Aankomende zondag kan op sommige plaatsen tien centimeter sneeuw vallen.

Het wordt echt winter in Nederland. Zeker tot en met het komend weekend houdt de ijzige kou aan en er is ook meer sneeuw in aantocht. Zondag kan op sommige plaatsen tien centimeter vallen.

De komende nachten vriest het tussen de vier en twaalf graden, zo verwacht de weervrouw van RTL Nieuws. De komende dagen is het helder en ligt de gevoelstemperatuur erg laag. Zo voelt het donderdag overdag alsof het tien graden vriest. Wel kan er, als alles goed gaat, deze week geschaatst worden op ondiep water.

Gisteravond en vannacht viel er in grote delen van Nederland al sneeuw. Voor volgend weekend wordt weer sneeuw verwacht. Zondag zou er zo'n tien centimeter kunnen vallen.

Reaguursels

*is dan eindelijk blij met z'n winterbanden*

Rot maar lekker op met die sneeuw. Heb de krassen op m'n bumper al binnen omdat de parkeerplaats een ijsbaan geworden is.

Meer meer meer meer!!!

We gaan allemaal dood!

-weggejorist-

Schaatsen op ondiep water?

Geen sneeuw hier gevallen. Houden zo, kutzooi.

Heb vanmorgen alweer rondjes om die zomerbandtokkies heen kunnen rijden. Staan ze een beetje door te spinnen in die lelijke occasions van ze. Jullie staan een beetje mijn kostbare tijd te verprutsen op die hellinkjes en bij de stoplichten. Winterbanden verplichten voor iedereen en anders een boete of gewoon laten afslepen. Paupers.

Liever geen sneeuw, kunnen we van het weekend tenminste een beetje knap schaatsen

eindelijk, het einde der tijden is nabij, dat wij dat mogen meemaken :-)

Hier ligt niks, houden zo

Heb jij winterbanden op je fiets?

groene sneeuw
Dat zie ik bijna elke dag.

@Schreeuwmeeuw | 30-01-12 | 11:46 |

Dat is dus 20 cm sneeuw zondag.

Ik heb geen winterbanden, maar laat de auto lekker staan. Loop lekker naar mijn werk.

Zondag kan het wel tot 10 centimeter vallen.En dat zien ze dan al meteen zes dagen van te voren en hoe dik het zal vallen.
KNAP HOOR !!!

Sneeuw is altijd beter dan regen...

Dibs | 30-01-12 | 11:40 | niet ok!
vergeet ook die kudtkinderen niet die (onder toezoiend oog van papa en/of mama) lekker sneeuw van je motorkap, dak en kofferklep verzamelen door met hun mouwen (met metalen drukkertjesetc) over je auto heen te vegen.

Ik ken schreeuwmeeuw persoonlijk en eigenlijk gaat hij op z'n fietsje naar een een dorpje 30km verderop om daar te werken bij de action.

En nu maar wachten op een bericht dat een aanrijding aan de vrachtwagenchauffeurs zou liggen.

En, hebben we al een weeralarm van het KNMI?

reCAPTCHA | 30-01-12 | 11:57

Maar wel met winterbanden.

*loopt alvast naar buiten, zodat ik ze niet mis*

he schreeuwmeeuw "Jullie staan een beetje mijn kostbare tijd te verprutsen"......... wat doe je dan hier? Werken met je luie sodemieter! Had de lagere school maar afgemaakt, lullo.

Hebben ze net de boerka verboden krijgen we weer sneeuw...

In Utrecht wordt het 15 centimeter. Tenminste, op de plekken waar Henk Westbroek heeft gelopen

Ligt het aan mij of staat daar 2 keer hetzelfde verhaal over komende weekend en zondag? *opletten Oost*

En toen had ik ook nog een Internal Server Error (500)

HaHaHa....... action Schreeuwmeeuw.............

Horrorwinter. Historisch koud. Ik blijf thuis en ga alvast op zoek naar tulpenbollen om te eten. Alles ligt stil. Help! Gaan de VN hier nog iets aan doen. De USA? Waar zijn ze als we ze nodig hebben? Er moet nu iets gebeuren! Toch?

lekker met mn zomerbandjes in mn occasionnetje glijden en glibberen om schreeuwmeneer zijn kostbare tijd te verdoen...

reCAPTCHA | 30-01-12 | 11:57 | niet ok!
Koninging Beatricks | 30-01-12 | 11:59 | niet ok!
LOL!

In Arnhem ligt ook niets meer, wij hebben Reis.

Maar winterbanden zou eigenlijk iedereen moeten hebben, is ook maar kleine moeite om te wisselen en bespaart je een hoop ellende mocht het sneeuwen of glad zijn.

@swift1.6 vroeger nooit sneeuwballen gegooid zeker? mooie kut jeugd gehad dan, anders niet zo zeiken over kut krasjes op je kut auto, spelen de kids buiten dan is het weer niet goed...

flikker op met die sneeuw en dat pokke ijs met die simpele zielen die het maar over schaatsen hebben

Schreeuwmeeuw heeft na jarenlang sparen eindelijk een setje winterbanden kunnen aanschaffen... Laat hem ook eens een keer blij zijn.

Ja! net zolang de horror winter die voorspelt was.. Eerst zien dan geloven

-weggejorist-

@WhiteTornado.nl | 30-01-12 | 12:08
Precies.Een auto is een voorwerp dat je van A naar B brengt. Waarom mensen. Waarom behandelen zo veel mensen hun auto zoveel krampachtiger dan andere gebruiksvoorwerpen?
Een klein krasje op je auto, nou nou, wat een ramp.

@Schreeuwmeeuw | 30-01-12 | 11:46 : Winterbanden in Nederland?? Die zijn voor mietjes die niet kunnen autorijden.

Op ondiep water schaatsen vind ik trouwens wel een EnoRRRRmEE knappe prestatie zeg!

@scheten-wapper
Het gaat erom dat andere jouw spullen te respecteren hebben en niet te beschadigen.

"Meer" sneeuw.. ligt er ergens überhaupt al sneeuw dan.

Schreeuwmeeuw | 30-01-12 | 11:46 | niet ok!

Rot toch op met je winterbanden, meeloper.

TM | 30-01-12 | 12:25 | niet ok!
Ja inderdaad, daarom staan die stumpers ook allemaal te slippen met hun zomerbandjes. Is gewoon een kwestie van verkeersveiligheid. Ik weet dat jij een enorme rally koning bent die moeiteloos inspeelt op het gladde wegdek maar meestal DENKEN mensen dat ze prima zonder kunnen.

@Zure Boer | 30-01-12 | 12:28
Dat klopt.
Maar toch reageren mensen wanneer de postbode een krasje op hun voordeur maakt heel anders als wanneer er een klein krasje op de auto komt.
En hoeveel mensen heb je al zien tieren om een krasje op hun fiets?
Ik snap niet waarom de auto zo heilig is t.o.v. andere gebruiksvoorwerpen. Het is een ding. Geen verlengstuk van je piemel.

Winterbanden, dat is net zoiets als valentijnsdag.

@geensteelo | 30-01-12 | 12:29
Jep. Vanmorgen lag er een mooi wit dekentje bij ons in de straat. Nog geen 10 cm, maar toch al wel een paar.

Sneeuw is zo 2011.

Het blijft lekker sneeuwen hier (Limbabwe).

Winterbanden zijn bullshit. Ze bieden (-los van het placebo effect-) weinig meer grip of andere voordelen.
Het ENIGE dat helpt in winterse omstandigheden zijn :
SMALLERE banden monteren. Dus lekker van breedte 245, naar 165 (normale 'zomer'band), dan merk je wat.

als je zo stom bent om winterbanden te kopen i.p.v. je rijstijl aan te passen moet je ze toch blijven verdedigen.

Fuck.

Komt eraan?!
Hier sneeuwt het onafgebroken sinds ik mijn neus buiten de deur stak.

@mezelf
Dat is overigens ook wat de meeste "winterband-propagandisten" zien
als de verbetering in grip die ze ervaren ... Ze beseffen vaak niet
eens dat dit komt omdat hun winterbandjes een paar maten smaller zijn dan hun 'zomerbandjes'.

@scheten-wapper | 30-01-12 | 12:33 | niet ok!
Omdat een nieuwe voordeur een paar honderd euro kost om te vervangen en geen enorme waardedaling van je huis betekent. Een paar van die 'krasjes' over je auto en de waarde daalt aanzienlijk, sommigen onder ons willen de wagen gewoon knap houden. Overigens erger ik me ook kapot als iemand iets anders van me beschadigd, ik let namelijk wel op wat ik met andermans spullen doe.

poe poe nou nou, wel 10 centimeter sneeuw...

Piet_Snot | 30-01-12 | 12:38 | niet ok!
Ja dat zal het zijn. Laatst nog in Duitsland geweest en door besneeuwde wegen gereden, was toch wel blij dat ik winterbandjes eronder had i.p.v. zomerbandjes nog afgezien van het feit dat het verplicht is in Duitsland. Man mensen die zeggen dat winterbanden onzin zijn hebben ongetwijfeld geen auto of een of ander koekblik en geen geld voor winterbanden. Want het maakt wel degelijk een wezenlijk verschil!

@Piet_Snot | 30-01-12 | 12:44 |
een paar maten smaller? jij koopt banden in de maat XXL?
Kun je uitleggen waarom een smallere band meer grip zou hebben?
Heb een tijdje in Finland gezeten, maar daar heeft iedere winterband dezelfde breedte als een zomerband.
Enige verschil is dat ze daar niet strooien maar 'spijkers' in de banden draaien, oh en dat ze wel kunnen rijden.

@schreeuwmeeuw
www.biketiresdirect.com...

WhiteTornado.nl | 30-01-12 | 12:08 | niet ok!
buiten spelen staat daar los van. Dat jij meteen de link legt tussen buiten spelen en schade veroorzaken, zegt meer iets over jou. Jij hebt zeker ook niets tegen bezopen vandalen, want ja, heb jij vroeger soms nooit wat gedronken?
Dat heet opvoeden. Van andermans spullen blijf je af.
.
scheten-wapper | 30-01-12 | 12:20 | niet ok!
Jij koopt altijd de aller aller goedkoopste auto met zo veel mogelijk deuken en krassen, toch? is maar een vervoersmiddel en zo is de prijs lekker laag.
Kleding hoeft je ook alleen maar warm te houden, dus een lekkere uitgeslobberde en verkleurde lap stof van de wibra is ook prima.

kutsneeuw

@RockBock | 30-01-12 | 12:56
Hahaha ...
Moet ik dit serieus gaan uitleggen ???
Hoe smaller de band, hoe meer grip.
Gewichtsverdeling etc. blabla

Piet_Snot | 30-01-12 | 12:58 | niet ok!
dat is idd het enige stukje van je plempsel wat wel klopt.

@swift1.6 | 30-01-12 | 13:01
Dus welk deel klopt er niet ??

@Piet_Snot | 30-01-12 | 12:58 |
ach ja! tuurlijk, je hebt gelijk.
Daarom rijden formule-1 auto's ook op van die smalle bandjes!
Dom van me...
Wat lul jij dom uit je nek...
Bij een smallere band heb je meer kg per cm2. Dat klopt maar dat leidt niet per definitie tot meer grip.
Om terug te komen op je vraag: ja, leg me dit eens serieus uit.

er ligt nu 3mm en er zijn al mensen hier in de straat aan het sneeuwruimen, ik zeg hype

@RockBock | 30-01-12 | 13:05
Uiteraard heb ik gelijk, natuurkunde heet dit.

Probeer je ons nu wijs te maken dat je met een formule 1
auto beter de sneeuw door komt ??
wat wil je nou eigenlijk precies horen ??
mongeaul

@Dibs | 30-01-12 | 11:40 |

Daar is de bumper voor...

Hierboven: Kwik-fittie

Even naar beneden scrollen naar:
15 daagse verwachting voor Nederland en voor Belgie
-
members.home.nl...
-
Deze hebben het heeeeeel vaak goed.

RockBock | 30-01-12 | 13:05 | niet ok!
formule 1 auto's rijden meestal niet door de sneeuw op winterbanden. Kijk eens naar rally auto's in de sneeuw. Geen brede sloffen.
www.google.nl...
De smallere banden drukken zich beter in de sneeuw terwijl de brede banden op de sneeuw blijven staan.
.
Piet_Snot | 30-01-12 | 13:03 | niet ok!
dat winterbanden geen nut zouden hebben. En het rijstijl verhaal klopt half. uiteraard moet de rijstijl maangepast worden aan de omstandigheden. Je kunt wel je eigen rijstijl aanpassen maar het gedrag van anderen niet. En juist dat gedrag van anderen, het onverwachtse zeg maar, zorgt voor de risico's.

RockBock | 30-01-12
Man! geen aandacht aan gasten zoals Piet_Snot.Ze hebben gewoon geen idee!

@swift1.6 | 30-01-12 | 13:16
Geheel Correct ,
maar ik was slechts degene met het smalle-banden verhaal.
over rijstijl heb ik me nergens uitgelaten :o)

@spooked | 30-01-12 | 13:17
U legt er in de winter gewoon een maatje breder op ?
Omdat het kan ...
Lol

Piet_Snot | 30-01-12 | 13:21 | niet ok!
u hebt gelijk, ik heb maar half gekeken. De rijstijl kwam van de post onder de uwe vandaan en werd geplaatst door piet precies | 30-01-12 | 12:42 | niet ok!
Ik hoop dat u ziet waardoor de verwarring kwam, afgezien van het niet goed opletten van mijn kant.

@swift1.6 | 30-01-12 | 13:26
Ja, da's mijn broer ...
Maar ik was het zwarte schaap van de familie.

@Piet_Snot | 30-01-12 | 13:10 |
Bedankt voor de heldere onderbouwing van je stelling.
Een formule 1 auto in de sneeuw lijkt me onverstandig, die hebben zelfs met regen al moeite.
Ik probeer alleen te zeggen dat de 'hoeveelheid' grip niet alleen afhankelijk is van de druk per cm2. Ook het profiel, de samenstelling van het rubber, de hardheid van de wang en, zeker niet onbelangrijk, de grootte van het contactoppervlak.


Even wat gerekend: gewoon voor de lol en niet voor piet snot.
een band een 1cm smaller maken levert een verhoging op van de druk per cm2 van nog geen 2 ons per cm2.
Er is meer winst te halen op grip-technisch vlak door een paar grindtegels in je auto te leggen.

Winterbanden, zomerbanden... Verhalen van mensen die zich door de mega-hoax van de 21e eeuw hebben laten naaien. Winterbanden (beter: sneeuwbanden) hebben enkel effect op sneeuw. De Nederlandse wegen worden tegenwoordig al eind augustus bestrooid uit angst voor de problemen van de afgelopen jaren, dus er ligt geen sneeuw op belangrijke wegen. Ja, in die vinex-wijken natuurlijk wel, daar moet je ff oppassen.
Die dwazen die het halve jaar op zwarte velgen rijden om te laten zien dat ze op winterbanden rijden, hebben dus gezorgd voor een onveilige situatie omdat winterbanden:
- boven 7 graden celcius niet gebruikt moeten worden
- minder goed water afvoeren dan zomer- of 4-seizoenenbanden
- slechts een paar jaar meegaan door versnelde veroudering van het rubber
- in de zomer "opgereden" worden wat dus ook snel gebeurt

Vanmorgen fijn op mijn 4-seizoenenbanden gereden, niks aan het handje. En ja, hier lag de "meeste" sneeuw, voor wat het waard is.

Ik ga mijn kerstboom weer zetten!

Vandaag dus een concert van de winterband.......

@RockBock | 30-01-12 | 13:43
Sorry , Je vergeet volgens mij je berekening bij te voegen?
Dus je roept maar wat op dit moment.

En ik zou het toch echt eens opnieuw uitrekenen ,
want de druk stijgt namelijk exponentieel met de verkleining
van het contactopppervlak. En met ca. 250-300 kg per wiel is dat significante winst. Het zal je verbazen.

@Piet_Snot | 30-01-12 | 13:52 |
Nu maak je een grapje, gekke vent.
De druk (kg/cm2) stijgt toch echt lineair met het afnemen van het oppervlak (cm) en een gelijk blijvende massa (kg).
Maar goed, met deze opmerking geef je overtuigend aan dat je uit je nek lult.
ik wil je best de aannames en getallen mailen die ik net gebruikt heb maar ik vrees dat je het niet zult begrijpen.
Oh ja, oppervlak schrijf je met twee p's. Drie is echt te veel.

F = p . π . D² / 4

Winterbanden geven ook meer grip in de sneeuw door het profiel. Of daar dan ook nog steeds opgaat of je met een smallere band meer grip hebt betwijfel ik.

Als je die sneeuw auto's in IJsland ziet dan hebben die toch wel degelijk extreem brede banden.

Vergelijken met een rallyband met spikes is natuurlijk wel helemaal kolder. Die werken op een compleet ander principe. Als ze die band te breed zouden maken heb ze eerder teveel grip.

Als het er echt op aan komt dan maken ze die banden met spikes ook gewoon heel breed.

@Piet_Snot | 30-01-12 | 14:18 |
kneus....
Die formule is leuk als je de theoretische kracht wil berekenen die je met druk in een ronde cilinder op een zuiger kan uit oefenen...
Lekker relevant.

Voor beide heren; www.ikhebeenvraag.be...

Of niet, en discussieer vrolijk verder.

@MeesterZ | 30-01-12 | 14:39 |
Bedankt! Lijkt me een duidelijk verhaal.
Met Piet_Snot discussieer ik niet meer, die heeft geen idee waar hij het over heeft.

@Caveman48 | 30-01-12 | 13:11 |

Dat een bumper gemaakt is om de rest van je auto enigszins te beschermen wil niet zeggen dat ik hem daar dan ook graag voor gebruik.

Schijtloof word ik ervan,is t al maanden bewolkt wind en regen,en nu word t weer te koud met sneeuw..bleh,dat is veel leuker in de kerstvakantie en niet in periode's dat mensen er voor hun werk of school op uit moeten....

Laat het lekker in hjet noorden sneeuwen, ik zit niet op die bagger te wachten.

Dat gelul over zomer- en winterbanden schept uiteindelijk niet echt een band..

krijgen dan ook weer dat gezeik van die buitenlanders over een elfstedentocht gadverdamme

@mooi-ja-weer | 30-01-12 | 12:33 : Je hoeft echt geen 'rallykoning' te zijn om gewoon rustig naar je werk en terug te rijden. Zeker niet als je in het Westland woont en alleen maar over provinciale alsmede snelwegen hoeft te rijden. Wat piet precies | 30-01-12 | 12:42 zegt dus.

WInter banden in dit land zijn nutteloos. Voor die twee dagen sneeuw is het reinste kapitaal vernietiging. Als je een beetje normaal kan auto rijden en je let op je snelheid en andere weggebruikers dan kun in dit laffe kudtlandje prima doorkarren op je mooie zomerbandjes.

@Kyoka | 30-01-12 | 15:37 Probeer jij maar eens weg te komen in 10 cm sneeuw; het profiel zit zó vol en dan ga je glijden. Dat vertel ik je als tevreden gebruiker van zomer- en winterbanden.

De PVV is boos omdat Nederland nog niet overdekt is. De Blonde Leider twittert dat het een schande is dat de Koningin op wintersport gaat terwijl er hier genoeg sneeuw ligt.

Heb vanmorgen alweer rondjes om die zomerbandtokkies heen kunnen rijden. Staan ze een beetje door te spinnen in die lelijke occasions van ze. Jullie staan een beetje mijn kostbare tijd te verprutsen op die hellinkjes en bij de stoplichten. Winterbanden verplichten voor iedereen en anders een boete of gewoon laten afslepen. Paupers.
Schreeuwmeeuw | 30-01-12 | 11:46 | niet ok!
*rustig op zomerbandjes doortuft*
Op de snelweg haal ik je weer wel in met je Kia.

Maar winterbanden zou eigenlijk iedereen moeten hebben, is ook maar kleine moeite om te wisselen en bespaart je een hoop ellende mocht het sneeuwen of glad zijn.

mooi-ja-weer | 30-01-12 | 12:06 | niet ok!
Ik moet ze eerst nog om een set velgen laten leggen die ik heb liggen. Het is nu bijna februari, ik denk dat ik maar nieuwe zomerbanden aan ga schaffen.

Kudt zeg. Moet ik dit weekend op en neer naar Limburg met mijn zomerbandjes. Zij die sterven gaan groeten u.

Vorig jaar kwam ik erachter waarom ik een pleuris hekel had aan sneeuw. Ellendige vertragingen, gigantische files, fucking koud..glad en het hele land ontwricht. Zout crisis, verkeerscrisis, OV crisis. Als het op nieuw aankomt, falen we als geen ander.

winterbanden
zomerbanden
lentebanden
herftbanden
zwembanden
hijsbanden
zwartebanden
haarbanden
binnenbanden
buitenbanden
videobanden

we verbreken de banden

nieuw = sneeuw *

.....denk dat ik links voor en rechts achter een winterbandje laat plaatsen....beetje risico-spreiding....

.....denk dat ik links voor en rechts achter een winterbandje laat plaatsen....beetje risico-spreiding....

Eerst zien dan geloven. Hier ligt nauwelijks iets. Nou ja, hier en daar een hoopje mensen stront.

Ik zou vier thuiskomertjes nemen. Als je de naamgeving mag vertrouwen.

Nu snap ik waarom al die Finnen bontkragen dragen, die hebben het voorzien, zoals de mayas dit ook deden mbt 2012

Zure reacties van de zomerbandtokkies hier. Pure afgunst. Jullie willen eigenlijk ook allemaal een mooi setje winterbandjes onder de wagen. Vandaag ook weer zo'n sufgerukte zomerbandrijder in z'n Suzuki Alto moeten aanduwen. Ga van m'n asfalt af. Blijf thuis ofzo. Met een echte baan zou je geen slooprommel hoeven te rijden.

Wat is dan een echte baan?!?! Een vuilnis- en rioolman vind ik ook echte banen, en die verdienen veel meer dan wat ze krijgen. Die betekenen tenminste wat voor de algehele gemeenschap. Waarschijnlijk zit jij binnen, achter een bureau, klagend over het weer buiten... Moet je eens een keer aan die mannen denken, met je leasebak onder je reet waarvan je zomerbandjes mooi bij de onderhoudsgarage gestald liggen!!!
Nee klopt, ik heb ook geen winterbanden, ik heb gewoon 2 setjes wielen met zomerbanden. Schrale wielen met nieuwe banden voor de winter, en aluminium wielen met gladiaaltjes voor de zomer... Geloof mij, dat is rendabeler in NL als winterbanden aanschaffen...

Maar winterbanden zou eigenlijk iedereen moeten hebben, is ook maar kleine moeite om te wisselen en bespaart je een hoop ellende mocht het sneeuwen of glad zijn.

mooi-ja-weer | 30-01-12 | 12:06 |
Nou, ik moet eerlijk zeggen, ik heb nu Michelin wintersloffen eronder liggen, die vorig jaar als beste uit de ANWB-test rolde, maar winterbanden sturen niet echt lekker en zijn ook niet zo super boven de 7 graden.. Achteraf gezien had ik er gewoon een nieuw setje Michelin zomerbanden onder moeten gooien.. (A-merk zomerband, merk je dus vooral ook in de winter, volgens een vriend van me..).

hebben dus gezorgd voor een onveilige situatie omdat winterbanden:
- boven 7 graden celcius niet gebruikt moeten worden
- minder goed water afvoeren dan zomer- of 4-seizoenenbanden
- slechts een paar jaar meegaan door versnelde veroudering van het rubber
- in de zomer "opgereden" worden wat dus ook snel gebeurt
Osepharium | 30-01-12 | 13:44 | niet ok!
.
Je moet wat minder verhalen geloven die ze in de kroeg vertellen.
Niet boven de 7 graden?
Zeker wel. Wordt alleen afgeraden omdat ze dan veel harder slijten.
Waterafvoer is gewoon beter, net als de grip in de regen. Probeer maar eens uit.
Snellere veroudering van het rubber de oorzaak dat ze maar een paar jaar mee gaan? Nog nooit last van gehad. Of rijdt jij maar 1000 km per winter?
Wel zijn ze eerder op, omdat ze meer profiel nodig hebben. Een winterband is afgeschreven als winterband vanaf (ik dacht) 4 mm profiel. Maar dat laatste rijd je gewoon in de zomer op.

kudt sneeuw

Winterbanden zijn overrated! enige wat echt help is een 4X4 rijden.

Reacties op dit artikel zijn gesloten