De kans dat de Elfstedentocht binnen drie weken wordt gereden is miniem.

De kans dat de Elfstedentocht binnen drie weken wordt gereden is miniem. Die kans is nu ongeveer 1 procent, zo blijkt uit de speciale Elfstedenbarometer.

Het vriest pas een paar dagen, maar toch is heel Nederland al in rep en roer vanwege een Elfstedentocht. Zo ook Erben Wennemars, die andere wedstrijden afzegt zodat hij zich optimaal kan voorbereiden op de 'tocht der tochten'. Allemaal voor niets, blijkt nu. De Elfstedenbarometer koppelt de Friese weersverwachting aan de ijsgroei en vergelijkt die met de laatste vijf edities van de wereldberoemde schaatstocht. En daaruit blijkt dat de kans op een Elfstedentocht dit jaar vooralsnog minder dan een procent is, schrijft persbureau Novum Nieuws.

Desondanks blijft het wel ijskoud in Nederland. Vannacht dook het kwik voor het eerst deze winter onder de min tien graden Celsius. De vrieskou duurt in ieder geval tot halverwege volgende week met overdag veelal temperaturen onder het vriespunt.

Reaguursels

Komt er niet, maar we hebben wel mooi schaatsweer!

50% kans: hij komt er of hij komt er niet. Voor de rest niet teveel over zeuren.

Minder dan 1%...klasse dat ze dat zo keurig precies kunnen voorspellen. Doet denken aan klimaatmodellen die heel precies een stijging van 4,65 graden in het jaar 2250 verwachten.

Gelukkig, al die pokkenkou

Ik heb zoon gevoel dat ik em ook nooit ga meemaken. Lekker belangrijk ook. Liever een warme winter dan een hele koude.

Pfff in 87 lagen de mensen bijna in zwembroek te kijken naar 199 km klunen en 1 km schaatsen. Het kan wel als je maar wil.

Pfff in 87 lagen de mensen bijna in zwembroek te kijken naar 199 km klunen en 1 km schaatsen. Het kan wel als je maar wil.

Pffft...Elfstedentocht...

Elk jaar weer het perfecte excuus voor men om zich even niet druk te maken om de crisis oid maar gewoon om een schaatstochtje...

Doe maar volgend jaar, kan ik tenminste meedoen

Gelukkig. Kunnen we er nu over ophouden dan?

Ik wil, dat die Grieken ons de winter doorhelpen.

rot op Hollanders met jullie Elfstedentochtkoorts, we zitten niet op jullie te wachten in het heitelân

Met het huidige klimaat komt die Elfstedentocht er NOOIT meer. En terecht. Kudtkou

Na die hondsberoerde film van gisteravond op Ned 1 hoeft het van mij ook niet meer. Wat een beschamende vertoning was dat...

Het gaat komende week alweer dooien. Hoe kunnen mensen nou praten over een Alvestêdetocht?

De kaarten zien er toch goed uit hoor, ik denk dat het een kwestie van tijd is.. ik gok op 12-02-12.

@Handige Harrie
Op de LT zie je dooi, dat geeft zowel GFS en NC al heel de winter aan.. van de LT moet je je niks aantrekken. Maandag werdt er gezegd dat de kou op maandag al was afgelopen, het gaat nu iig tot woensdag / donderdag door.

Zijn er al ijsberen gesignaleerd?

@ BlackDeathMetal
Ben er geboren, maar kom er het liefst zo weinig mogelijk.
Als ik aankom op station Heerenveen, dat er uit ziet als een pas gebombardeerd Bagdad, krijg ik al vluchtneigingen, man wat een afgang.

yuck fou | 02-02-12 | 11:24 | niet ok!
Je moet niet alles geloven wat de klimaatmafia je op de mouw probeert te spelden. De kans dat er ooit nog een Elfstedentocht verreden wordt is 100%.

@ The immortal | 11:18 |"Pfff in 87 lagen de mensen bijna in zwembroek te kijken naar 199 km klunen en 1 km schaatsen. Het kan wel als je maar wil."
---
1987 is nooit gereden

Dooi, kom er maar in!

100% anti-fries

Je hebt gelijk ik zat er een jaar naast.

'toch is heel Nederland al in rep en roer'
Onzin, de media zegt dat Nederland in rep en roer is! Dus dan is dat zo? Heb nog niemand in rep en roer gezien..
Het is een beetje koud ja, whatever!

Laat die nonsense ook maar achterwege, aldi verkeersinfarcten, aldi veel te dure kamertjes, aldat mediageneuzel etc.
Zoals zo vaak zijn herinneringen waardevoller dan de herbeleving.

Trouwens:
Beetje voorbarig van alle media om bij 5 tot 10 nachtjes matige vorst alweer te denken aan een tocht!;
Ik zag eergister - Dus we hadden toen welgeteld 2 vorstnachten achter de kiezen - Al erover speculeren...
---
Ik heb er zelf drie (welbewust=volwassen) mee mogen maken;
En geloof me: Je hebt minstens 10 nachten Strenge Vorst (-7 tot -15) nodig. En vooral geen sneeuw-ellende etc wat vorig jaar de das omdeed

www.omropfryslan.nl...

@FredFlinstone
Dat is onzin, in 1997 sneeuwde het ook, in 1963 sneeuwde het ook. Je moet gewoon stabiel weer hebben met overdag net onder nul (-5 is ook prima) en dan 's nachts matige tot strenge vorst.
Als er eenmaal ijs ligt is wind helemaal niet zo erg.

Het verschil met de laatste jaren is dat we nu 15 dagen vooruit kunnen kijken met enige betrouwbaarheid daar een trend uit kunnen halen. En dat ziet er goed uit voor een eventuele elfstedentocht.

Ik zie dat rep en roer ook nie echt.
ja de media maar die zijn altijd wel ergens van in rep en roer.

we zien het wel gebeuren of niet.

Gelukkig, scheelt aardig wat unox-ergenis.

@Gadaffi,

Is ook geen wonder, H*erenveen, daar noem je wat. Nee man, 058 rulez in Friesland, en wat die Hollanders betreft, niemand zit hier op jullie te wachten

Áls ie er komt, wordt ie verziekt door scooterkleautzakjes die over de route gaan scheuren. Da's anno nu.

@CHS42 | 02-02-12 | 11:45 | niet ok!
Dan stoppen we ook gelijk met geld overmaken.

@CHS42
Ik denk de economie van Friesland wel ;)

niet te hopen dat hij komt, ik ben hovenier, sterf van het werk, maar kan niets doen........ Dooien moet het, als de brandweer!!

@xzaz2, dat weet ik zo niet, alles wat kapot gaat en de nodige politieinzet kost ws. weer meer dan het oplevert.

@024, wanneer maak jij dan geld over?

@CHS42
Politieinzet? Kosten? Leren ze je daar geen rekenen?

BlackDeathMetal | 02-02-12 | 11:22 | hear hear!
Echt lachen met of nee, om die lui. Het valt mij altijd weer op hoe het vrijwel alleen maar Hollanders zijn die met een weekje vorst in het vooruitzicht over een Elfstedentocht beginnen. TMG, RTL, HvN, DWDD, en PenW stappen in, ENG-ploegen worden langs de rayonhoofden gestuurd (die niet thuis zijn, want gewoon dagelijks brood verdienen), en na drie nachtjes vorst wordt op NED1 "De Hel Van '63" ingestart. Weerberichten worden overdreven ("het wordt morgen -7 overdag" en dan is het -2), "vandaag gevoelstemperatuur -18" (vanochtend een uur in de zon gelopen, heerlijk); en dan zeggen ze dat de Friezen gek zijn.

Morgen komt er "een pak sneeuw". In de spits hoop ik, zodat de boel in het Westen en op het spoor weer zwaar vertraging oploopt. Dat ze in het weekend en masse door het ijs zakken en in wakken schaatsen, is het enige pluspuntje aan dit domme geouwehoer. Volgend weekend dooit het en over 2 weken is iedereen het weer vergeten. Gelukkig barst dan voor hetzelfde domvolk het carnaval los, en de door velen als één van de domste Friezen geziene Rinus harkt daar een klein fortuin mee binnen. Nuvere lju, die Hollanders.

Om frieland op de kaar te krijgen is er 3,5 miljoen betaald om een politieserie daar te laten spelen.

Twee dagen vorst levert voor deze provincie al meer publiciteit op dan 3,5 miljoen aan rtl4 geven.

Kans op elfstedentoch miniem?
Ik zie de laatste dagen de temperaturen in de voorspellingen steeds verder dalen. Ook het mogelijk einde van de vorstperiode wordt steeds vooruitgeschoven. Als dit nog enige dagen aanhoudt, kan die tocht er zo maar komen.
*Captian Obvious Signing Off*

Benieuwd of die gekke Jacob Brandsma de elfstedentocht dit jaar weer gaat doen (inclusief zwemmen). Geen elfstendekoorts, maar gewoon willen is kunnen ;-)
nos.nl...

@Zuidberg_Fan | 02-02-12 | 11:16
Tja, als ze zeggen "de kans is tussen de 1 en 60%" dan wordt er weer geklaagd dat het een te ruime schatting is.
@zetje01 | 02-02-12 | 12:08
Het gaat niet alleen om de temperatuur, maar ook over de kwaliteit van het ijs. Zo gaat het morgen sneeuwen, wat funest is voor de kwaliteit van het ijs.
De temperaturen lopen in de voorspellingen trouwens langzaam op. Op dinsdag kan het overdag alweer boven nul worden.

dopinie | 02-02-12 | 12:00 |
Toch wel lastig zeker om vanuit het verre Fryslân het onderscheid tussen Hollanders (in het Westen dus) en de Carnavalsvierders in het zuiden (de Brabanders en Limburgers) te zien....

Verder heb je wat mij betreft wel gelijk, alleen jammer dat je mij dan weer een hoop ellende op de weg toewenst in de spits morgen...

Ik vaar helemaal blind op de uitspraken van de president van Friesland; Piet "oooooaaaaaaaaa" Paulsma de Boskabouter.
Hoe een volk kan vervallen: van Krutte Pier naar Piet de "Lieeeger" (leugenaar - vrij vertaald).

@ xzaz2 | 11:43 |
In 63 en 97 begon het pas te sneeuwen toen er al een flinke laag ijs lag (voor zover ik me kan herinneren);
Daarbij deze sneeuw was stuifsneeuw en niet van die vette-plaksneeuw die we verleden jaar (of eigenlijk begon het al november 2010) hadden.
Er lag geloof ik amper een laag ijs op de bonkervaart etc en daar die dikke laag sneeuw op; Daarna hadden we een soort dooiperiode tot Kerst 2010; Toen begon er weer zo een pak te vallen.
Na Oud en Nieuw 2010/2011 hadden de weermannen het erover dat we een flinke dooiperiode nodig hadden.
Deze kwam voor Noord-Nederland nooit; zodoende dat daar tot bijna maart 2011 alles onder het sneeuw lag...
Al met al. Voor een goede ijslaag (min 12 tot 15 cm) Heb je dus een flinke vorst-periode nodig en de isolerende sneeuw helpt daar niet bij!
Daarom blijf ik bij mijn standpunt:
Als er verleden jaar totaal geen sneeuw had gevallen, had er mijns inziens wel degelijke een Tocht verreden kunnen worden!
---
Wat betreft wind: daar heb je gelijk in. Als er eenmaal ijs ligt, werkt wind als extra chill-factor (gevoelstemperatuur etc)
---
Wat betreft je weersvoorspelling over 15-dagen?:
Daar zit nu net de Crux.
OMDAT men nu over meer dan 10 dagen kan voorspellen, denkt men een en ander met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Tocht te kunnen voorspellen.
Echter men vergeet echter een ding; Na een periode van ongeveer 3 tot 5 dagen wordt de waarschijnlijkheid alsmaar kleiner. Ofwel, de voorspellingen kunnen niet altijd uitkomen hoe verder men in de toekomst kijkt.
---
Dus daarom mijn stelling:
"De media loopt op de Hoempapaband voorruit"
---
---
Daarbij: Ik zou het hartstikke leuk vinden om elk jaar zo een tocht te hebben; Helaas, wonen we in een kikkerlandje, dus er kunnen periodes bij zijn (63 tot 85 zat er ruim 2 decennia tussen) dat de omstandigheden er niet zijn!

Met 40% van de EPS-pluimen is vorstbereik lijkt me de kans op een Elfstedentocht toch echt een stuk groter dan 1%, misschien wel 4%!

Mooi! Dan hoef ik niet met plaatvervangende schaamte aan mijn buitenlandse collega's uit te leggen waarom we zo debiel doen over een rondje schaatsen.

@FredFlinstone
True true, maar er ligt bijna overal al ijs.. kijk maar op ijsdikte.eu. Natuurlijk na 5 dagen is de onzekerheid veel te groot en dit veranderd dan ook weer elke run. Maar elke run ziet er tot nu toe prima uit.

Wel een beetje sneu voor die Friezen;één keer per zoveel decennia iets wat lichtjes in de buurt komt van carnaval,de stumpers.

frenkievee | 02-02-12 | 12:15 | Ik woon daar niet (meer).
Ik sprak over het zgn. 'domvolk', en dat is overal voorradig.
Wat betreft de Vrijdagspits Des Doods.. ach, toewensen.. nee.
Maar om de drama's die een beetje sneeuw in dit land teweeg brengt moet ik altijd wel een beetje grinniken.

@K.Zwellever | 02-02-12 | 12:34
Inderdaad. Doorgaans hebben ze leuke feestjes, maar zo af en toe komt er iets langs wat lijkt op carnaval.

volgens de bookmakers komt die nu ook niet meer nee. gratis geld op te halen dus met een weddenschap www.wedden-op-sport.com...

Geen probleem! Wij zitten lekker in Spanje.
En geen bevroren waterleiding.

K.Zwellever | 02-02-12 | 12:34 |
Ik heb ook met ze te doen. Carnaval gun je niemand.

Die Friezen zijn al net zo bezopen hysterisch over dat schaatsgedoe, dat steeds niet doorgaat als Brabi's over dat stomme carnaval.

The immortal | 02-02-12 | 11:33 | niet ok !Je hebt gelijk ik zat er een jaar naast.

2 jaar naast,in 85 dooide het toen ie werd verreden.

dopinie | 02-02-12 | 12:36 |
"Ik sprak over het zgn. 'domvolk', en dat is overal voorradig."
Klopt, hoef je alleen maar om je heen te kijken....
.
"Wat betreft de Vrijdagspits Des Doods.. ach, toewensen.. nee.
Maar om de drama's die een beetje sneeuw in dit land teweeg brengt moet ik altijd wel een beetje grinniken."
Dank. Ik zie morgen wel. Hoef gelukkig niet al te vroeg weg, dus indien nodig wel enige marge....
Ik moet daar ook wel om grinniken idd. En ja: een grote regenbui na een langere droogteperiode met flink aquaplaning als gevolg kan ergere gevolgen met zich meebrengen dan een flinke sneeuwbui, waarbij veel mensen toch al de snelheid aanpassen.
'gezond boerenverstand', da's iets wat bij velen allang geleden is afgeschaft, geloof ik.....

De media is in in rep en roep.

Media verzint tegenwoordig zelf de onderwerpen tegenover de onderwerpen die in het dagelijks leven door de mensen zelf worden besproken. Vroeger kwam het nieuws uit de mens, tegenwoordig laat de mens zich leiden door het nieuws.

Het zit zo de commercie wil een elfstedentocht is goed voor de omzet, de grote bedrijven vallen nu al over elkaar heen om het uit te melken, terwijl de organisatie net doet of het hun niet boeit, en als die komt krijgen we weer het gezeur van de huidige schaaters die geen lid zijn van de vereniging elfsteden en dus niet mee mogen doen en afhankelijk zijn van de wildcard die de organisatie geeft, en boycotten door de KNSB heeft ook geen zin want door gaat het toch wel, en niemand die er een ruk om geeft, let maar op hoe het circus van de tv rechten als ie komt gaat worden, verheug me er al op hoe ze elkaar proberen af te troeven, tegen het trieste af.

@ Umberto die trotzoni | 13:04 |
Lijkt mij dat de Elfstedentocht gewoon door de Publieke Omroep wordt uitgezonden (Rechten)
Heeft volgens mij ook te maken met Cultureel Erfgoed: Direct van de Fryske bevolking en daarna ook de rest van Nederland
(En daar kan volgens mij dus geen Unox, SBS of Viking(schaats)-fabrikant tegenaan bieden.)

Reacties op dit artikel zijn gesloten