BN'ers sturen open brief naar Volkskrant, hebben racismezorgen
Binnenland

BN'ers sturen open brief naar Volkskrant, hebben racismezorgen.

Man, o, man. Het toch ongelofelijk weer allemaal. Bekende Nederlanders die altijd en eeuwig maar de politiek correcte lulhannes(sen) willen uithangen. Worden we zooooo ontzettend moe van. Nu zijn ze weer ontstemd over de mislukte multiculturele samenleving-uitspraken van Stef Blok. U weet hoe dat gaat hè: als BN'ers boos zijn dan zijn alle talkshowtjes weer gauw gevuld.

Omdat BN'ers vinden dat zij een prominente plek in de samenleving hebben (en omdat zij zichzelf ooit hebben wijsgemaakt dat hun mening er echt heel erg toe doet) hebben zestig acteurs, wetenschappers, journalisten, kunstenaars, programmamakers, schrijvers en dichters een open brief aan de Volkskrant geschreven.

Ze schrijven zich grote zorgen te maken over de teneur van het openbare debat over migratie en integratie. Met andere woorden: kom niet aan de multiculturele samenleving, want dan krijg je de televisiegeile opdringerigers van links Nederland over je heen.

Het zou hilarisch zijn als het niet zo triest was. Het blikje BN'ers heeft naast slapeloze nachten dankzij Stef Blok ook een trauma opgelopen van de racistische uitspraken van Mark Rutte ("doe normaal, of ga weg'), Klaas Dijkhoff ("Een bijstandsuitkering en het Nederlanderschap moet je verdienen") en Raymond Knops ("Antiracisme-demonstranten vallen onze tradities aan"). Keihard allemaal, kei- en keihard. Onvergeeflijke uitspraken.

Goed, de brief (KLIKKLIK).

Staat een ellenlang betoog in dat ook in twee alinea's verduidelijkt had kunnen worden. Onder andere: 'Politici van onze regeringspartijen lijken het steeds normaler te vinden om actief op te roepen tot een tweedeling in onze samenleving. Uitspraken die tien, twintig jaar geleden onvoorstelbaar waren, worden zonder blikken of blozen uit de mouw geschud'.

Met vriendelijke groet,

Claudia de Breij, Sylvana Simons, rapper Akwasi, Sunny Bergman, Anja Meulenbelt, Hans Laroes en 54 sympathisanten.

Alle artikelen geladen. Overzicht →