Webwinkels zijn de dupe van de storingen die ING de afgelopen dagen teisterden. Door de regelmatige downtime van internetbankieren van de bank, lopen de webwinkels klanten en inkomsten mis.
De branchevereniging van webwinkels, Thuiswinkel.org, gaat dan ook een brandbrief sturen aan de Nederlandse banken en Currence, zo schrijft Webwereld vandaag. "Met een jaaromzet van 9 miljard kost het miljoenen als iDeal enkele dagen onbereikbaar is", stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "Wij willen de banken aanspreken op de robuustheid van het systeem. Het is niet één of twee keer gebeurd, maar er zijn keer op keer storingen."
De branchevereniging wil beter geïnformeerd worden als er een storing is. "Nu moeten we dat steeds uit de pers vernemen." Of de schade te verhalen valt, wordt betwijfeld. "In de kleine lettertjes van de banken staat dat het onmogelijk is deze schade te verhalen. We gaan er nog wel naar kijken, maar ik heb er weinig fiducie in dat het gaat lukken."
Sinds zondag kampt de website ING met grote problemen. Klanten kunnen niet of zeer beperkt gebruik maken van internetbankieren.
Reaguursels
Tja dat is wel een beetje het risico van ondernemen, je kunt ook Ideal niet gebruiken.
DaveDH | 25-01-12 | 15:33 | niet ok!
Wat een onzin. Als je iets nodig hebt koop je het toch en als het in een webwinkel goedkoper is wacht je toch gewoon tot de storing over is. Dus als ING niet meer kapot is krijgen we straks gezeur van webwinkels dat ze de grote drukte niet aankunnen?
deministerpresident | 25-01-12 | 15:34 | niet ok!
Ja dat krijg je er nou van webwinkels, een beetje kosten van een winkel dumpen en er dan achter komen dat daar nadelen aan kleven. Tja, ondernemen is risico nemen.
BombaAriba | 25-01-12 | 15:34 | niet ok!
Nou nou nou, alsof mensen die aankoop even niet kunnen uitstellen. Krijg je zo weer een piek, geen gezeik iedereen rijk(er)!
Frederik Vijf | 25-01-12 | 15:35 | niet ok!
deministerpresident | 25-01-12 | 15:34
BombaAriba | 25-01-12 | 15:34
U vindt dat ING geen enkele blaam treft?
Sjaak1293 | 25-01-12 | 15:35 | niet ok!
Ach wel nee, het is de 25ste dus sowieso heeft niemand meer geld deze week. Dus met dat mislopen van transakties zal het wel meevallen.
Bigi Bana Boy | 25-01-12 | 15:36 | niet ok!
ik betaal sowieso altijd al met een enveloppe. Hup de brievenbus in en klaar. Dat maakt geen zak uit qua levertijd.
sufkut | 25-01-12 | 15:36 | niet ok!
Ben het eens met deministerpresident. Kon gisteren iets niet bestellen, maar vandaag lukte het wel. Dus wat is het probleem?
Hoefnagel | 25-01-12 | 15:38 | niet ok!
Gisterochtend zonder problemen met ideal ING betaald. Dus het is blijkbaar niet landelijk.
koffieboer | 25-01-12 | 15:40 | niet ok!
gewoon proberen te verhalen op de ing
Flapgeit | 25-01-12 | 15:41 | niet ok!
Uit de comments blijkt wel weer dat de meesten hier geen idee hebben hoe het er in 2012 in de echte wereld aan toe gaat. Geen geld op de 25e. Betalen per envelop. Dan koop je het later. Zucht. Nostalgie of domheid.
bbbachstra | 25-01-12 | 15:42 | niet ok!
koffieboer | 25-01-12 | 15:40
Een website is niet landelijk (iets met www). Alleen sommigen komen erdoor en anderen niet...
Sjaak1293 | 25-01-12 | 15:43 | niet ok!
'Met een jaaromzet van 9 miljard kost het miljoenen als iDeal enkele dagen onbereikbaar is' Ach jeetje, die arme mensen komen wat tekort.
Shani Tinko | 25-01-12 | 15:44 | niet ok!
Webwinkels kunnen ook gewoon op rekening leveren maar als ze dat risico ook al niet willen nemen moeten ze ook niet zeiken.
realisme goeroe | 25-01-12 | 15:49 | niet ok!
Shani Tinko | 25-01-12 | 15:44
Ik begrijp dat voor u een onrechtvaardige situatie omgekeerd evenredig is aan de hoogte van het ermee gemoeide bedrag? Hoe meer geld er in omgaat, hoe minder recht van spreken?
Sjaak1293 | 25-01-12 | 15:50 | niet ok!
ING is toch ook wel de laatste bank waar ik mee in zee zou gaan.
joemiejas | 25-01-12 | 15:54 | niet ok!
DaveDH | 25-01-12 | 15:33
En als je reist met de trein, loop je het risico op vertraging. Als je vliegt, loop je het risico dat je bagage kwijt raakt. Als je een internetaansluiting bij Ziggo hebt, loop je het risico dat je een weekend zonder internet zit. Voor dat soort acties vraag jij je geld ook niet terug?
Handige Harrie | 25-01-12 | 15:55 | niet ok!
Het zal wel meevallen. Meeste winkels hebben meerdere betalingsmethoden. En sinds wanneer is er een branchevereniging? Thuiswinkel.org zijn een stel afzetters die voor een % van je omzet je een gifje laten plaatsen op je site.
Merkava | 25-01-12 | 15:59 | niet ok!
@Bigi Bana Boy: Hoezo, de stufi is net weer binnen!
Sarcasticbastard | 25-01-12 | 15:59 | niet ok!
Ga dan ook naar een echte bank.
neworder | 25-01-12 | 16:04 | niet ok!
En daarom vertrouwen de banken elkaar niet meer. Er zit inmiddels zoveel digitale shit in het systeem dat de fan erdoor vastloopt.
jaco | 25-01-12 | 16:05 | niet ok!
Handige Harrie | 25-01-12 | 15:55
Nee.
DaveDH | 25-01-12 | 16:08 | niet ok!
bbbachstra | 25-01-12 | 15:42: Tis goed visweer, ik hap :)
Als de super of het tankstation pinstoring heeft vind je 't toch ook fijn als die oude rolapparaten voor je creditcard 't nog doen lijkt me? Of wat doe jij dan in zo'n geval, nee sorry da's te ouderwets pomp m'n tank maar leeg? Toen ik nog een winkel had heb ik zovaak bij een storing met de hand dingen moeten doen. Dat heet klantvriendelijkheid vind ik ook al zit je tot 22:00 te pielen met je administratie daarna. Ik dacht dat meerdere mensen wel zo praktisch waren.
sufkut | 25-01-12 | 16:13 | niet ok!
deministerpresident | 25-01-12 | 15:34
BombaAriba | 25-01-12 | 15:34
U vindt dat ING geen enkele blaam treft?
Sjaak1293 | 25-01-12 | 15:35 | niet ok!
Nee, aangezien dit met echte winkels ook zo is, als er een schietpartij is in een winkelstraat en die straat word 3 dagen gesloten of langer vanwege onderzoeken dan kan ook niemand meer winkelen en dan lopen die winkels ook inkomsten mis.
Dus als er een storing is dan is dat maar zo, denk je dat de ING dat prettig vind?
AmericanDad | 25-01-12 | 16:14 | niet ok!
binnenkort mogen ze van Brein toch niets meer verkopen via het internet, want die dvd-tjes zijn in Engeland veel te goedkoop, kunnen ze vast wennen.
En dat DVD-tje verkopen ze morgen ook nog.
nu even niet | 25-01-12 | 16:16 | niet ok!
Zondag nieuwe maar slecht geteste software geïnstalleerd?
Ja ING, Testsystemen zijn inderdaad duur en zitten De Bonus in de weg.
Moi | 25-01-12 | 16:17 | niet ok!
Sjaak1293 | 25-01-12 | 15:35 |
De ING treft wel blaam, nl. voor het verrotte systeem waarin we opgesloten zitten, niet voor verlies van webwnkels. Dit is gewoon pech, als je als winkelier afhankelijk bent van dit soort dingen moet je een back-up-plan hebben
deministerpresident | 25-01-12 | 16:21 | niet ok!
hen treft blaam omdat ze de juiste mensen niet hebben om het goed op te lossen en als men ze wel kan krijgen er niet voor willen betalen. dat gaat zo al 3 jaar bij ING. En daarom gaat het nu mis.
-Wil- | 25-01-12 | 16:34 | niet ok!
Je kan natuurlijk ook gewoon zaken doen met een echte bank.
ING is als de ov chipkaart onder de betaalpasjes.
Beëlzebul | 25-01-12 | 16:40 | niet ok!
AmericanDad | 25-01-12 | 16:14 | niet ok!
Als er een schietpartij is in een winkelstraat en die straat word 3 dagen gesloten of langer vanwege onderzoeken dan kan ook niemand meer winkelen en dan lopen die winkels ook inkomsten mis.
En dan wordt er dus ook over compensatie gesproken:
www.binnenlandsbestuur.nl...
Geenstijlfiguur | 25-01-12 | 16:48 | niet ok!
Prutsbank, jaaaren geleden al mee gestopt na het fiasco geld opnemen na verloren pas, kan gewoonweg niet.
Gab3 | 25-01-12 | 17:20 | niet ok!
@sufkut: als er een pinstsoring bij een tankstation is, kun je een automatisch-incasso formulier invullen. Dan wordt het van je rekening afgeschreven. Rolapparaten voor creditcards hebben tekstations echt niet meer.
.
Wat ik even niet vat; men heeft het over een ideal storing; ideal werkt gewoon, het is de ING die storing heeft. Hoeveel klanten zitten er bij de ING en echt alleen bij de ING die iets niet kunnen kopen? Dat zal nog best wel wat mensen zijn, maar zeker niet 'alle nederlanders' ofzo.
.
Dus.. ik wil iets op internet kopen en mijn ING doet het niet (theoretisch, want ik zit niet bij ING).. wat dan? Dan koop ik het een dag later als ING het weer wel doet.
.
Webwinkels moeten niet zo mopperen. Goed, het was beter geweest als alles zou werken, maar als ze hierdoor in de problemen komen, door 1 bank met tijdelijke storingen, dan is er iets anders mis in hun bedrijf..
zik | 25-01-12 | 17:26 | niet ok!
Een beetje webwinkel heeft meerdere betaalmethodes zoals paypal en CC.
XaleX | 25-01-12 | 17:43 | niet ok!