*


'Politici liegen' (poll)


#Baas

Daar kunnen ze het wel.

Slechts 6 procent van de politici spreekt de waarheid.

Nergens ter wereld is het vertrouwen in de leiders van het land zo laag als bij ons. Slechts 6 procent van de mensen gelooft dat politici de waarheid spreken.

Dit alles blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Edelman, waarover de Volkskrant vandaag publiceert.

Annemieke Kievit, de leider van Edelman Nederland, spreekt zelfs van een leiderschapscrisis die begon rond de het instorten van de Amerikaanse huizenmarkt in 2007.

Volgens Kievit is het nakomen van afspraken en ethisch handelen belangrijk voor goed leiderschap. Rutte's gedraai rond de inkomensafhankelijke zorg was bijvoorbeeld een deuk voor zijn imago als aanvoerder van Nederland.

Maar ook de economie speelt een rol. In landen waar groei wordt verwacht, zoals Duitsland, worden leiders ook meer vertrouwd. Ook in China kunnen politici rekenen op een tevreden glimlach van de belastingbetalende burgerman.

Reaguursels

Nou politici jullie weten wat je te doen staat... agh laat ook maar.

Maar ze beloven beterschap. En dat is dan alweer het eerste leugentje.

En ook in deze poll gelooft maar 6% dat politici altijd de waarheid spreken!

Hoe meer macht, hoe meer leugens. Ach eigenlijk is geen enkel mens te vertrouwen. Zolang ze er zelf maar beter van worden.

Vreemde vraag. Automonteurs repareren auto's, loodgiets leggen kranen aan, politici liegen. Dat is immers hun vak!

Dat geldt in ieder geval tijdens de verkiezingscampagnes,
dat is een groot toneelstuk om zoveel mogelijk zieltjes te winnen.

Liegen en bedriegen is in Den Haag tot ultime kunst verheven.
Ze geven het bedrog pas toe als je hen met de feiten confronteerd.
Meer dan 144.000 echte Nederlanders hebben in 2012 ons land verlaten waarbij één van de redenen was de onleefbaarheid en het verlies in vertrouwen in de politiek

water is nat...

@Old_Spice | 21-01-13 | 10:34
Of 6% gelooft dat de politici de boel zo verdraaien dat ze, blijkens erg noodzakelijke en kostbare wc-eend onderzoeken, toch de waarheid hebben gesproken....

Zie Mark Rutten, tijdens campagne 'geen geld naar Griekenland!' eenmaal gekozen rollen de stuivers.

Een minister van financiën Jeroen Dijsselbloem die geen studie daarvoor heeft gevolgd, tevens leider van de euro groep in Brussel...

Oud ministers die gemaakte baantjes krijgen voor in een ondernemings raad of ergens als bestuurslid of adviseur. Van een bedrijf waar ze voor hebben gelobby'd.

En dan moeten wij ze nog serieus nemen?

Parasieten

"nergens ter wereld"...jaja, ze hebben natuurlijk ALLE landen onderzocht...zucht.

@BASSET | 21-01-13 | 10:36
Ik ben benieuwd waar mensen die zelfs Nederland onleefbaar vinden dan heen gaan.
Ik reis erg veel, en er zijn maar weinig landen waar alles zo goed geregeld is, waar het zo veilig is en waar het zo relaxt wonen is als Nederland vind ik.
Die 144.000 zure zeikerds kunnen we missen als kiespijn.

Soms liegen ze niet alleen, maar zeggen ze het verkeerde omdat ze echt geen verstand van zaken hebben. Nog erger.

-weggejorist-

Ik had alvast een nieuwe laptop gekocht van de 1000 euro die ik van Rutte zou krijgen. Heb het nog niet gestort gezien.

En dan komen er verkiezingen en dan stemt het volk massaal op de grootste leugenaars van allemaal.

Liegen is nou eenmaal een natuurlijk gevolg van het dichtgetikt zitten met door van verkeerde principes uit te gaan, complex geworden problemen.
Maar die verkeerde principes ter discussie stellen? Ho maar!

Ze geven het bedrog pas toe als je hen met de feiten confronteerd.
BASSET | 21-01-13 | 10:36 | niet ok!

Het ergste is zelfs dan niet. "Met de kennis van nu...", met stip gevolgd door "Ik herinner me dat anders"(met dat laatste komen ze zelfs weg met liegen onder ede).

Politici zitten er helemaal niet mee dat ze als leugenaar te boek staan. Daarom blijven ze er ook lekker mee doorgaan.

Slechts in de weken voorafgaand aan verkiezingen proberen ze de schijn nog wat op te houden.

1 persoon zegt dat politici liegen en 999.999 Nederlanders praten hem na. 1 persoon zegt dat de EU geld kosten en 999.999 Nederlanders praten hem na. Nederlanders hebben geen mening, ze praten na wat ze willen geloven.

Toch nog zoveel luchtfietsers.

@ Pastfaru | 21-01-13 | 10:44 |
Dat komt omdat velen het verschil tussen feiten en meningen niet kennen.

@Pastfaru | 21-01-13 | 10:44
En 1 persoon is vreselijk naief. Maar je zult er wel gelukkig van worden neem ik aan ..

@noorderling
de enige liegende politica de laatste jaren was Verdonk, die loog zelfs tegen de kamer.

Maakt niet uit wie de dirigent is, het stuk is al geschreven en staat al vast hoe t gespeeld moet worden alles daarnaast is maar een blijspel waar de Nederlander niet vrolijker van wordt.

Parlement betekend;Parler is praten,mentir is liegen.Zegt genoeg..

Kwestie van vraag en aanbod.

Kiezers worden graag voorgelogen.

@ Scheten-Wapper
Wat er in het bericht stond was het navolgende.
"De meeste van deze vertrekkers kozen voor Duitsland,Uk,België
en ook de scandinavische landen worden populairder.
Leefsfeer en voldoende werk zouden de voornaamste redenen zijn.
"Nergens is het zo relaxt en veilig wonen als in Nederland"
dat zijn uw woorden. De vertrekkers ervaren dit anders.
het hoeven toch niet meteen azijnzijkers te zijn als deze mensen voor een andere optie kiezen als u.
Overigens woont u blijkbaar niet in een omgeving waar veel misdaad of overlast voorkomt. Ik ben blij voor u dat u prettig en veilig woont.

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Berbers en de andere PauwNieus-scribenten staan ook niet bepaald bekend om hun liefde voor de waarheid.

Politici moeten recht praten wat krom is en net doen alsof het hier democratisch is. Verder hebben ze niks in te brengen en kunnen daarom ook geen beloftes nakomen. Ze kunnen slechts een intentie uiten. Liefst zo vaag mogelijk zodat ze later weer kunnen draaien. Dat het tegenwoordig begint op te vallen heeft te maken met dat het hier een enorme corrupte bende aan het worden is en iedereen de pest begint te krijgen aan de veel te hoge belastingen.

Rutte spant wel de kroon met zijn gelieg de laatste tijd (vóór de verkiezingen), onrechtvaardig genoeg blijkt er met liegen toch heel wat te bereiken te zijn want hij is nog steeds premier.
Het gezegde "eerlijk duurt het langst" gaat niet altijd op.
-
Degenen die ik nog het meest waarheidsgetrouw vind zijn Geert Wilders (deze opmerking zal wel een lawine aan protesten geven) en mensen van partijen zoals SGP en CU, maar die doen dan ook weinig hun mond open, dus minder risico dat er gelogen wordt.

de enige liegende politica de laatste jaren was Verdonk, die loog zelfs tegen de kamer.
Pastfaru | 21-01-13 | 10:55

Rutte al vergeten?

@Slomo | 21-01-13 | 11:05 - Nee het begint op te vallen omdat er bijvoorbeeld internet bestaat en wij de politici zeer gemakkelijk met hun eigen leugens kunnen confronteren. "U zei ", prof. leugenaar: "Neen ik zei " Oh ja? Kijk maar even mee, BAM youtube in den face.

@ TheEgg
Ja, ik onderschrijf uw mening en zou u een aantal brieven die ik van politici ontving kunnen laten lezen met deze standaard
uitdrukkingen. Ze zijn 'Geschokt" 'Begrijpen het niet", "Gaan iets aanpakken" Volgens mij gaan ze gewoon na elk probleem wat op hun weg komt in een hoekje zitten,slaan de handen voor ogen en oren en hopen dat de problemen vanzelf voorbijgaan.
Lukt dat niet,geven ze er wel een of andere draai aan!

@BASSET
woon je zelf wel nog in NL? Zo ja, waarom dan? ontzettende Zeurpiet

Volksvertegenwoordigers, mooi woord en nobel streven, maar die zijn allang uitgestorven. Helaas. Zaken verzwijgen is net zo erg, trouwens.

Politici liegen bijna nooit in Nederland, dat komt omdat ze vrij weinig zeggen. Camera op hun neus betekent een vaag niets zeggend antwoord. M.A.W. breng ze alleen in het nieuws als ze ook echt iets te zeggen hebben.

Dan stem je op zo'n Wilders omdat ie niet aan het ontslagrecht zou komen, de pensioenleeftijd in stand zou houden en de sociale woningmarkt open zou houden voor mensen met een baan. En wat doet zo'n man vervolgens als ie mee mag regeren? Precies het tegenovergestelde. Het zou mij niks verbazen als ie stiekem met een buitenlandse is getrouwd ondanks zijn retoriek.

Gelukkig heeft Nederland drie miljoen (ex)ambtenaren die ervoor worden betaald om onze politici de hand boven het hoofd te houden met meer gelieg en bedrieg.

Ik vind de titel nogal aanmatigend. Politici liegen zeker niet altijd. Ze liegen pas als ze hun lippen bewegen.

@Patfaru
Mensen zoals u verpesten een normale discussie en komen niet met een onderbouwd argument.
Ieder heeft het Recht van meningsuiting,ook u.
Waarom meteen schelden als mijn opvatitting niet de uwe is.
Zegt meer over u als over mij.
Als ik kan aantonen,met schriftelijk bewijs,dat politici niet de waarheid spreken en hun kiezers bedriegen,waarom ben ik dan een ontzettende zeurpiet?
Graag een onderbouwd argument.

@Basset
u beantwoord mijn vraag niet.
En mensen die zeggen dat het ergens anders veel beter is, maar wel blijven zitten, vind ik zeurpieten. Want als het echt zo slecht was, waarom dan blijven?

Ze spreken alleen de waarheid als het hen het beste uitkomt anders liegen, bedriegen en verdraaien ze alles...

@ U mijn vraag niet.
Maar ik ben de beroerste niet. Dus hier mijn antwoord.
Met mijn aow en klein pension zou ik de pensionada kunnen gaan spelen. Echter,ik ben vader en grootvader en heb helaas(zonder te zeuren) twee kleinkinderen met een erfelijke aandoening en wil graag mijn dochter steunen zolang ik dat nog kan doen.
Dat is de enige reden dat ik nog hier ben!

Een eerlijke politicus is een contradictio in terminis.

sorry moet zijn beroerdste

Overigens meen ik het navolgende te mogen opmerken.
ieder die vorige week EENVANDAAG zag en de twee moeders die hun zwaar meervoudig gehandiecapte kinderen zag verzorgen en de uitspraken(leugens) van de twee Ministers van volksgezondheid weet dat we op politici niet kunnen vertrouwen
Een alleenstaande moeder die ondanks toezeggingen mbt verbetering van het lot van deze kinderen,na twee jaar nog in de kou staat, en opmerkt dat ze beter af was als ze per ongeluk onder een vrachtwagen zou lopen.
Ook deze moeders voelen zich ernstig bedrogen door liegende politici die hun beloften niet waarmaken.

Gut, recentelijk mijn geheugen maar eens opgegraven. staat me iets bij van div. beloftes van recente "lijders" van dit land. Oja. Ze moesten bruggen bouwen, dus tja.

@MarcS | 21-01-13 | 11:09
Als je je boven de streep uit de naad werk er onder de streep niks meer overblijft dan ga je je toch afvragen waar al dat geld blijft. En dan kijk je naar de politiek. En dan zie je een corrupte bende, compleet los geslagen van de realiteit.
Als je lekker kan leven dan hoef je je ook niet te ergeren aan leugens en gedraai in de politiek. Als ze je laatste zakgeld afpakken gaat het toch kriebelen. Internet veranderd daar niks aan. Voor het internet er was kwam er ook revolutie als de machthebbers er een puinhoop van maakten. Dan had je een ingezonden stuk in de krant of een pamflet op de muur.

Beetje klaar met de Nederlandsche politiek. Ben al druk bezig met plannen voor emigratie en natuurlijk is het zo dat het gras bij de buren niet groener is dan hier. Ieder land heeft zijn voor en nadelen. Maar ik ben van mening wat er al beschreven is door BASSET en het leefklimaat hier zowel financieel als in de maatschappij dat NL hard achteruit gaat. Het is elk jaar weer de verassing waar ze je op pakken en het is belasting op belasting waar je als burger steeds minder voor terug ziet. Er wordt totaal niet geluisterd naar de burger.

Maar jongons, dat ZIJN geen leugens, dat heet verkiezingstaal.

Hoe kunnen we nu denken dat ze jokken ,ze liegen nog harder dan de regeringen van een bananen republiek .

Ik zeg alleen maar 'referendum'.

Osdorpertje | 21-01-13 | 11:18 | niet ok!
Wanneer zat hij dan in de regering?

Na een recente negatieve ervaring met de lokale politiek in mijn gemeente heb ik het vertrouwen in B&W totaal verloren. Maffia-praktijken, vriendjespolitiek en vooral niet communiceren met de burger. Die burger die toevallig wel de belasting betaalt waar de salarissen uit getrokken worden.....

@ osdorpertje : de dag dat ie mee mag regeren!!! Moet nog komen

Ook in China kunnen politici rekenen op een tevreden glimlach van de belastingbetalende burgerman.... Ze zijn daar zo blij met hun politici dat ze al bijna 100 jaar allemaal op dezelfde partij stemmen.

Het ligt niet aan de politici.
Het ligt aan de kiezers die zo dom zijn dat ze op die politicus die het meeste belooft stemmen.
De pragmatische politicus die van te voren al eerlijk zegt dat hij waarschijnlijk niet alles kan waarmaken wat de kiezer zou willen krijgt geen stemmen.

Alleen ongelofelijke opportunistische mensen gaan de politiek in. Bovendien zijn het allemaal lieden die geen eerlijk vak willen uitoefenen, maar liever op een makkelijke manier aan geld willen komen.

Veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde verder leven. !!!

@topownedornottopowne
Klopt niet helemaal wat je zegt. PVDA heeft de grootste winst gehaald door te zeggen dat er meer geld naar Griekenland zal gaan en dat we juist een klote tijd in gaan qua politiek.

Als de politici liegen en de bevolking niet achterlijk is lijkt het me niet zo'n gekke uitslag. "Met rente!" en "U krijgt 2.000" om maar even een paar mooie fabels te noemen.

" Henri Rochefort put this bluntly " Gouverner, c'est mentir " (Government means lying). That has been a tradition ever since the earliest years of the Roman Empire..."
books.google.nl...

Diegenen die zeggen dat Wilders nooit in de regering heeft gezeten zijn de gedoog partner van Rutte 1 vergeten.

-weggejorist-

Everybody lies! No exceptions!

De ene politici liegt veel meer dan de ander.
De ene is geliefd om het liegen en oplichten (Rutte) en de ander word gehaat voor het vertellen van de waarheid (Wilders).

Osdorpertje (14:38) een gedoog-partner is totaal niet hetzelfde als een regerings-partner.
Wilders heeft toen e.e.a bereikt (minister voor asielzaken, minder geld naar OS e.d.)maar moest zelf ook water bij de wijn doen.
Voor zover ik weet zijn alle door de PVV bereikte besluiten teruggedraaid bij aantreden van nieuw kabinet, dat schiet lekker op, niet dus.
Sterker nog er werd snel een verblijfsvergunning voor AMA's afgekondigd.
Nu hebben we ook notabene een minister die aan de slag gaat voor "Brussel" (Dijsselbloem), hetzelfde Brussel dat voornamelijk ergernis opwekt en ons geld erdoor jaagt en aan Egypte geeft of "leent" en waarvan het parlement zichzelf rijkelijk beloont.

Excellentie Verdonk | 21-01-13 | 11:05 | niet ok!

Alleen als een berber liegt dan heeft dat niet gelijk nare consequenties voor miljoenen Nederlanders.

Toch te bezopen voor woorden als je kijkt dat wij het normaal vinden dat we worden belogen door gasten die ons zouden moeten vertegenwoordigen.
Dit zouden eigenlijk de betrouwbaarste mensen moeten zijn die we kunnen vinden.

Naast dat ze liegen, hebben ze ook geen visie. Dat vind ik eigenlijk net zo erg. Als die kudt politici hoor over "sterker uit de crisis komen" naar het volk toe terwijl ze eigenlijk de zakenwereld bedoelen, de graaiers... over de rug van het volk uiteraard. Wij mogen onze rechten inleveren en ons kleine beetje geld om de teringzooi op te ruimen en de veroorzakers gaan vrolijk verder zonder ook maar iets van een standje te krijgen. Het is ziekelijk.

BASSET | 21-01-13 | 11:45
Pluskudo's geven kan wel op GS, maar niet bij PowNed. Maar bij deze toch nog 1 voor u.

Pastfaru | 21-01-13 | 10:44 | niet ok!

U bekijkt nooit de verkiezingsprogramma's en volgt vervolgens niet wat ze ervan waar maken? Laat dat nou net het probleem zijn waardoor democratie o.a. niet werkt..

Osdorpertje | 21-01-13 | 14:38 | niet ok!

U vergeet dat Wilders voor de PVV een VVDer was die ook gewoon in het kabinet heeft gezeten. PVV is ontstaan omdat hij als een mans fractie verder ging met een zetel van de VVD...

Wilders durft te benoemen waar de problemen liggen. De rest weet dat ook maar zegt het beestje niet bij de naam. Maar niemand van hun komt met oplossingen...

Spreken politici de waarheid? Ja, altijd en overal.

Politici liegen omdat dat hun vak is, politici zijn namelijk vaak niet in staat echte oplossingen te bedenken maar de situatie beheersbaar te maken met nieuwe wetten en regeltjes. Vaak is het nodig teneinde een situatie beheersbaar te maken om te verbloemen. Dus in plaats van de economie, criminaliteit, uitkeringen, huizenmarkt, pensioenen enz enz. gaan ontzettend slecht worden, zullen ze dikwijls beloven dat het de goede kant op gaat en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

Wat dat betreft kun je beter naar het weerbericht kijken, daar vertellen ze nog soms de volledige waarheid.

Waarheid is overigens natuurlijk ook 'n beetje onzin als 't gaat om politiek.

Politici liegen omdat dat hun vak is, politici zijn namelijk vaak niet in staat echte oplossingen te bedenken maar de situatie beheersbaar te maken met nieuwe wetten en regeltjes.
rickie57 | 21-01-13 | 19:24 | niet ok!

Ohh ze kunnen vast wel met echte oplossingen komen, ik acht ze niet als dom. Ze dienen echter andere belangen dan de wil van het volk en echte fundamentele vooruitgang. Hun belang en hun rol is het dienen van het systeem en vooral de machten binnen het systeem. Waarom denk je dat banken en de rest van de financiele sector overal mee wegkomen en wij er voor mogen opdraaien, omdat de macht niet bij het volk ligt nog bij de politici. Politici zijn slechts trekpoppen van de mensen, lobbies en bedrijven met geld. Heel de marktwerking in de zorg is tot stand gebracht om die reden, niet omdat het goed is voor het volk of dat het een verbetering oplevert. Dito met de invoering van de Euro, de open grenzen, de beperking van onze rechten, noem het maar op. Het is een groot vies spelletje waar we intrappen.

Volgens deze poll heeft een politici , welke volksvertegenwoordiger dan ook nog nooit 1 woord waarheid gesproken.
Het is het domme haatvolk die altijd de tegenpartij stemt die de huidige politiek verziekt.

De leiderschapscrisis is begonnen met Peter Jan Balkenende, die loog en jokte alles bij elkaar, en elke belofte was vals. We wachten nog steeds op het zoet na het zuur. Rutte is een waardige opvolger qua liegen en de waarheid verdraaien. En toch stemmen mensen steeds weer op deze liegebeesten. Het land krijgt vervolgens die leiders die het verdient.

44 procent van de stemmers zijn knettergek.

'Vissen zwemmen' (poll)

6% gelooft dat politici de waarheid spreken? Zouden ze ook in Sinterklaas geloven? Hoeveel % zou dat opleveren?

Overigens even over Wilders: de vragen heeft hij wel. Maar niet de oplossingen. Die heeft trouwens niemand.

Viva la revolution !

cabbit | 21-01-13 | 22:21 | niet ok!

Het kwartje van Kok vergeten?

Staatkundige problemen kun je beter laten oplossen door onafhankelijke wetenschappelijke raden i.p.v. over het paard getilde politici, die met de nodige LOI opleidinkjes steeds hoger op de ranglijst komen, om tenslotte als mede-graaier in het ''bedrijfsleven'' te belanden.

scheten-wapper | 21-01-13 | 10:40
Nog steeds is dat zo. Op het platteland. In de steden is die tijd voorbij. Daar kun je 's avonds niet meer veilig over straat in bepaalde buurten. En als bejaarde of gehandicapte overdag ook al niet meer.

Patatter (00:05) Wilders heeft wel degelijk oplossingen, als u die niet kent dan heeft u niet goed geluisterd naar hem.
Het probleem is dat Geert Wilders als énige in het hele politieke wereldje durft te zeggen waar de problemen zitten: de rest zwijgt en kijkt toe en laten Wilders de kooltjes uit het vuur halen.
Een groot deel van de bevolking is het met hem eens maar dat schijnt voor andere politici geen gewicht in de schaal te leggen.
Doorlopende tegenwerking of op z'n minst in z'n sop laten gaarkoken is het enige dat Wilders ondervindt.
M.i.komt dat omdat de bestuurders van dit land zélf geen hinder ondervinden van misstanden en criminaliteit, ze wonen veilig in goede buurten,hebben goede tot riante salarissen,worden eventueel beveiligd enz.,áls ze werkloos worden wordt er ook goed voor hen gezorgd of gaan ze geruisloos over naar een andere mooie job.
Tot overmaat van ramp krijgen we dan ook nog een regering die in stilte a-sociale maatregelen neemt.Heb vorige week gehoord dat zelfs gehandicapten door de overheid te grazen worden genomen("dat zijn de nieuwe regels")
Maar volgens mij kan het niet lang meer duren of de burger pikt het niet meer want het water staat velen aan de lippen.
Dan zullen zóvelen op de PVV stemmen dat de rest er niet meer omheen KAN.