik toch als suikeroompjes van het suikerfeest...merk er trouwens geen reet van hier in A'dam-West van het suikerfeest. Maar ik ga wel elk jaar ff traditioneel een brandende varkenslul in de brievenbus bij mijn stampende Moslimburen stoppen. Is een geintje, weten zij ook wel.

Hoezo? Ik ben mijn hele collectie gordijnjurken al kwijt.
*opgewekt geld tellen doet*

Gelul, bij de oerhollandse HEMA, Arabische chocoladeletters en suikerfeestslagroomtaart in het assortiment.

Titel had moeten zijn:
Verstandige ondernemers negeren suikerfeest!
Want met dit suikerfeest herdenken moslims eveneens enkele bloederige veldslagen en de inname van een groot deel van Spanje.

Elk jaar weer hebben we dat gezeik over het feit dat het sinterklaasfeest niet meer kan met al die pieten. Ik heb sociaal geograaf Nathan Rozema hier nog nooit over gehoord. Misschien kunnen de chocolade letters wat eerder in de winkel, zit aardig wat suiker in. En het staat een ieder vrij om met het suikerfeest naar hun vaderland te gaan en daar te blijven.
ONZE cultuur is al genoeg verziekt door die multiculti ellende.

We zijn toch met 17 miljoen in dit land? Dan zouden er al 1,7 miljoen mossels wezen.
www.beeld.com...

Dat komt omdat men -marginaal- klant is bij de Nederlandse detail handel. Groenten koopt met op de (zwarte)markt of bij de Halal buurtsuper. Keurslagers, AlbertHeyn, De Echte Bakker, heus het percentage Moslim klanten is verwaarloosbaar. En daarom dus geen Suikerfeest. Nog zo'n integratiekant die gebrekkig verloopt: ook de atlasboer eet niet wat hij niet kent.

Het suikerfeest is vergelijkbaar met ons carnaval.

IJStengel | 09-09-10 | 16:13 |
Hier in het zuiden wordt toch aardig ingesprongen op cranaval!
ook de supermarkten...

Misschien willen ondernemers niet meer collaboreren. Om voor bunkerbouwer of OWer uitgemaakt te worden is niet zo prettig.

dugo | 09-09-10 | 16:05 |
Daarom is de Hema ook in de verkoop gedaan.

Sommige idioten smeken er bijna om om geislamiseert te worden. Mij best maar val daar niet iedereen mee lastig en vooral. Dring anderen die fascistoide dogtrine niet op.

Dit is Nederland. Nederlanders vieren geen suikerfeest. Klaar. En elke moslim die dat niet zint staat het geheel vrij om terug te gaan naar zijn zandbak.

IJStengel | 09-09-10 | 16:13
U heeft blijkbaar geen idee wat het suikerfeest betekend dat u dit met carnaval vergelijkt.

C&A heeft toch een Ramadan collectie?
slothouber.wordpress.com...
link is een jaar oud, maar je zou toch denken dat in tijden van crisis ondernemers juist elke gelegenheid te baat nemen om meer omzet te realiseren. dus óf het artikel klopt niet, of ondernemers zien er geen brood in om iets specifieks te doen omdat het niks oplevert. tsja, ondernemers doen ook weinig voor het tienjaarlijkse spaghetti monster maagd verbranden-festival.

Dat het sentiment wel meespeelt kan hij wel hard maken?

Dus de dierenmishandeling kan weer beginnen?

-weggejorist-

10 tegen 1 dat die kameel/dromedaris op het plaatje beestachtig is geslacht, en inmiddels tot poep is gemalen.

"Daardoor laten zij miljoenen euro's omzet liggen."


Wat een onzin. Of het nu bij de islamitische slagerij wordt uitgegeven of bij de Albert Heijn, de totaal uitgegeven hoeveelheid geld blijft identiek. De middenstand als geheel wordt er geen cent wijzer of armer van.

@nightwish | 09-09-10 | 16:08

Kijk eens om je heen. Ik heb de eerste pepernoten alweer zien liggen.

Met dat k*tweer komen ze toch hun tent niet uit!

Allemaal discriminatie, ik discrimineer graag, ik doe niet aan kerst, pasen of suikerfeest zoveel onderscheid maak ik wel. Desnoods schijt ik op dat hele kutgeloof, waar mag ik die koranverbranding bijwonen? Is ritueel slchten van dat boek ook een optie, of is dat weer niet haram maar halal.

raster

Carnaval is voor het Vasten en het suikerfeest is erna,

-weggejorist-

Men doet dus niets aan extra beveiliging?

Btw toepasselijke pica

@Arrabinekoeterine: ik denk eerder dat het om de nutteloze prut gaat zoals met kerst. Bovendien kan de marketing van grote bedrijven wel degelijk tot meer uitgaven in totaal leiden.

Of misschien doen ondernemers er niks aan omdat die "miljoenen omzet" een totaal uit de lucht gegrepen schatting is


En wat is trouwens een "sociaal geograaf" en hoeveel subsidie kost dat?

Ik vind dit één van de minst vervelende verschijnselen van de aanwezigheid van de Islam in Nederland. Ik bedoel, ieder zijn feestje en zolang het niet aan ons wordt opgedrongen op scholen heb ik er geen problemen mee als de Hema (laten we Jaap Blokker er maar even buiten laten) en de supermarkten speciale acties houden. Ja, het is even wennen zo'n nieuwe godsdienst maar ik heb ook geen problemen met het joodse Loofhuttenfeest, het Chinese nieuwejaar en de hindoe's die Dirwali vieren. Je kunt een miljoen medeburgers niet zo maar totaal negeren. Maar zoals gezegd, val mij en mijn kinderen er verder niet mee lastig. Verder veel plezier vrijdag.

@bosbaan | 09-09-10 | 15:28 |
Waarom denk je dat die haatbroemachines allemaal zo'n dikke reet hebben? hint: niet van het harde werken...

@mezelf
haatbroedmachines, natuurlijk

haha nou denk het niet hoor,de verkoop zal door het suikerfeest niet hoger worden.
Enigste vat minder zal worden zijn de schapen komende nacht in de weilanden.
En geloof het maar,het is niet de boer die ze naar binnen haalt.
suikerfeest hoort ook niet in deze cultuur,tis alleen maar een start van de indoctrinatie van ons.
We hebben al last genoeg gehad van die geloofstroming afgelopen weken met die verzwakte mensen.

Bloedworst is in de aanbieding.

Suikerfeest mag ook niet commercieel worden

Trouwens wat is er mis met schouderkarbonade?

wat is er mis met een gesponsord suikerfeestje? Goed voor de integratie van Nederlanders!

Elk jaar vier ik dat de Friezen van de Hollanders hebben gewonnen op 26 september 1345. Maar ik mis de Friese Beerenburg + vlaggen in de Hollandse winkels! Ze negeren ons!

Waarom staat die foto in spiegelbeeld?

Trouwens, hebben ze in Iran ook verkoop van kerst artikelen met Kerst? Waarom vragen ze elk jaar aandacht voor hun geloof en dat door vage onderzoeksbureautjes. Koop een chocoladereep of iets anders met suiker, dat kan toch ook best? Hema heeft hier geen Friese artikelen, ik eis dat ook!

WTF suikerfeest, wat komen die kutzakken gvd überhaupt hier doen?
Heb het altijd al gezegd unser freund Adolf heeft de verkeerde lui aangepakt.....

Kamelenvlees is niet te vreten! Smaakt naar kattenzeik.

wazige_willum | 09-09-10 | 19:55 | niet ok!
WTF heb jij te maken met wat voor soort feesten mensen vieren ? Is dat jouw probleem met wat mensen thuis doen ? En wie dringt jou het suikerfeest op ? Ik zeg zolang het niet een landelijke feestdag wordt en het niet op scholen gevierd wordt, mogen ze lekker vieren waar ze thuis zin in hebben. Ik vind verder dat moslims vrij zouden moeten kunnen krijgen op die dag.

Ik negeer verzinsels ook altijd, en helemaal culturele verplichtingen die opgelegd zijn aan de hand van verzinsels.

Bioscopen dachten te kunnen profiteren van het suikerfeest. Kijk eens hoe gezellig dat is...

Wordt het niet eens tijd voor een Postbus 51 spotje met:
"Wat doet u om een Moslim zich hier thuis te laten voelen?"
Een beetje meer respect en inlevingsvermogen ook in de particuliere sector mogen we toch wel verwachten voor deze nieuwe religie toch? De overheid heeft namelijk al decennia lang het goede voorbeeld gegeven met versoepelde wetgeving en ruimschootse financiering om de integratie een mooi stuk op weg te helpen. Nu doet zij een beroep op uw integratie-zin om van de multi-culturele samenleving een eclatant succes te maken. Don't ask what your country can do for you, but ...

... ask what you can do for the molsim.

*proest!

ik hou het bij een suikerbeest, op 5 december.

Mijn Turkse verrassing voor het suikerfeest ligt straks lekker in bed op mij te wachten. Shanah tovah iedereen. We moeten er maar het beste van maken.

Dacht ff dat ik daar Mel Gibson met een mes zag staan.

Probeer maar eens een zakje venco drop te scoren in Spanje.
Terwijl er ook tig Nederlanders wonen.. ze haten ons? :')

Winkeliers misschien niet. Voor producenten is het horror. Halfslapende medewerkers, 50 man die tijdens een leveropdracht ineens vrij willen of zich ziek melden. Islam is echt een verrijking. Nog even en men wil 20 keer per dag bidden. Moet, hè. Kontje omhoog en smeken om een onzichtbare geest gunstig te stellen. Heel modern. Binnenkort regendanspauzes.

Het grappige/opmerkelijke is dat men het neerzet als een feest, terwijl het er op neerkomt dat je talloze kamelen en andere beesten gaat zitten afslachten. Noem het gewoon zoals het is, namelijk.. eten of gegeten worden, al die onzin eromheen daarmee houd je jezelf voor de gek. Is het een feest om zo'n beest af te slachten? Is het feest voor het beest om afgeslacht te worden? Nee, het is puur, eten of gegeten worden.

Walgelijk feest, van walgelijke mensen met een walgelijk geloof. Dieren 'offeren' (vaak met een keukenmesje, door onervaren non-slagers) is sowieso pure domheid en egoisme. Stelletje barbaren. De Salmonella typhi voor iedereen die dit een verrijking van 'onze' cultuur vindt.

Ik snap niet dat mensen nog hierop reageren, ten eerste wat heeft die pica met suikerfeest te maken??veel mensen reageren alleen maar,maar weten niet eens wat een suikerfeest inhoud...je heb namelijk een slachtfeest (totaal offtopic) en een suikerfeest, wat niks anders is dan de afsluiting van de ramadan, dus gaat men hierbij familie opzoeken....


@Korreltje Zout

Je kan beter wetend praten dan ontwetend, geen mens is walgelijk misschien kijk je teveel in de spiegel :)

Ik heb nog suikerbieten in de aanbieding... goede handel!

Wat lult die debiel nou? Die mensen kopen alleen bij hun eigen soort

Ik ga nooit naar moslim winkels en ga verhuizen als ze die rommel in de lokale AH gaan verkopen.

Ik gok dat het onwetendheid is en een gebrek aan koopmansgeest. Als ik bier kan zuipen in Syrië dan hebben ze het daar kennelijk wel.
Wat een achterlijke bashing verder hier in de comments. Ik schaam me dood voor dit land en zijn inwoners.

@Dick Johnson | 10-09-10 | 10:51

Ze verkopen al Halalvlees in de Appie. Doei! Stuur je wel een kaartje?

Al dat gezeik over bang zijn om te boek te staan als moslimwinkel blabla... Face it, het feest is te klein, het is een dag en maar een beperkt deel van de consumenten ( alleen moslims ) doet eraan mee, daarnaast gaat de gemiddelde Achmed toch altijd zijn suikerfeest troep halen bij zijn vriend Ali die een of andere obscure turkse/marokkaanse winkel heeft.

Ga toch lekker dood Nathan Rozema met je bang zijn om te boek te staan als moslimwinkel... Door uitspraken als deze wordt de kloof tussen Christen en Moslim alleen maar groter.

Ok, Hassan gaat schaapie slachten

Achterlijk volk.

Ik weiger mee te werken aan een feest, waarvan ik het gedachtegoed niet ondersteun. Wil ik hier wel geld aan verdienen? Wil ik een economische stimulans die ons de sharia komt brengen?

Meneer de sociaal geograaf, whatever je zelfbedacht functie inhoud. Ik werk hier bewust niet aan mee!

Het is allemaal de schuld van de sociaal geografen!

Suikerbeest?

Dat noem ik geen VOC mentaliteit. Balkie vlieg er maar in.

Klopt! Ik ga nu niet meer naar de HEMA, stelletje overlopers.

En niet alleen ondernemers....

btw, negeren heeft toch niks met negers te maken, toch?

Van mij kunnen ze allemaal een pak suiker krijgen.Maar wel in 1x opvreten.

Allemaal een suikerklontje?

Ah het is morgen dus, en ik wilde gvd nog wel ongestoord in de bioscoop gaan zitten!

@ Luie Kut Student | 10-09-10 | 12:36 |
U viert ook geen Kerst? Of Pasen?

@ 'aah sielug, dierenmishandeling' roeperts: ga eens naar een slachthuis.

@ ondernemers: uitkleden die feestende mosims!

het heeft weinig zin om in te spelen op het suikerfeest.
alle zoet word toch gekocht bij t "eigen volk".

lekker blijven negeren.. wat niet weet wat niet deert

Sarrazin heeft gelijk: groente en fruit-ondernemers.
Bij de Appie zie je ze alleen als ze denken dat het goedkoopste brood in de bonusaanbieding is !
Staan ze met 12 broden die ze dan weer terug moeten leggen omdat ze het niet hebben kunnen lezen.

Reacties op dit artikel zijn gesloten